Kysymyksiä sähkömiehille

No ajattelin että nuo riittää taustoiksi. No tässä lisää. Kyseessä siis PoE kytkin. Takapaneelissa virtapistokkeen kohdalla on 48DC 1,25A. Mitä muuta tarvitsee tietää? Olisi saatavilla 48V 1A virtalähde mutta kannattaako tuota ostaa jos laite ei inahdakaan tuolla käyntiin

En kyllä uskaltaisi riskeerata? On mahdollista, että kytkin ei vie oikeasti kuin max 1A ja sekin on mahdolista, että 1A virtalähde antaa ongelmitta 1,25A jatkuvassakin käytössä. On myös mahdollista, että kytkin vie sen 1,25A ja paska virtalähde antaa ongelmitta jatkuvassa käytössä vain 0,75A. On mahdollista, että virtalähteessä on ylikuormitussuoja ja lämpösuoja ja sitten on mahdolista että ei ole. Valitse noista oikea kombinaatio ja koko paska on tulessa.

Tietty tuo PoE vähän helpottaa, jos siihen ei sitten kytke laitteita juurikaan, mutta siltiksin, miksi...
 
Uuni vaihtumassa perinteisestä lattiamallista integroituun+keittotasoon.
Perinteinen on kytkettynä 3-vaihesyöttöön, mutta integroitavissahan on molemmille oma syöttö (3-vaihe+suko), saako sähkäri tuosta yhdestä 3-vaiherasiasta virran molemmille tai tarvitseeko lisää syöttöjä?
Sulakkeet 3*16, keittotason teho 6,4 kw ja uunin 3,0 kw
 
Uuni vaihtumassa perinteisestä lattiamallista integroituun+keittotasoon.
Perinteinen on kytkettynä 3-vaihesyöttöön, mutta integroitavissahan on molemmille oma syöttö (3-vaihe+suko), saako sähkäri tuosta yhdestä 3-vaiherasiasta virran molemmille tai tarvitseeko lisää syöttöjä?
Sulakkeet 3*16, keittotason teho 6,4 kw ja uunin 3,0 kw

Saa sen siitä samasta mutta rajottaa todennäköisesti hiukan keittotason käyttöä jos uunia käytetään samaan aikaan.
 
Uuni vaihtumassa perinteisestä lattiamallista integroituun+keittotasoon.
Perinteinen on kytkettynä 3-vaihesyöttöön, mutta integroitavissahan on molemmille oma syöttö (3-vaihe+suko), saako sähkäri tuosta yhdestä 3-vaiherasiasta virran molemmille tai tarvitseeko lisää syöttöjä?
Sulakkeet 3*16, keittotason teho 6,4 kw ja uunin 3,0 kw
6,4kW keittotaso on kaksivaiheinen, uunille kytketään se jäljelle jäänyt kolmas vaihe.

Hankaluuksia aiheuttaa ne ~4,5kW tehoiset liesitasot, ne ovat tarkoitettu 1x25A liitäntään, jota ei suomessa löydy juuri muuta kuin hieman vanhemmista kerrostaloista.
 
6,4kW keittotaso on kaksivaiheinen, uunille kytketään se jäljelle jäänyt kolmas vaihe.

Hankaluuksia aiheuttaa ne ~4,5kW tehoiset liesitasot, ne ovat tarkoitettu 1x25A liitäntään, jota ei suomessa löydy juuri muuta kuin hieman vanhemmista kerrostaloista.
Kiitos, niinpä näyttikin olevan :)
 
En tiiä onko tätä jo kysytty aikasemmin kun ei kerkee selata koko threadia läpi, mutta olisin tiedustellut seuraavaa: kaksi 6kytkintä porraskytkentänä. Miten onnistuu kytkimien vaihto semmoisiin joissa on keskellä kytkintä huomiovalo? Eli valon pitäisi palaa molemmissa kytkimissä yhtä aikaa silloin kun valot ei ole päällä ja sammua molemmista kytkimistä kun valot sytytetään.
 
En tiiä onko tätä jo kysytty aikasemmin kun ei kerkee selata koko threadia läpi, mutta olisin tiedustellut seuraavaa: kaksi 6kytkintä porraskytkentänä. Miten onnistuu kytkimien vaihto semmoisiin joissa on keskellä kytkintä huomiovalo? Eli valon pitäisi palaa molemmissa kytkimissä yhtä aikaa silloin kun valot ei ole päällä ja sammua molemmista kytkimistä kun valot sytytetään.

Tilaamalla sähkärin paikalle. Voisin toki tuon neuvoa mutta en neuvo sen takia koska tuo ei ole operaatio jonka jokainen remonttirane saa tehdä. Ei se sähkäri tuosta hommasta kuitenkaan niin älyttömän paljoa veloita että kannattaisi alkaa itse turaamaan.
 
Tilaamalla sähkärin paikalle. Voisin toki tuon neuvoa mutta en neuvo sen takia koska tuo ei ole operaatio jonka jokainen remonttirane saa tehdä. Ei se sähkäri tuosta hommasta kuitenkaan niin älyttömän paljoa veloita että kannattaisi alkaa itse turaamaan.

Ei ole tarkoituskaan itse tehdä, vaan sähkömies ei osannut tehdä kytkentää vaan pyys selvittämään miten tulee. Hölmöä alkaa tilaamaan vielä toista sähkömiestä tuon homman takia. Ps. iteltäkin löytyy kyllä sähköalan koulutus, vaikken tällä hetkellä teekkään kyseisiä töitä.
 
Kyllä yleisten kytkentöjen ohjeita ja muuta ammatillista perustietoa saa ja pitää jakaa. Se on sivistävää eikä edes mitään salaista tietoa.

Juuri mikään ei ole ärsyttävämpää kuin nämä "lälläslää, mää tiedän mutten kerro koska et saa tehdä enkä kyllä määkään"-kommentit. Jos ei ole mitään lisättävää ja haluaa vain ärsyttää, voisi jättää postaamatta. Ei ole vastuullisuutta pantata tietoa. Tiedon panttaaminen ei ole koskaan auttanut. Vahinkoa sillä on kyllä saatu aikaan.

Luvattomaan sähkötyöhön ryhtyminen on asia erikseen eikä salailu ehkäise sitä.

Vaarallisen asennuksen tekeminen on vielä selvästi eri asia kuin luvaton asennus. Luvattomia täysin turvallisia asennuksia tekevät paitsi ns. maallikot, myös koulutetut ammattihenkilöt koko ajan. Perkeleen paljon joka päivä Suomen kokoisella alueella.
 
Kyllä yleisten kytkentöjen ohjeita ja muuta ammatillista perustietoa saa ja pitää jakaa. Se on sivistävää eikä edes mitään salaista tietoa.

Juuri mikään ei ole ärsyttävämpää kuin nämä "lälläslää, mää tiedän mutten kerro koska et saa tehdä enkä kyllä määkään"-kommentit. Jos ei ole mitään lisättävää ja haluaa vain ärsyttää, voisi jättää postaamatta. Ei ole vastuullisuutta pantata tietoa. Tiedon panttaaminen ei ole koskaan auttanut. Vahinkoa sillä on kyllä saatu aikaan.

Luvattomaan sähkötyöhön ryhtyminen on asia erikseen eikä salailu ehkäise sitä.

Vaarallisen asennuksen tekeminen on vielä selvästi eri asia kuin luvaton asennus. Luvattomia täysin turvallisia asennuksia tekevät paitsi ns. maallikot, myös koulutetut ammattihenkilöt koko ajan. Perkeleen paljon joka päivä Suomen kokoisella alueella.

Kyllä olen täysin samaa mieltä että tietoa on hyvä jakaa mutta ainoastaan silloin kun ei olla välillisesti tekemisissä ihmishenkien kanssa.
 
Löytyiskö mielipiteitä tai kokemusta olisiko järkeä korvata sykäysrelevaloja jollain älyvalosysteemillä? Näiden korvaaminen tuli vähän yllättäen vastaan, kun kaksi relettä kolmesta alkanut temppuilla. Releet ovat 12/24V ohjauksella ja kaikissa 2 painonappia ohjauksessa. Toisaalta ei noiden releiden uusimisessa taida konkurssiin mennä, niin voisi ne vain vaihdattaa ja jättää asian pohdintaan.

Ainakin ensialkuun isoin etu älyvalossa olisi sammuttaa kaikki samalla vaikka kotoa lähteissä.
 
Kyllä olen täysin samaa mieltä että tietoa on hyvä jakaa mutta ainoastaan silloin kun ei olla välillisesti tekemisissä ihmishenkien kanssa.
Ensinnäkin siinä ei ole mitään muttia. Tietoa, enkä nyt siis tarkoita perustellusti ja oikeasti salaista tietoa tai yksityisasioita, on aina hyvä jakaa. Ei pelkästään jonkin oudon kriteeristln täyttyessä.

Toiseksi lähes mikä tahansa tekninen perustieto sopii määritelmääsi. Veitsen teroittamisessa, polttopuiden halkaisussa kirveellä tai auton vetonivelremontissa voi käydä kuolemaan johtava vahinko. Eikö niistä siis saisi keskustella ja kertoa jopa yksityiskohtaisesti työtavoista?

Edellisestä tulee vielä kolmaskin näkökanta. Jos salailu ja tiedon hilloaminen jotenkin vaikuttaa, niin se nimenomaan aiheuttaa vaaraa, ei ehkäise sitä.
Näin ollen valitsemasi tie tarkoittaa sitä, että välillisesti saattaisit teoriassa aiheuttaa hengenvaaraa. Vaikka eihän se salailu oikeasti minun, sinun tai muun perusmuron tekemänä vaikuta. Ei meillä ole mitään sellaista tietoa, jota ei moni muu mielellään kerro tai jota ei helposti löydy muuten hakemalla.

Jos ei halua tietoa jakaa, on helppo jättää postaamatta. Lälläslää, enpä kerro -epäviestintä on vain puulaakitason pätemistä. Paljon parempi ja rakentavampi tapa tehdä itsensä tärkeäksi (laadukkaan neuvomisen ohella) on lukea muiden jakamaa tietoa, tarkentaa sitä ja korjata virheitä perustellen sekä laadukkaalla ulosannilla.

Muista se sanonta hyvistä aikomuksista ja helvetistä. Ja tiestä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä että joku sentään puolustaa rehellistä kysymyksen esittäjää. Olen samalla linjalla ja jotenkin tuli kyllä hölmö olo että mitä hemmettiä tämmönen ketju edes on, jos siellä ei kerran saa kysyä mitään mihin TARVITAAN sähkömiestä.
 
Tämä. Minäkin haluan yrittää olla perillä kulloinkin tarvittavista asennuksista, vaikka siis en harrasta mitään talosähköjen tekemistä itse. Kytkennän tekee tietenkin aina ammattimies ja yleensä :smoke: vielä urakointiliikkeen kautta. Tai no, jonkun pistorasian olen muistaakseni joskus omin lupineni vaihtanut ja kiinteän valaisimen asentanut, mutta oikeat sähkötyöt erikseen. Niihin en osallistu kuin korkeintaan johtoja ripustavana apupoikana.

Ammattilaisten jäljiltä on myös löytynyt pahojakin virheitä, jotka sitten toinen ammattilainen tai ehkä joskus se maallikkokin on saanut korjata. Kaikki tämä vain siksi, että pahapaha maallikko ymmärsi asiasta jotain ja vika havaittiin ennen tapaturmaa.
 
Löytyiskö mielipiteitä tai kokemusta olisiko järkeä korvata sykäysrelevaloja jollain älyvalosysteemillä? Näiden korvaaminen tuli vähän yllättäen vastaan, kun kaksi relettä kolmesta alkanut temppuilla. Releet ovat 12/24V ohjauksella ja kaikissa 2 painonappia ohjauksessa. Toisaalta ei noiden releiden uusimisessa taida konkurssiin mennä, niin voisi ne vain vaihdattaa ja jättää asian pohdintaan.

Ainakin ensialkuun isoin etu älyvalossa olisi sammuttaa kaikki samalla vaikka kotoa lähteissä.

Viallisten sysäysreleiden uusiminen olisi ainakin edullinen ja helppo toimenpide eli pelkästään sen takia en alkaisi miettiä älyvaloja.
 
En tiiä onko tätä jo kysytty aikasemmin kun ei kerkee selata koko threadia läpi, mutta olisin tiedustellut seuraavaa: kaksi 6kytkintä porraskytkentänä. Miten onnistuu kytkimien vaihto semmoisiin joissa on keskellä kytkintä huomiovalo? Eli valon pitäisi palaa molemmissa kytkimissä yhtä aikaa silloin kun valot ei ole päällä ja sammua molemmista kytkimistä kun valot sytytetään.


Yleensä noita hakuvalollisia kytkimiä käytetään vain painonappeina (kontrollikytkin) ohjaamassa sysäysreleitä/porrasvaloautomaatteja, normaalina 6-kytkentänä en ole tainnut koskaan tuollaiseen törmätä.

Itse kysymykseen; Hohtolamppu vaatii palaakseen ylimääräiset vaihejohtimet molempiin kytkimiin, eli ne on kytkettävä rinnan niiden kahden kytkimen sarjakytkennän kanssa jotta saadaan haluttu ohjauslogiikka. Hohtolamput siis tulisivat välille jatkuva vaihe - lampulle menevä ohjattu vaihe.




Asennusvinkkien jakamisessa internetin kautta on sellainen ongelma, että ei koskaan voi tietää minkälainen tyyppi siellä linjan toisessa päässä on.
Tälläkin foorumilla kun löytyy porukkaa käyrien molemmista päistä vähän joka asiassa.

Dunning–Kruger effect - Wikipedia
 
Viallisten sysäysreleiden uusiminen olisi ainakin edullinen ja helppo toimenpide eli pelkästään sen takia en alkaisi miettiä älyvaloja.

Joo. Aloin vain miettiä näiden sysäreiden käyttöikää, olisiko parempia vaihtoehtoja. Talo 15v vanha ja jokainen kolmesta sysäristä erilainen, eli vaikuttaisi siltä että 2/3 jo vaihdettu. Ja nyt jokainen reistaa. Yksi ei ole toiminut koko asuinaikana, toisesta yksi kytkin ei toimi ja kolmas alkoi eilen rapsytellä päälle ja pois rele pitää välillä surisevaa ääntä. Mietin kanssa onko tuo sysärivalo oikeasti tarpeellinen, kun jokaisella "vain" 2 katkaisijaa.

Vanhemmilla 35v vanhassa talossa ilmeisesti vielä alkuperäinen relevalo, en ainakaan muista että olisi koskaan reistannut.
 
Olisi tarkoitus saada rantasaunaan tällainen: Harvia Sähköinen vedenlämmitin

Syynä se, että sinne tulee juokseva kylmä vesi ja ennen vesi on lämmitetty kiukaan yhteydessä olevalla vesisäiliöllä, mutta kiuas on palamassa puhki ja tällä hetkellä markkinoilla ei ole tilaan soveltuvaa vesisäiliöllistä kiuasta, eikä erillinen patakaan mahdu ikävä kyllä. Kylmän veden hana on keskellä yhtä seinää, saako ko. laitoksen asentaa välittömästi kylmän veden hanan viereen, vai tuleeko tähän jotain suojaetäisyyksiä koska vesi + sähkö? Jos tulee, niin siinä hanan vieressä on sitten varmaan muutenkin laiton saunavalaisin.

Luonnollisestikin tämä homma jää sähkömiehen tehtäväksi kun pitää vetää piuhatkin pukuhuoneessa olevalta sähkötaululta, mutta pitää suunnitella ennakkoon, mihin mitäkin tulee ja pitääkö vesipisteitä siirrellä jne. Vikavirtasuoja ainakin tulee asennettavaksi, se ei nyt muutenkaan haittaa kun tilassa on kuitenkin pari valaisinta ja vedellä lotrataan.
 
Asennusvinkkien jakamisessa internetin kautta on sellainen ongelma, että ei koskaan voi tietää minkälainen tyyppi siellä linjan toisessa päässä on.
Tälläkin foorumilla kun löytyy porukkaa käyrien molemmista päistä vähän joka asiassa.
Ei se ole ongelma vinkkien jakamisessa vaan virhe maailmassa, niin sanoakseni. Vastuu on tekijällä, vaikka kaikki ihmiset eivöt osaakaan olla vastuullisia Sekin on virhe maailmassa tai siis luonnonlaki, johon emme voi vaikuttaa. Haitan minimointia on jakaa tietoa. Riippumatta siitä, tiedetäänkö kysyjän luonteenlaatua tai jos se tiedetään, riippumatta siitä, onko tämä vastuullinen.
 
Hyvä että joku sentään puolustaa rehellistä kysymyksen esittäjää. Olen samalla linjalla ja jotenkin tuli kyllä hölmö olo että mitä hemmettiä tämmönen ketju edes on, jos siellä ei kerran saa kysyä mitään mihin TARVITAAN sähkömiestä.

Tämä ketju on olemassa jotta täällä voidaan jakaa tietoa miten niitä jokamiehen sähkötöitä tehdään esim. jatkoroikan teko turvallisesti jos joku on epävarma kuinka se tehdään.
Ja täällä voi myös jakaa tietoa millaista romua kannattaa hankkia ennen kuin sen sähkömiehen tilaa paikalle. Firmoilla kun tahtoo olla tapana että hommataan mahdollisimman halpaa rojua ja sitten velotetaan asiakkaalta reilusti extraa. Eli voit kysellä täällä suosituksia ja vaikka hankkia romut valmiiksi ja sitten sähkäri tulee tekemään.

Mitä hyötyä mistään kouluista on jos täällä kyselemällä voi alkaa tekemään kaikki hommat? Ei niitä lupia sähköpuolella ihan turhaan vaadita että töitä saisi tehdä. Ja tässä ei ole todellakaan kyse mistään "Syötte minun leipääni kun teette itse" en ole sähkötöitä tehnyt yli 20v enkä välttämättä enää alkaisi edes itselleni tekemään koska säännökset on ehtinyt muuttua tänä aika niin paljon että en ole enää kärryillä saatikka enää muista kaikkia säännöksiä.
 
Jep, pointti ei ollutkaan se että niitä sähkötöitä pitäisi alkaa itse tekemään ohjeiden mukaan ilman sähkömiestä vaan on hyvä tietää miten joku asia kuuluu tehdä jotta voi vahtia että homma tehdään oikein. Yksinkertaisia kytkentöjä ei voi tehdä monesti kuin yhdellä tapaa, mutta siinä vaiheessa kun tulee enemmän kampetta ja kytkennät monimutkaistuvat, on hyvä jos itse tietää miten haluaa että joku juttu tehdään. Monesti sähkömiehillä itselläänkin menee sormi suuhun kun tulee vaikea paikka ja sit saatetaan tehdä turhan monimutkaisesti (huonosti) jokin homma. Myöskin saatetaan tehdä ihan konkreettisia virheitäkin mitkä voitaisiin välttää jos olisi kaksi silmäparia tarkistamassa kytkennät.

Lähinnä tämä koskee saneerauskohteita joissa itse on asiakkaana taikka valvomassa asiakkaan puolesta. (ilman sähkökuvia)
 
Jep, pointti ei ollutkaan se että niitä sähkötöitä pitäisi alkaa itse tekemään ohjeiden mukaan ilman sähkömiestä vaan on hyvä tietää miten joku asia kuuluu tehdä jotta voi vahtia että homma tehdään oikein. Yksinkertaisia kytkentöjä ei voi tehdä monesti kuin yhdellä tapaa, mutta siinä vaiheessa kun tulee enemmän kampetta ja kytkennät monimutkaistuvat, on hyvä jos itse tietää miten haluaa että joku juttu tehdään. Monesti sähkömiehillä itselläänkin menee sormi suuhun kun tulee vaikea paikka ja sit saatetaan tehdä turhan monimutkaisesti (huonosti) jokin homma. Myöskin saatetaan tehdä ihan konkreettisia virheitäkin mitkä voitaisiin välttää jos olisi kaksi silmäparia tarkistamassa kytkennät.

Lähinnä tämä koskee saneerauskohteita joissa itse on asiakkaana taikka valvomassa asiakkaan puolesta. (ilman sähkökuvia)

No nyt menee kyllä tuuheeksi. Kyllä itseäni ainakin vituttaisi jos siinä vieressä olisi joku maallikko sanelemassa viisauksia jotka on jostain forumilta lukenut. Eiköhän se ole parempi että antaa sen ammattilaisen tehdä työnsä rauhassa niin on pienempi vaara että tekee jonkun virheen kun sinä olet siinä vieressä häiritsemässä?
Vai tungetko jossain autokorjaamolla myös sinne hallin puolelle kyttäämään vaikka ovessa lukee "Vain henkilökunta"?

Jos sähkömies on tehnyt virheellisiä kytkentöjä niin silloin käyttöönottotarkastusta ei ole tehty oikein. Jos sähkärillä menee sormi suuhun niin silloin sähkäri kysyy firman sisältä henkilöltä joka homman osaa, eikä maallikolta.
 
Kyllä tilaajana saat määrätä että asennukset tehdään esim tietyn merkkisillä tuotteilla tai vedetään just sieltä kolosesta mistä itse haluat ne johdot vedettävän. Jos sähkömies haluaa vetää lyhintä reittiä esim just keskeltä seinää johon aiot taulun laittaa niin voit näyttää sille sähkökortistosta mistä ne suosittelee johtojen vedettävän. Jos ei sähkömies kestä moista niin sitten ei auta kuin vaihtaa alaa. Ei se valvominen tarkota että joka ikiseen juttuun tarvitsisi tarttua, mutta kyllä minä ainakin haluan tietää tasan tarkkaan missä minun seinässä menee johto eli valvon kyllä omassa asunnossani vieressä kun sähkömies työskentelee. Sähkö/rakennus/putki ala on sellasia aloja että niissä ei koskaan voi valvoa liikaa kun näkee turhan usein millaisia seurauksia huonosta työstä on.
 
Kyllä tilaajana saat määrätä että asennukset tehdään esim tietyn merkkisillä tuotteilla tai vedetään just sieltä kolosesta mistä itse haluat ne johdot vedettävän. Jos sähkömies haluaa vetää lyhintä reittiä esim just keskeltä seinää johon aiot taulun laittaa niin voit näyttää sille sähkökortistosta mistä ne suosittelee johtojen vedettävän. Jos ei sähkömies kestä moista niin sitten ei auta kuin vaihtaa alaa. Ei se valvominen tarkota että joka ikiseen juttuun tarvitsisi tarttua, mutta kyllä minä ainakin haluan tietää tasan tarkkaan missä minun seinässä menee johto eli valvon kyllä omassa asunnossani vieressä kun sähkömies työskentelee. Sähkö/rakennus/putki ala on sellasia aloja että niissä ei koskaan voi valvoa liikaa kun näkee turhan usein millaisia seurauksia huonosta työstä on.

Jos tuntihommana tekee niin toki, saat viettää aikaa vaikka kuinka pitkään siellä selvittämässä että mistä minkäkin johdon haluat vedettävän, sinähän sen lystin maksat. Mutta jos on hommasta on laskettu urakkatarjous, niin ei siellä kyllä ole mitään löysää siihen että asiakas on pitämässä kädestä kiinni ellei urakkatarjoukseen ole sitten sisällytetty jotain ehtoa että asiakkaan neuvoessa siitä tulee X määrä korvausta.

Ja juurihan minä tuossa kertoilin että tämä ketju on olemassa jotta voi kysellä vinkkejä esimerkiksi kalusteisiin ja voi hommata ne kalusteet itse ja sitten sähkäri ne asentaa.
 
Juurikin näin. Tuntihommissa on erittäin vaikeata saada enään jälkeenpäin korjailemaan mitään jos vika on vain kosmeettinen. Urakkatarjoukseen voi suoraan laittaa nuo kaikki ehdot ja johtojen reitit määritellä erikseen niin sillon ei tarvii edes vahtia vierestä, kun voi tarkistaa lopputuloksen ja jos joku ei täsmää urakkatarjoukseen niin sit korjattava.
 
Yleensä noita hakuvalollisia kytkimiä käytetään vain painonappeina (kontrollikytkin) ohjaamassa sysäysreleitä/porrasvaloautomaatteja, normaalina 6-kytkentänä en ole tainnut koskaan tuollaiseen törmätä.

Itse kysymykseen; Hohtolamppu vaatii palaakseen ylimääräiset vaihejohtimet molempiin kytkimiin, eli ne on kytkettävä rinnan niiden kahden kytkimen sarjakytkennän kanssa jotta saadaan haluttu ohjauslogiikka. Hohtolamput siis tulisivat välille jatkuva vaihe - lampulle menevä ohjattu vaihe.

Öö, siis perinteisestihän nuo hohtolamput laitetaan loikkarikytkennässä niiden kytkimien välisten tuplajohtojen välille, jolloin hohtolamppu palaa kun valot ei ole päällä, mutta nykyisten ledlamppujen kanssa tuo voi aiheuttaa sen että ne ledit välähtelevät, jonka takia kytkimille pitää saada nolla ja kytkeä ne "vanhanaikaisesti" ja tavallaan käänteisesti mitä se olisi jos tehtäisiin kytkimen kontrollivalolle kytkentä.

Se mikä käytännössä voi aiheuttaa ongelman on se että kaikkien valmistajien kytkimet ei välttämättä mahdollista merkkivalon kytkemistä niiden haluttujen nastojen välille.
 
Öö, siis perinteisestihän nuo hohtolamput laitetaan loikkarikytkennässä niiden kytkimien välisten tuplajohtojen välille, jolloin hohtolamppu palaa kun valot ei ole päällä, mutta nykyisten ledlamppujen kanssa tuo voi aiheuttaa sen että ne ledit välähtelevät, jonka takia kytkimille pitää saada nolla ja kytkeä ne "vanhanaikaisesti" ja tavallaan käänteisesti mitä se olisi jos tehtäisiin kytkimen kontrollivalolle kytkentä.

Se mikä käytännössä voi aiheuttaa ongelman on se että kaikkien valmistajien kytkimet ei välttämättä mahdollista merkkivalon kytkemistä niiden haluttujen nastojen välille.

Juu, perinteisesti niitä käytetään eri tavalla mutta tässä kytkennässä ainoa keino saada valot hehkumaan kutoskytkimillä halutuilla ehdoilla ilman välireleen käyttöä on tuo minkä sanoin, tai ainakaan minä en keksi mitään muuta keinoa, saa toki valaista jos tietää.
Ja tässäkin on ongelmana itse valaisin, hehkulampuilla/vanhoilla kuristinvehkeillä toimii varmasti mutta esim. led-valaisimilla tuskin koska kytkennän toimivuus riippuu valaisimen vuotovirrasta.





Tuosta selän takana kyttäämisestä sen verran että tuntihommissa asiakas saa halutessaan tulla juttelemaan ja neuvomaan, mutta tyhmänä asentajana en osaa tehdä kahta asiaa yhtäaikaisesti, jolloin joudun harmillisesti lopettamaan työnteon keskustelun ajaksi koska hyvä asiakaspalvelu tulee aina ensin.
Urakan ollessa kyseessä nuo kaapelien asennusreittien selvittelyt yms. menevät luonnollisesti urakan ulkopuolisina selvitystunteina mikäli niitä ei ole kuviin piirretty tai erikseen sähkötyöselostuksessa mainittu.
Ja tällöinkin ne suoritetaan erikseen laskutettavina lisätöinä, etenkin jos asiakas on pottumainen tyyppi ja jaksaa olla niskapokana yksinkertaisessa hommassa.

Jostain syystä ei harmita yhtään että nykyisessä duunissa harvemmin joutuu tekemään mitään pikkukeikkoja ihmisten kodeissa :D
 
Juu, perinteisesti niitä käytetään eri tavalla mutta tässä kytkennässä ainoa keino saada valot hehkumaan kutoskytkimillä halutuilla ehdoilla ilman välireleen käyttöä on tuo minkä sanoin, tai ainakaan minä en keksi mitään muuta keinoa, saa toki valaista jos tietää.
Ja tässäkin on ongelmana itse valaisin, hehkulampuilla/vanhoilla kuristinvehkeillä toimii varmasti mutta esim. led-valaisimilla tuskin koska kytkennän toimivuus riippuu valaisimen vuotovirrasta.





Tuosta selän takana kyttäämisestä sen verran että tuntihommissa asiakas saa halutessaan tulla juttelemaan ja neuvomaan, mutta tyhmänä asentajana en osaa tehdä kahta asiaa yhtäaikaisesti, jolloin joudun harmillisesti lopettamaan työnteon keskustelun ajaksi koska hyvä asiakaspalvelu tulee aina ensin.
Urakan ollessa kyseessä nuo kaapelien asennusreittien selvittelyt yms. menevät luonnollisesti urakan ulkopuolisina selvitystunteina mikäli niitä ei ole kuviin piirretty tai erikseen sähkötyöselostuksessa mainittu.
Ja tällöinkin ne suoritetaan erikseen laskutettavina lisätöinä, etenkin jos asiakas on pottumainen tyyppi ja jaksaa olla niskapokana yksinkertaisessa hommassa.

Jostain syystä ei harmita yhtään että nykyisessä duunissa harvemmin joutuu tekemään mitään pikkukeikkoja ihmisten kodeissa :D

Tämä kelpaa. En oletakkaan että asentaja tekee hommia sillon kun jostain asiasta täytyy keskustella, koska yleensä kaikki asia menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos jos koittaa tehdä samaan aikaan jotain muuta, eikä kenenkään kannalta ole järkevää samaa asiaa selitellä useaan kertaan. Urakkaan laitettaessa kaapelireitit ym seikat piirretään kuviin ja työselosteeseen etukäteen. Mitään ei oletusarvoisesti tarvitse selittää suullisesti (joskus voi olla jotain tarkennettavia juttuja joista itse asentaja haluaa keskustella)

Ei tarkoitus ole olla vittumainen, vaan jos on tietyissä asioissa perus janttuja tarkempi niin tietyt asiat vaativat enemmän selvitystyötä / parempaa työnlaatua josta toki maksetaan sen mukaisesti. Oletusarvoisesti paras olisi toki kun olisi tuttu kaveri joka tietäisi mitä vaaditaan ja osaisi tehdä hyvää jälkeä ilman että valvotaan. Uusia kavereita käytettäessä on vain pakko aina vähintään ensimmäisellä kerralla hieman tarkkailla. Rehellisesti sanottuna itse olen nähnyt huonoja työntekijöitä enemmän kuin niitä oikeesti hyviä. (en yleistä sähköalaa vaan melkeen joka alalla sama homma). Yleinen ilmiö on myös se että aina koitetaan mennä sieltä missä aita on matalin vaikka kyseinen työtapa tuottaisi paljon sivullista haittaa.
 
Pitää sähkäri pyytää kattomaan mutta kysytäänpä täällä alustavaa tietoa. Eli hieno kuva alla tässä (ei onnistunut upotus viestiin)
Dropbox - SOMMITELMA.Jpeg

Keittiöstä kyse. Takana oleva aukko tulee rakennettua umpeen ja siihen tulee kaapit ja työtasoa jne. Kohde A on peitetty pistorasia.
Voiko sähkäri tehdä siitä jatkon pinta-asennuksena niin, että menee listaa pitkin tuonne jääkaapille ja nousee siitä sitten ylös jääkaapin
ylle (B), jonne tulisi mieluiten kaksipaikkainen pistoke, johon saa sekä jääkaapin että mikron kiinni? Tarve myös olisi saada letku tuohon
kaappien alle semmoiselle valohässäkälle (C) , misä on myös pari pistorasiaa. Keittiön kaikki näkyvät pistokkeet ovat maadoitettuja. Tuosta
peitetystä en ole 100varma, mutta uskon senkin olevan. Ja ihan kuivaa tilaa tulisi tuo pätkä olemaan.

SOMMITELMA.Jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Jos sähkömies on tehnyt virheellisiä kytkentöjä niin silloin käyttöönottotarkastusta ei ole tehty oikein. Jos sähkärillä menee sormi suuhun niin silloin sähkäri kysyy firman sisältä henkilöltä joka homman osaa, eikä maallikolta.[/QUOTE]

juupa juu, eihän se lopputarkastuskaan aina kaikkea takaa, muutama vuosi sitten täällä kerrostalon pesuhuoneet remontoitiin, lopputarkastuksen jälkeen siivooja meni tekemään loppusiivousta, kun alkoi ensimmäista peilikaappia pyyhkimään, niin taju kankaalle.
Tekivät ilmoituksen Tukesille, asennusliikkeeltä lähti luvat, koska kaikki peilikaapit olivat hengenvaarallisia.:rage: Hyvä tuuri siivojalla ettei henki lähteny.:dead:
 
Viimeksi muokattu:
[OT]Minulla taas löytyi kaupungin vuokrarivarista sähköjen ristiinkytkentä mittaritaululta, kun ruvettiin kunnolla ihmettelemään sähkönkulutusta.

90-luvulla tehtyjä taloja, ne on saattanu olla tuollaiset alusta lähtien. Uskomatonta, että minä olin vasta ensimmäinen joka alkoi muuton jälkeen ihmetellä asiaa, kun tutkin kulutuskäppyröitä. Reagointi vaan oli hidasta, kun piti odotella harvoja lomamatkoja että näkee sähkönkulutuksen poissaollessa. Eikä se kaupunkikaan uskonut vielä ensimmäisellä valituskerralla.

Noh, joku sai tonnin hyvityksen laskuissa, jollakin saattoi vastaavasti kirpaista :kahvi: [/OT]
 
Jos sähkömies on tehnyt virheellisiä kytkentöjä niin silloin käyttöönottotarkastusta ei ole tehty oikein. Jos sähkärillä menee sormi suuhun niin silloin sähkäri kysyy firman sisältä henkilöltä joka homman osaa, eikä maallikolta.

juupa juu, eihän se lopputarkastuskaan aina kaikkea takaa, muutama vuosi sitten täällä kerrostalon pesuhuoneet remontoitiin, lopputarkastuksen jälkeen siivooja meni tekemään loppusiivousta, kun alkoi ensimmäista peilikaappia pyyhkimään, niin taju kankaalle.
Tekivät ilmoituksen Tukesille, asennusliikkeeltä lähti luvat, koska kaikki peilikaapit olivat hengenvaarallisia.:rage: Hyvä tuuri siivojalla ettei henki lähteny.:dead:

Näinhän se varmasti kuuluisi mennä, mutta ei usein mene. Sähkömiehillä on usein yhden miehen toiminimi ja firmassa ei ole muita ja ollaan niin osaavinaan ettei kehdata kysyä tutuilta ja lukeminen on vieras käsitys monelle.

Yksi hieno esimerkki tästä oli kun asiakkaalla oli kerran sähkömies niin oli sen verran ikävän oloinen kaveri ettei edes kiinnostanut olla samaan aikaan paikalla. No lopputulos oli ainakin yksi pistorasia jossa oli juuri tämä hengenvaarallinen kytkentä jolla saadaan maadoitus jännitteelliseksi. Pari vuotta myöhemmin kun olin samaisella työmaalla niin eri sähkömies sattumalta huomasi tämän kun tutki rasiaa (pistorasiassa oli ollut käytössä näkyvää vikaa). Oikein päivitteli ja ihmetteli vikaa ja totes että no nyt toimii. No alkuperäinen vika korjaantui, mutta uusi vika on tällä hetkellä että pistorasia kiertääkin valokatkaisijan kautta niin että valot pitää olla päällä jotta toimii. Tässäkin meni pari kuukautta ennenkuin kukaan huomasi vikaa joten saa nähä saako enään samaa kaveria korjaamaan vai korjaako vian taas uusi heppu.

Tässäkin kytkentä on aivan niin yksinkertainen kuin voi olla mutta noin vaan siinäkin on jo kaks eri vikaa ilmennyt. Pointtihan on se että hienolta kuulostava sähköfirman nimi ja iso työmersu ei takaa sitä että kaikki asianmukaiset luvat edes välttämättä olisi kunnossa tai että ammattitaito olisi kunnossa. Kai nuo mittaukset on joillekkin sellanen että aatellaan että tehään sit ihan lopussa ja sit lopussa onkin niin kiire tai muuten vaan unohtuu ja jää tekemättä. Veikkaisin että nuo mittaukset on kuitenkin semmonen sähkömiesten inhokkijuttu mistä ei tykätä, mutta on pakko tehdä koska laki vaatii.
 
Eikös noihin pistorasioden tarkistamiseen ole ihan simppeli palikka mikä lykätään rasiaan kiinni? Eikö niillä saa varmistettua myös napaisuuden samalla? Itte tullut kytkettyä joitain kymmeniä rasioita/valoja mutta kummisetä luvilla+mittareilla tehnyt aina lopputarkastuksen ja pöytäkirjat.
 
Eikös noihin pistorasioden tarkistamiseen ole ihan simppeli palikka mikä lykätään rasiaan kiinni? Eikö niillä saa varmistettua myös napaisuuden samalla? Itte tullut kytkettyä joitain kymmeniä rasioita/valoja mutta kummisetä luvilla+mittareilla tehnyt aina lopputarkastuksen ja pöytäkirjat.

Kyllä on. Ja samalla kalikalla saa testattua myös vikavirtasuojakytkimen toiminnan.
 
Mutta vie aikaa. Helpompi vaan mitata yksi pistorasia jostain ja merkitä sinnepäin-arvoja sitten muihin huoneen/huoneiston pistokkeisiin. (Laillistahan tämä ei toki ole.)
 
Kyllähän se käsittämättömältä tuntuu, että noita "vaihe suojamaassa" kytkentöjä menee läpi. Suojamaan jatkuvuus pitää mitata aina, jokaisessa pisteessä. Ja sen mittaamiseen riittää jopa tokmannilta haettu markan yleismittari. Ei siis tietenkään ole laillinen tai hyvä tapa, koska se ei kerro huonoista liitoksista samalla tavalla kuin oikea asennustesteri. Mutta jopa sillä jäisi kyllä kiinni tuollainen hengenvaarallinen virhe, jossa vaihe on kytketty suojamaahan.
 
Olisi tarkoitus saada rantasaunaan tällainen: Harvia Sähköinen vedenlämmitin

Laite tuli ja hahmoteltiin sille passelia paikkaa, joka olisi nyt kauimmaisin nurkka sekä kiukaasta, että vesipisteestä. Sähköala.fi:n (Sähköala.fi | Saunojen sähköasennukset) mukaan laite on nyt siis alueella 3 (yli 0,5m kiukaasta, mutta myös yli 1,0m korkeudessa) ja voi: "Löylyhuoneeseen saa asentaa vain tarvittavat sähkölaitteet, joita ovat kiukaan ohjaus- ja hallintalaitteet sekä alueelle 2 mahdollisesti asennettu lämminvesivaraaja ja sen kytkentärasia". Eikö alueelle 3 nyt siis saa asentaa mitään, eikä siis myöskään tätä laitetta? Pitäisi saada se alueelle 2, eli alle metrin korkeuteen, joka taas ei ole mahdollista käytettävyyden kannalta?

Toinen asia on se, että löylyhuone toimii myös pesuhuoneena, eli ehkä kylpy- ja suihkutilojen sähköasennukset (Kylpy- ja suihkutilojen sähköasennukset) tulee kanssa kyseeseen. Tämän suhteen laite olisi varmaankin alueella 2, koska se kohta, missä peseydytään ja läträtään vedellä on varmaan rinnastettavissa tuohon suihkutilaan? Laite on luokkaa IPX4, eli tämän suhteen kai määräykset täyttyisi - vai onko tässä nyt sitten jotain että laitteen pitäisi olla yli 170cm korkeudella?

Joo ja tähdennän, että sähkäri tulee kytkemään tämän, mutta pitää hahmotella valmiiksi pöntölle kohta mihin sen voi asentaa (jos edes voi, alkaa kohta vaikuttamaan siltä, että tuon saa vain pukuhuoneeseen) ja testailla.
 
Viimeksi muokattu:
Laite tuli ja hahmoteltiin sille passelia paikkaa, joka olisi nyt kauimmaisin nurkka sekä kiukaasta, että vesipisteestä. Sähköala.fi:n (Sähköala.fi | Saunojen sähköasennukset) mukaan laite on nyt siis alueella 3 (yli 0,5m kiukaasta, mutta myös yli 1,0m korkeudessa) ja voi: "Löylyhuoneeseen saa asentaa vain tarvittavat sähkölaitteet, joita ovat kiukaan ohjaus- ja hallintalaitteet sekä alueelle 2 mahdollisesti asennettu lämminvesivaraaja ja sen kytkentärasia". Eikö alueelle 3 nyt siis saa asentaa mitään, eikä siis myöskään tätä laitetta? Pitäisi saada se alueelle 2, eli alle metrin korkeuteen, joka taas ei ole mahdollista käytettävyyden kannalta?

Toinen asia on se, että löylyhuone toimii myös pesuhuoneena, eli ehkä kylpy- ja suihkutilojen sähköasennukset (Kylpy- ja suihkutilojen sähköasennukset) tulee kanssa kyseeseen. Tämän suhteen laite olisi varmaankin alueella 2, koska se kohta, missä peseydytään ja läträtään vedellä on varmaan rinnastettavissa tuohon suihkutilaan? Laite on luokkaa IPX4, eli tämän suhteen kai määräykset täyttyisi - vai onko tässä nyt sitten jotain että laitteen pitäisi olla yli 170cm korkeudella?

Joo ja tähdennän, että sähkäri tulee kytkemään tämän, mutta pitää hahmotella valmiiksi pöntölle kohta mihin sen voi asentaa (jos edes voi, alkaa kohta vaikuttamaan siltä, että tuon saa vain pukuhuoneeseen) ja testailla.

Tilassa on kiuas, joten siinä sovelletaan löylyhuonetta koskevia määräyksiä. Valmistajan asennusohjeessa ei ainakaan näyttänyt olevan mitään mainintaa korotetusta lämmönkestosta, joten tältä osin laite olisi standardin mukaan asennettava alueelle 2.
Siinä lämmittimen vesisäiliössähän ei itsessään ole mitään sähköosia tai johdotuksia, joten itse varmaan olisin valmis hieman joustamaan asennuskorkeudessa ja sijoittaisin sen niin että laitteen sähköiset osat (Pohjan lämpövastus, liitäntäkaapeli yms) jäävät alle metriin, koska tila kuitenkin on ulkorakennus, syöttö on vikavirtasuojattu ja kiuas tulee toiselle seinälle.
Mutta tämä tietty jää sen paikalle tulevan asentajan päätettäväksi.

Onhan tuo kieltämättä käytettävyyden kannalta huono juttu jos kuumavesihana on nilkan korkeudella.
 
Tilassa on kiuas, joten siinä sovelletaan löylyhuonetta koskevia määräyksiä. Valmistajan asennusohjeessa ei ainakaan näyttänyt olevan mitään mainintaa korotetusta lämmönkestosta, joten tältä osin laite olisi standardin mukaan asennettava alueelle 2.
Siinä lämmittimen vesisäiliössähän ei itsessään ole mitään sähköosia tai johdotuksia, joten itse varmaan olisin valmis hieman joustamaan asennuskorkeudessa ja sijoittaisin sen niin että laitteen sähköiset osat (Pohjan lämpövastus, liitäntäkaapeli yms) jäävät alle metriin, koska tila kuitenkin on ulkorakennus, syöttö on vikavirtasuojattu ja kiuas tulee toiselle seinälle.
Mutta tämä tietty jää sen paikalle tulevan asentajan päätettäväksi.

Onhan tuo kieltämättä käytettävyyden kannalta huono juttu jos kuumavesihana on nilkan korkeudella.

Kiitokset!

Pitää ehkä kysyä Harvialta tuosta lämmönkestosta, eihän ne nyt voi olla niin typeriä, että valmistaavat laitetta, jota ei saa asentaa korkeudelle, josta sitä voi käyttää. Mutta eipä olisi eka kerta... Kävin mittailemassa ja hahmoteltu paikka sinänsä on sellainen, että kaikki sähköiset osat todellakin jäävät alle metrin ja ainoastaan rosterisäiliö nousee sen yli. Eli käytännössä laite olisi varmasti niin turvallinen, kuin sähkölaite ylipäätään löylyhuoneessa voi olla. Jos Harvia ei yllätä positiivisesti, niin asentajalta tosiaan vähän joustoa.
 
Mikäs se vikavirtasuojavaatimus nyt tällä hetkellä oli lämminvesivaraajalle? Onko vaatimuksena vain saunaan tai kylpytilaa asennettuna?
 
Pitää ehkä kysyä Harvialta tuosta lämmönkestosta, eihän ne nyt voi olla niin typeriä, että valmistaavat laitetta, jota ei saa asentaa korkeudelle, josta sitä voi käyttää.

Harvialle piste siitä, että vastasivat nopeasti ja piste pois typerästä suunnittelusta. Suosittelivat kaarrellen, että jätetään lämmittimen sähköiset osat alle metriin ja pönttö voi tulla yli. Eli joo ei ole korotettua lämmönkestoa ja asentajan pitää siis vähän tulkita säädöksiä, että tuon saa järkevästi asennettua.

Minkäköhänlaisilla sanamuodoilla pyydän sähkömiestä paikalle, että hän ymmärtää, että vähän pitäisi tulkita asetuksia ilman, että suoraan kehotan siihen...
 
Viimeksi muokattu:
Eikai siinä mitään ihmeitä tarvii sepostella, sanot vaan mitä laitetaan ja minne. Tuskin se mitään vastuuta siitä kuitenkaan ottaa jos sääntöjen vastaisesti asennetaan eli itse otat vastuun tuosta.
 
Eikai siinä mitään ihmeitä tarvii sepostella, sanot vaan mitä laitetaan ja minne. Tuskin se mitään vastuuta siitä kuitenkaan ottaa jos sääntöjen vastaisesti asennetaan eli itse otat vastuun tuosta.

Sähkötöissä tuo ei oiken päde. Asentaja (viime kädessä yrityksen nimetty sähkötöiden johtaja) on vastuussa asennuksesta. Ei auta vaikka tilaaja antaisi luvan/käskisi asentaa määräysten vastaisesti.

Mutta joo tuskin tuosta laitteesta ongelmaa tulee eiköhän asentaja sen suostu asentamaan niin, että sähköosat jää alle metriin. Onpas harvinaisen tyhmästi suunniteltu pönttö Harvialta. Markkinoivat sitä kuitenkin myös saunoihin. Piti ihan tarkistaa tuotteen manuaali netistä.
 
Kysytään vielä, eli saunassahan ei kaiketikaan saanut olla pistorasiaa, ei kertakaikkisesti minkäänlaista? Eli pönttö on kytkettävä väistämättä kiinteästi, jonka jälkeen sitä ei enää saa alas seinältä puhdistusta varten. Siinä kun on muitakin suunnittelin kukkasia, kuten että hana ei ole pohjassa -> säiliöön jää aina vähintään 2cm vettä.

Olisin laittanut itse tehokkaan läpivirtauslämmittimen seinän toiselle puolelle, tai jopa lämminvesivaraajan, kun kerta tupaan tulee 3x16A ja on talvellakin lämmin, mutta emäntä piti sellaisia rumina, että pitää olla rosteripönttö :) Omalla perverssillä tavalla onkin komea, mutta 400e niin pitäisi joka jeesuksen yksityiskohdan kyllä minusta olla viimeisen päälle.
 
Sähkötöissä tuo ei oiken päde. Asentaja (viime kädessä yrityksen nimetty sähkötöiden johtaja) on vastuussa asennuksesta. Ei auta vaikka tilaaja antaisi luvan/käskisi asentaa määräysten vastaisesti.
Sama on yleensäkin talorakennuksessa. Jos omistaja sanoo että jätä puolet kantavista tolpista pois ei kirvesmies saa tehdä hengenvaarallista rakennelmaa "koska maallikko käski".

upload_2019-2-28_19-42-51.jpeg
 
Sama on yleensäkin talorakennuksessa. Jos omistaja sanoo että jätä puolet kantavista tolpista pois ei kirvesmies saa tehdä hengenvaarallista rakennelmaa "koska maallikko käski".

upload_2019-2-28_19-42-51.jpeg

Tuo maallikko on sanana melko typerä eikä sitä pitäisi käyttää ainakin tälläisissä esimerkeissä. Mistä sitä tietää onko se toinen heppu vaikka rakennusinsinööri joka käskee jättämään runkotolpat pois. Tai voi olla entinen kirvesmies joka lopettanut hommat. Yleensähän nuo innokkaimmat sääntöjen rikkojat on juurikin näitä ammattilaisia jotka ovat tietävinään niin hyvin asiat että uskaltavat kyseenalaistaa hyväksi todetut määräykset. Tällöin ei henkilöistä voi enään sanoa että ovat maallikkoja. Voivat jopa tietää asioista enemmän kuin sinä "ammattilaisena".
 
Tuo maallikko on sanana melko typerä eikä sitä pitäisi käyttää ainakin tälläisissä esimerkeissä. Mistä sitä tietää onko se toinen heppu vaikka rakennusinsinööri joka käskee jättämään runkotolpat pois. Tai voi olla entinen kirvesmies joka lopettanut hommat. Yleensähän nuo innokkaimmat sääntöjen rikkojat on juurikin näitä ammattilaisia jotka ovat tietävinään niin hyvin asiat että uskaltavat kyseenalaistaa hyväksi todetut määräykset. Tällöin ei henkilöistä voi enään sanoa että ovat maallikkoja. Voivat jopa tietää asioista enemmän kuin sinä "ammattilaisena".
Kai se nyt on sit osallistunut piirrustuksien tekoon kun oikeasti tietää asiasta?
 
Nyt tarvittaisiin suosituksia tai potentiaalisia ehdotuksia puhallinsäätimelle. Eli 230v yksivaiheista kanavapuhallinta pitäisi saada ohjattua lämpötilan mukaan. Pitäisi saada asetettua tavoite lämpötila jonka ylittyessä puhaltimen nopeus alkaa kasvaa suhteessa lämpötilaan. Jos lämpötila alle tavoitterajan niin puhallin pysähdyksissä. Onko kellän kokemuksia tai suosituksia.
 
Nyt tarvittaisiin suosituksia tai potentiaalisia ehdotuksia puhallinsäätimelle. Eli 230v yksivaiheista kanavapuhallinta pitäisi saada ohjattua lämpötilan mukaan. Pitäisi saada asetettua tavoite lämpötila jonka ylittyessä puhaltimen nopeus alkaa kasvaa suhteessa lämpötilaan. Jos lämpötila alle tavoitterajan niin puhallin pysähdyksissä. Onko kellän kokemuksia tai suosituksia.

Tarvitseeko puhallinta ihan varmasti ohjata osakuormalla vai riittääkö pelkkä päälle/pois?
Itse varmaan laittaisin ihan normaalin huonetermostaatin (perinteinen tyhmä malli, ei EcoDesign) jos tekninen/toisarvoinen tila eikä melulla väliä. Kustannukset n. 30 euroa.

Joku triac-ohjatulla puhallinlähdöllä ja aseteltavalla tavoitelämpötilalla oleva vehje tulee aika paljon kalliimmaksi koska ei rakentamisessa sellaisia vehkeitä juurikaan kanavapuhaltimille laitella vaan ne ympätään puhaltimineen yhteen pakettiin ja nimitetään kokonaisuutta iv-koneeksi.

Muoks: tällaisen löysin hakemalla, mutta ei mitään kokemuksia kys. palikasta.
MFC 10 nopeussäädin
 
Tarvitseeko puhallinta ihan varmasti ohjata osakuormalla vai riittääkö pelkkä päälle/pois?
Itse varmaan laittaisin ihan normaalin huonetermostaatin (perinteinen tyhmä malli, ei EcoDesign) jos tekninen/toisarvoinen tila eikä melulla väliä. Kustannukset n. 30 euroa.

Joku triac-ohjatulla puhallinlähdöllä ja aseteltavalla tavoitelämpötilalla oleva vehje tulee aika paljon kalliimmaksi koska ei rakentamisessa sellaisia vehkeitä juurikaan kanavapuhaltimille laitella vaan ne ympätään puhaltimineen yhteen pakettiin ja nimitetään kokonaisuutta iv-koneeksi.

Muoks: tällaisen löysin hakemalla, mutta ei mitään kokemuksia kys. palikasta.
MFC 10 nopeussäädin
Kävi tuo pelkkä termostaattikin mielessä. Kyseessä siis kanavaan tuleva poistopuhallin. Tuloilma tulee omaan tahtiin tuloilmaräppänästä. Suunnitteilla siis omaan laitetilaan kesä aikaista jäähdytystä varten. Melu ei nyt sinäänsä ole tuossa käytössä ongelma, lähinnä mietin energian kulutuksen ja puhaltimen moottorin kestävyyden kannalta. Tavan termarilla kun tuo käyttö olisi varmaan aika pätkittäistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 445
Viestejä
4 512 520
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom