- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 993
Mulla keti hemmetin pitkään ennen kuin tajusin mikä tuon moodin tarkoitus on. Tuntuu tietysti vähän hölmöltä näin jälkikäteen ettei tajunnut miksi siellä tuollainen moodi on.Saa, asetuksista switch mode, flip.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla keti hemmetin pitkään ennen kuin tajusin mikä tuon moodin tarkoitus on. Tuntuu tietysti vähän hölmöltä näin jälkikäteen ettei tajunnut miksi siellä tuollainen moodi on.Saa, asetuksista switch mode, flip.
Jännite ei tule, mutta virta tulee. Siihenhän vikavirtasuojaus perustuu, kun se katsoo vaihejohtimen ja nollajohtimen välistä virtaeroa ja jos yli 30mA häviää matkalla, niin laukaisee, koska silloin virtaa vuotaa jonnekin ohi.Eli jos nyt kuvitellaan että hehkulamppuun menee vaihejohtimen kautta vaikka 230 volttia niin miksi nollajohtimen eli ns paluujohtimen kautta sama jännite ei tule takaisin?
Jännite ei ylipäänsä kulje vaan virta. Sama virta siellä nollajohtimessa kulkee kuin vaihejohtimessa, siis esimerkin mukaisessa yksinkertaisessa virtapiirissä. Syynä siihen ettei nollassa ole (mainittavaa) jännitettä on se sama kuin siihen, että vaiheessa on laitteella asti lähes sama jännite kuin keskuksella. Jännitehäviö tapahtuu pääosin siellä laitteessa eli kuormassa. Oikein mitoitetussa johtimessa jännitehäviö on vähäinen.Terve opiskelen sähköalaa niin ajattelin kysästä täältä yhden asian nollaan liittyen jota en oikein ymmärrä . Eli jos nyt kuvitellaan että hehkulamppuun menee vaihejohtimen kautta vaikka 230 volttia niin miksi nollajohtimen eli ns paluujohtimen kautta sama jännite ei tule takaisin? mikä aiheuttaa sen että nollajohdossa ei kulje jännitettä, mihin se oikein katoaa ja miten nollajohdossa voi kulkea paluuvirta jos jännitettä ei kerran ole ? Tyhmä kysymys ehkä mutta jos vaikka tätä kautta viisastuisin
Ei jännite ole yhdessä johdossa. Jännite on aina kahden pisteen välinen potentiaaliero. Nollan ja vaiheen välillä siellä kyllä on jännite. Ei se mihinkään häviä. Nollan ja maan välillä ei ole jännitettä (potentiaalieroa), koska nolla ja maa ovat samassa potentiaalissa.Terve opiskelen sähköalaa niin ajattelin kysästä täältä yhden asian nollaan liittyen jota en oikein ymmärrä . Eli jos nyt kuvitellaan että hehkulamppuun menee vaihejohtimen kautta vaikka 230 volttia niin miksi nollajohtimen eli ns paluujohtimen kautta sama jännite ei tule takaisin? mikä aiheuttaa sen että nollajohdossa ei kulje jännitettä, mihin se oikein katoaa ja miten nollajohdossa voi kulkea paluuvirta jos jännitettä ei kerran ole ? Tyhmä kysymys ehkä mutta jos vaikka tätä kautta viisastuisin
Nyt en malta olla kysymättä missä opiskelet sähköalaa, kysymyksesi koskee aivan perusasioita jotka tulisi oppia ensimmäisenä?Terve opiskelen sähköalaa niin ajattelin kysästä täältä yhden asian nollaan liittyen jota en oikein ymmärrä . Eli jos nyt kuvitellaan että hehkulamppuun menee vaihejohtimen kautta vaikka 230 volttia niin miksi nollajohtimen eli ns paluujohtimen kautta sama jännite ei tule takaisin? mikä aiheuttaa sen että nollajohdossa ei kulje jännitettä, mihin se oikein katoaa ja miten nollajohdossa voi kulkea paluuvirta jos jännitettä ei kerran ole ? Tyhmä kysymys ehkä mutta jos vaikka tätä kautta viisastuisin
Terve opiskelen sähköalaa niin ajattelin kysästä täältä yhden asian nollaan liittyen jota en oikein ymmärrä . Eli jos nyt kuvitellaan että hehkulamppuun menee vaihejohtimen kautta vaikka 230 volttia niin miksi nollajohtimen eli ns paluujohtimen kautta sama jännite ei tule takaisin? mikä aiheuttaa sen että nollajohdossa ei kulje jännitettä, mihin se oikein katoaa ja miten nollajohdossa voi kulkea paluuvirta jos jännitettä ei kerran ole ? Tyhmä kysymys ehkä mutta jos vaikka tätä kautta viisastuisin
Tähän voisi saivarrella, että irrallisesta nollajohtimesta on tietyissä tapauksissa mahdollista saada sähköisku.Ei jännite ole yhdessä johdossa. Jännite on aina kahden pisteen välinen potentiaaliero. Nollan ja vaiheen välillä siellä kyllä on jännite. Ei se mihinkään häviä. Nollan ja maan välillä ei ole jännitettä (potentiaalieroa), koska nolla ja maa ovat samassa potentiaalissa.
Lisää voi saivarrella ettei yksittäisestä johtimesta ole mahdollista saada sähköiskua vaan jotenkin pitää töhöillä itsensä virtapiiriin. Toinen liitäntä voi tietysti olla vaikka laattalattiaan tai lämpöpatteriin.Tähän voisi saivarrella, että irrallisesta nollajohtimesta on tietyissä tapauksissa mahdollista saada sähköisku.
Ai ei ole mahdollista? Jos vaikka sinulla on katossa kaksi hehkulamppua, joilla on yhteinen nolla. Virtakatkaisin on asennossa ja otat toisen lampun nollajohtimesta kiinni, jolloin sinusta tulee osa virtapiiriä ja osa jännitteestä kulkee sinun läpi maahan ihmiskehon ja lampun resistanssin suhteessa.Lisää voi saivarrella ettei yksittäisestä johtimesta ole mahdollista saada sähköiskua vaan jotenkin pitää töhöillä itsensä virtapiiriin. Toinen liitäntä voi tietysti olla vaikka laattalattiaan tai lämpöpatteriin.
Niin tuossakin olet lampussa ja maassa kiinni, et vain lampussa.Ai ei ole mahdollista? Jos vaikka sinulla on katossa kaksi hehkulamppua, joilla on yhteinen nolla. Virtakatkaisin on asennossa ja otat toisen lampun nollajohtimesta kiinni, jolloin sinusta tulee osa virtapiiriä ja osa jännitteestä kulkee sinun läpi maahan ihmiskehon ja lampun resistanssin suhteessa.
Juu, mutta jos väitettiin että yksittäisestä johtimesta ei ole mahdollista saada sähköiskua ja toisaalta. Se että tietää jonkin olevan nollajohdin ei tee siitä vielä turvallista mennä nykimään.Niin tuossakin olet lampussa ja maassa kiinni, et vain lampussa.
Juu, mutta jos väitettiin että yksittäisestä johtimesta ei ole mahdollista saada sähköiskua ja toisaalta. Se että tietää jonkin olevan nollajohdin ei tee siitä vielä turvallista mennä nykimään.
Lisää voi saivarrella ettei yksittäisestä johtimesta ole mahdollista saada sähköiskua vaan jotenkin pitää töhöillä itsensä virtapiiriin. Toinen liitäntä voi tietysti olla vaikka laattalattiaan tai lämpöpatteriin.
Sähkötöitä harvemmin tehdään ilmassa leijuen tai toinen käsi taskussa.Lisää voi saivarrella ettei yksittäisestä johtimesta ole mahdollista saada sähköiskua vaan jotenkin pitää töhöillä itsensä virtapiiriin. Toinen liitäntä voi tietysti olla vaikka laattalattiaan tai lämpöpatteriin.
Yksinkertaista asiaa virtapiirien perusluonteesta tuossa saivartelin ja näin vieläpä erikseen tarkensin. Tämän tason perusasioista minulla ei ole väärinkäsityksiä, mutta katson että asioita on syytä moneenkin vääntää rautalangasta kun edellä tuli ilmi huolta herättävä sekava kysymys sähköalan opiskelijaksi esittäytyneeltä.Juu, mutta jos väitettiin että yksittäisestä johtimesta ei ole mahdollista saada sähköiskua ja toisaalta. Se että tietää jonkin olevan nollajohdin ei tee siitä vielä turvallista mennä nykimään.
Joko johdonsuojakytkin on viallinen, tai sitten tuo laite.Halpis 230 V plasmaleikkuri laukoo 16 A C-käyrän automaattisulaketta, konetta kestää käyttää vain jotain 30 s - 1 min luokkaa. Nimellinen virtahan noissa ylittää reilusti 16 A, mutta niin ylittyy monissa muissakin yksivaihe metallintyöstökoneissa, ja kyllä niillä normaalisti pystyy töitä tekemään 16 A sulakkeestakin. Saman sulakkeen takana ei ole muuta kuormaa.
Onkohan tuolle asialle mitään tehtävissä?
Kovempi seppä huomaa, että tässä on sisäinen kompressori. Olen yleensä käyttänyt kuitenkin ulkoisella kompressorilla, joka on eri sulakkeen takana.
Laite toimii kuitenki ~50 % teholla pitempiäkin aikoja. Voiko noista jomman kumman testata kotikonstein? Tallin muut sulakeet on B-käyrällä, talossa on tulppasulakkeet.Joko johdonsuojakytkin on viallinen, tai sitten tuo laite.
No jossain toisessa ryhmässä koittamalla. Hidas gG tulppasulake on tosin "hitaampi" kuin c käyrän johdonsuoja.Laite toimii kuitenki ~50 % teholla pitempiäkin aikoja. Voiko noista jomman kumman testata kotikonstein? Tallin muut sulakeet on B-käyrällä, talossa on tulppasulakkeet.
Joillain halppis pihtimittarillakin voisi kokeilla saako virran mitattua, mitä kone ottaa.Laite toimii kuitenki ~50 % teholla pitempiäkin aikoja. Voiko noista jomman kumman testata kotikonstein? Tallin muut sulakeet on B-käyrällä, talossa on tulppasulakkeet.
Ei ole. Sähköisku saadaan aina joltain väliltä. Se, että saat sen "irrallisesta johdosta" johtuu siitä, että toisesta päästä (esim. jaloistasi) olet kiinni toisessa potentiaalissa.Tähän voisi saivarrella, että irrallisesta nollajohtimesta on tietyissä tapauksissa mahdollista saada sähköisku.
Tuo laite on kuitenkin schuko pistokkeella, jossa maksimi on tuo 16A ja jatkuvaa virtaa se maks. ~10A. Laitteen valmistaja on sen tuohon mitoittanut ja ei pitäisi kyllä sulaketta polttaa. Sulla ei ole pistorasiaan asennettavaa energianseurantamittaria, josta näet virran? Pihtimittariakin ehdotettiin, mutta siinä pitää purkaa johtoa, että saat leuat yhden johtimen ympärille eli itse en kyllä suosittele.Halpis 230 V plasmaleikkuri laukoo 16 A C-käyrän automaattisulaketta, konetta kestää käyttää vain jotain 30 s - 1 min luokkaa. Nimellinen virtahan noissa ylittää reilusti 16 A, mutta niin ylittyy monissa muissakin yksivaihe metallintyöstökoneissa, ja kyllä niillä normaalisti pystyy töitä tekemään 16 A sulakkeestakin. Saman sulakkeen takana ei ole muuta kuormaa.
Onkohan tuolle asialle mitään tehtävissä?
Kovempi seppä huomaa, että tässä on sisäinen kompressori. Olen yleensä käyttänyt kuitenkin ulkoisella kompressorilla, joka on eri sulakkeen takana.
Kyllä, mutta kuten jo totesinkin niin sähkötöitä harvemmin tehdään ilmassa leijuen tai toinen käsi taskussa. Huomaa myös kirjoittamani "tietyissä tapauksissa".Ei ole. Sähköisku saadaan aina joltain väliltä. Se, että saat sen "irrallisesta johdosta" johtuu siitä, että toisesta päästä (esim. jaloistasi) olet kiinni toisessa potentiaalissa.
Itselle tuli mieleen että jos käyttöpaikka on vaikka pidemmän piuhan päässä ja laite ilmeisesti aika suuritehoinen, niin jännite voi tipahtaa aika paljon. Jos lähtötaso on vaikka 220 tjsp ja tippuu lähemmäs kahtasataa kun aletaan hommiin niin virta voi pompata yli tuon 16ATuo laite on kuitenkin schuko pistokkeella, jossa maksimi on tuo 16A ja jatkuvaa virtaa se maks. ~10A. Laitteen valmistaja on sen tuohon mitoittanut ja ei pitäisi kyllä sulaketta polttaa. Sulla ei ole pistorasiaan asennettavaa energianseurantamittaria, josta näet virran? Pihtimittariakin ehdotettiin, mutta siinä pitää purkaa johtoa, että saat leuat yhden johtimen ympärille eli itse en kyllä suosittele.
Halpis 230 V plasmaleikkuri laukoo 16 A C-käyrän automaattisulaketta, konetta kestää käyttää vain jotain 30 s - 1 min luokkaa. Nimellinen virtahan noissa ylittää reilusti 16 A, mutta niin ylittyy monissa muissakin yksivaihe metallintyöstökoneissa, ja kyllä niillä normaalisti pystyy töitä tekemään 16 A sulakkeestakin. Saman sulakkeen takana ei ole muuta kuormaa.
Onkohan tuolle asialle mitään tehtävissä?
Kovempi seppä huomaa, että tässä on sisäinen kompressori. Olen yleensä käyttänyt kuitenkin ulkoisella kompressorilla, joka on eri sulakkeen takana.
Joo. ~7 db on pienin ketjutettava ja päähän tavallinen 1db rasia.Tää nyt ei ihan suoraan ole sähkäreille mutta paras ketju jonka löysin:
Mökille pitäisi laittaa tv kaapeli "oikein"
Siellä siis koaksiaalikaapeli joka tulee vain seinän läpi ja se tarkoitus nyt siirtää eri seinälle.
Ajattelin laittaa sinne 2 antennirasiaa, toisen siihen mistä kaapeli nyt tulee seinästä, ja toisen sinne eri seinälle.
Minkälaiset rasiat ja millä vaimennuksella?
Kun vain 2 rasiaa niin laitanko suosiolla yhden ketjutettavan ja yhden päättyvän?
On myös 4dB:n ketjutettavia.Joo. ~7 db on pienin ketjutettava ja päähän tavallinen 1db rasia.
Jaa, en ole tuollaiseen 4db rasiaan törmännyt, se olisi parempi.On myös 4dB:n ketjutettavia.
Ketjuttaminen ei vaan ole enää sallittua, eikä muutenkaan järkevää. Haaroitin ja rasiat sen perään on oikea tapa.
Jos signaali heikko, niin jaotin nyt vielä menee, vaikkei määräysten mukainen olekkaan.
Järkevin tuo olisi mökilläkin tehdä vähintään niin, että jako kahteen, päättyvät rasiat päihin. On sama vaimennus molempiin. Monesti varsinkin juuri siellä mökillä signaali on niin heikko, että ei kestä tuota 7dB:n vaimennusta.Jaa, en ole tuollaiseen 4db rasiaan törmännyt, se olisi parempi.
Ja tuo on jokin mökki. Vähän eri asia kuin jokin taloyhtiön yhteisantenniverkko. Jotain tolkkua nyt noihin neuvoihin.
Aika usein tullut kirottua noita ketjutuksia, varsinkin jos kaapelit uppoasennuksena, aiheuttaa omia ongelmia esim jos tarvis sat-antennia tms. liittää samaan kaapelointiin.Järkevin tuo olisi mökilläkin tehdä vähintään niin, että jako kahteen, päättyvät rasiat päihin. On sama vaimennus molempiin. Monesti varsinkin juuri siellä mökillä signaali on niin heikko, että ei kestä tuota 7dB:n vaimennusta.
Toki kukin tekee miten tekee. Itse noiden parissa toiminut yli 15v, niin en viitsi tehdä virityksiä.
Mä en edes tarvitse tuolla mökillä kahta rasiaa, tuo yksi päätyvä riittäisi.Järkevin tuo olisi mökilläkin tehdä vähintään niin, että jako kahteen, päättyvät rasiat päihin. On sama vaimennus molempiin. Monesti varsinkin juuri siellä mökillä signaali on niin heikko, että ei kestä tuota 7dB:n vaimennusta.
Toki kukin tekee miten tekee. Itse noiden parissa toiminut yli 15v, niin en viitsi tehdä virityksiä.
Jatkat sen kaapelin f-liittimillä ja jatkolla, ja viet juurikin tolle lars 3.1 rasialle.Mä en edes tarvitse tuolla mökillä kahta rasiaa, tuo yksi päätyvä riittäisi.
Tuon toisen olen lisäämässä vain sen takia että joudun jatkamaan kaapelia ja rasiassa sen saa jatkettua siististi.
Jos tuohon jatkamiseen on joku järkevämpi systeemi niin unohdetaan se toinen rasia siitä matkalta?
Eli rasiaksi joku tälläinen:
ja pinta-asennukseen kotelo ja keskiölevy?LAATUANTENNI ANTENNIRASIA LARS 3.1 PÄÄTTYVÄ 1DB, 5-1300 | Muut antenni- ja kaapeli-TV tuotteet
<p>LARS 3.1 on päättyvä 1dB:n antennirasia korkealla heijastusvaimennus ominaisuudella ja pienellä rasiavaimennuksella oleva antennirasia joka soveltuu käytettäväksi myös moderneissa 5 - 1300 mHz:n (Docsis 3.1) jakoverkoissa, laatuluokka 2.</p><b>Tekniset tiedot</b><ul><li>rasiavaimennus IN-TV...www.onninen.fi
Vastaan itse itselleni. Ilmeisesti noissa moottoreissa on sisäänrakennettu suoja, joten mitään lisähilpettä noiden ohjaamiseen muuntajalla ei tarvita.Mietin Valloxin muuntajallista ohjauskeskusta (malli 1992 A EK) vanhan IV-koneen ohjaukseen tyristorin tilalle.
Ohjeessa kuitenkin mainitaan, että jos keskuksella ohjataan puhaltimia, pitää asentaa moottorinsuojakytkin? Onko tosiaan tällainen vaatimus ja miksi?
IV-koneen moottorit ovat mallia EBM R4E180-AB01-11
VALLOX 1992 A EK INSTRUCTIONS FOR INSTALLATION AND USE Pdf Download
View and Download Vallox 1992 A EK instructions for installation and use online. SEPARATE CONTROL CENTRE. 1992 A EK controller pdf manual download.www.manualslib.com
En varma kumpi ketju olisi parempi kyssärille, tämä vai lvi, mutta mennään tällä.
Olen harkinnut ostavani uusia älytermostaatteja lattialämmitykselle, mutta luettuani näistä lisää huomasin että noiden maksimikuorma on 12 A / 2760 W @ 230 V, kun monessa muussa tuotteessa kuten tässä on maks 16A. Itselläni on noin 30m2 lämmitettävää pinta-alaa, joita hoitaa kolme termostaattia. Tuleekohan tuosta 12 A / 2760 W @ 230 ongelmaa vai pitäisikö tilata isommat?
Kyselisin vähän ennakkoon että ei tapahdu sillein, että tuotteet tilattu ja kun sähkömies tulee paikalle niin toteaa että eihän nämä edes käy tähän.
Kyllä voit vaihtaa tilalle vastaavan.Kylppärin lattialämmityksen termostaatti ilmeisesti pois pelistä, koska lämpötila vaihtelee kylmän ja lämpimän välillä miten sattuu. Termostaatti on mallia Ensto ECO10BTW-J 10A 230V vikavirtasuojalla. Voinko vaihtaa itse tilalle uuden täysin vastaavan vai vaatiiko jotain erikoislupia ym.?
Eikös EU:n Eco Design -direktiivi vaadi, että perinteisiä "tyhmätermostaatteja" ei saa asuintiloihin asentaa, vaan jonkinlaista älyä pitää olla. Minimissään ajastusmahdollisuus.Kyllä voit vaihtaa tilalle vastaavan.
Vaatii sähköasennusoikeudet, ei saa maallikko tehdä omatoimisesti.
Eikös EU:n Eco Design -direktiivi vaadi, että perinteisiä "tyhmätermostaatteja" ei saa asuintiloihin asentaa, vaan jonkinlaista älyä pitää olla. Minimissään ajastusmahdollisuus.
EcoDesign direktiivi - Mitä vaatimuksia sovelletaan?
www.glendimplex.fi
"Lyhyesti sanottuna muutos merkitsee sitä, että kaikilla markkinoilla myytävillä sähkölämmittimillä ja lattialämmityksillä on oltava joko viikko-ohjelmoitava kello, jolla voidaan ohjelmoida lämpötilan pudotusjaksoja tai niiden on oltava osana sellaista järjestelmää, joka mahdollistaa saman. Myös elektronisessa termostaatissa on joko oltava mukautuva käynnistys, etäohjaus tai avoimen ikkunan tunnistus.
Käytännöllisesti katsoen ei ole enää sallittua myydä tai asentaa lämmittimiä ja lattialämmitysjärjestelmiä, joissa on mekaaniset termostaatit tai elektronisia termostaatteja ilman ohjelmointimahdollisuuksia. Poikkeus on, jos tuotteet olivat EU:n rajojen sisällä ennen uutta vuotta 2018."
Näimpäs onkin. Tuli siitä tuo oletus katsomatta speksejä tarkemmin, kun joskus yritin löytää vikavirtasuojallista ecodesign-termaria ja en ollut löytävinäni mistään. Tai sitten hämäännyin ulkonäöstä, kun näyttää ihan perinteiseltä ulospäin ja "älytoiminnot" ohjelmoidaan bluetoothilla.Ja kyllähän kyseinen tuote täyttää vaatimukset.
Legrand Finland I Ensto, MP Bolagen ja paljon muuta!
Ensto Building Systems on nyt Legrand. Legrand on sähköistyksen globaali asiantuntija. Tavoitteenamme on parantaa ihmisten elämänlaatua muokkkaamalla tiloja joissa asumme, työskentelemme ja tapaamme toisiamme.www.ensto.com