Kryptovaluuttojen verotus

Liittynyt
17.11.2020
Viestejä
39
Joku excel-pohja olisi kyllä kova juttu nimenomaan treidauksen verotusta ajatellen. Sellaisesta voisin olla jopa valmis maksamaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Sen verran tutustumatta vielä triidiin kuulin vasta kryptovaluutan verotuksesta.

Sen tiesin jo että kun rahat siirtää pankkitilille (+1000€), verot täytyy maksaa, vaikka ei sekään helppoa ole kun ainakin itselläni on jo aika paljon valuuttojen uudelleensijoituksia voiton tullen, näin kotiutuksen kohdalla.

Lisäksi pitäisi myös verottaa voitot kun uudelleensijoittaa rahat.

Siis hetkinen, kuinka näitä voi yhtään loogisesti seurata? Eikö verottajalle voisi ulkoistaa koko homman joka laskee verotettavan määrän vai joutuuko tässä ottaa vapaa-ajan harrastuksen Excelin kanssa verotettavasta tulosta?

Ohjeita, mielipiteitä?
 

vilijoo

On näkyny.
Liittynyt
03.07.2017
Viestejä
306
Sen verran tutustumatta vielä triidiin kuulin vasta kryptovaluutan verotuksesta.

Sen tiesin jo että kun rahat siirtää pankkitilille (+1000€), verot täytyy maksaa, vaikka ei sekään helppoa ole kun ainakin itselläni on jo aika paljon valuuttojen uudelleensijoituksia voiton tullen, näin kotiutuksen kohdalla.

Lisäksi pitäisi myös verottaa voitot kun uudelleensijoittaa rahat.

Siis hetkinen, kuinka näitä voi yhtään loogisesti seurata? Eikö verottajalle voisi ulkoistaa koko homman joka laskee verotettavan määrän vai joutuuko tässä ottaa vapaa-ajan harrastuksen Excelin kanssa verotettavasta tulosta?

Ohjeita, mielipiteitä?
Jos sattuu omistamaan debit-kortin joka käyttää kryptoja, niin jokaisesta ostoksesta pitää laskea verot erikseen.

Tää on ihan perseestä tämä nykysysteemi, vaikken edes ole noin yleisesti veroja vastaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 410
Jos sattuu omistamaan debit-kortin joka käyttää kryptoja, niin jokaisesta ostoksesta pitää laskea verot erikseen.

Tää on ihan perseestä tämä nykysysteemi, vaikken edes ole noin yleisesti veroja vastaan.
Ohjeiden mukaan jokainen luovutus kirjattava erikseen :think: Arvopapereilla riittää yhteen niputus, voitot tappiot ja kulut erikseen :think: ei mitään järkeä touhussa, täytyy kysyllä verottajalta mikä homma...

E: Tai sitten pokalla ilmoittaa kerralla kaikki, ja jakaa vaikka pörsseittäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Tilanne ei ole vielä riistäytynyt käsistä. Laitan siis exceliin ylös nyt kaikki sijoitukset kryptoihin sekä kryptojen välisiin uudelleensijoituksiin. Logeista nuo näkee. Ainut että siinä vaiheessa kun otan jotain tuolta pihalle ja pitäisi verot maksaa, niin ei ole harmaintakaan hajua kuinka lasken nuo voitot oikein..

Mulla on tuo crypto.com kortti eli jokaisesta ostoksesta saan 2% cashback joka sijoittuu automaattisesti CRO cryptoon. Tuostakin summasta pitää ilmeisesti verot maksaa..? @Viljooo taisikin jo vastata tähän kysymykseen.

Yksi vaihtoehto on kotiuttaa loppuelämä 1000€ joka vuosi..
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
386
Tilanne ei ole vielä riistäytynyt käsistä. Laitan siis exceliin ylös nyt kaikki sijoitukset kryptoihin sekä kryptojen välisiin uudelleensijoituksiin. Logeista nuo näkee. Ainut että siinä vaiheessa kun otan jotain tuolta pihalle ja pitäisi verot maksaa, niin ei ole harmaintakaan hajua kuinka lasken nuo voitot oikein..

Mulla on tuo crypto.com kortti eli jokaisesta ostoksesta saan 2% cashback joka sijoittuu automaattisesti CRO cryptoon. Tuostakin summasta pitää ilmeisesti verot maksaa..? @Viljooo taisikin jo vastata tähän kysymykseen.

Yksi vaihtoehto on kotiuttaa loppuelämä 1000€ joka vuosi..
Riippumatta siitä otatko jotain "pihalle" niin on jo syntynyt verotettavaa tuloa. Luultavasti olet treidannut yli 1000€ viime vuonna, koska kaikki fiat-crypto ja crypto-crypto treidit ovat veronalaisia. Kaupat exceliin pörsseittäin aikajärjestykseen ja siitä sitten rivi kerrallaan laskemaan voitot ja tappiot FIFO:lla. Onnistuu joten kuten manuaalisesti, jos kauppoja on pieni määrä.

Noi kryptovaluuttoja käyttävät tai käsittelevät kortit on vihoviimeisia, koska joka transaktion joutuu käsin laskemaan. Cashbackit tms tekevät tästä vielä hankalampaa. Ei siis oikein kannata käyttää noita Suomessa ellei ole valmis ylimääräiseen laskentaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Riippumatta siitä otatko jotain "pihalle" niin on jo syntynyt verotettavaa tuloa. Luultavasti olet treidannut yli 1000€ viime vuonna, koska kaikki fiat-crypto ja crypto-crypto treidit ovat veronalaisia. Kaupat exceliin pörsseittäin aikajärjestykseen ja siitä sitten rivi kerrallaan laskemaan voitot ja tappiot FIFO:lla. Onnistuu joten kuten manuaalisesti, jos kauppoja on pieni määrä.

Noi kryptovaluuttoja käyttävät tai käsittelevät kortit on vihoviimeisia, koska joka transaktion joutuu käsin laskemaan. Cashbackit tms tekevät tästä vielä hankalampaa. Ei siis oikein kannata käyttää noita Suomessa ellei ole valmis ylimääräiseen laskentaan.
Kannattaa siis laittaa päivämäärät myös ylös? Mutta juu kyllä tuo 1000€ on siis jo tullut täyteen kun crypto-fiat-crypto tai crypto-crypto touhua tehnyt. Tässä juuri väsäilen yksinkertaista exceliä jokaisesta siirrosta euroina sekä paljon se on sillä hetkellä ollut kryptovaluutan kursseissa.

Voisi sitä aikaa paremminkin käyttää.. Ja tosiaan tuolla debit kortilla on puolen vuoden satsi laitettavana ylös eli hahah onpaha tekemistä.

Pitääkö tuon valuutan oston maksun laittaa myös verotukseen? Crypton sijoituksissa se lienee 2,99%. En kyllä osaa sano nyt että onko se laskettu noissa mukaan kun osassa näkyy erikseen sitten se amount/fee ja total cost.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 410
Cashback ei ole verotettavaa tuloa. Toki kurssi ei ole vakaa joten väkisin tulee voittoa/tappiota.

Verottajan oma fifo laskuri toimii, mutta se ilmoittaminen on työlästä. Jos voisi vain laskurin lopputulemat ilmoitella, mutta ei se olisi liian helppoa :rolleyes:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Kiitokset vastauksista. Päässyt jo eteenpäin asiassa. Itse verotus on edelleen suhteellisen tuntematon käsite itselleni. Kaikki allaolevat siirrot tapahtuu nyt crypto.comin alla.

1. Siirrän 100€ binanceen. Tarvitseeko minun ilmoittaa tämä 100€ 2021 verotukseen?

2. Binance on tehnyt minulle mahtavat voitot ja siellä 100€ -> 300€. Tästä 300€ summasta siirrän 100€ CRO ja 100€ Ethereum. Tarvitseeko minun ilmoittaa näistä 100€ CRO ja 100€ Ethereum sijoituksista 2021 verotukseen? Olen siis ilmoittanut nyt ne summat jotka olen sijoittanut Binanceen, CRO sekä Ethereumiin.

3. Sitten tämä jäljellä oleva 100€ Binancen sijoitus nyt tuottaa vielä hieman ja siellä on nyt 150€. 100€ CRO on nyt 150€ ja Ethereum on nyt 150€. Ajattelin kotiuttaa tuotot, yhteensä 450€. Kun kotiutan tämän 450€, ilmoitan siitä verot? Vai ilmoitanko vain voittojen summat, jotka ovat yhteensä 150€?

4. Entäs tappion kanssa? Jos tämä 100€ binancen sijoitus onkin 50€.

Anteeksi hölmöt kysymykset, mutta ei tätä krypton verotusta ole tehty kovin loogisesti. Tai sitten en vain osaa ajatella loogisesti :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kiitokset vastauksista. Päässyt jo eteenpäin asiassa. Itse verotus on edelleen suhteellisen tuntematon käsite itselleni.

Eli vaikka en siirtäisi tuolta crypto.comista rahaa omalle suomalaiselle pankkitililleni, mun täytyy ilmeisesti silti ilmoittaa veronalaiset tulot?
Mitkä tulot? Tuloja syntyy vastaa kun tapahtuu jou tapahtuma joka _realisoi_ ne tulot. Se että sulla on 1 bitcoin lompakossa ja bitcoinin arvo nousee ei ole tapahtuma joka realisoisi sen arvonnousun tuloksi.
1. Siirrän 100€ binanceen. Tarvitseeko minun ilmoittaa tämä 100€ 2021 verotukseen?
Ei mitään - tai no tarkasti ottaen omistuslistaan pitäisi päivittää tuo 100e:tä vastaava kryptopotti (mutta ei tällä verotuksen kanssa ole mitään tekemistä)
2. Binance on tehnyt minulle mahtavat voitot ja siellä 100€ -> 300€. Tästä 300€ summasta siirrän 100€ CRO ja 100€ Ethereum. Tarvitseeko minun ilmoittaa näistä 100€ CRO ja 100€ Ethereum sijoituksista 2021 verotukseen? Olen siis ilmoittanut nyt ne summat jotka olen sijoittanut Binanceen, CRO sekä Ethereumiin.
Ei se binance sulle mitään voittoa tee vaan siellä lompakossa olevien kryptojen arvonnousu, jonka jossain vaiheessa realisoit. Nyt olet siis ostanut kryptoa A hinnalla 100e ja se on noussut arvoon 300e, jolloin olet myynyt/vaihtanut ne pois -> tässä kohtaa tapahtuu verotuksen realisoiva tapahtuma. Ilmeisesti myit 200e 300e potista jolloin sulla on A:ta 100e, CRO 100e ja eth 100e?

Teit voittoa 200-200/300*100 = eli ~133,33e, hankintameno myydylle osuudelle on 66,66e ja rahaa otit ulos 200. (Jäljelle jäi A:han hankintamenoa 33,33 ja arvoa 100e.) Verotettava voitto siis 133,33 - A:n osto/myyntikulut
3. Sitten tämä jäljellä oleva 100€ Binancen sijoitus nyt tuottaa vielä hieman ja siellä on nyt 150€. 100€ CRO on nyt 150€ ja Ethereum on nyt 150€. Ajattelin kotiuttaa tuotot, yhteensä 450€. Kun kotiutan tämän 450€, ilmoitan siitä verot?
A: 150-33,33 = voittoa ~117e
CRO= 150-100 = voittoa 50e
ETH = 150-100 = voittoa 50e
Voittoa yhteensä ~217e

Sitten voidaan vielä tuplavarmistaa, rahaa sisään 100e, ulos 450e, voittoa 350e joka on "sattumalta" 133,33+~217e.

PS. muista vähentää ne osto/myyntikulut.
4. Entäs tappion kanssa? Jos tämä 100€ binancen sijoitus onkin 50€. Ilmoitanko tästä 100€ sijoituksesta edelleen sijoittajalle? Ja kotiutuksen vaiheessa jos summa on edelleen tappiolla niin ilmoitan, että se on tehnyt tappioo?
Verottajalle et ilmoita ennen mitään arvonmuutoksesta kunnes olet myynyt sen eli 50-100 = tappiota 50e.
Anteeksi hölmöt kysymykset, mutta ei tätä krypton verotusta ole tehty kovin loogisesti.
Kysymykset on kyllä aika "daijuja", kryptojen verotus ei eroa mitenkään (ei oman) asunnon, osakkeiden you name it verotuksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Olet siis ensin ostanut 80+80 ja sitten150=310e (ja vielä 1kpl 150 joka jäi fifoon), myynyt/vaihtanut nuo 972kpl USDT. Tuo vaihto==myynti. Eli luovutuksia olet tehnyt 800e arvosta, jos nämä ovat ainoat luovutukset niin sulla on vielä 1000e rajaan 200e matkaa. Jos tuo ylityy niin 800-310=490e tulee voittoa josta veroa maksettavaksi 30% eli 147e (en tiedä mistä sait tuon 560e*0,3=147:))? Eli vaikka rahat on USDT:ssä kiinni niin verottaja tuon 1ke rajan ylittyessä haluaa sulta silti euroja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
*Editoin tuon ylläolevan viestin pois kun sekolin oikein olan takaa*

Miten mie onnistun laskemaan likimain kolme kertaa väärin vielä editoiden.. Eli ostin alkuun samaanaikaan 1 BNB = 40€ ja 1 BNB = 40, myöhemmin samaan aikaan 1 BNB = 75€ ja 1 BNB = 75€. Myöhemmin myin 3 BNB (1 BNB = n. 266€).

Eli luovutin 800€. Ja verot maksetaan näin, eikös? 800 - (40+40+75) = 645€. Sitten 645 x 0,3 = 193,5€ edestä veroja.

Nuo 3 BNB vaihdoin USDT, jonka arvo oli tuolloin 927kpl. USDT sitten olen jo uudelleensijoittanut muualle. Plus muut uudelleensijoitukset.

Tuo 1000€ vero on jo ylitetty aika mallikkaasti.

E: Tarvitseeko tuosta "Crypto Earn" systeemistä veroja maksaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2021
Viestejä
1
Moikka, vähennykset louhinnasta mietityttää jos joku osais kertoa.

Kun tulee toi veroilmoituksen täyttö ja pitäs laittaa louhintatulot, miten vähennysten kanssa toimitaan kun on tähän mennessä ehtinyt kertyä onneton summa verrattuna näytönohjainten hintaan?

Voiko tulot ja vähennykset ilmoittaa vasta kun tulot ylittää kulut eli esim. 10kk päästä? Vai onko se vaan heti esim. 100€ tuloista 1000€ vähennykseen joista ne 900€ menee hukkaan ja voivoi?

Miten kannattaa siis toimia verovuoden vaihtuessa, saadut tulot ilman vähennyksiä jos tulot vielä vähäisiä? Ja vähennykset seuraavalle vuodelle?

Sori kömpelöstä kysymyksestä, verot hepreaa mulle vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
136
Loppuviimein kaikki verotus tapahtuu aina koko vuosi kerrallaan. Kaikki tulot ja vähennykset kuuluvat sille verovuodelle, kun ovat syntyneet (poislukien suuret menot, jotka tehdään poistoina useamman vuoden aikana, esimerkiksi vuokratun rakennuksen hankintameno). Tässä ketjussa oli tainnut aiemmin olla keskustelua, että tietokoneet menevät hankintavuoden vähennyksenä, eivät poistoina.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Loppuviimein kaikki verotus tapahtuu aina koko vuosi kerrallaan. Kaikki tulot ja vähennykset kuuluvat sille verovuodelle, kun ovat syntyneet (poislukien suuret menot, jotka tehdään poistoina useamman vuoden aikana, esimerkiksi vuokratun rakennuksen hankintameno). Tässä ketjussa oli tainnut aiemmin olla keskustelua, että tietokoneet menevät hankintavuoden vähennyksenä, eivät poistoina.
Toisin sanoen voit hyvin ilmoittaa 2021 verot vuoden päästä kun tulee esitäytetty veroilmoitus. Sinne sitten ne muutokset sisään.

Helpompi se on minun mielestäni kerralla ilmoittaa yhden vuoden verotettavat tulot kun miettiä niitä reaaliajassa.

Toki cryptojen sijoittamisen osalta aika paljon vie aikaa. Löytyykö yritystä joka tekis sen puolesta? :D Maksua vastaa tietenkin.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
136
Onkos kukaan käyttänyt tuota Koinly.io palvelua? Sieltä vissiin saa raportit suoraan rahaa vastaan, ilmeisesti voi suoraan liittää binancet sun muut tilit APIlla.

Verosuunnitelmat ja Hinnoittelu | Koinly
Jos pelkkiä treidejä tilillä ja käyttää APIa niin toimii hyvin. Kaveri otti sitä kautta vero tiedot ulos ja kelpasi verottajalle.

Jos taas käytät useita palveluita, tai olet käytränyt ja ei oo tuettuna toi Koinly API, tai lainaat assetteja yms niin en suosittele, sotkee koko palvelun ja laskee lainatut talletuksina ja semmosta..


Toisin sanoen voit hyvin ilmoittaa 2021 verot vuoden päästä kun tulee esitäytetty veroilmoitus. Sinne sitten ne muutokset sisään.

Helpompi se on minun mielestäni kerralla ilmoittaa yhden vuoden verotettavat tulot kun miettiä niitä reaaliajassa.

Toki cryptojen sijoittamisen osalta aika paljon vie aikaa. Löytyykö yritystä joka tekis sen puolesta? :D Maksua vastaa tietenkin.
Koinly mikäli perus treideistä ja vain parista lompakosta/exchangesta kyse
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
269
Toki cryptojen sijoittamisen osalta aika paljon vie aikaa. Löytyykö yritystä joka tekis sen puolesta? :D Maksua vastaa tietenkin.


Koinlyä olenkin testannut, kun sinne voi ilmaiseksi syöttää kaikki omat transaktiot pörssien APIen avulla (tai manuaalisesti CSV-tiedostoilla). Melko kätevästi se toimii, mutta puutteita on, esim Binancen pankkitalletukset täytyy syöttää käsin. Pitäisi varmistaa vielä että laskeeko se Elmoxin mainitsemaan tapaan edullisemmissa erissä. Luulen tosin että en kuitenkaan kehtaa maksaa tuota $49/$99 koinlylle yhdestä vuodesta, vaan käytän sitten excelipuljailuihin sen yhden työpäivän itse, tuleepahan tehtyä oikein..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 114
Crypto.com saa tuon CSV tiedoston eli sen saisi suoraa sisään tuolla Koinlyssä. Kyseessä yksi lompakko, sijoitettu 20-30 eri cryptovaluuttaan. Varmaan 20-25 noista on yksittäisiä ostoja ilman treidejä. Lopuissa sitten myyntejä/ostoja. Jatkossa pyrin tekemään aika selkeitä vaihtoja. Vaikuttaa ihan asialliselta tuo sivusto. Exceliin merkkaan noita logeja, mutta loppuvuodesta olisi helppo sitten vain antaa heille koko lysti, josta laskevat verot. Jos kyseessä kuitenkin alle satasen keissi.

Kenelläkään kokemuksia tuosta elmox?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Mulla oli nicehash käytössä 18.3-6.4 välisenä aikana satunnaisesti. Sieltä sain 48e jotka siirsin coinmotioniin. Siirrosta meni 2e siivu.
Pitääkö mun erotella ne kaikki 4h välein tulleet maksut vai voinko vain ilmoittaa tuon 48e siirron. Aion lopettaa koko louhimisen koska en jaksa vaivata päätäni pienen lisätienestin takia.
 
Liittynyt
10.03.2021
Viestejä
112
Mulla oli nicehash käytössä 18.3-6.4 välisenä aikana satunnaisesti. Sieltä sain 48e jotka siirsin coinmotioniin. Siirrosta meni 2e siivu.
Pitääkö mun erotella ne kaikki 4h välein tulleet maksut vai voinko vain ilmoittaa tuon 48e siirron. Aion lopettaa koko louhimisen koska en jaksa vaivata päätäni pienen lisätienestin takia.
firefox_JC20A9LnFv.png
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Eli vedän maaliskuun louhinnat yhteen ja lasken maaliskuulle kurssin keskiarvon. Ja sitten toukokuulle sama juttu. Tai voi varmaan tehdä yhdeksi kuuksikin jos aloittaa laskennan 18 päivä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
386
Eli vedän maaliskuun louhinnat yhteen ja lasken maaliskuulle kurssin keskiarvon. Ja sitten toukokuulle sama juttu. Tai voi varmaan tehdä yhdeksi kuuksikin jos aloittaa laskennan 18 päivä.
Päiväkohtaisesti tai kuukausikohtaisesti, kuten yllä. Kuukausi alkaa 1. päivä.
 
Liittynyt
17.11.2020
Viestejä
39
Onkos täälä Trust Walletin käyttäjiä? Kuinka tuolta saadaan historia ulos jotta pysyisi kirjanpito kunnossa. Pitääkö nämä käydä yksitellen läpi? Tuntuu että näissä puhelinsovelluksissa keskitytään lähinnä valuutan siirtoihin, mutta unohtuu tällaiset olennaiset asiat. Sama juttu Coinbase Wallet appissä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Nicehash antaa tuon raportin jossa on saatu raha määrä kuukaudessa. sekä exhance rate. Onko tuo se keskikurssi? Voiko veroilmoitukseen laittaa suoraan PDF tiedoston nicehashistä? anteeksi että kyselen tyhmiä, mutta kun en vain vielä ymmärrä miten tämä homma toimii
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
226
Maksaako vaivaa siirtää binancessa vaikka VET:iä binancen korkotilille (flexible savings)? Olen ymmärtänyt niin, että VET:lle kun tulee sitten sitä korkoa vaikka vain 1 VET, niin siinä kohtaa kun virtuaalivaluutan haltija eli minä saan sen 1 VETin hallintaani, niin realisoituu myös sitten heti pääomatuloverotus ja pitäisi ilmoittaa verotuksessa, että 1 VET tullut lisää ja euroina se on saanti hetkellä tämän verran. Steikkauksessa sama homma. Vai miten te muut hoidatte tuon?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 410
Maksaako vaivaa siirtää binancessa vaikka VET:iä binancen korkotilille (flexible savings)? Olen ymmärtänyt niin, että VET:lle kun tulee sitten sitä korkoa vaikka vain 1 VET, niin siinä kohtaa kun virtuaalivaluutan haltija eli minä saan sen 1 VETin hallintaani, niin realisoituu myös sitten heti pääomatuloverotus ja pitäisi ilmoittaa verotuksessa, että 1 VET tullut lisää ja euroina se on saanti hetkellä tämän verran. Steikkauksessa sama homma. Vai miten te muut hoidatte tuon?
Kuten tuossa 7 viestiä ylempänä vastasin, niin kyllä, jokainen "osinko" on verollista tuloa. Ja ei, sitä ei veroteta kuin arvopaperien osinkoja. Se 1 VET tulkitaan hankituksi hintaan 0€. Eli hankintameno-olettamalla vähiten veroja maksuun.

Nicehash antaa tuon raportin jossa on saatu raha määrä kuukaudessa. sekä exhance rate. Onko tuo se keskikurssi? Voiko veroilmoitukseen laittaa suoraan PDF tiedoston nicehashistä? anteeksi että kyselen tyhmiä, mutta kun en vain vielä ymmärrä miten tämä homma toimii
Ei ainakaan verottajan ohjeen mukaan voi. Veemäinen homma kirjata satoja vaihtoja yksitellen. Muista ilmoittaa virtuaalivaluutoista saamasi tulot veroilmoituksella
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
juu. Ilmeisesti tuo FIFO laskuri ei päde louhintaan? pitää tehdä joku laskelma jotenkin itse.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
852
juu. Ilmeisesti tuo FIFO laskuri ei päde louhintaan? pitää tehdä joku laskelma jotenkin itse.
"Henkilö voi kuitenkin pääsäännöstä poiketen laskea louhinnasta saamansa tulon määrän päiväkohtaisesti tai vaihtoehtoisesti myös kuukausikohtaisesti käyttäen kyseisen kertymisajan mukaista keskikurssia. Verovelvollisen valitsemaa jaksotusta tulee käyttää systemaattisesti samalla tavalla läpi vuoden ja käytetty arvo tulee tarvittaessa perustella. Arvostamisen voi tehdä käyttäen jotakin tunnetuista virtuaalivaluuttapörsseistä. Jos verovelvollinen on käyttänyt tiettyä pörssiä, arvostaminen täytyy tehdä johdonmukaisesti tämän pörssin arvojen mukaisesti."

Tuollaista verottajan sivuilta... Koko litania löytyy täältä Virtuaalivaluuttojen verotus
e:olikin jo tuossa vähän ylempänä. No, kertaus tekee hyvää...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
136
Kuten tuossa 7 viestiä ylempänä vastasin, niin kyllä, jokainen "osinko" on verollista tuloa. Ja ei, sitä ei veroteta kuin arvopaperien osinkoja. Se 1 VET tulkitaan hankituksi hintaan 0€. Eli hankintameno-olettamalla vähiten veroja maksuun.
Mitenkäs lendaamisen osalta tekisit? Jos lainaan esim 1000USDT ja saan takaisin 1010USDT viikon välein tms niin minkähänlainen verotus tähän pätee :hmm: :geek:

juu. Ilmeisesti tuo FIFO laskuri ei päde louhintaan? pitää tehdä joku laskelma jotenkin itse.
Ymmärtääkseni pätee niiden myyntien osalta, hankinta järjestys on se missä ne on sulle ETHna tai muuna louhittuna valuuttana haltuun siirtyny, ja pitää laskea joka myynnistä sit paljonko voittoa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 410
Mitenkäs lendaamisen osalta tekisit? Jos lainaan esim 1000USDT ja saan takaisin 1010USDT viikon välein tms niin minkähänlainen verotus tähän pätee :hmm: :geek:
Perinteinen verotus, 10$ voitosta. Tässä tapauksessa hankintahinta on taas 0. Joten hankintameno-olettamalla vähemmän veroa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
267
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten toimitaan tapauksessa, jossa vuonna 2013 on louhittu jotain kolikkoa, joiden yhteenlaskettu arvo oli tällöin n. 30€. Nyt vuonna 2021 arvo onkin jo esimerkiksi 1000€. Miten verotetaan jos muutetaan viralliseksi valuutaksi? Olin jostain lukevinani, että tällaisissa tapauksissa hankintahinnaksi ei välttämättä katsottaisi tuota todellista vanhaa arvoa, vaan jotain tiettyä prosenttia nykyisestä arvosta. Saatan olla väärässä, enkä nyt löydä kyseistä tekstiä..

Edit. oliko jopa nimeltään "hankintameno-olettama".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
254
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten toimitaan tapauksessa, jossa vuonna 2013 on louhittu jotain kolikkoa, joiden yhteenlaskettu arvo oli tällöin n. 30€. Nyt vuonna 2021 arvo onkin jo esimerkiksi 1000€. Miten verotetaan jos muutetaan viralliseksi valuutaksi? Olin jostain lukevinani, että tällaisissa tapauksissa hankintahinnaksi ei välttämättä katsottaisi tuota todellista vanhaa arvoa, vaan jotain tiettyä prosenttia nykyisestä arvosta. Saatan olla väärässä, enkä nyt löydä kyseistä tekstiä..
Opiskele täältä hankintameno-olettamasta: Omaisuuden luovutusvoitot ja -tappiot luonnollisen henkilön tuloverotuksessa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Jos ansaitset vuodessa 50k€ palkkaa ja teet 10k€ louhintaa, niin vähennys 60k€ - 10k€, edelleen maksat verot 50k€ ansiotuloista koko vuotena. Voisko jatkaa verotusketjussa jos on näin epäselvää, nyt on täysin väärää tai ainakin sekavaa informaatiota levityksessä.
Joku väittänyt, että palkasta ei pidä maksaa veroja? Palkasta kyllä kryptoista ei jos on 10k€ luohintatuottoihin 10k€ laitehankinnat.


Alkuperäinen kommentti oli:
"Itse otan toistaiseksi kaiken mainaustuoton euroina pihalle, kunnes olen kuolettanut 30% hankintakustannuksista, sen jälkeen holdaan 50% tuotoista ethereumina. Nyt kuoletettu vasta noin. 10% verojen jälkeen. "

Mihin vastasin:

"Miksi lasket verojen jälkeen jos sulla on kuoletettavana hankittua kalustoa tälle vuodelle niin tuskin joudut euron latia maksamaan veroa vaikka kotiuttaisit kaikki louhinta tuotot? "

Myönnän, että tossa on loppu puutaheinää kun kirjoitin "kotiuttaisit kaikki eurot" minkä korjasinkin. Mutta punainen lanka kyllä selvisi tuolle kysyjällekkin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
269
Joku väittänyt, että palkasta ei pidä maksaa veroja? Palkasta kyllä kryptoista ei jos on 10k€ luohintatuottoihin 10k€ laitehankinnat.
Juu korjasin jo aivopieruani edelliseen kommenttiini. Sekoitti jotenkin ajatuksia, kun ei käy järkeen että 10k€ raudalla tuottaisi vain 10k€, kyllä sillä tuloa tulee paljon enemmän ja tietysti sitten niistä veroa sen mitä tulee. Mutta kuten mainitsin, niin edelleen odotan sitä kommenttia joltain joka on onnistunut 100% vähentämään yksityishenkilönä raudat. Ei kauheasti lohduta vuoden tai parin päästä jos on onnistunut sen 25% vähentelemään vuosittain ja louhinta alkaakin olla mennyttä hommaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Juu korjasin jo aivopieruani edelliseen kommenttiini. Sekoitti jotenkin ajatuksia, kun ei käy järkeen että 10k€ raudalla tuottaisi vain 10k€, kyllä sillä tuloa tulee paljon enemmän ja tietysti sitten niistä veroa sen mitä tulee. Mutta kuten mainitsin, niin edelleen odotan sitä kommenttia joltain joka on onnistunut 100% vähentämään yksityishenkilönä raudat. Ei kauheasti lohduta vuoden tai parin päästä jos on onnistunut sen 25% vähentelemään vuosittain ja louhinta alkaakin olla mennyttä hommaa.
Koska nämä pykälät/tulkinnat tuli voimaan? Jollekulle pitempään louhineelle tullut viime vuoden verotuksesta jo päätöksiä?

e: Olis kyllä todellinen peppukairaus verottajalta. Ensin ansiotulon mukaan maksaa veroja eikä saisi vähentää hankintoja täysmääräisenä.
 
Liittynyt
16.04.2021
Viestejä
1
Alkuun tarvii sanoa, että olen aivan käsi näiden vero asioiden kanssa ja louhinnankin vasta aloittanut.
Olenkos nyt ymmärtänyt asian oikein, eli siis jos louhin tänä vuonna ethereumia, kirjaan jokaisen poolilta saadun maksun ylös, lasken ne yhteen ja ilmoitan ensi keväänä verottajalle ja ne verotetaan ansiotulona?
Entäs jos en kotiuta euroakaan omalle tilille, vaan odotan kurssin nousua, niin verotetaanko arvon nousu sitten vielä pääomatulona? Ilmoitanko tästä vasta silloin, kun olen kotiuttanut rahaa tililleni? Onko hankintahinta silloin louhinnasta saatujen maksujen yhteenlaskettu summa?
Pahoittelut mahdollisesti sekavasta kysymyksestä, mutta olen aivan pihalla näiden vero asioiden kanssa, eikä verohallinnon sivujen ohjeet selvennä asiaa yhtään. Voisko joku vääntää rautalangasta niin, että tällainen palikampikin ymmärtää?
 
Viimeksi muokattu:

aaa

Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
24
Alkuun tarvii sanoa, että olen aivan käsi näiden vero asioiden kanssa ja louhinnankin vasta aloittanut.
Olenkos nyt ymmärtänyt asian oikein, eli siis jos louhin tänä vuonna ethereumia, kirjaan jokaisen poolilta saadun maksun ylös, lasken ne yhteen ja ilmoitan ensi keväänä verottajalle ja ne verotetaan ansiotulona?
Entäs jos en kotiuta euroakaan omalle tilille, vaan odotan kurssin nousua, niin verotetaanko arvon nousu sitten vielä pääomatulona? Ilmoitanko tästä vasta silloin, kun olen kotiuttanut rahaa tililleni? Onko hankintahinta silloin louhinnasta saatujen maksujen yhteenlaskettu summa?
Pahoittelut mahdollisesti sekavasta kysymyksestä, mutta olen aivan pihalla näiden vero asioiden kanssa, eikä verohallinnon sivujen ohjeet selvennä asiaa yhtään. Voisko joku vääntää rautalangasta niin, että tällainen palikampikin ymmärtää?
Ilmoitat saadut kryptot saamispäivän/kuukauden kurssin mukaan ansiotulona. Tästä muodostuu hankintahinta jokaiselle louhintasatsille. Vasta kun vaihdat kryptot euroiksi tai muuksi kryptoksi, muodostuu pääomaverona myyntihinnan ja hankintahinnan erotus luovutusvoittona/-tappiona.
Hankintahinnasta sen verran että ne tulis laskea jonkin menetelmän mukaan, esim: näin (FIFO-menetelmä): louhit 1 kolikon kun kurssi 500€ ja myöhemmin 1 kolikon kun kurssi 2000€. Myydessäsi 1.5 kolikkoa olet myynyt 100% 500€ maksavasta kolikosta ja 50% 2000€ maksavasta ja jäljellä 0.5 2000€:lla "hankittua".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2021
Viestejä
4
Onko täällä käyttänyt kukaan vaihtobotteja? Mitenhän tätä verottaja katsoo, kun esimeriksi Kucoinissa voi sijoittaa X summan bottiin, joka sitten vaihtelee grid trading periaatteella ja sitten kun suljet botin olet joko voitolla tai tappiolla ja saat summan Y sitten takaisin sijoituksestasi. Jos nyt oikein käsitin, kryptoja ei saisi vaihdella kun siinä järjestyksessä missä ne on hankittu (fifo). Nuo botit kuitenkin rikkoo järjestyksen totaalisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Onko täällä käyttänyt kukaan vaihtobotteja? Mitenhän tätä verottaja katsoo, kun esimeriksi Kucoinissa voi sijoittaa X summan bottiin, joka sitten vaihtelee grid trading periaatteella ja sitten kun suljet botin olet joko voitolla tai tappiolla ja saat summan Y sitten takaisin sijoituksestasi. Jos nyt oikein käsitin, kryptoja ei saisi vaihdella kun siinä järjestyksessä missä ne on hankittu (fifo). Nuo botit kuitenkin rikkoo järjestyksen totaalisesti.
Jokainen myynti pitää ilmoittaa ja maksaa voitoista verot FIFO periaatteella, aivan sama tekeekö botti vai itse kauppaa. Melkoinen homma tarkistaa ja ilmoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2021
Viestejä
4
Jokainen myynti pitää ilmoittaa ja maksaa voitoista verot FIFO periaatteella, aivan sama tekeekö botti vai itse kauppaa. Melkoinen homma tarkistaa ja ilmoittaa.
No on kyllä järjetön systeemi. Kucoinissa ei edes näe botin tekemiä vaihtoja kun sataan kappaleseen asti, eikä Kucoin tietääkseni vaihtokaupoista dataa säilö (ainakaan en löytänyt mistään). Tuollainen botti saattaa pelkän yön aikana vetää sen 100 vaihtoa rikki jos on oikein myllerrystä markkinoilla menossa. Tässä onkin sitten jännä soppa selviteltävänä, etenkin kun en voi koko fifo ketjua luoda kun kryptot on peräisin vuodeta 2013 eikä niistä ole tehty minkäänlaisia merkintöjä tai tositteita (koko portfolio vain verotukseen hankintameno-olettamalla?). Tämän vuoden alussa aloin vaihtelemaan ja sisäistin että laki on näiden osalta muuttunut sitten viime vilkaisun.

Mutta se minua tässä kyllä myös mietityttää, että olenko oikeasti vastuussa kirjanpidosta kun minä luovutan rahani sijoituksena Kucoinin ylläpitämälle tunnukselle (eli rahat poistuvat minun tunnukseltani kokonaan robotin omalle tunnukselle), jossa heidän järjestelmänsä touhuaa mitä touhuaa? Rahat toki ovat minun niin kai se nyt sinällään järkeen käy että asia nyt minulle kuuluu, mutta olisi tämä nyt vain niin paljon helpompaa verottaa sitä voittoa minkä saan sinä hetkenä kun botin suljen ja rahat siirtyvät takaisin minun haltuuni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
No on kyllä järjetön systeemi. Kucoinissa ei edes näe botin tekemiä vaihtoja kun sataan kappaleseen asti, eikä Kucoin tietääkseni vaihtokaupoista dataa säilö (ainakaan en löytänyt mistään). Tuollainen botti saattaa pelkän yön aikana vetää sen 100 vaihtoa rikki jos on oikein myllerrystä markkinoilla menossa. Tässä onkin sitten jännä soppa selviteltävänä, etenkin kun en voi koko fifo ketjua luoda kun kryptot on peräisin vuodeta 2013 eikä niistä ole tehty minkäänlaisia merkintöjä tai tositteita (koko portfolio vain verotukseen hankintameno-olettamalla?). Tämän vuoden alussa aloin vaihtelemaan ja sisäistin että laki on näiden osalta muuttunut sitten viime vilkaisun.

Mutta se minua tässä kyllä myös mietityttää, että olenko oikeasti vastuussa kirjanpidosta kun minä luovutan rahani sijoituksena Kucoinin ylläpitämälle tunnukselle (eli rahat poistuvat minun tunnukseltani kokonaan robotin omalle tunnukselle), jossa heidän järjestelmänsä touhuaa mitä touhuaa? Rahat toki ovat minun niin kai se nyt sinällään järkeen käy että asia nyt minulle kuuluu, mutta olisi tämä nyt vain niin paljon helpompaa verottaa sitä voittoa minkä saan sinä hetkenä kun botin suljen ja rahat siirtyvät takaisin minun haltuuni.
Verotus menee siitä kun varat tulevat sinun hallintaasi. Eli jos et voi hallita robotin tekosia, niin silloin maksat sisään/ulos suhteesta veroja. Jos robotti on säädettävissä, niin sitten onkin hieman hankalampi homma, sillä silloihan ne ovat ainun hallinnassasi...
 
Liittynyt
25.04.2021
Viestejä
4
Verotus menee siitä kun varat tulevat sinun hallintaasi. Eli jos et voi hallita robotin tekosia, niin silloin maksat sisään/ulos suhteesta veroja. Jos robotti on säädettävissä, niin sitten onkin hieman hankalampi homma, sillä silloihan ne ovat ainun hallinnassasi...
Asetuksia voi säätää ennen kun sijoitus tehdään, sen jälkeen kun botti on päällä en voi vaikuttaa sen tekemiin vaihtokauppoihin millään tavalla, paitsi tietenkin sulkemalla sen kokonaan joko voitolla tai tappiolla. Harmaalla rajalla mennään?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Asetuksia voi säätää ennen kun sijoitus tehdään, sen jälkeen kun botti on päällä en voi vaikuttaa sen tekemiin vaihtokauppoihin millään tavalla, paitsi tietenkin sulkemalla sen kokonaan joko voitolla tai tappiolla. Harmaalla rajalla mennään?
Niin taitaa vähän olla, mutta eiköhän toi ole sitten verotuksellisesti aivan kuin osake. Senkään lopputulosta ei tiedä ja myydä voi koska vain
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 817
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom