Kysymyksiä sähkömiehille

Hmm eikö tosiaan ole tapana asuinrakennuksiin asennella äänettömiä apureleitä? Olen koittanut tosiaan etsiä vaihtoehtoja tosiaan tuon AEG SH04 22E:n tilalle ja ainoa löytämäni on tuo ABB K6-22Z, jonka saatavuus on puolestaan nolla. Mitä noihin yökäytön releisiin yleensä pistetään? Vai onko noi AEG:t uutena käytännössä äänettömiä ja pärinä lähinnä kertoo elinkaaren olevan lopussa?

Ei ne uutena liiemmin metelöi.
 
Onko tuossa AEG:ssä varmasti kaikki navat käytössä? Valikoimaa rupeaa löytymään enemmän jos vain toinen avautuvista koskettimista on käytössä.
 
Onko tuossa AEG:ssä varmasti kaikki navat käytössä? Valikoimaa rupeaa löytymään enemmän jos vain toinen avautuvista koskettimista on käytössä.

Ei siinä ole käytössä kuin molemmat sulkeutuvat koskettimet, joilla ohjataan varaavan sähkölämmityksen, sekä LVV:n kontaktoreja. Avautuvia koskettimia ei ole kytketty lainkaan.
 
Nyt vasta huomasin aiemmat viestit. Laittaa siihen samanlaisen kontaktorin kuin muihinkin, jos niitä avautuvia ei kerran mihinkään käytetä.
 
Nyt vasta huomasin aiemmat viestit. Laittaa siihen samanlaisen kontaktorin kuin muihinkin, jos niitä avautuvia ei kerran mihinkään käytetä.

Ehdotin tätä ennalta sähkärille viimeksi, kun hän vaihteli nuo muut kontaktorit, mutta jostain syystä ei näin tehnyt. Harmi kun en ollut fyysisesti paikalla silloin, että oisin kysynyt miksi. Maallikkona arvelin, että tuollaista vaiheiden kytkemiseen tarkoitettua kontaktoria(?) ei sitten tulisi käyttää ohjaukseen käytettävän releen asemasta, mutta dunno...

Taidan hakea hyllyyn vain tuollaisen samanlaisen AEG:n ja seuraava sähkäri joka käy niin vaihtakoot, ellei siihen mennessä noita ABB:n K6:ia ole tullut saataville. Saattaapi olla ILP:n asentaja tai tuttu sähkäri.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa 2s2a kontaktorissa on se huono puoli että jos joskus vaihdat lämminvesivarajaan tavalliseen kolmivaiheiseen joudut vaihtamaan myös kontaktorin. Ne yhdellä 400V vastuksella olevat varaajat toimivat vain kahdella vaiheella, mutta suurin osa varaajista on kolmivaiheisia.
 
Tuossa 2s2a kontaktorissa on se huono puoli että jos joskus vaihdat lämminvesivarajaan tavalliseen kolmivaiheiseen joudut vaihtamaan myös kontaktorin. Ne yhdellä 400V vastuksella olevat varaajat toimivat vain kahdella vaiheella, mutta suurin osa varaajista on kolmivaiheisia.

Tässä tapauksessa se 2s2a kontaktori ohjaa vielä toista 3s kontaktoria, eli ongelmaa ei ole. LVV onkin kolmivaiheinen normaali siis.
 
Tässä tapauksessa se 2s2a kontaktori ohjaa vielä toista 3s kontaktoria, eli ongelmaa ei ole. LVV onkin kolmivaiheinen normaali siis.

Onhan se ihan hyvä varmaan olla tuollainen 2s2a kontaktori siellä taulussa vaikka apukontaktorina jos tarvii vaikka jotain varaaja <-> kiuas virityksiä rakennella.
 
5,5kw: sähkömoottorille olisi tarvetta ja puolalainen myy moista järkihintaan.

Onhan tuo tänne soveltuva laite? Vähän hämää tuo 400/690v tuossa, eikä ole kuvaa tyyppikilvestä laitettu.

Item specifics
Condition:
New: A brand-new, unused, unopened and undamaged item in original retail packaging (where packaging is ... Read more
Brand: PROOJD
Shaft Diameter: 28mm MPN: Does Not Apply
Rated Load (kW): 5,5kW AC Frequency Rating: 50/60 Hz
Reversible/Non-Reversible: Reversible AC Phase: Three Phase
Rated Load (HP): 7,5 HP Modified Item: No
Country/Region of Manufacture: Poland Base RPM: 2800
IP Rating: IP55 Nominal Rated Input Voltage: 400/690 V
IEC Frame Size: 100 AC Motor Type: Induction/Asynchronous
Current Type: AC Insulation Class: F (Max 155°C)
Mounting Type: Foot-Mounted EAN: Does not apply

Electric Motor 5,5KW (7.5HP) 3 PHASE 2 POLE 2800rpm 3000rpm B3 100 Frame Size | eBay
 
Sopivuus nyt riippuu täysin sovelluksesta, mutta speksithän on aika pitkälle listattu tuohon kuvaukseen.
Jännitealue passaa suomen verkkoon ja sähkäri jonka tulet tilaamaan kytkemään tuon verkkoon varmaankin osaa laittaa ne kytkentäliuskat oikein päin sinne kytkentäkopan sisään.
 
Sopivuus nyt riippuu täysin sovelluksesta, mutta speksithän on aika pitkälle listattu tuohon kuvaukseen.
Jännitealue passaa suomen verkkoon ja sähkäri jonka tulet tilaamaan kytkemään tuon verkkoon varmaankin osaa laittaa ne kytkentäliuskat oikein päin sinne kytkentäkopan sisään.

Miksi siinä tuo 690v on mainittu. Löytyykö puolasta tuommoisia jännitteitä? Onko se tuon 5,5kw 400v jännitteellä vai vasta 690v jännitteellä?
 
Miksi siinä tuo 690v on mainittu. Löytyykö puolasta tuommoisia jännitteitä? Onko se tuon 5,5kw 400v jännitteellä vai vasta 690v jännitteellä?
Se on 5,5kW molemmilla jännitteillä. Kyse on tähti- ja kolmiokytkennän eroista. En kyllä tiedä löytyykö monestakaan paikasta tuota 690 jännitettä oikeasti käytössä, vai onko se enemmänkin teoreettinen arvo tähtikytkennälle.

Mutta kun sen kytkee kolmioon tänne meidän sähköverkkoomme, niin 5,5kW sen teho on.
 
Se on 5,5kW molemmilla jännitteillä. Kyse on tähti- ja kolmiokytkennän eroista. En kyllä tiedä löytyykö monestakaan paikasta tuota 690 jännitettä oikeasti käytössä, vai onko se enemmänkin teoreettinen arvo tähtikytkennälle.

Mutta kun sen kytkee kolmioon tänne meidän sähköverkkoomme, niin 5,5kW sen teho on.

Teollisuudessa noita 690V käyttöjä on aika paljon, laitosten ulkopuolella niihin harvemmin törmää.
 
Tämä ei suoraan ole kysymys sähkömiehille, mutta en viitsinyt uutta keskustelua aloittaa ja sopivampaa lankaa en löytänyt. Meille on tulossa lopultakin valokuitu omakotitaloon. Kuitu on tulossa tekniseen tilaan, johon nyt tulee Telian kaapeli. Kaapeli tulee putkessa tekniseen tilaan ja haluaisin vetää myös kuidun samaa putkea pitkin sisään ettei tarvitse turhaan tehdä reikiä seinään. Mutta koska minulla ei ole piirustusta mistä kohtaa tuo putki menee ulos niin mietin olisiko jotain keinoa löytää putken paikka ilman että tarvitsee koko seinustaa kaivaa auki. Yksi mitä olen ajatellut on jonkinlainen johdontunnistin, mutta nuo perusmallit eivät varmasti havaitse kaapelia maan ja sepelin alta.

Onkohan olemassa jotain sellaista työkalua, että voisin viedä sisäkautta putkeen jonkinlainen anturin ja sitten sitä pystyisi ulkopuolelta paikantamaan?

Vai tuleeko arvon palstalaisille jotain muuta ideaa miten asiassa kannattaisi edetä..
 
Tämä ei suoraan ole kysymys sähkömiehille, mutta en viitsinyt uutta keskustelua aloittaa ja sopivampaa lankaa en löytänyt. Meille on tulossa lopultakin valokuitu omakotitaloon. Kuitu on tulossa tekniseen tilaan, johon nyt tulee Telian kaapeli. Kaapeli tulee putkessa tekniseen tilaan ja haluaisin vetää myös kuidun samaa putkea pitkin sisään ettei tarvitse turhaan tehdä reikiä seinään. Mutta koska minulla ei ole piirustusta mistä kohtaa tuo putki menee ulos niin mietin olisiko jotain keinoa löytää putken paikka ilman että tarvitsee koko seinustaa kaivaa auki. Yksi mitä olen ajatellut on jonkinlainen johdontunnistin, mutta nuo perusmallit eivät varmasti havaitse kaapelia maan ja sepelin alta.

Onkohan olemassa jotain sellaista työkalua, että voisin viedä sisäkautta putkeen jonkinlainen anturin ja sitten sitä pystyisi ulkopuolelta paikantamaan?

Vai tuleeko arvon palstalaisille jotain muuta ideaa miten asiassa kannattaisi edetä..
Tilaa ilmainen kaapelinnäyttö sieltä Telialta niin tulevat merkkaamaan mistä nykyiset kaapelit tulevat.
 
Itsellä on liesituulettimessa kaksi valoa. Alkup. olivat 20W halogeneja joista molemmista aika jätti (kuvissa vasemmalla). Ostin Ikeasta 25W ledit (keskellä kuvissa), ne palavat vaikka kytkin on on/off eli palavat koko ajan. Ostin vielä kolmannet 20W ledit (kuvassa oikealle) ja eivät pala ollenkaan. Muuntaja vaihdettu ja pitäisi olla oikeaa kokoluokkaa; 12V, min 20W max 60W. Mitä helvettiä, ei tajua tyhmä insinööri.

https://1drv.ms/u/s!AucEBE8-l6xXifxBpgpXriSlq5wJWA

https://1drv.ms/u/s!AucEBE8-l6xXifxAUgzpapetrYyQIg
 
Virtalähteen ilmoitettu minimikuorma on 20W ja sinulla on sen perässä ledikuormaa vain parisen wattia. Keskimmäiset ledipolttimot ovat SÄHKÖTEHOLTAAN 1,25W ja nuo oikeanpuolimmaiset 2,6W.
Ne paketeissa lukevat verrannolliset arvot ovat vain markkinointipuheita joiden avulla on mahdollista vertailla valotehoja hehkulankapolttimoiden kanssa ja nekin arvot ovat usein suuresti liioiteltuja.

Vaihda liesariin virtalähde joka on ledeille tarkoitettu (ei minimikuormaa) ja käytä oikeanpuolimmaisia lamppuja.
 
Tapaus:

televisio tuntuu ottavan jotain häiriötä sähköverkosta, valojen kytkeminen päälle tai pois wc:stä tai olohuoneesta tekee usein sen, että televisio (=olkkarin tietokoneen näyttö) menee hetkeksi pimeäksi. Saman tyyppisesti siis kuin jos vaihtaa kuvalähdettä. Erittäin harvakseltaan on tuon pimeänä välähtämisen jälkeen ollut sellainen monivärisempi lumisade -efekti vastassa, mikä on korjautunut vain sammuttamalla ja uudelleenkäynnistämällä näytön.

Ajatuksia?
 
Virtalähteen ilmoitettu minimikuorma on 20W ja sinulla on sen perässä ledikuormaa vain parisen wattia. Keskimmäiset ledipolttimot ovat SÄHKÖTEHOLTAAN 1,25W ja nuo oikeanpuolimmaiset 2,6W.
Ne paketeissa lukevat verrannolliset arvot ovat vain markkinointipuheita joiden avulla on mahdollista vertailla valotehoja hehkulankapolttimoiden kanssa ja nekin arvot ovat usein suuresti liioiteltuja.

Vaihda liesariin virtalähde joka on ledeille tarkoitettu (ei minimikuormaa) ja käytä oikeanpuolimmaisia lamppuja.

Kiitoksia tästä ja tosiaan kun asiaa miettii niin olisi pitänyt tajuta ettei tuollainen pieni led ota 20W. Nyt pitää yrittää metsästää ledeille sopiva virtalähde. Eiköhän ne ole ihan Clasu-tavaraa.
 
Tapaus:

televisio tuntuu ottavan jotain häiriötä sähköverkosta, valojen kytkeminen päälle tai pois wc:stä tai olohuoneesta tekee usein sen, että televisio (=olkkarin tietokoneen näyttö) menee hetkeksi pimeäksi. Saman tyyppisesti siis kuin jos vaihtaa kuvalähdettä. Erittäin harvakseltaan on tuon pimeänä välähtämisen jälkeen ollut sellainen monivärisempi lumisade -efekti vastassa, mikä on korjautunut vain sammuttamalla ja uudelleenkäynnistämällä näytön.

Ajatuksia?

Tuo on vanhoilla, kuristimilla varustetuilla loisteputkivalaisimilla aika yleistä, valokytkimen kärjet kipinöivät jännitteen kytkentä/katkaisuvaiheessa.
Valaisimissa on usein sisäänrakennettuna pieni häiriönpoistokondensaattori joka ajan ja lämmön vaikutuksesta kypsyy ja lopettaa toimintansa ja se pitäisi oletettavasti korvata uudella vastaavalla muovikonkalla.

Vaihtoehtona on tietty uusia valaisimet ledeiksi. Pistorasiat eivät ilmeisesti ole maadoitettuja?
 
Tapaus:

televisio tuntuu ottavan jotain häiriötä sähköverkosta, valojen kytkeminen päälle tai pois wc:stä tai olohuoneesta tekee usein sen, että televisio (=olkkarin tietokoneen näyttö) menee hetkeksi pimeäksi. Saman tyyppisesti siis kuin jos vaihtaa kuvalähdettä. Erittäin harvakseltaan on tuon pimeänä välähtämisen jälkeen ollut sellainen monivärisempi lumisade -efekti vastassa, mikä on korjautunut vain sammuttamalla ja uudelleenkäynnistämällä näytön.

Ajatuksia?

Fuj:tech RF-antennierotusmuuntaja, Galvaaninen, uros-naaras, musta 8,90 €

Koita tuolla.
 
Vaihtoehtona on tietty uusia valaisimet ledeiksi. Pistorasiat eivät ilmeisesti ole maadoitettuja?

Pistorasiat eivät ole maadoitettuja. Ensimmäinen kokeiltu asia oli juurikin ledeihin vaihto, sillä ei ollut ongelmaan minkäänlaista vaikutusta. Joku huoltoukko kävi myös vaihtamassa katkaisijan uudempaan, mutta ei sekään vaikuttanut mihinkään ja sieltä nostivat sen myötä kädet pystyyn.
 
Pistorasiat eivät ole maadoitettuja. Ensimmäinen kokeiltu asia oli juurikin ledeihin vaihto, sillä ei ollut ongelmaan minkäänlaista vaikutusta. Joku huoltoukko kävi myös vaihtamassa katkaisijan uudempaan, mutta ei sekään vaikuttanut mihinkään ja sieltä nostivat sen myötä kädet pystyyn.
Loisteputkista pitää myös kuristin ja sytytin vaihtaa /ohittaa ledeille
 
Minulle ei tuo lediputkioptio tullut heti mieleenkään, vaan ensimmäisenä tietenkin koko valaisinten vaihtaminen. Suosittelen edelleen jälkimmäistä, ainakin jos siitä ei ole suurta vaivaa eli kyseessä laatikkomallit katossa.. Pääsee samalla niistä navettalampuista eroon. Eri juttu jos on kylppärin peilikaappia, olohuoneen reunoilla loisteputkea ym. erikoisempaa valaisinta, jolloin se retrofit-päivitys voi olla paljon kätevämpi myös sisältäen pari konkan vaihtoa/poistoa.
 
Ei välttämättä kysymysluontoinen, ellei kysymyksenä ole "Miksi tälläistä paskaa on markkinoilla?".

Pistotulpat

Hmm. Kaupassa 1.50€, näytti päällepäin hyvältä. Kotona avasin. Aukeaa kahdella läpällä, kaapelia pitää varoa sulkiessa ettei jää kiinnitysruuvin väliin. Ei nyt susihuono, mutta ehkä hieman riskialtis kiireiselle Penalle.

Pistotulppa 16A maadoitettu RVT valk

Tälläinen on esimerkiksi paljon parempi, suunnittelu jättää tilaa paremmin pidemmälle maakaapelille.

Aina ei kannata mennä halvimmalla, tämä on lähinnä asentaessa huono puoli, muuten turvallinen toki.


IMG_20190503_160117.jpg
 
Ei välttämättä kysymysluontoinen, ellei kysymyksenä ole "Miksi tälläistä paskaa on markkinoilla?".

Pistotulpat

Hmm. Kaupassa 1.50€, näytti päällepäin hyvältä. Kotona avasin. Aukeaa kahdella läpällä, kaapelia pitää varoa sulkiessa ettei jää kiinnitysruuvin väliin. Ei nyt susihuono, mutta ehkä hieman riskialtis kiireiselle Penalle.

Pistotulppa 16A maadoitettu RVT valk

Tälläinen on esimerkiksi paljon parempi, suunnittelu jättää tilaa paremmin pidemmälle maakaapelille.

Aina ei kannata mennä halvimmalla, tämä on lähinnä asentaessa huono puoli, muuten turvallinen toki.

Nuo on kyllä lähes järjestään sellaista paskaa tilojen puolesta, että on ihan luojassaan pysyykö ne piuhat siellä ehjänä, kun sen ruuvaa kiinni.
 
Nuo on kyllä lähes järjestään sellaista paskaa tilojen puolesta, että on ihan luojassaan pysyykö ne piuhat siellä ehjänä, kun sen ruuvaa kiinni.

Pari kertaa kokeilin kiinnitellä kaapelia, pysyi ehjänä jne. "käytetty" osuus kaapelin päästä poikki ja uuden pätkän kuorimimen ja kiinni, varovasti. Jatkossa kyllä käytän noita hieman kalliimpia.
 
Hmm eikö tosiaan ole tapana asuinrakennuksiin asennella äänettömiä apureleitä? Olen koittanut tosiaan etsiä vaihtoehtoja tosiaan tuon AEG SH04 22E:n tilalle ja ainoa löytämäni on tuo ABB K6-22Z, jonka saatavuus on puolestaan nolla. Mitä noihin yökäytön releisiin yleensä pistetään? Vai onko noi AEG:t uutena käytännössä äänettömiä ja pärinä lähinnä kertoo elinkaaren olevan lopussa?
ABB B6-30-10 kontaktorissa on päävirtaliittimet ja yksi NO-kosketin, koskaan kattonut minkäverran tuo kestää.
Kontaktori - B6-30-10/230 B6-30-10/230 - 3845101 - ABB Pj-kojeet 20A ton mukaan.

Pieniin kiinteistökeskuksiin käytetään K6 ja B6 kontaktoreja
 
Televisiota en käytännössä katso, eli tietokoneen näyttönä toimii tämä. Olen melko varma että koko antennipiuha oli monta kuukautta irti seinästä, ja ongelma on ollut alusta asti. Irroitin nyt kuitenkin uudestaan testin vuoksi, tuohan olisi kyllä mahtavan helppo ratkaisu.

Osta television ja kuvalähteen väliin kalliimpi suojattu HDMI-kaapeli. Sinne se häiriö kytkeytyy ja sotkee juttuja. 5 m semikallis johto television ja vahvistimen välillä aiheutti kuvaräpsyjä aina valoja kytkettäessä ja lopulta muutenkin, 10 m paremmin suojattu on toiminut ongelmitta useita vuosia.
 
ABB B6-30-10 kontaktorissa on päävirtaliittimet ja yksi NO-kosketin, koskaan kattonut minkäverran tuo kestää.
Kontaktori - B6-30-10/230 B6-30-10/230 - 3845101 - ABB Pj-kojeet 20A ton mukaan.

Pieniin kiinteistökeskuksiin käytetään K6 ja B6 kontaktoreja

Yksi NO apukosketin ei riitä, kun tuo yökäytön rele ohjaa sekä LVV:tä, että varaavaa sähkölämmitystä eli siinä on kaksi NO kosketinta käytössä...

Tulipa sitten haettua sähköliikeestä tuollainen ABB K6-22Z/230 kun sattui olemaan viimein saatavilla. Aloin vaan arpomaan, että uskallanko pyytämään edes tuttua eläköitynyttä sähkäriä asentamaan sitä, meinaan ei ole ihan 100% luotto ukkoon, että viitsiikö katsoa varmaksi, että onko pulikka nyt ihan oikeasti oikea tarkoitukseen, saattaapi ruuvata vain kiinni tyytyväisenä miettimättä asiaa yhtään ja ei taida eläkeläisellä olla vastuuvakuutuksiakaan?

Tuossa K6:ssahan on 2NO+2NC kosketinta ihan kuten tuossa vanhassa AEG SH04 22:ssa, mutta kestää virtaa ööö 5A (?) ja tuo vanha AEG taasen kestää 16A, eli tulikohan nyt hukkaostos tehtyä? Ei tuon vanhan AEG:n perässä tietty ole kuormaa varmaan kuin mA luokassa, mutta saakohan tuota nyt downgradettaa noin rajusti tuota yökäytön relettä määräyksien mukaan...

En tiedä miten tämä on näin vaikeaa, kun kolme kertaa kävi sähkäri ja siltikään ei saatu sähkötaulua hiljaiseksi (nyt siis kolme neljästä pärisevästä kontaktorista on saatu vaihdettua) ja muutenkin tuli vähän sellainen olo, että minun olisi pitänyt täsmällisesti tietää mitä osia laitetaan minnekin tai vähintäänkin osata kertoa täsmällisesti mitä vaihdetaan ja pyytää valitsemaan sopivia osia. Niiltä osin kun osasin kertoa täsmällisesti mitä pitää tehdä (pistorasia tuohon ja tuohon ja nuo vikavirtasuojan taakse jne.), niin kaikki kyllä tuli tehtyä huolella ja hyvällä työn jäljellä... No nyt koitan sitten katsoa, että mitä täsmällisesti pitäisi tehdä, mutta loppuu kyllä vähän oma koulutus kesken, amppeereista jotain ymmärrän (ja niistäkään en ehkä ihan täysin osaa huomioida resistiivisiä, induktiivisa jne. erityyppisiä kuormia), mutta määräyksistä en...
 
Viimeksi muokattu:
Yksi NO apukosketin ei riitä, kun tuo yökäytön rele ohjaa sekä LVV:tä, että varaavaa sähkölämmitystä eli siinä on kaksi NO kosketinta käytössä...

Tulipa sitten haettua sähköliikeestä tuollainen ABB K6-22Z/230 kun sattui olemaan viimein saatavilla. Aloin vaan arpomaan, että uskallanko pyytämään edes tuttua eläköitynyttä sähkäriä asentamaan sitä, meinaan ei ole ihan 100% luotto ukkoon, että viitsiikö katsoa varmaksi, että onko pulikka nyt ihan oikeasti oikea tarkoitukseen, saattaapi ruuvata vain kiinni tyytyväisenä miettimättä asiaa yhtään ja ei taida eläkeläisellä olla vastuuvakuutuksiakaan?

Tuossa K6:ssahan on 2NO+2NC kosketinta ihan kuten tuossa vanhassa AEG SH04 22:ssa, mutta kestää virtaa ööö 5A (?) ja tuo vanha AEG taasen kestää 16A, eli tulikohan nyt hukkaostos tehtyä? Ei tuon vanhan AEG:n perässä tietty ole kuormaa varmaan kuin mA luokassa, mutta saakohan tuota nyt downgradettaa noin rajusti tuota yökäytön relettä määräyksien mukaan...

En tiedä miten tämä on näin vaikeaa, kun kolme kertaa kävi sähkäri ja siltikään ei saatu sähkötaulua hiljaiseksi (nyt siis kolme neljästä pärisevästä kontaktorista on saatu vaihdettua) ja muutenkin tuli vähän sellainen olo, että minun olisi pitänyt täsmällisesti tietää mitä osia laitetaan minnekin tai vähintäänkin osata kertoa täsmällisesti mitä vaihdetaan ja pyytää valitsemaan sopivia osia. Niiltä osin kun osasin kertoa täsmällisesti mitä pitää tehdä (pistorasia tuohon ja tuohon ja nuo vikavirtasuojan taakse jne.), niin kaikki kyllä tuli tehtyä huolella ja hyvällä työn jäljellä... No nyt koitan sitten katsoa, että mitä täsmällisesti pitäisi tehdä, mutta loppuu kyllä vähän oma koulutus kesken, amppeereista jotain ymmärrän (ja niistäkään en ehkä ihan täysin osaa huomioida resistiivisiä, induktiivisa jne. erityyppisiä kuormia), mutta määräyksistä en...

K6:tosesta löytyy neljän koskettimen versiota sulkeuvine ja avautumine koskettimin.

Kannattaa varmaan tarkistaa ABB;n sivuilta mihin asti nuo on speksattu, ja jos ne on ruuviliittimillä niin tarkistaa ettei yksikään säie jää liittimen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä kysymysluontoinen, ellei kysymyksenä ole "Miksi tälläistä paskaa on markkinoilla?".

Pistotulpat

Hmm. Kaupassa 1.50€, näytti päällepäin hyvältä. Kotona avasin. Aukeaa kahdella läpällä, kaapelia pitää varoa sulkiessa ettei jää kiinnitysruuvin väliin. Ei nyt susihuono, mutta ehkä hieman riskialtis kiireiselle Penalle.
Tuo on ehkä toiseksi huonoin malli mitä on markkinoilla. Tuossa sentään on reiät mihin johdot tulevat mutta karseimmassa mallissa rakenne on jokseenkin samanlainen mutta on pelkät ruuvit joiden alle johdot pitää laittaa eikä sisällä tosiaankaan ole tilaa millekään rengas- tai haarukka-abikolle joten kunnollista luotettavaa liitosta ei saa oikein mitenkään. Yhden tuollaisen kauheamman mallin olen kytkenyt ja totesin että ruuvaamalla ruuvit pois ja ottamalla piikit rungosta irti juottamisen ajaksi sai edes siedettävän juotosliitoksen tehtyä tuohon. Vähän kutistesukkaa liitoskohdan päälle jne. Tosin, tuossa surkeassa mallissa maadoitusliuskatkin irtosivat juottamisen ajaksi pientä väkivaltaa käyttäen ettei koko liitin sulanut operaation aikana.
 
Tuo on ehkä toiseksi huonoin malli mitä on markkinoilla. Tuossa sentään on reiät mihin johdot tulevat mutta karseimmassa mallissa rakenne on jokseenkin samanlainen mutta on pelkät ruuvit joiden alle johdot pitää laittaa eikä sisällä tosiaankaan ole tilaa millekään rengas- tai haarukka-abikolle joten kunnollista luotettavaa liitosta ei saa oikein mitenkään. Yhden tuollaisen kauheamman mallin olen kytkenyt ja totesin että ruuvaamalla ruuvit pois ja ottamalla piikit rungosta irti juottamisen ajaksi sai edes siedettävän juotosliitoksen tehtyä tuohon. Vähän kutistesukkaa liitoskohdan päälle jne. Tosin, tuossa surkeassa mallissa maadoitusliuskatkin irtosivat juottamisen ajaksi pientä väkivaltaa käyttäen ettei koko liitin sulanut operaation aikana.

Käsittääkseni tinaliitokset ei ole sallittuja kyseisessä kohteessa.
 
@jarp

Tuo B6-30-10... sisältää nimenomaan kolme NO pääkosketinta sekä yhden NO apukoskettimen. ABBn kontaktoreissa koskettimet ilmoitetaan tyypin perään niin, että ensimmäiset kaksi numeroa kertovat pääkoskettimien määrän ja laadun muodossa B6-AB-CD..., jossa A on NO pääkoskettimien, B NC pääkoskettimien, C NO apukoskettimien ja D NC apukoskettimien määrä.
 
Itse suosin Legrandin pistotulppia silloin harvoin kun noita tulee vaihdeltua, saatavilla ainakin motoneteistä eikä hintakaan ole mikään paha laatuun suhteutettuna.
Riittävästi tilaa johtimille, erittäin hyvä vedonpoisto ja kestävä ulkokuori joka työnnetään suoraan takaa paikalleen. Tämä vähentää johtimien puristumisriskiä tulppaa kasatessa.
Lisäksi tulpasta löytyy vetolenkki mikä helpottaa irroittamista.

Legrand Pistotulppa irroitusrenkaalla | Motonet Oy
 
Käsittääkseni tinaliitokset ei ole sallittuja kyseisessä kohteessa.
Oli tai ei, väitän silti juotosliitosta kyseisessä tapauksessa luotettavammaksi kuin alkuperäistä "johto ruuvin alle ja kiristäessä puolet pursuu ruuvin alta pois" -tyylistä liitosta. Jos tuon ruuviliitoksen laidoilla olisi edes ollut jotkut laidat jotka olisivat vähän estäneet tuota ruuviliitosta leviämästä pois ruuvin alta niin tuosta olisi saattanut saada inhimillisen mutta...
 
Pari kertaa kokeilin kiinnitellä kaapelia, pysyi ehjänä jne. "käytetty" osuus kaapelin päästä poikki ja uuden pätkän kuorimimen ja kiinni, varovasti. Jatkossa kyllä käytän noita hieman kalliimpia.

Laitoit varmaan myös holkit kaapelien päihin kuten oikeaoppisesti tehdään jos on monisäikeistä johtoa käytössä.
 
Tuo on ehkä toiseksi huonoin malli mitä on markkinoilla. Tuossa sentään on reiät mihin johdot tulevat mutta karseimmassa mallissa rakenne on jokseenkin samanlainen mutta on pelkät ruuvit joiden alle johdot pitää laittaa eikä sisällä tosiaankaan ole tilaa millekään rengas- tai haarukka-abikolle joten kunnollista luotettavaa liitosta ei saa oikein mitenkään. Yhden tuollaisen kauheamman mallin olen kytkenyt ja totesin että ruuvaamalla ruuvit pois ja ottamalla piikit rungosta irti juottamisen ajaksi sai edes siedettävän juotosliitoksen tehtyä tuohon. Vähän kutistesukkaa liitoskohdan päälle jne. Tosin, tuossa surkeassa mallissa maadoitusliuskatkin irtosivat juottamisen ajaksi pientä väkivaltaa käyttäen ettei koko liitin sulanut operaation aikana.

Juuri tämän takia jatkossa jää halvimmat kötystykset kauppaan, tämä oli jo tarpeeksi shokeeraava paska. Tokmannilta vajaalla kolmella eurolla täysin eri tasoa oleva pistoke, joka varmasti kestäisi parikymmentä ampeeria.

Itse olen pyöräyttänyt langat ja sitten hieman tinaa, lienee ihan hyvä tapa, kontaktin pitäisi olla hyvä?

E: Joku ihmeellinen aivolemahdus.
 
Juotostyöt eivät kuulu pistotulppa-asennukseen. Jos ei holkiteta kuten realistisesti ei tehdä maallikkotyönä itse katkaistuun ja kuorittuun kaapeliin koottaessa, olisi tärkeää että käytettävän tulpan liitosruuvit ja -pesät ovat asennettavuudeltaan hyvät. Tällöin päästään käsitykseni mukaan aivan riittävään ja turvalliseen lopputulokseen yksinkertaisesti kiertämällä kerratun johtimen pää ja noudattamalla huolellisuutta.
 
Oli tai ei, väitän silti juotosliitosta kyseisessä tapauksessa luotettavammaksi kuin alkuperäistä "johto ruuvin alle ja kiristäessä puolet pursuu ruuvin alta pois" -tyylistä liitosta. Jos tuon ruuviliitoksen laidoilla olisi edes ollut jotkut laidat jotka olisivat vähän estäneet tuota ruuviliitosta leviämästä pois ruuvin alta niin tuosta olisi saattanut saada inhimillisen mutta...

Johto ruuvin alle on täysin pätevä liitos kunhan se ruuvi on kannaltaan riittävän iso. Se vaatii hiukan harjoittelua että siitä saa toimivan, esim sillä on väliä mille puolelle ruuvia sen johdon laittaa ja mihin suuntaan rullaa säikeet tiukaksi.

Mutta oma on asiasi. Tosin nyt kun olet saanut infon että noi tinaukset kyseisessä kohteessa on laittomia, niin fiksu jos olet niin kipität kaupaan ostamaan uudet hilut ja teet siitä laillisen.
 
Johto ruuvin alle on täysin pätevä liitos kunhan se ruuvi on kannaltaan riittävän iso. Se vaatii hiukan harjoittelua että siitä saa toimivan, esim sillä on väliä mille puolelle ruuvia sen johdon laittaa ja mihin suuntaan rullaa säikeet tiukaksi.

Mutta oma on asiasi. Tosin nyt kun olet saanut infon että noi tinaukset kyseisessä kohteessa on laittomia, niin fiksu jos olet niin kipität kaupaan ostamaan uudet hilut ja teet siitä laillisen.

Ei ole pätevä liitos todellakaan ilman holkkia pelkän ruuvin alle. Ruuvin alla pitää käyttää holkkia monisäikeisen johdon kanssa.
 
Noissa halvoissa paskoissa on se messinkimateriaali niin heppoista, että holkin kanssa helposti korkkaa kierre ennenkuin saa riittävän tiukalle. Jos siis käyttää neliöksi puristavaa holkkipihtiä.
 
@jarp

Tuo B6-30-10... sisältää nimenomaan kolme NO pääkosketinta sekä yhden NO apukoskettimen. ABBn kontaktoreissa koskettimet ilmoitetaan tyypin perään niin, että ensimmäiset kaksi numeroa kertovat pääkoskettimien määrän ja laadun muodossa B6-AB-CD..., jossa A on NO pääkoskettimien, B NC pääkoskettimien, C NO apukoskettimien ja D NC apukoskettimien määrä.

Jep niin sisältää, mutta jostain syystä sähkäri ei tuota B6:sta asentanut yökäytön releen tilalle, vaan sanoi, ettei tukussa valitettavasti ollut sopivaa kontaktoria. B6:t hän asensi sitten tosiaan sähkölämmityksen kontaktorien tilalle ja ovat kyllä hyviä murkuloita, ei kuulu minkäänlaisia pärinöitä tai surinoita. En tiedä miksi B6 ei kelvannut yökäytön kontaktorin tilalle, arvelin oman pääni sisällä, että kun B6 näyttäisi olevan tarkoitettu vaiheiden kytkemiseen ja siinä on vain yksi "apukosketin", niin periaatetasolla väärä osa, vaikka varmaan toimisi teknisesti?

K6 taas näyttäisi olevan katalogin mukaan just samanlainen ohjaussignaaleille käytettävä "kontaktorirele", kuin AEG:n SH04. Sama määrä samanlaisia koskettimia ja samallatavalla numeroitukin vielä (13, 14, 21, 22, 31, 32, 43, 44). Siksi kävin suutuspäissäni itse tuon sähköliikkeestä hakemassa, mutta en oo nyt tosiaan varma onko osa sopiva ja kuka tuon nyt ees vaihtaisi. En kehtaisi maksettua sähkäriä pyytää vaihtamaan itse hankittuja osia, yleensä ammattimiehet ei tykkää jos heille tarjotellaan omia tarvikkeita.
 
Virtalähteen ilmoitettu minimikuorma on 20W ja sinulla on sen perässä ledikuormaa vain parisen wattia. Keskimmäiset ledipolttimot ovat SÄHKÖTEHOLTAAN 1,25W ja nuo oikeanpuolimmaiset 2,6W.
Ne paketeissa lukevat verrannolliset arvot ovat vain markkinointipuheita joiden avulla on mahdollista vertailla valotehoja hehkulankapolttimoiden kanssa ja nekin arvot ovat usein suuresti liioiteltuja.

Vaihda liesariin virtalähde joka on ledeille tarkoitettu (ei minimikuormaa) ja käytä oikeanpuolimmaisia lamppuja.

Hain Clasulta Led-muuntajan; 12V ja max 12W. Nyt ledit vain vilkkuu. Toiset nopeammin, toiset hitaammin, kytkimellä ei ole vaikutusta. Ei perkele voi olla näin vaikeaa saada valoja toimimaan. Olisin ystävällinen jos joku osaisi linkata sellaisen muuntajan joka toimii oikein. Itse en osaa sellaista näköjään ostaa.
 
Hain Clasulta Led-muuntajan; 12V ja max 12W. Nyt ledit vain vilkkuu. Toiset nopeammin, toiset hitaammin, kytkimellä ei ole vaikutusta. Ei perkele voi olla näin vaikeaa saada valoja toimimaan. Olisin ystävällinen jos joku osaisi linkata sellaisen muuntajan joka toimii oikein. Itse en osaa sellaista näköjään ostaa.
Mitkä on muuntajan speksit ja mitä sen perään olet kytkenyt? Oleellista on nyt tietää millaista kuormaa kytket ja minkä perään. AC/DC, U, Pmax/Pmin jne...
 
Hain Clasulta Led-muuntajan; 12V ja max 12W. Nyt ledit vain vilkkuu. Toiset nopeammin, toiset hitaammin, kytkimellä ei ole vaikutusta. Ei perkele voi olla näin vaikeaa saada valoja toimimaan. Olisin ystävällinen jos joku osaisi linkata sellaisen muuntajan joka toimii oikein. Itse en osaa sellaista näköjään ostaa.

Se että kytkimen asennolla ei ole mitään merkitystä tarkoittaa että se vika ei ole siinä teholähteessä, vaan siellä on nyt jokin muu hämärä kytkentä, jolla valoja on alunperin ohjattu.
 
Se että kytkimen asennolla ei ole mitään merkitystä tarkoittaa että se vika ei ole siinä teholähteessä, vaan siellä on nyt jokin muu hämärä kytkentä, jolla valoja on alunperin ohjattu.

Kyseessä siis about 6 vuotta sitten Ikeasta ostettu liesituuletin jossa 2 x halogeenejä alunperin. Halogeeneilla toiminut ok. Mutta nyt kun niitä ei tunnu saavan enää mistään, niin homma ei toimi.

Tässä kaikki muuntajat joita on kokeiltu. Joku noista on se alkup. En muista mikä, mutta veikkaisin vasemmanpuoleista. Alempana ns. viimeisin LED-muuntaja jota kokeilin.

https://1drv.ms/u/s!AucEBE8-l6xXif0HnwnbLTlopKYquQ

https://1drv.ms/f/s!AucEBE8-l6xXif0IOzvRlusd2qbZtg
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 396
Viestejä
4 511 259
Jäsenet
74 361
Uusin jäsen
liam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom