Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Poliisin tiedotteen mukaan julkisuudessa on esitetty viittauksia ja vertauksia Ruotsin autopaloihin. Poliisin mukaan Ruotsin palot ovat kuitenkin ”motiiviltaan ja luonteeltaan erilaisia” kuin Espoon autopalot.
Kuusi autoa paloi Espoossa viikonlopun aikana – Poliisi: Motiivilla ei yhteyttä Ruotsin autopaloihin
Poliisilla ei ole hajuakaan tekijästä mutta osataan jo sanoa mikä motiivi ei ole. Esimerkillistä, jopa yliluonnollista, poliisityötä.
Suomessa poltetaan jokapäivä keskimäärin yksi auto, muutenkin kaikennäköisiä tuhopolttoja on muutama tuhat jokavuosi. Eiköhän kyseessä Matinkylässä ole jostain pyromaanista, siellä kun poltettu näitä autoja ennenkin samalla kaavalla.
En kyllä ymmärrä miksi poliisilta lähtisi uskottavuudesta palanen olisi syyllinen sitten valkoihoinen, tummaihoinen tai marssilainen. Aika vaikea on varmasti lähteä sanomaan mitään jos ei ole mitään tietoa tekijästä tai tekijöistä, joskus myös tutkinnallisista syistä näitä asioita ei kerrota ja siihen on kyllä ihan loogiset syynsä silloin. Poliisit ei onneksi toimi kuten nettikirjoittelijat jotka tietävät yleensä heti kertoa minkä värisiä syylliset on. Ei poliisit voi vetää hatusta tai arvailujen varassa niiden tiedotteita, tämän nyt sanoo järkikin.
Matinkylä on erityisen rikastettu kaupunginosa (tosin Espoo ei ole kaupunki, mutta anyway) että aika jännä sattuma olisi jos nimenomaan sinne osuisi inspiraatiota saanut valkoinen heteromies.
Maahantunkeutujien, nistien ja muun roskasakin jälkeen heti seuraavaksi eniten mua vitutta esimerkkisi mukainen paskanpuhuminen. Espoo ei paitsi ole kaupunki, vaan myös väkiluvultaan Suomen toiseksi suurin kaupunki. Voiko mihinkään sanomaasi luottaa?Matinkylä on erityisen rikastettu kaupunginosa (tosin Espoo ei ole kaupunki, mutta anyway) että aika jännä sattuma olisi jos nimenomaan sinne osuisi inspiraatiota saanut valkoinen heteromies.
Maahantunkeutujien, nistien ja muun roskasakin jälkeen heti seuraavaksi eniten mua vitutta esimerkkisi mukainen paskanpuhuminen. Espoo ei paitsi ole kaupunki, vaan myös väkiluvultaan Suomen toiseksi suurin kaupunki. Voiko mihinkään sanomaasi luottaa?
Maahantunkeutujien, nistien ja muun roskasakin jälkeen heti seuraavaksi eniten mua vitutta esimerkkisi mukainen paskanpuhuminen. Espoo ei paitsi ole kaupunki, vaan myös väkiluvultaan Suomen toiseksi suurin kaupunki. Voiko mihinkään sanomaasi luottaa?
Minä toiveikkaana aukasin ketjun että täällä jo uuneja lämmiteltäs... vaan ei ku jauhetaan jostaki Espoosta.
Berner itkee kokemaansa rassismia 60-luvulla:
Anne Berner paljastaa lapsuuden traumansa – IL: Nimiteltiin kaupassa natsiksi ja tylytettiin poliisiasemalla
Bernerin vanhemmat muuttivat Sveitsistä Helsinkiin 1960-luvulla. Berner syntyi Suomessa ja kävi saksalaista koulua Helsingissä. Jos Berner puhui saksaa suomalaisten kuullen, hän sai kuulla nimittelyä natsiksi.
Myös oleskeluluvan uusimiskäynnit poliisiasemalla olivat ikäviä. Berner luonnehtii kokemustaan hirveäksi, ala-arvoiseksi ja rumaksi.
Mitä Rydmankin Kokoomuksessa tekee? Muuta kuin huijaa niiden äänet, jotka eivät kehtaa äänestää persuja.Luulin persujen jutuiksi. No noinhan se menee ”Jos väestö vaihtuu nopeasti, tulos ei ole parempi Eurooppa”
Poliisi tietää jotain mitä ei kerro julkisuuteen? Ei tuota voi muuten selittää.Kun ei ole mitään tietoa tekijöistä, niin miten voidaan tietää heidän motiiveistaan?
Juu, persujen äänestäjät noille varmasti on se potentiaalisin uhka...Synagogassa ilmeisesti pelätään äärioikeistoa hesarin mukaan.
Turvallisuushuoli Kampin synagogassa: Juutalainen seurakunta kerää rahaa vartijan palkkaan, vuorokaudessa saatu kokoon 30 000 euroa
Juu, persujen äänestäjät noille varmasti on se potentiaalisin uhka...
Poliisi tietää jotain mitä ei kerro julkisuuteen? Ei tuota voi muuten selittää.
Asiallahan ei ole mitää tekemistä islamin kanssa. Muuten vaan juutalaiset muuttavat pois maista joissa muslimi populaatio kasvaa hallitsemattomasti. Mutta syynähän on persut ja äärioikeisto.
Synagogassa ilmeisesti pelätään äärioikeistoa hesarin mukaan.
Turvallisuushuoli Kampin synagogassa: Juutalainen seurakunta kerää rahaa vartijan palkkaan, vuorokaudessa saatu kokoon 30 000 euroa
Muslimien ja vasemmiston toimesta, ainakin euroopassa.Olipa jännästi kirjoitettu juttu. Missään vaiheessa ei väitetty suoranaisesti, että ko. juutalainen pitäisi kantasuomalaisia turvallisuusuhkana, vaan mainitaan, että: "Erilaiset iskut ja äärioikeiston ja uusnatsismin nousu Euroopassa ovat tuotaneet turvattomuuden tunnetta." Tämä voi siis olla ihan toimittajan oma vihjaus ja jos näin on, niin tuo on kyllä todella tökeröä.
Itse olen ainakin ollut siinä uskossa, että lisääntynyt juutalaisten ahdistelu on tullut nimenomaan muslimien suunnalta.
Hesarissa oli aikoinaan samantyyppinen artikkeli otsikolla "Äärioikeisto juutalaisten turma." Tietenkään sanatarkka lööppi mutta tämä mielikuva haluttiin antaa. Synagogan eteen oli tehty esteitä ettei natsit pääse ajamaan pommirekkaansa ovelle asti. Yhtään asioita seuranneet osaavat heti lukea rivien välistä mitä oikeasti tarkoitetaan mutta suurelle osalle ihmisiä uutinen meni sen kummemmin pureskelematta läpi kun oli lehdessä. Natsit (persut) ne vaan haluaa juutalaisia joukkotuhota.Olipa jännästi kirjoitettu juttu.
"Jihadistien vapautumisen lisäksi Britanniassa herättää huolta lisääntyvä äärioikeistolainen väkivalta. Itse asiassa nämä kaksi ilmiötä saattavat jopa ruokkia toisiaan."Onneksi hesari on tämän jutun osannut ihannoiden kirjoittaa. Vihasaarnaaja Anjem Choudary kulkee pian vapaana – Suomessakin vieraillut ääri-islamisti julisti jihadistien sotalipun liehuvan jonakin päivänä Eduskuntatalon katolla Vihasaarnaaja Anjem Choudary kulkee pian vapaana – Suomessakin vieraillut ääri-islamisti julisti jihadistien sotalipun liehuvan jonakin päivänä Eduskuntatalon katolla
Miksi juutalaiset itse sitten ovat tästä hiljaa? Aivan varmasti saisivat äänensä kuuluville, jos todella haluaisivat.Muslimien ja vasemmiston toimesta, ainakin euroopassa.
Epämukava tunne kun tässä asiassa jatkuvasti puhutaan ja vihjaillaan äärioikeistolla antaen oikeiden syyllisten jatkaa toimintaa ilman kritiikkiä
Miksi juutalaiset itse sitten ovat tästä hiljaa? Aivan varmasti saisivat äänensä kuuluville, jos todella haluaisivat.
No, jos ei ole edes sen verran sisua, että uskaltaisivat sanoa mikä ryhmä heitä uhkaa, niin syyttäkööt sitten itseään, jos kyseisen ryhmän perseilyn annetaan vaan rauhassa kasvaa.
Olen asunut helsingissä koko ikäni enkä muista kuulleeni kenenkään sanoneen ketään natsiksi.Tosin muilla nimityksillä olen kuullut saksaa puhuvia jostain syystä haukutun.Joillekkin otti koville saksalaisten vetäytyminen lapista ja siihen liittyneet toimenpiteet.Siellä ilmeisesti jotkut kommunistit/vasurit yms heti olleet huutelemassa jos on kuullut saksaa kun olisi ilmeisesti pitänyt puhua "sivistyskieltä" venäjää tms.Berner itkee kokemaansa rassismia 60-luvulla:
Anne Berner paljastaa lapsuuden traumansa – IL: Nimiteltiin kaupassa natsiksi ja tylytettiin poliisiasemalla
Bernerin vanhemmat muuttivat Sveitsistä Helsinkiin 1960-luvulla. Berner syntyi Suomessa ja kävi saksalaista koulua Helsingissä. Jos Berner puhui saksaa suomalaisten kuullen, hän sai kuulla nimittelyä natsiksi.
Myös oleskeluluvan uusimiskäynnit poliisiasemalla olivat ikäviä. Berner luonnehtii kokemustaan hirveäksi, ala-arvoiseksi ja rumaksi.
Olen asunut helsingissä koko ikäni enkä muista kuulleeni kenenkään sanoneen ketään natsiksi.Tosin muilla nimityksillä olen kuullut saksaa puhuvia jostain syystä haukutun.Joillekkin otti koville saksalaisten vetäytyminen lapista ja siihen liittyneet toimenpiteet.Siellä ilmeisesti jotkut kommunistit/vasurit yms heti olleet huutelemassa jos on kuullut saksaa kun olisi ilmeisesti pitänyt puhua "sivistyskieltä" venäjää tms.
Käsittääkseni saksalaisia ei kutsuttu natseiksi tohonkaan aikaan vaan toi natseiksi nimittely on alkanut vasta jostain 2000 luvulta jostain syystä.Enemmän täällä ryssiteltiin kuin kutsuttiin natseiksi ja jos joku sanoi sua natsiksi niin se tarkoitti sitä että yritit pitää kovaa kuria yllä ja määräillä toisia.Mutta nuo Bernerin kokemukset oli ajalta jolloin natsismi oli ihan relevantti ja ihmisten kokemuksellisessa muistissa oleva asia eikä vain sellainen mitä voi huudella silloin kun argumentaatiot ja ymmärrys loppuu kesken.
Jep, aikoinaan jotkut napsutteli sytkäreitä jos saksalaisille oli tarkoitus v*ttuilla, ainakin sukulaisten juttujen perusteella.Olen asunut helsingissä koko ikäni enkä muista kuulleeni kenenkään sanoneen ketään natsiksi.Tosin muilla nimityksillä olen kuullut saksaa puhuvia jostain syystä haukutun.Joillekkin otti koville saksalaisten vetäytyminen lapista ja siihen liittyneet toimenpiteet.Siellä ilmeisesti jotkut kommunistit/vasurit yms heti olleet huutelemassa jos on kuullut saksaa kun olisi ilmeisesti pitänyt puhua "sivistyskieltä" venäjää tms.
Ei juutalaiset ole hiljaa vaan media, joka ei halua kertoa negatiivisia uutisia muslimimaahanmuutosta. Muistaakseni Israel on ihan valtiotasolla valittanut joillekin Euroopan maille heikentyneestä turvallisuudesta. Näistä ei HS tai Yle vetele lööppejä.Miksi juutalaiset itse sitten ovat tästä hiljaa? Aivan varmasti saisivat äänensä kuuluville, jos todella haluaisivat.
No, jos ei ole edes sen verran sisua, että uskaltaisivat sanoa mikä ryhmä heitä uhkaa, niin syyttäkööt sitten itseään, jos kyseisen ryhmän perseilyn annetaan vaan rauhassa kasvaa.
Israel ei kainostele. Mutta kyllä nämä euroopassa asuvat juutalaiset kyllä ovat kusi sukassa. Mikäli olisivat oikeasti sanoneet, ettå muslimit heitä vainoavat, niin tekisivät valituksen vaikka julkisen sanan neuvostoon ja jos siellä ei tapahdu mitään, niin oikeuteen. Ei kai lehti voi sivuilleen laittaa täysin vääristeltyä sitaattia.Ei juutalaiset ole hiljaa vaan media, joka ei halua kertoa negatiivisia uutisia muslimimaahanmuutosta. Muistaakseni Israel on ihan valtiotasolla valittanut joillekin Euroopan maille heikentyneestä turvallisuudesta. Näistä ei HS tai Yle vetele lööppejä.
Kyllä ne on kuule ainakin Ranskassa sanoneet, Saksasta en tiedä. Ja Ruotsissa myös. Suomessa ja myös Ruotsissa ei vaan pelkkiä uhkia oteta silleen vakavasti, jos ne ei tule "äärioikeiston" suunnalta.Israel ei kainostele. Mutta kyllä nämä euroopassa asuvat juutalaiset kyllä ovat kusi sukassa. Mikäli olisivat oikeasti sanoneet, ettå muslimit heitä vainoavat, niin tekisivät valituksen vaikka julkisen sanan neuvostoon ja jos siellä ei tapahdu mitään, niin oikeuteen. Ei kai lehti voi sivuilleen laittaa täysin vääristeltyä sitaattia.
Suomessa ehdottomasti äärioikeiston lisäksi juutalaiset pelkäävät myös radikaali-islamin uhkaa. Tai näin ainakin juutalaiseen seurakuntaan kuuluva tuttu totesi ja piti uusnatseja pienempänä riskinä. Eli ei vartijoita missään nimessä vain äärioikeiston takia haluta.
Lääketiede kehittyy kaiken aikaa mutta uutisissa ei ole mainittu milloin on kehitetty lääke mikä parantaa muistia jopa vuosikymmenien taakse silloin kun se on tarkoituksen mukaista. Ainakin lääkkeen toimivuuden näkee lööpeissä viikoittain.Mutta nuo Bernerin kokemukset oli ajalta jolloin natsismi oli ihan relevantti ja ihmisten kokemuksellisessa muistissa oleva asia
Aina on hyvä päivä kun Rasmuksessa vedetään herneet:
Saa nyt nähdä onko tuossa aineksia isompaankin paskamyrskyyn kun suvakkirummutus alkaa