Mutta se minua tässä kyllä myös mietityttää, että olenko oikeasti vastuussa kirjanpidosta kun minä luovutan rahani sijoituksena Kucoinin ylläpitämälle tunnukselle (eli rahat poistuvat minun tunnukseltani kokonaan robotin omalle tunnukselle), jossa heidän järjestelmänsä touhuaa mitä touhuaa? Rahat toki ovat minun niin kai se nyt sinällään järkeen käy että asia nyt minulle kuuluu, mutta olisi tämä nyt vain niin paljon helpompaa verottaa sitä voittoa minkä saan sinä hetkenä kun botin suljen ja rahat siirtyvät takaisin minun haltuuni.
Käytännössä tuollaisen suljetun järjestelmän kannalta huonoin mahdollinen tilanne on se, että kaikki ulostuleva verotetaan ilman hankintahintaa, eli vero on lopputulos*veroprosentti. Jos sinne laittaa pelkästään rahaa ja ulos tulee pelkästään rahaa, niin käytännössä verotuksen pitäisi mennä ulostulleiden ja sisäänmenneiden erotuksena. Oletuksena että vaihdetaan jotain verotuksessa vähennyskelpoista eli kryptoja eikä esim. näiden johdannaisia mitä jossain pörsseissä voi saada vaihdettua Jos sieltä tulee ulos rahaa kryptoja sekalaisessa suhteessa, tilanne on hankalampi ja pitäisi pystyä määrittämään viimeiset vaihdot ja hankintahinnat. Jos sinne laittaa reilusti voitollisia kryptoja, niin näiden myynnit pitäisi pystyä määrittämään tarkasti, koska hankintameno-olettama kohdistuu vain tähän osaan myyntejä ja sen verotus on erilainen mitä muilla vaihdoilla. Jos ei pysty, niin hankintameno-olettamaa ei voi kohdistaa ja pitää varmaan verottaa koko ulostuleva potti ilman mitään hankintahintaa.