Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Kiitos molemmille vastauksista! Tavoitteena on vaan päästä kaikista talon vanhoista halogeeneista eroon, näköjään tosiaan osassa noista on ledit jo valmiiksi, osassa yhä halogeenit. Tuosta voinee päätellä, että loppuihinkin voi aika huoletta vaihtaa lediä tilalle. Mutta pitää tosiaan irroitella yksi ja ihmetellä lisää.
Lukkorengas poistamalla pitäisi polttimo saada alas. Jos kyseessä on 12V lamput voi tarvita miettiä lamppujen tehoa vs muuntajan minimiteho. Lisäksi himmentimen vaihto voi olla tarpeen(?). Periaatteessa halogen replacement polttimoiden pitäisi toimia vaikka ledien teho olisi paljon pienempi kuin muuntajan ilmoitettu minimiteho. Onko saman himmentimen takana on sekaisin LEDejä ja halogeeneja?
 
Kiitos molemmille vastauksista! Tavoitteena on vaan päästä kaikista talon vanhoista halogeeneista eroon, näköjään tosiaan osassa noista on ledit jo valmiiksi, osassa yhä halogeenit. Tuosta voinee päätellä, että loppuihinkin voi aika huoletta vaihtaa lediä tilalle. Mutta pitää tosiaan irroitella yksi ja ihmetellä lisää.

Ei välttämättä voi, jos siellä on alunperin halogeeneille tarkoitettu muuntaja. Kokonaiskuormitus voi laskea liian pieneksi, kun kaikki vaihdetaan ledeihin, eivätkä valot syty.
 
Kiitoksia lisäneuvoista. Nappasin yhden halogeeneista irti ja tällainen yksilö sieltä paljastui:

Screenshot 2024-07-28 at 17.35.36.png


Saako tästä mitään lisäinfoa irti? Omat keski-ikäiset silmät ei tuosta kauheasti saaneet irti, mutta ehkä siitä tarpeeksi näkee?

Tässä vielä kuvat itse lampusta ja pistokkeesta:

Screenshot 2024-07-28 at 17.42.36.pngScreenshot 2024-07-28 at 17.42.07.png
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia lisäneuvoista. Nappasin yhden halogeeneista irti ja tällainen yksilö sieltä paljastui:

Screenshot 2024-07-28 at 17.35.36.png


Saako tästä mitään lisäinfoa irti? Omat keski-ikäiset silmät ei tuosta kauheasti saaneet irti, mutta ehkä siitä tarpeeksi näkee?

Tässä vielä kuvat itse lampusta ja pistokkeesta:

Screenshot 2024-07-28 at 17.42.36.pngScreenshot 2024-07-28 at 17.42.07.png

Joku tämmönen näköjään.

 
Halogeenivalo yleensä säteilee lämpöä, eli kämmenselkä 10cm päässä lampusta valokeilassa tuntee lämpösäteilyn.
 
Tämähän on hyvä vinkki! Käynpä läpi vielä tällä ajatuksella. Saa taas vaimolle selitellä mitä puuhailee huoneesta toiseen.
Bonuksena, halogeenivaloja on myös lämpösuojattuja, jotka säteilevät selkeästi vähemmän kuin tavallinen. Led valo ei kuitenkaan säteile lämpöä itsessään, mutta kun valo on ollut useamman tunnin päällä, se kuumentunut runko alkaa säteillä.
 
Sähköasioista liippaa läheltä.

En oo nähny että tämmöisiä yleisemmin käytetään Suomessa. Mikä syynä?

Toki aika matalaan jää johdot. Mutta pihapiirissä esim valaisimien johdot ja muut, saattavat olla alle 50cm syvyydessä ihan yleisesti. Joskus muinoin taisi joku ohje olla että 30cm minimi.


Mietin jos pyöräkatokseen vetäisi sähkön, mutta ei kyllä jaksa kaivaa nurmikolta. Tuommoinen kapea ura tulisi joutuin ja siistimpi homma kuin lapiolla.
 

Liitteet

  • He705ec3fad1447409ff13ae3e5041b193.jpg_200x200.jpg
    He705ec3fad1447409ff13ae3e5041b193.jpg_200x200.jpg
    4,7 KB · Luettu: 90
Nurmikolla missä ei mene autoliikennettä ei tarvi edes kovin syvälle vetää kaapeleita tietenkin jos jotain puskaa rupee istuttaa ja kaivamaan jälkikäteen niin ihan hyvä olla tiedossa reitti.
 
Aika matalaan olisin sen laittanut, kun ei tuolla kohdalla liikettä ole ja tuskin siihen ikinä mitään istuttaa/kaivaa. Mutta paljon juuria, yms, niin ei huvita lapiolla edes matalaa ojaa tonkia.
Kätevästi olisi tuollaisella kuvan kaltaisella jyrsimellä kapean uran tehnyt.
 
Sähköasioista liippaa läheltä.

En oo nähny että tämmöisiä yleisemmin käytetään Suomessa. Mikä syynä?

Toki aika matalaan jää johdot. Mutta pihapiirissä esim valaisimien johdot ja muut, saattavat olla alle 50cm syvyydessä ihan yleisesti. Joskus muinoin taisi joku ohje olla että 30cm minimi.


Mietin jos pyöräkatokseen vetäisi sähkön, mutta ei kyllä jaksa kaivaa nurmikolta. Tuommoinen kapea ura tulisi joutuin ja siistimpi homma kuin lapiolla.
Valokuitua laitetaan välillä tonteilla maahan sahaamalla. Eli moottorisaha, jossa on sopiva terä kiinni. Maasaha taitaa olla oikea termi sille. Eli kyllä tuota tekniikkaa käytetään, mutta ei taida olla niin yleistä.
 
Valokuitua laitetaan välillä tonteilla maahan sahaamalla. Eli moottorisaha, jossa on sopiva terä kiinni. Maasaha taitaa olla oikea termi sille. Eli kyllä tuota tekniikkaa käytetään, mutta ei taida olla niin yleistä.
Maasaha haulla antoi ihan suomalaisen sivuston. Youtubessa on videoita. Paikkoihin, joihin ei isolla koneella pääse. Tätä ei taida olla missään konevuokraamossa?
 
Saunassa on katossa upotetut ledituikut, jotka on aivan liian kirkkaat. Lauteiden alla luukun takana on virtalähde, missä pari vaihtoehtoa valaisuteholle. Koitin tätä toista asetusta, niin olikin entistä kirkkaampi.

Saanko maallikkona vaihtaa tuommoisia valoja/virtalähdettä, vai vaatiiko se sähkäriä paikalle? Käytännössähän kyse on sokeripalakytkennästä, mutta ei kuitenkaan ole sitä sokeripalaa tässä.
 
Saunassa on katossa upotetut ledituikut, jotka on aivan liian kirkkaat. Lauteiden alla luukun takana on virtalähde, missä pari vaihtoehtoa valaisuteholle. Koitin tätä toista asetusta, niin olikin entistä kirkkaampi.

Saanko maallikkona vaihtaa tuommoisia valoja/virtalähdettä, vai vaatiiko se sähkäriä paikalle? Käytännössähän kyse on sokeripalakytkennästä, mutta ei kuitenkaan ole sitä sokeripalaa tässä.
Tulkintakysymys... Voidaanko tuo saunatuikun muuntaja rinnastaa kattovalaisimeen jonka maallikko saa vaihtaa sokeripalasta? Toisiopuolelta sitä ainakin saa himmentää.
 
Laitoin tuossa ikean apk-venttiilin ja sen takia APK oli irrallaan. Takaisin laittaessa tuntui kuin olisi tullut koneen rungosta sormiin sähköisku. Olisiko voinut olla staattista sähköä tms, jonkinlainen värinä sormiin tuli.

Nappasin sähköt pois ja jäin pohtimaan mistä voisi olla kysymys. Muutoksena aiempaa tilanteeseen on APK takana olevassa pistorasiassa nyt jatkojohto jossa kytkettynä sekä APK että pesukoneventtiili.

Miten parhaiten todeta että kone, pistorasia ja jatkojohto ovat OK ja turvallisia käyttää?
 
Laitoin tuossa ikean apk-venttiilin ja sen takia APK oli irrallaan. Takaisin laittaessa tuntui kuin olisi tullut koneen rungosta sormiin sähköisku. Olisiko voinut olla staattista sähköä tms, jonkinlainen värinä sormiin tuli.

Nappasin sähköt pois ja jäin pohtimaan mistä voisi olla kysymys. Muutoksena aiempaa tilanteeseen on APK takana olevassa pistorasiassa nyt jatkojohto jossa kytkettynä sekä APK että pesukoneventtiili.

Miten parhaiten todeta että kone, pistorasia ja jatkojohto ovat OK ja turvallisia käyttää?
Jos sulla on yleismittari, niin mittaa prsukoneen rungosta jonkun muun pistorasian maadoitusliuskaan vastus. sitten mittaat yleismittarin mittajohtojen vastuksen laittamalla mittapäät yhteen. Tuosta lasket erotuksen, joka pitäisi olla max 0,5ohmia.
 
Tykkääkö vikavirtasuojat siitä että ne useasti laukeavat.. mul on jatkojohto pihalla ja vesisateella laukee tuo suoja keskuksessa.. lähinnä kiinnostaa onko se vikavirtasuojalle hyväksi vai haitaksi.. luulis et se ei ainkaan jumiudu..
 
Ei ne kestä jatkuvaa paukuttelua, sama juttu johdonsuojissa ja yhdistelmäsuojissa. Toki "useasti" on hankala määrittää, kerran kuussahan vikuri on testattava muutenkin mutta jos vaikka kerran kuussa laukeaa niin korjaisin ehdottomasti vian aiheuttajan.
 
Meillä on katossa kolme identtistä lediä jotka tehty pinta asennuksena tuollaisen kotelon sisään (tosi tyhmästi tehty). Huomattiin tuossa että ledit alkanut pitää sellaista ininää / surinaa kun ne laittaa päälle + käynnistyy vähän hitaammin kuin aikaisemmin.

1723708305221.png

Kysyin tuosta surinasta sähkäriltä kun oli täällä tekemässä muita asioita niin ehdotti noiden vaihtamista vain. Riittäisiköhän vain muuntajan vaihtaminen tuolta kotelon sisältä vai kannattaakohan vaihtaa muuntajat + uudet ledit saman tien? Oletettavista muuntajassa se vika koska kaikki valot alkoivat pitää tuota samaa ääntä, samaa aikaa vai voiko olla joku muu vika..?
 
Meillä on katossa kolme identtistä lediä jotka tehty pinta asennuksena tuollaisen kotelon sisään (tosi tyhmästi tehty). Huomattiin tuossa että ledit alkanut pitää sellaista ininää / surinaa kun ne laittaa päälle + käynnistyy vähän hitaammin kuin aikaisemmin.

1723708305221.png

Kysyin tuosta surinasta sähkäriltä kun oli täällä tekemässä muita asioita niin ehdotti noiden vaihtamista vain. Riittäisiköhän vain muuntajan vaihtaminen tuolta kotelon sisältä vai kannattaakohan vaihtaa muuntajat + uudet ledit saman tien? Oletettavista muuntajassa se vika koska kaikki valot alkoivat pitää tuota samaa ääntä, samaa aikaa vai voiko olla joku muu vika..?
Voisi koittaa laittaa sinne vaan kondensaattorin 12v linjaan jos powerista tulee rippeliä. Tosin alkaa silloin se teholähde olemaan muutenkin valmis.
 
Käykös tälläiseen ristikytkentäpaneliin joka on suojatulle liittimelle niin myös suojaamaton keystone liitin?

1723786845033.png
 
Höyrypesuri toimii täysin normaalisti vanhassa talossa jossa ei ole vikavirtasuojia eikä kukaan ole saanut sähköiskua tai ole muuta ongelmaa toiminnassa. Uudempaan vikavirtasuojilla varustettuun talouteen lainattuna napsauttaa sen heti alas pistorasiasta riippumatta.

Tarkoittaako tämä että laite on potentiaalisesti vaarallinen ja pitäisi hävittää suoraan SER-jätteeseen vai voiko olla jokin muu asia?
 
Höyrypesuri toimii täysin normaalisti vanhassa talossa jossa ei ole vikavirtasuojia eikä kukaan ole saanut sähköiskua tai ole muuta ongelmaa toiminnassa. Uudempaan vikavirtasuojilla varustettuun talouteen lainattuna napsauttaa sen heti alas pistorasiasta riippumatta.

Tarkoittaako tämä että laite on potentiaalisesti vaarallinen ja pitäisi hävittää suoraan SER-jätteeseen vai voiko olla jokin muu asia?
Pesurissa on selvästi vuotovirtaa, mutta vaikea sanoa sen enempää syystä tai vakavuudesta noilla tiedoilla. Voi tokeentua antamalla kuivua muutaman päivän. Vanhassa maadoittamattomassa pistorasiassa potentiaalisesti vaarallinen.
 
Pesurissa on selvästi vuotovirtaa, mutta vaikea sanoa sen enempää syystä tai vakavuudesta noilla tiedoilla. Voi tokeentua antamalla kuivua muutaman päivän. Vanhassa maadoittamattomassa pistorasiassa potentiaalisesti vaarallinen.

Toimii maadoitetussa ilman vikavirtasuojaa, maadoittamatonta ei ole saatavilla millä testata. Ei ollut vaikutusta vaikka kuivui säiliö tyhjänä useamman päivän. Alle kymmenen vuotta vanha muovirunkoinen Koti-Kärcher.
 
Toimii maadoitetussa ilman vikavirtasuojaa, maadoittamatonta ei ole saatavilla millä testata. Ei ollut vaikutusta vaikka kuivui säiliö tyhjänä useamman päivän. Alle kymmenen vuotta vanha muovirunkoinen Koti-Kärcher.
Toivottavasti et aio/ala käyttää vikavirtasuojaa laukovaa laitetta maadoittamattomassa pistorasiassa.
 
Toivottavasti et aio/ala käyttää vikavirtasuojaa laukovaa laitetta maadoittamattomassa pistorasiassa.

En ajatellut, kunhan nyt ilmoitin ettei sellaista ole. Alkuperäinen kysymys kuuluikin onko laite jätettä suojista huolimatta...
 
Huonolta tuurilta laitteen suhteen vaikuttaa. Itsellä on yli 10 vuotta vanha puutarhavesipumppu ulkona ja pelittelee edelleen vikissuojatussa pistokkeessa. Jos yleismittari löytyy voit mitata resistanssin maan ja virtajohteiden välillä laitteen pistokkeesta. Sieltä luulis löytyvän jotain alle 10 kilo-ohmia. Voihan sille kysyä korjausta tai itse availla, vaikea sanoa mitä voi löytyä.
 
Jos yleismittari löytyy voit mitata resistanssin maan ja virtajohteiden välillä laitteen pistokkeesta. Sieltä luulis löytyvän jotain alle 10 kilo-ohmia.
Ei taida yleismittarin jännite riittää, tarvitaan enemmän voltteja jotta vuoto näkyy.
 
Tuollainen laite voi olla suojaeristettykin, mutta käytännössä vuotaa veden kautta maihin.
 
Ei taida yleismittarin jännite riittää, tarvitaan enemmän voltteja jotta vuoto näkyy.
Tuollaisen kosteudesta johtuvan eristyksen huonontumisen olen nähnyt ihan yleismittarilla, siinä myös pystyi näkemaan resistanssin muutoksen riippuvuuden kosteudesta. Mitään kokemusta ei ole minkätyyppisiä erilaisia tilanteita noilla voi tulla vastaan. Itse tietty modaisin virtajohdon ja mittaisin maan kautta kulkevan virran jos ei muuten näy :geek:.
 
Tuollaisen kosteudesta johtuvan eristyksen huonontumisen olen nähnyt ihan yleismittarilla, siinä myös pystyi näkemaan resistanssin muutoksen riippuvuuden kosteudesta. Mitään kokemusta ei ole minkätyyppisiä erilaisia tilanteita noilla voi tulla vastaan. Itse tietty modaisin virtajohdon ja mittaisin maan kautta kulkevan virran jos ei muuten näy :geek:.

Iäkäs Fluke löytyy, näytti nollaa.
(Disclaimerina käyttäjävirhe myös mahdollinen :D)
 
Tuollaisen kosteudesta johtuvan eristyksen huonontumisen olen nähnyt ihan yleismittarilla,
Nojoo ehkä vähän liioittelin, toisaalta jos pienellä jännitteellä näkyy vuotoa niin meggerilla (eristysvastusmittari) se yleensä korostuu.
Lämpövastukset (kuten höyrypesuri) syytä mitata kuumana, kylmänä vuoto ei välttämättä ilmene.
 
Siis mikä näytti nollaa? Vastus maan ja nollan välillä?

Ehkä omalla ymmärryksellä en selosta enempää mitä tein, kun yleismittaria osaan käyttää ainoastaan varmistamaan ettei johdossa ole jännitettä. Ohmi-asentoon ajattelin että se pitää tässä tapauksessa kääntää ja musta johto koskettaa maadoitusta. Jos jollain on antaa for dummies -ohjeistus mitä katsoa ja mihin törkätä mittausjohdot niin voin kokeilla.
 
Ehkä omalla ymmärryksellä en selosta enempää mitä tein, kun yleismittaria osaan käyttää ainoastaan varmistamaan ettei johdossa ole jännitettä. Ohmi-asentoon ajattelin että se pitää tässä tapauksessa kääntää ja musta johto koskettaa maadoitusta. Jos jollain on antaa for dummies -ohjeistus mitä katsoa ja mihin törkätä mittausjohdot niin voin kokeilla.
Joo, toinen mittajohto pesurin maanastaan ja toisella mittaat vuorotellen pistotulpan piikit. Jos yleismittarissa voo valota ohmialueelta mittausalueen, niin se kaikkein korkeimman vastuksen alue.. Esim 10M.

Mittarin pitäisi näyttää OL tai 1. riippuen nyt vähän mittarista. Mittaustuloksen pitäisi siis olls sama kuin silloin kun mittajohdot ei kosketa mihinkään.

Älä kosketa niihin metallisiin mittapäihin mitatessa, muuten mittaat vaan omaa vastustasi.
 
Joo, toinen mittajohto pesurin maanastaan ja toisella mittaat vuorotellen pistotulpan piikit. Jos yleismittarissa voo valota ohmialueelta mittausalueen, niin se kaikkein korkeimman vastuksen alue.. Esim 10M.

Mittarin pitäisi näyttää OL tai 1. riippuen nyt vähän mittarista. Mittaustuloksen pitäisi siis olls sama kuin silloin kun mittajohdot ei kosketa mihinkään.

Älä kosketa niihin metallisiin mittapäihin mitatessa, muuten mittaat vaan omaa vastustasi.

Olin siis sittenkin oikeilla jäljillä, minun "näyttää nollaa" oli tuo OL. Mutta olin mitannut vain toisen piikin joka näyttää tuon, toinen näyttää 3.4. Ei mielestäni ole mittausaluetta tuossa laitteessa
 
Olin siis sittenkin oikeilla jäljillä, minun "näyttää nollaa" oli tuo OL. Mutta olin mitannut vain toisen piikin joka näyttää tuon, toinen näyttää 3.4. Ei mielestäni ole mittausaluetta tuossa laitteessa
Täytyy tarkastella ne pienemmätkin merkit.

Eli jos se on 3,4 ohmia, se ampuu sulakkeen välittömästi jos oistää väärinpäin pistorasian seinään.

Jos se on 3,4k eli kilo-ohmia, siellä on merkittävä vuotovirta.

3,4M eli Megaohmia, on hyväksyttävä, eikä nyt mitenkään tavatonta laitteelle joka on potentiaalisesti kostea.
 
Täytyy tarkastella ne pienemmätkin merkit.

Eli jos se on 3,4 ohmia, se ampuu sulakkeen välittömästi jos oistää väärinpäin pistorasian seinään.

Jos se on 3,4k eli kilo-ohmia, siellä on merkittävä vuotovirta.

3,4M eli Megaohmia, on hyväksyttävä, eikä nyt mitenkään tavatonta laitteelle joka on potentiaalisesti kostea.

No niin, yksikkö tosiaan olisi ihan hyvä mainita. Laite on niin vanha, että näyttö on osittain "haalistunut", ja sitä pitää katsoa tietystä kulmasta nähdäkseen kaiken. M siinä oli edessä :)
 
Jotkut laitteet vaan tykkää laukoa vikavirtasuojia ihan luonnostaan ilman että olisi vikaa tai vaaraa.
 
Mikä avuksi kun ukonilmalla menee herkästi antennivahvistin hajalle? Kolmas vahvistin nyt menossa vaihtoon 4 vuoden aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 010
Viestejä
4 416 203
Jäsenet
73 282
Uusin jäsen
Maltsu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom