Minä tilasin firmalle tavaraa USA:sta kolmisen viikkoa sitten, lähtikin rivakasti FedExin kyydillä Suomeen kun piti tietysti saada tavarat nopeasti. Nyt sitten reilut pari viikkoa ollut jumissa FedExillä Vantaalla. Statuksena Tullausselvityksen viive. "Maahantuojan selvitysohjeet vaaditaan. Suositeltava toimenpide: Maahantuojan toimitettava ohjeet."
Lähetin tarvittavat asiakirjat (seurantanumero, tilausvahvistus, tavaran kuvaus, y-tunnus) tuttuun tapaan osoitteeseen
huolinta@fedex.com ja mitään kuittausta viestin perillemenosta ei tullut. Parin viikon aikana yritin useampaankin kertaan soittaa FedExin numeroon, mutta aina jonotus katkesi puolen tunnin (maksullisen?) jonotuksen jälkeen. Lopulta onnistuin pääsemään läpi yrittämällä englanniksi. Aspan mukaan lähettämäni dokkarit ja myös FedExin sivuilta lähettämäni selvityspyynnöt olivat saapuneet, ruuhka siellä päässä kuulemma on mieletön. Onkohan siellä lajittelukeskuksessa räjähtänyt pommi vai onko kaikki työntekijät kuolleet koronaan?
Sain hyvin ystävälliseltä aspalta jopa FedEx Huolinnan salaisen puhelinnumeron, jota käyttämällä pääsin läpi parissa minuutissa. No ei se paketti silti ole vielä puhelusta seuraavana päivänäkään liikahtanut mihinkään.
UPS sen sijaan on toiminut rivakasti, firman lähettämät ja vastaanottamat paketit on kulkeneet jopa USA:n ja Suomen välilä just niin nopeasti kuin pitääkin. Eli kannattaa käyttää UPSia, kait siinä jokin perimmäinen syy on että UPS on valittu firman sopimustoimittajaksi...