Miten te pidätte kirjaa treideistänne verottajaa ajatellen? Vuosina 2016-2019 olen ainoastaan siirtänyt euroja kryptopörssiin ja ostanut näillä lompakkoon ainoastaan virtuaalivaluuttaa X. Vuoteen 2021 asti olen siis vain lisännyt rahaa ja hodlannut. 2021 alussa olen treidannut pari kertaa pienen määrän valuuttaa X -> valuuttaan Y, ja valuutta Y -> EUR ja sitten lopuksi EUR takaisin alkuperäiseen valuuttaan X. Näistä treideistä kokonaisuudessa jäi käteen vähemmän alkuperäistä valuuttaa X eli tappiota tuli. Ongelma on vain selvittää jälkikäteen verotuksellisessa mielessä näiden treidien euromääräisiä arvoja, kun kahden virtuaalivaluutan välillä treidannut.
Tämän jälkeen olen nyt taas treidannut valtavassa aallokossa menestyksekkäästi valuutan X ja EUR välillä, eli onnistunut vaihtamaan eurot X:ään tämän ollessa alhaalla ja vaihtamaan X:t takaisin euroiksi arvon ollessa korkealla. Verottaja ilmeisesti haluaa tästäkin saada tietää jokaisessa myynnissä tapahtuneet voitot? Ongelmallista ainakin minulle tässä on hahmottaa se, kun ei ole treidannut koko lompakon arvolla vaan hyvin vaihtelevilla osuuksilla ja valuutan X arvo on ollut vuosina 2016-2019 ostaessani välillä 2021 treiditasoja korkeammalla. Kun en ole aikaisempina vuosina treidaillut, niin olisi vain yksinkertaista laskea vuoden voitot kaavalla: sijoitetut rahat - kotiututetut rahat.
Olet velvollinen pitämään kirjaa kauppakohtaisesti. Selvityksestäsi ei käy riittävän selvästi ilmi mitä tapahtuu, sillä verotus tapahtuu pääsääntöisesti fifon:n mukaan eli ensiksi hankitut myydään ensimmäisenä. Jos kuitenkin säilytät aiemmin hankkimiasi kolikoita X omassa lompakossasi ja pörssissä on vain pieni osa rahoista, niin tilanne on selkeämpi. Lähtökohtaisesti
pari kertaa pienen määrän valuuttaa X -> valuuttaan Y
- tässä realisoituu voitto X:n arvonnoususta, jos se on noussut omistusaikanasi.
valuutta Y -> EUR
- Tässä voi realisoitua voittoa tai tappiota riippuen Y:n arvonkehityksestä
EUR takaisin alkuperäiseen valuuttaan X
-Tässä ei tapahdu muuta kuin syntyy hankintahinta tuolle X:lle
Tämän jälkeen olen nyt taas treidannut valtavassa aallokossa menestyksekkäästi valuutan X ja EUR välillä,
-Tässä voi tapahtua paljonkin riippuen laitatko aina sileäksi koko X:n position euroiksi. Jos sinulla taas on paljon X:ää pösrssissä, sitä myydään aina ensimmäiseksi hankituista ja uudelleenostetut menevät jonon hännille myymisen näkökulmasta. Verotettavaa arvonnousua syntyy siis jokaisesta myynnistä helposti ja paljon, jos X:t on hankittu joskus halvalla.
Esimerkki: olet ostanut vuosien varrella lompakkoosi kryptoa yhteensä 100kpl
(esimerkiksi neljässä erässä: 20kpl@0,8€/á, 25kpl@1€/á, 25kpl@1,5€/á ja 30kpl@0,7€/á). Olet siis kokonaisuudessa sijoittanut 99,5 euroa ja nämä ovat olleet holdissa, kunnes alat treidata krypton nykyisen arvon ollessa 1,3 euroa. Päätät vaihtaa 40 kryptoa euroiksi, jonka jälkeen sinulla on lompakossasi 52 euroa ja 60 kryptoa. Mikä on verotettava voitto tästä treidistä?
- Ensimmäiseksi myydään ensiksi ostetut eli nämä 20kpl@0,8€/á, ja 20kpl näitä 25kpl@1€/á,.. Hankintahintasi on 20*0,8 + 20*1 + vaihtokulut eli noin 36 euroa. Myyntitulot ovat 52 euroa ja voittosi 52-36= 16 euroa. Sinulla on treidin jälkeen jäljellä siis nämä kryptot
5kpl@1€/á, 25kpl@1,5€/á ja 30kpl@0,7€/á.