Kysymyksiä sähkömiehille

Nyt tarvitsisin rikkinäisen 10amppeerin sulakkeen. Onko turvallista kuormittaa yhtä pistokerasiaa liikaa?
Sitä vartenhan ne sulakkeet on, että ne palaa jos kuormaa on liikaa.

Toki voit polttaa sen sulakkeen myös pienellä jännitteellä. Vaikkapa muutamia 1,5V AA-paristoja rinnan (datalehden mukaan yhdeltä saa ehkä 5A virtaa johtuen sisäisestä resistanssista) ja niistä sulakkeelle suoraan tai sitten jopa yksittäinen AA Eneloop tai Ikea Ladda akku voisi toimia. Eneloopin AA-akun datalehdessä luvataan että 4A virtaa saa täydestä akusta 26 minuuttia, joten jos sulake palaa 20+ Ampeerilla sekunnissa parissa niin ei pitäisi olla ongelma.

Ai niin, johdon kannattaa kuitenkin olla melko paksua, jos ihan ohuella narulla kytket niin saattaa se kuumeta liikaa.
 
Sitä vartenhan ne sulakkeet on, että ne palaa jos kuormaa on liikaa.

Toki voit polttaa sen sulakkeen myös pienellä jännitteellä. Vaikkapa muutamia 1,5V AA-paristoja rinnan (datalehden mukaan yhdeltä saa ehkä 5A virtaa johtuen sisäisestä resistanssista) ja niistä sulakkeelle suoraan tai sitten jopa yksittäinen AA Eneloop tai Ikea Ladda akku voisi toimia. Eneloopin AA-akun datalehdessä luvataan että 4A virtaa saa täydestä akusta 26 minuuttia, joten jos sulake palaa 20+ Ampeerilla sekunnissa parissa niin ei pitäisi olla ongelma.

Eli on. Kiitos tiedosta!
Tuollaista ajattelin alunperin, mutta sitä toppuutteli että kuinka monessa muussa, kuin kiukaassa tai lattialämmityksessä kuormitus on suunnattu yhdelle pisteelle. Saman sulakkeen varassa kun on monta pistorasia ja valaisinta, niin mikä olisi niiden rasioiden kuormituskestävyys.
 
Laitoin joskus 16A lattiahiomakoneen 10A rasiaan ja kun käänsin laitteen virtakytkimestä niin kuuluin vain pieni yng ja sulake paloi, valot sammui jne.

Luulisin että tuossa polttostrategiassa kuormittamalla sulaketta pistorasian kautta on haasteena saada riittävästi yli 10A että sulake ylipäätään palaa järkevässä ajassa, mutta kuitenkin rajallinen määrä. Eli en kuitenkaan suosittele laittamaan rautalankaa pistokkeeseen.
 
Nyt tarvitsisin rikkinäisen 10amppeerin sulakkeen. Onko turvallista kuormittaa yhtä pistokerasiaa liikaa?

Koko homma tapahtui kahdeksan vuotta sitten,kun kylpyhuoneen lattialämmitys sanoi kaputt. Naapurin sähkömies sanoi mittauksen jälkeen että vastuslanka katki. Punoi osan langoista (virran syöttö?) jonkinlaiseen muoviseen suojaan.

Vaikka muovinen, niin kohta voi olla mahdollisesti muutto esissä. Haluaisin jättää varmuuden varalta kuolleen nallin jäljille, niin voi nukkua yöt hyvin. Tähän asti on roskakori ollut liiankin käytännöllinen loppusijoituspaikka.
Eikö se kuitenkin kannattaisi mielummin jättää tyhjäksi ja merkitä tyyliin "lattialämmitys, rikki, ei käytössä"?
Muuten käy vain niin, että seuraava asukas huomaa, että lattialämmitys ei toimi. Jaa, sulake poks, laitanpa ehjän tilalle.
 
Eikö se kuitenkin kannattaisi mielummin jättää tyhjäksi ja merkitä tyyliin "lattialämmitys, rikki, ei käytössä"?
Muuten käy vain niin, että seuraava asukas huomaa, että lattialämmitys ei toimi. Jaa, sulake poks, laitanpa ehjän tilalle.

Ei. Tämä on näitä psyykkisiä juttuja, jossa lapsi saattaa koskettaa tai aikuinen nojaa väärään paikkaan.
Tiedän että ne ovat melko epätodennäköisiä varsinkin sen naapurin sähkömiehen asentaman muovin jälkeen. Tiedän kumminkin nukkuvani sen varmistamisen jälkeenkin yöt hyvin, kun sen ongelman kerran nnyt keksin. Se on halvalla ratkaistu.
 
Jos lapsi kosketaa tai aikuinen nojaa väärään paikkaan, niin miten palantu sulake sulakepaikassa on parempi ratkaisu kuin tyhjä sulakepaikka?

Tosiaan jos sulakepaikassa on sulake niin normaali ihminen olettaa että se on palanut ja vaihtaa uuden. Jos sulake puuttuu pois niin voisi olettaa että se on jostain syystä otettu pois. Jos siinä on vielä lappu että lattialämmitys on rikki niin se kuulostaisi vielä paremmalta.
 
Oikea tapa on kytkeä tuo viallinen lattialämmitys kokonaan irti.Kaikista muista asukkaan tekemistä/teettämistä virityksistä voi tulla myynnin jälkeen ongelmia.
Vuokra-asunto, joten periaatteessa se minkä vuokranantaja haistaa pätee. Ajattelin hälle tuota varten vain siivota ja nämä ovat jotain ylimääräisiä "velvoite projekteja". Hyvällä mielellä omalta osaltani loppuu (jos loppuu) tämä vuokrasuhde.

Edit: ja vuokrasuhde siirtyi välissä vanhemmalta lapselle. Naapurin sähkömies oli sukulainen kummallekkin ja en nyt muista olivatko velvoittavia vai vain tietoisia lattialämmityksen vastunlangan katkeamiseksi todetusta mittauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Siis mitä vattua, et ole kertonut vuokraisännälle, että on rikki ja naapurin rane on säätänyt jotain ihmeellistä johdoille :zoom: Jos sulakkeet ovat vanhanaikaisessa taulussa, niin senkus ruuvaa tyhjän kuoren siihen päälle. Mut ehdottomasti noista potentiaalisesti hengenvaarallisista virityksistä pitää kertoa omistajalle.
 
Siis mitä vattua, et ole kertonut vuokraisännälle, että on rikki ja naapurin rane on säätänyt jotain ihmeellistä johdoille :zoom: Jos sulakkeet ovat vanhanaikaisessa taulussa, niin senkus ruuvaa tyhjän kuoren siihen päälle. Mut ehdottomasti noista potentiaalisesti hengenvaarallisista virityksistä pitää kertoa omistajalle.

Ettei olis se naapurin rane ihan isäntä itse. Sen tason peittelyltä kyllä homma vaikuttaa että tuskin mitään lupia on kellään ollu kun on sorvattu.
 
Siis mitä vattua, et ole kertonut vuokraisännälle, että on rikki ja naapurin rane on säätänyt jotain ihmeellistä johdoille :zoom: Jos sulakkeet ovat vanhanaikaisessa taulussa, niin senkus ruuvaa tyhjän kuoren siihen päälle. Mut ehdottomasti noista potentiaalisesti hengenvaarallisista virityksistä pitää kertoa omistajalle.
Kerroin aikoinaan sen, että se ei toimi. Tallessa nyhjöttää vieläkin termostaatti pakkauksessa (palautit nyt mieleen mateeriaalisesti, esillä hän sen tosiaan osti). Vanha termostaatti oli alunalkaen sellainen on/off. Joko lattia kylmä tai kuuma että jalat paloivat. Vuokraisäntä asian mainitsi alusta alkaen. Ei ihmekkään että paloi.
 
  • Tykkää
Reactions: mti
Täällä useampi sarja MR16 20-35W halogeenejä Osram HTM 70-150 muuntajien perässä, ja perus hehkulamppuhimmentimillä.
Kuinka olisi helpointa siirtyä LED aikaan?
Soveltuuko kyseinen muuntaja LEDeille, ja toimiiko perus himmentimellä?

Kokeilin näitä, eikä oikein himmennys toimi... tai toimii, mutta säätö tosi tarkka, kunnes led sammuu kokonaan...
 
Täällä useampi sarja MR16 20-35W halogeenejä Osram HTM 70-150 muuntajien perässä, ja perus hehkulamppuhimmentimillä.
Kuinka olisi helpointa siirtyä LED aikaan?
Soveltuuko kyseinen muuntaja LEDeille, ja toimiiko perus himmentimellä?

Kokeilin näitä, eikä oikein himmennys toimi... tai toimii, mutta säätö tosi tarkka, kunnes led sammuu kokonaan...
Lähtökohtaisesti nuo led korvauslamput on suunniteltu toimimaan ihan heittämällä siellä halogeenin tilalla, mutta joskus nuo elektroniset muuntajat suuttuu kun perässä on liian vähän kuormaa, kokeilemalla selviää.

Usein siellä himmennin nupin alla on pieni ruuvi josta saa säädettyä minimikirkkauden. Se samalla tekee siitä varsinaisesta himmennyssäädöstä vähemmän tarkan kun käytössä on laajempi kääntösäde.

Perus hehkulamppuhimmennin siellä tuskin on, kun tuo osramin poweri ei toimi sellaisen kanssa.
 
Täällä useampi sarja MR16 20-35W halogeenejä Osram HTM 70-150 muuntajien perässä, ja perus hehkulamppuhimmentimillä.
Kuinka olisi helpointa siirtyä LED aikaan?
Soveltuuko kyseinen muuntaja LEDeille, ja toimiiko perus himmentimellä?

Kokeilin näitä, eikä oikein himmennys toimi... tai toimii, mutta säätö tosi tarkka, kunnes led sammuu kokonaan...

Korvasitko kaikki ledeillä vai jätitkö jonkun halogenin saman muuntajan taakse? Jättämällä halogeneja lisäkuormaksi voi ehkä selvittää johtuuko huono himmennys liian pienestä kuormasta. Toisaalta Amazon.den arvosteluissa muistelisin lukeneeni, että jotkut Osramin himmennettävät halogenit korvaavat ledit sai moitteita. Itse kokeilin myös Powerin myymiä 12V ledejä, jotka ei himmentyneet juuri lainkaan omalla systeemillä.

Itsellä on pienemmän Osramin HTM muuntajan (35W minimi?) takana 3kpl 5w ledejä ja toimii täydellisesti. Himmentimet alkuperäiset ja himmennystä voi tosiaan ruuvilla säätää. Ostin Philipsin warmglow ledejä jotka himmenee samantyylisesti kuin halogenit. Menevät tosi himmeäksi ja värisävy lämpenee. (Omat GU5.3 kannalla https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0112A0FW4/ näitä löytyy lpaljon erilaisia enkä osaa sanoa mitkä hyviä). Pienempitehoisia halotronic muuntajia saa edullisesti, alle 20e kpl. Ja sillä voi käyttää tuollaisia halogenien korvaamiseen tarkoitettuja ledejä. Itse en parempaa settiä keksinyt kun halusin vaihdettavia ledejä käyttää.

Tästä ketjusta voi haulla löytää vielä enemmän aiheesta juttua.
 
Yhdessä valaisin ryhmässä testattu, 6kpl ledejä, vaihdoin toisesta ryhmästä muuntajan joka HTM 70 eli 20-70W kuormalle.
Himmennin täysillä toimii hyvin, todella varovaisesti kun himmentää niin himmenee, sitten vilkkuu ja sammuu, säädöstä jää 3/4 osaa käyttämättä.
Katson löytyykö tuolta säätöruuvia ja vaihdan yhden halogeenin takaisin, katsotaan kuinka käy.

Säädin, Schneider electric sd 300 60-300W
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä just tollainen HTM -muuntaja ja Philipsin masterledit + tässä ketjussa aiemmin mainitsemani muuntaja ABB Impressivo

Valonsäädin ABB Impressivo 2-400W/VA UPK valkoinen

Asentelin itse ja tosiaan piti muuntajatyyppi valita säätimestä ja toi minimisäätö tehdä. Kovin himmeäksi noita ei saa, mutta muuten toimii hyvin.
 
Täällä useampi sarja MR16 20-35W halogeenejä Osram HTM 70-150 muuntajien perässä, ja perus hehkulamppuhimmentimillä.
Kuinka olisi helpointa siirtyä LED aikaan?
Soveltuuko kyseinen muuntaja LEDeille, ja toimiiko perus himmentimellä?

Kokeilin näitä, eikä oikein himmennys toimi... tai toimii, mutta säätö tosi tarkka, kunnes led sammuu kokonaan...
Aika vähän lupaa lumeneita toi Osram.
Itse ostin näitä:
Philips LEDspot LV Value GU5.3 MR16 5.5W 840 36D (MASTER) | Kylmä Valkoinen - Himmennettävä - Korvaa 35W
Ja näitä:
Philips LEDspot ExpertColor GU5.3 MR16 6.5W 940 36D (MASTER) | Kylmä Valkoinen - Paras Värintoisto - Himmennettävä - Korvaa 35W
 
Himmennin on täällä tuo ongelma, huomasin kun saman himmentimen takana toinen ryhmä jossa edelleen halogeeneja 80W.
Molemmat ryhmät päällä niin himmennys toimii, eli himmennin saa reilut 100W kuormaa, ei näköjään toimi kuin ilmoitetulla alueella 60-300W. Eli uusia himmentimiä etsimään.
Tuon Osram Ledin himmennysominaisuus todella huono, himmenee hieman kunnes sammuu, onneksi en ostanut kuin muutaman testiin, nyt parempaa etsimään.
 
Sopivasti monet värkkää himmentimiä.

Itse toivoisin saavani himmennettyä ledejä vielä pienemmälle. Onko mahdollista? Himmentimen asennusohjeessa sanotaan näin:
Kytketyt LED-lamput tai pienloistelamput
palavat alimmassa himmennysasennossa liian
suurella valaistusvoimakkuudella.

Säätöalue on liian pieni.
Syy 1: Asetettu minimivalaistusvoimakkuus on
liian suuri.
Vähennä minimivalaistusvoimakkuutta.
Syy 2: Käyttötapa (himmennysperiaate) ja 230V-LED-
lamput eivät ole yhteensopivia.
Tarkasta käyttö toisessa käyttötavassa.
Vähennä tarvittaessa kytkettyä kuormaa.
Säädä käyttötapa manuaalisesti.
Vaihda 230V-LED-lamput toisen tyyppisiin.

Koitin vaihtaa minimivalaistusvoimakkuutta, mutta ei vaan mene tarpeeksi himmeälle, enkä saa vaihdettua käyttötapaa.

Ohje himmentimeen:

Sivulla 7 on ohje alareunasäätöön, mutta en saa kuin vihreän ledin palaan himmentimeen, kun se pitäisi saada punaiseksi. Osaako joku auttaa?
 
Yhdessä valaisin ryhmässä testattu, 6kpl ledejä, vaihdoin toisesta ryhmästä muuntajan joka HTM 70 eli 20-70W kuormalle.
Himmennin täysillä toimii hyvin, todella varovaisesti kun himmentää niin himmenee, sitten vilkkuu ja sammuu, säädöstä jää 3/4 osaa käyttämättä.
Katson löytyykö tuolta säätöruuvia ja vaihdan yhden halogeenin takaisin, katsotaan kuinka käy.

Säädin, Schneider electric sd 300 60-300W
Tuon eosramin powerin ei periaatteessa pitäisi toimia tuon himmentimen kanssa alunperinkään, eli syy kulmikkaaseen toiimintaan on todennäköisesti vain tuossa himmentimessä, eikä niissä osramin hiirimuuntajissa. Pääsääntöisesti ne noille powereille tarkotetut RC tyypin himmentimet ovat toimineet led lamppujen kanssa oikein.
 
Eikö tila vaihdu, kun valot (kuorma) on pois päältä ja painelet lyhyesti Dimm-mode nappia? Tai jos sitä painaa useamman sekunnin kerralla, vaihtuuko tila?

Kun painan kerran lyhyesti niin valot menevät päälle. Kun painan pitempän alkaa vihreä vilkkumaan ja kun säädän himmentimen rullaa niin valot menevät päälle.

En saa mitenkään millään painalluksella kuin tuon vihreän palamaan. Himmentimeen on myös nolla kytketty.
 
Kummaa kyllä, nuo hiirimuuntajat toimineet aivan ok halogeenien kanssa, muuntajia 10kpl kaikki ok kun tehoalue kohdallaan, nyt yhteen sarjaan laitettu ledejä noin 30W ja vaihdettu 20-70W muuntaja, nupista kun hieman kääntää, alkaa vilkkumaan ja hieman enemmän niin sammuu.
Tämän ryhmän johdotus toteutettu näin, suora vaihe himmentimelle, siitä kruunukytkimelle joka ohjaa kahta hiirimuuntajaa, toisen muuntajan perässä edelleen 4kpl halogeeneja 80W, ja toisen perässä oli 120W halogeenejä jotka vaihdettu ledeihin noin 30W, samalla vaihdoin hiirimuuntajan 20-70W tehoilla. Kruunukytkimen toinen nappi eli ledit päällä, himmennys toimii kun potikkaan juuri ja juuri koskee, hieman himmenee sitteen vilkkuu ja sammuu. Halogeenit kun laittaa lisäksi, kestää himmentää noin potikan puoleenväliin kunnes sammuu.
 
Kun painan kerran lyhyesti niin valot menevät päälle. Kun painan pitempän alkaa vihreä vilkkumaan ja kun säädän himmentimen rullaa niin valot menevät päälle.

En saa mitenkään millään painalluksella kuin tuon vihreän palamaan. Himmentimeen on myös nolla kytketty.

No nyt sain eri värejä himmentimeen palamaan. User error.. Mutta ei ollu, vaikutusta himmentymiseen vaikka käyttötapaa muutti. Ei taida saada vaan noita ledejä himmeämmälle.
 
Miten nuo kahdet johtimet tuossa 3. rasiassa voisi yhdistää niin, että siihen saa myös valaisimen kiinni, ja samalla 4. rasia saa virtaa? Minulla on eteisessä/aulassa nuo neljä paikkaa valaisimille, joista tällä hetkellä 1-3 kytkeytyvät samaan aikaan päälle ja pois. Tässä on varmaan tarkoitus olla myös tuo 4. rasia mukana, jolle vietäisiin kolmannelta virta eteenpäin. Eli tuossa 3. rasiassa kuvan yläreunassa olevat johtimet tulevat 1-2 rasioiden suunnalta eteisestä ja siinä on jännite. Nelosrasian suuntaan lähtevissä johtimissa ja itse 4. rasiassa ei siis tällä hetkellä ole jännitettä.

Toimiiko tällaiset 3-paikkaiset WAGO-liittimet tässä? COMPACT-kytkentäliitin (221-613) | WAGO FI Samanväriset yhdessä omiin liittimiinsä, niin nuo katosta tulevat kuin myös valaisimen? Vai tapahtuuko tuossa jotain sellaista mitä näin maallikkona ei hiffaa.

kaavio.jpgrasiat.jpg
 
Miten nuo kahdet johtimet tuossa 3. rasiassa voisi yhdistää niin, että siihen saa myös valaisimen kiinni, ja samalla 4. rasia saa virtaa? Minulla on eteisessä/aulassa nuo neljä paikkaa valaisimille, joista tällä hetkellä 1-3 kytkeytyvät samaan aikaan päälle ja pois. Tässä on varmaan tarkoitus olla myös tuo 4. rasia mukana, jolle vietäisiin kolmannelta virta eteenpäin. Eli tuossa 3. rasiassa kuvan yläreunassa olevat johtimet tulevat 1-2 rasioiden suunnalta eteisestä ja siinä on jännite. Nelosrasian suuntaan lähtevissä johtimissa ja itse 4. rasiassa ei siis tällä hetkellä ole jännitettä.

Toimiiko tällaiset 3-paikkaiset WAGO-liittimet tässä? COMPACT-kytkentäliitin (221-613) | WAGO FI Samanväriset yhdessä omiin liittimiinsä, niin nuo katosta tulevat kuin myös valaisimen? Vai tapahtuuko tuossa jotain sellaista mitä näin maallikkona ei hiffaa.

kaavio.jpgrasiat.jpg
Elä ota pahalla, mutta älä tee itse kun et selvästikään sähkäri ole. Riskit eivät ole säästetyn rahan arvoisia.
 
Miten nuo kahdet johtimet tuossa 3. rasiassa voisi yhdistää niin, että siihen saa myös valaisimen kiinni, ja samalla 4. rasia saa virtaa? Minulla on eteisessä/aulassa nuo neljä paikkaa valaisimille, joista tällä hetkellä 1-3 kytkeytyvät samaan aikaan päälle ja pois. Tässä on varmaan tarkoitus olla myös tuo 4. rasia mukana, jolle vietäisiin kolmannelta virta eteenpäin. Eli tuossa 3. rasiassa kuvan yläreunassa olevat johtimet tulevat 1-2 rasioiden suunnalta eteisestä ja siinä on jännite. Nelosrasian suuntaan lähtevissä johtimissa ja itse 4. rasiassa ei siis tällä hetkellä ole jännitettä.

Toimiiko tällaiset 3-paikkaiset WAGO-liittimet tässä? COMPACT-kytkentäliitin (221-613) | WAGO FI Samanväriset yhdessä omiin liittimiinsä, niin nuo katosta tulevat kuin myös valaisimen? Vai tapahtuuko tuossa jotain sellaista mitä näin maallikkona ei hiffaa.

kaavio.jpgrasiat.jpg
Jos mä nyt ymmärsin mitä haet, niin väri väriin, pitäisi toimia, mutta äkkiseltään tulee miettineeksi että miksi se on otettu irti? Syy voi olla esim kaapelista läpi lyöty naula tms.
 
Upon? 58x51 cm (mallimerkinnästä ei tietoa) induktiotaso alkanut reistailla. Katkoo virran vasemmanpuoleisista keittoalueista. Oikeanpuoleiset toimii, mutta pitää naksuntaa. Tasolla ikää noin 13 vuotta. Uuden hankinta kait edessä, vai voiko korjata?

Edit. Löysin ohjekirjan, mallimerkintä on HI 6450F. Merkkiä ei löydy koko ohjekirjasta, mutta jostain jäänyt mieleen Upo.
 
Viimeksi muokattu:
Katkoo virran vasemmanpuoleisista keittoalueista. Oikeanpuoleiset toimii, mutta pitää naksuntaa. Tasolla ikää noin 13 vuotta. Uuden hankinta kait edessä, vai voiko korjata?
No tuurillaan voi olla joku virransyötön konkka tms. mennyt, mutta pahimmillaan ohjainkortissa häikkää. Uusia saa satasilla, niin ei tuota kannata kodinkoneliikkeessä tuntiakaan tutkia, kun noiden varaosien hinnat ovat ihan sikamaisia. Surullista kyllä.
 
Upon? 58x51 cm (mallimerkinnästä ei tietoa) induktiotaso alkanut reistailla. Katkoo virran vasemmanpuoleisista keittoalueista. Oikeanpuoleiset toimii, mutta pitää naksuntaa. Tasolla ikää noin 13 vuotta. Uuden hankinta kait edessä, vai voiko korjata?

Edit. Löysin ohjekirjan, mallimerkintä on HI 6450F. Merkkiä ei löydy koko ohjekirjasta, mutta jostain jäänyt mieleen Upo.

Tuollainen? UPO Hi 6450F (Spishällar)
 
En tiedä paljonko korjaajat veloittavat diagnoosista/korjauksesta mutta uusien hinnat ovat kyllä laskeneet paljon 10:ssä vuodessa ja ovat kyllä varteenotettava vaihtoehto.
Gigantissa olisi nyt 4.10. asti Bosch PIE611FC5Z hintaan 399,-. Kuljetus ja asennus muistaakseni 80,- ja vanhan vienti kierrätykseen 20,-. Käsitin Gigantin sivuilta, että asennus tapahtuu tyhjään aukkoon, eli vanha induktiotaso pitäisi olla etukäteen poistettu paikaltaan. Voin olla väärässäkin.

Tuo Bosch sai Kuluttaja-lehden 5/2020 numeron induktiotasojen testissä ihan hyvät arviot. Jaettu 3. tila, 68 pist./4 tähteä. Testissä oli 18 induktiotasoa, hintaskaala välillä 230-1290,-.
 
Tuossa ei vaan ole mahdollisuutta laittaa erillistä muuntajaa säätimen ja polttimon väliin, ei ole paikkaa/tilaa.

Eipä siihen mitään muuntajaa voi, eikä kuulu laittaa väliin, eikä tuota triac himmennintä ole tarkoitettu edes muuntajan kanssa toimimaan, tysistorihimmentimet on niitä muuntajille tarkoitettuja. Joskus 20 vuotta sitten halogeenilamppujen elektroniset liitäntälaitteet vaativat yleensä himmentimeksi nimenomaan triac himmentimen, mutta mä pidän epätodennäköisenä että siinä jalkalampussa olisi käytetty triac himmennintä, koska se on alunperin suunniteltu puhtaasti hehekulamppukuormille, ja parinteinen transistorihimmennin on halvempi. Sinänsä sillä nyt ei ole käytännön merkitystä onko sielltä triac vai transistori, yleisesti ottaen nuo himmennettävät led lamput toimivat juuri noiden kanssa parhaiten, ongelman aiheuttaa yleensä lampun liian pieni teho. Jos siellä olisi tyristorihimmennin se todennäköisesti aiheuttaisi ääntä, vaikka varsinainen himmennys niillä yleensä tapahtuukin ihan nätisti.
 
Miten helppo toimenpide on syöttökaapelin jatkaminen? Keskus olisi tarkoitus siirtää ja syöttökaapeli ei riitä. Oman asunnon sisällä olisi tuo jatko ja sen verran tiedän, että talon ulkopuolisesta keskuksesta saa virrat ko. Kaapelista pois. Lähinnä sitä siis pohdin, että pitääkö vetää koko piuha uusiksi, vai voiko tuota jatkaa? (Minä en jatka, ammattimies paikalle tietenkin)
 
Miten helppo toimenpide on syöttökaapelin jatkaminen? Keskus olisi tarkoitus siirtää ja syöttökaapeli ei riitä. Oman asunnon sisällä olisi tuo jatko ja sen verran tiedän, että talon ulkopuolisesta keskuksesta saa virrat ko. Kaapelista pois. Lähinnä sitä siis pohdin, että pitääkö vetää koko piuha uusiksi, vai voiko tuota jatkaa? (Minä en jatka, ammattimies paikalle tietenkin)

Riippuu onko siinä siirrettävässä keskuksessa mittari vai ei. Jos on niin silloin se on pääsääntöisesti sähköyhtiön hommia. Täällä päin ainakin oli joskus jollain firmoilla lupa sinetit rikkoa ja laittaa uudet mutta en sitten tiedä miten yleistä toi on.
Jos mittari taas on siellä mistä saa syötön mykäksi, niin sitten sähkäri sen pystyy varmasti tekemään ja jatko onnistuu kyllä sopivassa rasiassa.
 
Riippuu onko siinä siirrettävässä keskuksessa mittari vai ei. Jos on niin silloin se on pääsääntöisesti sähköyhtiön hommia. Täällä päin ainakin oli joskus jollain firmoilla lupa sinetit rikkoa ja laittaa uudet mutta en sitten tiedä miten yleistä toi on.
Jos mittari taas on siellä mistä saa syötön mykäksi, niin sitten sähkäri sen pystyy varmasti tekemään ja jatko onnistuu kyllä sopivassa rasiassa.
Mittari tuolla talon ulkopuolella. Tämä siirrettävä on ryhmäkeskus (?)
Edit: millainen rasia?
 
Viimeksi muokattu:
Elä ota pahalla, mutta älä tee itse kun et selvästikään sähkäri ole. Riskit eivät ole säästetyn rahan arvoisia.

En minä, ymmärrän kyllä antaa ammattilaisten hoitaa jos en ole ihan satavarma siitä mitä teen. Kuten mainitsin niin ihan maallikko olen ja siksi kyselemässä tyhmiä tässä ketjussa. Tavalliset kattopistorasiat ym. osaan asentaa, mutta tässä on yksi sarja karvoja liikaa normaaliin nähden.

Jos mä nyt ymmärsin mitä haet, niin väri väriin, pitäisi toimia, mutta äkkiseltään tulee miettineeksi että miksi se on otettu irti? Syy voi olla esim kaapelista läpi lyöty naula tms.

Ei mitään käsitystä miksi tuohon tällainen viritys on tehty. Olen vasta muuttanut taloon, ja muuttaessa tilanne oli tuo, mitä nyt karvat oli jätetty sellaisinaan roikkumaan eli olen itse nuo sokeripalatkin laittanut päihin väliaikaisesti turvallisuuden vuoksi.
 
Porasin seinän läpi reiän liki lattian rajassa (Ethernet kaapelille). Lattialämmityksen termostaatti alkoi vilkkumaan. Eli veikkaisin että lattialämmityksen anturi poikki.
Saakohan tuon korjata seinän sisässä? Ei siinä varmaan mitään 220v kulje?
 
Porasin seinän läpi reiän liki lattian rajassa (Ethernet kaapelille). Lattialämmityksen termostaatti alkoi vilkkumaan. Eli veikkaisin että lattialämmityksen anturi poikki.
Saakohan tuon korjata seinän sisässä? Ei siinä varmaan mitään 220v kulje?

Anturi menee termostaatin rasialta muoviputkessa lattiaan, joten nyppää vain vanhan pois ja uutta tilalle. Ei missään nimessä mitään jatkoja tuommoiseen!!
 
No tuurillaan voi olla joku virransyötön konkka tms. mennyt, mutta pahimmillaan ohjainkortissa häikkää. Uusia saa satasilla, niin ei tuota kannata kodinkoneliikkeessä tuntiakaan tutkia, kun noiden varaosien hinnat ovat ihan sikamaisia. Surullista kyllä.
Kumma juttu, nyt taas liesitason kaikki keittoalueet toimivat. En ole vielä ehtinyt uutta hankkia. Katsotaan nyt ...
 
Anturi menee takkahuoneesta suihkun puolelle. Seinän sisällä kai (näemmä laatoituksen alla). Ja kun sen on poikki niin ei sitä termarista kiskota kovin pitkää pätkää pois..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 780
Viestejä
4 878 013
Jäsenet
78 683
Uusin jäsen
kassu4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom