Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Se koukku ei ole siinä kannessa, vaan runko-osassa. Ei ainakaan tässä käsilläni olevassa ole irroitettavissa/vaihdettavissa.
Eli jos ei tuohon nykyiseen ole mahdollista lamppua ripustaa, niin vaihtoon menee koko rasia, jolloin tulee johtojen kanssa töitä.
Kuten jo edellä kirjoitin, en ripustaisi tuohon yhtään mitään.
Eikä myöskään mene automaattisesti vaihtoon. Noita on eri tyyppisiä ja osassa koukku on irtonainen / käännettävissä kannen alle piiloon jos tarvetta ei ole ja häiritsee.
 
Kuten jo edellä kirjoitin, en ripustaisi tuohon yhtään mitään.
Eikä myöskään mene automaattisesti vaihtoon. Noita on eri tyyppisiä ja osassa koukku on irtonainen / käännettävissä kannen alle piiloon jos tarvetta ei ole ja häiritsee.
Joo, en minäkään tuohon nykyiseen laittelisi.
On tuo itse asiassa vaihdettavissa, irto-osistahan nämä on kasattukin. Pienen muovilipareen katkaisu(ei tarvitse sitten kytkentärasian kantta irroittaa) ja ruuvien irroitus katosta, niin purettavissa. Katon rajassa tietty vähän työlästä....Tuli kokeiltua tässä pöydällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos hyvistä vastauksista. Tuo on edellisen asukkaan jäljiltä tosiaan. Ja nippuside oli tällä kertaa hyvä ratkaisu.

Vaihtoon tuo menee. Täytyy ilmoittaa tyttökaverin vuokraisännälle. Koko rasia ei ole kunnolla kiinni, varmaan roikkuu johtojen varassa nyt.

Screenshot_2024-02-22-22-27-50-089_com.miui.gallery.jpg
 
Jos se jää noin repsottamaan niin onko se valaisimen pohjarasia missään kiinni?
 
Jos se jää noin repsottamaan niin onko se valaisimen pohjarasia missään kiinni?
Vaikka monenlaista asennusta onkin, ovat nuo katon jakorasiat yleensä varsin hyvin kiinni rakenteesta riippumatta. Eli varsin todennäköisesti myös tuossa on niin.

Tuo valaisinkansi itsessään taas koostuu kahdesta osasta. Jakorasiaan kiinni ruuvattava runko ja siihen päälle tuleva kansi. Koukku on runko-osassa kiinni ja normaalisti sen luvataan kestävän 15kg painoa. Kansi taas ainoastaan peittää rasian ja on usein yhdellä melko pienellä ruuvilla kiinni.
Kun kuvassa on omaan silmään edelleen hyllyn kannatin / kalustekulma, on ranetettu jotain. Luultavasti hukattu koukku ja tuolla vältelty pois muuttaessa maksamiselta. En ole yhtään yllättynyt jos tuo kulma ei ole missään kiinni. Tällöin valaisimen paino on vain kannen varassa eikä sen pieni kiinnitysruuvi kestä sellaista.
 
Otinpa kuvan kun tuossa sopivasti oli pussillinen valaisinpistorasioita.



Jonkun ranetuksen edellinen asukas on tehnyt ja tuo tämän hetkinen kulmarauta tosiaan on luultavasti tuon kannen varassa. Tuo kuva on ABB:n rasiasta ja tuosa ei ainakaan vahingossa voi hukata tuota metallirunkoa+koukkua vaan ne pitää kammeta irti muovirungosta. Kuten joku arveli, niin olisikohan tuossa ollut joku plafondi tms, josta syystä tuo koukku tai koko rasia on ollut irti ja sitten koukku hukattu.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on noita samoja ABB kattorasioita. Olisiko särkynyt ja kulmarauta laitettu koukun tilalle. Konstit on monet.

ilmeisesti kulmarauta ei ole metallirungossa kiinni, vaan vain muovikuoren välissä tms.
 
Sähkömies paikalle. Tuskin paria satasta enempää maksaa.

Näinhän se pitäisi tehdä. 10 € osa, 15 min työ, isoimmat kulut matkoista, tuotteen hankinnasta ja laskun tekemisestä. Tähän päälle haaste mistä löydät tekijän, joka viitsii pikku homman takia tulla paikalle.

Eipä hirveästi tarvitse ihmetellä miksi varsinkin omakotitaloissa tee-se-itse miehet eivät ammattilaista vaivaa…
 
Näinhän se pitäisi tehdä. 10 € osa, 15 min työ, isoimmat kulut matkoista, tuotteen hankinnasta ja laskun tekemisestä. Tähän päälle haaste mistä löydät tekijän, joka viitsii pikku homman takia tulla paikalle.

Eipä hirveästi tarvitse ihmetellä miksi varsinkin omakotitaloissa tee-se-itse miehet eivät ammattilaista vaivaa…
Tuohan se juuri oli sarkastinen piiloviesti tuon minun postauksen takana. Tuossa viikko sitten uusin etupihalle pistorasian (auton lämmitys ym). ABB ulkopistorasia motonetissa 26€ ja johdot tökkäämällä kiinni pohjassa. Tietenkään en itse sitä vaihtanut, koska laitonta, mutta Hiace tuskin tulisi pihaan alle 150€ 5min homman takia.
 
Näinhän se pitäisi tehdä. 10 € osa, 15 min työ, isoimmat kulut matkoista, tuotteen hankinnasta ja laskun tekemisestä. Tähän päälle haaste mistä löydät tekijän, joka viitsii pikku homman takia tulla paikalle.

On kyllä erikoinen ala. Kaks viikkoa ennen Joulua ostin uuden kiukaan haaveissa päästä vielä Joulusaunaan. Neljä sähkäriä on luvannut jo tulla. Nyt pitäis vissiin etsiä viides tai saada edelliseltä taas "parin viikon päästä" -asennusta. Aika heikoilla on yksityisasiakas kun mitään et saa asentaa, eikä ammattilaista kiinnosta. Ei kai tuo ole kuin väri väriin kuten vanha? Kaverin puolesta kysyn.

nimim. Juhannuksena saunaan?
 
On kyllä erikoinen ala. Kaks viikkoa ennen Joulua ostin uuden kiukaan haaveissa päästä vielä Joulusaunaan. Neljä sähkäriä on luvannut jo tulla. Nyt pitäis vissiin etsiä viides tai saada edelliseltä taas "parin viikon päästä" -asennusta. Aika heikoilla on yksityisasiakas kun mitään et saa asentaa, eikä ammattilaista kiinnosta. Ei kai tuo ole kuin väri väriin kuten vanha? Kaverin puolesta kysyn.

nimim. Juhannuksena saunaan?
Kelta-vihreä ja sininen menee väri-väriin. Vaiheet, eli musta, ruskea, harmaa, valkoinen, musta-valkoinen, tai mitä siellä nyt sattuu olemaan, ei ole mitään väliä, kunhan ei syöttöjä keskenään yhteen kytke.

Eli jos seinästä ja kiukaalta tulee 5 johdinta tuo on helppo. Jos sieltä tulee jokin muu määrä johtimia, niin sitten on tarkempaa, kuten myös jos siellä ei ole lainkaan sinistä tai keviä.
 
Jatketaanpa valaisinpistorasia-asialla:

Keittiön kattopistorasian paikka ei ole aivan optimaalinen ja valaisin pitäisi saada roikkumaan jostain muualta. Hienoa valaisinta ei haluttaisi pilata ikävännäköisellä asennuksella. Tuleeko kellään mieleen jotain hyvää, kaunista ja halpaa ratkaisua valaisimen ripustuspaikan siirtoon? Valaisimen siirtovarsi? Hieman epäilyttää tuon painonkesto (2,5kg) kolmen lampun valaisimelle.

Kattoon haluttaisiin tehdä mahdollisimman vähän reikiä, mutta kuitenkin jättää mahdollisuus siirtää valaisimen paikkaa, kun pöytä joskus vaihtuu erikokoiseen ja keskipiste saattaa vaihtua.

E. Ehkä vaan Bauhausilta 7 € siirtokiinnike?
 
Viimeksi muokattu:
Jatketaanpa valaisinpistorasia-asialla:

Keittiön kattopistorasian paikka ei ole aivan optimaalinen ja valaisin pitäisi saada roikkumaan jostain muualta. Hienoa valaisinta ei haluttaisi pilata ikävännäköisellä asennuksella. Tuleeko kellään mieleen jotain hyvää, kaunista ja halpaa ratkaisua valaisimen ripustuspaikan siirtoon? Valaisimen siirtovarsi? Hieman epäilyttää tuon painonkesto (2,5kg) kolmen lampun valaisimelle.

Kattoon haluttaisiin tehdä mahdollisimman vähän reikiä, mutta kuitenkin jättää mahdollisuus siirtää valaisimen paikkaa, kun pöytä joskus vaihtuu erikokoiseen ja keskipiste saattaa vaihtua.

E. Ehkä vaan Bauhausilta 7 € siirtokiinnike?
Ihan pelkkä koukku haluttuun kohtaan kattoon ja johto sitten piiloon johonkin siroon kaapelikouruun olisi itselläni ainakin ensimmäinen asia mitä miettisin. Tietty jos haluaa vielä huomaamattomamman johdon kiinnityksen niin kuumaliimapisaroilla johto kattoon kiinni, kuumaliima lähtee IPAlla (isopropanoli) kivasti irti. Tietty riippuu vähän kattomateriaalista.

Nuo siirtovarret taitavat olla suunnilleen yksittäiselle spottivalolle, itse en ainakaan mitään isompia valaisimia niihin ripustelisi.
 
Makuasioitahan nämä, mutta monen arkkitehdinkin kodissa siitä kattokupista roikkuu johto koukkuun josta se valaisin on ripustettu. Itse suunnittelen valaistuksia työkseni, ja tuo on minusta ihan normaali tapa asentaa kattovalaisin. Muovilistaviritykset on sitten järjestäen ihan järkyttävän näköisiä. Mutta ymmärrän toki myös sen, että tuollaiset boheemisti roikkuvat johdot tekevät kipeää järjestystä elämässään vaalivan insinöörin verkkokalvoissa heti kun osuvat näkökenttään :)
 
Makuasioitahan nämä, mutta monen arkkitehdinkin kodissa siitä kattokupista roikkuu johto koukkuun josta se valaisin on ripustettu. Itse suunnittelen valaistuksia työkseni, ja tuo on minusta ihan normaali tapa asentaa kattovalaisin. Muovilistaviritykset on sitten järjestäen ihan järkyttävän näköisiä. Mutta ymmärrän toki myös sen, että tuollaiset boheemisti roikkuvat johdot tekevät kipeää järjestystä elämässään vaalivan insinöörin verkkokalvoissa heti kun osuvat näkökenttään :)
Kyllä siitä roikkuvasta johdosta saa ihan siistin näköisen, varsinkin jos siitä tekee tarkoituksella näkyvän (eli esim. musta johto ja valaisin muuten vaaleassa sisustuksessa). Siististi kaarella roikkuva johto lienee paremman näköinen kuin kattoa vasten pingotettu/liimattu johto tai johtokouru.
 
Ehkä hieman vastoin yleistä käsitystä, nuo asennuslistat ovat olemassa siksi että niitä käyttäen työ on nopeampi, eli edullisempi tehdä. Tietysti isommat listat joiden sisällä on useampia kaapeleita on jo siistimpikin, mutta yksittäisen kaapelin saa (IMO) aina siistimmän näköiseksi ilman listaa, aikaa menee vaan moninkertaisesti.
 
Makuasioitahan nämä, mutta monen arkkitehdinkin kodissa siitä kattokupista roikkuu johto koukkuun josta se valaisin on ripustettu. Itse suunnittelen valaistuksia työkseni, ja tuo on minusta ihan normaali tapa asentaa kattovalaisin. Muovilistaviritykset on sitten järjestäen ihan järkyttävän näköisiä. Mutta ymmärrän toki myös sen, että tuollaiset boheemisti roikkuvat johdot tekevät kipeää järjestystä elämässään vaalivan insinöörin verkkokalvoissa heti kun osuvat näkökenttään :)
Hieman valaisimesta (+johdosta) ja ympäröivästä sisustuksesta riippuvainen asia. Ja monesti näkee, että valaisin on ruuvattu vain mahdollisimman yksinkertaisesti paikalleen ja sokeripalakin on vielä vähän näkyvissä. Eli hyvin toteutettuna kaunis, mutta monesti näkee hieman ronskimman toteutuksen. :D

Voisin silti väittää, ettei tuollaisen siron valonauhavalaisimeen kattokiinnikkeen viereen sovi kauhean hyvin roikkuva johto. :hmm:
TL343310332_7.jpg

LED-riippuvalaisin Trio Helios, eri värejä
 
Jos myytävä kattolamppu on himmennettävä, mutta himmennintyypiksi mainitaan kaukosäädin ja mobiilisovellus, niin toimiiko lamppu silloin tavallisen himmennettävän katkaisijan kanssa?
 
Arkkitehtien omat valaisimet ovat langattomia, koska ei niitä kaapeleita näy koskaan niissä heidän piirtämissä havainnekuvissakaan.
Mutta joo, joku ylisuuri strippereillä katkaistu liimalista joka kulkee määrittelemättömässä kulmassa pitkin kattoa ei useinkaan ole kauhean esteettinen, tosin ei se koukullinen pyykkinaruasennuskaan aina silmiä hivele.


Jos myytävä kattolamppu on himmennettävä, mutta himmennintyypiksi mainitaan kaukosäädin ja mobiilisovellus, niin toimiiko lamppu silloin tavallisen himmennettävän katkaisijan kanssa?

Useimmiten ei toimi.
 
Rasiakansi ja johdon ulostulo, 100 mm jos ei ole kattopistorasiaa valmiiksi tai se
Hieman valaisimesta (+johdosta) ja ympäröivästä sisustuksesta riippuvainen asia. Ja monesti näkee, että valaisin on ruuvattu vain mahdollisimman yksinkertaisesti paikalleen ja sokeripalakin on vielä vähän näkyvissä. Eli hyvin toteutettuna kaunis, mutta monesti näkee hieman ronskimman toteutuksen. :D

Voisin silti väittää, ettei tuollaisen siron valonauhavalaisimeen kattokiinnikkeen viereen sovi kauhean hyvin roikkuva johto. :hmm:
TL343310332_7.jpg

LED-riippuvalaisin Trio Helios, eri värejä

Siis jos seinustalla ruokapöydän vieressä on polkupyörä niin harvalla katse kiinnittyy ekana pätkään valkoista ohutta sähköjohtoa katonrajassa.
 
Rasiakansi ja johdon ulostulo, 100 mm jos ei ole kattopistorasiaa valmiiksi tai se


Siis jos seinustalla ruokapöydän vieressä on polkupyörä niin harvalla katse kiinnittyy ekana pätkään valkoista ohutta sähköjohtoa katonrajassa.
Heh, itse en edes tajunnut että tuolla joku fillari oli kuvassa :D Toki, kun itse olen kameroita, paloilmaisimia, liikeilmaisimia, kaiuttimia sun muita asennellut vuosikaudet työkseni niin automaattisesti ensimmäisenä katse skannaa katonrajaa. Vähän sama juttu kuin emännällä, se huomaa joka ikisen kaverin luona ensimmäisenä jos on matto tai verhot vaihtuneet ja suunnilleen kaikki muu jää huomaamatta. Ihmiset kiinnittävät huomiota eri asioihin.
 
Jos myytävä kattolamppu on himmennettävä, mutta himmennintyypiksi mainitaan kaukosäädin ja mobiilisovellus, niin toimiiko lamppu silloin tavallisen himmennettävän katkaisijan kanssa?
Ei toimi, tai ei ainakaan himmene sillä seinässä olevalla himmentimellä.
 
Tuli muutettua uuten kämppään, ja täällä alasvalot joista 4/5 palanut loppuun. Edellinen omistaja ei ollut asialle vaivautunut tekemään mitään, ja asia oli tiedossa kun tänne tultiin. Hommaa monimutkaistaa nyt se, että oma tietämys sähköhommista on lähellä nollaa ja, että kauppa josta aiemmat lamput oli ostettu, on lopettanut toimintansa.

Aiemmat lamput olivat nämä. Reiät, joita on keittiössä ja kylpyhuoneessa ovat tämmösiä: IMG20240306185249.jpg
halkaisija noin 70 mm.

Kysymys on, että voinko laittaa tuohon lähes minkä vaan sopivan kokoisen alasvalon tilalle (esim tämän) ja mikä olisi omilla minimaalisilla sähköukon taidoilla helpointa (monimutkaisin homma mihin aiemmin kyennyt tainnut olla sokeripalan yhdistäminen)? Onko tuohon mötikkään (kontrolleri? ohjain?) johtojen tökkääminen yhtä yksinkertaista? Kannattaako tämmöstä ees ruveta ite koittamaan (tai saako ylipäätään) mistään mitään tajuamatta?
 
Tuli muutettua uuten kämppään, ja täällä alasvalot joista 4/5 palanut loppuun. Edellinen omistaja ei ollut asialle vaivautunut tekemään mitään, ja asia oli tiedossa kun tänne tultiin. Hommaa monimutkaistaa nyt se, että oma tietämys sähköhommista on lähellä nollaa ja, että kauppa josta aiemmat lamput oli ostettu, on lopettanut toimintansa.

Aiemmat lamput olivat nämä. Reiät, joita on keittiössä ja kylpyhuoneessa ovat tämmösiä: IMG20240306185249.jpg
halkaisija noin 70 mm.

Kysymys on, että voinko laittaa tuohon lähes minkä vaan sopivan kokoisen alasvalon tilalle (esim tämän) ja mikä olisi omilla minimaalisilla sähköukon taidoilla helpointa (monimutkaisin homma mihin aiemmin kyennyt tainnut olla sokeripalan yhdistäminen)? Onko tuohon mötikkään (kontrolleri? ohjain?) johtojen tökkääminen yhtä yksinkertaista? Kannattaako tämmöstä ees ruveta ite koittamaan (tai saako ylipäätään) mistään mitään tajuamatta?
Tuo "mötikkä" on muuntaja, joka muuttaa verkkovirran (230V) tasajännitteeksi (DC). Periaatteessa tuohon voi vaihtaa varmaankin minkä vain reikään sopivan led-spotin, kytkentä valaisimen ohjeen mukaan. Tuo ylempi boksi on kytkentärasia, jossa luultavasti sokeripala tai esim. Wago-liittimet.
 
Täytyy sanoa että on aika ammattimiehiä tuon asentaja kun on laittanu liitoksen rasiaan mutta jättäny kiinni ylimääräisen johdon muuntajaan. Kuten kinkkujuusto mainitsikin niin voi vaihtaa. Lain mukaan amatööri saa vaihtaa tuohon valaisimen. Kunhan vain muistat ottaa oikean sulakkeen ensin pois päältä vanhinkojen välttämiseksi.
 
Täytyy sanoa että on aika ammattimiehiä tuon asentaja kun on laittanu liitoksen rasiaan mutta jättäny kiinni ylimääräisen johdon muuntajaan. Kuten kinkkujuusto mainitsikin niin voi vaihtaa. Lain mukaan amatööri saa vaihtaa tuohon valaisimen. Kunhan vain muistat ottaa oikean sulakkeen ensin pois päältä vanhinkojen välttämiseksi.
Ei saatana, onneksi tuo on hituvirtapuolella. Itse olen erään kauppakeskuksen välikatossa ottanut samantyyppisestä stubusta tällin keskellä yötä kun yöllä oltiin vetämässä kaapelia. Oli tuollainen katkaistu kaapeli, tosin MMJ jostain vastaavasta muhentimesta mutta ensiöpuolelta jätetty välikattoon ja minä menin kiipeämään sinne ja ranne osui kaapelin päähän. Kaapeli osui ranteeseen ja saman käden käsivarsi oli maadoitetussa rungossa kiinni joten mitään vakavampaa ei käynyt mutta käsi oli kyllä turta muutaman tunnin ja duunit loppui mun osalta siihen siltä yöltä kun mestari passitti mitään kyselemättä suoraan lähimpään päivystykseen sydänfilmiin. Tuon jälkeen on kyllä tullut välikattoon kurkkiessa tullut melko varovaiseksi, sen verran pahasti tuo säikytti ja sattui.
 
Pitäisikö noissa kattorasioissa olla jotkut standardin kokoiset ruuvit vai joka valmistajalla omat? Koitin laittaa valaisinta kiinni ja ABB:n ruuvit alkoivat parin kierroksen jälkeen laittaa sen verran pahasti vastaan että ei taida sopia. Itse rasiasta en löytänyt mitään valmistajan logoja tms.
 
Olikohan perus M4 ruuvin kierre ABB vehkeissä. Aina ei mene ja osassa rasioissa on vaan muoviaihio ruuveille. Varsinkin kun perusruuvia jo kertaalleen tarjottu niin koneruuvit ei mene. Mutta ruuvilla vaan kiinni.
 
Se jakorasian kierre on hyvin pehmeässä metallissa, ja helppo rikkoa. Normaali peltiruuvi sinne vaan tilalle.
 
Tulossa sähkäri asentamaan yhden uuden pistorasian ja pari valaisinpistorasiaa. Samalla siirtää yhden valokatkaisijan paikkaa. Pitääkö sähkäriltä saada asennusten jälkeen jonkinlainen tarkastuspöytäkirja?
 
Tulossa sähkäri asentamaan yhden uuden pistorasian ja pari valaisinpistorasiaa. Samalla siirtää yhden valokatkaisijan paikkaa. Pitääkö sähkäriltä saada asennusten jälkeen jonkinlainen tarkastuspöytäkirja?
Tietoa:
 
Tulossa sähkäri asentamaan yhden uuden pistorasian ja pari valaisinpistorasiaa. Samalla siirtää yhden valokatkaisijan paikkaa. Pitääkö sähkäriltä saada asennusten jälkeen jonkinlainen tarkastuspöytäkirja?
Mikään asetus ei vaadi noin pienestä hommasta pöytäkirjaa, mutta jos tilaajana sitä vaadit, niin sähkärin on pöytäkirja laadittava.
 
Mikään asetus ei vaadi noin pienestä hommasta pöytäkirjaa, mutta jos tilaajana sitä vaadit, niin sähkärin on pöytäkirja laadittava.
Ei tarvitse tehdä pöytäkirjaa, mutta mittaustulokset on annettava.
Vähäisiksi katsottavista töistä, kuten yksittäisen asennuskalusteen vaihdosta tai lisäyksestä, ei edellytetä käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa. Tarkastustulokset on kuitenkin tarvittaessa luovutettava tilaajalle.
 
Lastulevyväliseinään pistorasia.
Toisella puolella on jo rasia niin voisi vetää viereen vastakkaiselle puolelle, mutta onko tuo sellainen homma että sähkäri haluaa 99% tod.näköisyydellä.vetää pintarasiat?
Seuraavana sitten paljonko saa laittaa rasioita, rajoittaako sitä mikään kun C10:n takana ja olettavasti syöttö tulee siihen riittävää kaapelipaksuutta?
Tulossa siis "serverihuoneeseen" jossa valokuitu+nas+kotiautomaatio+wlan-tukari+printteri jne. niin ei tarvitsisi jatkojohtojen kanssa leikkiä, sähköhän ei oikeasti paljoa kulu...
 
Lastulevyväliseinään pistorasia.
Toisella puolella on jo rasia niin voisi vetää viereen vastakkaiselle puolelle, mutta onko tuo sellainen homma että sähkäri haluaa 99% tod.näköisyydellä.vetää pintarasiat?
Seuraavana sitten paljonko saa laittaa rasioita, rajoittaako sitä mikään kun C10:n takana ja olettavasti syöttö tulee siihen riittävää kaapelipaksuutta?
Tulossa siis "serverihuoneeseen" jossa valokuitu+nas+kotiautomaatio+wlan-tukari+printteri jne. niin ei tarvitsisi jatkojohtojen kanssa leikkiä, sähköhän ei oikeasti paljoa kulu...
Ei se uppopistorasian asentaminen rempparasialla oikeastaan sen hankalampi ole, mutta ongelma on se että jos siellä seinän sisällä onkin jokin kooliniki tms siinä mihin se rasia aiotaan, niin siitä seuraa ylimääräistä vaivaa kun aivootellaan että mitenkäs nyt edetään..?

Periaatteessa rasioiden määrää ei rajoita mikään, mutta käytännössä jokainen liitos luo vastusta, joka rajoittaa oikosulkuvirtaa. Lisäksi se pistorasia on aika kallis verrattuna moniosaiseen roikkaan.
 
Kysytääs täältä mielipiteitä Shelly EM3 Pro mittarin asennukseen. Kyseessä omakotitalo ja tontilla myös erillinen tallirakennus. Kodin ulkoseinässä on kuvan mukainen kaappi, josta haarautuu syötöt kotiin sisälle kaappiin sekä talliin kaappiin. Haluna olisi siis mitata totaalisesti kokonaiskulutusta, jolloin mittari olisi saatava tuohon ulkokaappiin.

Tuossa kaapissa on suoraan muutama muukin syöttö kodin ja tallin lisäksi, mm. ilmalämpöpumppu. Joten pitäisi mitata aivan "alkupäästä". Merkkasin punaisella nuo alkupään kaapelit, mutta niissä ei ole yhtään varaa, että saisi jokaiseen ujutettua tuon Shellyn clampin/puristimen.

Kysymyksenä siis, että kuinka paljon mahtaa joskus tulla sanomista, jos rikkoo tuon sinetin, että saa tuosta tarpeeksi purettua edestä, että saisi hieman enemmän kaapelia esiin? Tai olisiko jotain muuta ehdotusta mittaukselle? Tietysti yksi vaihtoehto olisi pyytää päivitystä HAN-portilliseen mittariin, mutta kun olisi tuo Shelly jo.

20240317_154033-EDIT.jpg
 
Ei siellä välttämättä ole ylimääräistä tarjolla, kiskoa näkyy riittävän niin yksi vaihtoehto olisi laittaa riviliitin tuohon mihin nuo yltää ja jatkaa pidemmillä piuhoilla eteenpäin. Paras vaihtoehto olisi soitella sähköyhtiöön sineteistä ja vaihtaa heidän ohjeillaaan pidemmät johdot.
 
Kysytääs täältä mielipiteitä Shelly EM3 Pro mittarin asennukseen. Kyseessä omakotitalo ja tontilla myös erillinen tallirakennus. Kodin ulkoseinässä on kuvan mukainen kaappi, josta haarautuu syötöt kotiin sisälle kaappiin sekä talliin kaappiin. Haluna olisi siis mitata totaalisesti kokonaiskulutusta, jolloin mittari olisi saatava tuohon ulkokaappiin.

Tuossa kaapissa on suoraan muutama muukin syöttö kodin ja tallin lisäksi, mm. ilmalämpöpumppu. Joten pitäisi mitata aivan "alkupäästä". Merkkasin punaisella nuo alkupään kaapelit, mutta niissä ei ole yhtään varaa, että saisi jokaiseen ujutettua tuon Shellyn clampin/puristimen.

Kysymyksenä siis, että kuinka paljon mahtaa joskus tulla sanomista, jos rikkoo tuon sinetin, että saa tuosta tarpeeksi purettua edestä, että saisi hieman enemmän kaapelia esiin? Tai olisiko jotain muuta ehdotusta mittaukselle? Tietysti yksi vaihtoehto olisi pyytää päivitystä HAN-portilliseen mittariin, mutta kun olisi tuo Shelly jo.

20240317_154033-EDIT.jpg
Yksi vaihtoehto voisi olla siirtää vikis ja johdonsuojat alemmas, ja tuohon vikiksen kohdalle riviliittimet, joiden avulla nuo nykyiset johdontyngät saisi vähän väljemmin, niin että virtamuuntajat mahtuisivat riviin.
 
Yksi vaihtoehto voisi olla siirtää vikis ja johdonsuojat alemmas, ja tuohon vikiksen kohdalle riviliittimet, joiden avulla nuo nykyiset johdontyngät saisi vähän väljemmin, niin että virtamuuntajat mahtuisivat riviin.
Estääkö joku laittamasta ne virtamuuntajat tuon vikiksen jälkeen? Ainakin omaan silmään vikiksen jälkeen olisi johdoissa enemmän varaa. Voi tietty olla ettei kuvassa näy kaikkea tms.
 
Estääkö joku laittamasta ne virtamuuntajat tuon vikiksen jälkeen? Ainakin omaan silmään vikiksen jälkeen olisi johdoissa enemmän varaa. Voi tietty olla ettei kuvassa näy kaikkea tms.
Noiden tulevien piuhojen alla näkyy virtakisko= ei mene enää kaikki mittauksen kautta jos siltäpuolen mittaa.
 
Estääkö joku laittamasta ne virtamuuntajat tuon vikiksen jälkeen? Ainakin omaan silmään vikiksen jälkeen olisi johdoissa enemmän varaa. Voi tietty olla ettei kuvassa näy kaikkea tms.
Ainakin jos tarkoitus on mitata kaikki sähkönkukutus, sille on este. Eihän tuon vikiksen takana ole kuin mittauskeskuksen pistorasiat.
 
Estääkö joku laittamasta ne virtamuuntajat tuon vikiksen jälkeen? Ainakin omaan silmään vikiksen jälkeen olisi johdoissa enemmän varaa. Voi tietty olla ettei kuvassa näy kaikkea tms.
Noiden tulevien piuhojen alla näkyy virtakisko= ei mene enää kaikki mittauksen kautta jos siltäpuolen mittaa.

Jep, siellä on virtakisko alla, ja vikiksen läpi menee vaan keskuksen pistorasiat. Ja haluna olisi tosiaan mitata ihan koko "tilan" kulutusta. Vikiksen alla olevista kolmesta johdonsuojasta lähtee sitten puolin toisin talliin/kotiin, ja noiden kolmen alla olevasta parista suojasta ilmalämpöpumppu ja kolmanteen ulkona olevaan pikkurakennukseen.

Hyvä huomio sinällään, ettei noissa punaisella merkatuissa kaapeleissa ole välttämättä kannen alla varaa, joten lienee parhainta kysyä sähköyhtiöltä, että millä tavoin saadaan tarpeen mukaan vaihdettua hieman pidempiin. Ei tule sitten sanomista joskus kun on sinetit rikki..
 
Osana muuta remonttia sähkäri vaihtoi muutaman kattovalaisimen tilalle kattopistorasiat. Nyt vasta huomasin, että kaikki uudet on maadoittamattomia:

Screenshot 2024-03-28 at 7.13.04.png

Tai rasia on maadoitettu, mutta kaikista kolmesta uudesta puuttuu se maadoitus "tappi". Vanhoissa rasioissa se on:

Screenshot 2024-03-28 at 7.24.26.png

Ennen kuin alan viestittää sähkärille kysyn teiltä, voisiko tällaiseen olla joku järkevä syy? Talo on vuodelta 2002.
 
Osana muuta remonttia sähkäri vaihtoi muutaman kattovalaisimen tilalle kattopistorasiat. Nyt vasta huomasin, että kaikki uudet on maadoittamattomia:

Screenshot 2024-03-28 at 7.13.04.png

Tai rasia on maadoitettu, mutta kaikista kolmesta uudesta puuttuu se maadoitus "tappi". Vanhoissa rasioissa se on:

Screenshot 2024-03-28 at 7.24.26.png

Ennen kuin alan viestittää sähkärille kysyn teiltä, voisiko tällaiseen olla joku järkevä syy? Talo on vuodelta 2002.

Tuo ylempi rasia on ns. kruunurasia. Onko kyseisten rasioiden ohjaamiseen käytettävä valokytkin kaksiosainen? Jos olisi normaali maadoittamaton rasia niin siinä olisi vain kaksi reikää.

Onkohan tuollaisia alemman kuvan kaltaisia tuplarasioita saatavilla, sillä saisi sen maadoituksenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ylempi rasia on ns. kruunurasia. Onko kyseisten rasioiden ohjaamiseen käytettävä valokytkin kaksiosainen? Jos olisi normaali maadoittamaton rasia niin siinä olisi vain kaksi reikää.

Onkohan tuollaisia alemman kuvan kaltaisia tuplarasioita saatavilla, sillä saisi sen maadoituksenkin.
Kiitos vastauksesta! Näitä uusia ohjaa yksiosainen valokytkin.

Yhdessä makuuhuoneessa on myös yksiosainen valokytkin ja alkuperäinen kattopistorasia yhdellä pistokkeella, mutta siitä tuollainen maadoitustappi löytyy.
 
Kiitos vastauksesta! Näitä uusia ohjaa yksiosainen valokytkin.

Yhdessä makuuhuoneessa on myös yksiosainen valokytkin ja alkuperäinen kattopistorasia yhdellä pistokkeella, mutta siitä tuollainen maadoitustappi löytyy.

Tuo uusi on tosiaan kruunuvalaisinpistorasia. Ilmeisesti joskus aikaisemmin ollut kaksiosainen kytkin sitä ohjaamassa. Jos ei ole erikseen sovittu, että muutetaaan, ymmärrän miksi sähkäri sen siihen on laittanut. Toki olisi pitänyt mainita, koska vaatii erilaisen pistotulpan valaisimeen kuitenkin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 278
Viestejä
4 507 715
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom