Kysymyksiä sähkömiehille

Ei ollutkaan sähkökeskuksessa sulakkeita eli pitää nekin laittaa kun laitan piharasian.

Pijarasiaksi on päätymässä tämä fiboxi: Piharasia PIHA - 611002401 PIHA 2J1V - 3413008 - Fibox

Ja ajattelin että jos saisin upotettua näitä merkkivaloja kaksi niin näkee onko pistorasia päällä: Merkkivalo LED E210 - E219-D48 Vihreä AC/DC - 2312308 - ABB Smart Buildings

Tietääkö joku että mahtuuko tuon suojan taakse tuo merkkivalo? Muita ideoita otetaan myös vastaan merkkilampusta.
Ainakin kuvan perusteella tuossa din-kiskossa ei ole vapaata paikkaa, mutta kyllähän siihen alle voi porata tuollaisen jo mainitun pyöreän merkkivalon.

Jos sulla ei ole sähkökeskuksessa vapaata sulaketta, niin sen sulakkeen siirtäminen tuohon piharasiaan ei ole kovin kustannustehokas ratkaisu, koska silloin sun täytyy kaapeloida tuon sähkökeskuksen ja piharasian väli hirmuisella jöötillä.. Äkkiseltään en nyt osaa sanoa kuinka vahvalla, mutta vähintään kuitenkin sen käytössä olevan sähkökeskuksen etusulakkeen vaatimalla. Järkevämpää lisätä ne sulakkeet sinne sähkökeskukseen ja käyttää normaalinvahvuista maakaapelia.
 
Joo tarkoitus olisi että vedän paksun kaapelin mahdollisesti joskus tulevalle sähköautolle. Esim 4x6+6.

Tarkoitus oli linkata tuo Led valo juuri 230v, mutta epähuomiossa linkkasin väärän.

Ihmettelen myös @JiiPee kuittailua. Tottakai kaikki kytkennät tekee sähkäri, mutta kai nyt tämmöinen tavallinen sanotaan nyt vaikka pena saa kysellä eri ratkaisuja täältä. Se että esität ehdotuksia väärään suuntaan, juuri tuon muuntajan mahduttamista koteloon on minusta suoranaista vittuilua, varsinkin kun tiesit että merkkivaloja on 230v.
 
Tuota linkattua ABB kapeaa merkkivalomoduulia saa myös 230V, mutta se ei tosiaan mahdu tuohon piharasiaan.

Tuo 6mm² kaapeli riittää 25A virtaan, ainakin kohtuu lyhyillä matkoilla. Tuo on sähköauton latureissa eräänlainen välikoko, mutta kyllähän 17kW latausteho tietysti enemmän on kuin pelkkä 11kW. Pitää sitten muistaa että jos pääsulakkeen nostaa esim 35A, tuo 6mm² kaapeli tarvitsee taas etusulakkeen.
 
Sopiiko tuo vikavirtasuojaksi auton latauspaikkaan? Lämmityspaikassa on erillinen 16A sulake kahdelle pistokkeelle ja tämä tämä vikavirtasuoja tulisi suojaamaan vain latausta yhdestä lämmityspaikan kahdesta pistorasiasta. Schuko-lataus, 8A.
 
Sopiiko tuo vikavirtasuojaksi auton latauspaikkaan? Lämmityspaikassa on erillinen 16A sulake kahdelle pistokkeelle ja tämä tämä vikavirtasuoja tulisi suojaamaan vain latausta yhdestä lämmityspaikan kahdesta pistorasiasta. Schuko-lataus, 8A.
Ei sukolaturin kanssa oikeastaan vaadita mitään sen kummempaa vikavirtasuojalta, koska sehän on vaan tavallinen pistorasia. Varsinaisissa latauspisteissä pitää olla se hirveän hintainen B-tyypin vikavirtasuoja jos laturi ei itsessään sisällä sitä.
 
Ei sukolaturin kanssa oikeastaan vaadita mitään sen kummempaa vikavirtasuojalta, koska sehän on vaan tavallinen pistorasia. Varsinaisissa latauspisteissä pitää olla se hirveän hintainen B-tyypin vikavirtasuoja jos laturi ei itsessään sisällä sitä.
Onhan tuosta asetus (standardi? sääntö?) että nykyään jokainen latauspiste pitää suojata vikavirtasuojalla. Eli myös jokainen lataukseen tarkoitettu suko-rasia. Tehokkaimmilla sitten pitää kai olla kalliimmat suojat.

Mutta itse kysymykseen kun nämä eivät ole omaa alaa, onko tuo sopiva käyttötarkoitukseen?
 
Onhan tuosta asetus (standardi? sääntö?) että nykyään jokainen latauspiste pitää suojata vikavirtasuojalla. Eli myös jokainen lataukseen tarkoitettu suko-rasia. Tehokkaimmilla sitten pitää kai olla kalliimmat suojat.

Mutta itse kysymykseen kun nämä eivät ole omaa alaa, onko tuo sopiva käyttötarkoitukseen?
Joo, pistorasia noin yleisesti pitää suojata 30mA vikavirtasuojalla, ja tuo soveltuu siihen.
 
Tuo jäikin auki vielä, onko kaapeli todellisuudessa mitä kokoa. Sillä selviäisi paljon.

Mutta oletuksena on parempi olettaa, ettei ole mitään mahdollisuutta käyttää olemassa olevan 1,5mm2 kaapelin kanssa 16A sulaketta. Vähimmäisvaatimuksena pitäisi itse asennuksen näkemistä ja vasta sitten edes harkita. Muutoin jää arvailun varmaan, missä ja miten se kaapeli todellisuudessa menee.
Ja toki samalla tulisi katsoa, mitä siellä kaapelin päissä on.

Ja nämä nyt lähinnä jatkoksi omaan viestiisi tuolle alkuperäiselle kysyjälle.
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
 
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.
 
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.

Ilmeisesti talolta varastolle oleva kaapeli, ei talon syöttö.
 
Oletko aivan varma kaapelin koosta? Kuulostaa pieneltä. Yleensä päärakennuksen syöttö on 4x6+6 minimissään.

Mutta ei tuosta voi ottaa sähköä. Se on rajoilla jo ilman poreallastakin. Joudut asentamaan uuden kaapelin.
Ilmeisesti talolta varastolle oleva kaapeli, ei talon syöttö.

juu, juurikin näin. Olin näköjään väärin/epäselvästi kirjoitellut ylempänä
 
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Riippuu toki matkasta, mutta voisi olettaa että ei ole kyseessä satojen metrien matkasta,niin sanoison kyllä että voi vaihtaa 3x10A sulakkeen 3x16A ja "rosvota" tuosta sähköt altaalle
 
Juu nyt löysin kuvista että päärakennukseen menee Maakaapeli MCMK 4x2,5+2,5 eli voisko tuosta pystyä haaroittaa poreammeelle?
Riippuu toki matkasta, mutta voisi olettaa että ei ole kyseessä satojen metrien matkasta,niin sanoison kyllä että voi vaihtaa 3x10A sulakkeen 3x16A ja "rosvota" tuosta sähköt altaalle
Riippuu toki matkasta mutta mitään satoja metrejä ei tarvita oikosulkuvirtojen laskuun turhankin alas. Ihan sillä tarkennus ettei jää väärää kuvaa.

Mutta teit oletuksen sulakkeiden vaihtomahdollisuudesta ainoastaan tuon maakaapelin perusteella. Pelkästään niinhän ei tuota voi päätellä. Edellä jo totesin, että se kaapelin päässä oleva pitäisi tietää. Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.

Olikohan ammeen tehontarvetta mainittu, ainakaan en huomannut. Mitä luultavammin kuitenkin sellaista teholuokkaa, joka onnistuu ko maakaapelilla nätisti.
 
Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.

Eikös tuo olisi silloin alkujaankin jo tehty laittomaksi? Muistaakseni sitä kaapelin pinta-alaa ei saa pienentää, mutta suurentaa saa. Eli jos jakorasialle tulee 1,5mm2 syöttö, niin siitä jakorasialta saa vetästä 2,5mm2 muut kytkennät kunhan se sulake edelleen pysyy 10A.

Mutta jos se syöttö on 2,5mm2 sille jakorasialle, niin siitä on kaikki vedot tehtävä vähintään 2,5mm2 kaapelilla oli sulakekoko mikä tahansa, tai jos vedetään 1,5mm2 niin sitten pitää laittaa 10A sulake väliin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. 20v aikaa kun näitä oppeja otin vastaan niin voin muistaa väärinkin.
 
Riippuu toki matkasta mutta mitään satoja metrejä ei tarvita oikosulkuvirtojen laskuun turhankin alas. Ihan sillä tarkennus ettei jää väärää kuvaa.

Mutta teit oletuksen sulakkeiden vaihtomahdollisuudesta ainoastaan tuon maakaapelin perusteella. Pelkästään niinhän ei tuota voi päätellä. Edellä jo totesin, että se kaapelin päässä oleva pitäisi tietää. Siellä varastolla on voitu vetää ohuemmalla narulla asioita (alkuperäisessä mainitut valot ovat helposti 1,5mm2 kaapelia) ja sillä perusteella sulakekoko on 10A. Eli voi vaatia välisulakkeet olemassa olevan asennuksen vuoksi.

Olikohan ammeen tehontarvetta mainittu, ainakaan en huomannut. Mitä luultavammin kuitenkin sellaista teholuokkaa, joka onnistuu ko maakaapelilla nätisti.
Kyllä , niin päättelin ja vieläkin alkuperäiseen kysymykseen vastaus että voi , koska annettujen tietojen perusteella kaapeli riittää.
Tuskin kysyjä on itse vaihtamassa sulakkeita suurempiin , samalla sähkäri voi laittaa varastolle oman 10A nallin kohtaan josta jatketaan ammeelle virta, mutta sitähän tässä ei kysytty
 
Eikös tuo olisi silloin alkujaankin jo tehty laittomaksi? Muistaakseni sitä kaapelin pinta-alaa ei saa pienentää, mutta suurentaa saa. Eli jos jakorasialle tulee 1,5mm2 syöttö, niin siitä jakorasialta saa vetästä 2,5mm2 muut kytkennät kunhan se sulake edelleen pysyy 10A.

Mutta jos se syöttö on 2,5mm2 sille jakorasialle, niin siitä on kaikki vedot tehtävä vähintään 2,5mm2 kaapelilla oli sulakekoko mikä tahansa, tai jos vedetään 1,5mm2 niin sitten pitää laittaa 10A sulake väliin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. 20v aikaa kun näitä oppeja otin vastaan niin voin muistaa väärinkin.
Varastoissa ja vastaavissa tuntuu aivan liian monesti olevan mallia, jossa sähkäri on saattanut toki sen syötön kytkeä mutta kaapeli on päätetty vain jakorasiaan tms koska "ei sitä tarvita koskaan mutta vedetään nyt varoiksi". Loppu hoituukin naapurin Ranen tekemänä tai itse tehden. Valitettavasti siitä ei paljoa laillisuus paina.

Sanamuotoa en kyllä aiheen osalta muista mutta missä tahansa normaalissa tilanteessa on tottakai aina selvä riskin paikka jos poikkipintoja pienennetään epämääräisissä paikoissa.
Kun jaksaisi ja muistaisi, voisi kaivaa virallisen tuon osalta.

Kyllä , niin päättelin ja vieläkin alkuperäiseen kysymykseen vastaus että voi , koska annettujen tietojen perusteella kaapeli riittää.
Tuskin kysyjä on itse vaihtamassa sulakkeita suurempiin , samalla sähkäri voi laittaa varastolle oman 10A nallin kohtaan josta jatketaan ammeelle virta, mutta sitähän tässä ei kysytty
Viitaten edellä olevaan olen edelleen sitä mieltä, ettei ole hyväksi antaa liian ympäripyöreää vastausta. Ehkä tässä kohden kysyjä ei itse vaihda sulakkeita mutta monessa tapauksessa tehdään juuri näin.
Eli vastauksesi on tottakai edelleen oikein, kuten olen jo todennutkin. Mutta silti on parempi pyrkiä huomioimaan kokonaisuus. Silloin naapurin Ranen ei ehkä anneta tehdä aivan mitä tahansa tai toisaalta saadaan heti alkuun siltä sähkäriltä oikeampi hinta-arvio kun osataan kysyä laajemmin tarpeellisia seikkoja.
 
Varastoissa ja vastaavissa tuntuu aivan liian monesti olevan mallia, jossa sähkäri on saattanut toki sen syötön kytkeä mutta kaapeli on päätetty vain jakorasiaan tms koska "ei sitä tarvita koskaan mutta vedetään nyt varoiksi". Loppu hoituukin naapurin Ranen tekemänä tai itse tehden. Valitettavasti siitä ei paljoa laillisuus paina.

Sanamuotoa en kyllä aiheen osalta muista mutta missä tahansa normaalissa tilanteessa on tottakai aina selvä riskin paikka jos poikkipintoja pienennetään epämääräisissä paikoissa.
Kun jaksaisi ja muistaisi, voisi kaivaa virallisen tuon osalta.


Viitaten edellä olevaan olen edelleen sitä mieltä, ettei ole hyväksi antaa liian ympäripyöreää vastausta. Ehkä tässä kohden kysyjä ei itse vaihda sulakkeita mutta monessa tapauksessa tehdään juuri näin.
Eli vastauksesi on tottakai edelleen oikein, kuten olen jo todennutkin. Mutta silti on parempi pyrkiä huomioimaan kokonaisuus. Silloin naapurin Ranen ei ehkä anneta tehdä aivan mitä tahansa tai toisaalta saadaan heti alkuun siltä sähkäriltä oikeampi hinta-arvio kun osataan kysyä laajemmin tarpeellisia seikkoja.
Juu en oo itse vaihtamassa. Täytyy kysellä sähköasentajaa käymään. Lähinnä nyt halusin tietää että kannattaneeko edes haaveilla mistään vahvavirta porealtaasta..
 
Onko hyväksyttävää/suositeltavaa (siis oikeasti) käyttää kiukaan kytkennässä Wago muunnosliitintä mallia 224-101? Noitahan on siis yleensä mukana kiukaan asennuskaapelipaketeissa. Olin kuvitellut että tuollaiset kytkennät vaatisivat ihan ruuvattavia liittimiä.

Esim. Kiukaan asennuskaapelipaketti 5 x 2,5 | STARKin verkkokauppa

Kiuas on Harvian Cilindro 6.8 kW jossa riittää 5x1.5 neliön kaapeli. Ei taida haitata jos asennuskaapeli on 2.5 neliön mutta 10A sulakkeiden takaa tuleva syöttö on 1.5?
 
Onko hyväksyttävää/suositeltavaa (siis oikeasti) käyttää kiukaan kytkennässä Wago muunnosliitintä mallia 224-101? Noitahan on siis yleensä mukana kiukaan asennuskaapelipaketeissa. Olin kuvitellut että tuollaiset kytkennät vaatisivat ihan ruuvattavia liittimiä.

Esim. Kiukaan asennuskaapelipaketti 5 x 2,5 | STARKin verkkokauppa

Kiuas on Harvian Cilindro 6.8 kW jossa riittää 5x1.5 neliön kaapeli. Ei taida haitata jos asennuskaapeli on 2.5 neliön mutta 10A sulakkeiden takaa tuleva syöttö on 1.5?

Liittimille ei ole asetettu erityisvaatimuksia, joten riittää kunhan liittimet ovat virrankestoltaan riittäviä ja kannesta löytyy vedonpoisto. Itse kuitenkin suosittelisin wagon 221-412 tuohon käyttöön koska nuo linkkaamasi liittimet ovat aika paskoja ja itse heitän ne yleensä menemään.

Kaapelin poikkipinta-ala saa muuttua ihan kumpaan suuntaan tahansa kunhan etusulakkeet ovat sen pienemmän kaapelin kuormituksen keston mukaisia. Suositeltavaa tämä ei tietenkään ole, mutta ei myöskään kiellettyä.
Puolikiinteään asennukseen käytetty liitäntäkaapeli saa olla vaikka pykälää pienempi kuin kiinteästi asennettu syöttökaapeli ilman että sulakekokoa tarvitsisi pienentää. Eli siis kiukaille ja liesille riittää jakorasian ja laitteen välille kytkentäkaapeliksi esim H07RN-F 5x1,5S 16A ryhmässä.
 
Miten olisi järkevää tehdä rivitalossa sähköpistoke/latausasema plug-in hybridille tai täyssähköautolle?

Rivitalon etupihalla on varasto+sähkökaappi ja siihen saa parkkipaikan autolle. Sähkökaapissa pääsulakkeet 3x25a ja sulaketaulussa suurimmat sulakkeet ovat 16a. Talo rakennettu joskus 80-luvun alussa.

Ajatus oli saisiko esim. Saunan kiukaan 16a lähdön haaroitettua tms. Saunaa kun tulee harvoin käytettyä yöllä jolloin taas autoa olisi tarkoitus ladata. Paras olisi saada auton lataukselle joku oma kytkin/ajastin huoneistoon sisään.

Kuulostaako huonolta suunnitelmalta?
 
Miten olisi järkevää tehdä rivitalossa sähköpistoke/latausasema plug-in hybridille tai täyssähköautolle?

Rivitalon etupihalla on varasto+sähkökaappi ja siihen saa parkkipaikan autolle. Sähkökaapissa pääsulakkeet 3x25a ja sulaketaulussa suurimmat sulakkeet ovat 16a. Talo rakennettu joskus 80-luvun alussa.

Ajatus oli saisiko esim. Saunan kiukaan 16a lähdön haaroitettua tms. Saunaa kun tulee harvoin käytettyä yöllä jolloin taas autoa olisi tarkoitus ladata. Paras olisi saada auton lataukselle joku oma kytkin/ajastin huoneistoon sisään.

Kuulostaako huonolta suunnitelmalta?

Millanen lämmitys siellä on? Siellä saattaa olla jo SLY kytkentä joka tiputtaa lämmityksen pois jos kiuas on päällä.
 
Miten olisi järkevää tehdä rivitalossa sähköpistoke/latausasema plug-in hybridille tai täyssähköautolle?

Rivitalon etupihalla on varasto+sähkökaappi ja siihen saa parkkipaikan autolle. Sähkökaapissa pääsulakkeet 3x25a ja sulaketaulussa suurimmat sulakkeet ovat 16a. Talo rakennettu joskus 80-luvun alussa.

Ajatus oli saisiko esim. Saunan kiukaan 16a lähdön haaroitettua tms. Saunaa kun tulee harvoin käytettyä yöllä jolloin taas autoa olisi tarkoitus ladata. Paras olisi saada auton lataukselle joku oma kytkin/ajastin huoneistoon sisään.

Kuulostaako huonolta suunnitelmalta?

En tiedä miksi haluaisit sitä syöttöä mistään toisesta ryhmästä haaroitella, koska keskukseen voi lisätä uusia ryhmiä tai ottaa siellä olevia varauksia käyttöön. Sähköautojen latauspisteille on olemassa omat sähköstandardinsa ja yksi niistä vaatii uusille latauspisteille oman ryhmänsä. Eli jos halutaan lisätä siihen varaston kylkeen esim. type2 -pistokkeella varustettu latausasema niin sille on oltava omat sulakkeensa keskuksessa eikä niiden takana saa olla mitään muuta. Isommilla lataustehoilla ja useamman latauspisteen kanssa vaaditaan hieman laajempi kartoitus kiinteistön pääkseskuksen ja syötön riittävyydestä, mutta pienemmillä tehoilla tuskin tarvitsee hirveästi edes rajoittaa muuta sähkönkäyttöä.

Mikäli asunnossa on oma sähkötoiminen kuumavesivaraaja/suora sähkölämmitys yms niin ei voi suorilta sanoa että pelkkä kiukaan kanssa vuoroteltu huipputehon rajoitus olisi riittävä koska usein käyttövesi ja varaava lattialämmitys lämpeävät yösähköllä. Tästä syystä taloyhtiön laajuinen projekti kannattaa suunnitella huolella ammattilaisten toimesta, koska mutuilu ja halvimman tarjouksen valinta voi johtaa pakkaskaudella palaneisiin pääsulakkeisiin ja putkirikkoihin.
 
Asunnossa on vesikiertoiset patterit, eli ei sähkölämmitystä eikä asuntokohtaista kuumavesivaraajaa.

Sähkötaulu on pelkästään asunnon käyttösähköä varten. Saunassa on jälkikäteen remontin yhteydessä asennettu lattialämmitys mutta sekin erikseen kytkettävissä oleva mukavuuslämmitys.

Mitään suurta sähköremonttia tai latausasemaa ei olla tekemässä, vain helppo mutta fiksu keino saada auton lataus mahdollisesti tulevalle autolle. Helpointa olisi asentaa sähkötaululta 16a pistoke ja hoitaa kotilataus sitä kautta.
 
No siinä tapauksessa pelkkä vikavirtasuojattu pistorasia riittää. Täyssähköauton saa kylläkin siinä tapauksessa unohtaa.
 
No siinä tapauksessa pelkkä vikavirtasuojattu pistorasia riittää. Täyssähköauton saa kylläkin siinä tapauksessa unohtaa.

Tyhjästä täyteen ei sähköautoa saa 16a pistokkeesta yön aikana ladattua mutta kun miettii normaalia ajomäärää vrt aikaa mitä auto on kotona sen pitäisi riittää ihan hyvin.
 
No siinä tapauksessa pelkkä vikavirtasuojattu pistorasia riittää. Täyssähköauton saa kylläkin siinä tapauksessa unohtaa.
Kyllä minulla ainakin riittäisi jopa 8 ampeerin jatkuvalla, puhumattakaan 11, 13 tai 16. Vaikka auton akusto olisi minimallia 160-200 km toimintasäteellä. Jostain Teslasta puhumattakaan, kun ylimääräistä kapasiteettia piisaa. Kunhan saa aina johdon päähän parkissa kotona ja parissa muussa paikassa.

Oikeastaan voisin harkita pärjääväni jopa jonkin muun maan kuppasysteemejä vastaavilla, eli 230V 5A olisi varmaan aika lähellä. Jos siis olisi kustannustehokasta käyttää sähköautoa.

Ylipäänsä liioittelu sähköautojen vaativamasta infrasta on ihan kummallista. Se perustuu ajatukseen siitä, että muutkin kuin early adopterien suuri osa ajaisi joka päivä niin perkeleesti. Kuitenkin samanaikainen kuormitus jossain taloyhtiön parkkipaikalla ei tarvitsisi olla sen kummempi kuin lämmityskäytössäkään.
 
Kyllä minulla ainakin riittäisi jopa 8 ampeerin jatkuvalla, puhumattakaan 11, 13 tai 16. Vaikka auton akusto olisi minimallia 160-200 km toimintasäteellä. Jostain Teslasta puhumattakaan, kun ylimääräistä kapasiteettia piisaa. Kunhan saa aina johdon päähän parkissa kotona ja parissa muussa paikassa.

Oikeastaan voisin harkita pärjääväni jopa jonkin muun maan kuppasysteemejä vastaavilla, eli 230V 5A olisi varmaan aika lähellä. Jos siis olisi kustannustehokasta käyttää sähköautoa.

Ylipäänsä liioittelu sähköautojen vaativamasta infrasta on ihan kummallista. Se perustuu ajatukseen siitä, että muutkin kuin early adopterien suuri osa ajaisi joka päivä niin perkeleesti. Kuitenkin samanaikainen kuormitus jossain taloyhtiön parkkipaikalla ei tarvitsisi olla sen kummempi kuin lämmityskäytössäkään.

Kyllä esim. 11kW latausteho on isoakkuisen täyssähkön kanssa huomattavasti kivempi kotona kuin latailla jollain yksivaiheisella tulpalla. Jos akuston koko alkaa huitelemaan 100kWh kieppeillä niin ainakin itse haluaisin kotiini mahdollisuuden ladata se tyhjästä täyteen yön aikana etenkin kun puhutaan muutaman satasen lisäsijoituksesta. Ei sille ehkä aina käyttöä ole, mutta sitten kun lopulta olisi niin kaduttaa ettei tullut hankittua.

Kuitenkin samanaikainen kuormitus jossain taloyhtiön parkkipaikalla ei tarvitsisi olla sen kummempi kuin lämmityskäytössäkään.

Tämä on ihan huuhaata mutta taidat sen jo tietää. Mikähän on tilanne 10-15 vuoden päästä? Montako dieseliä tai vetyautoa uskot sieltä parkkipaikalta löytyvän?

Heitän loppuun vielä tämän: Avustus sähköautojen latausinfran rakentamiseen
 
Saako 1,5 mm MMJ-kaapelilla jatkaa pistorasialiitäntäisen spottivalaisimen johtoa? Liitokset tehdään muovisen välikappaleen sisällä.
MMJ:tä ei saa käyttää siirrettävissä asennuksissa. Oikea kaapelityyppi tuohon on MSK tai MSO

Entä saako MMJ kaapelia asentaa saunatilaan alle 1 metrin korkeuteen, ja yli 1 metrin etäisyydelle sähkökiukaasta?

Kyllä saa.

Edit: Kunhan muistaa, että saunaan saa asentaa ainoastaan kiukaan ohjaukseen liittyviä laitteita, valaisimia sekä lämminvesivaraajan.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten sarjassa tyhmiä kysymyksiä koskien tuota hybridin/sähköauton latausta.. Sähköasennuksista kun en mitään ymmärrä.

Sähkötaulu em. rivarissa on tämän näköinen




Vaihtoehtoina laittaa normi 16a vikavirtasuojattu pistoke mutta täyssähköön hidas.

Entä noi latausasemat? Tyyliin webaston 16 pure tai enston efiller? Miten olisi fiksuinta toteuttaa asennus jotta saisi täyden kapasiteetin ilman suurempaa sähköremppaa?

Hommassa on se etu että sulaketaulu sijaitsee tulevan lataus paikan vieressä.

100% varmaa on että taloyhtiöltä saa luvan asennukseen jos maksan sen itse.. Ja yhtä varmaa on sekin että taloyhtiö ei maksa euroakaan kustannuksista vaikka siihen saisi mitä avustuksia ja perustelisi asiaa kymmenien vuosien tähtäimellä.

Järkevää budjettiratkaisua siis hakemassa..
 
Sitten sarjassa tyhmiä kysymyksiä koskien tuota hybridin/sähköauton latausta.. Sähköasennuksista kun en mitään ymmärrä.

Sähkötaulu em. rivarissa on tämän näköinen




Vaihtoehtoina laittaa normi 16a vikavirtasuojattu pistoke mutta täyssähköön hidas.

Entä noi latausasemat? Tyyliin webaston 16 pure tai enston efiller? Miten olisi fiksuinta toteuttaa asennus jotta saisi täyden kapasiteetin ilman suurempaa sähköremppaa?

Hommassa on se etu että sulaketaulu sijaitsee tulevan lataus paikan vieressä.

100% varmaa on että taloyhtiöltä saa luvan asennukseen jos maksan sen itse.. Ja yhtä varmaa on sekin että taloyhtiö ei maksa euroakaan kustannuksista vaikka siihen saisi mitä avustuksia ja perustelisi asiaa kymmenien vuosien tähtäimellä.

Järkevää budjettiratkaisua siis hakemassa..

No tuossahan on tilaa vaikka kuinka. 3kpl 3-vaihe syöttöjä mahtuu tuohon tauluun vielä ja pari 1-vaiheista. Eli itte laittaisin sen 3-vaiheisen latausaseman mutta kannattaa se sitten tsekata että minne sen latausaseman voi laittaa, noi tais molemmat olla seinäasennettavia että jos se on tulossa parkkipaikalle johonkin tolpan nokkaan niin noi ei välttämättä käy ellei niihin sitten saa jotain erillista tolppakoteloa.
 
No tuossahan on tilaa vaikka kuinka. 3kpl 3-vaihe syöttöjä mahtuu tuohon tauluun vielä ja pari 1-vaiheista. Eli itte laittaisin sen 3-vaiheisen latausaseman mutta kannattaa se sitten tsekata että minne sen latausaseman voi laittaa, noi tais molemmat olla seinäasennettavia että jos se on tulossa parkkipaikalle johonkin tolpan nokkaan niin noi ei välttämättä käy ellei niihin sitten saa jotain erillista tolppakoteloa.

Sähkökaappi on osa ulkovarastoa joten seinätilaa asennukseen löytyy riittävästi. Se ei ole ongelma.
 
Mökin aurinkosähköjärjestelmä: 2 paneelia a 150W, PWMSolar Controller LS3024B + MT50 näyttö, AGM akku 250 Ah. Kuorma otetaan säätimeltä, jääkaappi suoraan akusta.

Mökki on aina noin viikon verran tyhjillään ja kun mökille mennään, MT50 näytössä on aina teksti RPP Short ja säätimen paneeli- ja latausvalo vilkkuvat hurjasti. Kun säätimen punaisesta toimintapainikkeesta tai näytön OK - painikkeesta painaa, ilmoitus häviää ja valot vilkkuvat taas normaalisti.

MT50:n manuaali sanoo näin: RPP Short = Väärän polariteetin MOSFET-suojaus rikki.

Mistä tuossa lienee kysymys, pitääkö asialle tehdä jotain?
 
Sitten sarjassa tyhmiä kysymyksiä koskien tuota hybridin/sähköauton latausta.. Sähköasennuksista kun en mitään ymmärrä.

Sähkötaulu em. rivarissa on tämän näköinen

Vanhaan tulppasulaketauluun tuskin kannattaa enää uusia pohjia laittaa, vaikka tilaa olisikin, koska vikavirtasuojan joutuu joka tapauksessa erilleen asentamaan.

Jos tilasta ei ole pulaa, niin vanhan taulun viereen uusi kiskoilla oleva kotelo, johon mahtuu 3x16A johdonsuoja ja vikavirtasuoja. Jos kiukaalta sattuu tulemaan kytkentätieto takaisinpäin, vaikka sitä nykyisellään ei käytetäkään, niin uuteen koteloon voi senkin vuorottelukontaktorin laittaa ja siirtää kiukaan sähköt kulkemaan sen kautta. Jos ei tule, niin kun ei varmaankaan tule, niin sitten pitää vaan olla käyttämättä kaikkea yhtäaikaa itse, jos halvalla haluaa päästä.

Nuo sinne joutuu laittamaan, teki latausaseman kanssa sitten mitä hyvänsä. Soveliain latauslaite sitten taas riippuu sen perään tulevasta autosta. Kolmivaihelataus on suomalaisittain katsottuna edelleen hämmentävän harvinainen tapaus autoissa. Jos auto ei tue kuin yksivaihelatausta, niin halvin vaihtoehto on todennäköisesti supersukorasia+16 A matkalaturi ja jos auto tukee 32 A yksivaihelatausta, niin sitten sen tehon saa edes osittain käyttöön 400/240 V (sic) muuntajan sisältävällä latauslaitteella, Accelev, WALLe. Jos auto tukee suoraan kaksi- tai kolmivaihelatausta, niin sitten vaan sopiva kolmivaihelatauslaite oman lompakon ja mielihalujen mukaan.
 
Entä jos valaisin piuhan ja jatketun MMJ:n asentaa kiinteästi seinään esim. naulattavilla kaapelikiinnikkeillä? Tarkoitus olisi asentaa pari pistorasiaan liitettävää spottivalaisinta olohuoneen katonrajaan.

Ei. Miksi haluaisit väkisin MMJ:tä, kun se ei tuommoiseen asennukseen kuulu? MSK näyttää äkkiseltään ulospäin ihan samanlaiselta ja on toimiva valinta.
 
Tämä on ihan huuhaata mutta taidat sen jo tietää. Mikähän on tilanne 10-15 vuoden päästä? Montako dieseliä tai vetyautoa uskot sieltä parkkipaikalta löytyvän?
Noista en tiedä mutta bensakoneellisia aika paljon.

Joka tapauksessa tarkoitan vain sitä, ettei kaikkien tarvitse ladata täyssähköautoja kello 17-20 täyteen aamua varten, eivätkä kaikki saavu samaan aikaan kotiin. Hyvin harvalla myöskään ylimitoitettu 100 kWh:n akusto olisi juuri koskaan illalla tyhjähkö, jos se aamulla oli täydehkö.

Tai oikeastaan tarkoitan sitä, että itse pärjäisin ja moni pärjäisi hyvin hitaalla latauksella. Nopeamman nice to have -vaihtoehdon käyttö rutiininomaisesti turhaan olisi tyhmyyttä, jonka välttämiseen voi keksiä monenlaista keppiä ja porkkanaa, mikäli tarvetta on.
 
Noista en tiedä mutta bensakoneellisia aika paljon.

Joka tapauksessa tarkoitan vain sitä, ettei kaikkien tarvitse ladata täyssähköautoja kello 17-20 täyteen aamua varten, eivätkä kaikki saavu samaan aikaan kotiin. Hyvin harvalla myöskään ylimitoitettu 100 kWh:n akusto olisi juuri koskaan illalla tyhjähkö, jos se aamulla oli täydehkö.

Tai oikeastaan tarkoitan sitä, että itse pärjäisin ja moni pärjäisi hyvin hitaalla latauksella. Nopeamman nice to have -vaihtoehdon käyttö rutiininomaisesti turhaan olisi tyhmyyttä, jonka välttämiseen voi keksiä monenlaista keppiä ja porkkanaa, mikäli tarvetta on.

Autotehtailla on vaikeuksia täyttää edes nykysiä päästörajoituksia ilman hybriditekniikkaa ja ottaen huomioon keskimääräisen ajoneuvokannan iän tuolla hetkellä ollaan jo pari mallisukupolvea tulevaisuudessa. Näiden asioiden valossa on hyvin hankalaa uskoa että hybridien/täyssähköjen osuus voisi muuta kuin voimakkaasti kasvaa jos autojen ostajina on työssäkäyviä keskituloisia ihmisiä.
En muista ulkoa autolämmitystolppien mitoitusohjetta, mutta se menee muistaakseni suurin piirtein 1000W per lämmitystolppa ja tälle tasoituskerroin luokkaa 0,5-0,8 riippuen autopaikkojen määrästä eli sen hitaankin latauksen saa useimmiten unohtaa paitsi jos syöttö tulee oman mittarin takaa. Mikäli tolppa ei kestä sisätilanlämmitintä niin ei siitä voi sähköauton/plugarin akkuakaan ladata.

On mielestäni harmillista että nuo tuet päätyvät useimmiten niille jotka eivät sitä ylimääräistä apua tarvitsisi mutta toisaalta ilmaiseen rahaan tarttuminen on yksi edellytys vaurastumiselle.
 
Autotehtailla on vaikeuksia täyttää edes nykysiä päästörajoituksia ilman hybriditekniikkaa ja ottaen huomioon keskimääräisen ajoneuvokannan iän tuolla hetkellä ollaan jo pari mallisukupolvea tulevaisuudessa
Eiköhän niillä "hybrideillä" ajella pumppubensalla pitkään. Ainakin 10-15 vuoden päästä jolloin nykyiset uudet autot ovat peraukisten peruskalustoa. Ellei yhteiskunta muutu ihmeen kaupalla hyvin nopeasti. Mutta tarvinneeko sitä kysyä sähkömiehiltä?

Ja joo, totta kai ongelmia tulee sen latauspuolenkin kanssa jo siitä lähtien ettei minullakaan ole kaupunkiasunnolla nytkään edes pientä jatkuvaa virtaa tarjolla ruutuun.
 
Suosituksia kontaktorille sähkökaappiin? Konktori asennetaan sähkökaappiin yhdessä sonoff 4ch R2 "wifi-palikan" kanssa. Kontaktori ohjaa virtaa auton piharasialle jossa ei mitään kelloja. Tässä wifi palikan speksit: Sonoff 4CH(R2): 4 Gang Multi-Control WiFi Light Switch|ITEAD

Haluan että konktori on päälle/pois mentäessä mahdollisimman hiljainen, joten siihen jos rahalla voi vaikuttaa niin ei ole ongelma. (kuitenkin järkevän hintainen)

Ennen kuin joku taas kommentoi, niin sähkömies nämä on tulossa asentamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksia kontaktorille sähkökaappiin? Konktori asennetaan sähkökaappiin yhdessä sonoff 4ch R2 "wifi-palikan" kanssa. Kontaktori ohjaa virtaa auton piharasialle jossa ei mitään kelloja. Tässä wifi palikan speksit: Sonoff 4CH(R2): 4 Gang Multi-Control WiFi Light Switch|ITEAD

Haluan että konktori on päälle/pois mentäessä mahdollisimman hiljainen, joten siihen jos rahalla voi vaikuttaa niin ei ole ongelma. (kuitenkin järkevän hintainen)

Ennen kuin joku taas kommentoi, niin sähkömies nämä on tulossa asentamaan.
Puolijohdekontaktorit ovat äänettömiä.
 
Haluan että konktori on päälle/pois mentäessä mahdollisimman hiljainen,
Avainsana on puolijohdekontaktori, eli hankit sellaisen. Siinä ei ole mitään liikkuvia osia (toisin kuin perinteisessä releessä/kontaktorissa) joten se on äänetön.
 
EI esim Hagerin kontit sen suurempaa ääntä pidä kuin normaali valokytkinkään. Sellainen naksahdus.

Eikös tuo olisi silloin alkujaankin jo tehty laittomaksi? Muistaakseni sitä kaapelin pinta-alaa ei saa pienentää, mutta suurentaa saa. Eli jos jakorasialle tulee 1,5mm2 syöttö, niin siitä jakorasialta saa vetästä 2,5mm2 muut kytkennät kunhan se sulake edelleen pysyy 10A.

Mutta jos se syöttö on 2,5mm2 sille jakorasialle, niin siitä on kaikki vedot tehtävä vähintään 2,5mm2 kaapelilla oli sulakekoko mikä tahansa, tai jos vedetään 1,5mm2 niin sitten pitää laittaa 10A sulake väliin.

Korjatkaa toki jos olen väärässä. 20v aikaa kun näitä oppeja otin vastaan niin voin muistaa väärinkin.

Ei tuollaista erivahvuisen kaapelin käyttöä missään erityisesti ole kielletty, ja varsinkin jossain pitkässä vedossa tulee helposti tilanne jossa se on ihan pakollistakin. Ei sitä syötön päässä olevaa sulaketta saa mennä vaihtamaan sokkona, vaikka se lähtevä kaapeli olisi kuinka järeätä.

Entä jos valaisin piuhan ja jatketun MMJ:n asentaa kiinteästi seinään esim. naulattavilla kaapelikiinnikkeillä? Tarkoitus olisi asentaa pari pistorasiaan liitettävää spottivalaisinta olohuoneen katonrajaan.

Kyllä tuo teknisesti on pykälien mukaista, mutta miksi ihmeessä sen tekisi noin hankalasti?
 
Ei tuollaista erivahvuisen kaapelin käyttöä missään erityisesti ole kielletty, ja varsinkin jossain pitkässä vedossa tulee helposti tilanne jossa se on ihan pakollistakin. Ei sitä syötön päässä olevaa sulaketta saa mennä vaihtamaan sokkona, vaikka se lähtevä kaapeli olisi kuinka järeätä.

Mikä tämmöinen pitkä veto mahtaisi olla että 2.5mm2 on ihan pakko muuttaa 1,5mm2?
 
Pesuhuoneen lattialämmitys on pelkän kytkimen takana. Talvella asia on ok, teho on passeli. Mutta näin kesäaikaan olisi kiva saada lasketua lämpöä vähän alemmas. Ennen oli saatavilla Deviregin 527 jaksoajastin, mutta näytää poistuneen valikoimasta viimevuonna. Onkohan mitään vastaavaa tuotetta tarjolla? Putkea lämpöanturille ei mene laattaan, joten termarin asennus ei onnistu tässä vaiheessa.
 
Pesuhuoneen lattialämmitys on pelkän kytkimen takana. Talvella asia on ok, teho on passeli. Mutta näin kesäaikaan olisi kiva saada lasketua lämpöä vähän alemmas. Ennen oli saatavilla Deviregin 527 jaksoajastin, mutta näytää poistuneen valikoimasta viimevuonna. Onkohan mitään vastaavaa tuotetta tarjolla? Putkea lämpöanturille ei mene laattaan, joten termarin asennus ei onnistu tässä vaiheessa.
Onhan niitä olemassa termareita mitkä mittaa lämpötilan omalla anturillaan mikä sijaitsee siinä itse laitteessa suoraan. Eivät toki ole niin hyviä, kuin lattiaan asennettu anturi.
 
Pesuhuoneen lattialämmitys on pelkän kytkimen takana. Talvella asia on ok, teho on passeli. Mutta näin kesäaikaan olisi kiva saada lasketua lämpöä vähän alemmas. Ennen oli saatavilla Deviregin 527 jaksoajastin, mutta näytää poistuneen valikoimasta viimevuonna. Onkohan mitään vastaavaa tuotetta tarjolla? Putkea lämpöanturille ei mene laattaan, joten termarin asennus ei onnistu tässä vaiheessa.
Enston ECO16BT -termostaatissa voi valita tehon mukaisen ohjauksen:
"Teho-tilassa termostaatti ohjaa lämmitystä jaksoajan mukaan. Teho-tilaa voidaan käyttää esimerkiksi tilanteessa, jossa viallista lattia-anturia on mahdotonta vaihtaa."
 
Enston ECO16BT -termostaatissa voi valita tehon mukaisen ohjauksen:
"Teho-tilassa termostaatti ohjaa lämmitystä jaksoajan mukaan. Teho-tilaa voidaan käyttää esimerkiksi tilanteessa, jossa viallista lattia-anturia on mahdotonta vaihtaa."
Kiitoksia, tämä ratkaisi ongelman.
 
Mikä tämmöinen pitkä veto mahtaisi olla että 2.5mm2 on ihan pakko muuttaa 1,5mm2?
No tartutaan nyt trolliin, tietysti se on se 1,5mm2 joka pitää muuttaa 2,5mm2 joissain tapauksissa.

Tietysti tuon 2,5mm2 kaapelin voisi vetää jokapaikkaan, jos kyseessä on kokonaan uusi asennus, mutta esim tilanteessa jossa halutaan 16A sähkö, mutta syötön täytyy olla esim 6mm2, se on jo pakko pienentää tuohon 2,5mm2 kaapeliin, kun niihin rasioihin ei sen paksumpia johtimia pysty kytkemään, tai sitten käytännön esimerkkinä työ jossa vanha saunarakennus ja sen 1,5mm2 johdotetut sähköt jäivät ennalleen, mutta uusi syöttö saunalle täytyi tehdä 2,5mm2 kaapelilla.
 
Sähköjä vetämässä keskukselta kiukaalle ja harmittavasti mustaa johtoa ei ole (5x1.5). Voinko korvata mustan harmaalla jos laitan mustat teipit kumpaankin päähän? Tiedän että voin vaihtaa väriä esim. valaistuskytkennöissä mutta onko kiuas sen verran "pyhä" juttu ettei sovi korvata? Entä onko kuvan jsk sopiva kiuaskäyttöön eli on siis C-käyrällä (kuten kaikki muutkin keskuksessa). Tuo nyt on Huyndain kun kaikki muut ovat Hagerin. Sain noita ilmaiseksi ripakopallisen (uusia, esittelykappaleita). Nuo sopii myös haarukkamalliseen kiskoon suoraan.
 

Liitteet

  • 20200602_095831.jpg
    20200602_095831.jpg
    2,3 MB · Luettu: 79
  • 20200602_095844.jpg
    20200602_095844.jpg
    2,3 MB · Luettu: 80
Viimeksi muokattu:
Sähköjä vetämässä keskukselta kiukaalle ja harmittavasti mustaa johtoa ei ole (5x1.5). Voinko korvata mustan harmaalla jos laitan mustat teipit kumpaankin päähän? Entä onko kuvan jsk sopiva kiuaskäyttöön eli on siis C-käyrällä (kuten kaikki muutkin keskuksessa). Tuo nyt on Huyndain kun kaikki muut ovat Hagerin. Sain noita ilmaiseksi ripakopallisen (uusia, esittelykappaleita). Nuo sopii myös haarukkamalliseen kiskoon suoraan.

Eipä sillä vaiheen värillä niin ole väliä ja eikös joku suositus ole tullut että kaapeleissa ei mustaa enää käytettäisi vaan vaiheet olisi ruskea, harmaa, valkoinen. Jos muistan väärin niin joku korjannee.
Kiuas ei voi mennä väärin vaikka kaikki olis harmaita etkä tietäisi kiukaan päässä että mikä harmaa on missäkin vaiheessa. Sähkömoottorin kanssa on väliä kun vaihejärjestys päättää pyörimissuunnan.

Eiköhän tuo sulake rokkaa. Kiskoon saaminen voi riippua. 20v sitten oli ainakin tilanne että eri valmistajan sulakkeet ei välttämättä sopinu toisen valmistajan kiskoon. Tiedä sitten olisko tilanne nykyään parempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 251
Viestejä
4 866 189
Jäsenet
78 624
Uusin jäsen
rupureiska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom