Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Onko miten yleistä laittaa kärjet rinnan, jolloin kuorma pienenee?

Vaikka ne tuplakärjet olisivat samasta kontaktorista niin silti toinen kosketinpareista koskee joka kytkentäkerralla toista aikaisemmin jolloin se kipinöinnin vuoksi kuluu toista paria nopeammin.
On kustannustehokkaampaa joko laittaa yksi riittävän suuri tai vähentää rasitusta muilla keinoin kuten tehdä kytkentä jännitteen nollapisteessä.
Oikein mitoitetun osan kesto ei tuplaannu kärjet tuplaamalla.
 
Ehkä jos sen kontaktorin tehtävä ei ole normaalisti ohjata kuormaa, tuosta tuplakärjestä voisi olla hyötyä.
 
Oikein mitoitetun osan kesto ei tuplaannu kärjet tuplaamalla.
ABB manuaalissa oli muistaakseni tuplakärjet rinnan 1,8x virran kesto ja kolme kärkeä rinnan 2,5x.

jos omistaa tuollaisen tuplakärkikontaktorin ja se yhteen vaiheeseen kytketty, niin ei siitä rinnan kytkemisestä pitäisi kai mitään haittaakaan olla, jos ei esim revitellä yli yhden kärjen max virran? Eipähän mene toiset kärjet hukkaan.
 
ABB manuaalissa oli muistaakseni tuplakärjet rinnan 1,8x virran kesto ja kolme kärkeä rinnan 2,5x.

jos omistaa tuollaisen tuplakärkikontaktorin ja se yhteen vaiheeseen kytketty, niin ei siitä rinnan kytkemisestä pitäisi kai mitään haittaakaan olla, jos ei esim revitellä yli yhden kärjen max virran? Eipähän mene toiset kärjet hukkaan.

Itse jättäisin ylimääräisen parin kytkemättä jo pelkästään siksi ettei kytkentä näyttäisi viritelmältä, kaavion mukaisen osan korvaamisen toisella tukkureissun välttämiseksi vielä ymmärtää mutta tuollainen näyttäisi jo tarkoitukselliselta.

Ihan mielenkiinnosta miksi kysyt asiaa johon osaat itsekin vastata ulkomuistista?
 
Ihan mielenkiinnosta miksi kysyt asiaa johon osaat itsekin vastata ulkomuistista?
Ihan sitä vain kysyin alkuperäisessä kysymyksessä, tehdäänkö tuota yleisesti. Olen teknisesti suuntautunut henkilö teknisellä alalla, mutta minulla ei ole virallista sähköalan tutkintoa. Ymmärrän kyllä jonkin verran sähköjenkin päälle opintojen, töiden ja harrastusten tiimoilta.

Tiedän että kärkiä voidaan kytkeä rinnan tai sarjaan erilaisissa sovellutuksissa ja siihen on kontaktorivalmistajilla kanta ja ohjeetkin. Hyvin paljon on myös vänkäystä siitä, saako näin tehdä tai kannattaako se. Tiedän kyllä, miksi se ei ole paras ratkaisu, eikä sillä voi/saa korvata esim alimitoitettua kontaktoria.

Minulla on nyt auton lämmitykseen menossa kaksikärkinen kontaktori ja ihan sillä kyselin, kytkeekö sähkäri kärjet rinnan vai ei. Sähkäri ei tuollaisesta saata tietää mitään. Kontaktorin läpi menee 16A sulakkeen kautta lähes sen verran ja kontaktori sen toki kestää yksilläkin kärjillä. Kontaktoria ohjataan shellyn releellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan sitä vain kysyin alkuperäisessä kysymyksessä, tehdäänkö tuota yleisesti. Olen teknisesti suuntautunut henkilö teknisellä alalla, mutta minulla ei ole virallista sähköalan tutkintoa. Ymmärrän kyllä jonkin verran sähköjenkin päälle opintojen, töiden ja harrastusten tiimoilta.

Tiedän että kärkiä voidaan kytkeä rinnan tai sarjaan erilaisissa sovellutuksissa ja siihen on kontaktorivalmistajilla kanta ja ohjeetkin. Hyvin paljon on myös vänkäystä siitä, saako näin tehdä tai kannattaako se. Tiedän kyllä, miksi se ei ole paras ratkaisu, eikä sillä voi/saa korvata esim alimitoitettua kontaktoria.

Ei tehdä noin ainakaan normaaleissa laitos/asuinkiinteistöissä, en osaa sanoa teollisuudesta mutta en näe syytä miksi sielläkään tarkoituksellisesti lisättäisiin mahdollisten vikakohtien määrää.
 
Ei tehdä noin ainakaan normaaleissa laitos/asuinkiinteistöissä, en osaa sanoa teollisuudesta mutta en näe syytä miksi sielläkään tarkoituksellisesti lisättäisiin mahdollisten vikakohtien määrää.
En oikein tiedä, miten vikaantumisherkkyys kasvaisi, jos kärkien läpi menevä virta puolitetaan. Kumpi sitten isompi ja kumpi pienempi paha. Ainakin kärkien kuumeneminen pitäisi pienentyä, jos se nyt on ongelma alunperinkään. Toki kytkentäpiikki säilyy todennäköisesti ennallaan, koska kärjet eivät edelleenkään sulkeudu/avaudu samalla mikrosekunnilla.

Shellyn PM malli pitäisi valmistajan mukaan kytkeä aallon nollapisteessä, mutta minkä verran lie tulee mekaanista viivettä. Varmaankin juuri sen puolikkaan aallon verran :)
 
Viimeksi muokattu:
En oikein tiedä, miten vikaantumisherkkyys kasvaisi, jos kärkien läpi menevä virta puolitetaan. Kumpi sitten isompi ja kumpi pienempi paha. Ainakin kärkien kuumeneminen pitäisi pienentyä, jos se nyt on ongelma alunperinkään. Toki kytkentäpiikki säilyy todennäköisesti ennallaan, koska kärjet eivät edelleenkään sulkeudu/avaudu samalla mikrosekunnilla.

Shellyn PM malli pitäisi valmistajan mukaan kytkeä aallon nollapisteessä, mutta minkä verran lie tulee mekaanista viivettä. Varmaankin juuri sen puolikkaan aallon verran :)

Mun kokemuksien mukaan viat ovat aina siellä ohjauspuolella, kela väsähtää ja kontaktori alkaa pärisemään tai lakkaa kokonaan vetämästä. Pärinä sitten johtaa tehohäviön kasvaessa kontin rungon sulamiseen tai kärkien palamiseen eli tulee reikä kylkeen ja/tai osan toiminta loppuu kokonaan.
Mutta tosiaankaan en tee ennakoivaa huoltoa lainkaan joten havainnot on tehty osan jo hajottua.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Mutta tosiaankaan en tee ennakoivaa huoltoa lainkaan joten havainnot on tehty osan jo hajottua.
Loppukevennyksenä yhdellä kaverilla on kodinkonehuoltoliike. Häneltä turha kysyä, minkä merkkinen pesukone tai jääkaappi olisi hyvä. Hänen mielestään kaikki ovat paskoja, koska hän näkee vain niitä hajallisia :)
 
Eteisen valaistuksen ilmeisen monta vuotta elämää nähnyt rele alkanut sirisemään kun painonapista yrittää sammuttaa valoja.
Osaisiko joku sanoa tälle vanhalle Esmin releelle korvaavaa, tälle tuskin lie mitään tehtävissä?
RELE.jpg
 
Eteisen valaistuksen ilmeisen monta vuotta elämää nähnyt rele alkanut sirisemään kun painonapista yrittää sammuttaa valoja.
Osaisiko joku sanoa tälle vanhalle Esmin releelle korvaavaa, tälle tuskin lie mitään tehtävissä?
RELE.jpg
Mikä tahansa sysäysrele käy, mutta jos asennuspaikkaaan ei saa helposti dinkiskoon tarkoitettua sysäriä, niin eltako myy kojerasiaan tarkoitettua sysäriä, joka on pieni, ja mahtuu ton esmin tilalle.

Emejäkin kyllä saa vielä.

 
Viimeksi muokattu:
Kokemuksia Aidon 7534 sähkömittarista. Tuossa on HAN-portti, tosin ei vakiona aktiivinen mutta tietääkö joku osaako tuo portti tarjota myös virtaa siihen kiinnitettävälle laitteelle?

Aidonin jotain mittarikuvauksesta sain kuvan että tuosta pitäisi saada myös ulkoiselle laitteelle virrat.
Laitoin juuri HomeWizardin P1:n kiinni Aidon 7534 sähkömittariin. Verkkoyhtiöltä pyysin HAN -portin aktivoinnin.
P1 lukija ei lähtenyt henkiin suoraan vaan pitää antaa apuvirtaa laitteessa olevan microUSB -liittimen kautta. Valitettavasti sähkökeskuksessa ei ole pistorasiaa (vielä..) ja apuvirta tulee nyt 20000Mah powerbankista niin kauan kuin tulee :).
Pitää keksiä tähän joku parempi ratkaisu ja varmaan asennuttaa se pistorasia tuonne sähkökaappiin ja siitä laturilla virrat P1 lukijaan.
 
Laitoin juuri HomeWizardin P1:n kiinni Aidon 7534 sähkömittariin. Verkkoyhtiöltä pyysin HAN -portin aktivoinnin.
P1 lukija ei lähtenyt henkiin suoraan vaan pitää antaa apuvirtaa laitteessa olevan microUSB -liittimen kautta. Valitettavasti sähkökeskuksessa ei ole pistorasiaa (vielä..) ja apuvirta tulee nyt 20000Mah powerbankista niin kauan kuin tulee :).
Pitää keksiä tähän joku parempi ratkaisu ja varmaan asennuttaa se pistorasia tuonne sähkökaappiin ja siitä laturilla virrat P1 lukijaan.
Itsellä lähti ilman apuvirtaa tuo sama P1 palikka
 
Aika erikoista.. voikohan verkkoyhtiö säätää tuleeko porttiin vain datasignaali vai myös virta tms? Itse olen Vantaan Energia Sähköverkkojen alueella.
Siltä tuo vähän vaikuttaisi kun olen kuullut muutaman muunkin tapauksen ettei tuo P1 olisi saanut virtaa näistä Aidonin mittareista vaikka ainakin speksien mukaan niistä pitäisi saada myös virtasignaali.
 
Siltä tuo vähän vaikuttaisi kun olen kuullut muutaman muunkin tapauksen ettei tuo P1 olisi saanut virtaa näistä Aidonin mittareista vaikka ainakin speksien mukaan niistä pitäisi saada myös virtasignaali.
Laitoin kyselyn / palvelupyynnön asiasta verkkoyhtiöön. Katsotaan mitä vastaavat.
 
Osassa noissa DIY palikoissa ollut se ongelma et kytkettäessä se yrittää ottaa liikaa virtaa portista ja mittari sitten pätkii tuota. Kysyisin myös homewizardilta et onko niillä joku custom firmis tuohon ilmiöön.
 
Osassa noissa DIY palikoissa ollut se ongelma et kytkettäessä se yrittää ottaa liikaa virtaa portista ja mittari sitten pätkii tuota. Kysyisin myös homewizardilta et onko niillä joku custom firmis tuohon ilmiöön.
Katotaan nyt ensin mitä verkkoyhtiö sanoo tuohon virta-asiaan. Lukulaitehan on ihan tehdasvalmisteinen eikä DYI ainakaan kuten itse asian miellän. HomeWizard Wi-Fi P1 Meter - HomeWizard
 
Huomasin muuten että Homewizardin suomenkielinen sivusto ilmoittaa tuolle P1 lukijalle hinnaksi 9,95€ ja englanninkielisellä sivulla hinta on 29,95€.
Laitoin kokeeksi yhden P1 tilaukseen, tilaus meni ainakin läpi ja ei tullut edes postimaksua päälle.
 
Huomasin muuten että Homewizardin suomenkielinen sivusto ilmoittaa tuolle P1 lukijalle hinnaksi 9,95€ ja englanninkielisellä sivulla hinta on 29,95€.
Laitoin kokeeksi yhden P1 tilaukseen, tilaus meni ainakin läpi ja ei tullut edes postimaksua päälle.
Kiitos!
Tästä innostuneena tilasin myös HomeWizard P1 Meterin. Seur. sähköyhtiöltä portin aktivointi.
 
Itsellä mittarin vaihto tulossa vasta 2030, tai uuden mittarin asennus 200€ maksua vastaan :sad:
 
Laitoin juuri HomeWizardin P1:n kiinni Aidon 7534 sähkömittariin. Verkkoyhtiöltä pyysin HAN -portin aktivoinnin.
P1 lukija ei lähtenyt henkiin suoraan vaan pitää antaa apuvirtaa laitteessa olevan microUSB -liittimen kautta. Valitettavasti sähkökeskuksessa ei ole pistorasiaa (vielä..) ja apuvirta tulee nyt 20000Mah powerbankista niin kauan kuin tulee :).
Pitää keksiä tähän joku parempi ratkaisu ja varmaan asennuttaa se pistorasia tuonne sähkökaappiin ja siitä laturilla virrat P1 lukijaan.
Tilannepäivitys:
Verkkoyhtiöstä kun HAN -väylän virransyötöstä kyselin vastasivat he tänään että vastaavaa ovat kuulleet ja suosittelivat koittamaan P1 lukijan herättämistä ulkoisen virtalähteen kanssa.
Näinhän jo teinkin viime viikolla ja powerbank on ollut lukijan perässä siitä saakka, ja toiminut. Äsken sitten menin mittarille, irroitin powerbankin ja kuinka ollakaan, P1 -lukija jäi päälle. Toivottavasti homma nyt toimii pysyvästi. Olisiko tuossa lukijassa joku pieni oma akku, kondensaattori tms jonka pitää ensin hieman latautua ennen kuin lukija pysyy päällä HAN -virroilla..
 
Virrankulutusmittaria ettiskelen pistorasiaan, tuollanen tuli vastahan. Olisi sopiva, kun tarkotus olisi laittaa tuonne vähän "piiloon" tuo pistorasia, niin saisi luettua sen lukeman ilman kömpimistä ja siirtelyä.. Taitaa hommansa tehdä kuten muutkin? Ja tärkeänä ettei sähkökatkon aikana kadota kaikkea.

 
Virrankulutusmittaria ettiskelen pistorasiaan, tuollanen tuli vastahan. Olisi sopiva, kun tarkotus olisi laittaa tuonne vähän "piiloon" tuo pistorasia, niin saisi luettua sen lukeman ilman kömpimistä ja siirtelyä.. Taitaa hommansa tehdä kuten muutkin? Ja tärkeänä ettei sähkökatkon aikana kadota kaikkea.
Manuaalissa ei ole mainintaa vaihekulman mittauksesta eli mitannee näennäistehoa, asialla merkitystä lähinnä moottoreiden ja teholähteiden mittauksessa.
Hiilidioksidi mittaus on mulle mysteeri, ilmeisesti joku nykyajan viherilmiö?

Teknisessä käytössä mulla on klasun mittari
 
Hiilidioksidi mittaus on mulle mysteeri, ilmeisesti joku nykyajan viherilmiö?
Laittaa johonkin kenttään sähköntuotannon keskimääräisen hiilidioksidiarvon, niin tuo laskee paljonko se käytetty energia on tuottanut hiilidioksidi pästöjä. Käytännössä vaan markkinointitarkoituksessa lisätty featurerivi.
 
Koska nyt on pitkät pyhät ja sähkäreitä vaikea saada kiinni niin kysyn täällä. Eli sähkökaapista menee 3x16A sulakkeet vesi-ilmalämpöpumpulle joka sijaitsee autotallin yhteydessä. Tarkoitus olisi asentaa autotalliin voimavirtapistoke, voiko näitä samoja VILPin sulakkeita käyttää tuohon voimavirtaan?
 
Voi. Toki vikavirtasuoja lisättävä. En kuitenkaan suosittele koska riippuen virrasta mitä pumppu vie, tulee sulakkeitten kanssa ongelmia. Mutta jos tilaa on keskuksessa, ehdottomasti omat sulakkeet.
 
Koska nyt on pitkät pyhät ja sähkäreitä vaikea saada kiinni niin kysyn täällä. Eli sähkökaapista menee 3x16A sulakkeet vesi-ilmalämpöpumpulle joka sijaitsee autotallin yhteydessä. Tarkoitus olisi asentaa autotalliin voimavirtapistoke, voiko näitä samoja VILPin sulakkeita käyttää tuohon voimavirtaan?
Voi käyttää sanoja sulakkeita, jos voimavirtapistorasia on tarkoitettu johonkin hetkelliseen tarpeeseen, joksi aikaa vilpin voi sammuttaa, mutta esim sähköauton lataus tms pitkäaikainen käyttö ei onnistu.
 
Voi käyttää sanoja sulakkeita, jos voimavirtapistorasia on tarkoitettu johonkin hetkelliseen tarpeeseen, joksi aikaa vilpin voi sammuttaa, mutta esim sähköauton lataus tms pitkäaikainen käyttö ei onnistu.
Ja jos enemmänkin käyttöä niin VILP:ssa ja monessa laturissa on jonkinlainen kuormanjako/käytönesto. Saa esim. laturin pois päältä kun VILP käy tms.
Ei välttämättä ole huono laittaa suoraan simppeli estokytkin VILP:lle vaikka pistorasian käyttö olisi satunnaista jos tietää että se tulee olemaan vaikka sirkkelin tms. kuormittavan käyttöä...
Riippuu toki miten helppo johto on vetää ja onko VILP:n ohjaus hollilla muutenkin.
 
Ja jos enemmänkin käyttöä niin VILP:ssa ja monessa laturissa on jonkinlainen kuormanjako/käytönesto. Saa esim. laturin pois päältä kun VILP käy tms.
Ei välttämättä ole huono laittaa suoraan simppeli estokytkin VILP:lle vaikka pistorasian käyttö olisi satunnaista jos tietää että se tulee olemaan vaikka sirkkelin tms. kuormittavan käyttöä...
Riippuu toki miten helppo johto on vetää ja onko VILP:n ohjaus hollilla muutenkin.

VILP:n 3x16A nallit on mitoitettu sähkövastuksia varten. Ei kai normaalikäytössä lämpötilojen ollessa lämpöpumpun toiminta-alueella ota sähkö tehoa, kun 2 kW ja 16a nallit sallii sen 11 kW.

Helpoin olisi vetää pistorasialle uusi ryhmä keskukselta jos uusia johtoja välille vetämässä.
 
Tuo vähän riippuu mikä se vilp on. On paljon vilppejä jotka ovat oikeasti yksivaiheisia ja ottavat täyden 16A yhdestä vaiheesta lämmitysvastusten ja ohjauksen ollessa muilla vaiheilla.
 
Pojalle aloin asentamaan uutta kattovalaisinta, ja todella ällistyin kun näin katossa olevan johdotukset. Talomme siis vuonna 2010 valmistunut.
Rasiaan tulee siis kaksi johtokimppua eri suunnista, joissa siis molemmissa ne normaalit 3 johtoa, eli siniset, ruskeat, ja keltavihreät.
Selittäkää tyhmälle että miksi ruskeat on yhdistetty rasiassa liittimellä, molemmat siniset tulee rasian valopistokkeeseen, ja keltavihreä pistokkeen päähän. Toinen keltavihreä on katkaistu poikki rasiassa, eikä yhdistä siis mihinkään.
 
Pojalle aloin asentamaan uutta kattovalaisinta, ja todella ällistyin kun näin katossa olevan johdotukset. Talomme siis vuonna 2010 valmistunut.
Rasiaan tulee siis kaksi johtokimppua eri suunnista, joissa siis molemmissa ne normaalit 3 johtoa, eli siniset, ruskeat, ja keltavihreät.
Selittäkää tyhmälle että miksi ruskeat on yhdistetty rasiassa liittimellä, molemmat siniset tulee rasian valopistokkeeseen, ja keltavihreä pistokkeen päähän. Toinen keltavihreä on katkaistu poikki rasiassa, eikä yhdistä siis mihinkään.

Toinen kaapeli on syöttö ja toinen menee kytkimelle jolta palaava sininen on ohjattu vaihejohdin jota ei välttämättä ole merkitty mitenkään, toisinaan sinisessä on teippi tai musta tussinjälki.
Usein kytkimelle menevä keltavihreä jätetään kytkemättä joten eipä tuossa kuvauksen perusteella mitään erikoista ole.
 
Toinen kaapeli on syöttö ja toinen menee kytkimelle jolta palaava sininen on ohjattu vaihejohdin jota ei välttämättä ole merkitty mitenkään, toisinaan sinisessä on teippi tai musta tussinjälki.
Usein kytkimelle menevä keltavihreä jätetään kytkemättä joten eipä tuossa kuvauksen perusteella mitään erikoista ole.
Paska sähkäri ollu kun keviä ei ikinä saisi katkaista vaikka ei menisi mihinkään. Teippaisi tai laittasi tyhjään wagoon. Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
 
Enston keskuksessa RJ45-liitinten asennusaukot 22 x 36 mm. Mikä on tuohon sopiva RJ45-liitin että saa päätettyä siististi tuon uuden vedon?

20231228_140619.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Enston keskuksessa RJ45-liitinten asennusaukot 22 x 36 mm. Mikä on tuohon sopiva RJ45-liitin että saa päätettyä siististi tuon uuden vedon?

20231228_140619.jpg

Liitin on Krone RJ-K ja vaatii erillisen adapterin tuohon kiinnitykseen. En ole varma onko tuohon olemassa jotain sovitinta nykyaikaisemmille työkaluttomille liittimille, yleensä nuo uusitaan kokonaan.
Tukuista noita tuskin enää löytää joten saatavuus voi olla ongelma.

e. Täällä näyttäisi olevan: LAN kaapelit (Verkkokaapelit)
Tuotanto on lakkautettu aikaa sitten joten kannattaa ehkä hankkia pari ylimääräistä useampaa sorttia.
 
Viimeksi muokattu:
Liitin on Krone RJ-K ja vaatii erillisen adapterin tuohon kiinnitykseen. En ole varma onko tuohon olemassa jotain sovitinta nykyaikaisemmille työkaluttomille liittimille, yleensä nuo uusitaan kokonaan.
Tukuista noita tuskin enää löytää joten saatavuus voi olla ongelma.

e. Täällä näyttäisi olevan: LAN kaapelit (Verkkokaapelit)
Tuotanto on lakkautettu aikaa sitten joten kannattaa ehkä hankkia pari ylimääräistä useampaa sorttia.
Kiitos. Kaikki varastossa olevat 2kpl tilasin. Tulipa postikuluineen liittimille hintaa...
 
Lämminvesivaraajassa tällainen asennuskuvatus. Onko mitään syytä olettaa että noissa vaiheissa ei menisi aina suurinpiirtein sama virta, i.e. termari katkoo aina kaikkia vaiheita samaan aikaan?

Energiamittausta suunnittelemassa niin mietin riittääkö että mittaa vaan yhtä vaihetta ja kertoo kolmella kun riittää että suurinpiirtein oikeat luvut.

kvv.jpg
 
Energiamittausta suunnittelemassa niin mietin riittääkö että mittaa vaan yhtä vaihetta ja kertoo kolmella kun riittää että suurinpiirtein oikeat luvut.

Virtamittauskin on ihan turha, kyllä lämminvesivaraaja on hyvin vakiokuorma. Pelkkä jännitetieto termostaatin jälkeen yhdestä vaiheesta riittää.
 
Mahdollisesti voi. Ainakin SESKOn suosituksen mukaisesti portissa pitäisi olla myös optio jännitesyöttöön: https://sesko.fi/wp-content/uploads...siakasrajapinta_suomenkielinen_2022-12-13.pdf
Siltä tuo vähän vaikuttaisi kun olen kuullut muutaman muunkin tapauksen ettei tuo P1 olisi saanut virtaa näistä Aidonin mittareista vaikka ainakin speksien mukaan niistä pitäisi saada myös virtasignaali.
Tilannepäivitys:
Verkkoyhtiöstä kun HAN -väylän virransyötöstä kyselin vastasivat he tänään että vastaavaa ovat kuulleet ja suosittelivat koittamaan P1 lukijan herättämistä ulkoisen virtalähteen kanssa.
Näinhän jo teinkin viime viikolla ja powerbank on ollut lukijan perässä siitä saakka, ja toiminut. Äsken sitten menin mittarille, irroitin powerbankin ja kuinka ollakaan, P1 -lukija jäi päälle. Toivottavasti homma nyt toimii pysyvästi. Olisiko tuossa lukijassa joku pieni oma akku, kondensaattori tms jonka pitää ensin hieman latautua ennen kuin lukija pysyy päällä HAN -virroilla..

Aidonin mittarit syöttää kyllä virran, mutta osa homewizardeista on vanhalla firmwarella ja eivät siksi toimi ilman apuvirtaa, se pitää päivittää:
Apuvirta kiinni, P1 wifiin kiinni, kännykkäapista asetukset->meters->valitse p1 joka online->3sta pisteestä valikko ja check for updates. 4.19 firmis on uusin. Päivityksen jälkeen lisävirtapiuhan voi ottaa pois.
 
Minulla on pöytätietokone, näyttö ja aktiivikaiuttimet jatkojohdon päässä jossa on virtakytkin, ja olin sammuttanut virran johdosta muutaman päivän poissaolon ajaksi. Eilen kun laitoin virrat napista takaisin päälle niin automaattisulake meni taulusta alas. Kuormasta ei voinut olla kyse kun saman sulakkeen päässä oli vain pari valaisinta tuon lisäksi. Nostin takaisin ylös niin kaikki laitteet ja valot toimii normaalisti.

Tarvitseeko tuollaisesta huolestua? Ei ole aiemmin tapahtunut vastaavaa minkään sähkölaitteen kanssa.
 
Minulla on pöytätietokone, näyttö ja aktiivikaiuttimet jatkojohdon päässä jossa on virtakytkin, ja olin sammuttanut virran johdosta muutaman päivän poissaolon ajaksi. Eilen kun laitoin virrat napista takaisin päälle niin automaattisulake meni taulusta alas. Kuormasta ei voinut olla kyse kun saman sulakkeen päässä oli vain pari valaisinta tuon lisäksi. Nostin takaisin ylös niin kaikki laitteet ja valot toimii normaalisti.

Tarvitseeko tuollaisesta huolestua? Ei ole aiemmin tapahtunut vastaavaa minkään sähkölaitteen kanssa.

Keskuksessa ryhmälle B10 tai B16 automaatti?
Sanoisin että ihan normaalia, isojen hakkurivirtalähteiden verkkokondensaattorit voivat ottaa tyhjästä täyteen varautuessaan hyvinkin ison piikkivirran mikä voi laukaista tuollaisen herkemmän johdonsuojan.
 
Keskuksessa ryhmälle B10 tai B16 automaatti?
Sanoisin että ihan normaalia, isojen hakkurivirtalähteiden verkkokondensaattorit voivat ottaa tyhjästä täyteen varautuessaan hyvinkin ison piikkivirran mikä voi laukaista tuollaisen herkemmän johdonsuojan.

Kyllä, Ensto ja B10 näkyy kyseisessä lukevan.
 
Minulla on pöytätietokone, näyttö ja aktiivikaiuttimet jatkojohdon päässä jossa on virtakytkin, ja olin sammuttanut virran johdosta muutaman päivän poissaolon ajaksi.
Minusta tuollainen on hieman epäkäytännöllistä ja ne halvat nappiroikatkin ovat mitä sattuu. Olen pitänyt tapana käyttää pöytätietokoneen ohessa master-slave roikkaa joka kytkee apulaitteet keskusyksikön PSU:n kuormituksen perusteella. Ei sillä että nämäkään laitteet välttämättä aina olisivat ihan kultamitalilaatua, mutta tämä viimeisin on toiminut yli 15 vuotta virheettömästi.

Toki monella on siinä samassa työpisteessä laitteita joissa kannattaa pitää jatkuva virta(ja mahdollisesti maun mukaan manuaalisesti katkaista punaista valoa hehkuvasta toisesta roikasta). Tämä lienee kaikille itsestäänselvää ja minua pitää helposti tyhmänä, kyllähän kaikki tajuavat wifi-ap:n sun muut. Tarkoitankin sitä, että jotkut tulostimet myös tykkäävät kamalasti siitä ettei niistä katkea virta joka kerta työaseman sammuessa.
 
Minusta tuollainen on hieman epäkäytännöllistä ja ne halvat nappiroikatkin ovat mitä sattuu. Olen pitänyt tapana käyttää pöytätietokoneen ohessa master-slave roikkaa joka kytkee apulaitteet keskusyksikön PSU:n kuormituksen perusteella. Ei sillä että nämäkään laitteet välttämättä aina olisivat ihan kultamitalilaatua, mutta tämä viimeisin on toiminut yli 15 vuotta virheettömästi.

Toki monella on siinä samassa työpisteessä laitteita joissa kannattaa pitää jatkuva virta(ja mahdollisesti maun mukaan manuaalisesti katkaista punaista valoa hehkuvasta toisesta roikasta). Tämä lienee kaikille itsestäänselvää ja minua pitää helposti tyhmänä, kyllähän kaikki tajuavat wifi-ap:n sun muut. Tarkoitankin sitä, että jotkut tulostimet myös tykkäävät kamalasti siitä ettei niistä katkea virta joka kerta työaseman sammuessa.
Osassa noista (halvoista) kytkimellisistä roikista on sellaiset kytkimet jotka eivät edes kestä kovin montaa kertaa sitä että kytketään päälle/pois niin että laitteet ovat päällä kytkimen perässä vaan rupeaa esiintymään kipinöintiä ja lämpenemistä toistuvassa käytössä. Eli kannattaa sammuttaa laitteet ensin omista virtakytkimistään ennen tuon roikan kytkimen sammuttamista.
 
Aina on ollut kytkimellinen jatkojohto sekä tietokoneen että television luona, sammutan toki laitteet hallitusti ensin ja sitten napsautan standby-virran pois, ei ole tuntunut vaivalloiselta. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, tosin aiemmissa kodeissa on ollut putkisulakkeet niin on ihan järkeenkäypää että nykyisessä olevat johdonsuojakatkaisijat on herkempiä kuten mainittiin.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Nuo kykimelliset jatkojohdot ovat turvallisuuden kannalta vähän kaksiteräinen juttu. Se että sähkölaitteet ovat käyttämättömänä/valvomattomina ilman sähköä on tietysti hyvä asia, mutta jokainen "ylimääräinen" kontaktipiste on aina riski, eikä esimerkiksi ihan pistotulpan fyysinen irroittaminen paranna tilannetta lainkaan, koska silloin vikapaikka siirtyy kuluvaan pistorasiaan.

Bonuksena osa kytkimellisistä jatkoroikista ei katkaise kuin toisen linjan, niin että laitteessa voi olla edelleen täysi 230v jännite kuorta vasten mitattuna, mutta nolla on katkaistu.

Aurinkosähköasennuksissahan on turvakutkinvaatimuksia lievennetty kun huomattiin että ne turvakytkimet alkoivat lisätä vikoja/lisätä turvattomuutta, kun vikapaikkoja tuli lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 220
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom