Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Otetta voi koittaa leventää ja kaarta saada vähän suuremmaksi, jolloin työntö tapahtuu vähän enemmän tavallaan alaviistoon olkanivelestä katsoen vrt. lahnana maatessa työntää suoraan eteenpäin. Sitten vaan koittaa keskittyä siihen, että rinta työskentelisi. Liikeradan alaosassa hidas lasku ja pieni pysäytys ennen nostoa.Mutta miten rintaa saisi aktivoitua enemmän penkkipunnerruksessa? Tuntuu, että liike menee täysin olkapäillä ja ojentajilla. Olen yrittänyt 'hioa' asentoa parhaaksi mahdolliseksi, lavat ovat liikkeen aikana puristettuina yhteen jne., mutta silti liike ei tunnu rinnassa.
Salitouhuja on tällä erää kuukauden verran takana ja jumpat ovat sujuneet hyvin.
Mutta miten rintaa saisi aktivoitua enemmän penkkipunnerruksessa? Tuntuu, että liike menee täysin olkapäillä ja ojentajilla. Olen yrittänyt 'hioa' asentoa parhaaksi mahdolliseksi, lavat ovat liikkeen aikana puristettuina yhteen jne., mutta silti liike ei tunnu rinnassa.
Vielä 2kk jatkan nykyisellä ohjelmalla, mutta sen jälkeen voisi ottaa toisen ohjelman ja jotain muita liikkeitä, jotka sitten varmasti kohdistuisivat rintaan.
Tästä aiemmasta postauksesta on nyt aika tarkalleen kaksi viikkoa. Muutaman päivän päästä edellisestä tuli uusi pohjalukema, mutta sen jälkeen paino on taas noussut. Päivittäinen kaloriraja on sulamo.fi::ssä 1950kcal ja proteiinin osuus määritetty manuaalisesti 1,5g/kg. Hyvin orjallisesti olen näitä myös noudattanut ja syönyt suositusten mukaan muutenkin hyvion kasvispainotteisesti. Mitään herkkuja en ole syönyt useampaan kuukauteen, poislukien saunakaljat viikonloppuna (jotka tosin nekin olen pyrkinyt sisällyttämään kalorirajoihin). Neljä kertaa viikossa käyn salilla, kuten aiemmin täälläkin suositeltiin.Minulla stoppasi tasaisesti parin kuukauden ajan jatkuneen pudotuksen jälkeen noin 10kg kohdalla saman tien kun aloin noudattamaan laskennallisia suosituksia. Noin viikon verran on nyt jumittanut samassa, eli ei ole kyse täälläkään pidemmästä seurannasta, mutta silti. Salilla on tullut käytyä viimeisen kuukauden ajan aiempaa ahkerammin, joten maalaisjärki huutelee taustalla, että josko tilalle olisi tullut enemmän lihasta, mutta en tiedä toimiiko se ihan niin kuitenkaan.
Kilokalori.netin suositus päivittäiselle energiamäärälle on 2300 kcal, joka on tyypillinen 500kcal vähemmän kuin laskennallinen kokonaistarve. Tuota olen noudattanut melko orjallisesti, mutta harvana päivänä se on täyttynyt ihan kokonaan. Aiemmin söin fiilispohjalta sen kumemmin ravintoarvoja laskematta, mutta nyt kun näitä lukemia on seurannut sovelluksen ja puntarin kanssa, niin sanoisin että vähemmän tuli syötyä aiemmin määrällisesti kuin nyt ja erityisesti hiilareiden määrä on nyt suurempi kun olen yrittänyt saada suosituksia täytettyä.
Paljon otaksut, että tolla 1950 kcal dieetillä sulla pitäisi tulla kalorivajetta / päivä?Tästä aiemmasta postauksesta on nyt aika tarkalleen kaksi viikkoa. Muutaman päivän päästä edellisestä tuli uusi pohjalukema, mutta sen jälkeen paino on taas noussut. Päivittäinen kaloriraja on sulamo.fi::ssä 1950kcal ja proteiinin osuus määritetty manuaalisesti 1,5g/kg. Hyvin orjallisesti olen näitä myös noudattanut ja syönyt suositusten mukaan muutenkin hyvion kasvispainotteisesti. Mitään herkkuja en ole syönyt useampaan kuukauteen, poislukien saunakaljat viikonloppuna (jotka tosin nekin olen pyrkinyt sisällyttämään kalorirajoihin). Neljä kertaa viikossa käyn salilla, kuten aiemmin täälläkin suositeltiin.
En voi käsittää miten paino voi heitellä näin paljon, enkä varsinkaan sitä että miksi se ei mene enempää alaspäin? Lihasta on varmasti tullut lisää, mutta eihän se nyt hetkessä ilmaannu ja toisaalta samaan aikaan pitäisi kaiken järjen mukaan lähteä rasvaa pois.
Sulamon laskurin mukaan 500kcal. Ihan hyvin voisin pudottaa sitä alemmaksi, mutta kaikkialla sanotaan ettei se kannata, jotta elimistö ei mene "säästöliekille". Kilokalori.netin laskuri oli tuotakin hövelimpi.Paljon otaksut, että tolla 1950 kcal dieetillä sulla pitäisi tulla kalorivajetta / päivä?
Niin pitää, mutta en ole aiemmin mittaillut, niin ei ole verrokkia. Housut ja muut vaatteet ovat käyneet löysiksi, mutta kuten sanoin, se on peruja aiemmin hyvin sujuneesta pudotuksesta ja nyt kehitys on tuntunut jostain syystä jämähtäneen ilman järkevää syytä.Katso peiliä ja mittanauhaa rehellisesti ja kiinnitä vähemmän huomiota painoon.
Onhan siinä tietty se että minkälainen tämä sinun vaaka on. Jospa sen toleranssi on +-3 kgSulamon laskurin mukaan 500kcal. Ihan hyvin voisin pudottaa sitä alemmaksi, mutta kaikkialla sanotaan ettei se kannata, jotta elimistö ei mene "säästöliekille". Kilokalori.netin laskuri oli tuotakin hövelimpi.
Niin pitää, mutta en ole aiemmin mittaillut, niin ei ole verrokkia. Housut ja muut vaatteet ovat käyneet löysiksi, mutta kuten sanoin, se on peruja aiemmin hyvin sujuneesta pudotuksesta ja nyt kehitys on tuntunut jostain syystä jämähtäneen ilman järkevää syytä.
Kai sen puntarinkin pitäisi jotain osata kertoa, vaikka paino luonnollisesti hieman heitteleekin.
Mulla oli vähän samantapaisia "oireita" kun aikanaan oman kuntoprojektin aloitin. Paino nousi vaikka oli kalorivajeella ja jäi junnaamaan n. kolmeksi kuukaudeksi parin kilon ikkunaan. Kyllä se sieltä alaspäin lähti lopulta ilman mitään kikkailuja. Eli kannattaa vaan sitkeästi pysyä samoissa rutiineissa ja tunnustella yleistä fiilistä.Tästä aiemmasta postauksesta on nyt aika tarkalleen kaksi viikkoa. Muutaman päivän päästä edellisestä tuli uusi pohjalukema, mutta sen jälkeen paino on taas noussut. Päivittäinen kaloriraja on sulamo.fi::ssä 1950kcal ja proteiinin osuus määritetty manuaalisesti 1,5g/kg. Hyvin orjallisesti olen näitä myös noudattanut ja syönyt suositusten mukaan muutenkin hyvion kasvispainotteisesti. Mitään herkkuja en ole syönyt useampaan kuukauteen, poislukien saunakaljat viikonloppuna (jotka tosin nekin olen pyrkinyt sisällyttämään kalorirajoihin). Neljä kertaa viikossa käyn salilla, kuten aiemmin täälläkin suositeltiin.
En voi käsittää miten paino voi heitellä näin paljon, enkä varsinkaan sitä että miksi se ei mene enempää alaspäin? Lihasta on varmasti tullut lisää, mutta eihän se nyt hetkessä ilmaannu ja toisaalta samaan aikaan pitäisi kaiken järjen mukaan lähteä rasvaa pois.
Eli siis miten ihmeessä paino voi nousta miinuskalorista ruokavaliota tai liikuntarytmiä muuttamatta muutamassa päivässä 3kg? Mies on yhtäkkiä täynnä nestettä ja paskaa?
Kahden viikon aikana siten laskennallisesti pitäisi olla noin kilon rasvakudosta vastaava kalorivaje ja päivittäinen paino vaihtelee kohtuu helposti n. 2 % ilman mitään erityistä syytä pääasiassa nestetasapainoon liittyen. @finWeazel mainitsemat mätöt tai runsas suolan nauttiminen yms voivat liikutella painoa vielä enemmänkin. Lisäksi virhemarginaaleja on ainakin se laskurin antama kulutus, kirjaukset, vaa´an heitto ja pakkausselosteiden merkinnät. Eli tuo painon muuttumattomuus tai marginaalinen nousu on vielä siellä virhelähteiden sisällä ihan hyvin. Ellei satu olemaan painoluokkaurheilja, niin painolle ei kannata antaa liikaa painoarvoa lyhyellä aikavälillä, kun seuraa kehitystä. Suurin osa meistä haluaa oikeammin ilmaistuna laskea rasvaprosenttiaan, eli saavuttaa terveyshyötyjä ja esteettisiä arvoja. Puntari on kyllä pätevä mittari tähänkin, mutta ei toimi päivä- tai viikkotasolla kovin hyvin.Sulamon laskurin mukaan 500kcal. Ihan hyvin voisin pudottaa sitä alemmaksi, mutta kaikkialla sanotaan ettei se kannata, jotta elimistö ei mene "säästöliekille". Kilokalori.netin laskuri oli tuotakin hövelimpi.
Ja oon samaa mieltä, että alle 2000 kcal ei ole ainakaan pitkässä juoksussa järkevää miehelle. Säästöliekki sinänsä on vähän naistenlehtijuttuja, mutta siis on mekanismeja, jotka laskee energiankulutusta jos ravinnonsaanti laskee liiaksi. Itsellä erityisen vahvasti laskee yleinen aktiivisuus, jos kalorivaje on lähellä tuhatta / päivä. Tämän pystyy eliminoimaan aika hyvin aktiivisuusrannekkeella / askelmittarilla. Tällä voi olla useita satoja kcal/d vaikutusta. Toinen mekanismi liittyy lämmönsäätelyyn, eli ruumiin lämpötila voi laskea ja sitten lepoaineenvaihdunta sen myötä tippuu hiukan. Jälkimmäisen merkitys ei ole kovin suuri ja sen huomaa siitä, että on koko ajan vilu. Tähän auttaa varmaan jossain määrin kofeiini ja chili, mutta ymmärtääkseni vaikutus on vain jotain kymmeniä kcal / d. Voi olla jotain muitakin, mutta nämä lienee pääasialliset.
Totuus oli kuitenkin karvas kalkki. Huolimatta hyvin säilyneistä lihaksista luotettavalla menetelmällä mitattuna kilpailijoiden perusaineenvaihdunta oli vähentynyt 916 kcal eli tasolle 1763 kcal/pv (1). Toisin sanoen, kaikesta liikunnasta ja proteiinipainotuksesta huolimatta elimistö asetti aineenvaihdunnan perusliekin 916 kcal alemmaksi kuin alussa ja 516 kcal alemmaksi mitä aiempien tutkimuksien mukaan olisi olettanut.
Mikään miinuskalorinen ruokavalio ei ole pitkässä juoksussa hyväksi ylipäätään kellekkään. Ellei nyt puhuta näistä hengenvaarallisesti lihava tyypeistä. Kyllä oma kroppa meni ainakin ihan vitusti solmuun veriarvoja myöten kun vedin rasvat sinne ~10% ja olin dieetillä about 4kk putkeen.Ja oon samaa mieltä, että alle 2000 kcal ei ole ainakaan pitkässä juoksussa järkevää miehelle.
No joo, tavallaan siis ilmiön olemassaolo on havaittavissa sekä subjektiivisesti että tutkimuksissa, mutta toisaalta terminä tuo kuvaa jotain mystistä tilaa missä energiankulutus loppuu kokonaan, eikä voi enää laihtua vaikka tekisi mitä ja siksi se on semmoinen mörkö. Näin sitä myös usein käsitellään. Sitten kuvitellaan, että laihtuminen voi tapahtua vain siten, että korjataan tuota säästöliekkiä kuukausi syömällä kaikki mitä saa suusta alas. Jopa jotkut pt:t bloggaa näitä aivopieruja, että kalorivaje oli liian suuri eikä asiakas laihtunut siksi. Jos tämä toimisi näin, yksikään ihminen ei olisi laihtunut saati kuollut nälkään esim. Auschwitzissä. Joskus ihmisten tyhmyys sattuu aivoihin ja sitten nämä vielä laskuttaa satoja euroja hyväuskoisilta lihavilta, jotka ostavat palveluita parantaakseen elämänlaatuaan, mutta olisivat todennäköisesti itse kompetentimpia tekemään omat ruoka- ja treeniohjelmansa.En tiedä onko nyt kyse vain semantiikasta, mutta "säästöliekki" lienee ihan kuvaava termi ilmiölle, joka voi olla isossakin roolissa rajusti laihduttavan kohdalla.
Mitkä arvot sulla meni sekaisin? 10 % kuitenkin mielletään yleisesti vielä melko terveelliseksi rasvaprosentiksi, vaikka onkin jo varmaan siellä alarajoilla terveellisyysnäkökulmasta katsoen.Mikään miinuskalorinen ruokavalio ei ole pitkässä juoksussa hyväksi ylipäätään kellekkään. Ellei nyt puhuta näistä hengenvaarallisesti lihava tyypeistä. Kyllä oma kroppa meni ainakin ihan vitusti solmuun veriarvoja myöten kun vedin rasvat sinne ~10% ja olin dieetillä about 4kk putkeen.
Ehkä eniten merkkaa se mistä tiputtaa mihin ja kauanko sillä dieetillä ollaan koska sehän on aina shokki kropalle. Mm. testot, kilpparit, stressihorpat heitti häräpyllyä.. Elimistön kuivuus näkyi myös kohonneena hemoglobiinina. Tuo 10% mitattiin pihdeillä. Kehon koostumus mittaus, ultraus ja DXA antoi 7%Mitkä arvot sulla meni sekaisin? 10 % kuitenkin mielletään yleisesti vielä melko terveelliseksi rasvaprosentiksi, vaikka onkin jo varmaan siellä alarajoilla terveellisyysnäkökulmasta katsoen.
Toki dieetillä on usein vähän veltto olo, viluttaa ja jo viikoissa saattaa tulla jotain lieviä puutostiloja, jos ei onnistu riittävän monipuolisesti jakamaan sitä pienentynyttä energiamäärää. Ei välttämättä oo huono syödä jotain sinkkiä ja monivitamiinia varsinkin jos on isommassa vajeessa. Itsellä huono tapa säästää rasvojen syönnistä, koska niistä tulee pienellä volyymilla energiaa aika paljon. Onneksi nämä ongelmat poistuvat sitten, kun palaa syömään kulutuksen mukaan.
Komeat tulokset ja hyvät tavoitteet. Tsemppiä projektiin.Perhana vahvasti vaikuttaa siltä että 200 mave tulee lähiaikoina ellei tule yllätyksiä. En olisi arvannut että 40+ ikäisenä näin nopeasti saa ihan asiallisia tuloksia.
Lepojakson ja flunssan jälkeen pelotti onko voimat haihtuneet mutta edellisen setin maastaveto 175x2 maksimi vaihtuikin yllättävän helppoon 170x5. Pitäisi vaan luottaa lepojaksoihin vaikka koko ajan tuntuu että voimat sulaa joka sekunti.
Kuukauden päästä olisi testijakso, tavoitteena olisi tarkistaa silloin mitä 2 vuodessa saa aikaan. Jos menee nappiin niin voisi saada:
200 mave
150 kyykky
Penkkiin en ole panostanut eikä ole spottaajaa niin ei tule mitään massiivista
65 pystypunnerrus
Laitoin sun innoittamana kans tilaukseen tota coffee boostia ja täytyy sanoa että parhaimman makuinen protskujauhe mitä ikinä vetänyt ensi tuntumalta ainakin.Nappasin kanssa 5 kg kahviheraa ja muutaman maistelupussin sitä halpaa clear wheyta. Eihän tuo hinta kyllä huono ole nykypäivänä.
Hain kanssa tuotteet postista. Ensimmäinen iloinen yllätys päiväyksissä, 8/24. Toinen iloinen yllätys kun laitoin tuon sheikkeriin ja suurin osa jauhosta liukesi ennen kuin laitoin kannen kiinni. Tarvitsi varmaan kolme kertaa huljauttaa niin kaikki oli liuennut. Kolmas iloinen yllätys oli tuo maku, ei ole yli-imelää kuten monen kilpailijan tuote ja mielestäni siinä on jopa ihan aktuaalista kahvin makua.Laitoin sun innoittamana kans tilaukseen tota coffee boostia ja täytyy sanoa että parhaimman makuinen protskujauhe mitä ikinä vetänyt ensi tuntumalta ainakin.
Täällä kanssa aloitettu ruokapäiväkirjan pito Yazio:n avulla. Kokeiltu on jos jonkinmoista diettiä, mutta eihän noilla pysyviä muutoksia ole saanut aikaiseksi. Paras kokeilu oli varmaan kuukauden velocity dietti aikanaan(92kg->79kg), jolla pudotetut kilot tuli hetkessä korkoineen takaisin.
Yazio ehdotti kevyellä aktiivisuustasolla kalorit tuonne 2100 (ap aloittaessa 104.4kg), viikkoja tavoitteeseen (~80kg) alussa oli päälle 40, tavoite tuo 1.5g/kg protskua päivässä, muuten mennään aika avoimin mielin, tarkoitus syödä melko puhtaasti, mutta päivittäin tulee vedettyä mm. sodastreamin mountain dewiä. Muuten kaloreihin on tähän mennessä uponnut pieni pussi karkkia, suklaapatukka ja puolikas pizza.
Ehkä isoin plussa mitä yazio on tuonut itselle, on ruokavalion joustavuus. Pystyy helposti nappaa lennosta purtavaa, joka lähinnä vaikuttaa iltapalan kokoon.
Yazioon olen yhdistänyt google fitin, joka synccaa itseensä myös polar flow, joten aktiivisuudella kulutetut kalorit näkyvät myös yaziossa, mutta ainakin alustavasti tarkoitus ottaa noista boostia painon pudottamiseen. Treenin tueksi menee pari satsia proteiinia päivässä ja 5g kreaa.
Paino nyt n. 100kg, saas nähdä kuinka pitkään menee tavoitteeseen. Ajattelin tosin yaziolla jatkaa myös tavoitteen saavuttamisen jälkeen, että ei välittömästi vesittäisi diettiä ja toisaalta, ravinnon kirjaamisesta on tehty harvinaisen helppoa, joten en näe oikein syytä miksi niitä ei neppailisi jatkossakin tuonne.
Treenit:
Ma: lepo
Ti: HIIT
Ke: työntävät
To: vetävät
Pe: HIIT
La: työntävät
Su: vetävät
Viimeksi taisin postata tähän ketjuun vuonna 2021 ja arvatenkin homma meni reisille.
Punttia veivannut kohta 19v. Aerobinen ollut kuvioissa vuoden päivät. En ainakaa koe, että palautumisen kanssa ois ongelmia, melkein tekisi mieli treenata myös maanantaisin.Kova ohjelma sulla kun 6 treenipäivää viikossa, ilmeisesti pohjia löytyy?
Kävikö tässä ilmi, että oliko tuote tuon kuntoinen jo lähtiessä myyjältä? Mielestäni tuollaisen perseilyn jälkeen aika laimea hyvitys, että saa tuotteen, josta oli jo kertaalleen maksanut.Tuli vihdoin ja viimein viime maanantaina fitnesstukusta tilaamani paketti eilen perille. Harmi että toisesta protskupussista oli kulmassa reikä joka oli lyöty teipillä umpeen...
Meneekö noi kuinka helposti pilalle? Jauheen valmistuspvm on 23.1.2023
Noh, tästä suivaantuneena löin sähköpostia fitnesstukkuun niin he tänään vastasivat minulle että pistävät uuden pussin postissa tulemaan.
Entistä ei tarvi kuulemma palauttaa, kerranki tuli edulliset protskut
Kävikö tässä ilmi, että oliko tuote tuon kuntoinen jo lähtiessä myyjältä? Mielestäni tuollaisen perseilyn jälkeen aika laimea hyvitys, että saa tuotteen, josta oli jo kertaalleen maksanut.
No juu voihan tuon siinä mielessä voitoksikin laskea. Ite kyllä pitäisin lähinnä vittuiluna, että yrittävät myydä jotain hajonneita päiväyspusseja täydellä hinnalla.Voisi kuvitella että pussi oli rikki jo tuolta lähtiessä sillä pahvilaatikko oli täysin ehjä.
Nojaa emt, oon ihan tyytyväinen että saa ylimääräisen kilon proteiinia eikä tarvi tota alkaa takas postittelee.
Pussin sisältö on tehty n. Kk sitten. Pitää maistaa ja haistaa.No juu voihan tuon siinä mielessä voitoksikin laskea. Ite kyllä pitäisin lähinnä vittuiluna, että yrittävät myydä jotain hajonneita päiväyspusseja täydellä hinnalla.
Kun kysyit säilyvyydestä niin itse olen käyttänyt paljon vanhempiakin jauhoja, mutta tuosta ei toki tiedä kuinka kauan pussi on ollut auki ja mikä vaikutus sillä on säilyvyyteen. Voi olla ettei mikään? Varmaan aistinvarainen arvio sekoittamisen jälkeen riittää, tuskin siitä mitään myrkkyä on kuitenkaan kehittynyt.
Jaahas, luinkin väärin, että olisi ollut parasta ennen -päivä tuo. Tuskin tuo mitenkään pilalla voi olla.Pussin sisältö on tehty n. Kk sitten. Pitää maistaa ja haistaa.
Sinänsä naurettavaa kyllä, että viittivät tommosta edes postittaa. Kaikki kun ei jaksa asiasta valittaa.
Sinänsä naurettavaa kyllä, että viittivät tommosta edes postittaa. Kaikki kun ei jaksa asiasta valittaa.
RepcountMoni varmasti raapustaa treenipainoja johonkin, kynä ja vihko kyllä löytyy, mutta onko mitään appia mitä jengi käyttää ?
Fitnotes.Moni varmasti raapustaa treenipainoja johonkin, kynä ja vihko kyllä löytyy, mutta onko mitään appia mitä jengi käyttää ?
Kynän/paperin ja appin risteytys, eli mulla on OneDriveen luotu Word-dokkari, jossa sitten on treeniohjelma lisätietoineen ja sitä säädän ja muokkaan treenin aikana. Ei se missään nimessä erityisen kätevä ole, mutta toimii minulle, kun siellä on tässä vaiheessa kuitenkin vielä mukana kuvia jne avustamaan suorituksissa.Moni varmasti raapustaa treenipainoja johonkin, kynä ja vihko kyllä löytyy, mutta onko mitään appia mitä jengi käyttää ?
StrongMoni varmasti raapustaa treenipainoja johonkin, kynä ja vihko kyllä löytyy, mutta onko mitään appia mitä jengi käyttää ?
On myös ilmaisversio. Perus "maksa vähän ja saat lisää ominaisuuksia" -mallinen softa.Taitaa olla maksullinen
Itse olen käynyt salilla vähän yli 20 vuotta, enkä tunnista tätä ongelmaa.
2kk totaalitaukoa, kun pumppu hakkasi ylikierroksilla jo roskia viedessä tai postia hakiessa. Leposykkeetkin olivat pitkään todella korkeat. Kun salille uskaltautui, ensimmäiset treenit oli tyyliin kevyt sarja selkää, minkä jälkeen istuskelua 5-10min (kun sykkeet jäi hakkaamaan todella ylös), sarja rintaa jonka jälkeen taas 5-10 min taukoa jne. Meni noin kuukausi, että pystyi treenaamaan ns täysillä. Noin vuosi sitten sairastin ja tuntuu ettei keuhkot ole vieläkään palautuneet kokonaan.Kuinka kauan teillä meni koronan jälkeen toipua samaan kuntoon kuin ennen (palautuminen, treeni jaksaminen jne). Itselle tuli yli 3 viikon tauko treenaukseen ja vieläkin tuntuu palautuminen treenistä erittäin hitaalta (5 viikon jälkeen)
Noin 15 vuotta salilla käyneenä en itsekään tunnista ongelmaa. Salilla käy 15 kesäisiä teinipoikia, kilpailevia fitness/kehonrakentajia, "vanhan liiton" voimailijoita, juoksumattoilijoita, alottelijoita ja kokeneita, yli- ja alipainoisia ja kaikkea näiden väliltä. Vanhin herrasmies joka jää aina pukkarissa juttelemaan kertoi vasta olevansa 86-vuotias. Ennemmin sitä ajattelee vain, että hienoa kun jengi lähtee liikkeelle. Nyt kun miettii, en kertaakaan muista kenenkään kommentoineen toisten ylipainoa tai huomannut pilkkaavia katseita tms.Lukijan mielipide | Ylipainoiselle irvaillaan kuntosalilla
Tällä viikolla oli Hesarissa mielipide-kirjoitus, jossa ylipainoisen lapsen vanhempi avautui aiheesta, kuinka salilla pitkään käyneet pilkkaavat ja ylenkatsovat ylipainoisia ja huonokuntoisia aloittelijoita, jollainen hänen lapsensa oli ollut ja vissiin tämän takia lopetti salilla käymisen.
Eilen Radio Rockilla Moisio ja Junna ottivat tämän esille ja olivat käytännössä samaa mieltä, että ”just tollasta se on” ja ”pahimpia ovat juuri ne kokeneet ja pitkään käyneet”
Itse olen käynyt salilla vähän yli 20 vuotta, enkä tunnista tätä ongelmaa. Minusta salilla, joissa olen käynyt, vallitsi aiemmin, ennen langattomia kuulokkeita, sellainen kannustava ilmapiiri ja nykyään ihmiset ovat kuulokkeineen lähinnä omassa kuplassaan.
Itsestäni voin käsi raamatulla vannoa, että kyllä, mielessäni onnittelen ylipainoista/huonokuntoista ihmistä kun näin hänet salilla. Hän on tehnyt päätöksen ja mahdollisesti voittanut pelkonsa tulla. En halua tätä hänelle mitenkään ilmaista, koska se voisi tuntua hänestä loukkaavalta.
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä mieltä muut salikäviät, kokeneet ja kokemattomat, ovat mieltä tästä keskustelusta. Itseäni se hämmästyttää, koska en tunnista ilmiötä ja eilisen Rockin keskustelun kuunteleminen suututti, koska ei varmasti kannusta ihmisiä aloittamaan mitään kuntokuuria, kun kaksi ihmistä kovasti todistelee, että juu-siellä vittuillaan ja osoitellaan sormella.
Loppuun vielä maininta, että eihän se sali ole mikään paras paikka painonpudotukseen, mutta toivoisin, ettei mentäisi sille raiteelle
Samat kommentit toisesta päästä, eli vajaat 4kk lähes päivittäin salilla käyneenä aloittelijana en tunnista ilmiötä/ongelmaa. Kävin alkuun paikallisen uimahallin hyvin suositulla kuntosalilla ja sen jälkeen olen käynyt GoGo Expressissä. En tunnistanut tuollaista silloinkaan kun joskus aikoinaan kävin satunnaisemmin salilla. Ei siellä kukaan kommentoi kenellekään yhtään mitään, jos ei ole samaa porukkaa.Noin 15 vuotta salilla käyneenä en itsekään tunnista ongelmaa. Salilla käy 15 kesäisiä teinipoikia, kilpailevia fitness/kehonrakentajia, "vanhan liiton" voimailijoita, juoksumattoilijoita, alottelijoita ja kokeneita, yli- ja alipainoisia ja kaikkea näiden väliltä. Vanhin herrasmies joka jää aina pukkarissa juttelemaan kertoi vasta olevansa 86-vuotias. Ennemmin sitä ajattelee vain, että hienoa kun jengi lähtee liikkeelle. Nyt kun miettii, en kertaakaan muista kenenkään kommentoineen toisten ylipainoa tai huomannut pilkkaavia katseita tms.