- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 219
varmistusta;
Tuntuuko siltä että sinua on huijattu? Nyt loppuu kuriirifirmojen älytön rahastus
Tuntuuko siltä että sinua on huijattu? Nyt loppuu kuriirifirmojen älytön rahastus
Useat kuljetusyritykset vaativat asiakkailtaan nykyisin maksuja, jos nämä haluaisivat hoitaa ulkomailta ostamansa verkkokauppaostosten tullaamisen verkossa nopeasti ja helposti. Kuluttaja-asiamies katsoo, että koska verkkokaupassa ostoksia tehdessä toimitusmaksuissa ei kerrota tällaisesta maksusta, sitä ei voi pitää kohtuullisena kuluttajansuojalain mukaan.
Kuluttaja-asiamies teki päätöksensä kuluttajien valitettua DHL Express Finlandin laskuttavan yllätyksenä heiltä 20 euron palvelumaksun tullaamisen hoitamisesta.
Kuluttajat ovat maksaneet verkkokaupasta tilatessaan lähetysmaksut. Ylimääräisiä maksuja ei kuluttajansuojalain mukaan voi tähän myöhemmin lisätä vain sen perusteella, että DHL ilmoittaa omilla sivuillaan hinnastonsa.
DHL lopettaa maksujen perimisen syyskuun alusta lähtien sellaisissa tilanteissa, joissa verkkokauppa ei ole ilmoittanut ennen ostosten maksamista DHL:n palvelumaksusta tai kun DHL ja kuluttaja eivät ole keskenään sopineet lisämaksusta.
Aiemmin DHL ei perinyt itsepalveluna tullaamisesta maksua, mutta otti sen käyttöön keväällä 2016. Sen jälkeen kuluttajilta tuli asiasta valituksia kuluttajaviranomaisille.
Kuluttaja-asiamies on ottanut vireille ja käsittelyynsä myös UPS-yhtiön vastaavan menettelyn.
Itsetullaus hoituu mutta on aika perseestä ja alkaa varmasti ahistamaan jos on vaan viikko aikaa ennen kuin tavara lähtee DHL mukaan takaisin lähettäjälle. DHL viivästytti saapumisilmoitusta 4 arkipäivää ja jos tulee viive vielä MRN numeron saamisessa heiltä niin viikko menee ja sitten pitää toivoa että tulli hoitaa oman osansa alle viikossa. Yleensä menee vaan yksi päivä, mutta jos hakemus hylätään jonkin tiedon puuttumisen takia niin kiire tulee. DHL puhuu 14 päivän palautuksesta ja tulli 20. Kumpikohan pitää paikkansa?