Kryptovaluuttojen verotus

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Mutta se minua tässä kyllä myös mietityttää, että olenko oikeasti vastuussa kirjanpidosta kun minä luovutan rahani sijoituksena Kucoinin ylläpitämälle tunnukselle (eli rahat poistuvat minun tunnukseltani kokonaan robotin omalle tunnukselle), jossa heidän järjestelmänsä touhuaa mitä touhuaa? Rahat toki ovat minun niin kai se nyt sinällään järkeen käy että asia nyt minulle kuuluu, mutta olisi tämä nyt vain niin paljon helpompaa verottaa sitä voittoa minkä saan sinä hetkenä kun botin suljen ja rahat siirtyvät takaisin minun haltuuni.
Käytännössä tuollaisen suljetun järjestelmän kannalta huonoin mahdollinen tilanne on se, että kaikki ulostuleva verotetaan ilman hankintahintaa, eli vero on lopputulos*veroprosentti. Jos sinne laittaa pelkästään rahaa ja ulos tulee pelkästään rahaa, niin käytännössä verotuksen pitäisi mennä ulostulleiden ja sisäänmenneiden erotuksena. Oletuksena että vaihdetaan jotain verotuksessa vähennyskelpoista eli kryptoja eikä esim. näiden johdannaisia mitä jossain pörsseissä voi saada vaihdettua Jos sieltä tulee ulos rahaa kryptoja sekalaisessa suhteessa, tilanne on hankalampi ja pitäisi pystyä määrittämään viimeiset vaihdot ja hankintahinnat. Jos sinne laittaa reilusti voitollisia kryptoja, niin näiden myynnit pitäisi pystyä määrittämään tarkasti, koska hankintameno-olettama kohdistuu vain tähän osaan myyntejä ja sen verotus on erilainen mitä muilla vaihdoilla. Jos ei pysty, niin hankintameno-olettamaa ei voi kohdistaa ja pitää varmaan verottaa koko ulostuleva potti ilman mitään hankintahintaa.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 319
Onko täällä kokemusta louhittujen kryptojen ansiotuloverotuksesta tilanteessa, jossa lohkoketju ei vielä tue louhittujen kolikoiden käyttöä? Ei voi siirtää lompakosta toiseen, eli ei voi myydä. Mitään kurssia toiseen kryptoon tai euroon ei ole. Nähdäkseni on kaksi vaihtoehtoa. 1) Ansiotulo on nolla. 2) Ansiotulo määritellään jonkun hihasta ravistetun kaavan mukaan.
 
Liittynyt
25.04.2021
Viestejä
4
Käytännössä tuollaisen suljetun järjestelmän kannalta huonoin mahdollinen tilanne on se, että kaikki ulostuleva verotetaan ilman hankintahintaa, eli vero on lopputulos*veroprosentti. Jos sinne laittaa pelkästään rahaa ja ulos tulee pelkästään rahaa, niin käytännössä verotuksen pitäisi mennä ulostulleiden ja sisäänmenneiden erotuksena. Oletuksena että vaihdetaan jotain verotuksessa vähennyskelpoista eli kryptoja eikä esim. näiden johdannaisia mitä jossain pörsseissä voi saada vaihdettua Jos sieltä tulee ulos rahaa kryptoja sekalaisessa suhteessa, tilanne on hankalampi ja pitäisi pystyä määrittämään viimeiset vaihdot ja hankintahinnat. Jos sinne laittaa reilusti voitollisia kryptoja, niin näiden myynnit pitäisi pystyä määrittämään tarkasti, koska hankintameno-olettama kohdistuu vain tähän osaan myyntejä ja sen verotus on erilainen mitä muilla vaihdoilla. Jos ei pysty, niin hankintameno-olettamaa ei voi kohdistaa ja pitää varmaan verottaa koko ulostuleva potti ilman mitään hankintahintaa.
Tuo "huonoin mahdollinen tilanne" nyt tarkottaisi sitten sitä, että verottaja voisi vaatia ihmiseltä enemmän rahaa kun tällä on edes omaisuutta mikäli näitä botteja olisi tarpeeksi juoksutettu. Ei kai ne verohallinnossa voi nyt ihmistä konkurssiin ajaa kuitenkaan. Boteista saa selkeät krypto sisään -> krypto ulos luvut (USDT) jotka järjestelmä tallentaa. Ainakin minun matematiikalla lopputulos on sama ynnäili niitä FIFO ketjuja tai ei, selkeästi näkee paljonko on voittoa tai tappiota kertynyt ja mikä oli alkuperäinen investointi. Vielä selvennyksenä että kaikki vaihto tapahtuu siis kryptoina USDT/toinen krypto parina.

Toki tätä asiaa sotkee se fakta, että FIFO ketjussa pitäisi olla aina euro millä niitä lasketaan kunkin valuutan sen hetkisen hinnan mukaan. Tämä lienee asia jota olisi parasta tiedustella verohallinnolta itseltään. Siellä vain ei tunnu asiakaspalvelussa olevan ihmisiä jotka tajuaa kryptoista hölkäsen pöläystä. Viimeksi kun sinne asian tiimoilta soittelin minua vain pompotettiin asiakaspalvelijalta toiselle ja osasivat lähinnä lukea samaa verkkosivua minkä osaan kyllä ihan itsekin lukea.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Tuo "huonoin mahdollinen tilanne" nyt tarkottaisi sitten sitä, että verottaja voisi vaatia ihmiseltä enemmän rahaa kun tällä on edes omaisuutta mikäli näitä botteja olisi tarpeeksi juoksutettu. Ei kai ne verohallinnossa voi nyt ihmistä konkurssiin ajaa kuitenkaan. Boteista saa selkeät krypto sisään -> krypto ulos luvut (USDT) jotka järjestelmä tallentaa. Ainakin minun matematiikalla lopputulos on sama ynnäili niitä FIFO ketjuja tai ei, selkeästi näkee paljonko on voittoa tai tappiota kertynyt ja mikä oli alkuperäinen investointi. Vielä selvennyksenä että kaikki vaihto tapahtuu siis kryptoina USDT/toinen krypto parina.

Toki tätä asiaa sotkee se fakta, että FIFO ketjussa pitäisi olla aina euro millä niitä lasketaan kunkin valuutan sen hetkisen hinnan mukaan. Tämä lienee asia jota olisi parasta tiedustella verohallinnolta itseltään. Siellä vain ei tunnu asiakaspalvelussa olevan ihmisiä jotka tajuaa kryptoista hölkäsen pöläystä. Viimeksi kun sinne asian tiimoilta soittelin minua vain pompotettiin asiakaspalvelijalta toiselle ja osasivat lähinnä lukea samaa verkkosivua minkä osaan kyllä ihan itsekin lukea.
Siis huonoimmassa tilanteessa kun saat botteilusta lopuksi ulos vaikka 5000e, niin maksaisi verot siten, että 5000e on verotettava voittoa. Ei sentään niin huono tilanne, että koko omaisuus vietäisiin mutta sekin on kyllä mahdollista. Kryptojen verotus oli aiemmin juuri tällainen, että tappioita ei saanut vähentää mutta voitot verotettiin. Tämä menetelmä on edelleen käytössä joissakin johdannaisissa, esimerkiksi CFD-sopimuksia ja muistaakseni ainakin Bitmex tarjosi jotain johdannaiskauppaa. On ihan mahdollista, että noilla saa itselleen äärettömän verovelan vaikkei loppujen lopuksi tekisi edes voittoa. Mutta verokohteulu on aina tapauskohtaista. Samaan syöveriin voi ajautua osakejohdannaisillakin mutta esim. Nordnetin puolella kaikki johdannaiseset ovat vähennyskelpoisia.

Tulos on tosiaan sama jos aluksi talletat jotain mihin et kohdista hankintameno-olettamaa. Tapauksessasi ongelmalliseksi tulee tuo hankintameno-olettaman kohdistaminen, jos et tiedä mihin myynteihin se kohdistuu mutta virhe ei toki ole suuri, jos kohdistat sen talletussummaan. Tällöinhän vero olisi (lopputulos-(alkupanos*0.2))*veroprosentti. Mutta niin tuota ei voi laskea, että vähennät lopputuloksesta sisäänemenneiden koko arvon, jos ne ovat voitollisia kryptoja, sillä ne myydään ja niihin kohdistuu verostus. Jos tuonne tallettaisi USDT:a, eli olisit myynyt nuo vanhat kryptot, niin verotuksen pitäisi mennä suoraan lopputuloksen ja alkupanoksen erotuksena. Ja samalla lailla jos tiedät kryptojen hankintahinnan.

Euron osalta asia on suhteellisen selkeä. Saat valita käytätkö kaupantekopäivän kurssia taalan ja euron välillä vai vuoden keskikurssia, joka löytyy verottajan/suomen pankin sivuilta vuodenvaihteen jälkeen. On kuitenkin käytettävä järjestelmällisesti samaa menetelmää kaikkiin kauppoihin koko vuoden osalta. Kauppoja voi siis träkätä dollareissa ihan hyvin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
200
Minulla on hieman Bitcoineja Coinmotionissa. Osa tästä on heidän korkotilillään, jossa tällä hetkellä ne saavat noin prosentin vuotuisen koron. Miten tämä korko pitää ilmoittaa verotukseen? Coinmotionin sivuilla on ympäripyöreästi "Pääomalle maksettaville koroille sovelletaan pääomatulon verotusta ja käyttäjän tulee huomioida maksetut korot omassa veroilmoituksessaan kohdassa “Muu pääomatulo”.". Kävin omaverossa katsomassa, ja täällä taas tuo pitää ilmoittaa "Pääomatulon määrä koko vuonna (brutto)", euroina toki.

Eli lähinnä kysymyksiä, millä konversiolla tuo tehdään? Ja milloin tuo pitäisi tehdä, joka vuoden lopussa aina kyseiselle vuodelle? Nyt? Siirrettäessa kolikot pois korkotililtä?
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Kryptojen vaihdosta ja verotuksesta:

Verottajan esimerkeistä en ymmärtänyt tuon taivaallista, joten yritän täällä jos joltain ystävälliseltä saa tukiopetusta asiassa. Eli sanotaan vaikka, että olen tällä päivämäärällä 28.4. ostanut 0,25 LTC:tä hintaan 50 euroa ja vaihtanut sen heti samana päivänä ADA:aan, saaden 95 ADA kolikkoa arvoltaan vaihtokulujen jälkeen, sanotaanko vaikka 48 euroa.

Mitä tässä nyt kuuluu oikein ilmoittaa?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 880
Kryptojen vaihdosta ja verotuksesta:

Verottajan esimerkeistä en ymmärtänyt tuon taivaallista, joten yritän täällä jos joltain ystävälliseltä saa tukiopetusta asiassa. Eli sanotaan vaikka, että olen tällä päivämäärällä 28.4. ostanut 0,25 LTC:tä hintaan 50 euroa ja vaihtanut sen heti samana päivänä ADA:aan, saaden 95 ADA kolikkoa arvoltaan vaihtokulujen jälkeen, sanotaanko vaikka 48 euroa.

Mitä tässä nyt kuuluu oikein ilmoittaa?
2 euron tappio vähennettäväksi voitoista
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
621
Varmaan kysytty täällä aikaisemminkin, mutta mikä on helpoin keino vääntää coinbasen reportti suomen verottajan ymmärtämään muotoon?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 428
Varmaan kysytty täällä aikaisemminkin, mutta mikä on helpoin keino vääntää coinbasen reportti suomen verottajan ymmärtämään muotoon?
Verottajan ohjeiden mukaan ei ole helppoa tapaa. Vain työläs ja aikaa vievä tapa, eli jokainen luovutus kirjattava erikseen. Joko heidan paskalla softalla netissä, tai pdf ja postiin. Mikään ei toki estä ilmoittamasta vaikkapa yhdellä kaupalla kaikkia tapahtumia. Laskee kaiken yhteen kuluja myöten. Ehkä menee läpi ehkä ei.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
196
Meneekö tosiaan niin, että ensin louhinta verotetaan ansiotulona ja vuosien päästä euroiksi vaihtaessa vielä pääomaverolla? Olisihan se tietty ollut liian hyvää ollakseeen totta, jos tätä ei kahteen kertaa olisi verotettu :poop:.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Meneekö tosiaan niin, että ensin louhinta verotetaan ansiotulona ja vuosien päästä euroiksi vaihtaessa vielä pääomaverolla? Olisihan se tietty ollut liian hyvää ollakseeen totta, jos tätä ei kahteen kertaa olisi verotettu :poop:.
Eiköhän se pääomavero makseta vain mahdollisesta arvonnoususta, eli jos nyt louhimalla saat 100€ arvosta ansiotuloa ja myöhemmin myyt kyseiset kolikot 150 eurolla, maksat pääomaveroa 50€ tuotosta.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
196
Eiköhän se pääomavero makseta vain mahdollisesta arvonnoususta, eli jos nyt louhimalla saat 100€ arvosta ansiotuloa ja myöhemmin myyt kyseiset kolikot 150 eurolla, maksat pääomaveroa 50€ tuotosta.
Joo näin ymmärsin eli sen hetkinen louhinta hinta olis ns. ostohinta, mutta kahteen kertaanhan tässä verotetaan.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Joo näin ymmärsin eli sen hetkinen louhinta hinta olis ns. ostohinta, mutta kahteen kertaanhan tässä verotetaan.
Sellasta on elämä. Samalla tavalla niitä veroja maksetaan muistakin ansio- ja pääomatuloista.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Onko kukaan kokeillut näitä automaattisia palveluita mitkä käytännössä luovat valmiin raportin myynneistä ja ostoista verotusta varten?
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
79
Moro, olisi suunnitelmissa perustaa louhintaa varten osakeyhtiö. Kuulisin mieluusti käytännön esimerkkejä miten tämä toimii ja mitä asioita olisi hyvä huomioida.
 
Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
55
Miten tulisi toimia tapauksesssa että: henkilö x on 2013/2014 on mainattut shitcoineja jotka on raketoinu nyt ihan birusti ja näistä ei ole maksettu ansiotuloveroja silloin mainaus vuotena koska kyseinen henkilö ei ole ollut tietoinen virtuaalivaluuttojen verotus käytännöstä, vaan on vain holdannut tähän päivään asti. Ja nyt henkilö x haluaa vaihtaa paskakolikkonsa fiat-valuuttaan. Joutuuko henkilö x maksamaan sakkoja/joutuu linnaan pimeästä ansiotulosta vai selviääkö kuin koira veräjästä jos nostelee euroja tilille?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 880
Miten tulisi toimia tapauksesssa että: henkilö x on 2013/2014 on mainattut shitcoineja jotka on raketoinu nyt ihan birusti ja näistä ei ole maksettu ansiotuloveroja silloin mainaus vuotena koska kyseinen henkilö ei ole ollut tietoinen virtuaalivaluuttojen verotus käytännöstä, vaan on vain holdannut tähän päivään asti. Ja nyt henkilö x haluaa vaihtaa paskakolikkonsa fiat-valuuttaan. Joutuuko henkilö x maksamaan sakkoja/joutuu linnaan pimeästä ansiotulosta vai selviääkö kuin koira veräjästä jos nostelee euroja tilille?
Vaikea sanoa tuon hetken verotuskäytöntöjä tuntematta. Nykyisellään on kuitenkin tapahtunut rikos -joka tosin taitaa olla vanhentunut (mikäli louhintatulot on ollut pieniä (luokkaa 100-500e)). Jos louhintatulot on ollut suuria, niin ei kyllä mitään tietoa. Poliisilaitoksen kautta kysymään/ilmiantamaan itsensä ja linnasta vapauduttua nauttimaan voitoista?

Edit. "Koska verorikkomuksen enimmäisrangaistus on kuusi kuukautta vankeutta, vanhenee syyteoikeus kahdessa vuodessa. Syyteoikeuden vanheneminen lasketaan rikoksen tekopäivästä tai laiminlyönnin osalta viimeistään siitä päivästä, kun teko olisi viimeistään tullut tehdä. " -Minilex
edit2. Ilmeisesti verotusta voidaan vielä korjata vuodelle 2015, joten sen osalta on vielä rikosoikeudellisesti vastuusta vuodesta 2014
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 027
Mäkin oon niin pitkään puljannut eri pörsseissä, siirrellyt sinne tänne varoja, treidannu alkuvuodesta ihan helvetisti, että en tiedä mitä ja miten ikinä ilmoittelen näistä verotusmielessä. Ehkä se Koinly ja kytkentä pörssien apeihin voisi toimia? No ei ole kyllä kiire kotiuttaakaan tässä vaiheessa. Yksi vaihtoehto on törsätä Binancen kortilla kaiken pikkuhiljaa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
388
Moro, olisi suunnitelmissa perustaa louhintaa varten osakeyhtiö. Kuulisin mieluusti käytännön esimerkkejä miten tämä toimii ja mitä asioita olisi hyvä huomioida.
Yrityksen perustamisesta löytyy verkosta materiaalia yllin kyllin. Selvitä ensin, miten osakeyhtiö perustetaan, mitä kaikkea sen pyörittämiseen tarvitaan ja varmista, että ymmärrät ja pystyt hoitamaan sen tuomat vastuut - etenkin kun kryptotalvi tulee ja homma ei ehkä maistukaan enää samalta. Hanki kirjanpitäjä, joka ymmärtää kryptojen päälle. Tässä lienee jo 99% käytännön hommasta. Sinänsä louhinta on melko yksinkertaista hoitaa yrityksen kautta verrattuna moneen muuhun toimialaan, koska liikkuvia osia ei ole kovin montaa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Miten tulisi toimia tapauksesssa että: henkilö x on 2013/2014 on mainattut shitcoineja jotka on raketoinu nyt ihan birusti ja näistä ei ole maksettu ansiotuloveroja silloin mainaus vuotena koska kyseinen henkilö ei ole ollut tietoinen virtuaalivaluuttojen verotus käytännöstä, vaan on vain holdannut tähän päivään asti. Ja nyt henkilö x haluaa vaihtaa paskakolikkonsa fiat-valuuttaan. Joutuuko henkilö x maksamaan sakkoja/joutuu linnaan pimeästä ansiotulosta vai selviääkö kuin koira veräjästä jos nostelee euroja tilille?
Tuohon aikaan ei tainnut olla verottajalla minkäänlaista ohjeistusta näille. Joten paha sanoa miten olisi pitänyt toimia. Tainnut varmaan kovinkaan moni silloin ilmoitella mitään.

Nyt kun myyt niin ne on varmaan raketoinut niin paljon että myynneistä menee voitot hankintameno-olettamalla eli siitä alkuperäisestä hinnasta ei tarvitse välittää vaan hankintahinnaksi katsotaan 20% myyntihinnasta kun alle 10 vuotta olet omistanut.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Kryptojen vaihdosta ja verotuksesta:

Verottajan esimerkeistä en ymmärtänyt tuon taivaallista, joten yritän täällä jos joltain ystävälliseltä saa tukiopetusta asiassa. Eli sanotaan vaikka, että olen tällä päivämäärällä 28.4. ostanut 0,25 LTC:tä hintaan 50 euroa ja vaihtanut sen heti samana päivänä ADA:aan, saaden 95 ADA kolikkoa arvoltaan vaihtokulujen jälkeen, sanotaanko vaikka 48 euroa.

Mitä tässä nyt kuuluu oikein ilmoittaa?
Lainaan tässä itseäni, mutta kysymys teille joilta sitä matikkapäätä löytyy:

Itsellä hirttää välillä kyllä täysin jumiin nämä verolaskelmat. Eli entäs mitä ilmoitetaan seuraavanlaisessa kryptojen vaihtotilanteessa, jossa olen ensin ostanut Krypto A:ta 100 eurolla, josta sitten laitankin 70 euroa lihoiksi vaihtamalla Krypto B:hen. Eli omistan sen jälkeen Krypto B:tä 70 eurolla, mutta sitä Krypto A:ta on myös täten jäljellä 30 eurolla. Miten se FIFO-periaate tähän nyt istuu jne?

Pyydän anteeksi etten osaa, mutta miten tämä nyt ilmoitetaan? Minulle tämä on siis väsyneenä jo ilman arvonnousujakin ihan riittävä pähkinä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2018
Viestejä
55
Tuohon aikaan ei tainnut olla verottajalla minkäänlaista ohjeistusta näille. Joten paha sanoa miten olisi pitänyt toimia. Tainnut varmaan kovinkaan moni silloin ilmoitella mitään.

Nyt kun myyt niin ne on varmaan raketoinut niin paljon että myynneistä menee voitot hankintameno-olettamalla eli siitä alkuperäisestä hinnasta ei tarvitse välittää vaan hankintahinnaksi katsotaan 20% myyntihinnasta kun alle 10 vuotta olet omistanut.
Joo ei ole tainnut kovin moni ilmoitella verolapussa louhimisia 2013/2014. Toki tällainen sääntö oli jo voimassa 28.8.2013 "Louhimisesta vastineeksi virtuaalivaluuttana saatua tuloa ei voida pitää varallisuuden kerryttämänä. Tuloverolain 61 §:n mukaan ansiotuloa on muu tulo kuin pääomatulo. Siten louhintaan osallistumisesta saatava tulo on saajansa ansiotuloa. Louhinnasta saatu tulo realisoituu verotettavaksi sillä hetkellä, kun henkilö saa virtuaalivaluutan vallintaansa. Virtuaalivaluutan arvona käytetään saantohetken mukaista vaihtokurssia." Eli pimeää ansiotuloahan tuo on virallisesti kai olisi. Se on sitten eri asia kiinnostaisiko ketään lähteä tuota viemään mihinkään oikeusasteeseen (vaikka veropetos on pahempia rikoksia tässä maassa), kun sen aikainen mainatun virtuaalivaluutan arvo pyörisi alle tonnissa.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
582
Olen aloittanut louhimisen ja treidaamisen tämän vuoden puolella.
Louhimisen verotuksesta; olen louhinut Nicehashiin sekä Binanceen.
Nicehash: Siellä tulee maksu 4h välein -> pitääkö periaatteessa jokainen maksu laskea erikseen; eli pitää selvittää maksuhetken euromääräinen tulo? Vai saako Nicehashista jonkun raportin josta näkee suoraan vuoden louhimistuoton? (jos ei tule, niin kiva laskea muutama tuhat maksua käsin ja selvittää jokaisen maksuhetken BTC-EUR arvo)
Binance: Siellä maksu tulee kerran vuorokaudessa. Saako sieltäkin jonkinlaista raporttia?

Tredauksen verotus; mulla tullee joitain satoja treidejä Binancessa tämän vuoden aikana -> Saako Binancesta raporttia josta näkisi vuoden treidituotot?
Olen välillä tehnyt myös Margin treidausta; ei aavistustakaan kuinka noiden verotus pitää laskea?

Menisikö seuraava läpi verottajalle; myyn kaikki kryptot vuoden viimeisenä päivänä. Verottajalla vain ilmoitan sen päivän EUR saldon - alkupääoma jonka olen siirtänyt Binancen exchangeen?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 428
Olen aloittanut louhimisen ja treidaamisen tämän vuoden puolella.
Louhimisen verotuksesta; olen louhinut Nicehashiin sekä Binanceen.
Nicehash: Siellä tulee maksu 4h välein -> pitääkö periaatteessa jokainen maksu laskea erikseen; eli pitää selvittää maksuhetken euromääräinen tulo? Vai saako Nicehashista jonkun raportin josta näkee suoraan vuoden louhimistuoton? (jos ei tule, niin kiva laskea muutama tuhat maksua käsin ja selvittää jokaisen maksuhetken BTC-EUR arvo)
Binance: Siellä maksu tulee kerran vuorokaudessa. Saako sieltäkin jonkinlaista raporttia?

Tredauksen verotus; mulla tullee joitain satoja treidejä Binancessa tämän vuoden aikana -> Saako Binancesta raporttia josta näkisi vuoden treidituotot?
Olen välillä tehnyt myös Margin treidausta; ei aavistustakaan kuinka noiden verotus pitää laskea?

Menisikö seuraava läpi verottajalle; myyn kaikki kryptot vuoden viimeisenä päivänä. Verottajalla vain ilmoitan sen päivän EUR saldon - alkupääoma jonka olen siirtänyt Binancen exchangeen?
Muista ilmoittaa virtuaalivaluutoista saamasi tulot veroilmoituksella

Ohjeen mukaan jokainen luovutus on ilmoitettava erikseen. Eli eipä välttämättä mene läpi jos köntässä ilmoittaisi.
 

FallenOne

Make ATK Great Again
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
113
Nicehash: Siellä tulee maksu 4h välein -> pitääkö periaatteessa jokainen maksu laskea erikseen; eli pitää selvittää maksuhetken euromääräinen tulo? Vai saako Nicehashista jonkun raportin josta näkee suoraan vuoden louhimistuoton? (jos ei tule, niin kiva laskea muutama tuhat maksua käsin ja selvittää jokaisen maksuhetken BTC-EUR arvo)
Nicehashilta saa raportin pihalle. Ainakin tämän perusteella itse juuri täytin veroilmoituksen. Wallets--->bitcoin--->Export
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Nicehash: Siellä tulee maksu 4h välein -> pitääkö periaatteessa jokainen maksu laskea erikseen; eli pitää selvittää maksuhetken euromääräinen tulo? Vai saako Nicehashista jonkun raportin josta näkee suoraan vuoden
Siellä Mining Stats osiossa on optio "Group by day". Se helpottaa ainakin vähän ylöskirjaamista. Export toiminto ei ainakaan minulla kirjannut maksuajankohdan euromääriä ollenkaan, mikä nimenomaan verottajaa kiinnostaa. Kyllähän ne listattu ovat omilla sivuilla, mutta eivät tule mukaan siihen txt-tiedostoon, jonka voi ladata. BTC määrät ainoastaan.

Mutta itse mietin samaa ja meinaan ainakin kokeilla vuoden lopussa ilmoittaa tulot kyllä yhteenlaskettuna. Mutta onpa kaikki ylhäällä jos täytyy selvittää tarkemmin. V-mäinen homma vaan kyllä alkaa noita edes päiväkohtaisesti erottelemaan. Pitäis löytää joku hyvä scripti joka laskis noi automaattisesti exceliin.

No, tällaistä tämä elämä on. Omia valintoja ollut tähänkin ryhtyä :)
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 319
Onko täällä kokemusta louhittujen kryptojen ansiotuloverotuksesta tilanteessa, jossa lohkoketju ei vielä tue louhittujen kolikoiden käyttöä? Ei voi siirtää lompakosta toiseen, eli ei voi myydä. Mitään kurssia toiseen kryptoon tai euroon ei ole. Nähdäkseni on kaksi vaihtoehtoa. 1) Ansiotulo on nolla. 2) Ansiotulo määritellään jonkun hihasta ravistetun kaavan mukaan.
Itselleni vastaan: Kysyin verottajalta chatissä. Ei tullut selkoa. Pyysivät lähettämään kysymyksen erikseen, niin saavat miettiä. Se kuva jäi, että haluaisivat verottaa ansiotulona. Mutta miten määrittää tulon arvo päivälle/kuukaudelle? Päivitän ketjuun jos saan vastauksen. En takuulla ole ensimmäinen tässä tilanteessa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 880
Itselleni vastaan: Kysyin verottajalta chatissä. Ei tullut selkoa. Pyysivät lähettämään kysymyksen erikseen, niin saavat miettiä. Se kuva jäi, että haluaisivat verottaa ansiotulona. Mutta miten määrittää tulon arvo päivälle/kuukaudelle? Päivitän ketjuun jos saan vastauksen. En takuulla ole ensimmäinen tässä tilanteessa.
Minusta tuo on yksinkertainen asia. Jos sillä ei ole arvoa, niin ethän sinä voi siitä joutua maksamaan myöskään veroa, kun sen arvoa ei voi määrittää. Sitten taas myöhemmin kun sille tulee arvoa ja myyt ne, niin sitten pitäisi mennä hankintameno-olettamalla tai pääomatulona kaikki myynti, koska hankinta on "0"
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 319
Minusta tuo on yksinkertainen asia. Jos sillä ei ole arvoa, niin ethän sinä voi siitä joutua maksamaan myöskään veroa, kun sen arvoa ei voi määrittää. Sitten taas myöhemmin kun sille tulee arvoa ja myyt ne, niin sitten pitäisi mennä hankintameno-olettamalla tai pääomatulona kaikki myynti, koska hankinta on "0"
Aivan. Tosin konehankinta ja kulutettu sähkö pitäisi saada vähentää myyntihinnasta. Mielenkiintoista kuitenkin, ettei asiakasneuvoja pitkän harkinnankaan jälkeen uskaltanut päätyä tuohon tulkintaan.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Minusta tuo on yksinkertainen asia. Jos sillä ei ole arvoa, niin ethän sinä voi siitä joutua maksamaan myöskään veroa, kun sen arvoa ei voi määrittää. Sitten taas myöhemmin kun sille tulee arvoa ja myyt ne, niin sitten pitäisi mennä hankintameno-olettamalla tai pääomatulona kaikki myynti, koska hankinta on "0"
No näin minäkin asian mielessäni näin, mutten uskaltanut varmaksi sanoa. No varmistan vielä paikallisesta verotoimistosta kun on muutama muukin kysymys näistä heille.

Verottajan ohjeistuksesta paistaa ehkä se, etteivät ole huomioineet sitä lainkaan että treidauksen ohella monet "kryptouskovaiset" saattavat ostaa jotain kryptoa ja haluta vaihtaa sitä samantien muihin kryptoihin, joita ei välttämättä saa kyseisen pörssin kautta suoraa ostettua jne. Näissä tilanteissahan ei tosiaan verotettavaa euromääräistä voittoa ainakaan pääse syntymään.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
606
No näin minäkin asian mielessäni näin, mutten uskaltanut varmaksi sanoa. No varmistan vielä paikallisesta verotoimistosta kun on muutama muukin kysymys näistä heille.

Verottajan ohjeistuksesta paistaa ehkä se, etteivät ole huomioineet sitä lainkaan että treidauksen ohella monet "kryptouskovaiset" saattavat ostaa jotain kryptoa ja haluta vaihtaa sitä samantien muihin kryptoihin, joita ei välttämättä saa kyseisen pörssin kautta suoraa ostettua jne. Näissä tilanteissahan ei tosiaan verotettavaa euromääräistä voittoa ainakaan pääse syntymään.
Jos hinta nousee edes hieman voittoa on ehtinyt syntyä verottajan mukaan.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Jos hinta nousee edes hieman voittoa on ehtinyt syntyä verottajan mukaan.
Niin, no kannattaahan se varmaan Omaverossa käydä naputtamassa tiedot sisään vaikka heti jokaisen vaihdon yhteydessä niin on ainakin ilmoitusvastuu siten hoidettu. Saa verottaja sitten rauhassa pähkäillä jonkun alle 10 sentin 'voiton' laskuttamista :)

Sehän näissä kryptoissa on hienoa, että kaikki transaktiodata kirjataan automaattisesti. Mm. kurssit arvopäivähetkellä löytyy suoraan omasta walletista.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
606
Niin, no kannattaahan se varmaan Omaverossa käydä naputtamassa tiedot sisään vaikka heti jokaisen vaihdon yhteydessä niin on ainakin ilmoitusvastuu siten hoidettu. Saa verottaja sitten rauhassa pähkäillä jonkun alle 10 sentin 'voiton' laskuttamista :)
Ei ollut oma tulkinta vaan verottajan. Turhan työlääksi homma kyl tehty kun ei otettu volatiilisuutta huomioon. Enpä usko, että kukaan syynää niitä ilmoituksia sen tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:

FallenOne

Make ATK Great Again
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
113
Siellä Mining Stats osiossa on optio "Group by day". Se helpottaa ainakin vähän ylöskirjaamista. Export toiminto ei ainakaan minulla kirjannut maksuajankohdan euromääriä ollenkaan, mikä nimenomaan verottajaa kiinnostaa. Kyllähän ne listattu ovat omilla sivuilla, mutta eivät tule mukaan siihen txt-tiedostoon, jonka voi ladata. BTC määrät ainoastaan
Tuolta walletin puolelta saa tilattua raportin jossa tuo muunnoskurssi näkyy. Valitsee vain lompakoksi bitcoinin, export ja vaikka päivittäin.
1620157683133.png


Tulta mining statin puolelta tuota euromäärää ei tosiaan näköjään tule.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Tuolta walletin puolelta saa tilattua raportin jossa tuo muunnoskurssi näkyy. Valitsee vain lompakoksi bitcoinin, export ja vaikka päivittäin.


Tulta mining statin puolelta tuota euromäärää ei tosiaan näköjään tule.
Näköjään saman saa suoraan PDF:ksi myös. Luulisi kelpaavan verottajalle sellaisenaan. Tosin Nicehash sanoutuu siinä pdf:llä pikkupräntillä irti kurssien täydellisestä tarkkuudesta, heh...
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Aivan. Tosin konehankinta ja kulutettu sähkö pitäisi saada vähentää myyntihinnasta. Mielenkiintoista kuitenkin, ettei asiakasneuvoja pitkän harkinnankaan jälkeen uskaltanut päätyä tuohon tulkintaan.
Koska et ole saanut tuloja mainauksesta, niin ei ole tuloa josta voisi hankinnat vähentää. Pääomatulo tulee arvonnoususta. Se ei liity laitteistoon enää millään tavalla, joten vähennysoikeutta ei saaduista pääomatuloista ole. Jos teet tätä firman kautta, niin sitten homma on eri, koska voit tehdä laitteistosta poistoja ja myös pääomatulo on firman tuloa.

Pääomatuloistakin toki voi vähentää tietokoneen hankinnasta johtuvat tulonhankintakulut, jos se liittyy sen pääomatulon hankintaan. Eli varmaan normaalista tietokoneesta (ei mainausrigistä) osan arvosta voisi vähentää. Käsittääkseni verottajan ohjeelliset 50% (osittainen työkäyttä) ja 100% (lähes puhdas työkäyttö) kuitenkin liittyvät nimenomaan ansiotuloista tehtyihin vähennyksiin, joten tuo vähennnysosa pitäisi olla perusteltavissa sen mukaan mitenkä konetta on pääomatulojen kartuttamiseen käyttänyt. Tämän osan voi vähentää sitten taas kertavähennyksenä jos alle 1000 euroa (tai 2021 1200 euroa) tai 25% poistoin vuosittain. Tämä tietty olettamuksella, ettet vähennä normaaleista ansiotuloista jo ko. tietokoneen osuutta. Töissä olevalla yleensä kannattaa tehdä vähennys ansiotuloista jos tulonhankkimismenoja on muitakin (eli että tietokone menisi 750 euron vakiovähennyksen ylittäväksi), koska Suomessa ansiotulot on törkyverotettu.

Mainausrigillä kannatta siis tehdän ainakin sen verran oikeasti tuottavaa mainausta, että saa vähennykset tehtyä. Verottajallehan ei kannata maksaa senttiäkään turhaan. Jos tuottoja ei ole tarpeeksi 100% vähennykseen, niin kannattaa ainakin harkita sitä 25%:n vuotuisia poistoja. Ainakin tällä hetkellä 4 vuottakin vanhallakin raudalla kyllä saa yhä tuottoja. Se että onko ne tuotot enää meluhaitan arvoista onkin sitten kysymys erikseen :) ... Toisaalta jos uskoo, että ne 0-tuotot sieltä raketoi, niin ei kai sitä miljonäärinä tarvitse enää noista poistoista niin murehtia. Siinä tapauksessa ei välttämättä ole tarpeen tuottavaa mainausta tehdä poistoja varten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 232
Mites kannattaisi toimia jos on ostanut paskakolikoita paikasta a ja siirtäny paikkaan b, jossa myynyt ne kalliimmalla, sitten taas siirtänyt voitot paikkaan a ostanut lisää ja myynyt paikassa b ja toistaa tätä, ja on nyt vasta herännyt, että jokainen siirto tarvitsisi ottaa ylös?
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Näköjään saman saa suoraan PDF:ksi myös. Luulisi kelpaavan verottajalle sellaisenaan. Tosin Nicehash sanoutuu siinä pdf:llä pikkupräntillä irti kurssien täydellisestä tarkkuudesta, heh...
Eikös veroilmoitukseen riitä vain kokonaissumma tuon louhimisen osalta? Sitten jos pyytävät erottelua niin lähettää ton raportin.
Ja sitten kun myyt noita bitcoineja tai vaihdat johonkin toiseen kryptoon niin sittenhän sitä raporttia taas tarvitsee kun laskee voittoja.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Mites kannattaisi toimia jos on ostanut paskakolikoita paikasta a ja siirtäny paikkaan b, jossa myynyt ne kalliimmalla, sitten taas siirtänyt voitot paikkaan a ostanut lisää ja myynyt paikassa b ja toistaa tätä, ja on nyt vasta herännyt, että jokainen siirto tarvitsisi ottaa ylös?
Tuo vähän riippuu mitenkä tuo toiminta menee vuoden aikana. Se pitää verotukseen ilmoittaa per vuosi. Eli ostohinta on se mitä olet laittanut oikeaa rahaa sisään. Jos myyt aina kaikki kerrallaan, niin ei tarvitse miettiä FIFO:a, koska silloin aina myyt FIFO. Jos olet myynyt vain osaa, niin laskenta voi mennä vaikeaksi. Jos myyt aina kaikki, niin vuoden viimeinen realisointi on sitten se "tehollinen" myyntihinta, josta vähentämällä tuon ostohinnan saa voiton.

Seuraavana vuonna sitten ostohinta on se millä ole viimeisimmän kasan ostanut.

Voi siis olla hyvin helppoa tai hyvin vaikeaa laskea riippuen ihan siitä miten olet sattunut myymään.

Verottaja on kiinnostunut siitä miten paljon olet FIFO-periaatteen mukaisesti tehnyt voittoa. Ei siellä ketään kiinnosta yksittäinen tapahtuma, jos kokonaislaskelma on oikein. Toki kannattaa katsoa tarkasti, että homma menee FIFO:n mukaan, jos verottaja vaikka huonolla tuurilla sattuu alkamaan tarkastamaan verotusta. Kuitenkin, osto ja kaiken myynti, on helppo laskea verotuksellisesti, vaikka sitä toistaa kuinka monta kertaa tahansa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Eikös veroilmoitukseen riitä vain kokonaissumma tuon louhimisen osalta? Sitten jos pyytävät erottelua niin lähettää ton raportin.
Ja sitten kun myyt noita bitcoineja tai vaihdat johonkin toiseen kryptoon niin sittenhän sitä raporttia taas tarvitsee kun laskee voittoja.
Kyllä, aika harvoin he sieltä mitään tarkennuksia kysyvät, jos kaikki vaikuttaa olevan huolellisesti tehty.

Muistaa sitten vain laskea aina konversiot samalla tavalla koko verotuskauden aikana.

Totuushan on, että mainauksen osalta mitään "täydellistä tarkkuutta" ei ole olemassakaan. Pääasia on, että laskee aina samalla tavalla ja lähde on uskottava. Kyllä luulisi, että Nicehashin kurssit on ok verottajalle.
 
Liittynyt
06.02.2021
Viestejä
59
Tietääkö joku miten nämä treideistä saadut voitot vaikuttaa tukiin? Esim jos teen 10k euroa vuodessa voittoa treidaamalla - verot mistä jää käteen noin 7k, vaikuttaako nämä työttömyysturvaan tai asumistukeen?
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Tietääkö joku miten nämä treideistä saadut voitot vaikuttaa tukiin? Esim jos teen 10k euroa vuodessa voittoa treidaamalla - verot mistä jää käteen noin 7k, vaikuttaako nämä työttömyysturvaan tai asumistukeen?
Asumistukeen ainakin vaikuttavat. Työttömyyskorvaukset on niin sekavan oloinen erilaisista asioista koostuva himmeli, etten tiedä niistä mitään.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Tietääkö joku miten nämä treideistä saadut voitot vaikuttaa tukiin? Esim jos teen 10k euroa vuodessa voittoa treidaamalla - verot mistä jää käteen noin 7k, vaikuttaako nämä työttömyysturvaan tai asumistukeen?
Kelan sivuilta löytyy asumistukilaskuri, jolla voit laskea vaikutuksen siihen. Työttömyysturvasta en tiedä, kun en ole sellaista koskaan saanut. Treidaamalla saatu voitto on pääomatuloa, joten sen ei pitäisi mitenkään erota muusta pääomatulosta näissä asioissa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Tietääkö joku miten nämä treideistä saadut voitot vaikuttaa tukiin? Esim jos teen 10k euroa vuodessa voittoa treidaamalla - verot mistä jää käteen noin 7k, vaikuttaako nämä työttömyysturvaan tai asumistukeen?
Ei oteta huomioon työmarkkinatuessa (asumistuessa kyllä, kuten jo tuossa vastattiinkin), jos ei ole säännöllisiä (3v peräjälkeen merkittävät tulot myynnistä.) Hauskaa sinällään, että jos vaikka tekisi 100k€ tulot, niin Kelan ohjeen mukaan saa imasta työttömyyskorvaukset. Jos taas opiskelija saa pääomatuloja, niin ne vähennetään kaikki ja tappioita ei saa vähentää voitoista.

Mainaus sitten vaikuttaa ihan kaikkiin tukiin... samaten kun tulot, mutta esim. työttömyystuessa on se n. 300 egen/kk vapaudut vankilasta kortti (joka taisi olla jopa 500e nyt korona-aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Olen aloittelija näissä mainaus hommissa niin oisko kellään kokeneemmalla heittää vaikka otsikko riviä excelistä tai muualta mitä tähän verotus hommaan tarvitaan niin saan kyllä sitten rakennettua omani.
Verottaja ei tässä ollut kovin auttava tai ei sitten puhuttu samaa kieltä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
139
Olen aloittelija näissä mainaus hommissa niin oisko kellään kokeneemmalla heittää vaikka otsikko riviä excelistä tai muualta mitä tähän verotus hommaan tarvitaan niin saan kyllä sitten rakennettua omani.
Verottaja ei tässä ollut kovin auttava tai ei sitten puhuttu samaa kieltä.
et tarvitse muuta kuin kuukauden tai päivän CRYTO-EUR-keskikurssilla lasketun tulon louhinnasta. Tämä tulo ilmoitetaan verottajalle "muina" ansiotuloina.

Jos myyt tai käytät kryptoa verovuoden aikana, niin tilanne menee vähän hankalammaksi, koska louhintapäivän arvo vähennetään myyntipäivän arvosta, jolloin saadaan voitto. Tämä voitto on ansiotuloa. Tähän ei oikein voi mitään helppoa excel-pohjaa luoda, koska kyseessä on oikeasti hankala tilanne, joka perustuu niin sanottuun ensin sisään-ensin ulos -periaatteeseen. Eli kun myyt kryptoa, niin sinä myit niitä ensiksi omistukseesi tulevia kryptoja. Eli vähennät myyntihinnasta nimenomaan ne haltuusi ensiksi tulevat samat kryptot, ja saat sen laskennallisen voiton sen mukaan.

Jos olet mainannut vuoden 1.1.-31.12., ja myyt nämä kryptot loppuvuodesta, niin hankitahinta on niiden 1.1. lähtien louhittujen kryptojen CRYPTO-EUR-kurssilla laskettu hinta. Tämä vähennetään myyntihinnasta ja saadaan voitto jota verotetaan.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 319
Minusta tuo on yksinkertainen asia. Jos sillä ei ole arvoa, niin ethän sinä voi siitä joutua maksamaan myöskään veroa, kun sen arvoa ei voi määrittää. Sitten taas myöhemmin kun sille tulee arvoa ja myyt ne, niin sitten pitäisi mennä hankintameno-olettamalla tai pääomatulona kaikki myynti, koska hankinta on "0"
Sain verottajalta vastauksen kirjalliseen kysymykseen ja ohje kuuluu juuri kuten kirjoitit. Eli vero.fi chatissä ei jostain syystä uskallettu ottaa kantaa, mutta viestiin tuli sentään asiallinen vastaus. Tämä oli mukava "etu", koska alussa louhituista kolikoista menee myydessä näin vain 24% veroa (myyntihinta x 0,8 x 0,3). Paljon edullisempi kuin ansiotulon marginaaliveroprosentti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 158
Viestejä
4 213 985
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom