Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Nappasin kanssa 5 kg kahviheraa ja muutaman maistelupussin sitä halpaa clear wheyta. Eihän tuo hinta kyllä huono ole nykypäivänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 127
Tässä tosiaan yks vanha sähköpostista kaiveltu tilaus. Ihan vähän on hinnat perkele noussu.

 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Otin nyt suorituskykykeskeisen lähestymistavan sijasta tavoitteeksi esteettisen tavoitteen, eli kokeilen jos saisi keskivartaloon vähän erottuvuutta esim. latseihin ja vatsaan.

Onko kokemuksia missä rasvaprosentissa / painoindeksissä / vyötärönympäryksessä / muussa numeerisesti mitattavassa arvossa tämmöinen ilmiö tulee esiin? Ei siis tavoite olla missään lavarasvoissa, vaan semmoisessa terveessä ja ylläpidettävässä tilanteessa. Toki googlettelin asiaa ja jonkinlainen konsensus on, että 15 % tienoilla alkaa tulla sporttisemman näköiseksi noin yleisesti, mutta noissa kuvissa on melkoinen haitari siinä miltä esim. 20 % rasvat näyttää. Varmasti paljon yksilöllisyyttäkin tässä, itsellä ainakin pääosin rasvakudos rinnan kohdalla kyljissä/selässä, vyötärön alla renkaana ja lisäksi sisäreisissä. Lähinnä pohdin asiaa, että saisi tehtyä jonkinlaisen suunnitelman aikataulun ja tavoitepainon suhteen.

Tällä hetkellä peili kyllä näyttää siltä, että en usko olevani neljän rasvakilon päässä tavoitteesta, vaikka laskennallisesti se näin näyttäisi olevankin. Toki tuo laskurikin voi olla väärässä vaikka kuinka paljon. Lisäksi mulla on varmaan vähän liikaa nahkaa, kun oon ennen painanut 120 kg ja näyttää siltä, ettei se palaudu enää ihan kokonaan.

Screenshot 2023-02-19 at 09-19-59 US Navy Calculator - Body Fat Calculator – BizCalcs.com.png
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
566
Salitouhuja on tällä erää kuukauden verran takana ja jumpat ovat sujuneet hyvin.

Mutta miten rintaa saisi aktivoitua enemmän penkkipunnerruksessa? Tuntuu, että liike menee täysin olkapäillä ja ojentajilla. Olen yrittänyt 'hioa' asentoa parhaaksi mahdolliseksi, lavat ovat liikkeen aikana puristettuina yhteen jne., mutta silti liike ei tunnu rinnassa.

Vielä 2kk jatkan nykyisellä ohjelmalla, mutta sen jälkeen voisi ottaa toisen ohjelman ja jotain muita liikkeitä, jotka sitten varmasti kohdistuisivat rintaan.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Mutta miten rintaa saisi aktivoitua enemmän penkkipunnerruksessa? Tuntuu, että liike menee täysin olkapäillä ja ojentajilla. Olen yrittänyt 'hioa' asentoa parhaaksi mahdolliseksi, lavat ovat liikkeen aikana puristettuina yhteen jne., mutta silti liike ei tunnu rinnassa.
Otetta voi koittaa leventää ja kaarta saada vähän suuremmaksi, jolloin työntö tapahtuu vähän enemmän tavallaan alaviistoon olkanivelestä katsoen vrt. lahnana maatessa työntää suoraan eteenpäin. Sitten vaan koittaa keskittyä siihen, että rinta työskentelisi. Liikeradan alaosassa hidas lasku ja pieni pysäytys ennen nostoa.

Mulla on kyllä sama juttu, että etuolkapäät ja ojentajat alkaa väsyä penassa eikä rinta. Käsipainopena on jostain syystä paljon helpompi saada osumaan rintaan, ainakin siinä saa paremman venytyksen alaosassa, kun rintakehä ei rajoita liikerataa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 294
Salitouhuja on tällä erää kuukauden verran takana ja jumpat ovat sujuneet hyvin.

Mutta miten rintaa saisi aktivoitua enemmän penkkipunnerruksessa? Tuntuu, että liike menee täysin olkapäillä ja ojentajilla. Olen yrittänyt 'hioa' asentoa parhaaksi mahdolliseksi, lavat ovat liikkeen aikana puristettuina yhteen jne., mutta silti liike ei tunnu rinnassa.

Vielä 2kk jatkan nykyisellä ohjelmalla, mutta sen jälkeen voisi ottaa toisen ohjelman ja jotain muita liikkeitä, jotka sitten varmasti kohdistuisivat rintaan.
Kokeile ottaa toistot stopilla ja jarruta ennen stoppia. Ote sopivan leveä, kapealla menee enemmän ojentajille.

Vipuvarsikone voi olla oiva apu. Saa tehtyä rinnan loppuun ilman pelkoa siitä, että paino jää rinnalle.
 

vasu

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
240
Itse olen kuullut semmoisen mielukuvan penkkiin, että puristaa käsiä toisiaan kohden. Toimii tai sitten ei. Voit myös yrittää herätellä rintalihaksia vaikka jossain laitteessa / taljassa / käsipanoilla ennen varsinaista penkkiä.
Olet kuitenkin vasta hetken käynyt salilla, joten suosittelen keskittymään tekemään liikkeet puhtaasti ja turvallisesti. Kyllä se tuntuma lihaksiin paranee ajan kanssa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 712
Fitnesstukussa kun latoo kirjautuneena tavaraa ostoskoriin ja jättää sinne, niin viikon päästä tippuu sähköpostiin 10 % alekoodi (ihan mihin tahansa tilaussummaan) mikä ottaa myös aletuotteista sen -10 %. Sitten oston jälkeen kun pistänyt tilauksen ineen, tulee vielä 4 minuutin laskuri, missä saa valita jonkun Star Nutritionin tietystä tuotteesta -50 % ja lisättyä tilaukselle "nopealla päätöksellä" (ainakin kun Klarna lasku käytössä).
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
Minulla stoppasi tasaisesti parin kuukauden ajan jatkuneen pudotuksen jälkeen noin 10kg kohdalla saman tien kun aloin noudattamaan laskennallisia suosituksia. Noin viikon verran on nyt jumittanut samassa, eli ei ole kyse täälläkään pidemmästä seurannasta, mutta silti. Salilla on tullut käytyä viimeisen kuukauden ajan aiempaa ahkerammin, joten maalaisjärki huutelee taustalla, että josko tilalle olisi tullut enemmän lihasta, mutta en tiedä toimiiko se ihan niin kuitenkaan.

Kilokalori.netin suositus päivittäiselle energiamäärälle on 2300 kcal, joka on tyypillinen 500kcal vähemmän kuin laskennallinen kokonaistarve. Tuota olen noudattanut melko orjallisesti, mutta harvana päivänä se on täyttynyt ihan kokonaan. Aiemmin söin fiilispohjalta sen kumemmin ravintoarvoja laskematta, mutta nyt kun näitä lukemia on seurannut sovelluksen ja puntarin kanssa, niin sanoisin että vähemmän tuli syötyä aiemmin määrällisesti kuin nyt ja erityisesti hiilareiden määrä on nyt suurempi kun olen yrittänyt saada suosituksia täytettyä.
Tästä aiemmasta postauksesta on nyt aika tarkalleen kaksi viikkoa. Muutaman päivän päästä edellisestä tuli uusi pohjalukema, mutta sen jälkeen paino on taas noussut. Päivittäinen kaloriraja on sulamo.fi::ssä 1950kcal ja proteiinin osuus määritetty manuaalisesti 1,5g/kg. Hyvin orjallisesti olen näitä myös noudattanut ja syönyt suositusten mukaan muutenkin hyvion kasvispainotteisesti. Mitään herkkuja en ole syönyt useampaan kuukauteen, poislukien saunakaljat viikonloppuna (jotka tosin nekin olen pyrkinyt sisällyttämään kalorirajoihin). Neljä kertaa viikossa käyn salilla, kuten aiemmin täälläkin suositeltiin.

En voi käsittää miten paino voi heitellä näin paljon, enkä varsinkaan sitä että miksi se ei mene enempää alaspäin? Lihasta on varmasti tullut lisää, mutta eihän se nyt hetkessä ilmaannu ja toisaalta samaan aikaan pitäisi kaiken järjen mukaan lähteä rasvaa pois.

Eli siis miten ihmeessä paino voi nousta miinuskalorista ruokavaliota tai liikuntarytmiä muuttamatta muutamassa päivässä 3kg? Mies on yhtäkkiä täynnä nestettä ja paskaa? :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Tästä aiemmasta postauksesta on nyt aika tarkalleen kaksi viikkoa. Muutaman päivän päästä edellisestä tuli uusi pohjalukema, mutta sen jälkeen paino on taas noussut. Päivittäinen kaloriraja on sulamo.fi::ssä 1950kcal ja proteiinin osuus määritetty manuaalisesti 1,5g/kg. Hyvin orjallisesti olen näitä myös noudattanut ja syönyt suositusten mukaan muutenkin hyvion kasvispainotteisesti. Mitään herkkuja en ole syönyt useampaan kuukauteen, poislukien saunakaljat viikonloppuna (jotka tosin nekin olen pyrkinyt sisällyttämään kalorirajoihin). Neljä kertaa viikossa käyn salilla, kuten aiemmin täälläkin suositeltiin.

En voi käsittää miten paino voi heitellä näin paljon, enkä varsinkaan sitä että miksi se ei mene enempää alaspäin? Lihasta on varmasti tullut lisää, mutta eihän se nyt hetkessä ilmaannu ja toisaalta samaan aikaan pitäisi kaiken järjen mukaan lähteä rasvaa pois.
Paljon otaksut, että tolla 1950 kcal dieetillä sulla pitäisi tulla kalorivajetta / päivä?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
Paljon otaksut, että tolla 1950 kcal dieetillä sulla pitäisi tulla kalorivajetta / päivä?
Sulamon laskurin mukaan 500kcal. Ihan hyvin voisin pudottaa sitä alemmaksi, mutta kaikkialla sanotaan ettei se kannata, jotta elimistö ei mene "säästöliekille". Kilokalori.netin laskuri oli tuotakin hövelimpi.

Katso peiliä ja mittanauhaa rehellisesti ja kiinnitä vähemmän huomiota painoon.
Niin pitää, mutta en ole aiemmin mittaillut, niin ei ole verrokkia. Housut ja muut vaatteet ovat käyneet löysiksi, mutta kuten sanoin, se on peruja aiemmin hyvin sujuneesta pudotuksesta ja nyt kehitys on tuntunut jostain syystä jämähtäneen ilman järkevää syytä.

Kai sen puntarinkin pitäisi jotain osata kertoa, vaikka paino luonnollisesti hieman heitteleekin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 767
Sulamon laskurin mukaan 500kcal. Ihan hyvin voisin pudottaa sitä alemmaksi, mutta kaikkialla sanotaan ettei se kannata, jotta elimistö ei mene "säästöliekille". Kilokalori.netin laskuri oli tuotakin hövelimpi.


Niin pitää, mutta en ole aiemmin mittaillut, niin ei ole verrokkia. Housut ja muut vaatteet ovat käyneet löysiksi, mutta kuten sanoin, se on peruja aiemmin hyvin sujuneesta pudotuksesta ja nyt kehitys on tuntunut jostain syystä jämähtäneen ilman järkevää syytä.

Kai sen puntarinkin pitäisi jotain osata kertoa, vaikka paino luonnollisesti hieman heitteleekin.
Onhan siinä tietty se että minkälainen tämä sinun vaaka on. Jospa sen toleranssi on +-3 kg :)
Jos sulla on kokovartalopeili kämpässä niin huomaat ihan hyvin kehittymisen tai sen puutteen kun kerran viikossa otat etu- ja sivuselfien. Rehellisen. Vain itselle ja annat vatsan pömpöttää jne.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Tästä aiemmasta postauksesta on nyt aika tarkalleen kaksi viikkoa. Muutaman päivän päästä edellisestä tuli uusi pohjalukema, mutta sen jälkeen paino on taas noussut. Päivittäinen kaloriraja on sulamo.fi::ssä 1950kcal ja proteiinin osuus määritetty manuaalisesti 1,5g/kg. Hyvin orjallisesti olen näitä myös noudattanut ja syönyt suositusten mukaan muutenkin hyvion kasvispainotteisesti. Mitään herkkuja en ole syönyt useampaan kuukauteen, poislukien saunakaljat viikonloppuna (jotka tosin nekin olen pyrkinyt sisällyttämään kalorirajoihin). Neljä kertaa viikossa käyn salilla, kuten aiemmin täälläkin suositeltiin.

En voi käsittää miten paino voi heitellä näin paljon, enkä varsinkaan sitä että miksi se ei mene enempää alaspäin? Lihasta on varmasti tullut lisää, mutta eihän se nyt hetkessä ilmaannu ja toisaalta samaan aikaan pitäisi kaiken järjen mukaan lähteä rasvaa pois.

Eli siis miten ihmeessä paino voi nousta miinuskalorista ruokavaliota tai liikuntarytmiä muuttamatta muutamassa päivässä 3kg? Mies on yhtäkkiä täynnä nestettä ja paskaa? :D
Mulla oli vähän samantapaisia "oireita" kun aikanaan oman kuntoprojektin aloitin. Paino nousi vaikka oli kalorivajeella ja jäi junnaamaan n. kolmeksi kuukaudeksi parin kilon ikkunaan. Kyllä se sieltä alaspäin lähti lopulta ilman mitään kikkailuja. Eli kannattaa vaan sitkeästi pysyä samoissa rutiineissa ja tunnustella yleistä fiilistä.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 294
Kannattaa seurata juoksevaa keskiarvoa 7pv aamupainoista. Katoaa yksittäiset random muutokset painossa oli se syy sitten X, Y tai Z.

Paino voi alussa nousta. Punttitreeni lisää lihastonusta mikä suurimmaksi osaksi on lihaksiin kertyvää nestettä. Toki aloittelijalla voi tulla ihan oikeaa lihastakin miinuskaloreilla. Jos on otettu kreatiini mukaan avuksi niin se kerää myös nestettä.

Olen 68kg vinkuheinä. Viime viikolla 2pv hiilarimätöillä aamupaino nousi 3kg. Jos olis isompi ruho niin vois hyvin kuvitella että syystä x,y,z paino voi heilua vallan paljon. Viikon keskiarvolla heilumiset tasoittuu ja näkee mikä on todellisuus.

google sheetsiin oon omat aamupainot naputtanut. Tämmösellä makrolla 7pv keskiarvo: =ROUNDUP(AVERAGE(B1:B7),1)
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Sulamon laskurin mukaan 500kcal. Ihan hyvin voisin pudottaa sitä alemmaksi, mutta kaikkialla sanotaan ettei se kannata, jotta elimistö ei mene "säästöliekille". Kilokalori.netin laskuri oli tuotakin hövelimpi.
Kahden viikon aikana siten laskennallisesti pitäisi olla noin kilon rasvakudosta vastaava kalorivaje ja päivittäinen paino vaihtelee kohtuu helposti n. 2 % ilman mitään erityistä syytä pääasiassa nestetasapainoon liittyen. @finWeazel mainitsemat mätöt tai runsas suolan nauttiminen yms voivat liikutella painoa vielä enemmänkin. Lisäksi virhemarginaaleja on ainakin se laskurin antama kulutus, kirjaukset, vaa´an heitto ja pakkausselosteiden merkinnät. Eli tuo painon muuttumattomuus tai marginaalinen nousu on vielä siellä virhelähteiden sisällä ihan hyvin. Ellei satu olemaan painoluokkaurheilja, niin painolle ei kannata antaa liikaa painoarvoa lyhyellä aikavälillä, kun seuraa kehitystä. Suurin osa meistä haluaa oikeammin ilmaistuna laskea rasvaprosenttiaan, eli saavuttaa terveyshyötyjä ja esteettisiä arvoja. Puntari on kyllä pätevä mittari tähänkin, mutta ei toimi päivä- tai viikkotasolla kovin hyvin.

Ja oon samaa mieltä, että alle 2000 kcal ei ole ainakaan pitkässä juoksussa järkevää miehelle. Säästöliekki sinänsä on vähän naistenlehtijuttuja, mutta siis on mekanismeja, jotka laskee energiankulutusta jos ravinnonsaanti laskee liiaksi. Itsellä erityisen vahvasti laskee yleinen aktiivisuus, jos kalorivaje on lähellä tuhatta / päivä. Tämän pystyy eliminoimaan aika hyvin aktiivisuusrannekkeella / askelmittarilla. Tällä voi olla useita satoja kcal/d vaikutusta. Toinen mekanismi liittyy lämmönsäätelyyn, eli ruumiin lämpötila voi laskea ja sitten lepoaineenvaihdunta sen myötä tippuu hiukan. Jälkimmäisen merkitys ei ole kovin suuri ja sen huomaa siitä, että on koko ajan vilu. Tähän auttaa varmaan jossain määrin kofeiini ja chili, mutta ymmärtääkseni vaikutus on vain jotain kymmeniä kcal / d. Voi olla jotain muitakin, mutta nämä lienee pääasialliset.

Itsellä suurin "pelko" suurissa kalorivajeissa on se, että menettää rasvatonta kudosta enemmän kuin rasvaa. Ilmeisesti tämä ei ole kovin todennäköistä jos syö riittävästi proteiinia, on jonkinlainen progressiivinen voimaharjoitteluohjelma ja kehossa on ylimääräistä rasvaa mistä antaa energiaa (rasvaprosentti > 10-15 riippuen millaiset geenit on annettu). Ainahan sitä lihasta dieetillä vähän taitaa lähteä, mutta se nyt on sellaista.

Mutta joo, se paino ei aina käyttäydy lineaarisesti ja nyt kun sun kalorit on jo aika pienet niin ei ainakaan vielä kannata nipistää. Mittanauha ja peiliselfiet avuksi tässä kohtaa, kuten edellä vinkattiin. Ei ole oikeastaan väliä miten vyötärönympäryksen mittaat, kunhan teet sen aina samalla tavalla. Itse olen pyrkinyt vakioimaan mittaustapahtuman siten, että mittauskohta on n. 2 cm navan yläpuolella, uloshengitys tehty ja kevyt jännitys vatsalihaksiin, jotta palleat ja muut on samassa asennossa aina. Lisäksi ajankohta on aina aamulla ennen syömistä ja kusemisen jälkeen, kuten punnituksessakin. Mun mielestä kannattaa vielä pari viikkoa tehdä niinkuin tähänkin asti ja otat mukaan tuon vyötärönympäryksen mittaamisen esim. 1 x vko.

E: Jos edelleen parin viikon päästä tilanne on se, että paino ei muutu, peilikuva ei muutu ja vyötärönympärys ei muutu niin on varmaan järkevää alkaa tarkastelemaan noita em. virhelähteitä tarkemmin ja jos niistäkään ei tule selitystä niin sitten vaikka lisätä aerobista liikuntaa, ellei se ole ihan kovin myrkyllistä ajatuksena. Jos hikiliikunta on liian vastenmielistä niin ei esim. 1500 kcal / d mitenkään vaarallista ole, jos näiden poissulkemisten jälkeen toteaa, että se oma kulutus ei vaan ylitä 2000 kcal / d. Jotkut myös tekee jotain tämmöisiä shokkijuttuja, että vetää pari päivää mättöä kaksin käsin ja sitten taas sen jälkeen laihtuvat, mutta tämä taitaa olla enemmän broscience-juttuja. Voi siis olla ihan tottakin, mutta en itse keksi mitään fysiologista prosessia mikä tuon selittäisi.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 294
Ja oon samaa mieltä, että alle 2000 kcal ei ole ainakaan pitkässä juoksussa järkevää miehelle. Säästöliekki sinänsä on vähän naistenlehtijuttuja, mutta siis on mekanismeja, jotka laskee energiankulutusta jos ravinnonsaanti laskee liiaksi. Itsellä erityisen vahvasti laskee yleinen aktiivisuus, jos kalorivaje on lähellä tuhatta / päivä. Tämän pystyy eliminoimaan aika hyvin aktiivisuusrannekkeella / askelmittarilla. Tällä voi olla useita satoja kcal/d vaikutusta. Toinen mekanismi liittyy lämmönsäätelyyn, eli ruumiin lämpötila voi laskea ja sitten lepoaineenvaihdunta sen myötä tippuu hiukan. Jälkimmäisen merkitys ei ole kovin suuri ja sen huomaa siitä, että on koko ajan vilu. Tähän auttaa varmaan jossain määrin kofeiini ja chili, mutta ymmärtääkseni vaikutus on vain jotain kymmeniä kcal / d. Voi olla jotain muitakin, mutta nämä lienee pääasialliset.
Noinhan se taitaa mennä, että säästöliekkiä ei varsinaisesti ole olemassa. Huomasin pitkän dieetin aikana, että kävelyvauhti tipahti ja olo oli muutenkin normaaliin verrattuna flegmaattinen. Jos kävelisi vakioajan ja ei tsemppais niin kulutus kävelyllä laskisi, kun sitä laahustaisi lyhyemmän pätkän matalammalla sykkeellä samassa ajassa kuin ennen kävi kauempana isommalla sykkeellä.

Dieetin jälkeen tajusin, että dieetin aikana mun jalka oli lakannut "polkemasta". Kun kalorit nousi ylemmäs(reverse dieettailin) niin johan taas jalka polkee samalla kun istuu koneen ääressä. Kai toi jalanpolkeminen työpäivän tms. ajan jo kuluttaa 100kcal-200kcal, kun väpäjää ihan huolella. Töissä joskus tuosta vittuiltu ihan huolella, kun oli pöydät missä polkeminen heilutti muiden näyttöjä. Tuo siis ihan tiedostamaton asia, pitää keskittyä ettei jalka polkis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 945
En tiedä onko nyt kyse vain semantiikasta, mutta "säästöliekki" lienee ihan kuvaava termi ilmiölle, joka voi olla isossakin roolissa rajusti laihduttavan kohdalla. Onhan esim. suurinpudottaja kilpailijoiden kohdalla huomattu, että aineenvaihdunta on uudelleen lihomisen ja vuosienkin päästä jäänyt lähtötilannetta heikommaksi.

Totuus oli kuitenkin karvas kalkki. Huolimatta hyvin säilyneistä lihaksista luotettavalla menetelmällä mitattuna kilpailijoiden perusaineenvaihdunta oli vähentynyt 916 kcal eli tasolle 1763 kcal/pv (1). Toisin sanoen, kaikesta liikunnasta ja proteiinipainotuksesta huolimatta elimistö asetti aineenvaihdunnan perusliekin 916 kcal alemmaksi kuin alussa ja 516 kcal alemmaksi mitä aiempien tutkimuksien mukaan olisi olettanut.
PAV.jpg

lähde: https://www.pronutritionist.net/wp-content/uploads/2016/05/PAV.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 127
Ja oon samaa mieltä, että alle 2000 kcal ei ole ainakaan pitkässä juoksussa järkevää miehelle.
Mikään miinuskalorinen ruokavalio ei ole pitkässä juoksussa hyväksi ylipäätään kellekkään. Ellei nyt puhuta näistä hengenvaarallisesti lihava tyypeistä. Kyllä oma kroppa meni ainakin ihan vitusti solmuun veriarvoja myöten kun vedin rasvat sinne ~10% ja olin dieetillä about 4kk putkeen.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
En tiedä onko nyt kyse vain semantiikasta, mutta "säästöliekki" lienee ihan kuvaava termi ilmiölle, joka voi olla isossakin roolissa rajusti laihduttavan kohdalla.
No joo, tavallaan siis ilmiön olemassaolo on havaittavissa sekä subjektiivisesti että tutkimuksissa, mutta toisaalta terminä tuo kuvaa jotain mystistä tilaa missä energiankulutus loppuu kokonaan, eikä voi enää laihtua vaikka tekisi mitä ja siksi se on semmoinen mörkö. Näin sitä myös usein käsitellään. Sitten kuvitellaan, että laihtuminen voi tapahtua vain siten, että korjataan tuota säästöliekkiä kuukausi syömällä kaikki mitä saa suusta alas. Jopa jotkut pt:t bloggaa näitä aivopieruja, että kalorivaje oli liian suuri eikä asiakas laihtunut siksi. Jos tämä toimisi näin, yksikään ihminen ei olisi laihtunut saati kuollut nälkään esim. Auschwitzissä. Joskus ihmisten tyhmyys sattuu aivoihin ja sitten nämä vielä laskuttaa satoja euroja hyväuskoisilta lihavilta, jotka ostavat palveluita parantaakseen elämänlaatuaan, mutta olisivat todennäköisesti itse kompetentimpia tekemään omat ruoka- ja treeniohjelmansa.

Todellisuudessa kyse on kuitenkin (pääosin) melko konkreettisesta ilmiöstä, joka on joko kumottavissa liikkumalla tietoisesti tai kompensoimalla vähentynyt liikkuminen pienemmällä ruoalla. Pääasiallinen mekanismi vieläpä liittyy ihmisen käyttäytymiseen, joskin varmasti käyttäytymisen ohjaus tässä tapauksessa tulee esim. peptidihormonien kautta. Vähentää kuitenkin melkoisesti sitä mystiikkaa aiheen ympäriltä, jos puhuu vaikka aktiivisuuden vähentymisestä eikä siitä, että kehoni on nyt ikiliikkuja ja tekee energiaa iloisista ajatuksista, joten siksi lihon syömättä.
Mikään miinuskalorinen ruokavalio ei ole pitkässä juoksussa hyväksi ylipäätään kellekkään. Ellei nyt puhuta näistä hengenvaarallisesti lihava tyypeistä. Kyllä oma kroppa meni ainakin ihan vitusti solmuun veriarvoja myöten kun vedin rasvat sinne ~10% ja olin dieetillä about 4kk putkeen.
Mitkä arvot sulla meni sekaisin? 10 % kuitenkin mielletään yleisesti vielä melko terveelliseksi rasvaprosentiksi, vaikka onkin jo varmaan siellä alarajoilla terveellisyysnäkökulmasta katsoen.

Toki dieetillä on usein vähän veltto olo, viluttaa ja jo viikoissa saattaa tulla jotain lieviä puutostiloja, jos ei onnistu riittävän monipuolisesti jakamaan sitä pienentynyttä energiamäärää. Ei välttämättä oo huono syödä jotain sinkkiä ja monivitamiinia varsinkin jos on isommassa vajeessa. Itsellä huono tapa säästää rasvojen syönnistä, koska niistä tulee pienellä volyymilla energiaa aika paljon. Onneksi nämä ongelmat poistuvat sitten, kun palaa syömään kulutuksen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 127
Mitkä arvot sulla meni sekaisin? 10 % kuitenkin mielletään yleisesti vielä melko terveelliseksi rasvaprosentiksi, vaikka onkin jo varmaan siellä alarajoilla terveellisyysnäkökulmasta katsoen.

Toki dieetillä on usein vähän veltto olo, viluttaa ja jo viikoissa saattaa tulla jotain lieviä puutostiloja, jos ei onnistu riittävän monipuolisesti jakamaan sitä pienentynyttä energiamäärää. Ei välttämättä oo huono syödä jotain sinkkiä ja monivitamiinia varsinkin jos on isommassa vajeessa. Itsellä huono tapa säästää rasvojen syönnistä, koska niistä tulee pienellä volyymilla energiaa aika paljon. Onneksi nämä ongelmat poistuvat sitten, kun palaa syömään kulutuksen mukaan.
Ehkä eniten merkkaa se mistä tiputtaa mihin ja kauanko sillä dieetillä ollaan koska sehän on aina shokki kropalle. Mm. testot, kilpparit, stressihorpat heitti häräpyllyä.. Elimistön kuivuus näkyi myös kohonneena hemoglobiinina. Tuo 10% mitattiin pihdeillä. Kehon koostumus mittaus, ultraus ja DXA antoi 7%
 
Liittynyt
07.04.2018
Viestejä
485
Ei kai tuossa ongelma ollut ne 10% rasvat vaan se että 4kk miinuskaloreilla on aika pitkä aika yhteen menoon noin pienellä rasvamäärällä. En näin maallikkonakaan ihmettele yhtään. Jaksottelu varmana on fiksua kun aletaan alle 15 rasvoja vielä laskea. Vaikka 4 viikkoa kerrallaan miinusta ja välissä vähän aikaa vaikka ihan kevyillä plussakaloreillakin?

Oma vaatimaton kokemukseni tältä talvelta oli 5vk "dieetti" -500kcal/päivä. Pihtien mukaan rasvaprosentista lähti nelisen pinnaa pois, n.19 -> 15. Paino pysyi samana. Peili vahvistaa asiaa, sillä futispallon kokoinen kaljamaha hävisi ja vatsalihakset erottuvat helposti vaikka toki on vielä rasvaa pinnassa. Mitat 184/84, ikää 50, eli tosi hoikka olin pötsiä lukuunottamatta jo ennen dieettijaksoakin.

edit: painon pysymiseen samana vaikutti myös kreatiinin aloitus samaan aikaan. Eli muuten olisi kilon-pari laskenut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Perhana vahvasti vaikuttaa siltä että 200 mave tulee lähiaikoina ellei tule yllätyksiä. En olisi arvannut että 40+ ikäisenä näin nopeasti saa ihan asiallisia tuloksia.

Lepojakson ja flunssan jälkeen pelotti onko voimat haihtuneet mutta edellisen setin maastaveto 175x2 maksimi vaihtuikin yllättävän helppoon 170x5. Pitäisi vaan luottaa lepojaksoihin vaikka koko ajan tuntuu että voimat sulaa joka sekunti.

Kuukauden päästä olisi testijakso, tavoitteena olisi tarkistaa silloin mitä 2 vuodessa saa aikaan. Jos menee nappiin niin voisi saada:

200 mave
150 kyykky
Penkkiin en ole panostanut eikä ole spottaajaa niin ei tule mitään massiivista
65 pystypunnerrus
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 294
Perhana vahvasti vaikuttaa siltä että 200 mave tulee lähiaikoina ellei tule yllätyksiä. En olisi arvannut että 40+ ikäisenä näin nopeasti saa ihan asiallisia tuloksia.

Lepojakson ja flunssan jälkeen pelotti onko voimat haihtuneet mutta edellisen setin maastaveto 175x2 maksimi vaihtuikin yllättävän helppoon 170x5. Pitäisi vaan luottaa lepojaksoihin vaikka koko ajan tuntuu että voimat sulaa joka sekunti.

Kuukauden päästä olisi testijakso, tavoitteena olisi tarkistaa silloin mitä 2 vuodessa saa aikaan. Jos menee nappiin niin voisi saada:

200 mave
150 kyykky
Penkkiin en ole panostanut eikä ole spottaajaa niin ei tule mitään massiivista
65 pystypunnerrus
Komeat tulokset ja hyvät tavoitteet. Tsemppiä projektiin.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 542
Täällä kanssa aloitettu ruokapäiväkirjan pito Yazio:n avulla. Kokeiltu on jos jonkinmoista diettiä, mutta eihän noilla pysyviä muutoksia ole saanut aikaiseksi. Paras kokeilu oli varmaan kuukauden velocity dietti aikanaan(92kg->79kg), jolla pudotetut kilot tuli hetkessä korkoineen takaisin.
Yazio ehdotti kevyellä aktiivisuustasolla kalorit tuonne 2100 (ap aloittaessa 104.4kg), viikkoja tavoitteeseen (~80kg) alussa oli päälle 40, tavoite tuo 1.5g/kg protskua päivässä, muuten mennään aika avoimin mielin, tarkoitus syödä melko puhtaasti, mutta päivittäin tulee vedettyä mm. sodastreamin mountain dewiä. Muuten kaloreihin on tähän mennessä uponnut pieni pussi karkkia, suklaapatukka ja puolikas pizza.
Ehkä isoin plussa mitä yazio on tuonut itselle, on ruokavalion joustavuus. Pystyy helposti nappaa lennosta purtavaa, joka lähinnä vaikuttaa iltapalan kokoon.
Yazioon olen yhdistänyt google fitin, joka synccaa itseensä myös polar flow, joten aktiivisuudella kulutetut kalorit näkyvät myös yaziossa, mutta ainakin alustavasti tarkoitus ottaa noista boostia painon pudottamiseen. Treenin tueksi menee pari satsia proteiinia päivässä ja 5g kreaa.
Paino nyt n. 100kg, saas nähdä kuinka pitkään menee tavoitteeseen. Ajattelin tosin yaziolla jatkaa myös tavoitteen saavuttamisen jälkeen, että ei välittömästi vesittäisi diettiä ja toisaalta, ravinnon kirjaamisesta on tehty harvinaisen helppoa, joten en näe oikein syytä miksi niitä ei neppailisi jatkossakin tuonne.

Treenit:
Ma: lepo
Ti: HIIT
Ke: työntävät
To: vetävät
Pe: HIIT
La: työntävät
Su: vetävät

Viimeksi taisin postata tähän ketjuun vuonna 2021 ja arvatenkin homma meni reisille. :lol:
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
61
Nappasin kanssa 5 kg kahviheraa ja muutaman maistelupussin sitä halpaa clear wheyta. Eihän tuo hinta kyllä huono ole nykypäivänä.
Laitoin sun innoittamana kans tilaukseen tota coffee boostia ja täytyy sanoa että parhaimman makuinen protskujauhe mitä ikinä vetänyt ensi tuntumalta ainakin. :tup:
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Laitoin sun innoittamana kans tilaukseen tota coffee boostia ja täytyy sanoa että parhaimman makuinen protskujauhe mitä ikinä vetänyt ensi tuntumalta ainakin. :tup:
Hain kanssa tuotteet postista. Ensimmäinen iloinen yllätys päiväyksissä, 8/24. Toinen iloinen yllätys kun laitoin tuon sheikkeriin ja suurin osa jauhosta liukesi ennen kuin laitoin kannen kiinni. Tarvitsi varmaan kolme kertaa huljauttaa niin kaikki oli liuennut. Kolmas iloinen yllätys oli tuo maku, ei ole yli-imelää kuten monen kilpailijan tuote ja mielestäni siinä on jopa ihan aktuaalista kahvin makua.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Täällä kanssa aloitettu ruokapäiväkirjan pito Yazio:n avulla. Kokeiltu on jos jonkinmoista diettiä, mutta eihän noilla pysyviä muutoksia ole saanut aikaiseksi. Paras kokeilu oli varmaan kuukauden velocity dietti aikanaan(92kg->79kg), jolla pudotetut kilot tuli hetkessä korkoineen takaisin.
Yazio ehdotti kevyellä aktiivisuustasolla kalorit tuonne 2100 (ap aloittaessa 104.4kg), viikkoja tavoitteeseen (~80kg) alussa oli päälle 40, tavoite tuo 1.5g/kg protskua päivässä, muuten mennään aika avoimin mielin, tarkoitus syödä melko puhtaasti, mutta päivittäin tulee vedettyä mm. sodastreamin mountain dewiä. Muuten kaloreihin on tähän mennessä uponnut pieni pussi karkkia, suklaapatukka ja puolikas pizza.
Ehkä isoin plussa mitä yazio on tuonut itselle, on ruokavalion joustavuus. Pystyy helposti nappaa lennosta purtavaa, joka lähinnä vaikuttaa iltapalan kokoon.
Yazioon olen yhdistänyt google fitin, joka synccaa itseensä myös polar flow, joten aktiivisuudella kulutetut kalorit näkyvät myös yaziossa, mutta ainakin alustavasti tarkoitus ottaa noista boostia painon pudottamiseen. Treenin tueksi menee pari satsia proteiinia päivässä ja 5g kreaa.
Paino nyt n. 100kg, saas nähdä kuinka pitkään menee tavoitteeseen. Ajattelin tosin yaziolla jatkaa myös tavoitteen saavuttamisen jälkeen, että ei välittömästi vesittäisi diettiä ja toisaalta, ravinnon kirjaamisesta on tehty harvinaisen helppoa, joten en näe oikein syytä miksi niitä ei neppailisi jatkossakin tuonne.

Treenit:
Ma: lepo
Ti: HIIT
Ke: työntävät
To: vetävät
Pe: HIIT
La: työntävät
Su: vetävät

Viimeksi taisin postata tähän ketjuun vuonna 2021 ja arvatenkin homma meni reisille. :lol:
Kova ohjelma sulla kun 6 treenipäivää viikossa, ilmeisesti pohjia löytyy?
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
Tuli vihdoin ja viimein viime maanantaina fitnesstukusta tilaamani paketti eilen perille. Harmi että toisesta protskupussista oli kulmassa reikä joka oli lyöty teipillä umpeen...

Meneekö noi kuinka helposti pilalle? Jauheen valmistuspvm on 23.1.2023

Noh, tästä suivaantuneena löin sähköpostia fitnesstukkuun niin he tänään vastasivat minulle että pistävät uuden pussin postissa tulemaan.

Entistä ei tarvi kuulemma palauttaa, kerranki tuli edulliset protskut :D
 

Liitteet

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Tuli vihdoin ja viimein viime maanantaina fitnesstukusta tilaamani paketti eilen perille. Harmi että toisesta protskupussista oli kulmassa reikä joka oli lyöty teipillä umpeen...

Meneekö noi kuinka helposti pilalle? Jauheen valmistuspvm on 23.1.2023

Noh, tästä suivaantuneena löin sähköpostia fitnesstukkuun niin he tänään vastasivat minulle että pistävät uuden pussin postissa tulemaan.

Entistä ei tarvi kuulemma palauttaa, kerranki tuli edulliset protskut :D
Kävikö tässä ilmi, että oliko tuote tuon kuntoinen jo lähtiessä myyjältä? Mielestäni tuollaisen perseilyn jälkeen aika laimea hyvitys, että saa tuotteen, josta oli jo kertaalleen maksanut.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
Kävikö tässä ilmi, että oliko tuote tuon kuntoinen jo lähtiessä myyjältä? Mielestäni tuollaisen perseilyn jälkeen aika laimea hyvitys, että saa tuotteen, josta oli jo kertaalleen maksanut.
Voisi kuvitella että pussi oli rikki jo tuolta lähtiessä sillä pahvilaatikko oli täysin ehjä.

Onn ihan tyytyväinen että saa ylimääräisen kilon proteiinia eikä tarvi tota alkaa takas postittelee.

Jos ois hyvitys ollu mallia pahoittelut ja viikonlopun toivotukset, oisin jatkossa asioinut toisessa paikkaa. Mielestäni vahinko ei kuitenkaan niin suuri ole että pitäs alkaa vaatii kuuta taivaalta
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Voisi kuvitella että pussi oli rikki jo tuolta lähtiessä sillä pahvilaatikko oli täysin ehjä.

Nojaa emt, oon ihan tyytyväinen että saa ylimääräisen kilon proteiinia eikä tarvi tota alkaa takas postittelee.
No juu voihan tuon siinä mielessä voitoksikin laskea. Ite kyllä pitäisin lähinnä vittuiluna, että yrittävät myydä jotain hajonneita päiväyspusseja täydellä hinnalla.

Kun kysyit säilyvyydestä niin itse olen käyttänyt paljon vanhempiakin jauhoja, mutta tuosta ei toki tiedä kuinka kauan pussi on ollut auki ja mikä vaikutus sillä on säilyvyyteen. Voi olla ettei mikään? Varmaan aistinvarainen arvio sekoittamisen jälkeen riittää, tuskin siitä mitään myrkkyä on kuitenkaan kehittynyt.
 
Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
No juu voihan tuon siinä mielessä voitoksikin laskea. Ite kyllä pitäisin lähinnä vittuiluna, että yrittävät myydä jotain hajonneita päiväyspusseja täydellä hinnalla.

Kun kysyit säilyvyydestä niin itse olen käyttänyt paljon vanhempiakin jauhoja, mutta tuosta ei toki tiedä kuinka kauan pussi on ollut auki ja mikä vaikutus sillä on säilyvyyteen. Voi olla ettei mikään? Varmaan aistinvarainen arvio sekoittamisen jälkeen riittää, tuskin siitä mitään myrkkyä on kuitenkaan kehittynyt.
Pussin sisältö on tehty n. Kk sitten. Pitää maistaa ja haistaa.

Sinänsä naurettavaa kyllä, että viittivät tommosta edes postittaa. Kaikki kun ei jaksa asiasta valittaa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 219
Pussin sisältö on tehty n. Kk sitten. Pitää maistaa ja haistaa.

Sinänsä naurettavaa kyllä, että viittivät tommosta edes postittaa. Kaikki kun ei jaksa asiasta valittaa.
Jaahas, luinkin väärin, että olisi ollut parasta ennen -päivä tuo. Tuskin tuo mitenkään pilalla voi olla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 582
Sinänsä naurettavaa kyllä, että viittivät tommosta edes postittaa. Kaikki kun ei jaksa asiasta valittaa.
Mulla oli ihan sama mutta ei oltu edes viitsitty teipata. Veikkaan et siel joku hiiri/rotta juoksentelee Fitnesstukun varastolla. En jaksanut minäkään edes valittaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
Moni varmasti raapustaa treenipainoja johonkin, kynä ja vihko kyllä löytyy, mutta onko mitään appia mitä jengi käyttää ?
Kynän/paperin ja appin risteytys, eli mulla on OneDriveen luotu Word-dokkari, jossa sitten on treeniohjelma lisätietoineen ja sitä säädän ja muokkaan treenin aikana. Ei se missään nimessä erityisen kätevä ole, mutta toimii minulle, kun siellä on tässä vaiheessa kuitenkin vielä mukana kuvia jne avustamaan suorituksissa.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 190
Kuinka kauan teillä meni koronan jälkeen toipua samaan kuntoon kuin ennen (palautuminen, treeni jaksaminen jne). Itselle tuli yli 3 viikon tauko treenaukseen ja vieläkin tuntuu palautuminen treenistä erittäin hitaalta (5 viikon jälkeen)
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
609
Mulla oli korona joka alkoi lokakuun lopulla ja erilaisten jälkitautien/oireiden takia salitauko oli reilu kuukauden. Joulukuussa aloitin kevyen treenauksen ja tammikuun alussa normitreenauksen. Nyt olen päässyt takaisin kuntoon. Palautuminen on suht normaali, mutta lihakset ovat paljon pidempään kipeänä kuin ennen koronaa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 582
Itse olen käynyt salilla vähän yli 20 vuotta, enkä tunnista tätä ongelmaa.
30 vuoden kokemuksella komppaan tätä. Radio Rockin toimittajat mielestäni vähän hakoteillä.

Hauska juttu tuli mieleen kun aloittelin treenamista salilla. Penkki oli silloin kova juttu nuorelle miehelle. Sarjan lopussa piti toki aina koittaa maksimia, olisko silloin ollut joku 90 kg (painoin silloin itse jotain 65 kg). Sain nostettua tai en, en muista. Kun aloin poistaa painoja siihen tuli selvästi ylipainoinen nainen joka sanos että jätä vaan siihen. Nauraen poistuin ja sanoin okei. Ei mitään, nainen laittoi vielä muutamat kiekot siihen lisään ja alkoi lämmittelemään! Olin kyllä aika suu auki. Vasta myöhemmin selvisi että tämä ylipainoinen nainen oli SM-tason yleisurheilija. Voimatasot kunnossa!
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
463
Kuinka kauan teillä meni koronan jälkeen toipua samaan kuntoon kuin ennen (palautuminen, treeni jaksaminen jne). Itselle tuli yli 3 viikon tauko treenaukseen ja vieläkin tuntuu palautuminen treenistä erittäin hitaalta (5 viikon jälkeen)
2kk totaalitaukoa, kun pumppu hakkasi ylikierroksilla jo roskia viedessä tai postia hakiessa. Leposykkeetkin olivat pitkään todella korkeat. Kun salille uskaltautui, ensimmäiset treenit oli tyyliin kevyt sarja selkää, minkä jälkeen istuskelua 5-10min (kun sykkeet jäi hakkaamaan todella ylös), sarja rintaa jonka jälkeen taas 5-10 min taukoa jne. Meni noin kuukausi, että pystyi treenaamaan ns täysillä. Noin vuosi sitten sairastin ja tuntuu ettei keuhkot ole vieläkään palautuneet kokonaan.


Lukijan mielipide | Ylipainoiselle irvaillaan kuntosalilla

Tällä viikolla oli Hesarissa mielipide-kirjoitus, jossa ylipainoisen lapsen vanhempi avautui aiheesta, kuinka salilla pitkään käyneet pilkkaavat ja ylenkatsovat ylipainoisia ja huonokuntoisia aloittelijoita, jollainen hänen lapsensa oli ollut ja vissiin tämän takia lopetti salilla käymisen.

Eilen Radio Rockilla Moisio ja Junna ottivat tämän esille ja olivat käytännössä samaa mieltä, että ”just tollasta se on” ja ”pahimpia ovat juuri ne kokeneet ja pitkään käyneet”

Itse olen käynyt salilla vähän yli 20 vuotta, enkä tunnista tätä ongelmaa. Minusta salilla, joissa olen käynyt, vallitsi aiemmin, ennen langattomia kuulokkeita, sellainen kannustava ilmapiiri ja nykyään ihmiset ovat kuulokkeineen lähinnä omassa kuplassaan.

Itsestäni voin käsi raamatulla vannoa, että kyllä, mielessäni onnittelen ylipainoista/huonokuntoista ihmistä kun näin hänet salilla. Hän on tehnyt päätöksen ja mahdollisesti voittanut pelkonsa tulla. En halua tätä hänelle mitenkään ilmaista, koska se voisi tuntua hänestä loukkaavalta.

Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä muut salikäviät, kokeneet ja kokemattomat, ovat mieltä tästä keskustelusta. Itseäni se hämmästyttää, koska en tunnista ilmiötä ja eilisen Rockin keskustelun kuunteleminen suututti, koska ei varmasti kannusta ihmisiä aloittamaan mitään kuntokuuria, kun kaksi ihmistä kovasti todistelee, että juu-siellä vittuillaan ja osoitellaan sormella.

Loppuun vielä maininta, että eihän se sali ole mikään paras paikka painonpudotukseen, mutta toivoisin, ettei mentäisi sille raiteelle
Noin 15 vuotta salilla käyneenä en itsekään tunnista ongelmaa. Salilla käy 15 kesäisiä teinipoikia, kilpailevia fitness/kehonrakentajia, "vanhan liiton" voimailijoita, juoksumattoilijoita, alottelijoita ja kokeneita, yli- ja alipainoisia ja kaikkea näiden väliltä. Vanhin herrasmies joka jää aina pukkarissa juttelemaan kertoi vasta olevansa 86-vuotias. Ennemmin sitä ajattelee vain, että hienoa kun jengi lähtee liikkeelle. Nyt kun miettii, en kertaakaan muista kenenkään kommentoineen toisten ylipainoa tai huomannut pilkkaavia katseita tms.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
Noin 15 vuotta salilla käyneenä en itsekään tunnista ongelmaa. Salilla käy 15 kesäisiä teinipoikia, kilpailevia fitness/kehonrakentajia, "vanhan liiton" voimailijoita, juoksumattoilijoita, alottelijoita ja kokeneita, yli- ja alipainoisia ja kaikkea näiden väliltä. Vanhin herrasmies joka jää aina pukkarissa juttelemaan kertoi vasta olevansa 86-vuotias. Ennemmin sitä ajattelee vain, että hienoa kun jengi lähtee liikkeelle. Nyt kun miettii, en kertaakaan muista kenenkään kommentoineen toisten ylipainoa tai huomannut pilkkaavia katseita tms.
Samat kommentit toisesta päästä, eli vajaat 4kk lähes päivittäin salilla käyneenä aloittelijana en tunnista ilmiötä/ongelmaa. Kävin alkuun paikallisen uimahallin hyvin suositulla kuntosalilla ja sen jälkeen olen käynyt GoGo Expressissä. En tunnistanut tuollaista silloinkaan kun joskus aikoinaan kävin satunnaisemmin salilla. Ei siellä kukaan kommentoi kenellekään yhtään mitään, jos ei ole samaa porukkaa.

Ennakkoasenteet sen sijaan ovat vahvat ja sellaisia on ollut itsellänkin. Onneksi olivat virheellisiä.

Edit.
Tarkennan vielä, että salista on tullut nimenomaan paikka, jossa voi treenin ajan olla täysin muusta maailmasta irrallaan oleva oma itsensä ja tehdä ihan mitä, miten, millaisilla laitteilla ja painoilla haluaa, kunhan noudattaa salin yleisiä sääntöjä/ohjeita. Paheksuntaa varmasti tulee jos ei osaa käyttäytyä, mutta siihen ei vartalon koostumus vaikuta.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 117
Viestejä
4 297 376
Jäsenet
71 792
Uusin jäsen
nahkuri

Hinta.fi

Ylös Bottom