Kysymyksiä sähkömiehille

En varma kumpi ketju olisi parempi kyssärille, tämä vai lvi, mutta mennään tällä.

Olen harkinnut ostavani uusia älytermostaatteja lattialämmitykselle, mutta luettuani näistä lisää huomasin että noiden maksimikuorma on 12 A / 2760 W @ 230 V, kun monessa muussa tuotteessa kuten tässä on maks 16A. Itselläni on noin 30m2 lämmitettävää pinta-alaa, joita hoitaa kolme termostaattia. Tuleekohan tuosta 12 A / 2760 W @ 230 ongelmaa vai pitäisikö tilata isommat?

Kyselisin vähän ennakkoon että ei tapahdu sillein, että tuotteet tilattu ja kun sähkömies tulee paikalle niin toteaa että eihän nämä edes käy tähän.
 
En varma kumpi ketju olisi parempi kyssärille, tämä vai lvi, mutta mennään tällä.

Olen harkinnut ostavani uusia älytermostaatteja lattialämmitykselle, mutta luettuani näistä lisää huomasin että noiden maksimikuorma on 12 A / 2760 W @ 230 V, kun monessa muussa tuotteessa kuten tässä on maks 16A. Itselläni on noin 30m2 lämmitettävää pinta-alaa, joita hoitaa kolme termostaattia. Tuleekohan tuosta 12 A / 2760 W @ 230 ongelmaa vai pitäisikö tilata isommat?

Kyselisin vähän ennakkoon että ei tapahdu sillein, että tuotteet tilattu ja kun sähkömies tulee paikalle niin toteaa että eihän nämä edes käy tähän.

Hihavakiolla teho 100 W/m2. Jos termari on speksattu 12A teholle kannattaa varmistaa, että keskuksessa on syötön puolella sopivat (=10A) sulakkeet/johdonsuoja-automaatit.

Paras olisi tietenkin ottaa tiedot ylös uusista ja vanhoista termareista sekä ottaa syötöistä valokuvat. Mitkä laittaa suorittavalle osapuolelle etukäteen niin hän voi varmistaa itselleen riittävät tarvikkeet ja saa työn kerralla tehtyä.

Kannattaa myös varmistaa minkälainen anturi lattiassa on nykyisellään ja onko se yhteen sopiva uuden termostaatin kanssa vai pitääkö anturi vaihtaa.
 
Kylppärin lattialämmityksen termostaatti ilmeisesti pois pelistä, koska lämpötila vaihtelee kylmän ja lämpimän välillä miten sattuu. Termostaatti on mallia Ensto ECO10BTW-J 10A 230V vikavirtasuojalla. Voinko vaihtaa itse tilalle uuden täysin vastaavan vai vaatiiko jotain erikoislupia ym.?
 
Kylppärin lattialämmityksen termostaatti ilmeisesti pois pelistä, koska lämpötila vaihtelee kylmän ja lämpimän välillä miten sattuu. Termostaatti on mallia Ensto ECO10BTW-J 10A 230V vikavirtasuojalla. Voinko vaihtaa itse tilalle uuden täysin vastaavan vai vaatiiko jotain erikoislupia ym.?
Kyllä voit vaihtaa tilalle vastaavan.

Vaatii sähköasennusoikeudet, ei saa maallikko tehdä omatoimisesti.
 
Kyllä voit vaihtaa tilalle vastaavan.

Vaatii sähköasennusoikeudet, ei saa maallikko tehdä omatoimisesti.
Eikös EU:n Eco Design -direktiivi vaadi, että perinteisiä "tyhmätermostaatteja" ei saa asuintiloihin asentaa, vaan jonkinlaista älyä pitää olla. Minimissään ajastusmahdollisuus.


"Lyhyesti sanottuna muutos merkitsee sitä, että kaikilla markkinoilla myytävillä sähkölämmittimillä ja lattialämmityksillä on oltava joko viikko-ohjelmoitava kello, jolla voidaan ohjelmoida lämpötilan pudotusjaksoja tai niiden on oltava osana sellaista järjestelmää, joka mahdollistaa saman. Myös elektronisessa termostaatissa on joko oltava mukautuva käynnistys, etäohjaus tai avoimen ikkunan tunnistus.

Käytännöllisesti katsoen ei ole enää sallittua myydä tai asentaa lämmittimiä ja lattialämmitysjärjestelmiä, joissa on mekaaniset termostaatit tai elektronisia termostaatteja ilman ohjelmointimahdollisuuksia. Poikkeus on, jos tuotteet olivat EU:n rajojen sisällä ennen uutta vuotta 2018."
 
Eikös EU:n Eco Design -direktiivi vaadi, että perinteisiä "tyhmätermostaatteja" ei saa asuintiloihin asentaa, vaan jonkinlaista älyä pitää olla. Minimissään ajastusmahdollisuus.


"Lyhyesti sanottuna muutos merkitsee sitä, että kaikilla markkinoilla myytävillä sähkölämmittimillä ja lattialämmityksillä on oltava joko viikko-ohjelmoitava kello, jolla voidaan ohjelmoida lämpötilan pudotusjaksoja tai niiden on oltava osana sellaista järjestelmää, joka mahdollistaa saman. Myös elektronisessa termostaatissa on joko oltava mukautuva käynnistys, etäohjaus tai avoimen ikkunan tunnistus.

Käytännöllisesti katsoen ei ole enää sallittua myydä tai asentaa lämmittimiä ja lattialämmitysjärjestelmiä, joissa on mekaaniset termostaatit tai elektronisia termostaatteja ilman ohjelmointimahdollisuuksia. Poikkeus on, jos tuotteet olivat EU:n rajojen sisällä ennen uutta vuotta 2018."

Ja kyllähän kyseinen tuote täyttää vaatimukset.

 
Ja kyllähän kyseinen tuote täyttää vaatimukset.

Näimpäs onkin. Tuli siitä tuo oletus katsomatta speksejä tarkemmin, kun joskus yritin löytää vikavirtasuojallista ecodesign-termaria ja en ollut löytävinäni mistään. Tai sitten hämäännyin ulkonäöstä, kun näyttää ihan perinteiseltä ulospäin ja "älytoiminnot" ohjelmoidaan bluetoothilla.
 
Ja tuossa tapauksessa sen vioittuneen termarin saisi kyllä korvata uudella vastaavalla "tyhmällä" termarilla, tosin sellaisen löytäminen ei ole kovin helppoa enää.
 
Sähkäri sanoi, että hänen mittari näytti aina, että suunta pyörii oikealle. Eli epäili oman mittalaitteen vikaa. Ihmettelen vaan, kun käsittääkseni kahden vaihejohdon paikkaa vaihtamalla suunta vaihtuu? Vai onko keskuksessa asia monimutkaisempi?

Vanha juttu, mutta muutama vuotta sitten havaittiin että erään tehtaan sähkönsyöttö oli väärinpäin sähkölaitokselta asti. Ei olisi kai muuten havaittu, mutta oli rakennettu uusi halli ja siinä oli mittarilla varmistettu että vaihejärjestys oli oikein päin. Sitten sinne oli laitettu joku uusi kone, ja liityntäjohdosta oli vaihdettu vaiheet että pyörisi oikein päin. Vanhasta hallista oli siirretty eräs kone joka oli myös pyörinyt väärin päin, mutta sähkäri ajatteli että oli varmaan käynyt huollon kautta ja voimavirtapistoke ehkä vaihdettu viimeisenä eikä ikinä testattu.

Tällaista tapahtui aika moneen kertaan ennen kuin havaittiin että koko vanha tehdas, muutamaa pistorasiaa lukuun ottamatta, pyöri väärinpäin.

Sähkölaitokselta kysyttiin miksi näin, ja sieltä todettiin että laitetaan kyllä oikein päin, mutta että suunta ei ikinä vaihdeta vaikka olisi joskus mennyt väärin päin tai jos asiakas on sitä pyytänyt. Työmaalla on voinut olla joku jatkoroikka ja betonimylly ainoana laitteena kun työmaasähköt on tullut, ja jos se asiakkaan roikka tai laite on ollut väärin kytketty niin sähkölaitoksen mies on vain vaihtanut sisääntulevan sähkön vaihejärjestys uskoen että mittari on näyttänyt väärin.

Tällä tarinalla vaan että kyllä se sun sähkömiehen mittari on voinut näyttää oikein, mutta jos kaikki oli alunperin väärin päin niin sun pumpun pyörimissuunta vaihtui.

Suuntaa näyttävät mittarit ovat suht koht uusia tulokkaita. Ennen kytkettiin arpomalla ja katsottiin koneesta mihin suuntaan lähti pyörimään ja vaihdettiin kahden johdon paikkaa jos oli väärin. Niinpä vanhoissa asennuksissa voi olla miten vain.
 
Vanha juttu, mutta muutama vuotta sitten havaittiin että erään tehtaan sähkönsyöttö oli väärinpäin sähkölaitokselta asti. Ei olisi kai muuten havaittu, mutta oli rakennettu uusi halli ja siinä oli mittarilla varmistettu että vaihejärjestys oli oikein päin. Sitten sinne oli laitettu joku uusi kone, ja liityntäjohdosta oli vaihdettu vaiheet että pyörisi oikein päin. Vanhasta hallista oli siirretty eräs kone joka oli myös pyörinyt väärin päin, mutta sähkäri ajatteli että oli varmaan käynyt huollon kautta ja voimavirtapistoke ehkä vaihdettu viimeisenä eikä ikinä testattu.

Tällaista tapahtui aika moneen kertaan ennen kuin havaittiin että koko vanha tehdas, muutamaa pistorasiaa lukuun ottamatta, pyöri väärinpäin.

Sähkölaitokselta kysyttiin miksi näin, ja sieltä todettiin että laitetaan kyllä oikein päin, mutta että suunta ei ikinä vaihdeta vaikka olisi joskus mennyt väärin päin tai jos asiakas on sitä pyytänyt. Työmaalla on voinut olla joku jatkoroikka ja betonimylly ainoana laitteena kun työmaasähköt on tullut, ja jos se asiakkaan roikka tai laite on ollut väärin kytketty niin sähkölaitoksen mies on vain vaihtanut sisääntulevan sähkön vaihejärjestys uskoen että mittari on näyttänyt väärin.

Tällä tarinalla vaan että kyllä se sun sähkömiehen mittari on voinut näyttää oikein, mutta jos kaikki oli alunperin väärin päin niin sun pumpun pyörimissuunta vaihtui.

Suuntaa näyttävät mittarit ovat suht koht uusia tulokkaita. Ennen kytkettiin arpomalla ja katsottiin koneesta mihin suuntaan lähti pyörimään ja vaihdettiin kahden johdon paikkaa jos oli väärin. Niinpä vanhoissa asennuksissa voi olla miten vain.

No tästä tulee itsellä mieleen. Vuosia, vuosia, vuosia sitten kävin jokusen kymmentä isompaa Atlas Copcon 15-22kW kompressoria asentelemassa. Suunnilleen 50/50 joutui vaihejärjestyksen kääntämään.
 
Pitääkö putkessa olevan kevin oltava saman paksuinen, kuin muiden johtimien? Satuin huomaamaan, että putkesta tuli jakorasialle 5x piuhat, joista kevi oli 1.5mm³ ja muut sen 2.5mm³.

Tuo putki vie sisätiloihin valaistukselle ja pistorasioille.
 
Ihan mutuna:

Jos/kun on 16A ryhmä. Ja jostain syysta siihen tulisi nollavika. Ja ryhmässä joku laite, jossa nolla/maa yhdistetty. Niin silloin se 1,5mm2 KEVI muuttuu "sulakkeeksi".
Aika paljon tietysti pitää tapahtua, mutta onhan noita virityksiä Suomi täynnä ja DIY-henkilöitä. VVS tuon kyllä laukaisee heti. MUTTA niitäkin on viallisia, lottovoitoksi kyllä varmaan menee??!?
 
Pitääkö putkessa olevan kevin oltava saman paksuinen, kuin muiden johtimien? Satuin huomaamaan, että putkesta tuli jakorasialle 5x piuhat, joista kevi oli 1.5mm³ ja muut sen 2.5mm³.

Tuo putki vie sisätiloihin valaistukselle ja pistorasioille.

Suojajohtimen on oltava vähintään saman paksuinen kuin äärijohtimet kun puhutaan alle 16mm^2 johtimista.
 
Kollegoille kevennykseksi...

Screenshot_20231124-132825.png


Miksei tietysti tuo tarjouskin on ihan hyvä.
 
Saako käyttää ohuempaa keviä jos on himmennin välisssä? :whistling:

p.s. Shellyn omassa kaupassa -50%

Ihan nyt yleisesti kaikille tiedoksi että sähkömiehen raamatun ensimmäinen ja tärkein käsky on että kevijohdinta käytetään vain maadoituksena, ei ikinä mihinkään muuhun.

Tuolla kojerasiassa on irrallisena sininen johdin johonn tuon valolle lähtevän johtimen olisi saanut kytkeä. Lisäksi sininen pitäisi merkitä esim mustalla teipillä.
 
Ihan nyt yleisesti kaikille tiedoksi että sähkömiehen raamatun ensimmäinen ja tärkein käsky on että kevijohdinta käytetään vain maadoituksena, ei ikinä mihinkään muuhun.

Tuolla kojerasiassa on irrallisena sininen johdin johonn tuon valolle lähtevän johtimen olisi saanut kytkeä. Lisäksi sininen pitäisi merkitä esim mustalla teipillä.
Näin se on. Vasta törmäsin korjaushommassa kytkentään, jossa vessan poistoilmapuhaltimen ohjaus oli kytketty kevi:llä eli vaihejohtimeksi. Ei oltu edes yritetty teippailla mitään (vaikka se ei olisi mitään muuttanutkaan). Laiskuuttaan ei oltu hankittu oikeanlaista kaapelia ja mitä kyselin, asennuksen oli tehnyt ihan ammattipätevyyden omaava sähkömies.
 
Näin se on. Vasta törmäsin korjaushommassa kytkentään, jossa vessan poistoilmapuhaltimen ohjaus oli kytketty kevi:llä eli vaihejohtimeksi. Ei oltu edes yritetty teippailla mitään (vaikka se ei olisi mitään muuttanutkaan). Laiskuuttaan ei oltu hankittu oikeanlaista kaapelia ja mitä kyselin, asennuksen oli tehnyt ihan ammattipätevyyden omaava sähkömies.
Mietityttää, että minkä ihmeen lainen "ammattipätevyydeen omaava sähkömies" voi olla kyseessä, joka ei tiedä eikä ymmärrä tai jaksa välittää, että keviä ei koskaan, ikinä eikä milloinkaan käytetä minään muuna kuin suojamaajohtimena, ei edes teipattuna. Mistä näitä oikein voi tulla? Ammatillisella puolella tuo on tyyliin ensimmäinen asia mitä asennusharjoituksissa opetetaan. Pakko olla joku todella vanha sähkäri, jolta kukaan ei ole vaatinut "nyky"määräysten tuntemusta ollenkaan.
 
Mietityttää, että minkä ihmeen lainen "ammattipätevyydeen omaava sähkömies" voi olla kyseessä, joka ei tiedä eikä ymmärrä tai jaksa välittää, että keviä ei koskaan, ikinä eikä milloinkaan käytetä minään muuna kuin suojamaajohtimena, ei edes teipattuna. Mistä näitä oikein voi tulla? Ammatillisella puolella tuo on tyyliin ensimmäinen asia mitä asennusharjoituksissa opetetaan. Pakko olla joku todella vanha sähkäri, jolta kukaan ei ole vaatinut "nyky"määräysten tuntemusta ollenkaan.
Noita vastaavia tapauksia näkee ainakin hartiapankki-omakotitaloissa joissa rakentaja itse vetää sähköt ja joku vaan (ehkä) mittaa ja allekirjoittaa pöytäkirjan. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen nähnyt että olohuoneen kruunukytkennässä on katossa lampulle ruskea+sininen+kevi ja vieläpä ihan randomilla joko sininen tai kevi on nolla ja vastaavasti jompikumpi on toinen vaihejohdin. Ja itse en edes ole "oikea" sähkäri vaan ihan vaan olen noita bongaillut tuttujen ja kavereiden kämpistä kun olen lamppuja käynyt asentelemassa.
 
Mistä näitä oikein voi tulla? Ammatillisella puolella tuo on tyyliin ensimmäinen asia mitä asennusharjoituksissa opetetaan.
Vaikka näitä en ymmärräkään, niin voisin kuvitella, että vanhaan taloon tehdyissä sähköparannuksissa on saatettu joskus oikaista, esim. jos tulee kolmenapaisella MMJ:llä johonkin syöttö, niin KEVI:ä on joku saattanut käyttää nollana, kun se ei mitään muuta noissa vanhoissa taloissa.
Noita vastaavia tapauksia näkee ainakin hartiapankki-omakotitaloissa joissa rakentaja itse vetää sähköt ja joku vaan (ehkä) mittaa ja allekirjoittaa pöytäkirjan
Jos se on oikein mitattu, niin ei tuommoinen voi mennä läpi.
 
Jos se on oikein mitattu, niin ei tuommoinen voi mennä läpi.
Miten niin ei voi mennä mittauksesta läpi jos ei kaiveta rasioita auki ja katsota johtimien värejä? Ei se sähkö tiedä minkä värisellä eristeellä varustetussa johdossa se kulkee. Silti siellä saattaa joukossa olla vaikka mitä purkkapatentteja. Pelkkä mittaushan ei kerro mitään siitä millä väreillä asiat on kytketty vaan ainoastaan että kytkentä sähköisesti toimii oikein.

No, kieltämättä välillä on tullut vastaan sellaisia virityksiä että ne takuulla on tehty jonkun edellisen vuokralaisen toimesta, itse en edes yrittänyt saada niitä kuntoon kaverin kämpässä kun totesin että niissä ei ollut mitään päätä eikä häntää. Esimerkkinä tapaus jossa oli kaksi kruunukytkintä eri puolilla olohuonetta ja riippuen kytkinten asennosta lamput kytketytyivät eri tavoilla rinnan tai sarjaan eli paloivat 100%, 50% tai jollain muulla satunnaisella teholla riippuen neljän erillisen kytkimen asennosta. Yritin ymmärtää miten ihmeessä nuo oli kytketty mutta totesin kaverille että soittaa huoltoyhtiöön että tilaavat sähkärin paikalle setvimään tuon sotkun kun tuntui ettei tuossa ollut mitään logiikkaa.
 
Sen kruunukytkennänhän pystyy tekemään 6+6 kytkimellä myös niin että lamput kytkeytyivät sarjaan, mutta tuo ei ole suomessa sallittu kytkentä
 
Vielä viime hetken varmistelua enne sähkärin tilaamista...

Tallin sähköistä lattialämmitystä ajattelin ohjata shellyillä ja koska sähköt tulee ulkokaapista niin sinne ei shelly prota voi asentaa pakkasen takia (ympäristö -20c-40 ja käyttölämpö 0-40c) niin pitäis talliin asentaa esim shelly 1pm tms ennen termaria.

Tarvitsenko rc-snubberia vaikka pitäisi olla täysin resistiivinen kuormitus? Jos tarttee nii syötön vai kuorman puolelle? Sähkäriltä kysäsisin niin sanoi ettei tarvitse mutta näitä palstoja lukemalla näyttäisi tarvitsevan ja muutenkin on sanottu että 1pm ei kannattaisi käyttää...



Edit: vielä löytyi sellainen vaihtoehto että shelly 1pm ohjaa devireg528 termarin kellokytkintä jolla saadaan 5c lämmön tiputus. Tuolloin luulis shellynkin kestävän ja tos näk riittää omiin tarpeisiin kun tarkoitus on saada lämpötila pysymään 5-12c välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuollainen ihan pikkukuormasta kärähdä.

H-HETKI koitti kello 15, jolloin Kovanen iski kaikki sähköt päälle ja lämmitykset täysille. Ikään kuin kirsikaksi kakun päälle, hän iski vielä Teslansa lataukseen.

Siellä on varmaan kiukaat, sähköporealtaat, uunit ja kaikki muukin pistetty päälle. Sitten heitetty vielä hallipuhallin sulattamaan pihatietä. Ei sellaista taloa varmaan olekaan, minkä pääsulaketta ei saa palamaan, jos yritystä löytyy.
 
Kuinka yleisiä on kahvasulakkeet omakotitalossa?


" H-HETKI koitti kello 15, jolloin Kovanen iski kaikki sähköt päälle ja lämmitykset täysille. Ikään kuin kirsikaksi kakun päälle, hän iski vielä Teslansa lataukseen. "

"– Ei siinä ollut kyse mistään kerskakulutuksesta, vaan enemmänkin testistä." Sen vuoksi Kangasniemen kunnan elinvoimakehittäjä päätti pitää iltapäivään asti sähköt kodissaan aivan minimillä.

"– Nyt sitten opittiin, että ei voi edes peruskuormaa laittaa kerralla päälle." Peruskuorma kaverilla joka perjantai laittaa kaikki vehkeet patterit mukaan lukien täysille??? Vähän ristiriitaisia juttuja :lol:
 
En tiedä, mutta sen verran utelias olin, että minkälainen linna tuolla kahvasulakkeiden takana oikein on ja on pakko todeta, että jos tuo jutun kuva talosta ja streetview pitää paikkansa ja ovat samasta paikasta, niin paska puhetta kaikkinensa noi kahvasulakkeet.
 
En tiedä, mutta sen verran utelias olin, että minkälainen linna tuolla kahvasulakkeiden takana oikein on ja on pakko todeta, että jos tuo jutun kuva talosta ja streetview pitää paikkansa ja ovat samasta paikasta, niin paska puhetta kaikkinensa noi kahvasulakkeet.

Ei se aina asunnon kokoa kato löytyykö kahvasulakkeet. Itsellä tullut vastaan kahvoja alkaen 35A ja semmoisen löytäminen varmasti oma haasteena perjantai iltapäivällä.
 
NH000 kahvoja saa vaikka 2A kokoisina, se että varokepohja on 125A ei tarkoita vielä mitään. Ainakin ABB:lla oli aikoinaan keskusmalleja ihan pientaloihin missä päävarokkeet kahvoilla.


e: vaikka tästä tällainen 80A pönttö jossa pääsulakkeet voi olla mitä vaan alle tuon nimellisvirran:
 
Joo tiedän kyllä, että niitä löytyy ja riittää ihan joka paikkaan ja koloon. Mutta kuten tuossa jutussakin kerrotaan, niin ei niitä ihan turhaan sellaisiin paikkoihin/kohteisiin laiteta, että siellä käytännössä vaaditaan sähköalan ammattihenkilöä korjaamaan tilanne ehjillä kahvoilla, esim. jouluaattona. Toki on se mahdollista, mutta silti lähden siitä, että tuo talokeskuksen kahvasulakkeet on paska puhetta.
 
Joo tiedän kyllä, että niitä löytyy ja riittää ihan joka paikkaan ja koloon. Mutta kuten tuossa jutussakin kerrotaan, niin ei niitä ihan turhaan sellaisiin paikkoihin/kohteisiin laiteta, että siellä käytännössä vaaditaan sähköalan ammattihenkilöä korjaamaan tilanne ehjillä kahvoilla, esim. jouluaattona. Toki on se mahdollista, mutta silti lähden siitä, että tuo talokeskuksen kahvasulakkeet on paska puhetta.
Ei kai yli 25A tulppasulakettakaan saa (saisi) maallikko vaihtaa? Ei taida 35A ja sitä suurempia edes saada, kuin tukusta. Eikös yli 25A:ta suuremmat ole yleensä sinetöitykin, vai onko sinetöintikin jo mennyttä aikaa?
 
Niin jatkokysymyksenä varmaan voisikin vielä kysyä että miksi kahvasulakkeellisia keskuksia haluaisi joku asentaa? Onko niissä jotakin parempaa verrattuna tulppasulakkeellisiin.

Tuntuu tosiaan vaan vaikeammalta ettei perehtynyt maallikko pysty helpolla sulaketta vaihtamaan. Kunnon Rane nyt tietysti vetää sen sulakkeen irti knipexeillä ja iskee uuden sisään vaimon tiskaushanska kädessä.

Ei kai yli 25A tulppasulakettakaan saa (saisi) maallikko vaihtaa? Eikös sitä suuremmat ole yleensä sinetöitykin, vai onko sinetöintikin jo mennyttä aikaa?

Tuskin millään siirtoyhtiöllä on varaa ja halua lähteä tuollaisia tutkimaan asiakkaiden keskuksilta. Omasta keskuksesta oli ainakin jo edellisen omistajan jäljiltä sinetit veks ja itsekin vaihtanut muutaman 35A tulpan kun talvella kajahtanut.
 
Ei kai yli 25A tulppasulakettakaan saa (saisi) maallikko vaihtaa? Eikös sitä suuremmat ole yleensä sinetöitykin, vai onko sinetöintikin jo mennyttä aikaa?

Jos ja kun tässä puhutaan perus keskuksesta asunnossa, olkoon vaikka se okt, niin vaikka siellä olisi 63A:n tulppa, niin kyllä sen maallikko saa vaihtaa.
 
Kuinka sallittua on maadoittaa patteriverkostoon eli vetää maadoitusjohto kiinni lämmityspatteriin?
 
Tää on nyt toinen kerta jo kun kuulen tän jutun mistä tämmöinen idea on lähtöisin? Mitä aiot maadoittaa? Ei mitään pistorasiamaadoituksia saa noin tehdä mutta jos haluat vaikka koneen rungosta vetää kuparin patteriin niin ei kai sitä mikään estä
 
Niin jatkokysymyksenä varmaan voisikin vielä kysyä että miksi kahvasulakkeellisia keskuksia haluaisi joku asentaa? Onko niissä jotakin parempaa verrattuna tulppasulakkeellisiin.

Tuntuu tosiaan vaan vaikeammalta ettei perehtynyt maallikko pysty helpolla sulaketta vaihtamaan. Kunnon Rane nyt tietysti vetää sen sulakkeen irti knipexeillä ja iskee uuden sisään vaimon tiskaushanska kädessä.

Eipä siihen oikeastaan muuta syytä ole kuin tuo suuri nimellisvirta, eli jos keskus on yli 63A niin silloin päävarokkeina on pakko olla kahvat. Pääsulakkeet voivat toki olla tätä pienemmät.
Maallikko saa vaihtaa myös kahvasulakkeen kunhan on opastettu siihen hommaan eli sähkäri on käynyt näyttämässä miten sulake lukitaan ja vapautetaan siitä vaihtokahvasta ja muistuttanut siitä että pääkytkimen on oltava nollilla ennen kuin varokkeen kosketussuojat poistetaan.
Toki keskuksen rakenteen olisi myös oltava sellainen että pääkytkin on ennen varokkeita jolloin oikosulun vaaraa ei ole. Ja opastus on aina käyttöpaikkakohtainen eli kahvoja saa vaihdella vain siitä yhdeltä kaapilta, ei mistä keskuksesta tahansa.
 
Tää on nyt toinen kerta jo kun kuulen tän jutun mistä tämmöinen idea on lähtöisin? Mitä aiot maadoittaa? Ei mitään pistorasiamaadoituksia saa noin tehdä mutta jos haluat vaikka koneen rungosta vetää kuparin patteriin niin ei kai sitä mikään estä

Esim. radioamatööriradiota pitäsi maadoittaa. Vaikka ne on 13.8v laitteita, silti takana erikseen maadoitukselle paikka.
 
Esim. radioamatööriradiota pitäsi maadoittaa. Vaikka ne on 13.8v laitteita, silti takana erikseen maadoitukselle paikka.
Oikea tapa olisi varmaan maadoittaa sähkökeskuksen maadoituskiskoon jotain reittiä. Vetää vaikka oma maadoituspiuha ja kisko ihan vaan radiolaitteille.
 
Esim. radioamatööriradiota pitäsi maadoittaa. Vaikka ne on 13.8v laitteita, silti takana erikseen maadoitukselle paikka.
Noi taitaa olla enemmän potentiaalin tasaukseen laitteiden välille. (häiriöiden vähentämiseen)
Useimiten varsinainen "sähkö" maa tulee shukon kautta.
Samaa voi soveltaa mittalaitteisiin.
 
Jos ja kun tässä puhutaan perus keskuksesta asunnossa, olkoon vaikka se okt, niin vaikka siellä olisi 63A:n tulppa, niin kyllä sen maallikko saa vaihtaa.

Tuolla lukee näin:
"Maallikon vaihdettavaksi soveltuu sellaiset nimellisvirraltaan alle 25 A tulppasulakkeet, joissa kosketussuojaus toteutuu ja oikosulusta ei aiheudu vaaraa eikä niiden vaihtamiseen vaadita opastettua henkilöä."
 

Tuolla lukee näin:
"Maallikon vaihdettavaksi soveltuu sellaiset nimellisvirraltaan alle 25 A tulppasulakkeet, joissa kosketussuojaus toteutuu ja oikosulusta ei aiheudu vaaraa eikä niiden vaihtamiseen vaadita opastettua henkilöä."
Se maallikko on sen jälkeen opastettu henkilö, kun sähkäri kerran näyttää miten sulake vaihdetaan.
 
Työterveyslatos voi vaikka sanoa, ettei maallikko saa edes katsoa sähkölaitetta kohden, mutta saahan sitä sanoa. Perisuomalaiseen tapaan lakia ylitulkitaan noissa kailenmaailman virastoissa...

"64 §
Maallikoille ja opastetuille henkilöille sallitut käyttötyöt
Sähköalalla ammattitaidoton saa tehdä käyttötöitä laitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu koskettamiselta.

Tehtävä- ja laitteistokohtaisen perehdytyksen saanut henkilö saa myös tehdä käyttötöitä laitteistossa, jossa jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta ja riskit ovat hallittuja"

Kuten @Pakana sanoi, niin opastettu henkilö on eri asia kuin maallikko ja saa tehdä käyttötöitä (huom, ei kuitenkaan sähkötöitä, niille on eri poikkeukset) ko. ehdoin.
 
Heh... Pakko kertoa kun kerran kahvasulakkeista on juttua.

Vuosia sitten olin "turvasuojatussa" tilassa töissä. Olin just lykkäämässä 63A kahvasulakketta pohjaan, kun rävähti palohälytys päälle. ~Sekunneissa tarkastus että mitä mä kädetin ja/tai paloiko muita sulakkeita. Ja samalla huusin työkaverille, että menee ovelle palokuntaa vastaan, kun ovissa oli sähkölukot. Ei löytynyt mitään syytä. Brankkarit tuli paikalle, ja kanssa ettimään syytä.
Joka sitten löytyi lämpökameralla. Viereisen huoneen putkivalaisimen konkka oli lauennut. Ja sen verran tullut savua, että laukaisi palohälytyksen.

Voitte uskoa että helpotti, kun todettiin syylliseksi joku muu kun Minä :lol: :facepalm:
 
Mulla on joskus tullut sähkökatko välittömästi sen jälkeen kun olen kytkenyt jotain päälle. Vaikka järki sanoo ettei se mun pieni kytkentä ole voinut koko kaupunginosaa pimentää, vaikka siellä täysi oikari olisikin, silti se jotenkin kuumottaa siihen asti kun sähköt palautuu.
 
Mulla on joskus tullut sähkökatko välittömästi sen jälkeen kun olen kytkenyt jotain päälle. Vaikka järki sanoo ettei se mun pieni kytkentä ole voinut koko kaupunginosaa pimentää, vaikka siellä täysi oikari olisikin, silti se jotenkin kuumottaa siihen asti kun sähköt palautuu.
Jossain raksalla ollessa on käynyt niin monta kertaa kyllä vastaavia juttuja, just kun on leikkureilla katkaissut kaapelin tai kääntänyt johonkin härveliin virrat päälle niin on sähköt kadonnut koko työmaalta, joku sireeni ruvennut soimaan, kuulunut joku tajuton pamaus jostain vähän matkan päästä tms. Ja joka kerta säikähtää ja ensimmäisenä epäilee että se johtuu siitä mitä itse juuri teki vaikka yleensä se ei edes ole teoriassa mahdollista. :D
 

Tuolla lukee näin:
"Maallikon vaihdettavaksi soveltuu sellaiset nimellisvirraltaan alle 25 A tulppasulakkeet, joissa kosketussuojaus toteutuu ja oikosulusta ei aiheudu vaaraa eikä niiden vaihtamiseen vaadita opastettua henkilöä."

Tuota työterveyslaitosta ei kannata sotkea tähän ollenkaan ja heidän kanta näyttää olevan, että edes noita perustalon 25A:n tulppia ei saa maallikko vaihtaa. Mutta jos sitten katotaan paikasta, joka jollain tapaa tuntuu ohjastavan alaa, niin siellä on näin:

Jokaiselle sähkönkäyttäjälle sallittuja toimenpiteitä:

  • tulppasulakkeen vaihto asunnon sähkökeskukseen
  • lauenneen automaattisulakkeen ja vikavirtasuojan asettaminen toimintakuntoon
  • vikavirtasuojakytkimen toiminnan testaus testipainikkeella
  • himmentimen sulakkeen vaihto
  • valaisimen lampun ja sytyttimen vaihto
  • jännitteettömyyden toteaminen hyväksytyllä jännitteenkoettimella, kun tehdään jokaiselle sähkönkäyttäjälle sallittuja töitä.

TUKES
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom