Onko miten yleistä laittaa kärjet rinnan, jolloin kuorma pienenee?Hmm no 16A/3600W tuo kestää tuollaista puhdasta resistiivistä kuormaa kuten auton lämmitys.. Tai oikeastaan 2x16A kun on 2s malli.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onko miten yleistä laittaa kärjet rinnan, jolloin kuorma pienenee?Hmm no 16A/3600W tuo kestää tuollaista puhdasta resistiivistä kuormaa kuten auton lämmitys.. Tai oikeastaan 2x16A kun on 2s malli.
Onko miten yleistä laittaa kärjet rinnan, jolloin kuorma pienenee?
ABB manuaalissa oli muistaakseni tuplakärjet rinnan 1,8x virran kesto ja kolme kärkeä rinnan 2,5x.Oikein mitoitetun osan kesto ei tuplaannu kärjet tuplaamalla.
ABB manuaalissa oli muistaakseni tuplakärjet rinnan 1,8x virran kesto ja kolme kärkeä rinnan 2,5x.
jos omistaa tuollaisen tuplakärkikontaktorin ja se yhteen vaiheeseen kytketty, niin ei siitä rinnan kytkemisestä pitäisi kai mitään haittaakaan olla, jos ei esim revitellä yli yhden kärjen max virran? Eipähän mene toiset kärjet hukkaan.
Ihan sitä vain kysyin alkuperäisessä kysymyksessä, tehdäänkö tuota yleisesti. Olen teknisesti suuntautunut henkilö teknisellä alalla, mutta minulla ei ole virallista sähköalan tutkintoa. Ymmärrän kyllä jonkin verran sähköjenkin päälle opintojen, töiden ja harrastusten tiimoilta.Ihan mielenkiinnosta miksi kysyt asiaa johon osaat itsekin vastata ulkomuistista?
Ihan sitä vain kysyin alkuperäisessä kysymyksessä, tehdäänkö tuota yleisesti. Olen teknisesti suuntautunut henkilö teknisellä alalla, mutta minulla ei ole virallista sähköalan tutkintoa. Ymmärrän kyllä jonkin verran sähköjenkin päälle opintojen, töiden ja harrastusten tiimoilta.
Tiedän että kärkiä voidaan kytkeä rinnan tai sarjaan erilaisissa sovellutuksissa ja siihen on kontaktorivalmistajilla kanta ja ohjeetkin. Hyvin paljon on myös vänkäystä siitä, saako näin tehdä tai kannattaako se. Tiedän kyllä, miksi se ei ole paras ratkaisu, eikä sillä voi/saa korvata esim alimitoitettua kontaktoria.
En oikein tiedä, miten vikaantumisherkkyys kasvaisi, jos kärkien läpi menevä virta puolitetaan. Kumpi sitten isompi ja kumpi pienempi paha. Ainakin kärkien kuumeneminen pitäisi pienentyä, jos se nyt on ongelma alunperinkään. Toki kytkentäpiikki säilyy todennäköisesti ennallaan, koska kärjet eivät edelleenkään sulkeudu/avaudu samalla mikrosekunnilla.Ei tehdä noin ainakaan normaaleissa laitos/asuinkiinteistöissä, en osaa sanoa teollisuudesta mutta en näe syytä miksi sielläkään tarkoituksellisesti lisättäisiin mahdollisten vikakohtien määrää.
En oikein tiedä, miten vikaantumisherkkyys kasvaisi, jos kärkien läpi menevä virta puolitetaan. Kumpi sitten isompi ja kumpi pienempi paha. Ainakin kärkien kuumeneminen pitäisi pienentyä, jos se nyt on ongelma alunperinkään. Toki kytkentäpiikki säilyy todennäköisesti ennallaan, koska kärjet eivät edelleenkään sulkeudu/avaudu samalla mikrosekunnilla.
Shellyn PM malli pitäisi valmistajan mukaan kytkeä aallon nollapisteessä, mutta minkä verran lie tulee mekaanista viivettä. Varmaankin juuri sen puolikkaan aallon verran
Loppukevennyksenä yhdellä kaverilla on kodinkonehuoltoliike. Häneltä turha kysyä, minkä merkkinen pesukone tai jääkaappi olisi hyvä. Hänen mielestään kaikki ovat paskoja, koska hän näkee vain niitä hajallisiaMutta tosiaankaan en tee ennakoivaa huoltoa lainkaan joten havainnot on tehty osan jo hajottua.
Mikä tahansa sysäysrele käy, mutta jos asennuspaikkaaan ei saa helposti dinkiskoon tarkoitettua sysäriä, niin eltako myy kojerasiaan tarkoitettua sysäriä, joka on pieni, ja mahtuu ton esmin tilalle.Eteisen valaistuksen ilmeisen monta vuotta elämää nähnyt rele alkanut sirisemään kun painonapista yrittää sammuttaa valoja.
Osaisiko joku sanoa tälle vanhalle Esmin releelle korvaavaa, tälle tuskin lie mitään tehtävissä?
Laitoin juuri HomeWizardin P1:n kiinni Aidon 7534 sähkömittariin. Verkkoyhtiöltä pyysin HAN -portin aktivoinnin.Kokemuksia Aidon 7534 sähkömittarista. Tuossa on HAN-portti, tosin ei vakiona aktiivinen mutta tietääkö joku osaako tuo portti tarjota myös virtaa siihen kiinnitettävälle laitteelle?
Aidonin jotain mittarikuvauksesta sain kuvan että tuosta pitäisi saada myös ulkoiselle laitteelle virrat.
Itsellä lähti ilman apuvirtaa tuo sama P1 palikkaLaitoin juuri HomeWizardin P1:n kiinni Aidon 7534 sähkömittariin. Verkkoyhtiöltä pyysin HAN -portin aktivoinnin.
P1 lukija ei lähtenyt henkiin suoraan vaan pitää antaa apuvirtaa laitteessa olevan microUSB -liittimen kautta. Valitettavasti sähkökeskuksessa ei ole pistorasiaa (vielä..) ja apuvirta tulee nyt 20000Mah powerbankista niin kauan kuin tulee .
Pitää keksiä tähän joku parempi ratkaisu ja varmaan asennuttaa se pistorasia tuonne sähkökaappiin ja siitä laturilla virrat P1 lukijaan.
Aika erikoista.. voikohan verkkoyhtiö säätää tuleeko porttiin vain datasignaali vai myös virta tms? Itse olen Vantaan Energia Sähköverkkojen alueella.Itsellä lähti ilman apuvirtaa tuo sama P1 palikka
Mahdollisesti voi. Ainakin SESKOn suosituksen mukaisesti portissa pitäisi olla myös optio jännitesyöttöön: https://sesko.fi/wp-content/uploads...siakasrajapinta_suomenkielinen_2022-12-13.pdfvoikohan verkkoyhtiö säätää tuleeko porttiin vain datasignaali vai myös virta tms?
Siltä tuo vähän vaikuttaisi kun olen kuullut muutaman muunkin tapauksen ettei tuo P1 olisi saanut virtaa näistä Aidonin mittareista vaikka ainakin speksien mukaan niistä pitäisi saada myös virtasignaali.Aika erikoista.. voikohan verkkoyhtiö säätää tuleeko porttiin vain datasignaali vai myös virta tms? Itse olen Vantaan Energia Sähköverkkojen alueella.
Laitoin kyselyn / palvelupyynnön asiasta verkkoyhtiöön. Katsotaan mitä vastaavat.Siltä tuo vähän vaikuttaisi kun olen kuullut muutaman muunkin tapauksen ettei tuo P1 olisi saanut virtaa näistä Aidonin mittareista vaikka ainakin speksien mukaan niistä pitäisi saada myös virtasignaali.
Katotaan nyt ensin mitä verkkoyhtiö sanoo tuohon virta-asiaan. Lukulaitehan on ihan tehdasvalmisteinen eikä DYI ainakaan kuten itse asian miellän. HomeWizard Wi-Fi P1 Meter - HomeWizardOsassa noissa DIY palikoissa ollut se ongelma et kytkettäessä se yrittää ottaa liikaa virtaa portista ja mittari sitten pätkii tuota. Kysyisin myös homewizardilta et onko niillä joku custom firmis tuohon ilmiöön.
Katotaan nyt ensin mitä verkkoyhtiö sanoo tuohon virta-asiaan. Lukulaitehan on ihan tehdasvalmisteinen eikä DYI ainakaan kuten itse asian miellän. HomeWizard Wi-Fi P1 Meter - HomeWizard
Kiitos!Huomasin muuten että Homewizardin suomenkielinen sivusto ilmoittaa tuolle P1 lukijalle hinnaksi 9,95€ ja englanninkielisellä sivulla hinta on 29,95€.
Laitoin kokeeksi yhden P1 tilaukseen, tilaus meni ainakin läpi ja ei tullut edes postimaksua päälle.
Tilannepäivitys:Laitoin juuri HomeWizardin P1:n kiinni Aidon 7534 sähkömittariin. Verkkoyhtiöltä pyysin HAN -portin aktivoinnin.
P1 lukija ei lähtenyt henkiin suoraan vaan pitää antaa apuvirtaa laitteessa olevan microUSB -liittimen kautta. Valitettavasti sähkökeskuksessa ei ole pistorasiaa (vielä..) ja apuvirta tulee nyt 20000Mah powerbankista niin kauan kuin tulee .
Pitää keksiä tähän joku parempi ratkaisu ja varmaan asennuttaa se pistorasia tuonne sähkökaappiin ja siitä laturilla virrat P1 lukijaan.
Manuaalissa ei ole mainintaa vaihekulman mittauksesta eli mitannee näennäistehoa, asialla merkitystä lähinnä moottoreiden ja teholähteiden mittauksessa.Virrankulutusmittaria ettiskelen pistorasiaan, tuollanen tuli vastahan. Olisi sopiva, kun tarkotus olisi laittaa tuonne vähän "piiloon" tuo pistorasia, niin saisi luettua sen lukeman ilman kömpimistä ja siirtelyä.. Taitaa hommansa tehdä kuten muutkin? Ja tärkeänä ettei sähkökatkon aikana kadota kaikkea.
Laittaa johonkin kenttään sähköntuotannon keskimääräisen hiilidioksidiarvon, niin tuo laskee paljonko se käytetty energia on tuottanut hiilidioksidi pästöjä. Käytännössä vaan markkinointitarkoituksessa lisätty featurerivi.Hiilidioksidi mittaus on mulle mysteeri, ilmeisesti joku nykyajan viherilmiö?
Voi käyttää sanoja sulakkeita, jos voimavirtapistorasia on tarkoitettu johonkin hetkelliseen tarpeeseen, joksi aikaa vilpin voi sammuttaa, mutta esim sähköauton lataus tms pitkäaikainen käyttö ei onnistu.Koska nyt on pitkät pyhät ja sähkäreitä vaikea saada kiinni niin kysyn täällä. Eli sähkökaapista menee 3x16A sulakkeet vesi-ilmalämpöpumpulle joka sijaitsee autotallin yhteydessä. Tarkoitus olisi asentaa autotalliin voimavirtapistoke, voiko näitä samoja VILPin sulakkeita käyttää tuohon voimavirtaan?
Ja jos enemmänkin käyttöä niin VILP:ssa ja monessa laturissa on jonkinlainen kuormanjako/käytönesto. Saa esim. laturin pois päältä kun VILP käy tms.Voi käyttää sanoja sulakkeita, jos voimavirtapistorasia on tarkoitettu johonkin hetkelliseen tarpeeseen, joksi aikaa vilpin voi sammuttaa, mutta esim sähköauton lataus tms pitkäaikainen käyttö ei onnistu.
Ja jos enemmänkin käyttöä niin VILP:ssa ja monessa laturissa on jonkinlainen kuormanjako/käytönesto. Saa esim. laturin pois päältä kun VILP käy tms.
Ei välttämättä ole huono laittaa suoraan simppeli estokytkin VILP:lle vaikka pistorasian käyttö olisi satunnaista jos tietää että se tulee olemaan vaikka sirkkelin tms. kuormittavan käyttöä...
Riippuu toki miten helppo johto on vetää ja onko VILP:n ohjaus hollilla muutenkin.
Pojalle aloin asentamaan uutta kattovalaisinta, ja todella ällistyin kun näin katossa olevan johdotukset. Talomme siis vuonna 2010 valmistunut.
Rasiaan tulee siis kaksi johtokimppua eri suunnista, joissa siis molemmissa ne normaalit 3 johtoa, eli siniset, ruskeat, ja keltavihreät.
Selittäkää tyhmälle että miksi ruskeat on yhdistetty rasiassa liittimellä, molemmat siniset tulee rasian valopistokkeeseen, ja keltavihreä pistokkeen päähän. Toinen keltavihreä on katkaistu poikki rasiassa, eikä yhdistä siis mihinkään.
Paska sähkäri ollu kun keviä ei ikinä saisi katkaista vaikka ei menisi mihinkään. Teippaisi tai laittasi tyhjään wagoon. Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.Toinen kaapeli on syöttö ja toinen menee kytkimelle jolta palaava sininen on ohjattu vaihejohdin jota ei välttämättä ole merkitty mitenkään, toisinaan sinisessä on teippi tai musta tussinjälki.
Usein kytkimelle menevä keltavihreä jätetään kytkemättä joten eipä tuossa kuvauksen perusteella mitään erikoista ole.
Kiitos. Kaikki varastossa olevat 2kpl tilasin. Tulipa postikuluineen liittimille hintaa...Liitin on Krone RJ-K ja vaatii erillisen adapterin tuohon kiinnitykseen. En ole varma onko tuohon olemassa jotain sovitinta nykyaikaisemmille työkaluttomille liittimille, yleensä nuo uusitaan kokonaan.
Tukuista noita tuskin enää löytää joten saatavuus voi olla ongelma.
e. Täällä näyttäisi olevan: LAN kaapelit (Verkkokaapelit)
Tuotanto on lakkautettu aikaa sitten joten kannattaa ehkä hankkia pari ylimääräistä useampaa sorttia.
Energiamittausta suunnittelemassa niin mietin riittääkö että mittaa vaan yhtä vaihetta ja kertoo kolmella kun riittää että suurinpiirtein oikeat luvut.
Mahdollisesti voi. Ainakin SESKOn suosituksen mukaisesti portissa pitäisi olla myös optio jännitesyöttöön: https://sesko.fi/wp-content/uploads...siakasrajapinta_suomenkielinen_2022-12-13.pdf
Siltä tuo vähän vaikuttaisi kun olen kuullut muutaman muunkin tapauksen ettei tuo P1 olisi saanut virtaa näistä Aidonin mittareista vaikka ainakin speksien mukaan niistä pitäisi saada myös virtasignaali.
Tilannepäivitys:
Verkkoyhtiöstä kun HAN -väylän virransyötöstä kyselin vastasivat he tänään että vastaavaa ovat kuulleet ja suosittelivat koittamaan P1 lukijan herättämistä ulkoisen virtalähteen kanssa.
Näinhän jo teinkin viime viikolla ja powerbank on ollut lukijan perässä siitä saakka, ja toiminut. Äsken sitten menin mittarille, irroitin powerbankin ja kuinka ollakaan, P1 -lukija jäi päälle. Toivottavasti homma nyt toimii pysyvästi. Olisiko tuossa lukijassa joku pieni oma akku, kondensaattori tms jonka pitää ensin hieman latautua ennen kuin lukija pysyy päällä HAN -virroilla..
Minulla on pöytätietokone, näyttö ja aktiivikaiuttimet jatkojohdon päässä jossa on virtakytkin, ja olin sammuttanut virran johdosta muutaman päivän poissaolon ajaksi. Eilen kun laitoin virrat napista takaisin päälle niin automaattisulake meni taulusta alas. Kuormasta ei voinut olla kyse kun saman sulakkeen päässä oli vain pari valaisinta tuon lisäksi. Nostin takaisin ylös niin kaikki laitteet ja valot toimii normaalisti.
Tarvitseeko tuollaisesta huolestua? Ei ole aiemmin tapahtunut vastaavaa minkään sähkölaitteen kanssa.
Keskuksessa ryhmälle B10 tai B16 automaatti?
Sanoisin että ihan normaalia, isojen hakkurivirtalähteiden verkkokondensaattorit voivat ottaa tyhjästä täyteen varautuessaan hyvinkin ison piikkivirran mikä voi laukaista tuollaisen herkemmän johdonsuojan.
Minusta tuollainen on hieman epäkäytännöllistä ja ne halvat nappiroikatkin ovat mitä sattuu. Olen pitänyt tapana käyttää pöytätietokoneen ohessa master-slave roikkaa joka kytkee apulaitteet keskusyksikön PSU:n kuormituksen perusteella. Ei sillä että nämäkään laitteet välttämättä aina olisivat ihan kultamitalilaatua, mutta tämä viimeisin on toiminut yli 15 vuotta virheettömästi.Minulla on pöytätietokone, näyttö ja aktiivikaiuttimet jatkojohdon päässä jossa on virtakytkin, ja olin sammuttanut virran johdosta muutaman päivän poissaolon ajaksi.
Osassa noista (halvoista) kytkimellisistä roikista on sellaiset kytkimet jotka eivät edes kestä kovin montaa kertaa sitä että kytketään päälle/pois niin että laitteet ovat päällä kytkimen perässä vaan rupeaa esiintymään kipinöintiä ja lämpenemistä toistuvassa käytössä. Eli kannattaa sammuttaa laitteet ensin omista virtakytkimistään ennen tuon roikan kytkimen sammuttamista.Minusta tuollainen on hieman epäkäytännöllistä ja ne halvat nappiroikatkin ovat mitä sattuu. Olen pitänyt tapana käyttää pöytätietokoneen ohessa master-slave roikkaa joka kytkee apulaitteet keskusyksikön PSU:n kuormituksen perusteella. Ei sillä että nämäkään laitteet välttämättä aina olisivat ihan kultamitalilaatua, mutta tämä viimeisin on toiminut yli 15 vuotta virheettömästi.
Toki monella on siinä samassa työpisteessä laitteita joissa kannattaa pitää jatkuva virta(ja mahdollisesti maun mukaan manuaalisesti katkaista punaista valoa hehkuvasta toisesta roikasta). Tämä lienee kaikille itsestäänselvää ja minua pitää helposti tyhmänä, kyllähän kaikki tajuavat wifi-ap:n sun muut. Tarkoitankin sitä, että jotkut tulostimet myös tykkäävät kamalasti siitä ettei niistä katkea virta joka kerta työaseman sammuessa.