• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
En ole perillä järjestelmän ilmaamisesta. En tiedä missä ilmakello pitäisi olla, "lämmityskattilan" (VVM 320) vai jakotukin yhteydessä? Jakotukeissa on ilmeisesti vain tyhjässä paikassa liitin johon asennuksenaikaisen ilmausputken saisi liitettyä.

Niin voi ollakkin, jotenkin tuli mieleen tuosta, että pitäisi ilmata itse itsensä niin silloin on sellaisia automaattisia ilmauksia.
 
En ole perillä järjestelmän ilmaamisesta. En tiedä missä ilmakello pitäisi olla, "lämmityskattilan" (VVM 320) vai jakotukin yhteydessä? Jakotukeissa on ilmeisesti vain tyhjässä paikassa liitin johon asennuksenaikaisen ilmausputken saisi liitettyä.
Ilmaus on yleensä putkiston korkeimmalla kohdalla ja ainakin yksikerroksisissa teknisessä tilassa. Automaattisista ei itsellä kovin hyviä kokemuksia ajan kanssa. Varsinkin kun puukeskuslämmitteisessä asuin, niin oli huomattavasti varmempaa manuaalisesti toimivasta sihauttaa pannuhuoneen lattialle kuumasta järjestelmästä pieni annos. Samalla tilan viemärikin sai vettä vesilukkoon.
 
Onko techiläisillä tietoa mitä maksaisi öljykattilan vaihto suurin piirtein? Kyseessä siis vm.68 jämä öljykattila mikä toimii täydellisesti eikä mitään vikoja ole ollut mutta ajattelin jos vaihtaisi tuon tuoreempaan joita saa torista 100-200€. Kattilalle tulee siis kaikki tarpeelliset putket ja johdot. Eli kysymys kuuluu miten iso urakka toi on jos haen "uuden" pannun valmiiksi vanhan viereen ja putkari tulee vaihtamaan. Muuten voisin vaihtaa Vilpiin tai maalämpöön suoraan, mutta tuo pannu on ainut vanha laite järjestelmässä niin ajattelin jos saisin siirrettyä investointia muutamalla vuodella ainakin eteenpäin.
 
Naapuri vaihtoi omansa, suurin homma liittyi palikoiden siirtelyyn. Jos ne ovat valmiina, niin eipähän siinä putkarilla/sähkärillä kauaa nokka tuhise vetää uudet liitännät paikoilleen. Noista työtunneista saat vielä kotitalousvähennyksenkin, kunhan putkari/sähkäri ovat rekisterissä. Päivässä tuli naapurilla (palikoiden roudaamisen jälkeen kuntoon) eli ei paljon touhutonnia enempää voi millään maksaa. Ihan eri asia sitten kannattaako, minulla säästyi ekana vuotena jo tonnin verran, kun maalämpöön vaihdoin. Nykyisellä öljyn hinnalla toki olis hieman vähemmän säästöä tullut. Ja toisaalta mun säiliö oli vuotoa vaille valmis, niin vaihtoehtoa ei oikein öljyllä ollut jatkaa. Kattila vuosi jo.
 
Seuraavaan rakennusprojektiin perustan oman Lvi - firman.

Täs on nyt kolmen eri firman palveluita tullut käytettyä, ja hinnoista saa reklamoida jatkuvasti. Alennusprosentit usein ihan pielessä. Ovat aina hinnan kyllä korjanneet, mutta alkaa vähä ottamaan päähän ku aina koitetaan koijata.

Näyttäähän se komealta, kun alennusprosentit on luokkaa 15-35%, mutta jo pelkästään aukaisemalla tilin Ahlselille saa noi prosentit ja vähä ostoja niin 40-60%.
 
Itsekin kuristaisin alakerran linjasäätöventtiiliä hieman ja katsoisin onko vaikutusta. Voisiko tuossa olla mahdollisesti myös syynä, että osa yläkerran piirien lämmöstä "karkaa" alakertaan katon kautta? Tähän toki vaikea ottaa kantaa ilman, että tietää enemmän rakenteista ja putkien asennustavasta.
Välipohjassa on ontelolaatat, styrox ja pintavalu. Alakerran linjasäädön kuristaminen vaikuttaa helpottaneen. Makkarissa lattia jää vielä vähän kylmäksi vaikka termari on täysin auki, mutta se ei ehkä haittaa. Vai voiko jakotukin venttiili jumittaa, vaikka termostaatti näyttää toimivan?

Tuota en kyllä ala itse tekemään :).Varsinkin kun ei ole isoa paisunta-astiaa ja ilmausletkun liittäminen jakotukkiin ei ihan aukea itselle.


Minkälaisia kokemuksia löytyy ilmanvaihdon säädättämisestä LTO:lla varustetussa talossa, tehdäänkö säädöt koneen täydelle teholle vai pienemmälle teholle? Oman talon ('04) ilmanvaihtoa ihmetellessä huomasin, että täällä on suunnitelma ja säädöt tehty täydelle teholle. Käsittääkseni nykyisten ohjeiden mukaan mitoitetaan normaaliolosuhteille ja jätetään 30% tehostusvara (IV-suunnittelun oppaat – FINVAC). Meillä tehostus jäisi 23% luokkaan, mutta se tuskin on ongelma. Mitä sanotte onko säädättämisestä koneeen osateholle ongelmaa (tehoasetus 3/4, ilmavirta 85 l/s vs max. 105 l/s )?

Jos ilmavirtojen mitoituksen tekisi uuden suosituksen mukaisesti käytännössä makuuhuoneen tulovirta kasvaisi ja yleisissä tiloissa laskisi. Lisäksi poistot varastoissa vähän nousisi. Siitä tuskin on ongelmaa. Toisaalta vanhallakin mitoituksella makkarin ilmanvaihto oli riittävä. Täytyy myös kysyä säätäjän mielipidettä kunhan löydän sellaisen.

IV-koneen huoltamisesta. Kone on 15v vanha vaihtovirtapuhaltimilla (Vallox 130 E). Näissä alkaa jossain vaiheessa kondensaattorit väsyä mikä vaikuttaa ilmeisesti puhaltimien tehoon. Olisiko syytä jo vaihdattaa konkat ennen ilmanvaihdon säädättämistä? Laakerit vielä tuntuu kestävän.
 
Viimeksi muokattu:
Välipohjassa on ontelolaatat, styrox ja pintavalu. Alakerran linjasäädön kuristaminen vaikuttaa helpottaneen. Makkarissa lattia jää vielä vähän kylmäksi vaikka termari on täysin auki, mutta se ei ehkä haittaa. Vai voiko jakotukin venttiili jumittaa, vaikka termostaatti näyttää toimivan?

Meillä ollut samaa ongelmaa (Warmia + Tehowatti), yläkerran lattia (ja huonelämpö) on viileämpi. Tein niin, että kuristin alakerran kiertoa hieman ja tuntui auttavan. En kuitenkaan ollut aivan tyytyväinen. Nyt viime keväänä ekaa kertaa sammutin pumpun kesän ajaksi ja ennen käynnistystä (kun vesi ei kierrä) oli paras tarkistaa onko jakotukeissa ilmaa. Yläkerran tukissa oli jonkin verran ilmaa ja nyt tuntuisi että yläkerta lämpiää paremmin. Eli kokeile sammuttaa pumppu vuorokaudeksi ja avaa ilmausruuvia/täyttöyhdettä varovasti jakotukista kunnes sieltä tulee vain vettä. Painetta on tietenkin oltava jonkin verran järjestelmässä.

Termareita en ole vielä saanut kytkettyä eli ollaan menty ulkoilman lämpökäyrällä ihan mukavasti nämä toistakymmentä vuotta.
 
Naapuri vaihtoi omansa, suurin homma liittyi palikoiden siirtelyyn. Jos ne ovat valmiina, niin eipähän siinä putkarilla/sähkärillä kauaa nokka tuhise vetää uudet liitännät paikoilleen. Noista työtunneista saat vielä kotitalousvähennyksenkin, kunhan putkari/sähkäri ovat rekisterissä. Päivässä tuli naapurilla (palikoiden roudaamisen jälkeen kuntoon) eli ei paljon touhutonnia enempää voi millään maksaa. Ihan eri asia sitten kannattaako, minulla säästyi ekana vuotena jo tonnin verran, kun maalämpöön vaihdoin. Nykyisellä öljyn hinnalla toki olis hieman vähemmän säästöä tullut. Ja toisaalta mun säiliö oli vuotoa vaille valmis, niin vaihtoehtoa ei oikein öljyllä ollut jatkaa. Kattila vuosi jo.
Kiitokset tästä. Muuten en tosiaan moista operaatiota suunnittelua mutta keväällä pitäis aloittaa autotallin rakennus ja mieluusti laittaisin varat siihen kiinni ja sit 2-5v päästä vaihtaisi energiaystävällisempään lämmitysmuotoon. Energiatehokkuus voi parantua kuulemma jopa 1/3 joka on melkoisen paljon, putkarikin sanoi että isoimmat säästöt tehdään tehokkaalla kattilalla. Kaikki muut komponentit lämmityksessä pannuhuoneessa on 2000-lukua paitsi tuo pannu siinä toinen syy miksi ajattelin sen uusia tuoreempaan. Putkari meinas että 2 ukkoa ja päivä työtä ois pikkasen vajaa 1000€ ja siihen sitten polttimen kytkijä/säätöjä, heillä ei ole firmassa kuulemma enää poltin lupia omaavaa asentajaa. Nyt pitää vaan pannu metsästää jostain ja sit asennus menis jonnekin marraskuun lopulle.
 
Seuraavaan rakennusprojektiin perustan oman Lvi - firman.

Täs on nyt kolmen eri firman palveluita tullut käytettyä, ja hinnoista saa reklamoida jatkuvasti. Alennusprosentit usein ihan pielessä. Ovat aina hinnan kyllä korjanneet, mutta alkaa vähä ottamaan päähän ku aina koitetaan koijata.

Näyttäähän se komealta, kun alennusprosentit on luokkaa 15-35%, mutta jo pelkästään aukaisemalla tilin Ahlselille saa noi prosentit ja vähä ostoja niin 40-60%.
Tokkopa mitään älyttömiä alennushintoja saat neuvoteltua pöytälaatikkofirmalle?
 
Lämmin ulkovarasto, peltiset ilmanvaihtoputket seinän läpi, toisella puolella alhaalla tulo ja vastakkaisella ylhäällä poisto. Onko riskiä kondenssille, ainakin tuo alhaalla oleva tuloputki tuntui olevan vähän kostea ja sisäpuolella olevassa lautasventtiilissä pisaroita. Toki lattiavalu on vasta pari viikkoa vanha että siitäkin tulee ylimääräistä kosteutta. Vai olisiko muovikanava seinän läpi parempi?
 
Tokkopa mitään älyttömiä alennushintoja saat neuvoteltua pöytälaatikkofirmalle?

45% halvemmalla olisin itse saanut ostettua osat, kuin mitkä putkiliike yritti laskuttaa. Tietty isot putkiliikkeet saa vielä paljon halvemmalla.
 
2008 valmistunut Kerrostalokämppä, jossa huoneistokohtainen LTO.

Saunassa on käyttövesikierrossa oleva patteri, joka on kesät talvet mansikkana. Nyt kun ulkona on kelit vähän viilenneet, niin saunassa on "enää" 28 astetta. Kesällä oli 30, ylikin. Iso osa tuosta lämmöstä leviää kuitenkin muualle kämppään, varsinkin kun tuo LTO on samassa kylpyhuoneessa kuin saunakin ja kaikki ilmanvaihto kiertää sen kautta. Mitä tuolle voisi tehdä? Ilmeisesti rakennusmääräysten takia käyttövesikierrossa olevaa patteria ei saa sulkea, koska legionella, mutta ihan järjetöntä paahtaa kaukolämmöllä lämmityskauden ulkopuolella kämppään lämpöä. Varsinkin kun harkinnassa on ilpojen hankintoja niin tosi fiksua ja vihreää tunkea kaukolämmöstä kesällä lämpö tupaan ja sitten sähköllä jäähdyttää se.

Vesilinjassa ei mitään kuristusmahdollisuutta, vain tuommoinen y-haara, sihtikö tuo sitten on vai mikä? Voisiko patterin vaihtaa pienempään jotta lämpöä karkaa harakoille vähemmän.

EDIT: Ja jostain syystä heti viestin kirjoittamisen jälkeen osasin hakea oikealla sanalla, ja eikä tuo mikään sihti ole vaan nimenomaan paluuventtiili. Eli tuostahan sitä kait saisi säädettyä? Mutta eipä kait saa itse mennä sorkkimaan ettei sitten tule aiheutettua sitä legionelloosia koko talolle.
 

Liitteet

  • patterin liitäntä.jpg
    patterin liitäntä.jpg
    83,5 KB · Luettu: 139
Viimeksi muokattu:
Onko tilassa muuta lämmitystä (mukavuuslattialämmitys?), jos on niin itse luultavasti nykäisisin tuon radiaattorin kokonaan pois, kromikuparista vain lenkki tuohon kalustesulkujen väliin.
Voi tuota virtausta yrittää rajoittaa mutta ei saisi tippua alle 55c (vanhemmissa kohteissa sallitaan myös 50c).
 
2008 valmistunut Kerrostalokämppä, jossa huoneistokohtainen LTO.

Saunassa on käyttövesikierrossa oleva patteri, joka on kesät talvet mansikkana. Nyt kun ulkona on kelit vähän viilenneet, niin saunassa on "enää" 28 astetta. Kesällä oli 30, ylikin. Iso osa tuosta lämmöstä leviää kuitenkin muualle kämppään, varsinkin kun tuo LTO on samassa kylpyhuoneessa kuin saunakin ja kaikki ilmanvaihto kiertää sen kautta. Mitä tuolle voisi tehdä? Ilmeisesti rakennusmääräysten takia käyttövesikierrossa olevaa patteria ei saa sulkea, koska legionella, mutta ihan järjetöntä paahtaa kaukolämmöllä lämmityskauden ulkopuolella kämppään lämpöä. Varsinkin kun harkinnassa on ilpojen hankintoja niin tosi fiksua ja vihreää tunkea kaukolämmöstä kesällä lämpö tupaan ja sitten sähköllä jäähdyttää se.

Vesilinjassa ei mitään kuristusmahdollisuutta, vain tuommoinen y-haara, sihtikö tuo sitten on vai mikä? Voisiko patterin vaihtaa pienempään jotta lämpöä karkaa harakoille vähemmän.

EDIT: Ja jostain syystä heti viestin kirjoittamisen jälkeen osasin hakea oikealla sanalla, ja eikä tuo mikään sihti ole vaan nimenomaan paluuventtiili. Eli tuostahan sitä kait saisi säädettyä? Mutta eipä kait saa itse mennä sorkkimaan ettei sitten tule aiheutettua sitä legionelloosia koko talolle.

Siinä on kulmasulku ja paluuventtiili. Kummasta tahansa voit kuristaa kiertoa.

Korjataan sen verran, että samalla tavalla se kaukolämpö lämmittää käyttövettä kesällä ja talvella, kiersi se sinun patterissa tai ei.
 
Oli sallittua tai ei, ihan normaalia, että ihmiset sulkevat/kuristavat rättipattereita. Myös huoltomiehet/putkimiehet tekevät tätä ihan tilauksesta jos venttiilit on jumissa. Aika teoreettinen mahdollisuus sille, että se legionella kasvaisi patterin kiinni ollessa, ja avatessa höyrystyisi naapurin juuri ollessa suihkussa, ennen kuolemaansa kuumassa vedessä. Ainoan oikean vaaran vanhoille asukeille vanhat talot aiheuttaa, missä on alle 50c käyttövesi, kierto huonoa ja epäkunnossa olevia rättipattereita siellä täällä.
 
Onko tilassa muuta lämmitystä (mukavuuslattialämmitys?), jos on niin itse luultavasti nykäisisin tuon radiaattorin kokonaan pois, kromikuparista vain lenkki tuohon kalustesulkujen väliin.
Voi tuota virtausta yrittää rajoittaa mutta ei saisi tippua alle 55c (vanhemmissa kohteissa sallitaan myös 50c).

Kylpyhuoneessa on sähköinen lattialämmitys sekä sähköinen rättipatteri. Siitä en ole varma, kattaako lattialämmitys myös saunan lattian. Ihan samaa tilaahan ne sinänsä on (samat laatat, ei kynnystä saunan oven alla, saunassa myös lattiakaivo jne). Näkisin lattialämmityksen pääasiallisena kuivausmetodina, niin en ihan ymmärrä kenen idea on ollut laittaa lisäksi saunaan paahtamaan tuo patterikin.

Siinä on kulmasulku ja paluuventtiili. Kummasta tahansa voit kuristaa kiertoa.

Korjataan sen verran, että samalla tavalla se kaukolämpö lämmittää käyttövettä kesällä ja talvella, kiersi se sinun patterissa tai ei.

Lämmittää toki, mutta jos talon jokaisessa kämpässä dumpataan 200W tehoa huoneilmaan, niin kasvattaahan se talon kaukolämmön kulutusta merkittävästi.

Oli sallittua tai ei, ihan normaalia, että ihmiset sulkevat/kuristavat rättipattereita. Myös huoltomiehet/putkimiehet tekevät tätä ihan tilauksesta jos venttiilit on jumissa. Aika teoreettinen mahdollisuus sille, että se legionella kasvaisi patterin kiinni ollessa, ja avatessa höyrystyisi naapurin juuri ollessa suihkussa, ennen kuolemaansa kuumassa vedessä. Ainoan oikean vaaran vanhoille asukeille vanhat talot aiheuttaa, missä on alle 50c käyttövesi, kierto huonoa ja epäkunnossa olevia rättipattereita siellä täällä.

Näinhän se on. Taidan kuitenkin keskustella asian taloyhtiön kanssa. Johan se tuottaisi säästöjä jos kaikkien asuntojen vastaavat patterit säädettäisiin järkevämmälle tasolle. Huoltomies oli eilen vaihtamassa LTO:n suodattimia, mutta ei vaan tunnistanut tuota kulmasulkua ja paluuventtiiliä, joiden "puutteesta" tämä keskustelu lähti vähän käyntiinkin...
 
Osaisko joku neuvoa miten oraksen vakiopaineventtiili toimii.
Ensinnäkin, pitääkö venan mittari näyttää kunnan vesijohtoverkon painetta aina silloin kun vettä ei talossa lasketa, vai pitäisikö tuon näyttää talon vesijohtoverkossa olevan venttiilillä säädetyn paineen?
Miten tuo säädetään? Kuvittelin, että päässä olevasta punaisesta osasta kun kääntää plussaa tai miinusta niin vettä laskiessa pitäisi paineen mittarissa muuttua. Näin ei kuitenkaan käy. Pitääkö tuosta päästä avata ruuvi pois ja vasta sitten ryhtyä kääntämään?
Kun hanat eivät päällä mittarissa 6.5baria. Kun yksi hana päällä, laskee 4,5bariin, kun kaksi..niin laskee 3,5bariin.
 
Osaisko joku neuvoa miten oraksen vakiopaineventtiili toimii.
Ensinnäkin, pitääkö venan mittari näyttää kunnan vesijohtoverkon painetta aina silloin kun vettä ei talossa lasketa, vai pitäisikö tuon näyttää talon vesijohtoverkossa olevan venttiilillä säädetyn paineen?
Miten tuo säädetään? Kuvittelin, että päässä olevasta punaisesta osasta kun kääntää plussaa tai miinusta niin vettä laskiessa pitäisi paineen mittarissa muuttua. Näin ei kuitenkaan käy. Pitääkö tuosta päästä avata ruuvi pois ja vasta sitten ryhtyä kääntämään?
Kun hanat eivät päällä mittarissa 6.5baria. Kun yksi hana päällä, laskee 4,5bariin, kun kaksi..niin laskee 3,5bariin.
Säädä hieman haluttuun suuntaan, avaa hana, suljehana, tarkista paine. Toista tarpeeksi monta kertaa kunnes paine on haluttu. Jos sinulla on painemittari ennen ja jälkeen vakiopaineventtiilin, voi tuon mitoituksen tehdä myös laskennallisesti Oraksen ohjelmalla.
 
Säädä hieman haluttuun suuntaan, avaa hana, suljehana, tarkista paine. Toista tarpeeksi monta kertaa kunnes paine on haluttu. Jos sinulla on painemittari ennen ja jälkeen vakiopaineventtiilin, voi tuon mitoituksen tehdä myös laskennallisesti Oraksen ohjelmalla.
Tuossa vielä Oraksen ohjeesta:
1603360391696.png
 
Säädä hieman haluttuun suuntaan, avaa hana, suljehana, tarkista paine. Toista tarpeeksi monta kertaa kunnes paine on haluttu. Jos sinulla on painemittari ennen ja jälkeen vakiopaineventtiilin, voi tuon mitoituksen tehdä myös laskennallisesti Oraksen ohjelmalla.

Eli säädän ilmeisesti venttiiliä oikein vääntämällä punaista osaa ja koskematta ruuviin?
Jos tavoiteltu paine olisi vaikka 4baria, niin pitäisikö tuo lukema saada kuinka monen hanan ollessa auki (kahden?)?
Ja oliko nyt tosiaan niin, että se on kunnan verkon paine mikä mittarissa näkyy silloin kun hanat eivät ole auki?
 
Kysellääs täältäkin aiheesta.
Kyseessä koneellinen ilmanvaihto lämmön talteenotolla. Usein kun laitteen laittaa talviasentoon alkaa pohjalle kertymään keltaista ainetta, joka haisee todella pahalle. Pahimmillaan koko asunto haisee pahalle. Huomaa parhaiten, kun tulee ulkoa sisälle. Valmistaja risti tuon aineen siitepölyksi. Erikoista, että sitä tulee vain talvisaikaan. Itse epäilen, että kyseessä jotain mikrobikasvustoa.

Tuon keltaisen töhnän saa jokseenkin pyyhittyä pois mikä auttaa aina hetkeksi kunnes sama homma toistuu. Nurkkiin ja saumoihin tuo on niin pinttynyt, että ei lähde enää millään. Mitään myrkkyjä ei huvittaisi IV-laitteessa puhdistukseen käyttää.

Itse epäilen syyksi, että vesi valuu jäteilmaosaston pohjalta puhtaan ilman osaston pohjalle, josta se ei pääse enää pois minkä seurauksena alkaa jonkin sortin mikrobikasvusto jylläämään. Ihmetyttää lähinnä, että miksi näin pääsee käymään. Onko tuossa käyttö-, suunnittelu- tai asennusvirhe? Ymmärrän, että kun jäteilma jäähtyy ja tiivistyy niin kosteutta tulee reilusti ja se sitten valuu tuonne viemäriin. Joskin sekin jää välillä lainehtimaan lammikoiksi. Liekö kaadot pielessä? Sama vesi kuiten valuu pienestä reiästä myös puhtaan ilman osastoon, josta sen valuminen poistoon onkin estetty.

Slide1.JPG

Slide2.JPG
 
Joo kondenssivettä tuo varmaan on, mutta se että mikä sen värjää / saastuttaa ei minulle ole tullut vastaan. Onko liesikupu kytketty poistokanavistoon? Voisiko olla rasvaa? Reiän tarkoitus varmaankin ollut, että jos jostain syystä valuisi tuonne puhtaalle puolelle niin silloin vesi pääsee poistumaan. Onko vesilukkoa tuossa kondenssiveden poistossa? Jos ei ole niin silloinkin vesi kertyy koneen sisään helposti.
 
Joo kondenssivettä tuo varmaan on, mutta se että mikä sen värjää / saastuttaa ei minulle ole tullut vastaan. Onko liesikupu kytketty poistokanavistoon? Voisiko olla rasvaa? Reiän tarkoitus varmaankin ollut, että jos jostain syystä valuisi tuonne puhtaalle puolelle niin silloin vesi pääsee poistumaan. Onko vesilukkoa tuossa kondenssiveden poistossa? Jos ei ole niin silloinkin vesi kertyy koneen sisään helposti.
En usko, että on rasvaa sillä tuo jäteilman kaukalo on puhdas. Eli pakko olla jotain mikä on tullut puhtaan ilman mukana ja jäänyt kasvamaan, koska saanut kosteudesta otolliset olosuhteet. En osaa sanoa meneekö liedeltä LTO:lle vai suoraan ulos.

Nyt reikä toimii ilmeisesti väärään suuntaan, sillä tuo kondensoituva vesi valuu juurikin jätepuolelta osittain puhtaalle puolelle ja osittain viemäriin. Puhtaalla puolella valuminen viemäriin on estetty, kuten kuvasta näkyy.

Kuvassa kondenssiveden viemäröinnin hajulukko.
20201026_150209.jpg
 
En usko, että on rasvaa sillä tuo jäteilman kaukalo on puhdas. Eli pakko olla jotain mikä on tullut puhtaan ilman mukana ja jäänyt kasvamaan, koska saanut kosteudesta otolliset olosuhteet. En osaa sanoa meneekö liedeltä LTO:lle vai suoraan ulos.

Nyt reikä toimii ilmeisesti väärään suuntaan, sillä tuo kondensoituva vesi valuu juurikin jätepuolelta osittain puhtaalle puolelle ja osittain viemäriin. Puhtaalla puolella valuminen viemäriin on estetty, kuten kuvasta näkyy.

Kuvassa kondenssiveden viemäröinnin hajulukko.
20201026_150209.jpg
Kennon olet pessyt koska viimeksi?
 
Muistaakseni puoli vuotta (tai sitten vuosi) sitten suodattimen vaihdon yhteydessä. Vaikka kenno olisikin likainen, niin joku ongelma tuossa on, että vesi jää lillumaan tuolta jätepuolelta tuonne puhtaan puolen kaukaloon. Eihän sen noin pitäisi olla, että viemäröidystä tilasta suunnitellusti vesi valuu viemäröimättömään tilaan?!
 
Liikkuuko kuula tuossa Valloxin erikoisvesilukossa? Korkin pitäisi aueta ihan sormin.
Pullolla vettä sinne koneen pohjalle niin näkee oikeasti miten vesi käytäytyy siinä koneen pohjalla.
 
Pitäisi saada ilmanvaihdon tuloilmaa hiljaisemmaksi muutamassa huoneessa. Nyt venttiilinä perus KTS-125. Mielestäni melu pääasiassa "huminaa". Olisko paras hankkia äänenvaimennuspatruuna ja säädättää uudestaan, vai kannattaisiko ennemmin vaihtaa venttiili hiljaisemmaksi tyyliin KTI tai OKA?) Säädätys tulee joka tapauksessa nyt tehtyä.

Ensisijaisesti meinasin hankkia Air-in patruunan (Äänenvaimennuspatruunat tehokkaaseen äänenvaimennukseen poisto- ja tuloilmakanavissa | Air-In® | Dir-Air Oy). Onko kellään kokemusta halvemmasta Inno-Ere äänenvaimennin ja ilmansäädin vaimentimesta, toimiiko? Äänenvaimennin ja ilmansäädin Inno-Ere - Allergia- ja Sisäilma-apu
 
Meinasin avata Oraksen suihkuhanan kyljistä siivilät ja puhdistaa kun aika huonolla paineella tulee vettä eikä niitä ole ikinä putsattu. Kerrostaloon tehtiin putki- ja käyttövesiremppa muutama vuosi sitten mutta hana on reilu 20 vuotta vanha.

Nyt kun työnsin kuuskulma-avaimen pinta-asennushanakulman alapuolelta sulkeakseni sulun niin huomasin kun alkoi sulusta suihkuttaa vettä vaikken kerennyt edes kiertää sulkua. Kokeilin vääntää (en siis kiertää) aivan höyhenen kevyesti toiseen suuntaan niin silloin suihkuttaa mutta toiseen suuntaan niin ei suihkuta. Toisen tulon sulku ei käyttäydy samoin. En sitten uskaltanut alkaa kiertämään. Itse sulkua ei oikein näy kuin kromisen suojan alapuolella olevista pienistä rei'istä. Ilmeisesti alkavat joskus tihuuttaa kun sulkee mutta tuohan on jo ilman muuta jonkinlainen riski. Onko tuossa jotain vikaa kun noin herkästi vuotaa ilman kiertämistä?
 
Meinasin avata Oraksen suihkuhanan kyljistä siivilät ja puhdistaa kun aika huonolla paineella tulee vettä eikä niitä ole ikinä putsattu. Kerrostaloon tehtiin putki- ja käyttövesiremppa muutama vuosi sitten mutta hana on reilu 20 vuotta vanha.

Nyt kun työnsin kuuskulma-avaimen pinta-asennushanakulman alapuolelta sulkeakseni sulun niin huomasin kun alkoi sulusta suihkuttaa vettä vaikken kerennyt edes kiertää sulkua. Kokeilin vääntää (en siis kiertää) aivan höyhenen kevyesti toiseen suuntaan niin silloin suihkuttaa mutta toiseen suuntaan niin ei suihkuta. Toisen tulon sulku ei käyttäydy samoin. En sitten uskaltanut alkaa kiertämään. Itse sulkua ei oikein näy kuin kromisen suojan alapuolella olevista pienistä rei'istä. Ilmeisesti alkavat joskus tihuuttaa kun sulkee mutta tuohan on jo ilman muuta jonkinlainen riski. Onko tuossa jotain vikaa kun noin herkästi vuotaa ilman kiertämistä?
Eivät ole kovin pitkäikäisiä eli enemmänkin ominaisuus kuin vika. Käyttövesikierrossa en itse koske noihin koskaan, suihkuhanoissakin vain jos on ihan pakko. Kuulasulut tehdään tätä nykyä niin halvalla, että varaosamyynti ei lopu. Jotkut kymmeniä vuosia vanhat kuulasulut toimii luotettavammin kuin halvimmat uudet ja käyttämättömät. Onneksi sentään huoneistokohtaiset sulut alkaa olla kaikissa saneeratuissa taloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin avata Oraksen suihkuhanan kyljistä siivilät ja puhdistaa kun aika huonolla paineella tulee vettä eikä niitä ole ikinä putsattu. Kerrostaloon tehtiin putki- ja käyttövesiremppa muutama vuosi sitten mutta hana on reilu 20 vuotta vanha.

Nyt kun työnsin kuuskulma-avaimen pinta-asennushanakulman alapuolelta sulkeakseni sulun niin huomasin kun alkoi sulusta suihkuttaa vettä vaikken kerennyt edes kiertää sulkua. Kokeilin vääntää (en siis kiertää) aivan höyhenen kevyesti toiseen suuntaan niin silloin suihkuttaa mutta toiseen suuntaan niin ei suihkuta. Toisen tulon sulku ei käyttäydy samoin. En sitten uskaltanut alkaa kiertämään. Itse sulkua ei oikein näy kuin kromisen suojan alapuolella olevista pienistä rei'istä. Ilmeisesti alkavat joskus tihuuttaa kun sulkee mutta tuohan on jo ilman muuta jonkinlainen riski. Onko tuossa jotain vikaa kun noin herkästi vuotaa ilman kiertämistä?

Normaalia vanhoille suluille. Jos kerran kyseessä asoy niin huollon hommia. Siksi sitä yhtiövastiketta maksetaan...
 
Normaalia vanhoille suluille. Jos kerran kyseessä asoy niin huollon hommia. Siksi sitä yhtiövastiketta maksetaan...

Sulku on sen parisen vuotta vanha. En viitsisi huoltoa vaivata tuollaisen asian kanssa. Eikös kuitenkin tuo ole ihan sallittavia hommia taloyhtiössä? Eihän tuo nyt voi hajota käsiin ja aiheuttaa tulvaa?

No, pitääpä soitella isännöitsijälle. Voisihan tuohon uuden hanan maksattaa yhtiöllä. Itse tuon aikoinaan ostin omalla rahalla kun tehtiin kylppäriremppa reilu 20 vuotta sitten vaikka yhtiön olisi se kuulunut vaihtaa ajanmukaiseen (alkuperäinen vuodelta -70)
 
Sulku on sen parisen vuotta vanha. En viitsisi huoltoa vaivata tuollaisen asian kanssa. Eikös kuitenkin tuo ole ihan sallittavia hommia taloyhtiössä? Eihän tuo nyt voi hajota käsiin ja aiheuttaa tulvaa?

No, pitääpä soitella isännöitsijälle. Voisihan tuohon uuden hanan maksattaa yhtiöllä. Itse tuon aikoinaan ostin omalla rahalla kun tehtiin kylppäriremppa reilu 20 vuotta sitten vaikka yhtiön olisi se kuulunut vaihtaa ajanmukaiseen (alkuperäinen vuodelta -70)
Ei asukkaat sinällään saa koskea mihinkään talotekniikkaan. Patterinkaan ilmaus ole tätä nykyä sallittua asukkaille. Just käytiin tekemässä raporttia kun patterin ilmaruuvi lentänyt seinään ja vesivahinko, vaikka asukas omien sanojensa mukaan on ilmaillut 30v ja tiesi mitä teki. Se ei itsessään vaan aina riitä ja vahinkoja sattuu yhtälailla ammattilaisille. He osaa toki varautua mahdollisiin ongelmiin, tai ainakin pitäisi osata ja jos sekään ei riitä, vastuuvakuutus .
 
Ei asukkaat sinällään saa koskea mihinkään talotekniikkaan. Patterinkaan ilmaus ole tätä nykyä sallittua asukkaille. Just käytiin tekemässä raporttia kun patterin ilmaruuvi lentänyt seinään ja vesivahinko, vaikka asukas omien sanojensa mukaan on ilmaillut 30v ja tiesi mitä teki. Se ei itsessään vaan aina riitä ja vahinkoja sattuu yhtälailla ammattilaisille. He osaa toki varautua mahdollisiin ongelmiin, tai ainakin pitäisi osata ja jos sekään ei riitä, vastuuvakuutus .

Jep, toki tuon ymmärtää. Tuntuisi vain aika omituiselta soitella huoltomiehelle että tulepas putsaamaan taas nämä hanan siivilät, laita lasku yhtiölle. :lol:
 
Jep, toki tuon ymmärtää. Tuntuisi vain aika omituiselta soitella huoltomiehelle että tulepas putsaamaan taas nämä hanan siivilät, laita lasku yhtiölle. :lol:

Siksi sinä sitä yhtiövastiketta maksat, että saat tuon palvelun. Ei siinä mitään omituista ole.
 
Siksi sinä sitä yhtiövastiketta maksat, että saat tuon palvelun. Ei siinä mitään omituista ole.

Ja sitten hallitus esittää vastikkeen nostoa koska huoltomieskulut ovat niin korkeat. :hmm:

Joo, oon vaan tottunut tekemään kaikki itse ettei tarvi maksaa jollekin (riistohintaa) helposta työstä. Mulla tulee tuonne nyt vuokralainen niin ehkä sitten soitetaan suoraan huoltokaverille jos on aihetta (vaikka onkin tuttu vuokralainen).
 
Eli on termostaattisekoittaja, siivilällisiä tiivisteitä ei käytetä normaalien vipuhanojen kanssa.
Niisä siivilätiivisteissä pitää muistaa semmoinen sääntö kuin "nännit ulospäin" näin roskat ajautuu tiivisteen reunoille jolloin keskelle jää isompi tila veden virtaamiselle.
Noi pinta-asennuskulmien kuulasulut on ollut aika paskaa viime aikoina, Oraksella ja muilla.
Sinänsä ei aiheuta riskiä koska sehän on vesieristetyssä tilassa jos alkaa sieltä ruuvin juuresta suihkuamaan.

Ja kuten mainittu vesikalusteiden huolto kuuluu taloyhtiölle, nykyään jopa altaiden vesilukot.
Tämä voidaan kyllä muttaa erikseen sopimalla tietyissä tilanteissa.
 
Ensisijaisesti meinasin hankkia Air-in patruunan (Äänenvaimennuspatruunat tehokkaaseen äänenvaimennukseen poisto- ja tuloilmakanavissa | Air-In® | Dir-Air Oy). Onko kellään kokemusta halvemmasta Inno-Ere äänenvaimennin ja ilmansäädin vaimentimesta, toimiiko? Äänenvaimennin ja ilmansäädin Inno-Ere - Allergia- ja Sisäilma-apu
Iv-asentajalta kyselin näistä, niin kuulemma erittäin marginaalinen vaikutus. Jälkimmäisellä voi toki sen verran hidastaa, että venttiilin voi avata isommalle jos suhinat tulee siitä. Jevenillä on myös kanavaan työnnettävä Sava-vaimennin/säädin, joka ainakin speksien perusteella on tehokkaampi, toki myöa kalliimpi.

Kti pitäisi olla hiljaisempi, kuin kts ja noita liikkuu jonkun verran Torissa joa haluaa halvalla kokeilla.
 
Eli on termostaattisekoittaja, siivilällisiä tiivisteitä ei käytetä normaalien vipuhanojen kanssa.
Niisä siivilätiivisteissä pitää muistaa semmoinen sääntö kuin "nännit ulospäin" näin roskat ajautuu tiivisteen reunoille jolloin keskelle jää isompi tila veden virtaamiselle.
Noi pinta-asennuskulmien kuulasulut on ollut aika paskaa viime aikoina, Oraksella ja muilla.
Sinänsä ei aiheuta riskiä koska sehän on vesieristetyssä tilassa jos alkaa sieltä ruuvin juuresta suihkuamaan.

Ja kuten mainittu vesikalusteiden huolto kuuluu taloyhtiölle, nykyään jopa altaiden vesilukot.
Tämä voidaan kyllä muttaa erikseen sopimalla tietyissä tilanteissa.

Jep, eli tämän operaation olisin halunnut tehdä. Aion sen varmaan vieläkin tehdä... ;)

 
Jep, toki tuon ymmärtää. Tuntuisi vain aika omituiselta soitella huoltomiehelle että tulepas putsaamaan taas nämä hanan siivilät, laita lasku yhtiölle. :lol:

Ilmoitat viasta huoltoyhtölle, ne sitten päättää tuleeko paikalla vai lähettääkö esim sähkö- tai putkimiehen tms. Kun on ilmoittanut viasta niin vastuukin siirtyy eteenpäin. On tapauksia että ei esim ole ilmoitettu vuotavasta hanasta ja asukas on joutunut maksumieheksi. Ja esim. meidän taloyhtiössä tuollaiset hommat kuuluvat huoltosopimuksen kiinteään maksuun ilman lisäveloitusta. Eikä noita yleensä putsata vaan vaihdetaan suoraan uuteen.

 
Kysymystä patteritermostaateista. Eli talo täynnä tämän tyyppisiä patteriventtiileitä- ja termostaateja:

20201012_185453.jpg20201012_185546.jpg20201012_185550.jpg

löytyykö tuohon mitään suoraan sopivaa vaihtotermostaattia. Mitä yritin googlella hakea sain vähän sen tyyppistä käsitystä, että juuri tuohon venttiilimalliin ei välttämättä löydy mitään sopivaa vaihtotermostaattia vaan pitäisi vaihtaa myös venttiili. Onko täällä alan tietäjiä paikalla?
 
Vanha landisgyrin runko+termari, muistaakseni valmistus lopetettu ja vielä hataramman mielikuvan perusteella sai joskus sovittimia landisgyr>Danfoss.
 
Uskaltaako hanakulmia/18mm pexiä laittaa ulkoseinään jos ehjä eristepaksuus hanakulma takana on 100mm , vai suosiolla lyhyet pintavedot vaikka kromikuparilla?

Alunperin olikin meininki vetää varaajalle pintavedot, mutta nyt on lattia auki niin voisi sinne letkut heittää. Sijainti on vielä ulkonurkka joten parempaa kohtaa ei ole tarjolla lähimain
 
Uskaltaako hanakulmia/18mm pexiä laittaa ulkoseinään jos ehjä eristepaksuus hanakulma takana on 100mm , vai suosiolla lyhyet pintavedot vaikka kromikuparilla?

Alunperin olikin meininki vetää varaajalle pintavedot, mutta nyt on lattia auki niin voisi sinne letkut heittää. Sijainti on vielä ulkonurkka joten parempaa kohtaa ei ole tarjolla lähimain
Saako suojaputkea niin että ilma virtaisi läpi? Jos saa, en näkisi ongelmaa, luonnollinen kierto pitää viimeistään sulana, vaikka ei lämpötila oikein tehdyssä rakennuksessa sisäseinässä pakkaselle mene.
 
Saako suojaputkea niin että ilma virtaisi läpi? Jos saa, en näkisi ongelmaa, luonnollinen kierto pitää viimeistään sulana, vaikka ei lämpötila oikein tehdyssä rakennuksessa sisäseinässä pakkaselle mene.
Suojaputken täytyy olla hanakulmarasiassa kiinni vesitiiviisti.

Laita vaan pintaan.
 
Saako suojaputkea niin että ilma virtaisi läpi? Jos saa, en näkisi ongelmaa, luonnollinen kierto pitää viimeistään sulana, vaikka ei lämpötila oikein tehdyssä rakennuksessa sisäseinässä pakkaselle mene.

Tästä talosta hyvin vähän löytyy oikein tehtyä, mutta on tuo seinäkin nyt auki ja siihen uudet ekovillat laitettu. Tuossa kohtaa siis eristepaksuus 150mm josta hanakulma syö sen vajaa 50mm. Suojaputken toinen pää tulisi lattialle tehtävään korokevalukökkäreeseen ja jää auki jos sitä ilmakierrolla meinasit.
 
Onko kyseessä suihku? Alajakoinen HKR suihkulle pitää "täyttää" silkkarilla muuten saattaa mennä suojaputkeen vettä rasian kautta.
Betoni sandwitch taloissa on saanut vetää ulkoseinälle uraan HRK/pex, muuten on tupannut olla kiellettyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom