Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä avuksi kun ukonilmalla menee herkästi antennivahvistin hajalle? Kolmas vahvistin nyt menossa vaihtoon 4 vuoden aikana.
Jos ihan mastovahvistin rikkoituu, niin paha sille mitään tehdä, asut ilmeisti melko salamaherkässä paikassa. Toki maston voi maadoittaa, jos ei jo ole, mutta omalla kokemuksella siiitä ei ole juuri hyötyä, ihan yhtälailla saa vaihtaa vahvistimia oli masto maadoitettu tai ei.

Jos taas piikki tulee sähköverkon kautta, mitä eniten epäilen, kun sattuu noin useasti, niin joku ylijännitesuoja voi ehkä auttaa jotain.
 
Yleensä nuo vahvistimet hajoavat ukonilmalla kun masto ei ole maadoitettu. Sen vahvistimen suojaaminenhan sen antennimaadoituksen tarkoitus ensisijaisesti on.
 
Vessan peilikaapin valossa on kaksi G23 putkea. Nyt toinen alkoi välkkymään, niin hain kaupasta led-putken tilalle. Vaihdon jälkeen led-putki välkkyi ja toinen jäi pimeäksi. Onko niin, ettei led-putket näihin vanhoihin käy tilalle? Saako perinteisiä vielä ostettua?
 
Vessan peilikaapin valossa on kaksi G23 putkea. Nyt toinen alkoi välkkymään, niin hain kaupasta led-putken tilalle. Vaihdon jälkeen led-putki välkkyi ja toinen jäi pimeäksi. Onko niin, ettei led-putket näihin vanhoihin käy tilalle? Saako perinteisiä vielä ostettua?

LED-pienoisloisteputket eivät yleensä toimi sarjakytkennässä eikä vanhoja taida enää saada mistään.
Ei muuta kuin peilikaappiostoksille.
 
LED-pienoisloisteputket eivät yleensä toimi sarjakytkennässä eikä vanhoja taida enää saada mistään.
Ei muuta kuin peilikaappiostoksille.

Eikös tää oo ihan perinteinen? Lueskelin kyllä infot ennen ledin ostoa Airamin sivuilta, mutta siellä ei tietenkään tuosta sarjaankytkemättömyydestä mainittu mitään.
 
Ainakin Sanpekin g23 lamput toimivat sarjassa ihan moitteettomasti, mutta tietysti kumpikin lamppu pitää olla samanlainen, loisteputkea ja lediä ei voi laittaa samaan sarjaan.
 
Nyt kun tuota Airamin G23 speksiä tarkemmin tavasin, niin siellähän lukee että käy sarjaan. Virhe oli siis se, että olin vaihtamassa vain toista lediksi, kun olisi pitänyt vaihtaa molemmat kerralla.
 
Ongelmia paratiisissa. Suihkun jälkeen kun koskee pesuhuoneen käsienpesualtaan hanaan niin saa sähköä sormilleen. Eilen suihkun jälkeen hampaita pestessä ja hanasta vettä suuhun ottaessa oli sähköä myös siinä kohtaan suupielissä. Samoin astianpesukoneen luukkuun sisäpuolelle kun koskee märällä kädellä niin siitäkin sai vähän sähköä näpeilleen. Tätä ei tapahdu jos ei ole käynyt suihkussa ennen hampaiden pesua jne... Sähkökaapista vikavirrat ei laukea ja molemmista kaapeista on testi nappulat paineltu. Aiemmin tätä ongelmaa ei ole ollut. Kesällä ollut ukonilmaa jolloin sähköt menneet poikki ja vikavirrat lauenneet, mutta ei ainakaan silloin vuokralaiset valittaneet mistään ongelmista.

Oisko mitään ideaa, että mistä lähteä vikaa kartoittamaan?

Nollavian muita ongelmia ei esiinny. Sähkösopimukseen sisältyy sähkömiehen töitä ja palveluita parisen tuntia eli hänet kutsutaan kyllä paikalle...ja ongelmakohde ei sijaitse suomessa.
 
Ongelmia paratiisissa. Suihkun jälkeen kun koskee pesuhuoneen käsienpesualtaan hanaan niin saa sähköä sormilleen. Eilen suihkun jälkeen hampaita pestessä ja hanasta vettä suuhun ottaessa oli sähköä myös siinä kohtaan suupielissä. Samoin astianpesukoneen luukkuun sisäpuolelle kun koskee märällä kädellä niin siitäkin sai vähän sähköä näpeilleen. Tätä ei tapahdu jos ei ole käynyt suihkussa ennen hampaiden pesua jne... Sähkökaapista vikavirrat ei laukea ja molemmista kaapeista on testi nappulat paineltu. Aiemmin tätä ongelmaa ei ole ollut. Kesällä ollut ukonilmaa jolloin sähköt menneet poikki ja vikavirrat lauenneet, mutta ei ainakaan silloin vuokralaiset valittaneet mistään ongelmista.

Oisko mitään ideaa, että mistä lähteä vikaa kartoittamaan?

Nollavian muita ongelmia ei esiinny. Sähkösopimukseen sisältyy sähkömiehen töitä ja palveluita parisen tuntia eli hänet kutsutaan kyllä paikalle...ja ongelmakohde ei sijaitse suomessa.
Siellä pääsee nyt sähkö vesijohtoverkkoon (jonka takia ne maadoitetaan), mutta jos se on osittain johtamatonta materiaalia voi köydä noin.

Tuollaisen vian löytäminen on todella työlästä. Joskus vastaavaa vikaa etsin puolipäivää, lopulta löytyi kipsilevyruuvi joka oli ruuvattu läpi peltirangasta ja sähköputkesta, jossa osui johtimeen. Peltirangasta sähkö pääsi edelleen kuparisiin vesiputkiin. Eli taloa rakennettaessa tapahtunut virhe joka tuli ilmi vasta kun kylppärin ovea oli paiskottu 30vuotta ja tärisytelty ruuvia johdinta vasten.
 
Siellä pääsee nyt sähkö vesijohtoverkkoon (jonka takia ne maadoitetaan), mutta jos se on osittain johtamatonta materiaalia voi köydä noin.

Tuollaisen vian löytäminen on todella työlästä. Joskus vastaavaa vikaa etsin puolipäivää, lopulta löytyi kipsilevyruuvi joka oli ruuvattu läpi peltirangasta ja sähköputkesta, jossa osui johtimeen. Peltirangasta sähkö pääsi edelleen kuparisiin vesiputkiin. Eli taloa rakennettaessa tapahtunut virhe joka tuli ilmi vasta kun kylppärin ovea oli paiskottu 30vuotta ja tärisytelty ruuvia johdinta vasten.
Vaimo ei suostunut testiin, että lyödään talo virrattomaksi, käyt suihkussa ja nostellaan yksitellen virtoja ylös ja huudat sitten kun tärähtää. :cautious:

Kait se on sitten itse oltava crash test dummy tässä kohtaa.
 
Vaimo ei suostunut testiin, että lyödään talo virrattomaksi, käyt suihkussa ja nostellaan yksitellen virtoja ylös ja huudat sitten kun tärähtää. :cautious:

Kait se on sitten itse oltava crash test dummy tässä kohtaa.
Jos ois asennustesteri niin mittauksia keskuksen maadoitusta vasten, missä metallissa on liikaa ohmeja. Sitten vaan maadoitukset kuntoon.
 
Yleensä nuo vahvistimet hajoavat ukonilmalla kun masto ei ole maadoitettu. Sen vahvistimen suojaaminenhan sen antennimaadoituksen tarkoitus ensisijaisesti on.
Pitää tutkia asiaa. Yksinkertaisesti siis pitäisi mennä kaapeli antennin rungosta talon maadoituskiskoon?
 
Pitää tutkia asiaa. Yksinkertaisesti siis pitäisi mennä kaapeli antennin rungosta talon maadoituskiskoon?
Niin pitäisi mennä. Itse olen 20v tehnyt antennihommia, en ole huomannut käytännössä eroa siinä, että onko masto maadoitettu tai ei, kun on vahvistin rikki.
Jos taas sattuisi niin, että salama osuisi suoraan antenniin, niin olisin tyytyväinen, että se olisi maadoitettu muualle kuin talon maihin...
 
Tähän antennimaston madoitukseen liittyen: Minulla on katolla aurinkopaneelista ja sen yhden nurkan lähellä antennimasto (välimatka paneliston nurkasta n.1m) . Paneeliston kiinnityskehikko (alumiinia, suht.järeä) ja sitä kautta itse paneelit on maadoitettu kupariköydellä talon maadoituskiskoon. Antennimastoa ei ole nyt maadoitettu. Miten kannattaisi tehdä:

1. Maadoittaa antenni liittämällä se aurinkopaneliston asennuskehikkon nurkkaan (antennimasto on kauimmaisena talon maadoituskiskosta

2. Vetää omalla kupariköydellä paneliston ja sen maadoituksen rinnalla talon maadoituskiskoon

3. Maadoittaa antenni erikseen maadoituspiikillä, jolloin matkaa talon maassa olevaan maadoituslenkkiin tulisi n. 5-10m

4. Jättää edelleen madoittamatta
 
Ostin vanhan omakotitalon tossa pari kk. sitten, ja pitäisi korvata keittiön halogeenivalot ledeillä.
Eipä onnistu. Ledeissä sen verran vähän kuormaa, että tuo vanha halogeeniajuri ei kun änähdä, ja väläyttää vaan valoa.
On muutenkin aika mielenkiintoisen näköiset asennukset tuolla kaapiston päällä...
Kytkennät.jpg

Seinästä tulee kaapeli, ja siihen liitetty suoraan tuo virtalähde.
Kaapelin kytkentäkin jotenkin juosten kustun näköinen. :rolleyes:
Vanha virtalähde:
Ajuri.jpg

Tekisi mieli kyllä vaihtaa tuo kyseinen virtalähde, ihan itse, johonkin sopivampaan.. Ja vähän siistimmin vielä. :vihellys:
 
Jos ois asennustesteri niin mittauksia keskuksen maadoitusta vasten, missä metallissa on liikaa ohmeja. Sitten vaan maadoitukset kuntoon.
Kävin hakemassa moisen rautakaupasta, pitää alkaa mittailemaan josko itse osaisi löytää (tuskin osaan) syyllisen.
 
Kävin hakemassa moisen rautakaupasta, pitää alkaa mittailemaan josko itse osaisi löytää (tuskin osaan) syyllisen.

Ostitko asennustesterin vai jonkun muun mittarin? Suomessa hinnat alkaa noin 500€ eikä perusrautakaupan valikoimista löydy. Toki yleismittarillakin vastuksia mittailee mutta ei mittausvirta riitä tarkempiin tuloksiin, ei kyllä testerissäkään jos jatkuvuuksia oikeasti mitataan.
 
Ostitko asennustesterin vai jonkun muun mittarin? Suomessa hinnat alkaa noin 500€ eikä perusrautakaupan valikoimista löydy. Toki yleismittarillakin vastuksia mittailee mutta ei mittausvirta riitä tarkempiin tuloksiin, ei kyllä testerissäkään jos jatkuvuuksia oikeasti mitataan.
Yleismittarin, ei tuolla muuta ollu tarjolla saati semmoista olisin ostanutkaan vaikka olisikin.
 
Vuoden 1966 kerrostaloon tehtiin linjastosaneeraus vuonna 2013, missä sulakekaappi ja keittiön sähköt laitettiin uusiksi. Nyt on pohdinnassa onko liedelle nyt kolmivaiheliitäntä kun asunnon sulakekaapista löytyy seuraavanlainen dokumentti:

20240908_142914.jpg
 
Vuoden 1966 kerrostaloon tehtiin linjastosaneeraus vuonna 2013, missä sulakekaappi ja keittiön sähköt laitettiin uusiksi. Nyt on pohdinnassa onko liedelle nyt kolmivaiheliitäntä kun asunnon sulakekaapista löytyy seuraavanlainen dokumentti:

20240908_142914.jpg

Kyllä, huoneistoon tulee kolmivaiheinen nousu ja myös liesi on kolmivaiheinen.
 
Pitäisi varmaan vaihtaa (vaihdattaa) lattialämmityksen termostaatti kun se tekee ihan mitä sattuu. Asunnossa on erillinen kylpyhuone ja WC jotka ovat molemmat saman termostaatin takana. Päättelen tuosta termostaatin asennuksesta että varsinainen lämmitys on kuitenkin tehty kahdella eri piirillä? Eli noihin load-terminaaleihin menee kumpaankin kaksi johtoa.

termostaatti.jpg


Antureita löysin asennettuna vain yhden, se menee tuosta WC:n seinästä lattian tasolta asennusputkeen ja siitä sitten kylppärin lattian alle. Onko mitään helppoa/järkevää tapaa saada noille alueille erillistä ohjausta ilman isompaa remonttia?
 
Pitäisi varmaan vaihtaa (vaihdattaa) lattialämmityksen termostaatti kun se tekee ihan mitä sattuu. Asunnossa on erillinen kylpyhuone ja WC jotka ovat molemmat saman termostaatin takana. Päättelen tuosta termostaatin asennuksesta että varsinainen lämmitys on kuitenkin tehty kahdella eri piirillä? Eli noihin load-terminaaleihin menee kumpaankin kaksi johtoa.

termostaatti.jpg


Antureita löysin asennettuna vain yhden, se menee tuosta WC:n seinästä lattian tasolta asennusputkeen ja siitä sitten kylppärin lattian alle. Onko mitään helppoa/järkevää tapaa saada noille alueille erillistä ohjausta ilman isompaa remonttia?
Sinne voi laittaa toiseen huoneeseen termostaatin joka ohjaa lämmitystä aikaperusteisesti varsinaisen anturitiedon mukaan.

Siis termarissa on asteikko 0-6, kun on asetettu 3 lämmitys on 15min päällä 15 min pois. Jos asetettu 2 se on 10min päällä 20 min pois jne..

Esimerkiksi Ensto ECO16BT termarin saa asetettua toimimaan noin kun lataa kännykkään sen niiden apin ja konffaa sillä termarin bluetoothin kautta. Myös muilla valmistajilla on vastaavia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
253 981
Viestejä
4 415 111
Jäsenet
73 277
Uusin jäsen
Tarjousmaakari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom