Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Mä vaihdoin joskus 5 vuotta sitten autotalliin 4 tällaista LED pömpeliä, kun tuli sama juttu ittellä ja alkoi putket räpsyä ja niissä oli vielä sytytin palikat. Eikä niistä oikein kunnolla tullut muutenkaan valoa. 8:n putken tilalle nuo kävi paremmin kuin hyvin. 4000 K on just oikea sävy ja kaikki värit esim näyttää oikean värisiltä. Huono valo tuli oikeestaan huomattua vasta kun sai hyvät valot talliin. Nyt on mukavasti Lumeneita.

Edit. Parempi tarjous löytyi täältä. Nuo loisteputki LED versiot oli täyttä soossia ja aivan olematon valoteho normaali loisteputkiin verrattuna. Eli niissä menee rahat hukkaan. Kokeiltu on yhteen valaisimeen kun tuolla tallissa ensin kytkin, niin oli kyllä kunnon pettymys. Mutta näitä voi helposti suositella.

 
Viimeksi muokattu:
Omassa tuntumassa on, että nuo Farot tuottaa 2 x enemmän valotehoa 1/2:lla sähköteholla. Eli mulla oli tuplaputkilla entiset 150 cm valot ja nyt 4 kpl noita Faron 1500:sia samoilla paikoilla.
 
Omassa tuntumassa on, että nuo Farot tuottaa 2 x enemmän valotehoa 1/2:lla sähköteholla. Eli mulla oli tuplaputkilla entiset 150 cm valot ja nyt 4 kpl noita Faron 1500:sia samoilla paikoilla.
Täytyy pohtia tuota.. valaisimia on kuitenkin 6kpl (autotallissa 2, käytävällä 1, varastossa 2 ja pannuhuoneessa 1). joten pitäisikö ne kaikki sitten uusia, toki ne voisi uusia sitä mukaa kun ne hajoavat, tosin onko sitten myöhemmin enää saatavuutta. Tämä joka näyttäisi hajonneen niin on varastossa mikä on ketjutettu toisen samanlaisen valon kanssa samassa tilassa.
 
Täytyy pohtia tuota.. valaisimia on kuitenkin 6kpl (autotallissa 2, käytävällä 1, varastossa 2 ja pannuhuoneessa 1). joten pitäisikö ne kaikki sitten uusia, toki ne voisi uusia sitä mukaa kun ne hajoavat, tosin onko sitten myöhemmin enää saatavuutta. Tämä joka näyttäisi hajonneen niin on varastossa mikä on ketjutettu toisen samanlaisen valon kanssa samassa tilassa.
Veikkaan, että kun lyöt pari noita Faroja vanhojen tilalle, niin kohta laitat kyllä ne loputkin putkitoosat kuntoon. On tuo mulla ainakin melkoisen miellyttävästi muuttunut. Lamput on vielä autojen kylkipuolilla, katonrajassa seinillä, kun 2:den auton talli, niin siellä todella näkee. Nosto-ovatkaan ei haittaa pätkääkään kesällä puuhastellessa, jos pitää auki niitä. Mulla riitti myös vähän pienemmät panelit tallin muihin tiloihin. Olisko ollut jotain 3000-4000 Lumenin luokkaa. Eli omalla kohdalla myös 6 panelia ja tilaa n 80 neliötä. Muistaa vain tuon, että 4000 K on ainoa järkevä värilämpö noihin ja Lumeneita raakasti. Yli on vaikea laittaa ja alitehoinen nyppii heti.
 
Nykyisessä vuokra-asunnossa kylpyhuoneen katossa on plafondi, jonka polttimo paloi. Valaisimen avattuani totesin siellä olevan entisajan perhosloisteputki, eli 2D GR10q 4-nastainen loistelamppu, joka on 3000k ja 28W.

Nyt kysymys liittyy siihen, että saako tuohon loisteputken tilalle jonkun LED-mallisen polttimon vai pitääkö olla isännöintiin yhteyksissä ja pyytää vaihtamaan koko valaisin? Perinteisiä loisteputkia saa ledinä kaupoista, mutta tuota perhoslamppua ja/tai tuollaista GR10q kantaista LED-mallista polttimoa ei sitten löydykään mistään ja loisteputkiversiot myyty kauan aikaa sitten kaikista paikallisista kaupoista loppuun.
 
Baukkarista ostettu pyöreä LED-kattolamppu (kupun sisällä ledejä renkaan muodossa), olisko Philips tms. 3v ikäinen eli takuu mennyt, jotain häikkää tullut koska palaa erittäin himmeänä ja välkkyy, uskaltaako näitä alkaa korjailemaan kun kyse lienee jostain huonosta kontaktista ledien välillä tms. Jos olisi 12V muuntajan takana niin uskaltaisin alkaa kolvailemaan mutta kun on kattolamppu enkä tiedä millaisia voltteja tuo käyttää (oletan että 230v) niin vähän epäilyttää.
 
Nykyisessä vuokra-asunnossa kylpyhuoneen katossa on plafondi, jonka polttimo paloi. Valaisimen avattuani totesin siellä olevan entisajan perhosloisteputki, eli 2D GR10q 4-nastainen loistelamppu, joka on 3000k ja 28W.

Nyt kysymys liittyy siihen, että saako tuohon loisteputken tilalle jonkun LED-mallisen polttimon vai pitääkö olla isännöintiin yhteyksissä ja pyytää vaihtamaan koko valaisin? Perinteisiä loisteputkia saa ledinä kaupoista, mutta tuota perhoslamppua ja/tai tuollaista GR10q kantaista LED-mallista polttimoa ei sitten löydykään mistään ja loisteputkiversiot myyty kauan aikaa sitten kaikista paikallisista kaupoista loppuun.
Kyllä noita saa ledinä. Ei nyt varmaan ihan siwasta, mutta erikoisliikkeistä löytyyy, tai esim rautakaupoista, jos ei muuten niin tilaamalla.. Tosin tilaten se nyt on sama tilata nettikaupasta suoraan kotiin.
 
Kyllä noita saa ledinä. Ei nyt varmaan ihan siwasta, mutta erikoisliikkeistä löytyyy, tai esim rautakaupoista, jos ei muuten niin tilaamalla.. Tosin tilaten se nyt on sama tilata nettikaupasta suoraan kotiin.

Tässä vuokra-asunnossa asutaan vielä ehkä 2kk, kunnes muutetaan omaan valmistuvaan okt, joten ei houkuttaisi nähdä tähän liikaa vaivaa tai laittaa montaa kymppiä valoon, joka jää sitten seuraavalle. Kävin paikalliset rautakaupat läpi, ei löytynyt kolmesta K-raudasta, Starkista taikka muistakaan puuiloista yms. K-raudasta olisi saanut tilaamalla jonkun led-version, mutta maksoi yli 60€, joten ei kiinnostanut. Äkkiseltään googlattuna ei oikein netissäkään ole helposti saatavilla. Mietin tässä samalla, että kuinka iso vuokralaisen vastuu on tällaisten valaisimien kohdalla, jossa polttimo on harvinaisempaa mallia ja nyt led-uudistuksen myötä polttimoa ei niin vaan saakaan, että onko vaihtoehto ostaa uusi hinnalla millä hyvänsä tai sitten antaa asia isännöitsijälle, joka varmaan sitten laskuttaa polttimon + kate + työ?
 
Tässä vuokra-asunnossa asutaan vielä ehkä 2kk, kunnes muutetaan omaan valmistuvaan okt, joten ei houkuttaisi nähdä tähän liikaa vaivaa tai laittaa montaa kymppiä valoon, joka jää sitten seuraavalle. Kävin paikalliset rautakaupat läpi, ei löytynyt kolmesta K-raudasta, Starkista taikka muistakaan puuiloista yms. K-raudasta olisi saanut tilaamalla jonkun led-version, mutta maksoi yli 60€, joten ei kiinnostanut. Äkkiseltään googlattuna ei oikein netissäkään ole helposti saatavilla. Mietin tässä samalla, että kuinka iso vuokralaisen vastuu on tällaisten valaisimien kohdalla, jossa polttimo on harvinaisempaa mallia ja nyt led-uudistuksen myötä polttimoa ei niin vaan saakaan, että onko vaihtoehto ostaa uusi hinnalla millä hyvänsä tai sitten antaa asia isännöitsijälle, joka varmaan sitten laskuttaa polttimon + kate + työ?
Mä pärjäisin ilman valoa tuon 2kk.

Tosin googlen mukaan powerista saa 9e tuon
 
Mä pärjäisin ilman valoa tuon 2kk.

Tosin googlen mukaan powerista saa 9e tuon
Itsekin pärjäisin ilman valoa tuon ajan :D

Jos valaisin on ollut asunnossa vuokranantajan asentamana niin ilmoittaisin vain sinne suuntaan että kyseinen valaisin ei toimi. Päättäköön vuokraisäntä sitten mitä tekee tuollaiselle, hankkiiko uuden valaisimen vai polttimon vai törkkääkö seuraavan vuokralaisen riesaksi.
 
Mä pärjäisin ilman valoa tuon 2kk.

Tosin googlen mukaan powerista saa 9e tuon

Varmaan ollaan sitten ilman tuota. Onneksi ei kylppärin ainoa valaisin. Yleensä olen vaan tunnollisesti nuo polttimot vaihtanut, kun kuuluu lähtökohtaisesti kuitenkin vuokralaisen vastuulle. Tässä nyt tuli haastetta vaan tuon lampun tyypin ja sitä myötä saatavuuden/hinnan kanssa.

En löytänyt itse Powerista GR10q-kantaista. GR8 löytyi, muttei ole sama asia.
 
Varmaan ollaan sitten ilman tuota. Onneksi ei kylppärin ainoa valaisin. Yleensä olen vaan tunnollisesti nuo polttimot vaihtanut, kun kuuluu lähtökohtaisesti kuitenkin vuokralaisen vastuulle. Tässä nyt tuli haastetta vaan tuon lampun tyypin ja sitä myötä saatavuuden/hinnan kanssa.

En löytänyt itse Powerista GR10q-kantaista. GR8 löytyi, muttei ole sama asia.
Ottaisin sinuna yhteyttä ja sanoisin, että katossa oli valmiina lamppu mihin ei enää ole saatavilla loisteputkia ja kysyisin miten toimitaan asian kanssa.
 
Täytyy pohtia tuota.. valaisimia on kuitenkin 6kpl (autotallissa 2, käytävällä 1, varastossa 2 ja pannuhuoneessa 1). joten pitäisikö ne kaikki sitten uusia, toki ne voisi uusia sitä mukaa kun ne hajoavat, tosin onko sitten myöhemmin enää saatavuutta. Tämä joka näyttäisi hajonneen niin on varastossa mikä on ketjutettu toisen samanlaisen valon kanssa samassa tilassa.
Ne toiset valaisimet on mulla tällaisia, kun kohtuu matalaa tilaa ja halusin mahdollisimman litteät sinne. Sivuvalikon tulee kuitenkin hyvin.

 
Pihavaloja ohjaavasta ajastimesta näyttää kellon varmistusparisto loppuneen. Täällä on sähkökatkoja vähintään kerran/kk ja laitteen kello resetoituu aina vuoteen 2018.

Myös auton lämmitystä ohjaavasta pistorasiaan liitettävästä vanhanmallisesta tyhmästä ajastimesta lakkaa kello käymästä katkon ajaksi. Ajastus ei siis ala haluttuna aikana ennen kuin kello on taas säädetty aikaan.

Mietin ratkaisuksi vaihtaa älykkäämpää laitetta tilalle. Varmaankin joku Shellyn DIN-kiskorele kun Shellyn laitteita jo löytyy.

Valojen ajastin ja auton lämmitys ovat samassa keskuksessa, joten ne saisi saman relen ohjattavaksi. Thebenin ajastimen vaihtaminen Shellyyn on varmaankin nopea toimenpide? Auton lämmitykseen käytettävän pistorasian piuhat pitäisi sähkärin etsiä, mutta keskus ei ole iso ja piirustukset löytyy. Osaisiko kukaan antaa arviota, kuinka kauan tuohon hommaan voisi mennä?
 
Pihavaloja ohjaavasta ajastimesta näyttää kellon varmistusparisto loppuneen. Täällä on sähkökatkoja vähintään kerran/kk ja laitteen kello resetoituu aina vuoteen 2018.

Myös auton lämmitystä ohjaavasta pistorasiaan liitettävästä vanhanmallisesta tyhmästä ajastimesta lakkaa kello käymästä katkon ajaksi. Ajastus ei siis ala haluttuna aikana ennen kuin kello on taas säädetty aikaan.

Mietin ratkaisuksi vaihtaa älykkäämpää laitetta tilalle. Varmaankin joku Shellyn DIN-kiskorele kun Shellyn laitteita jo löytyy.

Valojen ajastin ja auton lämmitys ovat samassa keskuksessa, joten ne saisi saman relen ohjattavaksi. Thebenin ajastimen vaihtaminen Shellyyn on varmaankin nopea toimenpide? Auton lämmitykseen käytettävän pistorasian piuhat pitäisi sähkärin etsiä, mutta keskus ei ole iso ja piirustukset löytyy. Osaisiko kukaan antaa arviota, kuinka kauan tuohon hommaan voisi mennä?
Kyllä tuon käytännössä minimilaskutuksella tekee, johtuu tietysti firmasta onko niiden minimi tunti vai neljä.

Tietysti on mahdollista että joku ei shellyä suostu asentamaan.. Johtuu vähän miten tuo on toteutettu, kontaktoreita niillä shellyillä voi huoletta ohjata, tosin varsinkin mittaavat mallit tuppaavat kaatuilemaan aika herkästi siinä hommassa.
 
Tallissa on loisteputkilamput, joissa ei ole sellasta irrotettavaa sytytintä ja tuon etupellin takana on kuvan kaltainen boksi ja kytkennät. Käsittääkseni lediputkilla erillistä sytytintä ei enää käytetä ja mukana tuleva korvike on vain johdin joka korvaa sen itse sytyttimen.

Kysymys onkin: voinko napata tuosta "kytkentälaitteesta" esim noi lähemmäs virtajohdon sokeripalaa tulevaa päätä kohti menevät valkoiset johdot irti ja kytkeä suoraan sokeripalaan. Toisen päädyn piuhat myös irti ettei tapahdu mitään häröjä ja tämän jälkeen lediputki toimii kunhan kytkee oikein päin sen tuonne valaisimeen?

Mikä johto menee mihinkin?

IMG20241016103341.jpg
 
Tallissa on loisteputkilamput, joissa ei ole sellasta irrotettavaa sytytintä ja tuon etupellin takana on kuvan kaltainen boksi ja kytkennät. Käsittääkseni lediputkilla erillistä sytytintä ei enää käytetä ja mukana tuleva korvike on vain johdin joka korvaa sen itse sytyttimen.

Kysymys onkin: voinko napata tuosta "kytkentälaitteesta" esim noi lähemmäs virtajohdon sokeripalaa tulevaa päätä kohti menevät valkoiset johdot irti ja kytkeä suoraan sokeripalaan. Toisen päädyn piuhat myös irti ettei tapahdu mitään häröjä ja tämän jälkeen lediputki toimii kunhan kytkee oikein päin sen tuonne valaisimeen?

Mikä johto menee mihinkin?

IMG20241016103341.jpg
Kytke:
4 nolla
2-3 yhteen
5-6 yhteen
1 ja 7 vaihe

Toisen pään jos jättää kytkemättä, niin kanta hajoaa jos ledputken laittaa vahingossa väärin päin, kun on oikosulussa.
 
Kytke:
4 nolla
2-3 yhteen
5-6 yhteen
1 ja 7 vaihe

Toisen pään jos jättää kytkemättä, niin kanta hajoaa jos ledputken laittaa vahingossa väärin päin, kun on oikosulussa.
Häh, jos jätän toisesta päästä johdot kokonaan irti, niin eihän siellä silloin voi oikosulkua tulla vai ymmärränkö jotain väärin? Kulkeeko noissa lediputkissa virta sen putken läpi kytkennässä vai kulkeeko se sähkö sieltä putken läpi vastapuolen pinniin ja takaisin? Jos tuon ymmärtäisi, niin auttaisi vähän ymmärtämään kytkentää. Piirsin alle nuo numerot niin ajattelin, että homma toimisi tyyliin niin, että 4 menisi sokeripalan nollaan ja 5 ja 3 menisi sokeripalan vaiheeseen ja sitten lediputket pitäisi kytkeä niinpäin, että virtaa vastaanottava pää olisi tuolla sokeripalan päädyssä aina? Jos se lediputkikin vaatii sitä, että kytkentöjä on putken molemmissa päissä eikä ne toiset pinnit ole vain "dummyjä" niin sitten pitää tehdä monimutkaisemmin? En oikein hahmota tuota kytkentäkaaviota...

1729147690431.png
 
Häh, jos jätän toisesta päästä johdot kokonaan irti, niin eihän siellä silloin voi oikosulkua tulla vai ymmärränkö jotain väärin? Kulkeeko noissa lediputkissa virta sen putken läpi kytkennässä vai kulkeeko se sähkö sieltä putken läpi vastapuolen pinniin ja takaisin? Jos tuon ymmärtäisi, niin auttaisi vähän ymmärtämään kytkentää. Piirsin alle nuo numerot niin ajattelin, että homma toimisi tyyliin niin, että 4 menisi sokeripalan nollaan ja 5 ja 3 menisi sokeripalan vaiheeseen ja sitten lediputket pitäisi kytkeä niinpäin, että virtaa vastaanottava pää olisi tuolla sokeripalan päädyssä aina? Jos se lediputkikin vaatii sitä, että kytkentöjä on putken molemmissa päissä eikä ne toiset pinnit ole vain "dummyjä" niin sitten pitää tehdä monimutkaisemmin? En oikein hahmota tuota kytkentäkaaviota...

1729147690431.png
Siis siinä ledputkessa on yleensä toisen pään pinnit vaan oikosulussa ja toisessa päässä todellinen sähkön otto. Jos sulla on sähkön syöttö pelkästään toiseen päähän, ja laitat sen putken vahingossa niin päin että se okiaripinnit on syötössä, se kanta hajoaa kun kytkee sähkön. Ja sulake palaa.

Käytännössä se on myös turvallisempi kuin vaihe ja nolla on metrin päässä toisistaan sen sijaan että olisi milli.

On tietysti mahdollista että jossain ledputkessa sähköä otetaan kummastakin päästä. Esim logistisista syistä tehdään vain 60cm pitkää putkea ja 120cm putki on kaksi 60cm putkea liimattuna yhteen tjsp.
 
Siis siinä ledputkessa on yleensä toisen pään pinnit vaan oikosulussa ja toisessa päässä todellinen sähkön otto. Jos sulla on sähkön syöttö pelkästään toiseen päähän, ja laitat sen putken vahingossa niin päin että se okiaripinnit on syötössä, se kanta hajoaa kun kytkee sähkön. Ja sulake palaa.

Käytännössä se on myös turvallisempi kuin vaihe ja nolla on metrin päässä toisistaan sen sijaan että olisi milli.

On tietysti mahdollista että jossain ledputkessa sähköä otetaan kummastakin päästä. Esim logistisista syistä tehdään vain 60cm pitkää putkea ja 120cm putki on kaksi 60cm putkea liimattuna yhteen tjsp.
Joo okei, no mä mittaan noi putket nyt ennen kun päätän miten kytkentä tehdään. Toi oikosulussa oleva puoli jos toinen niistä näin on on todella helppo todentaa yleismittarilla kuitenkin ja laitan sit tonne lampun peltiin vaan merkinnät tussilla kumpi puoli on jännitteellinen ja maininnan, että tarkista putkesta kummin päin asennetaan.

Nyt hahmotan kuitenkin ton asennuskaavion, eli se jännite pyöräytetään sieltä ei sokeripalan kautta sokeripalan nollattuun päähän, jolloin oikosulussa oleva pää toimii vaan johtimena lenkissä, mutta tossa pääsee vaan käytännön kannalta helpommalla, jos nelosen nollaa ja kolmonen ja vitonen vaiheeseen, jolloin mitään johtoa ei tarvitse jatkaa ja ainoana rajoitteena on jatkossa kytkeä loisteputki tuonne oikein päin. Noissa on niin älyttömät käyttöiät, että ongelma on varsin pieni jos sinne kupuun kirjoittaa vaan takapeltiin tussilla että jännitteellinen pää -> ja alle että testaa putki yleismittarilla ennen kytkentää.
 
Siis siinä ledputkessa on yleensä toisen pään pinnit vaan oikosulussa ja toisessa päässä todellinen sähkön otto. Jos sulla on sähkön syöttö pelkästään toiseen päähän, ja laitat sen putken vahingossa niin päin että se okiaripinnit on syötössä, se kanta hajoaa kun kytkee sähkön. Ja sulake palaa.

Käytännössä se on myös turvallisempi kuin vaihe ja nolla on metrin päässä toisistaan sen sijaan että olisi milli.

On tietysti mahdollista että jossain ledputkessa sähköä otetaan kummastakin päästä. Esim logistisista syistä tehdään vain 60cm pitkää putkea ja 120cm putki on kaksi 60cm putkea liimattuna yhteen tjsp.
Vanhoissa lediputkissa oli että vain yksipää oli kytketty ja toisenpään pinnit oli oikarissa keskenään. Mutta nykyledi putkissa mitä saa kaupasta missä on ne dummy sytyttimet ovat erillailla kytketty. Ei ole väliä mitenpäin ne laittaa.
 
Mutta nykyledi putkissa mitä saa kaupasta missä on ne dummy sytyttimet ovat erillailla kytketty. Ei ole väliä mitenpäin ne laittaa.
Eikös tuo tarkoita että kun kytkee putken yhden pään niin tonen on jännitteellinen?
Netissä tais olla keskustelua joitain vuosia sitten. Ongelma siis asennuksessa jännitteet päällä.
 
Vanhoissa lediputkissa oli että vain yksipää oli kytketty ja toisenpään pinnit oli oikarissa keskenään. Mutta nykyledi putkissa mitä saa kaupasta missä on ne dummy sytyttimet ovat erillailla kytketty. Ei ole väliä mitenpäin ne laittaa.
Tuo, että lediputki kelpaa sinne kummin päin tahansa ei tarkoita, että kummasta tahansa päästä voidaan virtaa antaa putkelle, vaan se tarkoittaa sitä, että kattovalaisimen molemmista päistä on virtaa tarjolla kuten fluorosoiville vanhoille varsinaisille loisteputkille on pakko olla. Ledi putkissa jotenkin omaan järkeen parhaiten homma toimisi niin, että toisessa päässä on 2kpl dummy pinnejä jotka ei olisi oikosulussa ja toisessa päässä olisi jännitteelliset pinnit, jolloin kumpi tahansa pää sieltä valon rungosta toimittaa jännitteen ja nollan sinne lediputken viereisille pinneille.

Sen dummy sytyttimen ideahan on vaan toimia johtimena siinä piirissä, kun mitään isompaa sytytysjännitettä ei tarvita enää ledillä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 897
Viestejä
4 448 032
Jäsenet
73 631
Uusin jäsen
Temeles

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom