Kuten varmasti monilla muillakin, mm. koronan myötä etätyöbuumi ja epämääräinen ruokailu on aiheuttanut muutamassa vuodessa huomaamatonta kunnon laskua ja tarpeetonta farkkujen kiristymistä ja piti tehdä ryhtiliike.
Tässä on nyt tullut viimeiset muutamat kuukaudet käytyä salilla ja uimahallissa melko aktiivisesti (salilla 3-6 kertaa viikko, uimassa 1-2 kertaa viikossa, lepoa 1-2 vrk). Uimahallissa ja muissa harrastuksissa on toki tullut käytyä aiemminkin, mutta kuntosali ei ole ollut minun juttu ennen kuin nyt innostuin jopa niin, että ostin salijäsenyyden. Lihasta on kyllä entuudestaankin, mutta se on peräisin hyötytyöskentelystä ja muista harrastuksista, ei varsinaisesti punttisalilta. Kuntosalilla on tarkoitus ensisijaisesti polttaa rasvaa ja muokata samalla kroppaa vähän enemmän kohti rantakuntoa. Paino on pudonnut kymmenisen kiloa jo nyt ja toisen mokoman ajattelin vielä pudottaa kesään mennessä riippuen vähän siitä miten eteneminen jatkuu ja kuinka paljon lihasmassa vastaavasti lisääntyy.
Ongelmana on, että olen edelleen aikamoinen aloittelija sen suhteen että...
- Mitä kaikkea salilla kannattaisi tehdä ja miten? Nyt salikeikka koostuu noin 20min kuntopyöräilystä/soudusta ja päälle noin 40min setistä, jossa teen ajan puitteissa sen kummemmin suunnittelemattomasti 3x15 sarjoja eri laitteissa ylävartalolle ja jaloille. Mitään kirjanpitoa ei ole, mutta mutuna painot ovat nousseet tasaisesti, eli kaipa tässä jotain menee oikein.
- Kuinka usein salilla on järkevää käydä ja onko kuinka paljon merkitystä jos joka kerta siellä tekee samat sarjat koko kropalle? Kävisin siellä vaikka joka päivä, mutta se ei käsittääkseni ole järkevää, vai?
- Mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon, jotta ravintoarvot ovat riittävät, mutta tukevat silti riittävästi tavoitteita?
- Tarvitsenko jotain heraproteiineja tms lisäravinteita ja millaista ja missä tilanteissa? Salilla mukana on usein Oshee Zero urheilujuomaa. En tiedä onko siinä mitään järkeä, mutta kun tuppaa joskus mm. olkavarren lihakset kramppaamaan, niin olen pähkäillyt, että olisiko tuosta apua.
Laskeskelin tuossa kalorilaskuri.netissä, että syksyllä aloitetun ryhtiliikkeen myötä melko tyypillinen nykypäivän ateriakoostumus tuottaa tällaiset tulokset:
Tuossa listassa rasvat koostuvat pääosin pähkinöistä, avokadosta, auringonkukansiemenistä ja oikeastaan ainoana paheena kahvikermasta. Mitään karkkeja/herkkuja siinä ei ole. Viikonloppuisin tulee sitten otettua vähän rennommin, eli jopa slaissi pizzaa ja mahdollisesti pari lasia viiniä ja muutama saunaolut, joskin myös näissä oli parin kuukauden tauko.
Painoa on nyt noin 95kg ja pituutta 180cm. Päivätyö hoituu koneen ääressä, eli siinä ei paljon kaloreita kulu, jos ei välistä vähän käy kävelemässä/punnertamassa tms. Vapaista painoista en ole salilla innostunut, eli ensisijaisesti olen käyttänyt siellä painopakkalaitteita, kun ne ovat olleet jotenkin helpommin lähestyttäviä/kätevämpiä. Liikuntaharrastuksissa lisähaittana on joskus nuorempana urheiluvamman vuoksi leikattu/poistettu polvikierukka, joka aiheuttaa kipua ja ongelmia tietyissä tilanteissa ja lopulta ilmeisesti myös kulumavamman, eikä sille ole edes tehtävissä mitään. Olen pyrkinyt treenaamaan jalkalihaksia tukemaan polven toimintaa, mutta pitää varmaan joltakin fyssarilta kysellä, että mitä liikkeitä sillä kannattaisi tehdä ja mitä ei, kun osa aiheuttaa selvästi enemmän kipua.
Löytyisikö täältä asiantuntijoita, joka osaisi antaa vinkkejä sekä salitoimintaan, että ruokavalioon jne?