Kysymyksiä sähkömiehille

Meni tuossa jo näköjään ajatukset, kirjoitukset ja kaikki sejaisin. Olin alkuun kirjoittamassa toista ja jatkanut toisella ajatuksella. Lähinnä siis piti selostaa, että jos sieltä yksi vaihe puuttuu niin voi nyktähtää mutta ei jaksa. Jos se lähtee oikeaan suuntaan nyt tosin, niin pyörintäsuunta on ok (vaiheet voi toki silti olla ristissä, mutta ei se suojaan vaikuttaisi). Jäljelle jää todennäköisesti koneen vika, tai syötön väärä suoja? Löysä liitos?
 
Viimeksi muokattu:

Eli jos nyt oikein ymmärsin, niin kaksi B16 ja yksi B10 sulaketta on tuossa. Miksi yksi on vain 10A sulake? Ja nuoko pitäisi vaihtaa C-mallin sulakkeiksi?
 
Joopa, kaikkien sulakkeiden pitäisi olla samanarvoisia ja sillä C-käyrällä. Ei nuo B-käyrän johdonsuojat voi millään kestää tuon kompuran käynnistyspiikkiä.

Herää kyllä kysymys, onko joku kotiasentaja nuo laittanut...? Ei kai yksikään oikea sähkömies laittaisi voimarasialle B-käyrän sulakkeita, jotka ovat vielä keskenään eri arvoilla. :facepalm:

Tietenkin on olemassa vielä se riski, että kaapelointi on niin pitkä ja/tai ohut, ettei siihen yksinkertaisesti voi laittaa C-käyrää. Mutta ota se (ammattitaitoinen) sähkömies paikalle, niin eiköhän asia selkene.
 
Kyllähän tuohon joo joutuu sulakkeet vaihtamaan tai lisäämään ennemmin, jos tilaa on, koska uusi kaapeli on melko varmasti vedettävä myös. Kannattaa kolmivaihe sulake siihen laitattaa, niin ei pääse yksi vaihe putoamaan moottorin käydessä.

Laita sähkärille kuva tuosta taulusta ja sulakkeista ja etäisyys pistorasialle, niin osaa ottaa oikeat vehkeet mukaan, niin ei tarvitse tukkukäynnistä maksaa.
 
Totta tuokin, että asennuksessa on muun ohella pielessä vielä sekin että sulakkeita on 3 erillistä. Pitäisi olla aina tuollaisessa kolmivaihesulake, ettei yksi vaihe pääse tippumaan pois kahden muun jäädessä päälle. Paskoo moottorin, jos on joku sellainen sovellus jota ei koko ajan vahdita vieressä ja huomata kun se jää jurisemaan paikoilleen. Yhdeltä kaverilta meni kolmivaihepumppu paskaksi tämän takia. Risa kaapeli tiputti yhden vaiheen joka sitten sulakeratkaisun takia eskaloitui myös hajonneeksi pumpuksi.
 
Kyllä tulee monesti vastaan tilanteita, jossa on B-käyrät kolmivaihepistorasiassa, 10A sulakkeet ja vielä erillissulakkeet. Niitä löytyy vanhoista asennuksista, uusista kiinteistöistä ja vaikka mistä. Muutaman kerran B-käyrät on perusteltu elektroniikalla, joka sinne perään tullaan asentamaan eli sähkömoottori ja hydraulipumppu.
 
Tämä talli ei ole paljoa yli 5v vanha. Sähköt on tietenkin alkuperäiset ja kyllä ne joku firma kävi tekemässä. Silloin mökki oli vielä äidin, niin en hirveästi tallin rakennusvaiheita ollut ihmettelemässä.

Täytyy yrittää ettiä papereista, että mikä putka nuo on vetänyt ja pyytää käymään.
 
alitajuisesti tuli vaan alettua arpomaan että kolmiossahan se on ja sen takia paukuttaa. :p

Samaan miinaan menin minäkin, kun aloin höpisemään tähti-kolmiokäynnistyksen puuttumisesta. Hiukan harhaanjohtavaa, jos ei kyseiseen moottoriin voi edes sellaista laittaa. :vihellys:
 
Samaan miinaan menin minäkin, kun aloin höpisemään tähti-kolmiokäynnistyksen puuttumisesta. Hiukan harhaanjohtavaa, jos ei kyseiseen moottoriin voi edes sellaista laittaa. :vihellys:

Voihan siihen sen laittaa mutta eriasia sitten että miten pitkään se motti kestää siinä kolmiossa ;)
 
Joopa, kaikkien sulakkeiden pitäisi olla samanarvoisia ja sillä C-käyrällä. Ei nuo B-käyrän johdonsuojat voi millään kestää tuon kompuran käynnistyspiikkiä.

Herää kyllä kysymys, onko joku kotiasentaja nuo laittanut...? Ei kai yksikään oikea sähkömies laittaisi voimarasialle B-käyrän sulakkeita, jotka ovat vielä keskenään eri arvoilla. :facepalm:

Tietenkin on olemassa vielä se riski, että kaapelointi on niin pitkä ja/tai ohut, ettei siihen yksinkertaisesti voi laittaa C-käyrää. Mutta ota se (ammattitaitoinen) sähkömies paikalle, niin eiköhän asia selkene.

Saa olla tautisen pitkä kaapeli, tai todella huono sähköliittymä että VVS pistorasiaa ei voi C-käyrän sulakkeella asentaa. Se nopea oikarisuojaus täytyy sillä vikiksellä.

Syy noihin B-käyrän sulakkeisiin lienee tuossa ryhmäksekuksessa. Ensto myi (mahd. myy vieläkin) sellaista autotalliin kätevää ryhmäkeskusta, joka jostain syystä pelkillä B-käyrän johdonsuojakytkimillä kalustettu.

Se että voimarasiassa on 10+16+16A paukut on kyllä aika EVVK meinikiä sähkäriltä.
 
Saa olla tautisen pitkä kaapeli, tai todella huono sähköliittymä että VVS pistorasiaa ei voi C-käyrän sulakkeella asentaa. Se nopea oikarisuojaus täytyy sillä vikiksellä.
Totta puhelet, mulla oli vaan mennyt ohi jos jossain mainittiin että siinä on myös VVSK.
 
Kylppärin lattiatermari toimii oudosti, valo palaa vain kuvan mukaisessa asennossa ja jos väännän pidemmälle niin valo sammuu ja sen saa palamaan vain laittamalla säätimen takaisin kuvan asentoon ja käyttämällä termarin pois päältä, jos säädintä rullaa "kovemmalle" valo sammuu ja lattia ei lämpene. tälläkin hetkellä lattia on kylmänä. Jätin sen nyt tuohon asentoon ja katson illalla lämpiääkö se tuossakaan asennossa mihinkään... onko termari siis pskana!?
IMG_20190908_061125.jpg
 
Kylppärin lattiatermari toimii oudosti, valo palaa vain kuvan mukaisessa asennossa ja jos väännän pidemmälle niin valo sammuu ja sen saa palamaan vain laittamalla säätimen takaisin kuvan asentoon ja käyttämällä termarin pois päältä, jos säädintä rullaa "kovemmalle" valo sammuu ja lattia ei lämpene. tälläkin hetkellä lattia on kylmänä. Jätin sen nyt tuohon asentoon ja katson illalla lämpiääkö se tuossakaan asennossa mihinkään... onko termari siis pskana!?
IMG_20190908_061125.jpg

Pitäisi palaa vihreänä kun ei lämmitä ja punaisena kun lämmittää. Noita Enston termareita on mennyt aika paljon rikki.
 
Kylppärin lattiatermari toimii oudosti, valo palaa vain kuvan mukaisessa asennossa ja jos väännän pidemmälle niin valo sammuu ja sen saa palamaan vain laittamalla säätimen takaisin kuvan asentoon ja käyttämällä termarin pois päältä, jos säädintä rullaa "kovemmalle" valo sammuu ja lattia ei lämpene. tälläkin hetkellä lattia on kylmänä. Jätin sen nyt tuohon asentoon ja katson illalla lämpiääkö se tuossakaan asennossa mihinkään... onko termari siis pskana!?
IMG_20190908_061125.jpg

Punainen valo palaa, kun lämmittää. Eli nyt se on pois päältä, kun vihreä palaa.

Edit. Hidas.
 
Ensto kyssäri herätti tarkistamaan omankin Enston tilanteen pesu ja kodinhoitohuoneelle. Ja kappas vaan, vihreällä palaa kyllä mutta kun säätää suuremmalle punainen valo vain välähtää ja valo sammuu kokonaan. kääntämällä pienemmälle vihreä taas syttyy. pitikö lähtiä termariostoksille.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
 
jees eihä toho punasta valoo saa mitenkää ja lattia on kylymä, eli rikki taitaa olla. kiitoksia ☺️
 
Onkohan kytketty ihan oikein eli yhdessä asunnossa vessassa oli Polaria-peilikaappi (sisällä vikavirtasuojattu pistorasia) ja siellä tuli sähköä vasta kuin kytki vessan valot päälle? Ja seuraavassa asunnossa oli myös Polaria-peilikaappi, mutta tässä toimi sähköt vaikka valokatkaisia oli pois päältä vessassa.

Nykyisessä toimii vessassa sähköt peilikaapin vieressä vaikka valokatkaisija on käännetty pois päältä.
 
Onkohan kytketty ihan oikein eli yhdessä asunnossa vessassa oli Polaria-peilikaappi (sisällä vikavirtasuojattu pistorasia) ja siellä tuli sähköä vasta kuin kytki vessan valot päälle? Ja seuraavassa asunnossa oli myös Polaria-peilikaappi, mutta tässä toimi sähköt vaikka valokatkaisia oli pois päältä vessassa.

Nykyisessä toimii vessassa sähköt peilikaapin vieressä vaikka valokatkaisija on käännetty pois päältä.

On vaikka tyhmältä voi tuntuakin.
 
Onkohan kytketty ihan oikein eli yhdessä asunnossa vessassa oli Polaria-peilikaappi (sisällä vikavirtasuojattu pistorasia) ja siellä tuli sähköä vasta kuin kytki vessan valot päälle? Ja seuraavassa asunnossa oli myös Polaria-peilikaappi, mutta tässä toimi sähköt vaikka valokatkaisia oli pois päältä vessassa.

Nykyisessä toimii vessassa sähköt peilikaapin vieressä vaikka valokatkaisija on käännetty pois päältä.

Joskus se on säästösyistä näin, joskus taas pakon sanelema homma. Siellä kylppärissä ei ole välttämättä ollut kuin valo ja sitten sinne on haluttu myös rasia jolloin siihen rasiaan saadaan sähkö ainoastaan sen valon syötön kautta jolloin pistorasia menee mykäksi aina kun valot sammutetaan.
 
Onkohan kytketty ihan oikein eli yhdessä asunnossa vessassa oli Polaria-peilikaappi (sisällä vikavirtasuojattu pistorasia) ja siellä tuli sähköä vasta kuin kytki vessan valot päälle? Ja seuraavassa asunnossa oli myös Polaria-peilikaappi, mutta tässä toimi sähköt vaikka valokatkaisia oli pois päältä vessassa.

Nykyisessä toimii vessassa sähköt peilikaapin vieressä vaikka valokatkaisija on käännetty pois päältä.

Eli pistorasian jännite tulee kytkimen takaa. Peilikaapissa on oma liitin valolle ja pistorasialle. Jos käy tuuri ja todennäköisesti katossa olevasta jakorasiasta tulee kaksi vaihejohdinta (toinen katkaisijan takaa, toisessa jatkuva jännite) niin kytkentämuutoksella selviää. Jos taas tulee vain yksi vaihejohdin ja kaapeli on vedetty ilman putkitusta niin aika no can do... paitsi saahan sen kikkailtua langattomilla järjestelmillä toimimaan.
 
Ensto kyssäri herätti tarkistamaan omankin Enston tilanteen pesu ja kodinhoitohuoneelle. Ja kappas vaan, vihreällä palaa kyllä mutta kun säätää suuremmalle punainen valo vain välähtää ja valo sammuu kokonaan. kääntämällä pienemmälle vihreä taas syttyy. pitikö lähtiä termariostoksille.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla
Meillä noita kaks vierekkäin ja toinen toimii juuri näin. Toinen kuitenkin vielä toimii, onneksi, kun sillä alueella on ulko-ovi ja lattia aina viileämpi. Sähkäri tulossa muita hommia tekemään niin pitää mainita sille että nappaa termarin mukaan kans ja vaihtaa, noh varmaan parempi kyllä vaihtaa jo molemmat.
 
Eli pistorasian jännite tulee kytkimen takaa. Peilikaapissa on oma liitin valolle ja pistorasialle. Jos käy tuuri ja todennäköisesti katossa olevasta jakorasiasta tulee kaksi vaihejohdinta (toinen katkaisijan takaa, toisessa jatkuva jännite) niin kytkentämuutoksella selviää. Jos taas tulee vain yksi vaihejohdin ja kaapeli on vedetty ilman putkitusta niin aika no can do... paitsi saahan sen kikkailtua langattomilla järjestelmillä toimimaan.
Voisko tuossa ajatella vaihtaa kylppärin valaisin liiketunnistimella toimivaksi jolloin valokytkin saisi olla aina "päällä" ja samalla pistorasiakin toimisi? Taitaa olla nykyään pelkkiä polttimoitakin joissa on sisäänrakennettu liiketunnistin niin ei tarvis edes valaisinta vaihtaa.
 
Ne liiketunnistimen sisältämät polttimot on yleensä e27 kantaisia, noissa peilikaapeissa on joko jotain pienia halogeeneja tai loisteputki (/ledputki).
 
Pitäs asentaa ulkoseinään pistorasia.

Mulla on tämmöinen rasia: Maadoitettu 2-osainen pistorasia, pinta, jousiliittimin, IP54/IP55: 402ESW | ABB

Saako tuon pistorasian sisään vetää johdon takaa, että johtoa ei näkyisi. Eli siis esim reikä tuohon kynän kohdalle.

Ulkoseinän reikään josta johto tulee ulos niin siihen silikoni johdon ympärille? Vai onko turhaa?

Tässä vielä kuva rasian sisältä:
IMG_20190917_171057.jpg

Tarkoitus vetää johto valmiiksi ja sähkäri tulee kytkemään.
 
Pitäs asentaa ulkoseinään pistorasia.

Mulla on tämmöinen rasia: Maadoitettu 2-osainen pistorasia, pinta, jousiliittimin, IP54/IP55: 402ESW | ABB

Saako tuon pistorasian sisään vetää johdon takaa, että johtoa ei näkyisi. Eli siis esim reikä tuohon kynän kohdalle.

Ulkoseinän reikään josta johto tulee ulos niin siihen silikoni johdon ympärille? Vai onko turhaa?

Tässä vielä kuva rasian sisältä:
IMG_20190917_171057.jpg

Tarkoitus vetää johto valmiiksi ja sähkäri tulee kytkemään.

ABB:n ohjeiden mukaan kaapelin tuonti pohjasta juurikin tuosta kynällä näyttämästäsi valmiista aihiosta on virallinen hyväksyttävä kotelointiluokan täyttävä asennustapa kunhan läpivientiin asentaa tiivisteen. Tiiviste ei ole mukana pistorasiassa. Eli tiiviste reikään ja sillä hyvä, silikonia ei tarvita. Pelkkä reikä + silikoni ei ole asennusohjeen mukainen läpivienti. Tässä "virallinen" tiiviste http://www.asennustuotteet.fi/catalog/18967/product/24240/1237SW_FIN1.html

Muistathan, että ulkopistorasioiden lisäämisessä myös vanhaan asennukseen ryhmän tulee olla suojattu vikavirtasuojakytkimellä taikka vaihtoehtoisesti ulkopistorasian on oltava vikavirtasuojan sisältävää mallia.
 
Ne liiketunnistimen sisältämät polttimot on yleensä e27 kantaisia, noissa peilikaapeissa on joko jotain pienia halogeeneja tai loisteputki (/ledputki).
Myös edisonkantaisilla valaisinosilla varustettuja peilikaappeja on käytetty ainakin 1980-luvun rempoissa. Minulla oli joskus ihan tavallista rumaa muovista loisteputkimallia vastaava mutta kahdella e14-lampulla. Typeränä muotioikkuna paljon myöhemminkin on leikitty isoilla riveillä mainoslamppuja, mikä toisaalta ehkä parantaisi mahdollisuuksia käyttää moderneja erikoislamppuja kun päällä ei ole niin paljon näköestettä.

Yleisemmin tähän aiheeseen kommentoin, että vessan valoa ei ole varsinaisesti mitään tarvetta tai järkeä sammuttaa kuin lampunvaihdon ja ulkomaanmatkan ajaksi. Ongelma ratkaistu.
 
ABB:n ohjeiden mukaan kaapelin tuonti pohjasta juurikin tuosta kynällä näyttämästäsi valmiista aihiosta on virallinen hyväksyttävä kotelointiluokan täyttävä asennustapa kunhan läpivientiin asentaa tiivisteen. Tiiviste ei ole mukana pistorasiassa. Eli tiiviste reikään ja sillä hyvä, silikonia ei tarvita. Pelkkä reikä + silikoni ei ole asennusohjeen mukainen läpivienti. Tässä "virallinen" tiiviste http://www.asennustuotteet.fi/catalog/18967/product/24240/1237SW_FIN1.html

Muistathan, että ulkopistorasioiden lisäämisessä myös vanhaan asennukseen ryhmän tulee olla suojattu vikavirtasuojakytkimellä taikka vaihtoehtoisesti ulkopistorasian on oltava vikavirtasuojan sisältävää mallia.

Kiitos! Huolehditaan tuo VVS kohdilleen. Olisiko laittaa linkkiä tuohon asennusohjeeseen? Koittanut etsiä, mutta en meinaa löytää..
 
Minulla on tallissa pari perussähkölämmitintä (ensto). Ovat saman mmj:n päässä. Onko noihin mahdollista toteuttaa jotain kotona/poissa kytkintä? Ei tarvitsisi aina patterin termostaatista säätää kun haluaa touhuta tallissa vähän lämpimämmässä.

Tai jopa jotain termostaattia joka noita ohjaa? Sais se peruslämpö olla 10c ja kun tietää että on tekemistä niin ois helppo napautttaa lämpimämmänksi eikä tarvi kontata mm. pöydän alla jossa yksi patteri on.
 
Minulla on tallissa pari perussähkölämmitintä (ensto). Ovat saman mmj:n päässä. Onko noihin mahdollista toteuttaa jotain kotona/poissa kytkintä? Ei tarvitsisi aina patterin termostaatista säätää kun haluaa touhuta tallissa vähän lämpimämmässä.

Tai jopa jotain termostaattia joka noita ohjaa? Sais se peruslämpö olla 10c ja kun tietää että on tekemistä niin ois helppo napautttaa lämpimämmänksi eikä tarvi kontata mm. pöydän alla jossa yksi patteri on.

Saattaisin itse asentaa noille ihan huone termostaatin (joilla yleensä ohjataan lattialämmitystä). Joka mittaa nimenomaan huoneen lämpötilaa, ei lattian. Sillä saa on/off + lämpötilansäädön helposti toteutettua. Patterit max-asentoon ja termari sitten katkoo sähköä. Pitää vain valita semmonen että teho tai katkaisukyky riittään.

Nuota nyt varmaan löytyy jo WLANiin kytkettäviäkin. Saa etänäkin sitten säätää jos haluaa.
 
Mitäs kustantaisi töinä viiden peruskattovalaisimen vaihto tyyliin "30v vuotta vanha lamppu irti, ja uusi tilalle samaan liitäntään" + yhden valaisinkytkinryhmän vaihtotyö seinään? Yksi valaisin kylppärissä, mutta eipä se työn määrää taida muuttaa.
 
Mitäs kustantaisi töinä viiden peruskattovalaisimen vaihto tyyliin "30v vuotta vanha lamppu irti, ja uusi tilalle samaan liitäntään" + yhden valaisinkytkinryhmän vaihtotyö seinään? Yksi valaisin kylppärissä, mutta eipä se työn määrää taida muuttaa.
100€ + euroa. Siitäkin suurin osa menee matkakuluihin jne.
 
Jotain 100-200 euron väliltä heittäisin. Matkakulut ja arvonlisävero näyttelee suurinta osaa tuossa. Homma itsessään ei kovin pitkäkestoiselta kuulosta.
 
Noin minäkin arvelin, mutta kysäisin. Matkaa liikkeeltä tulee 3 km, joten kovin paljoa siitä eivät kehdanne veloittaa :kahvi:
 
Noin minäkin arvelin, mutta kysäisin. Matkaa liikkeeltä tulee 3 km, joten kovin paljoa siitä eivät kehdanne veloittaa :kahvi:
Ei välttämättä laskuteta kilometrejä liikkeestä vaan voivat tulla paikalle edelliseltä asiakkaalta ja se saattaa sijaita missä vaan.
Kannattaa ennalta sopia hinta työlle.
 
Woi, minulla on oikein tarjouspyyntö valmiiksi nakuteltuna. :kahvi:
 
Ei välttämättä laskuteta kilometrejä liikkeestä vaan voivat tulla paikalle edelliseltä asiakkaalta ja se saattaa sijaita missä vaan.
Kannattaa ennalta sopia hinta työlle.
Kyllä kuluttaja-asiakas on aika vahvoilla kun kiistä kilometrit "jostain edelliseltä asiakkaalta". Sen sijaan siitä toimipaikalta ne kyllä useimmiten tulee, ellei firmalla ole käytäntöä että jonkun alueen sisällä kilsoja ei laskuteta.
 
Ainakin meidän firmassa on minimimatkaveloitus 25km @1€/km.

Tuommoiset pikkuhommat kannattaa hoidattaa jollain tmi. sähkärillä. Ei montaa kymppiä varmaan maksa, jos ei kuitin perään kysele.
 
Tuommoiset pikkuhommat kannattaa hoidattaa jollain tmi. sähkärillä. Ei montaa kymppiä varmaan maksa, jos ei kuitin perään kysele.
No 50€ on käytännössä ihan minimi, millä kukaan töissä käyvä sähkömies viitsii edes perseen nostaa penkistä. Vaikka ei kuittia tarvitsisikaan.
 
Kuitti on tultava, tai jää viimeiseksi käynniksi. Tästä yrityksestä jonne olen tarjoamassa, se tulee eikä ole ollut hinnalla pilattua tähän mennessä.
 
Hämäräkytkin oli rikki. Vanha hämäräkytkin päästi vain vaiheen läpi. Uudessa kytkimessä on syöttö, eli nolla ja vaihe ja näiden lisäksi lähtevä nolla ja lähtevä vaihe. Lampulle tulee kuitenkin jo nolla valmiiksi, niin kytkin tuon uuden niin, että päästää vain sen lähtevän vaiheen läpi. Eli lähtevään nollaan en kytkenyt mitään. Kun sähköt kytkee päälle niin valo (uusi ledi lamppu) vilkkuu 4 kertaa ja sammuu. Kun tulee pimeää niin kytkee ilman vilkkumista päälle. Eli kytkee mutta kun sulakkeen nostaa ylös niin vilkuttaa hetken aikaa.

Onko kytkentä turvallinen ja oikein?
 
Kuinka tehokas sähköpatteri n. 20m2 olohuoneeseen? Vanha puutalo eli varmaan tarvii potkua. Öljykiertoinen ilmeisesti parempi kuin konvektio?

Toisena kysymyksenä, voiko valokytkimen, himmentimen ja johdon upottaa levyseinään ikään kuin suljettuun tilaan vai tarvitseeko siellä olla jotain ilmavaa tilaa?
 
Kuinka tehokas sähköpatteri n. 20m2 olohuoneeseen? Vanha puutalo eli varmaan tarvii potkua. Öljykiertoinen ilmeisesti parempi kuin konvektio?

Toisena kysymyksenä, voiko valokytkimen, himmentimen ja johdon upottaa levyseinään ikään kuin suljettuun tilaan vai tarvitseeko siellä olla jotain ilmavaa tilaa?

Onko kyseessä siirrettävä, pistotulppaliitäntäinen lämmitin vaiko kiinteästi asennettu? Jos kiinteä, niin valinnassa pitää huomioida ryhmän kaapelin poikkipinta-ala ja mahdollinen lämpötilan pudotus (kotona/poissakytkentä).

Tehon suhteen 50-100W per neliö on aika sopiva haarukka eli sinun tapauksessasi sopiva teho olisi siellä 1500-2000W kieppeillä. Öljytäytteisissä on matalampi pintalämpötila eikä niistä tule pölykäryjä edes pitkän käyttämättömyyden jälkeen, muuten valinnalla ei ole juurikaan väliä.

Toiseen kysymykseen: Kalusteet ja kaapelin voi ihan hyvin asentaa uppoon, mutta kaapelia ei saisi asentaa eristeen sisään. Uppokalusteet tulee aina asentaa kojerasian sisään ja kaapelit eristeen ja pintalevyn väliin.
Tässä vanhanko mutta vielä ihan käyttökelpoinen ST-kortti aiheesta:

http://www.engelco.fi/docs/Asennus_ST5170.pdf
 
Edellinen asukas on saunaa laittanut valokuidut kattoon, mutta jostain kumman syystä kuitujen pää muuntajineen jätetty pesuhuoneen puolelle, saunan oven yläpuolelle katonrajaan. Muuntaja ei ilmeisesti toimi, eikä varmaan tuohon tilaan sovellukaan, kun oli niin avoimen näköinen, joten IP luokitusta tuskin on.

Mitäs tuohon voisi turvallisesti ja laillisesti laittaa valonlähteeksi kuidulle? Sähköä saa katonrajasta kyllä.

Toimisiko tällainen projektori kosteassa tilassa (tai uskaltaako tuota koteloida)?

LED Valokuituprojektori RGB+W 4W RF LK15

Tuolle voisi virran ottaa vaikka kylppärin seinän toiselta puolen pistorasiasta, niin ei tarvitsisi tehdä noita korkean jännitteen kytkentöjä kylppärin puolella ollenkaan.
 
Onko kyseessä siirrettävä, pistotulppaliitäntäinen lämmitin vaiko kiinteästi asennettu? Jos kiinteä, niin valinnassa pitää huomioida ryhmän kaapelin poikkipinta-ala ja mahdollinen lämpötilan pudotus (kotona/poissakytkentä).

Tehon suhteen 50-100W per neliö on aika sopiva haarukka eli sinun tapauksessasi sopiva teho olisi siellä 1500-2000W kieppeillä. Öljytäytteisissä on matalampi pintalämpötila eikä niistä tule pölykäryjä edes pitkän käyttämättömyyden jälkeen, muuten valinnalla ei ole juurikaan väliä.

Toiseen kysymykseen: Kalusteet ja kaapelin voi ihan hyvin asentaa uppoon, mutta kaapelia ei saisi asentaa eristeen sisään. Uppokalusteet tulee aina asentaa kojerasian sisään ja kaapelit eristeen ja pintalevyn väliin.
Tässä vanhanko mutta vielä ihan käyttökelpoinen ST-kortti aiheesta:

http://www.engelco.fi/docs/Asennus_ST5170.pdf
Ajatuksena oli vaan tehdä MMJ kaapelin syvyinen ura pintalevyyn ja sitten kittiä päälle, kun tällä hetkellä vedetty pintavetona. Kyseessä siis sisäseinä. Patterit tällä hetkellä pistotullaliitännöillä ei siirrettäviä, mutta ajatuksena oli jos sähkäri saisi seinään kytkentärasian niin saisi johdot piiloon.
 
Ajatuksena oli vaan tehdä MMJ kaapelin syvyinen ura pintalevyyn ja sitten kittiä päälle, kun tällä hetkellä vedetty pintavetona.
Tuossa käy sitten niin, että vaikka uudekseltaan saisitkin sen kohtalaisen hyvännäköiseksi, niin muutaman vuoden päästä se kittimälli paistaa sieltä maalin alta ja parhaassa tapauksessa on lohkeillut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 320
Viestejä
4 509 422
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom