Niin...? Bitcoin ei ilmesty myöskään tyhjästä kuten ehkä kuvittelet, vaan sen "syntymiseksi" tarvitsee käyttää ihan aitoa energiaa sähkön muodossa, samalla tavalla kuin kuluttaisit kaloreita ruokkiessasi itsesi, jotta jaksat heiluttaa hakkua kaivaessasi kultaa tai kun täytät kaivinkoneen polttoainetta kaivaessasi maata.

Eli sinun pankkitililläsi olevat eurot ovat käytettävissä, kun koko maapallolta katoaa sähköverkko? Voisin jopa väittää, että tuossa skenaariossa minun offline-lompakossani olevat bitcoinit ovat jopa suuremmassa turvassa kuin tililläni olevat eurot.
Ja taas, "vain" kysyntään. Mikään arvo ei tässä maailmassa perustu mihinkään muuhun kuin kysyntään. Ihmiset eivät osta syöpähoitoja tekevän yrityksen osakkeita silkasta ilosta, vaan koska syövän parantamiselle on kysyntää.
Itse en omista Bitcoineja sen takia, että niiden arvo nousisi. Minulle riittää täysin hyvin, että arvo säilyy edes suurin piirtein samana kuin ostohetkellä. Jos ei säily, niin virhearvio on minun ja kannan siitä itse vastuun. Mutta minulle tuottaa suurta hengenrauhaa saadessani hajauttaa omaisuuttani myös kohteisiin, joihin perinteisen järjestelmän haltijat eivät voi suoraan vaikuttaa (vaikka epäsuoraan voivatkin).
Koko moderni yhteiskunta lakkaa olemasta, kun virrat katkeavat. Hyvä argumentti.