Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Ihan perus kysymys enemmän puutarhapuolesta.

Ajattelin vetää vesipostista terassin alla (silmiltä piilosta) letkuliitoksen Gardena XL tuollaiseen seinätelineeseen, jotta saa sen telineenkin "pois silmistä" mutta kuitenkin järkevään paikkaan.
Millaisella letkuliitännällä tai letkulla tuo siirtymä noin 10m-15m kannattaa tehdä.

Tarkoitus olisi laittaa vesipostiin Y-haaraliitin (jotta saisi sitä liitintä muutenkin käytettyä), ja siitä sitten toinen haara tosiaan terassin alla läpi joka kiinnittyy sitten letkukelaan toisella seinustalla?

Onko tuossa väliä, millaisella letkullla tai letkuliitoksella tuon tekee? Esim. Kasteluletku 19mm (3/4") 20m Q3 | Fiskars tällä letkulla "kannattaako" tehdä? Vai jollain muulla ? Käsittääkseni Gardena letkukelalla on 13mm letkua sitten lopulta. Lähinnä kun se menee tuolla "katseilta piilossa" tuo letku, niin sillä mietin.
 
Ihan perus kysymys enemmän puutarhapuolesta.

Ajattelin vetää vesipostista terassin alla (silmiltä piilosta) letkuliitoksen Gardena XL tuollaiseen seinätelineeseen, jotta saa sen telineenkin "pois silmistä" mutta kuitenkin järkevään paikkaan.
Millaisella letkuliitännällä tai letkulla tuo siirtymä noin 10m-15m kannattaa tehdä.

Tarkoitus olisi laittaa vesipostiin Y-haaraliitin (jotta saisi sitä liitintä muutenkin käytettyä), ja siitä sitten toinen haara tosiaan terassin alla läpi joka kiinnittyy sitten letkukelaan toisella seinustalla?

Onko tuossa väliä, millaisella letkullla tai letkuliitoksella tuon tekee? Esim. Kasteluletku 19mm (3/4") 20m Q3 | Fiskars tällä letkulla "kannattaako" tehdä? Vai jollain muulla ? Käsittääkseni Gardena letkukelalla on 13mm letkua sitten lopulta. Lähinnä kun se menee tuolla "katseilta piilossa" tuo letku, niin sillä mietin.
No "lelujahan" nuo puutarhaliittimet ja letkut on. Letkut ei kestä montaa vuotta ja liittimien keinokumiset o-renkaat myöskään. Pääasia on että varsinainen seinässä oleva vesiposti väännetään kiinni aina kiinni kun vettä ei käytetä ja letku ei kulje niin piilossa ettet näe jos siihen tulee vuoto varsinkin jos sen on mahdollista vuotaessaan suhkuta rakennukseen päin. Sinänsähän sillä ei ole väliä jos se terassi on keskellä pihaa. Mulla noita puutarhaletkuja on aika monta kieppiä joita vetelen milloin minnekin kun pihaa on kymmeniä metrejä joka suuntaan. Joka kesä saa olla jotain ostamassa kun liittimet, jatkot ja letkut hajoaa. Letkuille on muuten myrkkyä se että vaikka suljet varsinaisen vesipostin niin letkuun jää paine. Eli vesiposti kiinni ja letkusta paineet pois kun lopetat käytön.
 
Viimeksi muokattu:
No "lelujahan" nuo puutarhaliittimet ja letkut on. Letkut ei kestä montaa vuotta ja liittimien keinokumiset o-renkaat myöskään. Pääasia on että varsinainen seinässä oleva vesiposti väännetään kiinni aina kiinni kun vettä ei käytetä ja letku ei kulje niin piilossa ettet näe jos siihen tulee vuoto varsinkin jos sen on mahdollista vuotaessaan suhkuta rakennukseen päin. Sinänsähän sillä ei ole väliä jos se terassi on keskellä pihaa. Mulla noita puutarhaletkuja on aika monta kieppiä joita vetelen milloin minnekin kun pihaa on kymmeniä metrejä joka suuntaan. Joka kesä saa olla jotain ostamassa kun liittimet, jatkot ja letkut hajoaa. Letkuille on muuten myrkkyä se että vaikka suljet varsinaisen vesipostin niin letkuun jää paine. Eli vesiposti kiinni ja letkusta paineet pois kun lopetat käytön.

Saako muuten ostettua jotain "automaattista paineenpurkuventtiiliä" ?
 
Saako muuten ostettua jotain "automaattista paineenpurkuventtiiliä" ?
No periaatteessa saa, kun letkuliitinjatkosta puuttuu toinen tiivisterengas paikassa missä pienellä vuodolla ei ole merkitystä niin ei se paine siellä pysy kun vesipostihanasta käy laittamassa hanan kiinni. Ei haittaa esim. painepesurin käyttöä ja letku ei mene pilalle jos se lojuu maassa päivän paineet päällä auringonpaisteessa. Noin esimerkkinä. Itse käyn vääntämässä hanan kiinni ja lasken letkusta paineet pois avaamalla jostain liitoksesta matkan varrella. Viitti sen kummemmin kikkailla.
 
Onko jollain antaa vinkkiä löytäisinkö jostain talliin sopivan hanan?

Sain appiukolta ison rosterisen altaan, jossa ei ole siis hanan paikkaa, mutta poraan reiän siihen jotta saan kulmaan hanan.
Allas on iso 600x600 jotenka kun hana tulee kulmaan, niin tarvittaisiin vähintään 250mm juoksuputki.

Bide olisi myös kiva lisä, koska sillä saisi tarkemmin osia?

Oraksen WC jossa bide saisi 50€ käytettynä Torista, mutta juoksuputki on vain 130mm.
 
seinähana ja ejektorijuoksuputki, halutun mittainen? kuva voisi kertoa enemmän mitä halutaan. hana ulosvedettävällä juoksuputkella tai hana letkulla / jousella.
Screenshot_2023-07-17-10-54-30-13_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpgScreenshot_2023-07-17-10-56-33-71_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
 
seinähana ja ejektorijuoksuputki, halutun mittainen? kuva voisi kertoa enemmän mitä halutaan. hana ulosvedettävällä juoksuputkella tai hana letkulla / jousella.
Screenshot_2023-07-17-10-54-30-13_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpgScreenshot_2023-07-17-10-56-33-71_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg

No tämähän se olisi ollut hyvä vaihtoehto. Seinässä ei ole siis valmiutta seinähanalle, mutta jos seinän railottaisi auki voisi saada sinne takaata putket laitettua, mutta voi olla vähä turha työläs.

Tuo hana ulos vedettävältä juoksuputkella kuulostaa tässä kohtaa helpommalta toteuttaa.

Tosin hinta lienee moninkertainane mitä ajattelin.
 
No tämähän se olisi ollut hyvä vaihtoehto. Seinässä ei ole siis valmiutta seinähanalle, mutta jos seinän railottaisi auki voisi saada sinne takaata putket laitettua, mutta voi olla vähä turha työläs.

Tuo hana ulos vedettävältä juoksuputkella kuulostaa tässä kohtaa helpommalta toteuttaa.

Tosin hinta lienee moninkertainane mitä ajattelin.

mulla voi olla varastossa joku käytetty tuollainen, voin illalla katsoa kun pääsen kotiin.
 
No tämähän se olisi ollut hyvä vaihtoehto. Seinässä ei ole siis valmiutta seinähanalle, mutta jos seinän railottaisi auki voisi saada sinne takaata putket laitettua, mutta voi olla vähä turha työläs.
Siis hana pinta-asennuksena, turha kai siellä tallissa on putkia upottaa?
Noin saa hanan myös ylemmäs esim. pitkällä käännettävällä juoksuputkella joka on monesti tallin hommissa näppärämpi. Tuohon vielä bidee/vastaava kuraharjalla niin ollaan jo varustelun ytimessä :cigar2:
 
Siis hana pinta-asennuksena, turha kai siellä tallissa on putkia upottaa?
Noin saa hanan myös ylemmäs esim. pitkällä käännettävällä juoksuputkella joka on monesti tallin hommissa näppärämpi. Tuohon vielä bidee/vastaava kuraharjalla niin ollaan jo varustelun ytimessä :cigar2:

Pitäisi ottaa kuva niin olisi helpompi havannoillistaa, mutta tällä hetkellä työpöytä on siis 150cm leveys jossa tuo allas on integroitu. Pitäisi kiertää tuo työtaso, jotta ne putket mahtuisi pintaasenteisena. Näyttää hölmöltä.

Ei toi seinän raiolottaminen mikään paha homma ole.

Juuri tuossa parisen kk sitten tein saman homman meidän olkkarissa, kun nostin pistorasioita 10cm ylemmäs.
 
Pitäisi ottaa kuva niin olisi helpompi havannoillistaa, mutta tällä hetkellä työpöytä on siis 150cm leveys jossa tuo allas on integroitu. Pitäisi kiertää tuo työtaso, jotta ne putket mahtuisi pintaasenteisena. Näyttää hölmöltä.
Itselläni autotallissa maalämpöpumppu, sen varaaja ja putket niin en koe että tallin altaalle menevät pintavetoputket pilaisivat tilan estetiikan :whistling:

Toki täällä on reilut pari sataa neliötä ja edellinen omistaja uusinut (tai ehkä uusituttanut olisi oikea termi :hmm: ) koko talon putket (käyttövesi ja lämmitys) valkoisella komposiitilla pintavetona. Jos hakemalla hakee niin ehkä olisin valinnut vähän erilaiset reitit, mutta johan noihinkin on tottunut niin ehkä olen väärä henkilö kommentoimaan hölmöltä näyttämiseen.
 
Pitäisi ottaa kuva niin olisi helpompi havannoillistaa, mutta tällä hetkellä työpöytä on siis 150cm leveys jossa tuo allas on integroitu. Pitäisi kiertää tuo työtaso, jotta ne putket mahtuisi pintaasenteisena. Näyttää hölmöltä.

Ei toi seinän raiolottaminen mikään paha homma ole.

Juuri tuossa parisen kk sitten tein saman homman meidän olkkarissa, kun nostin pistorasioita 10cm ylemmäs.

voihan putket vetää suoraan tason läpi, tai käyttää läpivientiliittimiä.


tai jos haluaa seinän sisään vetää putket niin pexiä ja hanakulmarasiat seinään jos on tilaa.

Screenshot_2023-07-17-23-04-25-15_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

IMG20230717180805.jpg
ja tuollainen lähtee käytettynä sopuhintaan jos haluaa
 
Tunnistaisikohan joku minkä mallinen patteriventtiili kyseessä? Tuossa siis ollut aikaisemmin kiinni oras stabila termostaatti, joka menossa nyt vaihtoon älytermostaatin tieltä, pitäisi vaan tietää minkä tyyppinen tuo ventiilli on, että osaa hankkia oikeanlaisen adapterin.
20230720_150034.jpg
 
Patteriventtiilit on mallikohtaisia. Termostaatit ei käy ristiin, eli oraksen venttiili. Mitä muuta tietoa tarvit?
 
Tunnistaisikohan joku minkä mallinen patteriventtiili kyseessä? Tuossa siis ollut aikaisemmin kiinni oras stabila termostaatti, joka menossa nyt vaihtoon älytermostaatin tieltä, pitäisi vaan tietää minkä tyyppinen tuo ventiilli on, että osaa hankkia oikeanlaisen adapterin.
20230720_150034.jpg

oras stabila venttiili.

edit:
itseasiassa taitaakin olla oras thermostar
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset vastauksista, enpä tajunnut, että noissa voisi kaikilla valmistajilla olla omat venttiilit (huoh). Seuraavana kysymyksenä sitten, että saisikohan tuohon jotakin adapteria niin, että saisi Danfossin Ra venttiilin sopivan termostaattin kiinni?
 
Kiitokset vastauksista, enpä tajunnut, että noissa voisi kaikilla valmistajilla olla omat venttiilit (huoh). Seuraavana kysymyksenä sitten, että saisikohan tuohon jotakin adapteria niin, että saisi Danfossin Ra venttiilin sopivan termostaattin kiinni?
Taitaa kaikilla älytermostaateilla mitä itse nähnyt olla adapterit eri venttiileihin. Toki omasta mielestäni älytermostaatti on melko turha keksintö. Kaikki vähäinenkin äly pitäisi olla lämmönjakohuoneissa.
 
Taitaa kaikilla älytermostaateilla mitä itse nähnyt olla adapterit eri venttiileihin. Toki omasta mielestäni älytermostaatti on melko turha keksintö. Kaikki vähäinenkin äly pitäisi olla lämmönjakohuoneissa.

lämmönjakohuoneesta voidaan ohjata vain piiri kohtaisesti, älytermostaateilla voidaan ohjata patterikohtaisesti. esim lämmönjakohuoneesta et voi ohjata makkarin patteriin yöpudotusta ilman älytermostattia.
 
lämmönjakohuoneesta voidaan ohjata vain piiri kohtaisesti, älytermostaateilla voidaan ohjata patterikohtaisesti. esim lämmönjakohuoneesta et voi ohjata makkarin patteriin yöpudotusta ilman älytermostattia.
Ehkä juuri johonkin tuollaiseen yksittäiseen asiaan. Toki miksi nostaa makuuhuoneen lämpöä päivisinkään? Normaali termostaatti ajaisi saman asian jatkuvalla vaikkapa 19c jatkuvalla lämpötilalla ja esim lomalle lähtiessä koko asunnon etäsäätö on järkevämpää kuin yksittäisen patterin. Taloyhtiöissä nuo tuntuu aiheuttavan enemmän kustannuksia kuin säästöjä, kestoiät on alhaisia. Varsinkin, kuin lämpökäyrät on jo valmiiksi niin alhaisia, ettei pattereista irtoa yli 20-21c lämpötilaa vaikka haluaisi mikä aiheuttaa turhia huoltokäyntejä.
 
Ehkä juuri johonkin tuollaiseen yksittäiseen asiaan. Toki miksi nostaa makuuhuoneen lämpöä päivisinkään? Normaali termostaatti ajaisi saman asian jatkuvalla vaikkapa 19c jatkuvalla lämpötilalla ja esim lomalle lähtiessä koko asunnon etäsäätö on järkevämpää kuin yksittäisen patterin. Taloyhtiöissä nuo tuntuu aiheuttavan enemmän kustannuksia kuin säästöjä, kestoiät on alhaisia. Varsinkin, kuin lämpökäyrät on jo valmiiksi niin alhaisia, ettei pattereista irtoa yli 20-21c lämpötilaa vaikka haluaisi mikä aiheuttaa turhia huoltokäyntejä.

no esim itsellä älytermostatti makkarissa koska käyttövesilemmitys yksiputkijärjestelmässä ja se aiheuttaa normaalin termostaattin kanssa ääniongelmia, älytermostatti pitää nukkumisen ajan automaattisesti patterin pois päältä jolloin ei ole ääniongelmia. ja esim boost toiminnolla voi vessan patterin laittaa täysille suihkun jälkeen. mutta kyllähän ennen pärjättiin pönttöuunilla koko talossa niin patterit ja termostaatit on sinänsä turhia keksintöjä.
 
Joo makuuhuoneeseen tuo älytermostaatti nimenomaan tulossa, kompakti kämppä niin samassa tilassa myös työpiste ja varpaat palelee päivisin jos termostaatti yösäädöllä, kun taas yöllä puolestaan tulee kuuma, jos termostaatin säätää lämpimämmälle.
 
Meillä olisi tarkoitus uusia pikku vessan hana ja pesuallas. Selailin noita uusia hanoja ja osassa on VTT tyyppihyväksyntä ja osassa ei. Luin siinä sitten että mitä tuo suunnilleen tarkoitta, mutta onko isoa väliä jos ostaisi ei tyyppihyväksytyn? Toiseksi osassa hanoista mainitaan että liitäntätyyppi on joustavat -liitosletkut ja jossain taas sitä ei mainita (tai sanotaan jopa että ei ole joutavia letkuja) kuten tässä: Bathlife Pesuallashana Rena, mattamusta. Asennusohjeen kuvasta joka löytyy tuotteen tiedoista näkyy kuitenkin jonkinlaiset letkut liittimiä joten eroaako tuon liittäminen joten vaikka tähän: Pesuallashana Gustavsberg Nautic

Mä en itse ole tekemässä vaan mitään, yritän vain ymmärtää mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun putkari tulee.
 
Meillä olisi tarkoitus uusia pikku vessan hana ja pesuallas. Selailin noita uusia hanoja ja osassa on VTT tyyppihyväksyntä ja osassa ei. Luin siinä sitten että mitä tuo suunnilleen tarkoitta, mutta onko isoa väliä jos ostaisi ei tyyppihyväksytyn? Toiseksi osassa hanoista mainitaan että liitäntätyyppi on joustavat -liitosletkut ja jossain taas sitä ei mainita (tai sanotaan jopa että ei ole joutavia letkuja) kuten tässä: Bathlife Pesuallashana Rena, mattamusta. Asennusohjeen kuvasta joka löytyy tuotteen tiedoista näkyy kuitenkin jonkinlaiset letkut liittimiä joten eroaako tuon liittäminen joten vaikka tähän: Pesuallashana Gustavsberg Nautic

Mä en itse ole tekemässä vaan mitään, yritän vain ymmärtää mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun putkari tulee.

omakotitalossa ei mitään väliä, asoy:ssä yhtiö voi vaatia tyyppihyväksyntää ja ääniluokkaa. ammatti putkari asentaa kaikki. kiroaa syvimpään helvettiin paskat vehkeet. kysy siltä asentavalta putkarilta. eniten vituttaa se että asiakas on valmiiksi kysellyt foorumeilta tai sukulaisilta ja hankkinut valmiiksi väärät kamat.

edit : ja tuo nautic malli on jo poistunut markkinoilta, sen on korvannut new nautic

 
Viimeksi muokattu:
Kupariputkiopasta selaillessa sattui silmiin, että kupariputkien kerrotaan soveltuvan hyvin myös ... sadevesiviemäröintiin(!?)
Screenshot at 2023-07-25 23-24-44.png


Vaikuttaa hivenen epäkonventionaaliselta valinnalta ellei suorastaan rahamiesten ratkaisulta mutta onko kuparin käyttäminen sadevesiviemäreissä jossain tilanteessa järkevää?

Onko hyviä syitä tehdä käyttövesiputkistoa muusta kuin kuparista?
 
Onko hyviä syitä tehdä käyttövesiputkistoa muusta kuin kuparista?

on.

hinta, vaihdettavuus, keveys, kestävyys, asennuksen nopeus. kaikki riippuu siitä haetaan.

 
on.

hinta, vaihdettavuus, keveys, kestävyys, asennuksen nopeus. kaikki riippuu siitä haetaan.

Silikaattiongelma ilmeisesti koskee lähinnä alueita, joilla käytetään pohjavettä.

Onko syy sittenkään silikaatti:
"Myös asennuksessa on voitu tehdä virheitä. Kupariputket on huuhdottava asennuksen yhteydessä riittävän puhtaiksi.
– Putkissa oleva lika pitää saada sieltä pois. Huolimattomuus alkaa näkyä, myöntää Kantaputken Petri Hämäläinen."

Onko kupariputkiongelmiin löytynyt selitykset?

On vähän hassu yhteensattuma, että samaan aikaan, kun "ikuiset" kupariputket on lakanneet kestämästä, meille on tullut lainsäädäntöä, joka velvoittaa asentamaan huoneistokohtaiset vesimittarit. Ei näitä toki vanhoihin asennuksiin vaadita, mutta jos tehdään putkiremontti...

[EDIT] Onko tässä Ylen kuvituskuvassa käytetty tämän vuosituhannen hyvää asennustapaa:
Screenshot at 2023-07-26 00-26-56.png
 
Viimeksi muokattu:
Vanha asennus josta luultavasti poistettu eristeitä jossa ollut asbestia. Asennustapa ollut ihan ok joskus -60 luvulla.

Kupariputkille ei ole tietääkseni luvattu että kestää ikuisuuden vaan 50+ vuotta.
Kupariputkien kestolla ja vesimittarivaatimuksen yhteenliittäminen vaatii kyllä jo jonkinlaista taipumusta salaliittoteorioihin. Vesimittarivaatimus on tullut että ihmiset tuhlaisivat vähemmän vettä, mikä on yleeensä katsottu hyväksi asiaksi.

Aikaisemmin on käytetty kupariputkia sadevesiviemäreihin ihan sen takia koska silloin aikanaan ei ollut pp/pe putkia taikka rosterin asentaminen huomattavan paljon kalliimpaa (en ole varma oliko silloin vielä edes rosteriputkia).
 
Vanha asennus josta luultavasti poistettu eristeitä jossa ollut asbestia. Asennustapa ollut ihan ok joskus -60 luvulla.

Kupariputkille ei ole tietääkseni luvattu että kestää ikuisuuden vaan 50+ vuotta.
Aika timmissä kunnossa 60-vuotiaaksi asennukseksi. :thumbsup:
Päälle päin näyttää kyllä melko lailla ikuiselta, etenkin ottaen huomioon koko rakennuksen suunnitellun käyttöiän.

Kupariputkien kestolla ja vesimittarivaatimuksen yhteenliittäminen vaatii kyllä jo jonkinlaista taipumusta salaliittoteorioihin. Vesimittarivaatimus on tullut että ihmiset tuhlaisivat vähemmän vettä, mikä on yleeensä katsottu hyväksi asiaksi.
Ongelma on siinä, että mittarointi on taas yksi viherideologian pakottamisen muoto. Ei Suomessa ole yleisesti pulaa makeasta vedestä, joten veden säästäminen ei ole meillä mitenkään kriittistä. Säästämiseen pakottaminen taas on ehtaa vihreyttä. Jos yhtiö itse päättää asentaa mittarit, niin se on aivan ok mutta pakottaminen ei ole.

Asukkaat maksavat vetensä vesimaksussa mutta tämähän ei viheriäisille riitä, vaan jokaisen pitää maksaa pisaralleen oma kulutuksensa maksoipa itse maksaminen mitä hyvänsä. Mittaroinnin ja lukemisen kokonaiskustannuksia ei mitenkään voi perustella asukkaan säästöillä vaan motiivina on pelkkä ilo säästämiseen pakottamisesta. Tämäkään ei enää riitä, vaan sammakonkeitossa ollaan siirtymässä seuraavaan vaiheeseen: nyt vaaditaan etäluettavia mittareita, joilla vesiyhtiö voi pitää kirjaa vedenkulutuksesta reaaliaikaisesti.

Yksilötason kulutuksen reaaliaikainen seuranta ei toteudu niin kauan kuin ei tarvitse tehdä putkiremonttia. Timmit 60-vuotiaat asennukset eivät ole omiaan jouduttamaan muutosta. Kun juuri samaan aikaan valtakunnanmedia maalailee mielikuvaa siitä, että kupariputkiston kosahtaminen nuorena on "normaalia", niin kyllä se herättää ajatuksia jauhojen kuivuudesta.

Aikaisemmin on käytetty kupariputkia sadevesiviemäreihin ihan sen takia koska silloin aikanaan ei ollut pp/pe putkia taikka rosterin asentaminen huomattavan paljon kalliimpaa (en ole varma oliko silloin vielä edes rosteriputkia).
Mitä tarkoittaa aikaisemmin... ja miksi kuparia mainostetaan edelleen samaan käyttöön v. 2022?
 
Huomautan tässä että niitä kupariviemäreitä käytettiin nimenomaan sisäpuolisten sadevesiviemäreiden tekemiseen. Noiden tulee kestää hapekasta vettä syöpymättä ja pitää painetta, mikäli verkosto tulvii ja pystyputkessa on vesipatsas. Voi kai niitä edelleen siitä tehdä jos jostain syystä haluaa, mutten ole oman urani aikana kuparisiin sadevesiviemäreihin törmännyt kuin saneerauskohteissa.
 
Nykyisten kupariputkien seinämävahvuus on jopa puolet pienempi kuin ennen,luulisi sillä olevan vaikutus kestoon
 
Tuollainen aika halpa 25€ esim viemäriputken puhdistaja vaikuttaa näppärältä.

Painepesuria ei ennestään ole. Olisikohan tuossa riittävästi tehoa, tuolle puhdistussuuttimelle?
Virtaama440 l/tunti

Myös joitakin adaptereita tuolta löytyy eri merkkisiin painepesureihin.

Täällä 1966 viemärit, josta vessan viemäri on vaatinut avausta. Ammattilaisella oli toki hieman erilainen suutin, mutta toimintaperiaate aika sama silti. Tuo 7.5 metrin pituus kyllä riittäisi tänne ihan ok, kun viemärin heikoin/huonoin kohta on lähellä vessaa. Keittiön ja pesuhuoneen viemäriputket ei ole tukkeentuneet, kun ne menee omalla putkellaan. Nyt siis kaikki toimii, mutta ostin jo valmiiksi tuon 25€ letkun.
 
Nykyisten kupariputkien seinämävahvuus on jopa puolet pienempi kuin ennen,luulisi sillä olevan vaikutus kestoon
Sama valurautaviemäreiden kanssa. Ei kupari koskaan ole ikuisesti kestänyt. 30-50v sisällä alkaa ensimmäiset pistevuodot kulmissa tai kiertovesiputkessa, oli uutta tai vanhaa. Toki nykyään osittain ahneutta ja osittain tekniikan kehittymisen suhteen kaikissa säästetään tehtailla. Monesti miettii miksi jokin pieni asia on tehty helposti hajoavaksi vaikka säästö on ollut minimaalinen. Silti joku tuotantoinsinööri on siitä vetenyt bonukset liiviin ja osakkeenomistajat kiittelevät, kun volyymien ollessa isot, pienistä puroista kasvaa iso määrä rahulia.

Toki kaikki hajoaa. Ja joillakin aikakausilla on ollut vähemmän kestäviä tuotteita. Osa pex putkia viime vuosikymmeniltä mitkä alkaa pikkuhiljaa murenemaan elleivät ole jo tehneet sitä ym. Nykyään niidenkin valmistajia on niin paljon, että eiköhän vielä nykyäänkin niissä ole eroja valmistajien välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautan tässä että niitä kupariviemäreitä käytettiin nimenomaan sisäpuolisten sadevesiviemäreiden tekemiseen. Noiden tulee kestää hapekasta vettä syöpymättä ja pitää painetta, mikäli verkosto tulvii ja pystyputkessa on vesipatsas. Voi kai niitä edelleen siitä tehdä jos jostain syystä haluaa, mutten ole oman urani aikana kuparisiin sadevesiviemäreihin törmännyt kuin saneerauskohteissa.
Jotain tällaista vähän arvelinkin. Myös liitokset kestävät painetta. Jos vesi on hyvin siivilöityä, niin melko pienikin putki pystyy johtamaan suuren vesimäärän pystyviemärissä.

"Nykyisten kupariputkien seinämävahvuus on jopa puolet pienempi kuin ennen,luulisi sillä olevan vaikutus kestoon"

Sama valurautaviemäreiden kanssa. Ei kupari koskaan ole ikuisesti kestänyt. 30-50v sisällä alkaa ensimmäiset pistevuodot kulmissa tai kiertovesiputkessa, oli uutta tai vanhaa. Toki nykyään osittain ahneutta ja osittain tekniikan kehittymisen suhteen kaikissa säästetään tehtailla. Monesti miettii miksi jokin pieni asia on tehty helposti hajoavaksi vaikka säästö on ollut minimaalinen. Silti joku tuotantoinsinööri on siitä vetenyt bonukset liiviin ja osakkeenomistajat kiittelevät, kun volyymien ollessa isot, pienistä puroista kasvaa iso määrä rahulia.
Milloin tuplavahvuisia putkia on käytetty? Kupari ei ole halpa raaka-aine, joten seinämävahvuudella on merkittävä vaikutus tuotantokustannuksiin.

Tässäpä aikamatka 70-luvulle, RakMK D1 V. 1976: https://www.edilex.fi/data/rakentamismaaraykset/D1_1976_fi.pdf
Hyvin samanlaisilta dimensiot näyttävät kuin nykyään, esim:
Screenshot at 2023-07-26 11-28-49.png

Tuolloin on hyväksytty jopa 10-16 m/s virtausnopeus kytkentäjohdoissa mutta on tiedostettu, että se kuluttaa putkia ja on edellytetty putkien olevan vaihdettavissa. Ei niiden ole odotettukaan kestävän 50 vuotta.
 
Milloin tuplavahvuisia putkia on käytetty? Kupari ei ole halpa raaka-aine, joten seinämävahvuudella on merkittävä vaikutus tuotantokustannuksiin.

Tuolloin on hyväksytty jopa 10-16 m/s virtausnopeus kytkentäjohdoissa mutta on tiedostettu, että se kuluttaa putkia ja on edellytetty putkien olevan vaihdettavissa. Ei niiden ole odotettukaan kestävän 50 vuotta.
Tokkopa tuplapaksuista. Ei kupariputkien seinämäpaksuus ihan hirveästi ainakaan ole muuttunut jos on. Se vaatii ihan jo käytännön syistä tietyn verran materiaalia. Mutta totta on, että ongelmia kupariputkissa on eikä se johdu materiaalivahvuudesta.

 
Tokkopa tuplapaksuista. Ei kupariputkien seinämäpaksuus ihan hirveästi ainakaan ole muuttunut jos on. Se vaatii ihan jo käytännön syistä tietyn verran materiaalia. Mutta totta on, että ongelmia kupariputkissa on eikä se johdu materiaalivahvuudesta.

Sitä minäkin, että ainakaan 50 vuoteen ei Cu-putkien seinämäpaksuudessa ole tapahtunut mitään. Putkikoot on ilmeisesti pikemminkin kasvaneet, kun virtausnopeutta on rajoitettu. Tällä on sitten kasvatettu korroosiolle altista pinta-alaa. Alhaisempi virtausnopeus lienee heikentänyt putkien käytönaikaista puhdistumista ja vihreät vettäsäästävät hanat alentavat virtausnopeutta entisestään. Putket kuitenkin mitoitetaan nimellisvirtaamalle.

Tässä on syöpymisestä tehty insinöörityö v. 2011: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/33797/kuparipu.pdf?sequence=1
Silikaattikin on mainittu (7.3) mutta sitä ei ole pidetty Suomessa vielä tuolloin merkittävänä. Kunnollista käyttöönottohuuhtelua korostetaan tuossakin työssä.

Onkohan tutkittu asuntojen ja putkien ripeän käyttöönoton merkitystä? Ei ehkä ole kovin hyvä lähtökohta, jos käyttöönottohuuhtelu tehdään ensin vasemmalla kädellä ja sitten asunnot odottavat ensimmäisiä asukkaitaan kuukausia ellei vuoden. ...ja sitten vielä säästetään vettä, jolloin putket ei puhdistu käytössäkään.

[EDIT] Tässäpä pistekorroosiosta tehty kirjallisuusselvitys: https://www.vvy.fi/site/assets/file...ariputkien_korroosio_kirjallisuusselvitys.pdf
- mahdollisia mekanismeja on monia eikä silikaattien rooli ole mitenkään yksikäsitteisen selvä
- tärkeää on saada epäpuhtaudet pois uusista putkista ja ottaa putket heti käyttöön tai tyhjentää ne vedestä
 
Viimeksi muokattu:
Astianpesukone asiaa! Ollaan saamassa uusi astianpesukone ja aloin noita liittimiä katsomaan (vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat olemassa).

Nykyisestä koneesta löytyy löytyy tällainen aquastop-venttiili, mistä vesi tulee koneesee

1690639425989.png

Uudessa koneessa onkin sitten vain tällainen pää

1690639463659.png

jos tuon aquastop-venttiilin+ tuloputken ottaa pois, meneekö tuon uuden koneen tuloputki tuohon vesijohdon liittimeen vai tarvitako tuohon väliin joko adapteri tai mahdollisesti kokonaan uusi tuloputki?
 
Astianpesukone asiaa! Ollaan saamassa uusi astianpesukone ja aloin noita liittimiä katsomaan (vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat olemassa).

Nykyisestä koneesta löytyy löytyy tällainen aquastop-venttiili, mistä vesi tulee koneesee

1690639425989.png

Uudessa koneessa onkin sitten vain tällainen pää

1690639463659.png

jos tuon aquastop-venttiilin+ tuloputken ottaa pois, meneekö tuon uuden koneen tuloputki tuohon vesijohdon liittimeen vai tarvitako tuohon väliin joko adapteri tai mahdollisesti kokonaan uusi tuloputki?

menee suoraan. käytännössä kaikissa astianpesukoneissa Suomessa on 3/4 kierre, hanoissa on yleensä 1/2, mutta jos on jo 3/4 1/2 muunnosnippa paikoillaan niin menee suoraan. jos kyseessä asoy niin kannattaa selvittää vastuukysymykset itse kytkettäessä. ja "tuloputki" ainakin oraksissa on juotettu kiinni että älä sitä ala irti repimään. pyydä ammatilainen paikalle ENNEN vesivahinkoa.
 
menee suoraan. käytännössä kaikissa astianpesukoneissa Suomessa on 3/4 kierre, hanoissa on yleensä 1/2, mutta jos on jo 3/4 1/2 muunnosnippa paikoillaan niin menee suoraan. jos kyseessä asoy niin kannattaa selvittää vastuukysymykset itse kytkettäessä. ja "tuloputki" ainakin oraksissa on juotettu kiinni että älä sitä ala irti repimään. pyydä ammatilainen paikalle ENNEN vesivahinkoa.
Kiitos varmistuksesta! Ajattelinkin että se menee, mutta ajattelin vielä varmuudeksi kysästä. Selvittelin jo noita asoy asioita ja kun vesi-, viemäri- ja sähköliitännät ovat olemassa (eli korvataan uusi vanhalla) ja paikka valmiina niin sen saa tehdä itse.
 
IMG20230717180805.jpg
ja tuollainen lähtee käytettynä sopuhintaan jos haluaa
Millaiseen sopuhintaan?

Kysymys LVI:stä:
Leikitellään ajatuksella, että viemärin tuuletus täytyisi laittaa vanhaan talliin jälkikäteen ettei lattiaviemäri lykkää hajuja tallin sisätiloihin. Näyttäisi ministeriö asettaneen tuon viemärin tuuletuksen rakennuskohtaiseksi ja pakolliseksi 2018. Onko seuraavanlainen toteutustapa hyväksytty:
-Tallin viemäri on oma haaransa ennen talon viemäriä liittymästä päin katsottuna
-Otetaan tallin haarasta sokkelin ulkopuolelta oma haara tallin viemärin tuuletukselle
-Viedään tämä uusi viemärin tuuletusputki hyvin eristettynä (finnfoam) sokkelin yläpuolelta seinästä sisään ja tallin sisällä vesikatolle ja sieltä ulos?

Ulkonahan tota viemärin tuuletusta ei saa viedä jäätymisen takia vaan siksi pitäis viedä lämpimänä, mutta oliskohan tuo tosiaan hyväksyttävä tapa jos se tuuletushaara tulis maasta ylös, kulmalla seinästä sisään, kulmalla vintille, kulmalla keskelle kattoa ja sieltä kulmalla ylös vesikatolle?
 
Rivarin huippuimurin säätö tapahtuu tuollaisen portaattoman rullan avulla, vähän kuin kattolampun himmennin. Millähän nimellä löytäisi sellaisen, jossa olisi nappi jota painamalla saisi vaikka tunniksi pariksi tuon rullan säädön ohitettua että suihkun/saunan jälkeen voisi vain siitä painaa? Ei luulisi että kovin vaikea homma vaihtaa on tuollaista?
 
Millaiseen sopuhintaan?

Kysymys LVI:stä:
Leikitellään ajatuksella, että viemärin tuuletus täytyisi laittaa vanhaan talliin jälkikäteen ettei lattiaviemäri lykkää hajuja tallin sisätiloihin. Näyttäisi ministeriö asettaneen tuon viemärin tuuletuksen rakennuskohtaiseksi ja pakolliseksi 2018. Onko seuraavanlainen toteutustapa hyväksytty:
-Tallin viemäri on oma haaransa ennen talon viemäriä liittymästä päin katsottuna
-Otetaan tallin haarasta sokkelin ulkopuolelta oma haara tallin viemärin tuuletukselle
-Viedään tämä uusi viemärin tuuletusputki hyvin eristettynä (finnfoam) sokkelin yläpuolelta seinästä sisään ja tallin sisällä vesikatolle ja sieltä ulos?

Ulkonahan tota viemärin tuuletusta ei saa viedä jäätymisen takia vaan siksi pitäis viedä lämpimänä, mutta oliskohan tuo tosiaan hyväksyttävä tapa jos se tuuletushaara tulis maasta ylös, kulmalla seinästä sisään, kulmalla vintille, kulmalla keskelle kattoa ja sieltä kulmalla ylös vesikatolle?
Kyllähän tuo tuuletusviemäri rakennuskohtaisesti mainitaan jo aikaisemmissa D1:ssä, toki ohjetekstin puolella mutta noi ohjetekstit käytännössä on määräyksiä.
Mikä vesilukko siellä kuivuu että pääsee hajut läpi?
Jos siellä tulee vaikka altaalle 75mm viemäri niin ensiksi laittaisin tuohon haaran ja siihen Durkon
 
Kyllähän tuo tuuletusviemäri rakennuskohtaisesti mainitaan jo aikaisemmissa D1:ssä, toki ohjetekstin puolella mutta noi ohjetekstit käytännössä on määräyksiä.
Mikä vesilukko siellä kuivuu että pääsee hajut läpi?
Jos siellä tulee vaikka altaalle 75mm viemäri niin ensiksi laittaisin tuohon haaran ja siihen Durkon
Alipaineventtiili haaraan ennen allasta ymmärsinkö oikein? Hajua tulee lattiakaivon kautta, joka valuttaa polttoaineen erottimen läpi veden kunnan viemäriin. Mahtaako alipaineventtiili auttaa kun on kaivo altaaseen nähden liittymän puolella?
 
Rivarin huippuimurin säätö tapahtuu tuollaisen portaattoman rullan avulla, vähän kuin kattolampun himmennin. Millähän nimellä löytäisi sellaisen, jossa olisi nappi jota painamalla saisi vaikka tunniksi pariksi tuon rullan säädön ohitettua että suihkun/saunan jälkeen voisi vain siitä painaa? Ei luulisi että kovin vaikea homma vaihtaa on tuollaista?
Onhan tuo Vilpe Eco Ideal Wireless olemassa, ei oo kyllä mikään halpa laite että sillä hinnalla kyllä jaksaa käsin räpeltää sitä rullaa
 
Oraksen älykäs pesukoneventtiili tenii. Tänään ei lähtenyt enää auki. Napissa palaa n. sekunnin vihreä valo. Vaihdoin patterit sekä nappiin, että ohjausyksikköön, ei muutosta. Koitin parittaa nappia uudestaan, ei muutosta. Kävin uudet patterit molempiin, napin osalta toisilla uusilla cr2450 napeilla ei herää henkiin ollenkaan, noin muuten ei muutosta. Olisko kellään jotain vinkkiä mitä voisi vielä kokeilla vai onko se vaan soitettava huomenna Orakselle?

Kolmisen vuotta ollut käytössä ja aika paska kampe. Napin pitää olla just ohjausyksikön kohdalla tiskitason päällä, eikä se siltikään ole aina avannut hanaa. Pitänyt aina kuunnella se venttiilin naksaus, että toimiko.
 
Oraksen älykäs pesukoneventtiili tenii. Tänään ei lähtenyt enää auki. Napissa palaa n. sekunnin vihreä valo. Vaihdoin patterit sekä nappiin, että ohjausyksikköön, ei muutosta. Koitin parittaa nappia uudestaan, ei muutosta. Kävin uudet patterit molempiin, napin osalta toisilla uusilla cr2450 napeilla ei herää henkiin ollenkaan, noin muuten ei muutosta. Olisko kellään jotain vinkkiä mitä voisi vielä kokeilla vai onko se vaan soitettava huomenna Orakselle?

Kolmisen vuotta ollut käytössä ja aika paska kampe. Napin pitää olla just ohjausyksikön kohdalla tiskitason päällä, eikä se siltikään ole aina avannut hanaa. Pitänyt aina kuunnella se venttiilin naksaus, että toimiko.
Magneettiventtiilit noissa on aika heikkoja. Eikä turhan halpoja jos ei takuuseen mene.
 
Oraksen älykäs pesukoneventtiili tenii. Tänään ei lähtenyt enää auki. Napissa palaa n. sekunnin vihreä valo. Vaihdoin patterit sekä nappiin, että ohjausyksikköön, ei muutosta. Koitin parittaa nappia uudestaan, ei muutosta. Kävin uudet patterit molempiin, napin osalta toisilla uusilla cr2450 napeilla ei herää henkiin ollenkaan, noin muuten ei muutosta. Olisko kellään jotain vinkkiä mitä voisi vielä kokeilla vai onko se vaan soitettava huomenna Orakselle?

Kolmisen vuotta ollut käytössä ja aika paska kampe. Napin pitää olla just ohjausyksikön kohdalla tiskitason päällä, eikä se siltikään ole aina avannut hanaa. Pitänyt aina kuunnella se venttiilin naksaus, että toimiko.
Ikeasta tuo tilalle jos takuut loppu tai Oras ei tule vastaan KNYCKLAN Sähköinen astianpesukoneen sulkuyks - IKEA
 
Oraksen älykäs pesukoneventtiili tenii. Tänään ei lähtenyt enää auki. Napissa palaa n. sekunnin vihreä valo. Vaihdoin patterit sekä nappiin, että ohjausyksikköön, ei muutosta. Koitin parittaa nappia uudestaan, ei muutosta. Kävin uudet patterit molempiin, napin osalta toisilla uusilla cr2450 napeilla ei herää henkiin ollenkaan, noin muuten ei muutosta. Olisko kellään jotain vinkkiä mitä voisi vielä kokeilla vai onko se vaan soitettava huomenna Orakselle?

Kolmisen vuotta ollut käytössä ja aika paska kampe. Napin pitää olla just ohjausyksikön kohdalla tiskitason päällä, eikä se siltikään ole aina avannut hanaa. Pitänyt aina kuunnella se venttiilin naksaus, että toimiko.
Vaihdoitko oikeanlaiset AA paristot.pitää olla lithium ,tavallinen AA ei toimi. Vaihdoin joskus asiakkaalle ja ihmettelin että miksi ei toimi ja soitin orakselle
 
Oraksen älykäs pesukoneventtiili tenii. Tänään ei lähtenyt enää auki. Napissa palaa n. sekunnin vihreä valo. Vaihdoin patterit sekä nappiin, että ohjausyksikköön, ei muutosta. Koitin parittaa nappia uudestaan, ei muutosta. Kävin uudet patterit molempiin, napin osalta toisilla uusilla cr2450 napeilla ei herää henkiin ollenkaan, noin muuten ei muutosta. Olisko kellään jotain vinkkiä mitä voisi vielä kokeilla vai onko se vaan soitettava huomenna Orakselle?

Kolmisen vuotta ollut käytössä ja aika paska kampe. Napin pitää olla just ohjausyksikön kohdalla tiskitason päällä, eikä se siltikään ole aina avannut hanaa. Pitänyt aina kuunnella se venttiilin naksaus, että toimiko.

Eli kuten jo sanottiin niin vastaanottimeen litium paristot (ei alkali) mutta jos nappi ei enään mitään valoja vilkuttaa niin voi olla rikki. yhden kerran kolvasin kasaan kun paristonpidin oli irronnut piirilevystä. ja paritus vielä kannataa kokeilla uudestaan jos kaikissa laitteissa on virtaa.
Screenshot_2023-08-01-21-43-54-35_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpgIMG_20220921_210001.jpgIMG_20220921_205807.jpg
 
Vaihdoitko oikeanlaiset AA paristot.pitää olla lithium ,tavallinen AA ei toimi.
Eli kuten jo sanottiin niin vastaanottimeen litium paristot (ei alkali) mutta jos nappi ei enään mitään valoja vilkuttaa niin voi olla rikki. yhden kerran kolvasin kasaan kun paristonpidin oli irronnut piirilevystä. ja paritus vielä kannataa kokeilla uudestaan jos kaikissa laitteissa on virtaa.
Joo, litiumeilla kokeilin ja kyllä se ohjausyksikkö valoja vilkuttaa sitä paritusta yrittäessä. Tosin vilkutus ei lakkaa, vaikka nappia painaa, eli olisko siinä nappi sökö. Pitää soitella sinne Orakselle, saavat kyllä virhavastuulla hoitaa homman. Pitää seuraavaksi kokeilla Grohea tai ikealaista. Olikohan sillä ikealaisella jotain kotimaista hyväksyntää
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 545
Viestejä
4 499 606
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom