Sitten ihmiset kuvittelivat väärin. Hauskaa, että otit Moneron esimeksiksi, koska siinähän on käsittääkseni skaalautuvuusongelma x10 bitcoiniin verrattuna. Ja kuten bitcoiniin, siihenkin kaavaillaan toisen kerroksen ratkaisuja.
Bitcoinin alkuaikoina se oli todella yleinen lähestymiskulma asiaan. Sitten, kun todellisuus alkoi vähitellen paljastua, muuttuivat myös mainoslauseet. Kaiken kaikkiaan Bitcoinin kohdalla on tässä kymmenen vuoden aikana siirrelty maalitolppia aika paljon joka kerta, kun on paljastunut, ettei se yksinkertaisesti selviä tehtävästään ilman lisäkerroksia.
Moneron lohkoko kasvaa tosiaan nopeammin kuin Bitcoinin. Kyllä, tämä on ongelma. Tämä taitaa tosin olla ongelma kaikissa enemmän tai vähemmän. Transaktionopeudessa sillä ei kuitenkaan ole skaalautuvuusongelmaa.
Omistan myös molempia. Lightning network on ollut jo pitkän toiminnassa ja saa nyt nähdä mitä Visa saa aikaiseksi. Myös Bitcoinia voi käyttä anonyymisti, jos sitä olet vailla, eikä se ole edes kovin vaikeaa. Myös LN lisää yksityisyyttä.
Toivotaan. Se myös lisää kompleksisuutta ja todennäköisyyttä sille, että jokin menee kovasti perseelleen.
Väittäisin, ettei suurimmalla osalla ole tarvetta piilotella siirtojaan valtiollisilta toimijoilta. Ja edelleen, jos on halua ja osaamista, voi piilossakin pysyä. Ja saa toki sitä Moneroakin käyttää, joskaan täydellinen ei ole sekään.
Olet tässä oikeassa. Suurin osa ei tiedosta tätä minkäänlaiseksi ongelmaksi, kunnes heidän yksityisyytensä ja taloudellinen määräysvaltansa on täysin mennyt. Keskuspankkien järkkäämä digitaalirahahan on tällainen, jossa tuo ongelma tulee räikeimmin esiin. Siitä on enää pieni askel kiinamaiseen sosiaaliseen pisteytysjärjestelmään.
Taloudellinen itsemääräysvalta ja mahdollisuus yksityisyyteen on sellainen asia, jota pidetään vain rikollisten tarpeen niin kauan, kunnes sen menettää itse.
Bitcoinissa tämä riski on olemassa ja joillekin vähemmän onnekkaille myös jo toteutunut.
Eipä ne kaikkien nähtävillä ole. Aika vaikea on mun esimerkiksi sanoa missä osoitteissa sun bitcoinit lymyilee.
C-to-C tasolla tuo ei kaiketi kovin kriittinen ongelma olisikaan. Mutta edelleenkin viranomaistahot voivat nuuskia mielin määrin. Ja toisaalta, eihän tuossa tarvitse tietää kuin lompakon julkinen osoite, josta saman tien paljastuu, mihin maksuja on toteutettu ja vastaanotettu. Edellä mainituilla tahoilla on jo nyt kyky selvittää osoitteiden yhteyksiä ja keitä niiden takana on.
Tottahan tämä kuulostaa foliohattuilulta nyt, mutta kun absoluuttinen taloudellinen valta on ulkopuolisen käsissä, tapahtuu silloin vääjäämättä myös pahoja asioita. Siitä ei pidä kovin helposti luopua.
Itse vastustan jo periaatetasolla voimakkaasti sitä, että esimerkiksi pankit vaativat minulta kattavaa selvitystä milloin mistäkin, mitä olen omilla rahoillani tehnyt. Kun aikaa kuluu lisää, ei mitään kyselyitä tarvitse tehdä, kun tiedot ovat portinvartijoilla napin painalluksen takana.
Voin tulkita väärin sun viestin sävyä, mutta jotenkin tuntuu paistavan läpi pieni turhautuminen ja väkisinkin tulee mieleen, että sulla on raskaat säkit Moneroa. Olen myös odotellut Moneron ja muiden privaattikolikoiden nousua, mutta pitää ymmärtää, että nyt meneillään olevassa nousussa ei ole kyse kryptojen käyttöarvosta yksittäisiin siirtoihin vaan Bitcoinista digitaalisena kultana oli siitä mitä mieltä tahansa.
Ei ole raskaat säkit Moneroa. Eihän sillä käytännössä tee mitään tosielämään liitännäistä. Sama juttu kuin käytännössä useimmilla kryptoilla, jotka eivät ole johonkin todelliseen palveluun liitännäisiä
(eli moni Token). Tässä Greater Fool -leikissä ollaan mukana enimmäkseen viihteen vuoksi kuitenkin se tunnistaen, että mahdollisuuksiahan tässä olisi vaikka minkälaiseen kansojen vapautumiseen. Kehityksen suunta näyttää kuitenkin olevan aikalailla toisenlainen. Ja sillehän ei kukaan yksittäinen voi mitään.
Ainoa tapa pidellä kiinni taloudellisesta yksityisyydestään tälläkin hetkellä on todellisuudessa käteinen raha ja arvometallit...