Joo monestihan liikkeet menee ihan eri paikkoihin kuin mikä oli tavoite. Taannoin olin puntilla yhden naispuolisen kaverin kanssa ja tehtiin kulmasoutua. Ihmettelin, kun hän nappasi telineestä 30 kg käsipainon siinä missä itsellä oli vain pari kiloa isompi puntti ja meillä kokoeroa kuitenkin 100 % + sukupuolivaikutus. Sitten sarjaa tehdessä kävi ilmi, että hänen kulmasoutu tarkoitti ylävartalon kiertämistä muutamalla sentillä olkavarren pysyessä oikeastaan paikallaan.Kyllä miä luulen että saat monta. Ei se mikään ylivoimainen liike ole. Pointti vaan oli että jotkut heiluttelee jalkojaan ja luulee että se on vatsalihasta vaikka se on vaan lonkan koukistajaa.
Itsellä vetävissä samantyylinen tilanne, kun keksin nyt aloitella treenaamaan leuanvetoa siten, että tanko koskettaa rintaa. Saan aika smoothisti tehtyä 3 x 10, joka mielestäni 100 kg sohvaperunalle ihan ok suoritus, mutta leuasta rintaan tanko ei mene millään, se viimeinen 10-15 senttiä puuttuu. Nöyränä sitten lähdin taljalle kokeilemaan ja ylätaljasta 50 kilolla pystyy tekemään siistejä kutosia rintaan asti, alataljasta 60 kg. Käytännössä painot sai jokseenkin puolittaa kun liikkeen teki loppuun asti ja tuli jopa paikat kipeäksi, vaikka näennäisesti treeni oli paljon kevyempi kuin normaali vetävien päivä. Leukojen kehittyminen johtunee siis jostain muusta kuin latsien voimantuoton parantumisesta, joiden luulin olleen treeneissäni pääasiallinen vastaanottava lihas
Ite oon tykännyt tuosta. Käyttöönoton aikana enemmän työtä, mutta sitten kun on hetken käyttänyt niin tuo osaa ehdottaa aiempia annoskokoja ja ruokia aterioille, joten usein pärjää vain klikkailemalla.Ei oikein toimi tuo kilokalori.netin laskuri pylväskaavioiden osalta. Kaikki palkit ovat saman mittaisia, vaikka prosenttiosuus olisi 0% tai 200%. No, mitäpä sitä olettaisi ilmaiselta palvelulta, mutta tässä herää väkisinkin epäilys, että voikohan tuon osalta luottaa muuhunkaan?
Pylväät toimivat vielä, kun edellisen kerran laskin kaloreita viime kesänä. Huomasin saman bugin kun tällä viikolla aloittelin taas dieettiä. Mielestäni muuten näyttää toimivan loogisesti.
Energiankulutus on jossain määrin yksilöllistä ylipäätään ja suuressa roolissa on kaiken liikkumisen määrä, ml. yleinen aktiivisuus. Aika suuntaa-antavia nuo kaikki laskurit on ja aika sitten näyttää miten osuu kohdalleen. Itse en laihdu, jos syön tuon laskurin ohjeen mukaan ja olenkin itse määrittänyt sinne oman energiatavoitteen. Lisäksi proteiinin osuus on omaan makuun vähän pieni tuolla, tähtään 2 g / kg, kun tuo sivu näyttää tavoitteeksi 1,4 g / kg.Aika paljon pitää tuon laskurin mukaan muutenkin syödä laihtuakseen, vaikka ei kävisi edes kuntoilemassa ja jos käy, niin sitten vasta pitääkin puputtaa. Tämä ei meinaa mennä kaaliin millään, mutta kai se on uskottava vaan.
Omassa lähestymistavassa en ole myöskään huomioinut liikuntasuoritteita kun olen laskenut kalorivajetta, ellei kyseessä ole joku todella pitkäkestoinen tai kovatehoinen suoritus. Esim. 1,5 tunnin säbän jälkeen syön yleensä jotain ylimääräistä hiilaria, mutta matalatehoisen kolmen vartin kuntopyöräilyn jälkeen en. Tällä painoni laskee suurin piirtein 1 % / vko. Käytännössä siis seuraan tuolta vain proteiinin ja kaloreiden määrää, jotka on joka päivä mulla samat tekemisestä huolimatta.
Jollain muulla voi joku muu ratkaisu olla toimiva ja en tiedä onko siihen muuta oikeaa ratkaisua kuin löytää se itse.
E: Lisätään tähän vielä se, että monilla kalorivaje aiheuttaa kulutuksen laskua sitä kautta, että yleinen aktiivisuus tipahtaa. Itsellä myös tämä. Pitääkin kaivaa aktiivisuusranneke jostain esiin taas niin pystyy seuraamaan.
Tota jälkimmäistä myös joskus käytin ja tykkäsin siitä kännykällä, mutta en muista millainen desktop-käyttöliittymä siinä oli tai oliko lainkaan. Kilokalori.net toimii molemmissa laitteissa hyvin. Yleensä suunnittelen ateriat tietokoneella ja sitten kännykällä twiikkaan lennosta jos tulee muutoksia.Vilaseppa sulamo ja fatsecret.