Kysymyksiä sähkömiehille

@Pakana Aha, selvä. Luulin että kyse on kiinteästä kellosta. Eli tuo kellokytkin on perus markettikytkin, jonka saa mistä vaan.

Eikö se sitten kannattaisi ottaa kokonaan pois jos tarvii jatkuvasti sähköä?
 
@Pakana Aha, selvä. Luulin että kyse on kiinteästä kellosta. Eli tuo kellokytkin on perus markettikytkin, jonka saa mistä vaan.

Eikö se sitten kannattaisi ottaa kokonaan pois jos tarvii jatkuvasti sähköä?
Voihan sen ottaa kokonaankin pois, mutta silloin siihen ei saa kuin suoran pistotulpan.
 
Helpottaa jos saisi kohteesta kuvan.
Siis täytyy toki olla äärimmäisen varovainen poistaessa kosketussuojan, koska silloin
on jännitteisiä osia näkyvissä. Siellä alla voi olla joko pistorasia, tai sitten pistorasia ilman valkoista suojaosaa, mutta kuitenkin koskettimet joten tökkäämällä menee paikalleen.
En laittaisi ilman ajastinta, koska suojausluokitus ei enää täyty.
 
Hieman tyhmä kysymys, säätääkö noi sähköistä lattialämmitystä ohjaavat seinärasiaan asennettavat termostaatit lämmitystä oman sisäisen lämpötila-anturin mukaan vai vaaditaanko siihen vielä erillinen huoneen lämpötilaa mittaava ratkaisu. Ymmärtääkseni lattiaan asennettavan anturin tehtävänä on vain valvoa, että lattian lämpötila pysyy hyväksyttävissä rajoissa?

Pikaisesti katselin esim. tällaista settiä teknisen tilan "varmuuden vuoksi" betonivaluun pistettäväksi lämmitykseksi (jos sattuisi niin, että laitteistojen hukkalämpö ei aina riitä pitämään tilaa lämpimänä). Taloon.comissa näytti olevan Devin nimellä samat palikat halvemmalla.
Lattialämmityssetti Danfoss ECflex 10T 290W 230 V ECtemp Touch | bauhaus.fi

Tuosta puuttunee ainakin lattia-anturi, sen suojaputki ja lämmityskaapelin seinällenostoon (liikuntasauman ylitys) tarvittava suojaputki. Ja lisäksi tietysti rasia seinään + kytkennät siitä eteenpäin.
 
Kyllä tuon termostaatin pitäisi mitata myös huonelämpötilaa. Mitä tuohon lattia-anturiin tulee, niin eiköhän tuon termarin mukana sentään sellainenkin tule.

Toki voidaan aina miettiä, riittäisikö teknisen tilan hätävaralämmityksen ohjaukseen vähän edullisempi ja yksinkertaisempikin termostaatti...
 
Yksi aurinkoenergian ongelmista tunnetusti on että jos paneeleita on niin paljon että tuotto ylittää kulutuksen niin energiaa pitäisi saada varastoitua akkuihin, mutta mitä tapahtuisi jos paneeliverkostoon rakennettaisiin automaattinen erotinjärjestelmä joka vaan erottaa tarpeeksi paneeleja verkosta jotta tuotto ja kulutus pysyisivät samana? Jos olen oikein ymmärtänyt niin ilman mitään akustoa tai muita toimia verkko ylikuormittuisi ja laitteistoa oletettavasti hajoaisi, mutta miten yksittäisille paneeleille kävisi kun virtapiiri aukeaa mutta paneeli edelleen on auringonvalon alla?
 
Kyllä tuon termostaatin pitäisi mitata myös huonelämpötilaa. Mitä tuohon lattia-anturiin tulee, niin eiköhän tuon termarin mukana sentään sellainenkin tule.

Toki voidaan aina miettiä, riittäisikö teknisen tilan hätävaralämmityksen ohjaukseen vähän edullisempi ja yksinkertaisempikin termostaatti...
Muissa termareissa lattia-anturi oli mainittu, tuossa ei. Osin sen takia sen tuohon pistinkin, kun heräs kysymys mikä se ”normaali” toimitussisältö on. Onhan tuo suhteessa kallis, joku lämpötilan historiatoiminto saattaisi olla hyödyksi teknisen tilan käyttöönoton yhteydessä. Joka tapauksessa esim. Taloon.comissa näytti olevan Devin joku termari, joka on 1:1 logoa lukuunottamatta. Hintaa vaan vähemmän. Onhan tuollainen vähän overkill, mutta toisaalta lämpörempan kulut reilu 15 k€, niin ei tuo 50-100€ ”liikaa” näy missään... :dead:
 
Yksi aurinkoenergian ongelmista tunnetusti on että jos paneeleita on niin paljon että tuotto ylittää kulutuksen niin energiaa pitäisi saada varastoitua akkuihin, mutta mitä tapahtuisi jos paneeliverkostoon rakennettaisiin automaattinen erotinjärjestelmä joka vaan erottaa tarpeeksi paneeleja verkosta jotta tuotto ja kulutus pysyisivät samana? Jos olen oikein ymmärtänyt niin ilman mitään akustoa tai muita toimia verkko ylikuormittuisi ja laitteistoa oletettavasti hajoaisi, mutta miten yksittäisille paneeleille kävisi kun virtapiiri aukeaa mutta paneeli edelleen on auringonvalon alla?

Aurinkopaneelien ylimääräinen tuotto syötetään verkkoon esim. naapurin käytettäväksi. Mikäli tuotantoa on "liikaa", vähennetään muuta tuotantoa vastaavasti (vesivoima parasta säätövoimaa).
 
Hieman tyhmä kysymys, säätääkö noi sähköistä lattialämmitystä ohjaavat seinärasiaan asennettavat termostaatit lämmitystä oman sisäisen lämpötila-anturin mukaan vai vaaditaanko siihen vielä erillinen huoneen lämpötilaa mittaava ratkaisu. Ymmärtääkseni lattiaan asennettavan anturin tehtävänä on vain valvoa, että lattian lämpötila pysyy hyväksyttävissä rajoissa?

Pikaisesti katselin esim. tällaista settiä teknisen tilan "varmuuden vuoksi" betonivaluun pistettäväksi lämmitykseksi (jos sattuisi niin, että laitteistojen hukkalämpö ei aina riitä pitämään tilaa lämpimänä). Taloon.comissa näytti olevan Devin nimellä samat palikat halvemmalla.
Lattialämmityssetti Danfoss ECflex 10T 290W 230 V ECtemp Touch | bauhaus.fi

Tuosta puuttunee ainakin lattia-anturi, sen suojaputki ja lämmityskaapelin seinällenostoon (liikuntasauman ylitys) tarvittava suojaputki. Ja lisäksi tietysti rasia seinään + kytkennät siitä eteenpäin.

Useimmiten termarissa on pelkkä lattia-anturi taikka lattia-anturi+huonelämpötila-anturi. Pelkkä lattia-anturi pitää lattian lämpötilan asetuksen mukaisena. Tämä lienee se yleisin toteutustapa. Jos on sekä lattia-anturi että huoneanturi tällöin voidaan usein määrittää huonelämpötila joka halutaan ylläpitää sekä lattian lämpötilalle raja-arvot, joissa se pysyy.
 
Useimmiten termarissa on pelkkä lattia-anturi taikka lattia-anturi+huonelämpötila-anturi. Pelkkä lattia-anturi pitää lattian lämpötilan asetuksen mukaisena. Tämä lienee se yleisin toteutustapa. Jos on sekä lattia-anturi että huoneanturi tällöin voidaan usein määrittää huonelämpötila joka halutaan ylläpitää sekä lattian lämpötilalle raja-arvot, joissa se pysyy.
Mut siis onko mahdollinen huonetila-anturi erikseen kytkettävä vai sisäinen? Loogista olisi, että olisi suoraan siinä palikassa ainakin jossain malleissa. Tässä teknisen tilan tapauksessa kun se huoneen lämpötila on kriittinen suure, varsinkaan liian kuumaksi huone ei saa mennä. Toki lattia-anturikin varmaan jossain vaiheessa reagoisi, jos huoneessa on 30+ astetta...
 
Mut siis onko mahdollinen huonetila-anturi erikseen kytkettävä vai sisäinen? Loogista olisi, että olisi suoraan siinä palikassa ainakin jossain malleissa. Tässä teknisen tilan tapauksessa kun se huoneen lämpötila on kriittinen suure, varsinkaan liian kuumaksi huone ei saa mennä. Toki lattia-anturikin varmaan jossain vaiheessa reagoisi, jos huoneessa on 30+ astetta...

Kyllä se huoneanturi on sisäinen. Ja mitä tulee siihen lattia-anturiin, on se mukana ainakin DEVIreg Touchissa, joka lienee täsmälleen sama tuote kuin tuo Danfossin nimellä myytävä. Kyseinen termari on vaan siitä kätevä, että sitä voi käyttää myös monen muun valmistajan anturin kanssa, joten se on erittäin passeli kohteisiin, joissa vaihdetaan pelkkä termari.

Eli se termostaatti on käytännössä yhdistelmätermostaatti, vaikka esittelyteksteissä puhutaankin vain lattialämmitystermostaatista.
 
Onkohan kiukaalle ylimitoitettu sähkökaapeli, kun kiuas on 15kW, 380v ja 3N~ ja sinne menee 5x6mm2 kaapelia?
 
Kyllä se huoneanturi on sisäinen. Ja mitä tulee siihen lattia-anturiin, on se mukana ainakin DEVIreg Touchissa, joka lienee täsmälleen sama tuote kuin tuo Danfossin nimellä myytävä. Kyseinen termari on vaan siitä kätevä, että sitä voi käyttää myös monen muun valmistajan anturin kanssa, joten se on erittäin passeli kohteisiin, joissa vaihdetaan pelkkä termari.

Eli se termostaatti on käytännössä yhdistelmätermostaatti, vaikka esittelyteksteissä puhutaankin vain lattialämmitystermostaatista.
Joo, tulee tuossakin mukana. Kävin Bauhausissa noita ihmettelemässä. Huvittavaa, että se ”kolmas” merkki, cozy jotain, näytti myöskin olevan Danfossin omistuksessa. Nyt kun on palikat selvillä, niin enää puuttuu tekeminen :dead: Vielä on pitkä matka siihen, että saa sähkärin kutsua kytkemään uuden sähkökaapin ja mm. tän lämmityksen.
 
Tuo 6mm2 kaapeli on pienin jonka 15kW kiukaalle voi laittaa yhdella syötöllä, vaatii 25A paukun.

Aika ison osan noista isoista kiukaista voi kytkeä myös käyttäen kahta syöttöä, esim 2kpl 5x2,5s ja 6x16A syötöllä.

Loppupeleissä se on kuitenkin se ohjauskeskus joka sen toteutuksen määrää.

Hieman tyhmä kysymys, säätääkö noi sähköistä lattialämmitystä ohjaavat seinärasiaan asennettavat termostaatit lämmitystä oman sisäisen lämpötila-anturin mukaan vai vaaditaanko siihen vielä erillinen huoneen lämpötilaa mittaava ratkaisu. Ymmärtääkseni lattiaan asennettavan anturin tehtävänä on vain valvoa, että lattian lämpötila pysyy hyväksyttävissä rajoissa?

Pikaisesti katselin esim. tällaista settiä teknisen tilan "varmuuden vuoksi" betonivaluun pistettäväksi lämmitykseksi (jos sattuisi niin, että laitteistojen hukkalämpö ei aina riitä pitämään tilaa lämpimänä). Taloon.comissa näytti olevan Devin nimellä samat palikat halvemmalla.
Lattialämmityssetti Danfoss ECflex 10T 290W 230 V ECtemp Touch | bauhaus.fi

Tuosta puuttunee ainakin lattia-anturi, sen suojaputki ja lämmityskaapelin seinällenostoon (liikuntasauman ylitys) tarvittava suojaputki. Ja lisäksi tietysti rasia seinään + kytkennät siitä eteenpäin.

Tuo paketti edellyttää sitten sähkön ottamisen vikavirtasuojatusta ryhmästä, tai erillisen vikavirtasuojan lisäämistä.

Nuo remppapaketit on huvittavia, ne ovat lähes poikkeuksetta sellaisia että niitä ei sellaisenaan saa asentaa, vaan edellyttävät sitä vikavirtasuojaa lisäksi.
 
Tuo paketti edellyttää sitten sähkön ottamisen vikavirtasuojatusta ryhmästä, tai erillisen vikavirtasuojan lisäämistä.

Nuo remppapaketit on huvittavia, ne ovat lähes poikkeuksetta sellaisia että niitä ei sellaisenaan saa asentaa, vaan edellyttävät sitä vikavirtasuojaa lisäksi.
Minulla ei tämän kanssa tule ongelmaa, kun kaikki menee uusiksi sähköjen osalta. Ymmärtääkseni tuo vikavirta vaaditaan nykyään vähän joka paikkaan eli uudesta taulusta löytynee valmiina tai saa lisättyä helposti.
 
Minulla ei tämän kanssa tule ongelmaa, kun kaikki menee uusiksi sähköjen osalta. Ymmärtääkseni tuo vikavirta vaaditaan nykyään vähän joka paikkaan eli uudesta taulusta löytynee valmiina tai saa lisättyä helposti.
Joo, jos sähkötaulu menee vaihtoon, niin vikiksiä tulee sinne joka tapauksessa. Useimmiten kuitenkin tehdään vaan jokin kylppäriremontti tms, jolloin huo "paketit" ei ole kovin käytännöllisiä, koska se idea että kaikki tarvittava olisi yhdessä laatikossa ei kuitenkaan toteudu.
 
No ymmärrän kyllä täysin, miksi vvsk ei kuulu noihin paketteihin.

Ensinnäkin kyseessä on paketin hintaan nähden suhteellisen kallis tuote (noin 30-50e), joka nostaa paketin hintaa. Toisekseen ei ole tietoa millaiseen saneerauskohteeseen tai uuteen tuo on tulossa. Mikäli taulu menee vaihtoon on järkevää laittaa vvsk DIN kiskoon. Jos jää vanha sulaketaulu, niin kannattaa laittaa "rasiamallinen" vvsk.

Helpompaa sekä myyjälle, että ostajalle hommata kyseiseen asennustapaan soveltuva vvsk. Toki asennuksen tekevä sähkömies/firma osaa ostaa sopivan (tai neuvoa asiakkaalle, mikä pitää ostaa).
 
Täällä kylppäriremppa loppusuoralla. Onko tämä kiukaan kaapelin nippuside patentti nyt ihan ok?

Screenshot_20190210-130559.png
 
Kyllä se on. Lähtökohtaisesti kaapeli ei saisi makaa lattialla (minkä takia se on tuohon kiepitetty) ja kaapeliin taas jätetään ylimääräistä siksi, että ei tarvitse heti ensimmäisenä soittaa sähkömiestä paikalle jos kiuas tarvitsee syystä tai toisesta irroittaa paikaltaan..
 
Ei sitä missään kielletä ettei se lattialla saisi maata, mutta kyllähän tuo paljon siistimpi ja siivoiksen kannalta parempi toteutus on kuin se että kaapeli retkottaisi lattialla.
 
Jos ei omaa silmää miellytä silloin lyhentäisin kaapelin sopivaksi. Muutoin ei ongelmaa.
 
Jos sen kiinnittäisi siihen seinään asiallisilla kiinnikkeillä.....? :tup:
 
Varmaan parempi murehtia asioita joilla on oikeasti jotain merkitystä kuten kiukaan kivien oikeaa asettelua ja määrää.
 
Jos sen kiinnittäisi siihen seinään asiallisilla kiinnikkeillä.....? :tup:

Taisi olla niin että kiuas luokitellaan puolikiinteäksi asennukseksi, eli se pitää olla kytketty niin että sen voi siirtää esim. siivouksen takia. Sama kuin liesi ja sen takia kytketään gummikaapelilla ja samasta syystä sitä gummikaapelia ei sen suuremmin kiinnitellä kun molemmissa päissä on vedonpoistaja.
 
Aurinkopaneelien ylimääräinen tuotto syötetään verkkoon esim. naapurin käytettäväksi. Mikäli tuotantoa on "liikaa", vähennetään muuta tuotantoa vastaavasti (vesivoima parasta säätövoimaa).

Sori pitkästä viiveestä, mutta ajattelin enemmänkin tällaisen suoraan valtakunnan verkkoon kytkettyjen aurinkopaneelivoimaloiden kannalta eikä yksityisen henkilön pienestä voimalasta.
 
Sori pitkästä viiveestä, mutta ajattelin enemmänkin tällaisen suoraan valtakunnan verkkoon kytkettyjen aurinkopaneelivoimaloiden kannalta eikä yksityisen henkilön pienestä voimalasta.

Ei muuta asiaa käytännössä mihinkään. Edelleen sähkö menee sinne "lähimpään" paikkaan missä sitä kulutetaan. Säätövoimaa säädellään sitten vain vähän isommilla numeroilla.

Edit: Kaikki aurinkovoimalat pitää saadaa erotettua verkosta huollon vuoksi jne. En tiedä onko noissa isommissa jo peräti etänä hallittavat erottimet.
 
Osa ongelmaa noissa tuuli- ja aurinkovoimaloissa on se että ne tarvitsevat vähintään oman kapasiteettinsa verran säätövoimaa, ne kun säännöllisesti ja mikä pahinta myös täysin arvaamattomasti pudottavat tuotantonsa nollaan.

Vesivoima on tietysti säätövoimana parasta ja bonuksena vielä päästötöntä, mutta sitä ei saa rakentaa lisää, luonto kärsii.
 
Himmentimellä varustettu valokatkaisija pitäisi vaihtaa tavalliseen valokatkaisijaan 90-luvun alun omakotitalossa. Suojamaata ei ole.

Himmentimeen on kytketty kolme johdinta: kaksi mustaa johdinta (samassa liittimessä) ja yksi ruskea kuvan mukaisesti. Nämä ovat väreistä päätellen kaikki vaihejohtimia. Toinen mustista johtimista on lyhyt ja se menee viereiseen valokatkaisijaan liittimeen "P".

Miten kytken johtimet uuteen katkaisijaan? Vai suosiolla sähkömies paikalle?

EDIT: Kuten näkyy, himmentimessä on kahden liittimen välillä jonkinlainen jumpperi tai mikälie (punainen möllykkä).

20190216_152611.jpg 20190216_152718.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Himmentimellä varustettu valokatkaisija pitäisi vaihtaa tavalliseen valokatkaisijaan 90-luvun alun omakotitalossa. Suojamaata ei ole.

Himmentimeen on kytketty kolme johdinta: kaksi mustaa johdinta (samassa liittimessä) ja yksi ruskea kuvan mukaisesti. Nämä ovat väreistä päätellen kaikki vaihejohtimia. Toinen mustista johtimista on lyhyt ja se menee viereiseen valokatkaisijaan liittimeen "P".

Miten kytken johtimet uuteen katkaisijaan? Vai suosiolla sähkömies paikalle?

EDIT: Kuten näkyy, himmentimessä on kahden liittimen välillä jonkinlainen jumpperi tai mikälie (punainen möllykkä).

20190216_152611.jpg 20190216_152718.jpg
Ne kaksi mustaa uuden kytkimen liittimeen L ja se ruskea kytkimen jompaan kumpaan nuoleen, toiminnallisesti ei väliä kumpaan.
 
Ne kaksi mustaa uuden kytkimen liittimeen L ja se ruskea kytkimen jompaan kumpaan nuoleen, toiminnallisesti ei väliä kumpaan.

Kiitos!

Mutta eikö nuoliliittimen valinta vaikuta kuitenkin siihen, kummassa asennossa valo on päällä?
 
Kiitos!

Mutta eikö nuoliliittimen valinta vaikuta kuitenkin siihen, kummassa asennossa valo on päällä?
Vaikuttaa, mutta jos toimii "väärin päin" voit kääntää kytkimen ylösalaisin tai vaihtaa toiseen nuoleen. Tuossa ABB-kytkimessä muistaakseni menee oikein päin kun laittaa suoraan L:n yläpuolella olevaan nuoleen ja kytkimen niin päin seinään, että L on alapuolella.

Ammattisähkäri toki muistaa yleisimmät kytkimet ulkoa ja jos ei muista niin katsoo vaikka piipparilla ennen seinään kiinnittämistä. Aiemmin ainakin jotkut vitoskytkimet tulivat epäloogisesti niin, että takana olevat merkinnät tulivat "ylösalaisin" kun kytkin toimi suomalaisittain oikein päin.
 
Laite vaatii 48V 1,25A. Kuinka tarkkaa tuo on? Eli jos kytken siihen 48V 1A virtalähteen, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
 
Mistäpä sen voisi tuolla taustatiedolla tietää?

No ajattelin että nuo riittää taustoiksi. No tässä lisää. Kyseessä siis PoE kytkin. Takapaneelissa virtapistokkeen kohdalla on 48DC 1,25A. Mitä muuta tarvitsee tietää? Olisi saatavilla 48V 1A virtalähde mutta kannattaako tuota ostaa jos laite ei inahdakaan tuolla käyntiin
 
No ajattelin että nuo riittää taustoiksi. No tässä lisää. Kyseessä siis PoE kytkin. Takapaneelissa virtapistokkeen kohdalla on 48DC 1,25A. Mitä muuta tarvitsee tietää? Olisi saatavilla 48V 1A virtalähde mutta kannattaako tuota ostaa jos laite ei inahdakaan tuolla käyntiin
Jos et kuormita laitetta täydellä teholla eli käytä montaa suuritehoista tuohon kytkettyä poe laitetta yhtäaikaa niin toimii kyllä. Eli tässä tapauksessa rajoittaa siis maksimi ulos saatava PoE tehoa.
 
Jos et kuormita laitetta täydellä teholla eli käytä montaa suuritehoista tuohon kytkettyä poe laitetta yhtäaikaa niin toimii kyllä. Eli tässä tapauksessa rajoittaa siis maksimi ulos saatava PoE tehoa.
Ok kiitos. Eli todennäköisesti toimii jos kytken tuohon 2 (jopa 3?) <10W poe laitetta
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 638
Jäsenet
74 371
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom