Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo uusi on tosiaan kruunuvalaisinpistorasia. Ilmeisesti joskus aikaisemmin ollut kaksiosainen kytkin sitä ohjaamassa. Jos ei ole erikseen sovittu, että muutetaaan, ymmärrän miksi sähkäri sen siihen on laittanut. Toki olisi pitänyt mainita, koska vaatii erilaisen pistotulpan valaisimeen kuitenkin.
Tämä selventää paljon, kiitos. Voiko noissa käyttää normaalia kaksihaaraista pistoketta kuitenkin? Kytkimme eilen sellaisen yhteen ja se toimi ok.
 
Jos siellä nykyään on yksiosainen valokytkin ja kattorasiaan tulee maadoitus niin paras tilanne kai olisi että siellä olisi se normaali maadoitettu rasia eikä kruunurasiaa. Kysyisin vielä sähkäriltä mikä on ollut ideana.
 
Jos huoneessa on maadoitetut pistorasiat, ei tuota maadoittamatonta kruunurasiaa saa käyttää, vaan simme pitää laittaa tuollainen rasia jossa on kaksi pistoketta, jos kruunutoiminnolle on tarve.
 
Ilmeisesti joskus aikaisemmin ollut kaksiosainen kytkin sitä ohjaamassa. Jos ei ole erikseen sovittu, että muutetaaan, ymmärrän miksi sähkäri sen siihen on laittanut. Toki olisi pitänyt mainita, koska vaatii erilaisen pistotulpan valaisimeen kuitenkin.
sähkäri vaihtoi muutaman kattovalaisimen tilalle kattopistorasiat.
Tuosta on luettavissa katossa olleen perinteiseen tyyliin sokeripalat, ei kantta.
Eikä tuossa annettujen tietojen valossa ole mitään ymmärrettävää. Ranetettu ja onneksi asiakas on fiksu ja osaa kyseenalaistaa. Eikä tuohon ole ratkaisu erilainen tulppa valaisimeen, maadoitusta sillä ei saa.

Jos huoneessa on maadoitetut pistorasiat, ei tuota maadoittamatonta kruunurasiaa saa käyttää, vaan simme pitää laittaa tuollainen rasia jossa on kaksi pistoketta, jos kruunutoiminnolle on tarve.
En muista ikinä edes nähneeni tuollaista kahden pistokkeen kantta. AK20.1 on nopealla haulla edelleen se, jota tarjotaan eli johtoreiällinen koukkukansi ja perinteiseen tapaan sokeripalaliitos. DCL:ää saa mutten ainakaan itse sekoittaisi vanhaa ja uutta samaan asuntoon.

Mutta juuri noin. Tuon ikäisessä on maadoitetut rasiat eikä tuollaista tuplakanttakaan ole turhaan etsitty. Eli sähkäri takaisin korjaamaan virheensä.
 
Nöyrä kiitos kaikille. Korjauksesta sovittu sähkärin kanssa. Täytyy ottaa kuvia myös työvaiheista että menee tällä kertaa oikein.
 
En muista ikinä edes nähneeni tuollaista kahden pistokkeen kantta.
Ei kai tuota valmiina olekaan, vaan kannessa on hahlo josta naksautetaan aukko johon tuo toinen paikka asetetaan. Sähkönumero on tuolle pistorasiaosalle, mutta käytännössä vaan teurastetaan toinen kansi josta siirretään se varsinainen pistorasia toiseen.
 
Laitoin juuri HomeWizardin P1:n kiinni Aidon 7534 sähkömittariin.
Googlella osuin tähän viestiin, joten lainataan sitä.

Tarviiko HomeWizard jonkun erillisen tilin tai jopa maksullisen subscriptionin, vai toimiiko suoraan Home Assistantin kanssa sellaisenaan?

Itsellä olisi tarve juurikin tällaiseen käyttösähkön mittaukseen ja diy-kolvaukset ei kiinnostelisi.
 
Ajatuksissa pistää televisio rivarikämpän seinään kiinni. Esteettistä syistä mietin, että poraisi reikäsahalla seinään reiät ja uittaisi television johdot väliseinän sisällä. Tottakai huomioiden seinän sisällä mahdollisesti olevat johdotukset yms.

Onko laitonta tai tuleeko jostain sanomista?
 
Ajatuksissa pistää televisio rivarikämpän seinään kiinni. Esteettistä syistä mietin, että poraisi reikäsahalla seinään reiät ja uittaisi television johdot väliseinän sisällä. Tottakai huomioiden seinän sisällä mahdollisesti olevat johdotukset yms.

Onko laitonta tai tuleeko jostain sanomista?
Jos oma kämppä, ja teet reijät asunnon sisäseinään, eikä viereisten asuntojen väliseen seinään, niin anna mennä vaan.
 
Googlella osuin tähän viestiin, joten lainataan sitä.

Tarviiko HomeWizard jonkun erillisen tilin tai jopa maksullisen subscriptionin, vai toimiiko suoraan Home Assistantin kanssa sellaisenaan?

Itsellä olisi tarve juurikin tällaiseen käyttösähkön mittaukseen ja diy-kolvaukset ei kiinnostelisi.
Tilillä pääsee katsomaan kulutusta Homewizardin sovelluksesta ja maksamalla siitä saa heidän servulle dataa talteen pidemmältä ajalta ja joitakin lisätietoja, mutta HA ei tarvitse maksullista tiliä. En muista tarvitsiko HA tiliä ollenkaan (tai vaatiiko HW sen luonnin joka tapauksessa käyttöönottoa varten)...
 
sähkötaulussa mulla 5 kontaktoria . yksi on ruvennut surisemaan ja sen värinän jopa sormin aistii.
Ei auta sen kliksuttelu on/off .
Onko se surina vaarallista ja mitä muutosta niissä tapahtuu että ne rupeaa surisee.. ikää noin 13vuotta niillä. niitä käytetään noin 2-4kertaa päivässä ja päällä ne on päivässä noin 15h
 
sähkötaulussa mulla 5 kontaktoria . yksi on ruvennut surisemaan ja sen värinän jopa sormin aistii.
Ei auta sen kliksuttelu on/off .
Onko se surina vaarallista ja mitä muutosta niissä tapahtuu että ne rupeaa surisee.. ikää noin 13vuotta niillä. niitä käytetään noin 2-4kertaa päivässä ja päällä ne on päivässä noin 15h

Kontaktorin kela ei jaksa enää vetää pohjaan saakka, jolloin kontaktori alkaa resonoimaan verkkojännitteen taajuudella. Lämpö ja surina kulkevat usein käsi kädessä, ja moniin palaa jopa reikä kylkeen ennen kuin lakkaavat toimimasta kokonaan jos eivät syty ennen sitä.
Jos keskuksen läheisyydessä on makuuhuone niin kannattaa harkita kontaktorien korvaamista äänettömillä kontaktoreilla kuten esim. Hager ESC425S ja ETC325S jos vain keskuksen rakenne noita korkeita kontaktoreita sallii.
 
Mikä lienee tässä yhdistelmässä vikana? Meillä 2 kappaletta tällaisia muuntajia, niiden perässä 3-4 tuollaista valaisinta.
Toiminut ongelmitta sen pari vuotta mitä talossa asuttu, nyt paloi ensimmäinen lamppu. Aiemmin ollut useampaa erilaista lamppua joten meinasin korvata kaikki lamput nyt samalla. Uudet lamput ovat samanlaisia joita aiemmin oli osassa valaisimista ollut, lumenit vähän muuttuneet mutta muuten samat speksit tuotenumeroa myöten. Eipäs vaan enää toiminutkaan ongelmitta.
Valot välähtävät kyllä päälle mutta sammuvat heti tai viimeistään muutaman sekunnin kuluttua. Varmaan muuntajan virtasuojat lyövät päälle tms. Tapahtuu jos laitan jokaiseen valaisimeen tuon uuden lampun, tai edes osaan uutta ja osaan vanhoja. Jokainen lamppu kuitenkin yksinään toimii tässä systeemissä, joten eivät ne rikki ole.
Missähän vika? Olisko tässä vääränlainen muuntaja alunperinkin ja aiemmin toiminut niukin naukin? Näitä muuntajia tosiaan kaksi ja molemmissa tulee sama ongelma vastaan, en jaksa uskoa että rikki olisivat molemmat yhtäaikaa menossa.
lamput.png
 
Mikä lienee tässä yhdistelmässä vikana? Meillä 2 kappaletta tällaisia muuntajia, niiden perässä 3-4 tuollaista valaisinta.
Toiminut ongelmitta sen pari vuotta mitä talossa asuttu, nyt paloi ensimmäinen lamppu. Aiemmin ollut useampaa erilaista lamppua joten meinasin korvata kaikki lamput nyt samalla. Uudet lamput ovat samanlaisia joita aiemmin oli osassa valaisimista ollut, lumenit vähän muuttuneet mutta muuten samat speksit tuotenumeroa myöten. Eipäs vaan enää toiminutkaan ongelmitta.
Valot välähtävät kyllä päälle mutta sammuvat heti tai viimeistään muutaman sekunnin kuluttua. Varmaan muuntajan virtasuojat lyövät päälle tms. Tapahtuu jos laitan jokaiseen valaisimeen tuon uuden lampun, tai edes osaan uutta ja osaan vanhoja. Jokainen lamppu kuitenkin yksinään toimii tässä systeemissä, joten eivät ne rikki ole.
Missähän vika? Olisko tässä vääränlainen muuntaja alunperinkin ja aiemmin toiminut niukin naukin? Näitä muuntajia tosiaan kaksi ja molemmissa tulee sama ongelma vastaan, en jaksa uskoa että rikki olisivat molemmat yhtäaikaa menossa.
lamput.png

Muuntaja näyttää olevan 20-105W, ja yksi tuollainen ledilamppu 1,5W, eli jäädään paljon alle tuon muuntajan minimiarvon. Vastaavat halogeenilamput lähtee siitä n. 10W ylöspäin, joten sopivalla kombinaatiolla on toiminut aikaisemmin jos osa ollut ledejä.

Eli muuntajaksi joku ledeille sopiva, jos kaikki vaihtuu ledeiksi.

EDIT: esim. AXXEL led-muuntaja 20W 180-264V 12V DC
 
Muuntaja näyttää olevan 20-105W, ja yksi tuollainen ledilamppu 1,5W, eli jäädään paljon alle tuon muuntajan minimiarvon. Vastaavat halogeenilamput lähtee siitä n. 10W ylöspäin, joten sopivalla kombinaatiolla on toiminut aikaisemmin jos osa ollut ledejä.

Eli muuntajaksi joku ledeille sopiva, jos kaikki vaihtuu ledeiksi.

Okei, no siltä osin ainakin näyttää muuntaja olevan pielessä :thumbsup:

Mutta, tässä on aiemminkin ollut pelkkiä ledejä.
Ja jos tosiaan pistän vain yhteen valaisimen lampun ja jätän muut tyhjäksi niin se kyllä toimii. Vasta sitten tulee ongelmia kun alkaa kaikissa valaisimissa olemaan lamppu.
 
Okei, no siltä osin ainakin näyttää muuntaja olevan pielessä :thumbsup:

Mutta, tässä on aiemminkin ollut pelkkiä ledejä.
Ja jos tosiaan pistän vain yhteen valaisimen lampun ja jätän muut tyhjäksi niin se kyllä toimii. Vasta sitten tulee ongelmia kun alkaa kaikissa valaisimissa olemaan lamppu.
Nuo tuollaiset minimikuorman ilmoittavat teholähteet toimivat alle sen minimikuorman väärällä taajuudella joka saattaa alkaa resonoimaan kaapelissa, niin että jännite heiluu miten sattuu, mutta myös asennettujen lamppujen teho saattaa saada koko patentin synkronoitumaan niin että toimii hyvin. Myös se kuinka monta metriä kaapelia on teholähteen ja lampun välillä vaikuttaa tuohon.
 
2,5mm2 kumikaapelilla varmasti kestää. Se sitten kestääkö syöttävä pistorasia on ihan toinen juttu.
Kiitoksia vastauksesta. Pistorasian pitäisi kestää, on supersuko josta on latailtu jo jonkun aikaa. Nyt vaan pitäisi auto saada hiukan kauemmaksi latauspaikasta. Varmaankin siirryn lataamaan siitä pistorasian vieressä olevasta voimavirtapistokkeesta, pitäisi vaan saada aikaan ostaa uusi laturi : )
 
Kiitoksia vastauksesta. Pistorasian pitäisi kestää, on supersuko josta on latailtu jo jonkun aikaa. Nyt vaan pitäisi auto saada hiukan kauemmaksi latauspaikasta. Varmaankin siirryn lataamaan siitä pistorasian vieressä olevasta voimavirtapistokkeesta, pitäisi vaan saada aikaan ostaa uusi laturi : )
Auton latauksessa ei sitten jatkojohtoja saisi käyttää ollenkaan.
 
Pysyy paremmin kiinni kun ensin muovit sulaa toisiinsa. Eipä tuossa ongelmaa ole kunhan vain speksit on kunnossa
Eipä siinä kai ongelmaa niin kauan kuin talo ei pala. Sitten kun palaa niin luetaan laturin ohjekirjaa jossa kielletään jatkojohto ja vakuutus ei maksa mitään.
 
Pitäisi olla sellainen jatkojohto jossa olisi päässä se supersuko.

Ne 2,5mm2 johtimilla varustetut jatkojohdot ovat tarkoitettu löhinnä työmaille yms, jossa esim paineilmakompressori ei jaksa lähteä jänniteen aleneman takia käyntiin.

Se 1,5mm2 johtimin oleva roikka kyllä kestää itsessään sen 16A jatkuvan kuorman, ongelmapaikka on siinäkin pistorasia.
 
Mökillä on pieni aitta, mihin ajattelin pihalla olevasta sähkötolpasta (missä ulkopistorasia) vetää sähköt jatkojohdolla lämmitintä, puhelimen latausta ym. varten. Vaikka väliin tuleekin ulkokäyttöön tarkoitettu jatkojohto, niin ajattelin laittaa tähän vikavirtasuojan, kun semmoinen pistorasiamallinen löytyy.

Onko oikea paikka vikavirtasuojalle piirin alussa, eli tuossa tolpassa olevassa pistorasiassa?
 
Minkähänlaisessa hintaluokassa liikutaan, kun ajattelin kysellä muutamilta paikallisilta sähkömiehiltä tälläistä hommaa:

Sähköpääkeskukselta johtojen veto verstaaseen, jonne oma pieni ryhmäkeskus + voimavirtapistoke. Valmius kahdelle erinäiselle katokselle tulevaisuuudessa. (helpompi tehdä kun on tuo ryhmäkeskus siellä?)

Eräs vanha tuttava mietiskeli, mahtaako maadoitus riittää enään, jos voimavirran haluaa?

Tuo verstas on yhteydessä taloon itsessään (vanha autotalli), joten matkaa ei kovin hirmuisesti ole. Viheriällä merkitty sähköpääkeskuksen paikka, ja viheriä laatikko olisi se pieni ryhmäkeskus siellä verstaassa.

1714103325785.png
 
Se hinta muodostuu ensisijaisesti sen kaapelin vedosta uudelle keskukselle, joka on todella vaikea arvata, kun ei ole kaapeliteitistä mitään käsitystä.

Voimavirtapistorasia ei aseta maadoitulkselle mitään erityisiä vaatimuksia.
 
On nämä 2000-luvun alkupuolen sähköistykset pintavetoineen varsinainen koristus 110 vuotta vanhan talon seinillä. Silmä lepää.

sahkot.jpg


Oheinen tyylinäyte on mun kesäpaikan portaikon (1 plafondi seinällä) valoa varten. Tuli näitä viritelmiä ledien tieltä purkaessa mieleen, että keksisikö noille yllättävän hyväkuntoisille kytkimille ja piuhoille jotain muuta käyttöä :hmm: ?

Joku on noitakin joskus näpertänyt ihan huolella ja melkein sydäntä riipasee viskata kierrätykseen. Pitäisi ehkä jättää jälkipolville ihmeteltäväksi muutamat.
 
Vetäisin sähköjohdot Vallox MV145 ilmastointikoneelle. Kytkennät tekee luonnollisesti sähkömies. Koneessa pistotulppa 3x1,5s piuhalla. Riittääkö tähän jos vedän 3x1,5s MMJ vai pitääkö olla 3x2,5? Manuaalin mukaan maksimi tehonkulutus 2,7kw.
 
3x2,5s, jotain manuaalia lukasin niin maksimivirrat oli 11,9A. Eipähän tule ongelmia, tarvinnee siis 16A sulakkeen/johdonsuojan.

Edit, näitä tulee jostain syystä paljon vastaan että isompiakin koneita vedetään liian pienillä sulakkeilla. Sitten kun tulee kovat pakkaset jolloin kaikki mahdolliset käytössä, ihmetellään kun sulakkeet ei kestä.
 
Edit, näitä tulee jostain syystä paljon vastaan että isompiakin koneita vedetään liian pienillä sulakkeilla. Sitten kun tulee kovat pakkaset jolloin kaikki mahdolliset käytössä, ihmetellään kun sulakkeet ei kestä.
Kohtuuttomassa ylimitoittamissa ei toki järkeä ole mutta ihan samat ajatukset. Oletus saisi olla se 16A johdonsuoja ja kaapelointi sen mukaan. Tarvetta ei välttämättä tule koskaan mutta lisäkulu paksummassa vedossa on olematon joten en lähtisi säästämään. Onpa varmuuden vuoksi jos ei muuta.
 
3x2,5s, jotain manuaalia lukasin niin maksimivirrat oli 11,9A. Eipähän tule ongelmia, tarvinnee siis 16A sulakkeen/johdonsuojan.

Edit, näitä tulee jostain syystä paljon vastaan että isompiakin koneita vedetään liian pienillä sulakkeilla. Sitten kun tulee kovat pakkaset jolloin kaikki mahdolliset käytössä, ihmetellään kun sulakkeet ei kestä.
Kohtuuttomassa ylimitoittamissa ei toki järkeä ole mutta ihan samat ajatukset. Oletus saisi olla se 16A johdonsuoja ja kaapelointi sen mukaan. Tarvetta ei välttämättä tule koskaan mutta lisäkulu paksummassa vedossa on olematon joten en lähtisi säästämään. Onpa varmuuden vuoksi jos ei muuta.

Vedän siis isommalla. Kiitokset vastauksista!
 
Nuo kytkentäkaapeli saattavat hämätä tuon kaapelin vahvuuden kanssa. Käytännössä se kytkentäkaapeli roikkuu ilmassa tms jokatapauksessa kaapeli jäähtyy hyvin, jolloin ohuempikin johdin riittää, eikä kaapelin pituus saa oikarivirtaakaan merkittävästi putoamaan.

Kyllähän se 3x1,5s saattaisi riittää syöttökaapelinakin, mutta siinä on niin paljon huomioitavia muuttujia että käytännössä laitetaan vaan se pykälää paksumpi.
 
Mikä kaapeli sopisi ympärivuotiseen ulkokäyttöön 12v ulkovaloille? Robottileikkureille on myynnissä jotain kaapeleita, mutta hinta esim. 10m pätkälle on aika posketon. Varmasti halvemmalla pääsee jos rakennan itse liittimet ja vedän virrat valaisimille muuntajalta. Tietysti paras ratkaisu olisi vetää maakaapeli, mutta tuskin on tarpeen perustella miksei tämä nyt ole vaihtoehto..
 
Mikä kaapeli sopisi ympärivuotiseen ulkokäyttöön 12v ulkovaloille? Robottileikkureille on myynnissä jotain kaapeleita, mutta hinta esim. 10m pätkälle on aika posketon. Varmasti halvemmalla pääsee jos rakennan itse liittimet ja vedän virrat valaisimille muuntajalta. Tietysti paras ratkaisu olisi vetää maakaapeli, mutta tuskin on tarpeen perustella miksei tämä nyt ole vaihtoehto..
Riippuu miten aiot vetää kaapelin ja missä sijaitsee. Mutta verkkovirralle tarkoitetut sähkökaapelit toimivat myös 12voltille.
 
Mikä kaapeli sopisi ympärivuotiseen ulkokäyttöön 12v ulkovaloille? Robottileikkureille on myynnissä jotain kaapeleita, mutta hinta esim. 10m pätkälle on aika posketon. Varmasti halvemmalla pääsee jos rakennan itse liittimet ja vedän virrat valaisimille muuntajalta. Tietysti paras ratkaisu olisi vetää maakaapeli, mutta tuskin on tarpeen perustella miksei tämä nyt ole vaihtoehto..
Mulla on 12v ulkovaloille toiminut jo vuosia ongelmitta 0.75mm2 kaiutinkaapeli. Maassa (kaivettu muutama sentin nurmikon alle) laitoin jonkun vanhan puutarhaletkun sisään, niin ei tarvi tärvellä nurmikkoa jos samaan suuntaan tarvii vedellä jotain muutakin. Muutamalle ylhäällä puissa oleville alasvaloille samaa kaapelia ilman mitään lisäsuojia. Hyvin on toiminut. Joku 50m suunnilleen tuota on pihalle tullut vedettyä. Molemmista, 12v sekä 24v muuntajista.

...ja saksan amazonista joskus tilasin 100m https://www.amazon.de/Sonero-S-SC2075RB-100-Metre-Speaker-Colour-Red-black/dp/B084KC9WK6 ja alle 15€ maksoi. Parilla kympillä saisi näköjään tuplasti paksumpaakin alle 20€... tosin ilmaisiin posteihin on nykyään se 100€ minimitilaus. Nää on toisaalta niitä tuotteita, joissa tuntuu kipeiten Suomen kivijalka- ja erikoisputiikkien huikea hinnoittelu. Sama vähän laadukkaammissa ledeissäkin.
 
Mulla on 12v ulkovaloille toiminut jo vuosia ongelmitta 0.75mm2 kaiutinkaapeli. Maassa (kaivettu muutama sentin nurmikon alle) laitoin jonkun vanhan puutarhaletkun sisään, niin ei tarvi tärvellä nurmikkoa jos samaan suuntaan tarvii vedellä jotain muutakin. Muutamalle ylhäällä puissa oleville alasvaloille samaa kaapelia ilman mitään lisäsuojia. Hyvin on toiminut. Joku 50m suunnilleen tuota on pihalle tullut vedettyä. Molemmista, 12v sekä 24v muuntajista.

...ja saksan amazonista joskus tilasin 100m https://www.amazon.de/Sonero-S-SC2075RB-100-Metre-Speaker-Colour-Red-black/dp/B084KC9WK6 ja alle 15€ maksoi. Parilla kympillä saisi näköjään tuplasti paksumpaakin alle 20€... tosin ilmaisiin posteihin on nykyään se 100€ minimitilaus. Nää on toisaalta niitä tuotteita, joissa tuntuu kipeiten Suomen kivijalka- ja erikoisputiikkien huikea hinnoittelu. Sama vähän laadukkaammissa ledeissäkin.
Kuinka pitkiä vetoja olet tehnyt? Tontin nurkalla on kuusi josta pitäisi kuulemma tehdä joulukuusi (eli valaista joulukaudeksi). Tähän arviolta matkaa n. 20m lähimmästä pistokkeesta.
 
Kuinka pitkiä vetoja olet tehnyt? Tontin nurkalla on kuusi josta pitäisi kuulemma tehdä joulukuusi (eli valaista joulukaudeksi). Tähän arviolta matkaa n. 20m lähimmästä pistokkeesta.
Joku 35m tai vähän yli. 24v cob-led nauhalle pihan perukoilla. 12v valoille ei ole ihan yhtä pitkiä vetoja tullut laitettua.

Tuli tehtyä pieni moka ja ostettua joskus pari isohkoa 24v muuntajaa just tulevia valojuttuja varten, kun halvalla sai ja postiminimit täyteen. Nyt valoja etsiessä sitten huomannut että 24v valojen valikoima on lähinnä nauhoja ja autotarvikkeita tms. Ainakin omassa rajallisessa budjettiluokassa
 
Joku 35m tai vähän yli. 24v cob-led nauhalle pihan perukoilla. 12v valoille ei ole ihan yhtä pitkiä vetoja tullut laitettua.

Tuli tehtyä pieni moka ja ostettua joskus pari isohkoa 24v muuntajaa just tulevia valojuttuja varten, kun halvalla sai ja postiminimit täyteen. Nyt valoja etsiessä sitten huomannut että 24v valojen valikoima on lähinnä nauhoja ja autotarvikkeita tms. Ainakin omassa rajallisessa budjettiluokassa

Tuon mittaisen 0,75mm2 CCA-johdon (alumiini) resistanssi pyörii nopealla laskutoimituksella jossain 2,5 ohmin hujakoilla eli taitaa tosiaan olla valon tuoton kannalta ihan yksi ja sama minkä nimellisjännitteen nauhan sinne johtimen päähän kytkee.
 
Tuon mittaisen 0,75mm2 CCA-johdon (alumiini) resistanssi pyörii nopealla laskutoimituksella jossain 2,5 ohmin hujakoilla eli taitaa tosiaan olla valon tuoton kannalta ihan yksi ja sama minkä nimellisjännitteen nauhan sinne johtimen päähän kytkee.
Totta... kunhan ei nyt kytke 24v muuntajaan 12v jännitteelle tarkoitettuja ledejä tms. (paitsi ehkä sarjaan ja about identtiset 12v setit). Ihan vaan selvennykseksi ettei mene alkuperäisen kysymyksen kanssa sekaisin, kun aloin äsken sotkemaan 24v muuntajaa tähän tuossa ylempänä lainatussa postauksessani :)
 
Tarkoitus olisi kesällä lämmittää halvalla pörssisähköllä arimaxin 1800l varaajaa vain ylälämpöä n.60-70 asteeseen kun muuta lämpöä ei tartte kuin khh, ph ja saunan lattioiden lämmitys sekä käyttövesi tietenkin.

Mites tuo mahtaa mennä jos laitan vaan yövastuksen päälle ja jätän tuon päivävastuksen pois päältä, niin lämmittääkö tuo silti koko varaajaa vai meneekö tuo loogisesti niin että ylempi termari säätää ylälämpöä ja alempi alalämpöä?
20240519_112729.jpg
 
Tarkoitus olisi kesällä lämmittää halvalla pörssisähköllä arimaxin 1800l varaajaa vain ylälämpöä n.60-70 asteeseen kun muuta lämpöä ei tartte kuin khh, ph ja saunan lattioiden lämmitys sekä käyttövesi tietenkin.

Mites tuo mahtaa mennä jos laitan vaan yövastuksen päälle ja jätän tuon päivävastuksen pois päältä, niin lämmittääkö tuo silti koko varaajaa vai meneekö tuo loogisesti niin että ylempi termari säätää ylälämpöä ja alempi alalämpöä?
20240519_112729.jpg
Yleensä noissa on kytkentä tehty niin että päiväsähköllä lämmitetään vain yläosaa, jolloin energia menee suoraan lämpökiertoon ja normaalistikin termarit asetetaan niin että ylävastus/päivälämmitys kytkeytyy vasta kun varaaja on selkeästi jäähtynyt.. Siis esim alaosa 90 yläosa 50, riippuen tietysti lämmöntarpeesta.
 
Yleensä noissa on kytkentä tehty niin että päiväsähköllä lämmitetään vain yläosaa, jolloin energia menee suoraan lämpökiertoon ja normaalistikin termarit asetetaan niin että ylävastus/päivälämmitys kytkeytyy vasta kun varaaja on selkeästi jäähtynyt.. Siis esim alaosa 90 yläosa 50, riippuen tietysti lämmöntarpeesta.
Toisaalta päivällä olisikin hyvä lämmittää varaajaa kun sähköauto lataa pääasiassa öisin niin ei tule sitten ongelmia.

Mutta joo luultavasti noin mitä sanoitkin.
 
Toisaalta päivällä olisikin hyvä lämmittää varaajaa kun sähköauto lataa pääasiassa öisin niin ei tule sitten ongelmia.

Mutta joo luultavasti noin mitä sanoitkin.
No tuo riippuu ihan siitä minkäkokoiset vastukset siellä on ja paljonko liittymästä irtoaa tehoja.

Kesällä energian yarve on niin pieni että on melko samantekevää miten tuota käyttää.
 
Se hinta muodostuu ensisijaisesti sen kaapelin vedosta uudelle keskukselle, joka on todella vaikea arvata, kun ei ole kaapeliteitistä mitään käsitystä.

Voimavirtapistorasia ei aseta maadoitulkselle mitään erityisiä vaatimuksia.
Vastaan nyt vähän vanhaan kommenttiin, mutta minusta olisi tällaisissa tapauksissa järkevin tapa tilata sähkölaitokselta uusi syöttö suoraan pikkukeskukselle joka tulisi verstasta varten. En tiedä onko tässä mitään järkeä sähkärien mielestä? Eli en vetäisi talon pääsulakkeiden perään hallien/verstaiden mahdollisia työ-/harrastesähköjä. Ainakin sellaisen selityksen keksin, ettei laukea yksikään pääsulake talon keskukselta jonkin kempin tms takia.
 
Vastaan nyt vähän vanhaan kommenttiin, mutta minusta olisi tällaisissa tapauksissa järkevin tapa tilata sähkölaitokselta uusi syöttö suoraan pikkukeskukselle joka tulisi verstasta varten. En tiedä onko tässä mitään järkeä sähkärien mielestä? Eli en vetäisi talon pääsulakkeiden perään hallien/verstaiden mahdollisia työ-/harrastesähköjä. Ainakin sellaisen selityksen keksin, ettei laukea yksikään pääsulake talon keskukselta jonkin kempin tms takia.
Johtuu vähän paikasta, mutta tuo voi olla hyvinkin kallis ratkaisu, sähköyhtiöllä ei ole mitään velvoitetta toimittaa kahta sähköliittymää yhdelle tontille, mutta tietysti rahaa vastaan sen saa.

Vähintään tuo tietysti maksaa sen uuden liittymämaksun, ja tuplaa kiinteät kuukausumaksut.

Jos harrastekäyttö on niin raskasta että pääsulakkeet vaarantuu, on pääsulakkeen korottaminen aina edullisempaa.. Tosin käsikäyttöiset hitsauslaitteet ei ole erityisen tehokkaita. Kolmivaiheisuudenkin suurin etu on tasaisempi virta, ei niinkään se etteikö yhdestä vaiheesta riittävää tehoa saisi.
 
Jos harrastekäyttö on niin raskasta että pääsulakkeet vaarantuu, on pääsulakkeen korottaminen aina edullisempaa.. Tosin käsikäyttöiset hitsauslaitteet ei ole erityisen tehokkaita. Kolmivaiheisuudenkin suurin etu on tasaisempi virta, ei niinkään se etteikö yhdestä vaiheesta riittävää tehoa saisi.
Totta, taitaisi olla fiksumpaa korottaa pääsulakkeita. Yllättäviä ongelmia voi tulla vastaan noiden kanssa esim. porukoilla hätiköidysti hommattu 1-vaihe VILP jonka kanssa vaikeuksia vaiheiden tasauksessa ja hallin oma uusi keskus jossa modernimmat sulakkeet napsahtelee aina puolen minuutin hitsauksen jälkeen. Tällaisiin on tullut kyseltyä tutulta sähkäriltä vähän väliä apuja.
 
Totta, taitaisi olla fiksumpaa korottaa pääsulakkeita. Yllättäviä ongelmia voi tulla vastaan noiden kanssa esim. porukoilla hätiköidysti hommattu 1-vaihe VILP jonka kanssa vaikeuksia vaiheiden tasauksessa ja hallin oma uusi keskus jossa modernimmat sulakkeet napsahtelee aina puolen minuutin hitsauksen jälkeen. Tällaisiin on tullut kyseltyä tutulta sähkäriltä vähän väliä apuja.
Ison yksivaihekuorman kanssa tuo isompi pääsulake on oikeastaan ainoa vaihtoehto, jos vaihekuormien tasaus ei riitä.

Ei "modernit" johdonsuojat herkkyydessä eroa sulakkeusiin, mutta tietysti jos sinne on liian herkät johdonsuojat asennettu, ei käyttäjä voi ruuvata tilalle vaan hidasta sulaketta kuten ennen.

Tosin vikavirtasuojat ovat hitsauskoneiden kanssa joskus ongelmallisia, vaikka vika tarkalleen ottaen onkin siinä koneessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 131
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom