Tämä on totta, mutta itse en puhu tuosta kolmannen osapuolen palvelusta. Itse puhun Bitcoinin käytöstä natiivina rahajärjestelmänä jossa ei tarvitse luottaa mihinkään kolmanteen osapuoleen. Toki Bitcoinin ympärille tarvitaan erilaisia palveluntarjoajia erilaisille asiakkaille. Tälläset olemassa olevien maksujärjestelmien hyötykäyttö on toki ensiaskel adaptaatiossa. Ihmisille helppoja raiteita käyttää Bitcoinia ja tutustua asiaan. Strike on ehkä paras ja innovatiivisin tämän suhteen. Eurooppalaiset eivät tosin ole vielä päässeet tähän tutustumaan.
Ne bitcoinin edut, siis nimenomaan bitcoinin edut on jääneet hämärän peittoon, olet markkinoinut asioita jotka tuntuvat enemmänkin ongelmilta, tekijöiltä jotka tekevät siitä huonon rahajärjestelmäksi, vaihdannan välineeksi.
Ehkä kannattaisi ensin miettiä mitä vaaditaan hyvältä rahajärjestelmältä, hyvältä vaihdannan välineeltä.
Alla muutama tärkeä juttu.
- kustannustehokas
- luotettava
- turvallinen
- virheiden sieto
- kriisien sieto
- jäljitettävyys, valvottavuus mutta myös yksityisyysuojaa ja anonyymisyys
Kustannustehokkuus, eli ylläpitäminen, kirjanpito tehokkuudessa ylivoimainen, itse "väline" halpa, arvoton. Jälkimmäisellä tarkoitain että on vaihdannan väline, joka ei itsessään ole minkään arvoinen. (*
Luotettava, eli voidaan luottaa kirjanpitoon, lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.
Turvallinen, edellisen lisäksi käyttäjälle turvallinen,
Virheiden sieto, jos ja kun käyttäjät tekee virheitä, niin virheet voidaan korjata/oikaista, väärin käytöksiä voidaan oikaista
Kriisien sieto, normaalien olojen lisäksi toimii myös tilanteissa joissa ei ole järjestelmän infraan pääsyä.
Jäljitettävyys, yksityisyysuoja, anonyymiys vertaa pankkivalvonta, tilit, ja käteinen raha.
(*
En nyt oikein osaa sanallistaa, mutta yritän esimerkillä, työntekiä saa palkan vaihdannan välineellä, itse vaihdannan välinen ei vaikuta palkan käypään arvoo, sillä ei ole väliä millä hetkellä sen saa ja milloin sen vaihtaa johonkin tarvitsemaan. Vaan se on puhtaasti kirjanpito.