Useat kuljetusyritykset vaativat asiakkailtaan nykyisin maksuja, jos nämä haluaisivat hoitaa ulkomailta ostamansa verkkokauppaostosten tullaamisen verkossa nopeasti ja helposti. Kuluttaja-asiamies katsoo, että koska verkkokaupassa ostoksia tehdessä toimitusmaksuissa ei kerrota tällaisesta maksusta, sitä ei voi pitää kohtuullisena kuluttajansuojalain mukaan.
Kuluttaja-asiamies teki päätöksensä kuluttajien valitettua DHL Express Finlandin laskuttavan yllätyksenä heiltä 20 euron palvelumaksun tullaamisen hoitamisesta.
Kuluttajat ovat maksaneet verkkokaupasta tilatessaan lähetysmaksut. Ylimääräisiä maksuja ei kuluttajansuojalain mukaan voi tähän myöhemmin lisätä vain sen perusteella, että DHL ilmoittaa omilla sivuillaan hinnastonsa.
DHL lopettaa maksujen perimisen syyskuun alusta lähtien sellaisissa tilanteissa, joissa verkkokauppa ei ole ilmoittanut ennen ostosten maksamista DHL:n palvelumaksusta tai kun DHL ja kuluttaja eivät ole keskenään sopineet lisämaksusta.
Aiemmin DHL ei perinyt itsepalveluna tullaamisesta maksua, mutta otti sen käyttöön keväällä 2016. Sen jälkeen kuluttajilta tuli asiasta valituksia kuluttajaviranomaisille.
Kuluttaja-asiamies on ottanut vireille ja käsittelyynsä myös UPS-yhtiön vastaavan menettelyn.
Oneplussan varasto on jossain Euroopassa ymmärtääkseni eli ei pidä maksaa mitäänMites kun on tulossa OnePlus tuotepalkinto (Dash car charger), 5.12 DHL toimittaa kotiovelle 9 - 17 aikana, allekirjoitus vaaditaan tuota pitääkö tuossa vaiheessa maksaa jotain? Express toimitus taisi olla?
Mistä niitä tullaustietoja dhl pyydetään? Mikäli itselleni nyt niin sattuisi tilauksen kanssa käymään.Unohdin päivittää tämän tapauksen omalta osaltani. DHL lähetti minulle seuraavana maanantaina tiedot tullausta varten. Hoidin tullauksen itse enkä joutunut maksamaan mitään lisää. Olin pyytänyt tietoja ennen kuin annoin heille valtuutuksen hoitaa tullaus joten sain itse hoitaa sen.
Tulee muistaakseni tekstiviesti puhelimeen jossa pyytävät henkilötunnusta tai Y-tunnusta tullauspalvelua varten.Mistä niitä tullaustietoja dhl pyydetään? Mikäli itselleni nyt niin sattuisi tilauksen kanssa käymään.
saitko ikinä vastausta tai hoidettua tullausta?Tekstaria tuli. Laitoin sähköpostia että haluan tullata itse, saa nähdä milloin vastaavat.
Tosiaan jouduin soittamaan numeroon jossa kertoivat että näin joulun alla hieman viivettä vastata. Laittoi kuitenkin sähköpostiin seuraavana päivänä tullaustiedot.saitko ikinä vastausta tai hoidettua tullausta?
Upataan nyt vähän vanhaa ketjua, mutta kuinka tuossa nyt sitten kävi? Itsellä sama homma menossa, ja mietin että olisiko ollut viisaampaa kuitenkin maksaa se rahastus.Noniin, omia kokemuksia aloittamaani ketjuun. DHL lähetti tekstiviestin saapuvasta ja tullausta vaativasta lähetyksestä. Tekstari oli selkeä ja siinä annettiin vaihtoehdot antaa tarvittavat tiedot heidän tullauspalveluaan varten tai vaihtoehtoisesti vastaamaan tekstariin "itsetullaus " ja email siis luonnollisesti ilman hakasulkuja.
Valitsin itsetullauksen niin katsotaan kauanko menee että saan tiedot mailiin, sillä jo eilen päivää aiemmin tuli viesti jossa pyydettiin vaihtamaan toimituspäivämäärää, mikäli tiistai 6.2. ei kelpaa.
Tosiaan tuli maililla tarvittavat tiedot. Nettituonnissa valittiin rahtitullaus jonne tiedot syötettiin. Paketti tuli pari päivää tullauksesta.Upataan nyt vähän vanhaa ketjua, mutta kuinka tuossa nyt sitten kävi? Itsellä sama homma menossa, ja mietin että olisiko ollut viisaampaa kuitenkin maksaa se rahastus.
Hankala uskoa, että tahallaan viivyttelisivät. Ei se pakettien säilytys DHL:lle mitään ilmaista lystiä ole. Kyllä heillä on intresseissä saada paketit perille mahdollisimman nopeasti.Nähtävästi DHL tahallaan viivyttelee paketin kanssa jos valitsee itsetullauksen, yleensä olen antanut noiden hoitaa tullauksen ja paketti lähtenyt välittömästi liikkumaan sen jälkeen, tällä kertaa jumittaakin jo kolmatta päivää
Jos haluut itse tullata niin se on ilmaista, mut joudut kuitenkin tullaamaan itse.Upsin toimittamana tulossa tavaraa brasiliasta, miten nykyään upsin tullaus toimii, ennen oli luokkaa 25e upsin tullaamana ja lasku kotiin jälkikäteen (ilmeisesti jos alle 1000 dollarin ostos?), jos yli niin ilmeisesti maksu upsille tai tullille ja sähköpostilla kuitti maksusta upsille? Jos haluaa itse tullata niin kulut luultavasti kalliimmat ja kaikki hieman vaikeampaa?
Oisit lähettänyt henkilötunnuksen tekstarilla. Tullaavat puolestasi ja lasku tulee myöhemmin kotiin. Tullaamalla itse saat maksaa palvelumaksua tuplat.Amazon-tilaus olisi tulossa DHL:llä ja tuli tekstiviesti tullattavasta lähetyksestä. Viesti käski vastaamaan henkilötunnuksella, käymään intterwebbi-sivulla, jossa oli ainoastaan yksi kenttä henkilötunnukselle, soittamaan tai lähettämään sähköpostia. Mitään tietoja hinnoista tai ylipäätään siitä, mitä henkilötunnuksen ilmoittamisen jälkeen tapahtuu, ei kerrottu.
Lähetin sähköpostia ja pyysin toimittamaan saapumisilmoituksen, jotta voin hoitaa tullauksen itse. Katsotaan miten käy.
Ei enään. Toi ymmärrettävistä syistä aiheutti valitusvyöryn kuluttaja-asiamiehelle ja nykyään ei maksa tullaustiedot mitään, eli tulee halvemmaksi hoitaa itse. Siitä on tässäkin ketjussa ollut jo aiemmin keskustelua.Oisit lähettänyt henkilötunnuksen tekstarilla. Tullaavat puolestasi ja lasku tulee myöhemmin kotiin. Tullaamalla itse saat maksaa palvelumaksua tuplat.
Kuten olisit voinut aiemmista viesteistä lukea, DHL ei enää saa iskeä mielivaltaisia palvelumaksuja vastaanottajalle.Oisit lähettänyt henkilötunnuksen tekstarilla. Tullaavat puolestasi ja lasku tulee myöhemmin kotiin. Tullaamalla itse saat maksaa palvelumaksua tuplat.
Jos se on todellakin Posti, niin seurantaan pitäisi tulla teksti että tullaus pitäisi suorittaa (en muista tarkkaa sanamuotoa). Silloin vain tullin sivuille tekemään tullaus. Postista ei tule mitään tekstareita tai soittoja tullauksesta, vaan lähettäävät tullauspyynnön kirjeitse.Miten nopeasti kuriiri ottaa yhteyttä, kun paketti jää tulliin? Yksi tilaus on seisonut seurannan mukaan tullissa kohta pari päivää ja olisi kiva saada se liikenteeseen. Kuriirina taitaa olla Posti, kun senkin seurannasta paketti löytyy.
Ketjun edellinen viesti oli minulta viime kesäkuulta ja sillon tilanne oli ainakin mallia me tullataan ja maksat 13e, tai tullaa ite ja maksa 25e.Kuten olisit voinut aiemmista viesteistä lukea, DHL ei enää saa iskeä mielivaltaisia palvelumaksuja vastaanottajalle.
Harrastuksen vuoksi harkistin kylläkin hetken hetun ilmoittamista ja siitä mahdollisesti koituvien maksujen riitauttamista ihan vain sillä perusteella, ettei niitä ilmoitettu viestissä, mutta jos itse tullaamalla nyt kuitenkin pääsisi helpommalla tällä kertaa.
Joten päätit vain ketjua lukematta ja asiaan perehtymättä neuvoa jotain virheellisesti. Ei tarvi montaa viestiä mennä taaksepäin, että asia käy ilmi, vieläpä tällä samalla sivullaKetjun edellinen viesti oli minulta viime kesäkuulta ja sillon tilanne oli ainakin mallia me tullataan ja maksat 13e, tai tullaa ite ja maksa 25e.
Eihän vastaanottaja sitä käytä vaan lähettäjä.Mitä kuriiripalvelua suomessa käyttämällä ei joudu itsetullaamalla maksamaan kuriirille "itsetullausmaksua tai vastaavaa"?
Ilmeisesti tarkoitat että mikä kuriiri pitäisi valita, jos EU-alueen ulkopuolelta tilaa? Postilla (USPS jenkeissä jne...) jotka Suomen Posti hoitaa loppupäässä ei varmasti tarvitse pelätä siitä että joutuu maksamaan ylimääräistä. Oikeiden kuriirien kanssa kysymys vähän enemmän hypoteettinen, koska ainakaan verkkokaupassa ei yleensä ole kovin montaa vaihtoehtoa ja sopimuksettomat kuriirien hinnat ovat yleensä sitä luokkaa että tuskin niitä haluat alkaa tinkaamaan lähettäjältä ihan vain tullausmaksua välttääksesi. Ja joissakin tapauksissa tullaukset kuuluu paketin hintaan kuten Antti Alienin tapauksessa.Mitä kuriiripalvelua suomessa käyttämällä ei joudu itsetullaamalla maksamaan kuriirille "itsetullausmaksua tai vastaavaa"?
Kuinkahan pian nuo tiedot pitäisi mailiin saada? Tänään tuli ilmoitus saapuvasta tavarasta ja valitsin itse tullauksen eli vastasin tekstiviestiin itsetullaus + oma maili. Mitään ei ole kuulunut ja seurannan mukaan tavara on yhä jenkkilässä. Lisäksi seurannassa lukee "odottaa maksua"DHL itsetullauksesta ei enää joudu maksamaan DHL:lle. Pyytävät viestillä sähköpostiosoitteen, johon laittavat paketin tullaustiedot. Takaisin heille lähetät tullin myöntämän lähetyksen vapautuspäätöksen. Viivästyttää varmasti toimitusta vuorokaudella. Nämä kokemukset tammikuu 2019.
Tekstiviesti tulee heti, kun DHL saa paketin haltuunsa. Itsetullaukseen vaadittavat tiedot tulevat ilmoittamaasi sähköpostiin, kun paketti saapuu DHL:n Suomen varastoon. Eli jotain muuta hämärää tällä hetkellä, jos odottaa maksua vielä jenkkilässä.Kuinkahan pian nuo tiedot pitäisi mailiin saada? Tänään tuli ilmoitus saapuvasta tavarasta ja valitsin itse tullauksen eli vastasin tekstiviestiin itsetullaus + oma maili. Mitään ei ole kuulunut ja seurannan mukaan tavara on yhä jenkkilässä. Lisäksi seurannassa lukee "odottaa maksua"
Kyllä siinä saattaa pieni viive olla. Se tieto lähetyksestä tulee ennen kuin itse lähetys. Sitten ne vielä lähettelee niitä viestejä missä pyytää lupaa tullata ne vaikka olet jo pyytänyt tietoja tullausta varten. Ainakin itselle tuli.Kuinkahan pian nuo tiedot pitäisi mailiin saada? Tänään tuli ilmoitus saapuvasta tavarasta ja valitsin itse tullauksen eli vastasin tekstiviestiin itsetullaus + oma maili. Mitään ei ole kuulunut ja seurannan mukaan tavara on yhä jenkkilässä. Lisäksi seurannassa lukee "odottaa maksua"