Toivottavasti viestistä ei tule liian sekava, laitan vähän eri asioita.
Spotifyssa mielestäni hyvä podcast diettaamisesta. Kalori on kuin onkin kalori ja termodynamiikan lakeja ei kumoa säästöliekit tai metabolian "rikki" menemiset. En tiedä yhtään mitkä on kavereiden taustat, mutta tuntuvat tietävän aiheesta kyllä. Rivien välistä oli kuunneltavissa, että jonkin sortin valmennustoimintaa fitnesskilpailijoille myyvät.
Kokeilin Greg Doucettin tavaramerkkireseptiä eli anabolisia köyhiä ritareita. Itse tein näin:
- Kulhoon 500 g valkuaisia, 5 g Sugarel -merkkistä makeutusjauhetta ja 2 g kanelia. Nämä sekaisin.
- Dippaile 9 kpl Vaasan Isopaahto -leipiä äsken sekoittamaasi sotkuun.
- Laita leivät uunipellille. Mulla jäi hiukan tuota valkuaismassaa niin kaatelin ne leipien päälle vielä.
- 10 min 200 asteessa kiertoilmalla, kääntö ja vielä 2-3 min. Sen näkee sitten kun pinta on sopivan ruskea ja rapea.
- Kastikkeeksi sekoittelin kreikkalaista jogurttia ja vadelmia.
Em. tuotemerkeillä makrot kuvan mukaiset, kun syö puolet kaikesta mitä äsken valmisti. Oli ihan hyvää. Ensi kerralla sekä kaneli että makeutusaine pitää tuplata, koska jäi aika pliisuksi maku. Korjaantui kyllä kun heittelin siihen päälle vaan lisää molempia syödessäni.
Ei todellakaan sama asia, kuin voissa paistettu pulla mansikkahillolla ja kermavaahdolla, mutta ajoi asiansa kyllä ihan hyvin ja tuntuu pitävän jopa nälkää. Toki kalorit varmaan kolmannes tuosta ja proteiinia aika hyvin. Otan nämä itselle reseptikiertoon mukaan ehdottomasti. Pitää myös koittaa etsiä jostain sitä kaloritonta siirappia, mitä jenkkien videoissa kaikki läträä. Halpahallissa ei näkynyt moista, pitää ehkä lähteä nettiostoksille sen suhteen.
Laihdutuksen kannalta varmaan parempi olla pohtimatta salin tuloksia saati olla tulostavoitteinen. Kroppa polttaa väkisin myös lihasta ja tulokset jossain kohta, jollain lihasryhmällä, voi dipata rajustikin.
Toisaalta moni käyttää dieetin onnistumisen mittarina sitä, kuinka paljon tulokset salilla nousee tai laskee. Ei ole automaatio etteikö voisi tavoitteellisesti treenata ja kehittyä jos miinuskaloreilla on. Vaikka kehitys kyllä on varmaan lähellä nollaa tai jopa negatiivinen jos on jollain 1500 kcal vajeella. Eli siis jos tulokset laskee tai laskee liikaa niin kalorivajetta pitää pienentää.
Itse onnistuin juuri nostamaan penkkitulosta 10 kg dieetillä. Toki olen lihava, se on varmaan täysin eri jos rasvat on jossain 5% tienoilla, kun itellä taas ehkä 25%.