Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
5k lämmitykseen? Joku 500m^2 torppa? Toisekseen myöskään tuo 25k vs 12k ei täsmää, tai ehkä jos oot pyytänyt yhden tarjouksen... jotain outoa noissa luvuissa on, yli 50Mw lämmitykseen...
Meillä on kaukolämpö ollut reilu 15 vuotta ja se kallistuu jatkuvasti. Tällä hetkellä meidän asunnon lämmitys maksaa yli 5000€ vuodessa. Naapurin kanssa mietittiin maalämpöä (paritalo), mutta sen kustannukset nousivat liian kalliiksi. Tarjous oli 25k per kämppä ja päälle 4500€ irtisanomismaksua Helenille. Aikamoista riistoa. Helen on varmasti kuolettanut kaukolämpöinfran kustannukset 15 vuoden aikana.
Envei odottelen tällä hetkellä vilp-myyjän arviokäyntiä. Alustava hinta-arvio on siellä 10-12k€ tienoilla, jolla investointi olisi vielä kannattava, mutta saas nähdä.
Laskisin tarkkaan kaukolämmön, maalämmön ja vilpin kustannusvaikutukset. Ota myös huomioon se, että kaukolämpö on helpoin. Tälle ei ole tehty 15 vuoteen mitään ja hyvin pyyhkii. Jos asuntosi lämmittämiseen ei kulu paljoa energiaa, niin eri lämmitysmuotojen hintaero voi olla marginaalinen, jolloin helppous ja huoltovapaus on aika iso bonus. Tämän sanottuani jos itse vaihtaisin nyt öljystä pois, niin en ottaisi kaukolämpöä. Jatkuvat hinnankorotukset ottaa päähän.
Asunnon vai paritalon lämmitys 5000e/vuosi? Asunnolle ja paritalollekkin kuullostaa tosi kovalta. Onko teillä uima-allas? Yritin tarkistaa Helenin hinnoittelua ja tuolla hinnalla lämmitysenrgiaa voisi kulua ~60000kwh/vuosi (1000e/vuosi perusmaksu ja n.6.5snt/kwh keskihinta)? Meillä oli sähkölämmitteisen 15v talon (200 m^2) vuosikulutus n.22000kwh, josta lämmitys arviolta 15000kwh.
IVLP:llä patterilämmitteiselle talolle karkeasti arvioiden sähkön vuosikulutus olisi luokkaa puolet lämmitysenergiasta ja lattialämmitteiselle kolmasosa. Tällöin lämmityksen sähkölasku olisi lämmitystavasta riippuen luokkaa 2500e tai 1700e (kokonaishinta 10snt/kwh, riippuu tietysti siirtohinnoista jne) ja säästö mielestäni aika hyvä.
Laitteiden huoltotarvetta on vaikea arvioida. Jotkut IVLP:t on menneet kai vaihtoon jo 10v iässä vaikka 15-20v kai laadukkaammille lupailevat. Kaukolämmön lämmönsiirtopaketti pitäisi kai uusia n. 25v iässä. Vanhassa rivitalossa tuo maksoi 10000e, mikä oli mielestäni vähän. Omakotitalon hinnasta ei hajua.
E: Tuolla lämmöntarpeella mlp kaivon syvyyskin alkaa maksaa lisää eikä 25ke tarjous ole mielestäni ihan hävytön. IVLP tarjousten hinnatkin voi heitellä aika tavalla. Kevyet purkutyöt tuossa tilanteessa pitäisi vähän hintoja pitää aisoissa. Itse saatiin IVLP tarjouksia välillä 12-16ke, mutta purkutyöt oli paljon raskaammat kun 2m^3 varaaja piti hoitaa pois ahtaasta tilasta. PK-seudulla kaikki on kalliimpaa?
Jos sulla on ennen energiakriisiä rakennettu talo, niin tehokkain tapa vähentää lämmityslaskua on kyllä sen talon energiaremontti, eikä lämmönlähteen vaihto. Tuohon aikaan lämmitysenergia oli nykykatsannon kannalta ilmaista, joten energian säästölle ei ollut oikein tarvetta, ja kaikkien eristeiden ensisijainen tarkoitus oli asumismukavuus ja viihtyvyys, ei säästää jotain.Asunnon. Uima-allas on, mutta se on poistettu käytöstä ja katettu. Kiinteä vesivirtamaksu on 1777€ vuodessa, johon tulee päälle lämmitysenergia kulutuksen mukaan. Ihanan kallista. Tarkemmat speksit edellisessä viestissä. Johonkin täällä katoaa kaikki lämpö. Yläkerran olohuoneessa, jonka yhteydessä on avokeittiö (n. 100m2 yhteensä), on toisella puolella pari metriä korkeat ikkunat ja toisella puolella 13 kpl pienempiä yksikerrosikkunoita suoraan 70-luvulta. Nuo varmaan päästävät lämmön melko suoraan pihan oravien käyttöön.
Maalämpöön olisi tarvittu 2x 250m kaivoa tjs, joka nosti hintaa.
En tiedä miten Helenin hinnoittelu menee, mutta ainakin täällä Espoossa Fortumin kanssa olen huomannut, että ylivoimaisesti helpoin tapa saada kaukolämpölaskua alas, on pyrkiä välttämään kovia piikkikulutuksia. Se kiinteä tehomaksu kun lasketaan edellisen talven kolmen peräkkäisen tunnin korkeimman keskikulutuksen mukaan. Tuon kun pystyy pitämään esim. 12kW:ssa 18kW:n sijaan niin säätää heti useita satasia seuraavan vuoden laskuissa.52 MWh. Tuorein arvio tuli Heleniltä 8.9. Talo on 1972 rakennettu 300 m2 (895 m3), josta 20 m2 autotallia. Sopimusvesivirta 0,4 m3/h. 25k on paikan päällä laskettu tarjous maalämmöstä ja 12k oli hihasta ravistettu arvio vilpistä.
Nuo olettavasti on eristyslaseja, koska tuon ajan koppi ja luukku vaikuttaa lisäksi joltain "edustuskäyttöön" tehdyltä?Vaihdettavia ikkunoita on talossa muistaakseni n. 20 kpl + tuo lasiseinä. Pelkkien ikkunoiden uusinta maksaa kymppitonnin ja ton lasiseinän varmaan toisen kympin päälle.
Edit: kävin laskemassa vanhat ikkunat. 20 pientä n. 110x50 ja neljä isompaa 150x150.
OD.n talo kuulostaa kyllä siltä että ei sitä asumiskäyttöön ole alunperin edes rakennettu vaan kyseessä joku vanha paviljonki/muu huvikäyttöön tehty tila?
Maksaahan se energiaremontti tietysti, mutta jos 50v ei ole edes ikkunoita päivitetty ykskerroksisista niin taloaihion hinta on varmaan mallia ilmainen. Tietysti se sitten maksaa lämmityskuluissa...
Mutta tuo 2-3 halpaa ilppiä on varmaan se kustannustehokkain tapa tiputtaa kuluja jos mennään 2-5v tähtäimellä. Yli 5v tähtäimellä ehdottomasti ikkunat, tiiviysmittaukset ja vasta niiden selvittyä lämmitysmuodon vaihto
Nuo olettavasti on eristyslaseja, koska tuon ajan koppi ja luukku vaikuttaa lisäksi joltain "edustuskäyttöön" tehdyltä?
...
Sulla on tuossa 20m2 tuota lasia (20+4 ikkunaa), vaikka hinnat vähän olisi noussut niin ei nuo mitenkään yli 2,5k virosta maksaisi. Päivässä (pitkä päivä) asentanee 1 kerroksiseen talon kun neliöitä on tuplat mitä omissa, tietysti noita listoja joutuu nyppimään vähän enemmän. Alle 5ke pitäisi siis hoitua vaikka ottaisi rahdin kuusamoon... Jos ei ole eristyslasit niin tuolta saa PVC-rungolla myös ja hinta on edelleen halpa.
Ei sulla mitään 1 kerrosikkunoita olle vaikka niin alunperin sanoit, todenäköisesti 3 kerroslasit. Katso notulit ikkunoista / laske lasit. Paksummat (enemmän ilmatilaa välissä voi pistää kun listoja kaventaa, mutta tuskin tarvetta jos on 3 kerroshimmelit jo nyt.Kuntotarkastusraportissa lukee "Ikkunat ovat kiinteitä 1-puitteisia ikkunoita, joissa eristyslasielementit ja ne on varustettu avattavilla tuuletusikkunoilla/luukuilla.". Muuta en noista osaa sanoa.
Jos laitat yhteystiedot firmaan josta saan lasit ja asennuksen 5-6k niin tilaan vaikka heti huomenna.
Tämä. Etenkin nuo @OD. :n pikkuikkunat, jotka ovat tosiaan aika pieniä. Ja taitaa sen lasiseinänkin uusimisen takaisinmaksuaika tulla julmetun pitkäksi.Ikkunoiden uusinta vanhassa talossa ei energiassa säästä ikinä itteensä takaisin, ne uusitaan vaan jos teknisesti huonot tai ulkonäkö tms.
Mitkä ulkomaalaiset? Mulla oli ihan suomalaiset kaverit suomalaisesta firmasta. 1,5m x 1,7m ruutu oli alle 30min/kpl. Eristyslasia vaihdettaessahan ei karmeihin kosketa, 4 ohutta listaa irti ulkopuolelta, lasi pois, uudet tiivisteet, lasi takas ja korkoon kiilojen päälle, listat takas + silikoni.Kannattaa sitte toki myös vähä suhtautua kriittisesti noihin x-maalaisiin ikkuna-asentajiin, jotka päivässä laittaa 20 ikkunaa... Kyllä siinä vaan aikaa tahtoo mennä ja appivanhemmat sai ihan suomalaisella kuuluisalla ikkunafirmallakin teettää kahteen kertaan, toki takuuna pistivät toisen kierroksen sitten kunnolla. Ikkunoiden uusinta vanhassa talossa ei energiassa säästä ikinä itteensä takaisin, ne uusitaan vaan jos teknisesti huonot tai ulkonäkö tms.
Kokonaispinta-ala suhteessa muuhun ulkopintaan. Noin isossa kämpässä tuo 20m2 ei ole vielä kovin paljon. Ennemmin sitten uusii sen lasiseinän kuin noita pikkuikkunoita.@Zigh eiköhän se ikkunoiden kokonaispinta-ala ennemminkin ratkaise eikä määrä/koko itsessään kun häviötä mietitään.
Eihän sillä kokonaispinta-alalla ole mitään merkitystä kun tarkastellaan ikkunoiden energiahävikkiä. Sitten jos tarkastellaan mitä muuta samalla rahalla voisi tehdä niin asia on eri. Nyt tosin puhutaan niin pienistä summista että seiniä ei ko. rahalla avaa mutta periaatteessa välikatolle voisi puhaltaa vaikkapa lisää villaa. Jos 20m2 ikkunan u-arvoa saisi pudotettua vaikkapa 0,5 pykälää (luku vain esimerkki) niin käsittääkseni olisi about (delta T lienee välikatossa vähän pienempi kuin ikkunassa) sama kuin jos 180m2 katon u:ta pudotettaisiin 0,083.Kokonaispinta-ala suhteessa muuhun ulkopintaan. Noin isossa kämpässä tuo 20m2 ei ole vielä kovin paljon. Ennemmin sitten uusii sen lasiseinän kuin noita pikkuikkunoita.
Kyllähän nuo ikkunat ovat paljon paremmat kuin mitä alunperin sai kuvan.Tässä muutama kuva ikkunoista ja takasta. Ei oikein huvita lähteä purkamaan tuota takkaa takkaleivinuunin tieltä, saattaa olla jonkin sortin savotta. Täytyy kattella jos tulisi takkasydämiä hyvään tarjoukseen.
Takka on todella hieno. Se on selvästi tehty luomaan tunnelmaa eikä venyttämään penniä. Meilläkin on 75 muurattu avotakka, joka on verhottu samalla luonnon kivellä kuin kaksi muuta seinää pukuhuoneessa. Mieli teki persaukisten takkaa (Takka, jossa on luukut), mutta en halunnut purkaa alkuperäistä takkaa. Perehdyin takkasydämiin, mutta nopeasti totesin asiallisilta vaikuttavat kovin kalliiksi. Lääkkeeksi ostin käytetyn Harvian takkasydämmen, joka hieman modifioimalla sopi alkuperäiseen takkaan. Se oli kuitenkin lämmitysominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään pettymys. Pistin vahingon kiertoon Torin kautta. Suunnittelin ja teetin uuden takkasydämmen juurikin alkuperäisen takan pesän mitoilla ja siitä tuli ominaisuuksiltaan ja ulkonäöltään tosi asiallinen. Aikaisempaa kokemusta tulisijojen suunnittelusta oli vain kylpytynnyrin kaminasta. Nälkä on kasvanut syödessä ja nyt tekisi mieleni korvata takkasydän sydämmellä, joka lämmittäisikin vettä. Teillä näyttää olevan vesikiertoinen lämmitys ja hyvän näköinen takka. Onko lämmitysjärjestelmässä varaajaa? Onko pannuhuone lähellä?Tässä muutama kuva ikkunoista ja takasta. Ei oikein huvita lähteä purkamaan tuota takkaa takkaleivinuunin tieltä, saattaa olla jonkin sortin savotta. Täytyy kattella jos tulisi takkasydämiä hyvään tarjoukseen.
Tuossa oli ennestään jo puhallin ja ajattelin sen päivittää nykyaikaisempaan. Eikös nuo suodattavat liesituulettimet ole aika laajalti käytössä kerrostaloissa? Kyllä kai voisi olettaa niiden toimivan?Kyllä ne jonkin verran, varsinkin jos kunnolla käryttelee lihaa pannulla. Eihän ne lähelläkään ole hormi-versioita mutta parempi kuin ei mitään. Itsellä tosin on jo päässyt venähtämään tuo aktiivihiilisuodattimien vaihto lipsahtamaan, reilu vuosi viimisestä, kun on vähän markinaali merkki.
PAXeista ei kokemusta mutta tiili/rakenneainehormiinhan ei saa asentaa puhallinta.
Pitäisi varmaan parantaa hieman painovoimaisen yksikerroksisen OKT:n ilmanvaihtoa. Kyseessä n. 110m2 asunto (4h + keittiö) ja pääasiallinen ilmanvaihto on painovoimainen: termostaattiohjatut tuloventtiilit jokaisessa huoneessa, poistoventtiilit keittiössä, vessassa ja kylpyhuoneessa. Keittiössä on myös Mitsubishi Lossnay ilmanvaihtokone, mutta tuon teho yksistään ei tunnu riittävän.
Ongelma on se, että tietyillä keleillä (esim nyt) asunnon co2 pitoisuus nousee 900 paikkeille ja pysyy sitkeästi siinä. Liesituulettimen avulla saan tehostettua, mutta ei jaksa kuunnella tuota huminaa ja tuon kanssa en pysty automatisoimaan tuota tehostusta (home assistantin avulla).
Kannattaisikohan tässä pistää tuohon keittiön poistohormiin koneellinen poistoilmapuhallin tehostamaan ilman poistoa, vai hommata pari kappaletta huonekohtaisia ilmanvaihtokoneita (lämmön talteenotolla), jotka sitten laittaa esim. makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen?
Paljon noita laitetaan nykyään omakotitaloihinkin. Ilmanvaihtoa täytyy tosin tehostaa sen käyntiaikana joka tapauksessa. Tuohan ei poista lämpöä eikä kosteutta, mikä on joissain tilanteissa iso miinus.Tuossa oli ennestään jo puhallin ja ajattelin sen päivittää nykyaikaisempaan. Eikös nuo suodattavat liesituulettimet ole aika laajalti käytössä kerrostaloissa? Kyllä kai voisi olettaa niiden toimivan?
Tuskin etenkään hajuja vie samaan tapaan kuin ulos hönkivä, mutta pidän pääasiana saada ilmasta pois rasvan, joka sotkee pinnat. Siinä epäilen sisällekin palauttavien toimivan. Hajuista huolehtii sitten ilmanvaihto kohtalaisen nopeasti. Erillisuunienkaan myötä ei huonetilaan tulevilta hajuilta voi välttyä. Vanhanaikaisista meni hienosti kaikki käryt liesituulettimeen, kun taas erilliset nimenomaan puhaltaa käryt eteensä. Uuteen taloon ehkä laittaisin sisälle palauttavan liesituulettimen. Välttyisi katolle vietävästä putkesta, liesituulettimen käyttö ei sotkisi painetasoja ja ei lämmityskaudella hukkaisi älytöntä määrää lämpöä.Kokemuksia huoneilmaan palauttavasta liesituulettimesta. Suodattaako se käryt ja hajut oikeasti?
Miksi ei saa? Olin juuri itse kaavaillut laittaa keskuspölyimurin hönkimään pihalle ylimääräiseksi jääneestä tiilihormista.PAXeista ei kokemusta mutta tiili/rakenneainehormiinhan ei saa asentaa puhallinta.
Miksi ei saa? Olin juuri itse kaavaillut laittaa keskuspölyimurin hönkimään pihalle ylimääräiseksi jääneestä tiilihormista.
Älä ainakaan huonekohtaisia koneita ala laittamaan, tulee kunnon sillisalaatti. Lossnay ei myöskään ole kovin hyvä idea yhdistettynä painovoimaiseen ilmanvaihtoon, eikä edes sallittu.
Et myöskään voi laittaa puhallinta vain yhteen hormiin, sillä silloin muista poistohormeista alkaa vetää ilmaa sisäänpäin. Mikäli siis hormit eivät yhdisty ja puhallin ole vesikatolla.
Menevätkö poistoventtiilit samaan kanavaan, vai onko nousuja vesikatolle useampia?
Pitäisi varmaan parantaa hieman painovoimaisen yksikerroksisen OKT:n ilmanvaihtoa.
...
Ongelma on se, että tietyillä keleillä (esim nyt) asunnon co2 pitoisuus nousee 900 paikkeille ja pysyy sitkeästi siinä.
...
Eikös se kuitenkin kosteutta jossain määrin poista, jos tuloilma on kuivempaa? Tosin kohteessa myös ilp, joka hoitaa kummatkin.Paljon noita laitetaan nykyään omakotitaloihinkin. Ilmanvaihtoa täytyy tosin tehostaa sen käyntiaikana joka tapauksessa. Tuohan ei poista lämpöä eikä kosteutta, mikä on joissain tilanteissa iso miinus.
Painovoimaisessa ilmanvaihdossa jokainen poisto menee omineen ulos, eikä yhdisty muihin huoneisiin. Koneellisella poistolla kanavistot yhdistyy yhdeksi, mutta ei painovoimaisessa.Pitäisi tietää vähän, että onko samassa hormissa muita huoneita? Ja jos on rakenneaineinen hormi niin se "puhallin" pitää laittaa hormin yläpäähän, sillä rakenneaineista hormia ei saa tehdä ylipaineiseksi. Huippuimureista ainakin vilpe -merkkiset on suosittuja. Noista PAX -puhaltimista ei ole juuri kokemusta minulla kun ne paikat mihin sen olisi voinut laittaa on jäänyt vähälle (käytännössä suora reitti ulos ja peltikanava).
Voit lisätä haaran jälkeenpäin kahden liukumuhvin avulla, joissa ei siis ole stopparia vaan likuvat putken päälle. Sitten siihen väliin haara jonka päissä palat putkea ja lautaa apuna käyttäen koputtelet likumuhvit niin että ovat molempien osien päällä.Ostin vanhemmiltani kesämökin. Sisävessa, umpikaivo. Nyt ongelma on, että vesi nousee pöntössä hetkeksi vedon jälkeen vaikka mikään ei ilmeisesti ole tukossa. Huuhtelu ei ole ”tehokas” Epäilen kahta asiaa, 1) wc on kytketty suoraan 110mm putkella umpikaivoon, tuuletusta ei ole 2) umpikaivon tyhjennysputkessa on tiivis hattu, sinne tulee painetta kun wc:n veto saapuu.
WC istuin on aivan seinässä kiinni, putki lähtee suoraan siitä kohti kaivoa. Tuuletusputken voi asentaa vain ulos. Tuntuu haastavalta saada putkeen haara johon tuuletusputken kytkisi, jäykkä putki, ei liiku ellei kaiva esille useita metrejä.
Ideoita? Harmaat vedet menee omaa linjaa imeytyskenttään.
Eikös se kuitenkin kosteutta jossain määrin poista, jos tuloilma on kuivempaa? Tosin kohteessa myös ilp, joka hoitaa kummatkin.
Älä ainakaan huonekohtaisia koneita ala laittamaan, tulee kunnon sillisalaatti. Lossnay ei myöskään ole kovin hyvä idea yhdistettynä painovoimaiseen ilmanvaihtoon, eikä edes sallittu.
Et myöskään voi laittaa puhallinta vain yhteen hormiin, sillä silloin muista poistohormeista alkaa vetää ilmaa sisäänpäin. Mikäli siis hormit eivät yhdisty ja puhallin ole vesikatolla.
Menevätkö poistoventtiilit samaan kanavaan, vai onko nousuja vesikatolle useampia?