Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kävi tuo pelkkä termostaattikin mielessä. Kyseessä siis kanavaan tuleva poistopuhallin. Tuloilma tulee omaan tahtiin tuloilmaräppänästä. Suunnitteilla siis omaan laitetilaan kesä aikaista jäähdytystä varten. Melu ei nyt sinäänsä ole tuossa käytössä ongelma, lähinnä mietin energian kulutuksen ja puhaltimen moottorin kestävyyden kannalta. Tavan termarilla kun tuo käyttö olisi varmaan aika pätkittäistä.
Nyt kysyn tyhmänä, mikä on EC-moottorillinen kanavapuhallin ja miten se eroaa normi kanavapuhaltimesta?EC-moottorilla olevaille kanavapuhaltimille pitäisi olla termostaatti-ohjausyksikköjä. Tai sitten pitää tyytyä manuaaliseen tyristorisäätimeen minkä säätönuppiin virittää jonkinlaisen termostaatti ohjauksen
Tarvitseeko puhallinta ihan varmasti ohjata osakuormalla vai riittääkö pelkkä päälle/pois?
Itse varmaan laittaisin ihan normaalin huonetermostaatin (perinteinen tyhmä malli, ei EcoDesign) jos tekninen/toisarvoinen tila eikä melulla väliä. Kustannukset n. 30 euroa.
Joku triac-ohjatulla puhallinlähdöllä ja aseteltavalla tavoitelämpötilalla oleva vehje tulee aika paljon kalliimmaksi koska ei rakentamisessa sellaisia vehkeitä juurikaan kanavapuhaltimille laitella vaan ne ympätään puhaltimineen yhteen pakettiin ja nimitetään kokonaisuutta iv-koneeksi.
Muoks: tällaisen löysin hakemalla, mutta ei mitään kokemuksia kys. palikasta.
MFC 10 nopeussäädin
Tuo kyllä vaikutti ihan hyvältä vaihtoehdolta. Varmistan vielä että toimineehan tälläisen kanssa CK 125 A | H. Östberg - H. ÖstbergJuu, silläpä sen lisäsinkin. Hintaa vaan tulee aika paljon tekniseen tilaan.
Tuo ei kyllä kovin merkittävästi vaikuta siihen paljonko se asentaja ottaa tuosta hommasta kokonaisuutena. Tietysti jos uskot että saat hankittua sen kanavapuhaltimen jostain merkittävästi halvemmalla kuin urakoitsija, joka tietysti on mahdollista, mutta käytännössä se urakoitsijalle käteen jäävä osuus on suunnilleen sama vaikka ostaisitkin palikat itse.Tarkoitus on että ammattikainen tekee asennuksen kun kiinteistö ei ole omistuksessani ja joutuu hieman kanavaakin vetämään. Tarkoitus on kuitenkin hankkia itse nämä pari avain komponenttia jottei niihin tule turhaa prosenttiosuutta päälle jos urakointifirma hommaisine.
Mulla on jäänyt tuosta urakoitsijan materiaalin hommauksesta vähän huono maku suuhun kun aikoinaan kämpän osittaisessa sähköremontissa oli sähkömies lätkäissyt aika kovan hinnan osaan tarvikkeista. Siis sellaisen että olisin prikulleen saman tarvikkeen saanut läheisestä k-raudasta melkein puoleen hintaan.Tuo ei kyllä kovin merkittävästi vaikuta siihen paljonko se asentaja ottaa tuosta hommasta kokonaisuutena. Tietysti jos uskot että saat hankittua sen kanavapuhaltimen jostain merkittävästi halvemmalla kuin urakoitsija, joka tietysti on mahdollista, mutta käytännössä se urakoitsijalle käteen jäävä osuus on suunnilleen sama vaikka ostaisitkin palikat itse.
Urakoitusijan kannalta tuo ei ole kovin huono diili, jos jokin komponentti puuttu sen voi käydä tuntihommana hakemassa tukusta, ja jos se laite hajoaa urakoitsija pääsee vaihtamaan sen tuntitöinä, sen sijaan että joutuisi tekemään takuuhommia.
Mulla on jäänyt tuosta urakoitsijan materiaalin hommauksesta vähän huono maku suuhun kun aikoinaan kämpän osittaisessa sähköremontissa oli sähkömies lätkäissyt aika kovan hinnan osaan tarvikkeista. Siis sellaisen että olisin prikulleen saman tarvikkeen saanut läheisestä k-raudasta melkein puoleen hintaan.
Lisäksi kun kyselin työtuntien määrästä niin perusteli että osan tarvikkeista hankkimiseen oli mennyt enemmän kuin normaalisti aikaa kun kyseessä oli ollut hieman erikoisemmat tuotteet.
Pitäiskö rautakaupoista löytyä maadoittamattomia kohtuuhintaisia neliosaisia pistorasioita tuosta vaan, vai onko noi nykyään jotain spesiaalikamaa? Pitäis vanhojen kaksiosaisten rasioiden tilalle laittaa tuoreemman näköiset ja isommat rasiat.
Nuo ovat aina selvästi kalliimpia verrattuna kahteen kaksiosaiseen pistorasiaan. Jossainmäärin kyllä spesiaali kamaa, vaikkei sinänsä mitenkään ihmeellinen tuote olekaan.Pitäiskö rautakaupoista löytyä maadoittamattomia kohtuuhintaisia neliosaisia pistorasioita tuosta vaan, vai onko noi nykyään jotain spesiaalikamaa? Pitäis vanhojen kaksiosaisten rasioiden tilalle laittaa tuoreemman näköiset ja isommat rasiat.
Täällä kun haukutaan sähköfirmoja nyt "urakalla", niin se on myös sitten urakoitsijoiden puolella ihan yleisesti tiedossa että yksityishenkilöt on ne vittumaisimmat, ikävimmät ja paskimmat asiakkaat. Ei noihin "hommasin ite tavarat ja tilasin vain asennuksen"-hommiin oikealla ammattimiehellä ole aikaa lähteä leikkimään. Sitten sinne saadaan joku mies ja hiace-firma tekemään perävalotakuulla..ja jatkot sitten tässä ketjussa
Pitäisikö tämä tulkita nyt niin että yleinen käytäntö on niin että kiskotaan ne hyvät voitot suurina katteina asennustarvikkeista?Täällä kun haukutaan sähköfirmoja nyt "urakalla", niin se on myös sitten urakoitsijoiden puolella ihan yleisesti tiedossa että yksityishenkilöt on ne vittumaisimmat, ikävimmät ja paskimmat asiakkaat. Ei noihin "hommasin ite tavarat ja tilasin vain asennuksen"-hommiin oikealla ammattimiehellä ole aikaa lähteä leikkimään. Sitten sinne saadaan joku mies ja hiace-firma tekemään perävalotakuulla..ja jatkot sitten tässä ketjussa
Eihän se mikään ongelma ole jos asiakas määrittelee tarkasti haluamansa tuotteen, mutta nuo kun asiakas hankkii itse, ongelma on usein se että on hankittu jotain joko väärää, tai puutteellista tuotetta, sitten tulee poru kun siellä hiacessa ei olekaan koko tukun valikoimaa, vaan tavaraa joudutaan lähteä hakemaan.Pitäisikö tämä tulkita nyt niin että yleinen käytäntö on niin että kiskotaan ne hyvät voitot suurina katteina asennustarvikkeista?
Entäs jos asikas haluaa määritellä tarkemmin käytettävät tuotteet ettei käytetä sitä mitä sähkörane sattuu tukun hylllystä löytämään?
Nojoo, itsellä vaan hirvittää se asennustarvikkeiden kate kalliimmissa tuotteissa. Jollekkin pistorasialle se ei ole niin justiinsa, mutta usean sadan euron säätimessä se useampi kymmentä prosenttia "läpilaskutus lisää" alkaa jo tuntua.Eihän se mikään ongelma ole jos asiakas määrittelee tarkasti haluamansa tuotteen, mutta nuo kun asiakas hankkii itse, ongelma on usein se että on hankittu jotain joko väärää, tai puutteellista tuotetta, sitten tulee poru kun siellä hiacessa ei olekaan koko tukun valikoimaa, vaan tavaraa joudutaan lähteä hakemaan.
Onko tuo muuntajan antojännite mitattu ilman kuormaa?
Olisi vielä kysyttävää sysäysrelevaloista matajänniteohjauksella. Tällä hetkellä releet ja painonapit valoineen toimii 24V AC jännitteellä, mutta muuntajasta tulee käytännössä 31V. Releiden sallittu ylitys 10%, mutta tuo on jo 30% ylitys. Asentajan mukaan on normaalia, että muuntajasta tulee enemmän kuin ilmoitettu, mutta itselle tuo ylitys kuullostaa aika kovalta. Mitä täällä sanotaan? Voisiko vaikuttaa releiden ja painonappien elinikään?
Muuntajassa on ilmeisesti myös 12V AC lähtö ja painonapit toimii 12-24V jännitteellä, mutta releiden on ilmoitettu toimivan vain 24V AC (-20%, +10%) tai 12V DC jännitteillä. Mahtaisivatko toimia n. 15V AC:lla, jota muuntajasta pitäisi myös saada?
Painonappi oli myös rikki ja ainakin 1 mahdollisesti reistaa. Schneiderin napit näyttäisi maksavan 30e 1nappi, 50e 2 nappia. Olisiko näille edullisempaa vaihtoehtoa?
Onko sinulla tällaisia perinteisen kytkimen näköisiä painonappeja:
Tuo näyttää maksavan 8,25 euroa alveineen taloon.comissa. Nuo ei ole kovin kalliita. Tällaiset painiketaulut sen sijaan maksavat aika reippaan oloisesti:
Tuo nelipainikkeinen esim. taloon.com hinta 68,95€
Jos ei ole tarvetta merkkivalolle, niin nuo pienjännitepainikkeet voi korvata ihan normaaleilla 230V kytkimillä joihin lisätään impulssijousi jolla saadaan tehtyä kytkimestä painonappi.
Kestävät varmaan paremmin käyttöäkin kuin nuo heiveröiset napit.
Impulssijousi 10 kpl Exxact
No tuollainen perinteinen reguloimaton muuntaja sillä nimellisellä 24VAC jännitteellä voi antaa hyvinkin puolet enemmän kuormittamattomana, tai jollain pienellä ledillä kuormitettuna.Olisi vielä kysyttävää sysäysrelevaloista matajänniteohjauksella. Tällä hetkellä releet ja painonapit valoineen toimii 24V AC jännitteellä, mutta muuntajasta tulee käytännössä 31V. Releiden sallittu ylitys 10%, mutta tuo on jo 30% ylitys. Asentajan mukaan on normaalia, että muuntajasta tulee enemmän kuin ilmoitettu, mutta itselle tuo ylitys kuullostaa aika kovalta. Mitä täällä sanotaan? Voisiko vaikuttaa releiden ja painonappien elinikään?
Muuntajassa on ilmeisesti myös 12V AC lähtö ja painonapit toimii 12-24V jännitteellä, mutta releiden on ilmoitettu toimivan vain 24V AC (-20%, +10%) tai 12V DC jännitteillä. Mahtaisivatko toimia n. 15V AC:lla, jota muuntajasta pitäisi myös saada?
Painonappi oli myös rikki ja ainakin 1 mahdollisesti reistaa. Schneiderin napit näyttäisi maksavan 30e 1nappi, 50e 2 nappia. Olisiko näille edullisempaa vaihtoehtoa?
No tuollainen perinteinen reguloimaton muuntaja sillä nimellisellä 24VAC jännitteellä voi antaa hyvinkin puolet enemmän kuormittamattomana, tai jollain pienellä ledillä kuormitettuna.
Kun se virta kytketään sen sysärin kelalle sen muuntajan jännite notkahtaa lähelle sitä nimellistä.
Tuo LV-BP2 antaa googlehaulla renova sarjan painikkeen (pyöreä "antiikki" sarja), ja kyllä niitä saa, mutta yleensä niissä on muutaman päivän toimitusaika.
1 ja 2 osaiset painikkeet saa tehtyä tavallisista kytkimistä lisäämällä sen jousen sinne, kolmeosaisen muutos painikkeeksi on mahdollinen ainakin tuolla Schneiderin kalusteella.
Sen lamppupiirin vastus on jotain kilo-ohmin luokkaa, mutta nuo painikkeet ovat yleensä vaan sulkevia painikkeita.
Kiitti. Joo ajattelin vaihtaa noita painikkeita tuollaisiin normipainikkeisiin. Nykyisissä painikkeissa näyttäisi olevan myös jotain ylimääräistä. Painike kytkettynä yleismittari antaa resistanssiksi 1kOhm, mutta virtaa menee kuitenkin läpi lähes 0.7A. Suoraan kytkettynä ilman painiketta virta oli vähän isompi. Rikkinäinen painike toimi yleismittarin perusteella (ei kontaktia), mutta 30V AC jännitteellä virtaa meni silti 0.2A läpi.
Noin pääsääntöisesti sen GU5.3 korvausledlampun voi heittää sen halogeenin tilalle ja se toimii, vaikka minimiteho ei elektronisella halogeeniteholähteellä täytykään. Useimmiten tilanne on lisäksi se että esim 6 spotilla on esim kaksi teholähdettä, jolloin sen toisen voi jättää pois ja systeemi toimii viimeistään kun ne kaikki on yhden powerin perässä. Käytännössä ongelmaksi voi tulla vääränpituinen kaapeli powerin ja lampun välillä.
Ammattilaisella on todennäköisesti enemmän kokemusta noiden kaapeleiden vaihtamisesta, mutta samalla se tarkoittaa sitä että sieltä tulee todennäköisemmin tuomio, että niitä kapluja ei saa vaihdettua. Niiden kaplujen kanssa tappelu ei ole kustannustehokasta jos siellä on jo nykyisellään ehjät johdot 12V systeemille.
12V tasajännitelähteen löytäminen ei ole mitenkään vaikeaa, jos ne nykyiset halogeenipowerit ei toimi ledien kanssa, niin varmasti sähkäri löytää siihen tilalle 12VDC powerin.
Jos sen painikkeen kärki on osittain palanut se saattaa antaa jotain järjettömiä lukemia. Tuo 1000ohm ja 0,7A virta ei ole samaan aikaan mahdollinen, ellei se sun systeemisi ole 24V sijaan 700V.
Paloturvallisuuden näkökulmasta: Jos huoneen sähkönsyöttö tulee sulakkeettoman ryhmäjohdon takaa, riittääkö pelkkä 30 mA vikavirtasuoja torjumaan mahdolliset riskit? Kyseessä melko uusi kerrostaloasunto Jätkäsaaressa.
Paloturvallisuuden näkökulmasta: Jos huoneen sähkönsyöttö tulee sulakkeettoman ryhmäjohdon takaa, riittääkö pelkkä 30 mA vikavirtasuoja torjumaan mahdolliset riskit? Kyseessä melko uusi kerrostaloasunto Jätkäsaaressa.
Eihän vikavirtasuoja estä ylikuormitustilannetta. Näin kärjistettynä jos pistorasiaan lyödään haarukka sisään niin joko haarukka tai johdot sulaa. Sen estää sulake ja tietääkseni on myös pakollinen, mutta oletko varma ettei sulake ole jossain muualla?
Edit: kuulostaisi siis hyvin oudolta ettei asunnolla olisi minkäänlaista sulaketta.
Nuo uudenmalliset painikkeet ovat perseestä, niissä on 1kohm vastus kytkimen kanssa sarjassa vaikka datalehdessä väitetään tuon olevan kuiva kontakti.Kiitti. Joo ajattelin vaihtaa noita painikkeita tuollaisiin normipainikkeisiin. Nykyisissä painikkeissa näyttäisi olevan myös jotain ylimääräistä. Painike kytkettynä yleismittari antaa resistanssiksi 1kOhm, mutta virtaa menee kuitenkin läpi lähes 0.7A. Suoraan kytkettynä ilman painiketta virta oli vähän isompi. Rikkinäinen painike toimi yleismittarin perusteella (ei kontaktia), mutta 30V AC jännitteellä virtaa meni silti 0.2A läpi.
Releen ja painikkeeen tiedot aiheutti vähän hämmennystä. Painikkeen datalehdessä puhutaan 400mA nimellisvirrasta, mutta hetkellinen maksimivirta on 1.5A. Releelle on annettu vain 24V AC käytöllä 24W teho mikä vastaisi 1A virtaa.
Tuollaisilla virroilla ja ohuilla kaapeleilla tulee jo kaapeleissa jännitehäviötä ja jännite releelle voi tippua. Mietin onko muuntajaa voitu säätää ylemmäs jotta nuo toimii ylipäätään. En nyt (vielä) availlut kaappia ja mitannut jännitettä painike alhaalla muuntajalta ja releen yli.
C10 sulakkeet siellä pitäisikin olla, mutta näiden perässä ei ole yhtään mitään. Mahdollisesta "suunnitteluvirheestä" johtuen tilan sähkönsyöttö (pistorasiat ja valaisimet) on ainoastaan pääsulakkeiden perässä. Rakennuttajan mukaan ei ole tarvetta muutostöihin, koska sieltä löytyy jo vikavirtasuoja joka ajaa saman asian.
Onko kuinka yleistä että erillisuuni on tavallisella pistokkeella? Keittiöremppaa tehdään ja purkaessa huomattiin että vanhahko Siemensin uuni oli näin kiinni. Piti saada hetkeksi irti ja takaisin paikalleen, joten sulake vain irti, uuni irti ja vähän purkua, uuni takasin kiinni ja sulake takaisin.
Löytyisikö vielä tietoa/kokemuksia 12V halogenien korvaamisesta ledeillä. Luulin, että ledien "equivalent wattage" termi viittaa vain vastaavaan hehkulampun valotehoon, mutta luin yhdestä lähteestä että näillä vastaavilla wateilla pitäisi laskea myös ledien kuormitus halogenimuuntajalle. Esim. 3kpl 5W ledejä, joiden equivalent wattage 35W/kpl, tarvitsisivat halogenimuuntajan jonka teho on ainakin 105W vaikka ledien sähköteho on vain 15W? Onko tämä näin? Aijoin käyttää tehokkaampia ledejä (6W/40W), jolloin vastaava ledien sähköteho olisi 18W ja "vastaava teho" 120W joka ylittää halogenimuuntajan tehon. Toisaalta ledien sähkötehon kuorma jää vielä muuntajan alarajatehon alle. Eli pitäisikö ledien kuormitus laskea tuon equivalent wattagen mukaan vai ei?
C10 sulakkeet siellä pitäisikin olla, mutta näiden perässä ei ole yhtään mitään. Mahdollisesta "suunnitteluvirheestä" johtuen tilan sähkönsyöttö (pistorasiat ja valaisimet) on ainoastaan pääsulakkeiden perässä. Rakennuttajan mukaan ei ole tarvetta muutostöihin, koska sieltä löytyy jo vikavirtasuoja joka ajaa saman asian.
Löytyisikö vielä tietoa/kokemuksia 12V halogenien korvaamisesta ledeillä. Luulin, että ledien "equivalent wattage" termi viittaa vain vastaavaan hehkulampun valotehoon, mutta luin yhdestä lähteestä että näillä vastaavilla wateilla pitäisi laskea myös ledien kuormitus halogenimuuntajalle. Esim. 3kpl 5W ledejä, joiden equivalent wattage 35W/kpl, tarvitsisivat halogenimuuntajan jonka teho on ainakin 105W vaikka ledien sähköteho on vain 15W? Onko tämä näin? Aijoin käyttää tehokkaampia ledejä (6W/40W), jolloin vastaava ledien sähköteho olisi 18W ja "vastaava teho" 120W joka ylittää halogenimuuntajan tehon. Toisaalta ledien sähkötehon kuorma jää vielä muuntajan alarajatehon alle. Eli pitäisikö ledien kuormitus laskea tuon equivalent wattagen mukaan vai ei?
Normihomma. Näin on usein myös uusissakin asennuksissa.
Ok. Eipä ole tullut vastaan.