Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pitäisi laitattaa seinä-WC. Yleensä kai Idoa suositellaan varaosasaatavuuden vuoksi. Ido kuitenkin käyttää Geberitin säiliöelementtiä, jonka voinee liittää moneen edullisempaankin WC-istuimeen. Onko siinä itse istuimessa jotain oleellisia osia, jotka puoltavat Idon hankintaa? Onko jollain alan miehellä suositella muita, edellullisempia istuimia?
Joo, diagrammissa on absoluuttisia paineita. Painemittarin lukema tarkoittaa että paine on 33 bar korkeampi kuin ilmakehän paine, eli 34 bar absoluuttista painetta.Olisiko kylmaineasentajia/tietäjiä paikalla? Olen opiskelemassa alle 3kg kylmäainelupia ammattitutkintona ja jäi askarruttamaan eräs asia tänään, kun mittailtiin matala- ja korkeapaineita pumpuilta. Huoltomittarilla mitataan esim. 6 ja 33bar ja nämä pitäisi siirtää log p, h diagrammiin. Merkataanko paineet 7 ja 34bar asteikolle piirrokseen ilmanpaineen takia? En itse tunnilla tätä tajunnut ja ei huomannut opettajakaan asiasta mainita.
En nyt muista tuota mallia, mutta jos pitäisi veikata, lämpötilan säätö on venttiiliryhmässä mistä putket lähtee, jos ei muualla. 230 mallissa näkyy olevan päädyssä. Jos laitat kuvan siitä, helpottaa.
Tuo 45 asteen kulmassa oleva on lämpötila, siis kiertoon lähtevän veden (hanojen kuuma puoli max.) ja oikean puoleinen varoventtiili.![]()
Ohessa kuva (pahoittelen lattian paskaisuutta ja vehkeessä myös Mersun pohja, kun pintakerroksessa hieman kariesta), sähkökytkentä menee seinästä varaajan pohjaan jossa myös putkiliitännät. Pohjassa ei mitään säätöhanikoita. Seinässä käsittääkseni sekoitusventtiili/venttiiliryhmä ja siinä pari säätöä, mutta ohjataanko noilla siis jommalla kummalla (ennemmin sitten varmaan tuolla mikä osoittaa Jeesusta kohden?) myös varaajan lämpötilaa/vastusta? Itse ymmärrän näistä siis yhtä paljon kuin talitintti valtion taloudesta.
Ei ole kokemusta, mutta ihan kovin suuri säästöpotentiaali tuossa ei ole. Varaajan lämpöhäviötkin jäävät useimmiten hyödyksi tilalämmitykseen. Ja kovin kylmäksi ei varaajaa voi kuitenkaan päästää.Onko kellään kokemusta näistä "älykkäistä" lämminvesivaraajista? Hinta ei näyttäisi nousevan mahdottomasti normaaliin verrattuna. Mainostavat, että oppii veden kulutusprofiilin viikon aikana. Ainakin meillä kyllä vaihtelee veden kulutus melko paljon viikkojen välillä riippuen tekeekö töitä kotona tai käykö suihkussa salilla. Teoriassa kaikki sähkönsäästö kelpaa, mutta ei nyt haluaisi maksaa pelkistä mainospuheista.
HAATO HK SC älykäs lämminvesivaraaja - NIBE
jos tiputtelu loppuu hetken kuluttua niin ei välttämättä käyttöventtiili vuoda. avaa ja puhdista poresuutin ensin. voit myös sulkes kylmän sulun hanalle (jos sellainen on) ja Jos se ei vaikuta tiputteluun niin silloin vika ei ole käyttöventtiilissä. voi olla että vain tiputtaa vettä juoksuputkesta.
Aivan. Voi olla, että aikaisempi epäilty vuoto oli nykyisen ensisoittoa ja siten yritin korjata väärää kohtaa.Mihinkään osaan noista ei kuuluisi kierreteippi. Imusuoja on ainoa missä sillä käytännössä voisi saada pitävyyttä. Jos siis ei ole tiivistettä. Sekä venttiili, että PPK letkun mutterin tarkoitus on painaa tiivistepinta tiivistettä vasten. Jos siinä välissä on teippiä, se ei tiivisty vaan vuotaa. Imusuojan mukanakin tulee 1/2 tiiviste.
Vedet kiinni, letku irti, pihdeillä kiinni epäkeskosulusta ja jakarilla pyöräytät hanan irti. Sama toisinpäin ja hana kiinni. Peitelaippaan ei tarvi koskea jos sulla on ohuet papukaijapihdit. Sitten imusuoja paikalleen ja letku. Kaikissa tulee tiiviste mukana.Aivan. Voi olla, että aikaisempi epäilty vuoto oli nykyisen ensisoittoa ja siten yritin korjata väärää kohtaa.
Mutta ei kai tuossa vaihto-operaatiossa mitään kummempaa ole? Pääsulku kiinni, ämpäri alle, PPK-letku irti ja valutus, peitekartion kiertäminen pois edestä, kahdella kiintoavaimella venttiili irti, uusi tilalle?
Ja uusi imusuoja. Sekä mukana tulleet tiivisteet muistaa laittaa väliin tietenkin.![]()
Astianpesukone (Bosch) ei ota vettä, vaan ohjelma jumahtaa heti alkuunsa. Tarkistin, että hanasta tulee vettä, mutta koneeseen se ei ilmeisesti päädy, kun hanavalo syttyy heti. Mitään vikakoodia ei tule myöskään. Kokeilin myös irrottaa pistokkeen muutamaksi minuutiksi, mutta ei auttanut.
Osaako joku asiantuntija sanoa, mistä mahdollisesti kiikastaa?
magneettiventtiili ei toimi syystä tai toisesta. tai roskaa sihdissä. anturi rikki jne.
Yleensä vesiletku irtoaa koneen päästä joten sen nyt voi irroittaa ja tarkistaa ettei siellä päässä suoraan näy mitään roskaa, ainakin niissä malleissa mihin olen itse koskenut on sihti suoraan siinä mistä letku liittyy koneeseen. Samoin voi kuunnella kuuluuko napsahdusta siltä suunnalta mistä letku menee koneeseen sisään, yleensä magneettiventtiili on ihan suoraan siinä koneen takaosassa ja pitää yleensä jonkinlaisen napsahduksen kun aukeaa. Noilla voi heti rajata vähän ongelmaa.Kiitos, jotain tuollaista arvelinkin. Enpä nyt jaksa tuota enempää ihmetellä, kun riskinä on aina että hajotaa lisää, aiheuttaa vesivahingon tms. Selvitelköön ammattilainen tuota lisää.
Yleensä vesiletku irtoaa koneen päästä joten sen nyt voi irroittaa ja tarkistaa ettei siellä päässä suoraan näy mitään roskaa, ainakin niissä malleissa mihin olen itse koskenut on sihti suoraan siinä mistä letku liittyy koneeseen. Samoin voi kuunnella kuuluuko napsahdusta siltä suunnalta mistä letku menee koneeseen sisään, yleensä magneettiventtiili on ihan suoraan siinä koneen takaosassa ja pitää yleensä jonkinlaisen napsahduksen kun aukeaa. Noilla voi heti rajata vähän ongelmaa.
Joissakin pyykinpesukoneissa ainakin on ollut aika yleisenä vikana magneettiventtiilin hajoaminen, astianpesukoneita en juurikaan ole korjaillut / huoltanut niin niistä ei ole niin kokemuksia.
Se on turvaventtiili(aquastop) mikä siinä tulovesiletkussa on. Koneen sisällä on edelleenkin oma venttiilinsä silti.Mielessä ja Boschissa (APK) se venttiilimokkula on siinä tulovesiletkun päässä eikä itse koneessa.
Oletettavasti poistoletku menee vesilukkoon, niin tarkista että sen reikä on auki. Yleensä APK aloittaa veden poistolla ja jos se on tukossa niin ei lähde päälle.Astianpesukone (Bosch) ei ota vettä, vaan ohjelma jumahtaa heti alkuunsa. Tarkistin, että hanasta tulee vettä, mutta koneeseen se ei ilmeisesti päädy, kun hanavalo syttyy heti. Mitään vikakoodia ei tule myöskään. Kokeilin myös irrottaa pistokkeen muutamaksi minuutiksi, mutta ei auttanut.
Osaako joku asiantuntija sanoa, mistä mahdollisesti kiikastaa?
Niben VILP lämmitti muistaakseni oletuksena kerran kahdessa viikossa, mutta uusin softa taitaa säätää välin kerran viikkoon. Omasta mielestä tuolla ei hirmu eroa tehdä, kun lisälämmitys ei paljoa vie. Lämpöpumpuilla idea taitaa olla siinä, että nykypumput ei jaksa lämmittää 55C lämpötilaan vaikka lähelle pääsevätkin.Kuulin tuossa, että nykyaikaisissa maalämpöpumpun varaajissa on säädettävä ylläpitolämpö ja erityisesti tehostettu lämmitysajoitus vedelle legionellan vähentämiseksi. Mikä mahtaa olla tuon legionellan kannalta riittävän tiheä väli tehostetulle lämmitykselle jos samanlaista automaatiota miettisi vanhemman varaajan ohjaamiseen älyreleellä? Eli pitääkö se säätää kuumentumaan yli 55c rajan kerran viikossa, kerran kahdessa, vai riittääkö 1krt/kuukausi halvimman pörssisähkön aikaan?
Ei kai tuossa mitään sen kummempaa teknistä syytä ole. Lähinnä ainoa mikä tulee mieleen niin keittiö (astianpesukoneen sijoituspaikka) on yleensä kuiva tila ja pyykinpesukoneen sijoituspaikka on monesti märkätila että onko tuossa joku IP-luokitusjuttu esimerkiksi tuon virtalähteelle tms.Mikähän voisi olla syynä, että tämä Ikean sähköinen sulkuventtiili sopii vain astianpesukoneelle, mutta ei pyykinpesukoneelle? Vertailun vuoksi Oraksen vastaavaa tuotetta mainostetaan myös pyykinpesukoneelle sopivaksi. Kysyin asiaa Ikean chatista, ja vastaus oli "KNYCKLAN on suunniteltu ja testattu yhteensopivaksi ainoastaan astianpesukoneen kanssa. Tuote ei sovi yhteen pyykinpesukoneen kanssa.", mutta itse epäilen, että onko tuohon mitään oikeaa teknistä syytä. Samaa vettä, samasta vesijohtoverkosta, ja samalla paineella molempiin laitteisiin kuitenkin tulee, vai voiko tuossa olla vielä joku muu seikka jota en osaa huomioida?
Ja muistaakseni tuossa on kosteusanturi aka vuotovahti joka pitää olla plugattuna. Ei toki ongelma kunhan on riittävän kuivassa paikassaEi kai tuossa mitään sen kummempaa teknistä syytä ole. Lähinnä ainoa mikä tulee mieleen niin keittiö (astianpesukoneen sijoituspaikka) on yleensä kuiva tila ja pyykinpesukoneen sijoituspaikka on monesti märkätila että onko tuossa joku IP-luokitusjuttu esimerkiksi tuon virtalähteelle tms.
Ei tarvitse vuotovahdin olla kiinni, kävin äsken testaamassa kun astianpesukoneessa meillä on jo samanlainen.Ja muistaakseni tuossa on kosteusanturi aka vuotovahti joka pitää olla plugattuna. Ei toki ongelma kunhan on riittävän kuivassa paikassa![]()
Ok, mä muistelin ettei meillä toiminut kun johto oli irti, muistan varmaan omiani.Ei tarvitse vuotovahdin olla kiinni, kävin äsken testaamassa kun astianpesukoneessa meillä on jo samanlainen.
Kerran viikossa kai on suosituskin, vaikka eikös tuo legionella-bakteerin syntyminen vaadi myös veden seisomista alhaisen lämpötilan lisäksi ja kolmas tekijä on kai vesihöyry josta tuo bakteeri välittyy elimistöön.Niben VILP lämmitti muistaakseni oletuksena kerran kahdessa viikossa, mutta uusin softa taitaa säätää välin kerran viikkoon. Omasta mielestä tuolla ei hirmu eroa tehdä, kun lisälämmitys ei paljoa vie. Lämpöpumpuilla idea taitaa olla siinä, että nykypumput ei jaksa lämmittää 55C lämpötilaan vaikka lähelle pääsevätkin.
Itsellä tällaiset käsitykset maaviileästä, joku tietävämpi voi korjata. Tietääkseni maaviileän tapauksessa otetaan suoraan kaivosta tulevaa vettä viilennyskonvektorille ja paluuvesilämmittää sitten kaivoa. Jotkut sanoneet, että loppukesästä kaivo voi olla lämminnyt sen verran paljon, että on ennemmin maahaaleaa kuin viileää. En tiedä tarvitaanko itse MLP:ltä mitään logiikkaa tähän, paitsi että kaivon kiertovesipumppu käy.Kerran viikossa kai on suosituskin, vaikka eikös tuo legionella-bakteerin syntyminen vaadi myös veden seisomista alhaisen lämpötilan lisäksi ja kolmas tekijä on kai vesihöyry josta tuo bakteeri välittyy elimistöön.
Ite olen miettinyt sellasta, että onko joku laittanut maalämpöön jälkikäteen viilennystä/jäähdytystä? Invertterin vaatii kuulemma, en tiedä vaatiiko muuta?
Kaksi vaihtoehtoa säädölle:
1. Itse ohjelmoitava säädin jolle mitataan sisä- ja ulkoilmasta lämpötila sekä suhteellinen kosteus. Sitten lasketaan kastepistelämpötila ja säädin antaa menoveden asetusarvoksi aina kastepistelämpötilan + 1°C.
2. Asetellaan lämpöpumpulle käyrä, joka ei mene kesäkeleillä alle ~21-22°C koskaan. Saadaan aikaan silti porakaivon käyttöikää pidentävä vaikutus lämpimällä paluuvedellä ja viileämpää tilalle sekä pieni viilentävä vaikutus +27°C ilmoilla kun lattiavalu viilennetään 5°C alle ulkoilman.
Mielipiteitä, kokemuksia, vinkkejä?
Kuten @puik sanoikin aiheesta niin itse törmännyt vain systeemeihin missä kaivon vettä pyöritetään puhallinkonvektorissa. Tuossa siis maksaa käyttö vain vesipumpun ja puhaltimen pyörityksen eli ei mitään.Kerran viikossa kai on suosituskin, vaikka eikös tuo legionella-bakteerin syntyminen vaadi myös veden seisomista alhaisen lämpötilan lisäksi ja kolmas tekijä on kai vesihöyry josta tuo bakteeri välittyy elimistöön.
Ite olen miettinyt sellasta, että onko joku laittanut maalämpöön jälkikäteen viilennystä/jäähdytystä? Invertterin vaatii kuulemma, en tiedä vaatiiko muuta?
Kaksi vaihtoehtoa säädölle:
1. Itse ohjelmoitava säädin jolle mitataan sisä- ja ulkoilmasta lämpötila sekä suhteellinen kosteus. Sitten lasketaan kastepistelämpötila ja säädin antaa menoveden asetusarvoksi aina kastepistelämpötilan + 1°C.
2. Asetellaan lämpöpumpulle käyrä, joka ei mene kesäkeleillä alle ~21-22°C koskaan. Saadaan aikaan silti porakaivon käyttöikää pidentävä vaikutus lämpimällä paluuvedellä ja viileämpää tilalle sekä pieni viilentävä vaikutus +27°C ilmoilla kun lattiavalu viilennetään 5°C alle ulkoilman.
Mielipiteitä, kokemuksia, vinkkejä?
En ole ammattilainen, mutta näyttää siltä omaan silmään, että tuossa on puristettu helmi liian kauas putken suusta ja tuo mutteri ei pääse tulemaan tarpeeksi 'ylös'. Mitä muutaman hanan ite avannu, niin helmen reunasta putken päähän ei ole ollu muutamaa milliä enempää jollon mutterin kierteet tulee riittävän pitkälle putken pään ohi jotta vastakappale mahtuu sisälle.Nyt on tuo sähköinen pesukoneventtiili ostettu pyykinpesukonetta varten, ja yritän saada sitä asennettua jos pärjäisi ilman putkimiestä. Irrotin vanhan ventiillin ja pintakulmaliittimen, ja 12 mm kupariputki jäi jäljelle, sekä 3/8" kierteillä oleva mutteri tai mikä liekään nimeltään:
![]()
Ostin tämän kaksoisnipan, tarkoituksena laittaa se suoraan tuohon vanhan kulmaliittimen tilalle, ja uusi venttiili siihen kiinni, mutta sepä ei sovikaan tuohon putkeen. Putki on tismalleen 12 mm paksu, kun taas tuon nipan sisämitta n. 11.9 mm. Vanhan kulmaliittimen sisämitta n. 12.1 mm. Noissa nipan tuotetiedoissa ei edes mainita sisämittaa ainakaan siten että ymmärtäisin, eikä Bauhausin hyllyssä näkynyt kuin kahta kokoa, joista toinen vielä pienempi, joten miten löydän 0.2 mm leveämmän nipan?
Oletko aivan varma, että haluat tehdä putkitöitä ilman minkäänlaista ammattitaitoa? Kaksoisnippa on tarkoitettu sisäkierteellisille osille. Puserrusosat taasen tarvitsee puserrusosia joissa on viiste helmelle.Nyt on tuo sähköinen pesukoneventtiili ostettu pyykinpesukonetta varten, ja yritän saada sitä asennettua jos pärjäisi ilman putkimiestä. Irrotin vanhan ventiillin ja pintakulmaliittimen, ja 12 mm kupariputki jäi jäljelle, sekä 3/8" kierteillä oleva mutteri tai mikä liekään nimeltään:
![]()
Ostin tämän kaksoisnipan, tarkoituksena laittaa se suoraan tuohon vanhan kulmaliittimen tilalle, ja uusi venttiili siihen kiinni, mutta sepä ei sovikaan tuohon putkeen. Putki on tismalleen 12 mm paksu, kun taas tuon nipan sisämitta n. 11.9 mm. Vanhan kulmaliittimen sisämitta n. 12.1 mm. Noissa nipan tuotetiedoissa ei edes mainita sisämittaa ainakaan siten että ymmärtäisin, eikä Bauhausin hyllyssä näkynyt kuin kahta kokoa, joista toinen vielä pienempi, joten miten löydän 0.2 mm leveämmän nipan?
Ei tuohon voi käyttää kaksoisnippa vaan 12-dn10 uk liitintä. Itseasiassa pitäisi olla 12-dn10 uk kuulasulku. Ei valmistajan liittimien pistosyvyys vaihtelee, joskus myös kiereteet.Nyt on tuo sähköinen pesukoneventtiili ostettu pyykinpesukonetta varten, ja yritän saada sitä asennettua jos pärjäisi ilman putkimiestä. Irrotin vanhan ventiillin ja pintakulmaliittimen, ja 12 mm kupariputki jäi jäljelle, sekä 3/8" kierteillä oleva mutteri tai mikä liekään nimeltään:
![]()
Ostin tämän kaksoisnipan, tarkoituksena laittaa se suoraan tuohon vanhan kulmaliittimen tilalle, ja uusi venttiili siihen kiinni, mutta sepä ei sovikaan tuohon putkeen. Putki on tismalleen 12 mm paksu, kun taas tuon nipan sisämitta n. 11.9 mm. Vanhan kulmaliittimen sisämitta n. 12.1 mm. Noissa nipan tuotetiedoissa ei edes mainita sisämittaa ainakaan siten että ymmärtäisin, eikä Bauhausin hyllyssä näkynyt kuin kahta kokoa, joista toinen vielä pienempi, joten miten löydän 0.2 mm leveämmän nipan?
No näin minustakin se maalaisjärjellä voisi vaikuttaa. Huoltomies oli eri mieltä. Mansettia ei saa itse liikahtamaankaan. Tarvitaanko sen fiksaamiseen putkari?Tuohon hajuongelmaan, totta kai se vaikuttaa jos wc-mansettinon irti, samoiten jos vesilukkojen lattiaputken mansetit on irti/huonosti paikallaan
Nämä ei yleensä asukkaan säädettäviä ja vaatii siis säätäjän käynti jos olet niihin koskenut.Jos poistoilmaventtiilin säätää kylppärissä pienelleen, haju lisääntyy.
Siis niin että haju tulee sieltä ?Wc-pöntön mansetti on irrallaan lattiasta, voiko vaikuttaa?
Näyttääkö tuo sinusta ettei ole vesilukkoa? Itse en tiedä näistä mitään, siksi kysyn. En tiedä miltä tuon lattiakaivon pitäisi näyttää. Tuolla on aina vähän vettä pohjalla. Suihkussa käydessä vesi lainehtii lattialla, ei pahasti, mutta kuitenkin... Lavuaari ei minusta haise. Hajua on vaikea paikantaa. Kokeilen tuota muhvin teippaamista. Asunnon omistaja säätänyt poistoilmaventtiiliä kokeeksi. Kun muutin tänne venttiiliä ei ollut ollenkaan, oli lähtenyt edellisen asukkaan matkaan. Tilalle laitettiin rikkinäinen. Täällä ei ketään tunnu kiinnostavan (paitsi minua) mitä kukakin säätelee ja onko säädöt oikein.Jos ei lainkaa vesilukkoa, ja suoraan viemäriin, niin haisee varmaan niin rajusti ettei tarvi arpoa.
Jos lattikaivossa vesi vesilukossa, tuskin se haju sieltä tulee. jos kuiva, niin tulee, ja jos kuivuu nopeasti niin miettiä miksi.
Sanoit että vetää hitaasti, tarkoitatko että vesilainehtiin lattialla, vai sitä että vesilukko kuivuu silminähden
Nenällä jos olet etsinut, ettei esim lavuaarista.
Nämä ei yleensä asukkaan säädettäviä ja vaatii siis säätäjän käynti jos olet niihin koskenut.
Siis niin että haju tulee sieltä ?
Jos tuota epäilee niin tulee mieleen että teippailee kokeeksi, vaikuttaako.
Lattikaivossa teippaaminen ei suotavaa jos jää valvomatta ja tulee vesivuoto.
Jos käyt suihkussa useamman kerran viikossa, niin vesilukossa pitäisi vesi pysyä, eli sulla kun se kaivo on suihkussa , niin siitä se vesi tulee. Jos siellä pysyy vesi ja ei lemua, niin ok.En tiedä miltä tuon lattiakaivon pitäisi näyttää. Tuolla on aina vähän vettä pohjalla. Suihkussa käydessä vesi lainehtii lattialla, ei pahasti, mutta kuitenkin...
Piirtyy mielikuva kohteesta, jossa ehkä ne odotusarvot ei ole kovin korkeat.Asunnon omistaja säätänyt poistoilmaventtiiliä kokeeksi. Kun muutin tänne venttiiliä ei ollut ollenkaan, oli lähtenyt edellisen asukkaan matkaan. Tilalle laitettiin rikkinäinen. Täällä ei ketään tunnu kiinnostavan (paitsi minua) mitä kukakin säätelee ja onko säädöt oikein.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.