• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Koulukiusaaminen

Juu, en tarkoittanutkaan, että joka ainoa opettaja ja viranomainen kieltäytyisi tekemästä asialle jotain, tarkoitin lähinnä kollektiivisesti yhteiskuntatasolla.

Tarkoitin itse, että opettajien kädet on sidottu. Tämä ylemmältä tasolta tulleella ohjeistuksella.

Niinkuin tällaiset seuraukset on millään fyysisellä puuttumisella:
Oppilaan ruokalasta voimakeinoin poistanut opettaja sai potkut

Se on opettajien helpompaa vaan olla tekemättä mitään ja välittämättä. Muuten joutuu itse vaikeuksiin.
 
Ei muuten tullut, kaveri lähti himaan ja kiusaaminen loppui siihen paikkaan. Arvatkaapa mitä? Väkivalta lopetti vittuilun kertaheitolla, ei enää ollut koko ysiluokkana mitään ongelmaa ja ko. kiusaaja jostain syystä rupesi välttelemään. Oliko se oikein tehty? Ei varmasti. Mutta kun koulua, opettajia, aikuisia ja ketään ei kiinnostanut oli tämä ainoa tilanne ulos. En mielestäni ole väkivaltainen, koska ennen tuota ja sen jälkeen en ole toista ihmistä satuttanut. Mutta ymmärrän kyllä kiusattuja tosi paljon. Näitä kahta mulkkua tässä threadissa jotka vierittää omaa idiotismiaan kiusattujen syyksi... noh, he voisivat esim. ajaa kallioleikkaukseen tai jotain muuta yhtä tahdikasta.
Niinhän se on että ei millään säännöillä mitään virkaa ole, jos niiden rikkomisesta ei seuraa oikeata rangaistusta.
Jos ei muulla mene säännöt perille, niin sitten pitäisi yhteisön käyttää sääntöjen rikkojaa vastaan väkivaltaa/ottaa tältä oikeuksia pois.
(uhriltahan ne on jo kiusaajat vieneet)

50+ vuotta sittenhän Suomessa tuli koulussa opettajalta nopeasti karttakeppiä/risua sormille ja sitä rataa, jos ei muuten toteltu.
Ja kukkahattujen/sosiomaanitanttojen valheista kurilla kasvatuksen haitoista poiketen jostain syystä näistä silloin kuri(npalau)tusta saaneista ei kasvanut mitään joukkomurhaajia... Vaikka sotien jälkeen ihan räjähteetkin olivat yleisiä maatilojen käyttäessä niitä kantojen ja kivien raivaamiseen pelloilta!
Ehkäpä se heikomman asemaan joutuminen sai monet näistä ymmärtämään paremmin muidenkin asemaa/tilannetta.
Tai ainakin oppimaan edes alkeellisinta kunnioitusta muita ja sääntöjä kohtaan.

Nyt nämä taas suorastaan nostetaan jalustalle palvottavaksi koskemattomine oikeuksineen ja nämä "kiva-koulut" ovat pelkkää paskan lässytystä, jolla peitetään se ettei kiusatuilla ole mitään oikeuksia.
Samaan aikaan kun kiusaajilla on täysi "epädiplomaattinen koskemattomuus".
 
Nyt nämä taas suorastaan nostetaan jalustalle palvottavaksi koskemattomine oikeuksineen ja nämä "kiva-koulut" ovat pelkkää paskan lässytystä, jolla peitetään se ettei kiusatuilla ole mitään oikeuksia.
Samaan aikaan kun kiusaajilla on täysi "epädiplomaattinen koskemattomuus"

Koko kiva-koulu hanke on tyypillinen kympin tyttöjen idea ja ratkaisu ongelmaan josta heillä ei ole mitään tietoa. Nyt tällä vielä tehdään rahaa ja koulut sekä kunnat on 180e/ninuutissa maksamassa moraalisesti ylemmyydentunnon kohotuksestaan.
 
Pojalle tullut jälleen vähän takapakkia, stressi työöelämässä laukaisi lievän masennuksen. Syyt ovat niin syvällä että niitä ei saa koskaan kokonaan positettua. Viikko saikkua, hieman lääkitystä ja elämä jatkuu.
Tämä uusi tapaus surettaa. Koulut pesee kätensä edelleen kiusaamisesta.

14v vantaalaistyttöä kiusattu vuosia - viimeisin teko on törkeä ja aiheutti lopulta rikosilmoituksen - Alibi

Kieltämättä on hankala ymmärtää mikseivät rehtori, opettajat ja muut aikuiset ota isompaa roolia ja päätösvastuuta asioista. Kiusaajien päänsilittely ei ole toiminut tähänkään asti. Tarvitaan oikeasti konkreettisia ratkaisuja.
 
On pieni ihme että olen vielä itse elossa, niin kovaa väkivaltaa sain 80/90 luvulla kokea kouluissa. En tiedä miten raakaa meno on nykyään noihin päiviin nähden, mutta turpaan sai jatkuvasti, aina mustelmilla ja ruhjeita joka puolella, parhaimmillaan sai kunnolla juosta karkuun kun tultiin puukkojen kanssa päälle.

Muistan ikuisesti kun paria luokkaa vanhempi kaveri kävi päälle välitunnilla. Sain aivan täydellisen selkäsaunan, joka ei ollut ainoakerta, mutta mikä tekee tapahtumasta muistettavan on että opettaja seisoi aivan vieressä eikä eväänsä liikauttanut tapahtuman estämiseksi. Miksihän? Katsoi että tappelu kuuluu poikien kasvuun?

Ei noista ikinä toivu, masennus vaivaa, olen kuitenkin työelämään päässyt, mutta ihmisiin en pysty luottamaan, 0 kaveria ja siten täysin syrjäytynyt erakko, eli vain netissä kirjoittelen iltaisin anonyyminä.
 
On pieni ihme että olen vielä itse elossa, niin kovaa väkivaltaa sain 80/90 luvulla kokea kouluissa. En tiedä miten raakaa meno on nykyään noihin päiviin nähden, mutta turpaan sai jatkuvasti, aina mustelmilla ja ruhjeita joka puolella, parhaimmillaan sai kunnolla juosta karkuun kun tultiin puukkojen kanssa päälle.

Muistan ikuisesti kun paria luokkaa vanhempi kaveri kävi päälle välitunnilla. Sain aivan täydellisen selkäsaunan, joka ei ollut ainoakerta, mutta mikä tekee tapahtumasta muistettavan on että opettaja seisoi aivan vieressä eikä eväänsä liikauttanut tapahtuman estämiseksi. Miksihän? Katsoi että tappelu kuuluu poikien kasvuun?

Ei noista ikinä toivu, masennus vaivaa, olen kuitenkin työelämään päässyt, mutta ihmisiin en pysty luottamaan, 0 kaveria ja siten täysin syrjäytynyt erakko, eli vain netissä kirjoittelen iltaisin anonyyminä.
Voimia sinulle. Kuten olen pojalle sanonut, sanon saman sinulle. Sinusta tulee enistä vahvempi ihminen, olet vahvempi ja parempi ihminen kuin kuin kiusaajasi.
 
Käytännössä tilanteet muistuttaa "rikosepäilyä". Faktat täytyy olla selvillä. Niitä kaipaa kollegat, tapauksen osapuolet ja vanhemmat. Tässä lista tekijöistä, jotka vaikuttavat tilanteen purkamisessa:

1. Vanhemmat aika usein eivät näe vikaa lapsessaan.
2. Lapset osaavat valehdella sujuvasti, vähättelevät tekojaan ja keksivät tekosyitä tai oikeutuksia teoilleen. Vanhemmat voivat uskoa näihin täysin.
3. Sama koskee opettajia. He voivat ottaa kiusaajan puolen, koska usein elää uskomus, että kaikissa osapuolissa on kaiketi vikaa tai että kiusaajat ovat oman elämäntilanteen uhreja.

4. Kiusaamistilanteen selvittäjällä on vastassa mahdollisesti: Valehteleva lapsi, kiusaajaryhmä, jotka sopivat tarinan tukemaan kiusaamista tai oikeutusta sille, vanhemmat, jotka eivät usko oman lapsen olevan kiusaaja ja muut ohjaavassa roolissa olevat ammattilaiset, jotka myötäilevät kiusaajan tarinaa.

Käytännössä kiusatun ja hänen tukijan rooli voi pahimmillaan olla hyvin samankaltainen. Molempia syyllistetään ja etsitään vikaa. Molemmilla vastassa mahdollisesti lukuisa joukko kiusaajaa tukevia henkilöitä.

Opettajat joutuvat miettimään tarkasti miten etenevät tilanteen selvittelyssä siten, ettei tilanne eskaloidu avoimeksi sodaksi vanhempien kanssa tai että kollegojen kanssa tulee ristiriitoja, vaikka kiusaamistilanteet ovat päivän selviä.

Lisäksi virallinen linja ei kaiketi usko rangaistuksiin, vaan kiusaajan tukemiseen. Käytännössä tuollainen tuki voi toimia, jos on resursseja. Mutta niitä ei ole. Kiusaajaryhmiä ei pystytä tarpeeksi kattavasti tukemaan ja yksittäiset aikuiset eivät pysty läheskään aina kontrolloimaan isoja ryhmiä. Tästä johtuu, että yksittäiset kiusatut joutuvat olosuhteiden pakosta selviytyjän rooliin.

En usko, että yksittäinen aikuinen pystyy kitkemään kiusaamista. Se on niin syvä, laaja ja pitkäkestoinen ongelma. Aikuinen pystyy osaltaan estämään akuutit kiusaamistilanteet, jotka tapahtuvat hänen valvonnassa. Aikuinen pystyisi toimimaan ehkä paremmin, jos työyhteisö tukisi tällaista kiusaamisen kitkemistä yhteisrintamassa. Mutta uskoakseni yksittäiset työntekijät ovat tehneet samat johtopäätökset kuin minäkin. Aikuinen joutuu samalle tulilinjalle, kuin kiusattu ja nämä ongelmat kestävät vuosikausia. Tietty yksilö voi olla kiusaaja alakoulusta esimiestehtäviin ilman, että kyseistä käytöstä koskaan kitketään. Kiusaaja voi olla lopulta vaikka koulun rehtori.
 
Niin ja millä logiikalla se nyt yhtäkkiä pystyttäisikään kitkemään. Sitä on ollut aina ja tulee varmaan jossain muodossa olemaankin aina. Ei se siitä tietty hyväksyttävää tee ja tokihan sen vähentäminen aina on aiheellista, mutta ollakseni realisti voin todeta että en yhtään ihmettele että sitä tapahtuu.
 
Mitä ihmettä nyt on meneillään? Tuntuu tulevan melkein päivittäin näitä uutisia pahoinpitelyistä kouluissa. Jos tämä meno jatkuu, niin kohta on joku oikeasti vammautuut. Puhumattakaan mitä tällainen voi aiheuttaa kostamisen haluisille kiusatuille, esim. puukko kouluun ja kiusaajalle keuhkoon reikä. Ei sekään mikään haluttu ratkaisu ole.

Taas väkivallanteko: 13-vuotiaat koulupahoinpitelyssä Liperissä – uhri sai hoitoa vaativat vammat
Itä-Suomen poliisin tietoon on saatettu Liperin koulussa tapahtunut lasten välinen pahoinpitely keskiviikkona 30. syyskuuta.

Osapuolet olivat 13-vuotiaita koulun oppilaita. Poliisitiedote ei ota yksiselitteisesti kantaa, oliko pahoinpitely molemminpuolista vai yksipuolista. Poliisin mukaan kuitenkin ”uhriin oli kohdistettu fyysistä, hoitoa vaativaa väkivaltaa”.

– Tappelusta ei ole tietoa. Juttuun on kirjattu yksi asianomistaja eli uhri, tutkinnanjohtaja, rikosylikonstaapeli Minna Väistö sanoo.

Itä-Suomen poliisin partio sai hälytystehtävän tavanomaista kautta.

– Poliisi on saanut ilmoituksen hätäkeskuksen kautta ja mennyt siitä paikalle.
Taas väkivallanteko: 13-vuotiaat koulupahoinpitelyssä Liperissä – uhri sai hoitoa vaativat vammat

Ainahan ipanat ovat tapelleet, mutta mistä nyt on kyse? Onko tässä takana joku some-pelleily, vai miksi tämä innostus pätkiä toisia sairaalakuntoon? Tällaiseen pitää puuttua välittömästi ja riittävällä vakavuudella.

Tähän ketjuun tietysti voi laittaa ylipäätään ideoita koulukiusaamisen ja väkivallan vähentämiseen ja miten koulujen pitäisi toimia näissä asioissa. Eivät ainakaan ole nyt toimineet kaikki oikein.
 
Ketju siirretty Politiikka- ja yhteiskunta -alueelle, koska aihe menee vahvasti sen piiriin.
 
Mitä ihmettä nyt on meneillään? Tuntuu tulevan melkein päivittäin näitä uutisia pahoinpitelyistä kouluissa. Jos tämä meno jatkuu, niin kohta on joku oikeasti vammautuut. Puhumattakaan mitä tällainen voi aiheuttaa kostamisen haluisille kiusatuille, esim. puukko kouluun ja kiusaajalle keuhkoon reikä. Ei sekään mikään haluttu ratkaisu ole.

Taas väkivallanteko: 13-vuotiaat koulupahoinpitelyssä Liperissä – uhri sai hoitoa vaativat vammat
Itä-Suomen poliisin tietoon on saatettu Liperin koulussa tapahtunut lasten välinen pahoinpitely keskiviikkona 30. syyskuuta.

Osapuolet olivat 13-vuotiaita koulun oppilaita. Poliisitiedote ei ota yksiselitteisesti kantaa, oliko pahoinpitely molemminpuolista vai yksipuolista. Poliisin mukaan kuitenkin ”uhriin oli kohdistettu fyysistä, hoitoa vaativaa väkivaltaa”.

– Tappelusta ei ole tietoa. Juttuun on kirjattu yksi asianomistaja eli uhri, tutkinnanjohtaja, rikosylikonstaapeli Minna Väistö sanoo.

Itä-Suomen poliisin partio sai hälytystehtävän tavanomaista kautta.

– Poliisi on saanut ilmoituksen hätäkeskuksen kautta ja mennyt siitä paikalle.
Taas väkivallanteko: 13-vuotiaat koulupahoinpitelyssä Liperissä – uhri sai hoitoa vaativat vammat

Ainahan ipanat ovat tapelleet, mutta mistä nyt on kyse? Onko tässä takana joku some-pelleily, vai miksi tämä innostus pätkiä toisia sairaalakuntoon? Tällaiseen pitää puuttua välittömästi ja riittävällä vakavuudella.

Tähän ketjuun tietysti voi laittaa ylipäätään ideoita koulukiusaamisen ja väkivallan vähentämiseen ja miten koulujen pitäisi toimia näissä asioissa. Eivät ainakaan ole nyt toimineet kaikki oikein.
Ihan sama meno ollut koko ajan. Ketään ei vain pääsääntöisesti kiinnosta. Tasaisin väliajoin tulee muutama lehtijuttu ja opetusministeri vääntää krokotiilinkyyneleen ja sitten jatketaan taas samalla hälläväliä meiningillä kuin aina ennenkin.
 
Tällaiseen pitää puuttua välittömästi ja riittävällä vakavuudella.
Niin pitäisi, mutta kun ei vaan jostain syystä kiinnosta. Opettajilta on otettu pois keinot puuttua kiusaamiseen ja malli tuntuu muutenkin olevan että syytön kärsiköön. Tilanne vaan pahenee koko ajan, kun kaikki häiriköt ja muut erityistarpeita kaipaavat työnnetään normaaliopetuksen sekaan liian suuriin luokkiin. Poliittinen eläin postaa Twitteriin "Thoughts and prayers" ja sama meno jatkuu.

Ja koronatilanteen vuoksi voin hyvin kuvitella, että monien ongelmatapausten kotona on muutenkin jatkuvaa rähinää ja tappelua, joka sitten puretaan jossakin muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Paska juttu koulukiusaamisessa on se, että kiusattu joutuu vaihtamaan usein koulua ja kiusatut saavat jatkaa samassa koulussa josta todennäköisesti löytyy uusi kohde.

Järjetöntä. Itsestäänselvästi se kiusaajaporukka pitäisi hajoittaa, mutta kun ei. Kaikkien vuosikymmenten ja säätämisen jälkeenkin ollaan edelleen aika nollatasolla tämän asian kanssa. Puhetta paljon, tekoja mitättömän vähän.
 
Järjetöntä. Itsestäänselvästi se kiusaajaporukka pitäisi hajoittaa, mutta kun ei. Kaikkien vuosikymmenten ja säätämisen jälkeenkin ollaan edelleen aika nollatasolla tämän asian kanssa. Puhetta paljon, tekoja mitättömän vähän.

Itse aion ajaa tätä asiaa jos pääsen Helsingin kaupungin valtuuston.
Mua on koulukiusattu ala-asteella sekä yläasteella. Mä selvisin siitä aika pienien henkisten mustelmien kautta koska mulla on kova ulkokuori, mutta moni ei ole mun kaltainen.
 
Taas yksi Koskela oli kehkeytymässä, mutta onneksi mitään niin lopullista ei ehtinyt tapahtumaan:


Toivottavasti viranomaiset selvittävät tuon kiusaajan korvien välin tilanteen ja myös tämän kotiolot ja taustat kunnolla. Ei ole tuollaisella yksilöllä paikkaa yhteiskunnassa ilman 24/7 valvontaa.
 
Taas yksi Koskela oli kehkeytymässä, mutta onneksi mitään niin lopullista ei ehtinyt tapahtumaan:


Toivottavasti viranomaiset selvittävät tuon kiusaajan korvien välin tilanteen ja myös tämän kotiolot ja taustat kunnolla. Ei ole tuollaisella yksilöllä paikkaa yhteiskunnassa ilman 24/7 valvontaa.
Sairasta sadismia. Tekijä on pahasti häiriintynyt. Toivottavasti saavat vaikutettua häneen, jotta ei jatka samaa aikuisena.
 
Ihmettelen suuresti, että selkeää väkivaltaa kutsutaan koulukiusaamiseksi. Nämä tapaukset on selkeitä pahoinpitelyitä jne ja niitä pitäisi alkaa kutsumaan sen mukaan.
 
Taas yksi Koskela oli kehkeytymässä, mutta onneksi mitään niin lopullista ei ehtinyt tapahtumaan:


Toivottavasti viranomaiset selvittävät tuon kiusaajan korvien välin tilanteen ja myös tämän kotiolot ja taustat kunnolla. Ei ole tuollaisella yksilöllä paikkaa yhteiskunnassa ilman 24/7 valvontaa.
Vanhemmille sanktiot ja kakara laitoshoitoon pois vanhempien luolta. Selvästi joko kasvatus on täysin laiminlyöty tai lapsi on henkisesti sairas.
 
Joidenkin tapausten osalta paras ratkaisu onkin pakotettu laitoshoito josta kohun laannuttua "karkaa" ja "katoaa" lopullisesti.
Vanhemmille sanktiot ja kakara laitoshoitoon pois vanhempien luolta. Selvästi joko kasvatus on täysin laiminlyöty tai lapsi on henkisesti sairas.
 
Vanhemmille sanktiot ja kakara laitoshoitoon pois vanhempien luolta. Selvästi joko kasvatus on täysin laiminlyöty tai lapsi on henkisesti sairas.
Näin minäkin sanoisin, mutta ei se Suomessa niin mene. Todellisuudessa sama jatkuu ja pahoinpidellyn/kiusatun lapsen vanhemmat muuttavat toiselle paikkakunnalle toivoen parempaa tulevaisuutta lapsen uuden koulun myötä. Kiusaaja etsii uuden kohteen ja sama toistuu.
 
Mietin opettajien tekemättömyyttä asiassa. Ei kai siinä ole kyse muusta kuin laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä. Puuttumalla johonkin kiusaustapaukseen, pahimmassa tapauksessa opettaja joutuu sitten ottamaan vastuun koko asian hoitamisesta, kaikkien muiden töidensä lisäksi. Se on varmasti raskasta myös henkisesti. On helpompaa olla niinkuin ei huomaisikaan. Ehkä myös ajatellaan että tietty oppilas kuuluu tietylle oppilaalle ja varotaan menemästä "toisten tontille".

Toki myös jotkut ulkoiset seikat varmasti vaikuttavat. Kukaan ei varmasti halua ottaa keissiä missä maahanmuuttaja kiusaa suomalaista, koska rasismi. Eikä haluta edes ottaa kantaa siihen, että tällaista voisi tapahtua. Samaten myös miesten on vaikeampi ottaa kantaa ja estää tyttöjen välistä kiusaamista koska sieltä tulee helposti kaikenlaista keksittyä syytöstä takaisin. Sen sijaan hyssytellään ja toivotaan että tilanne ei vaan pahene. Kun ei tehdä mitään, toivotaan että se vaan loppuu itsekseen. Ehkä opettajat ovat myös niin kiireisiä että eivät vaan huomaa sitä hiljaista kiusattua, joka on jo muuttanut käytöstään sellaiseksi että pyrkii olemaan näkymätön, hiljaa ja yksin. Kaikki aika menee inklusiivisessa mallissa häiriköiden paapomiseen.

Se mikä itseäni haittaa tässä julkisessakin kiusaamiskeskustelussa on kiusaamistapauksia selvittäneiden opettajien näkökulmien puuttuminen kokonaan. Korkeintaan tarjolla on yleisöosastolla joitain yksittäisiä yleisiä kannanottoja mutta ei pahemmin ole tarjolla sitä opettajan näkökantaa. Varsinkin näissä epäonistuneissa tapauksissa. En tiedä kertooko se välinpitämättömyydestä vai siitä että ei todellakaan tajuta mitä siellä koulussa tapahtuu. Esimerkiksi onko yksikään rehtori ottanut kantaa miksi kiusaajaa ei siirretä toiseen kouluun? Kai sillekin joku syy on?
 
Mietin opettajien tekemättömyyttä asiassa. Ei kai siinä ole kyse muusta kuin laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä. Puuttumalla johonkin kiusaustapaukseen, pahimmassa tapauksessa opettaja joutuu sitten ottamaan vastuun koko asian hoitamisesta, kaikkien muiden töidensä lisäksi. Se on varmasti raskasta myös henkisesti. On helpompaa olla niinkuin ei huomaisikaan. Ehkä myös ajatellaan että tietty oppilas kuuluu tietylle oppilaalle ja varotaan menemästä "toisten tontille".
Eihän opettajilla ole mitään välineitä puuttua mihinkään. Sanot pahasti niin on lauma kukkahattutätejä kimpussa ja naama on seuraavan päivän hesarissa. Kaikki häiriötapaukset on pakko ottaa samaan luokkaan ettei pikkupilteille tule paha mieli. Luokasta ei saa heittää pihalle ellei joku pidä käytävällä kädestä kiinni poloista jne.

En kyllä ymmärrä, miten joku pystyy työskentelemään tuollaisessa ympäristössä. Pitäisi kantaa vastuu lasten kasvatuksesta ilman oikeutta tehdä mitään kasvatusta. Tosin samahan se alkaa olla jo nykyään vanhemmillakin...

Se toki menee opettajien tontille, että he ovat oikeasti hiljaa hyväksyneet tämän kehityksen.
 
Ainoa tapa millä nämä saadaan ehkä vähenemään on, että vanhemmat tekevät rikosilmoituksen aina, eivätkä jätä asiaa koulun hoidettavaksi.

Ettehän tekään jätä asiaa työpaikan hoidettavaksi, jos työkaveri pahoinpitelee teidän siellä.
 
Ainoa tapa millä nämä saadaan ehkä vähenemään on, että vanhemmat tekevät rikosilmoituksen aina, eivätkä jätä asiaa koulun hoidettavaksi.

Ettehän tekään jätä asiaa työpaikan hoidettavaksi, jos työkaveri pahoinpitelee teidän siellä.
Toki ne pahoinpitelyt ovat vain jäävuoren huippu surkeasta henkisestä ympäristöstä. Parannus toki sekin olisi.
 
Ainoa tapa millä nämä saadaan ehkä vähenemään on, että vanhemmat tekevät rikosilmoituksen aina, eivätkä jätä asiaa koulun hoidettavaksi.

Ettehän tekään jätä asiaa työpaikan hoidettavaksi, jos työkaveri pahoinpitelee teidän siellä.
Varmaan 99% koulukiusauksesta on jotain muuta kuin näitä lööppeihin päätyviä ääripään tapauksia. Ei voi olettaa, että vanhemmat voisivat tehdä rikosilmoituksia jostakin henkisestä väkivallasta ja kaikenlaisesta fyysisesti vähemmän tai ei ollenkaan jälkiä jättävästä, joista lapset eivät edes puhu vanhemmilleen. Saati sitten että poliisi voisi sellaisiin puuttua.
 
Varmaan 99% koulukiusauksesta on jotain muuta kuin näitä lööppeihin päätyviä ääripään tapauksia. Ei voi olettaa, että vanhemmat voisivat tehdä rikosilmoituksia jostakin henkisestä väkivallasta ja kaikenlaisesta fyysisesti vähemmän tai ei ollenkaan jälkiä jättävästä, joista lapset eivät edes puhu vanhemmilleen. Saati sitten että poliisi voisi sellaisiin puuttua.
Se tässä systeemissä on ongelmana. Kukaan ei voi puuttua. Ei opettaja, rehtori, poliisi eikä sosiaaliviranomainen. Tai no ainut mihin puututaan on sormien heiluttelu koulussa ja parhaimmassa tapauksessa kiusattu joutuu vaihtamaan koulua.

Sille ongelmanuorelle ei käytännössä tehdä mitään jos omat vanhemmat ei sitä pyydä. Nämä sitten päätyvät pahimmillaan lööppeihin.
 
Nämä koulukiusaajien uhrithan vaan syrjäytyvät elämästä ja pahimmassa tapauksessa tappavat itsensä. Joissakin tapauksissa se on se laajennettu itsemurha. Ehkä se opettajille on helppo sivuuttaa nämä uhrit kun ne kiusaamisen uhrit yleensä kärsivät hiljaa. Kiusaaminen jättää kuitenkin syvät arvet, se kun tapahtuu juuri siinä iässä kun opitaan miten elämä tapahtuu, opitaan kaikki sosiaaliset kontrahdit ja elämänhallintataidot - hyvät ja huonot. Se ylen unplugged dokkari antaa aika hyvän kuvan mitä tällaisille kiusaamisuhreille kuuluu sitten 5-10 vuotta peruskouluhelvetin jälkeen.
 
Se tässä systeemissä on ongelmana. Kukaan ei voi puuttua. Ei opettaja, rehtori, poliisi eikä sosiaaliviranomainen. Tai no ainut mihin puututaan on sormien heiluttelu koulussa ja parhaimmassa tapauksessa kiusattu joutuu vaihtamaan koulua.

Sille ongelmanuorelle ei käytännössä tehdä mitään jos omat vanhemmat ei sitä pyydä. Nämä sitten päätyvät pahimmillaan lööppeihin.
Systeemissä on tosiaan vikaa ja monissa vanhemmissa varsinkin, sitä en kiistä, mutta siltikin on samalla ymmärrettävä että kaikkiin tilanteisiin on todella vaikea puuttua edes halutessaan, jos ei tiedä koko ongelmasta. Nuorilla on oma eettinen koodinsa, joka jostain syystä estää puhumasta ongelmista. Sitä tilannetta vaan kärsitään hiljaa.
 
Systeemissä on tosiaan vikaa ja monissa vanhemmissa varsinkin, sitä en kiistä, mutta siltikin on samalla ymmärrettävä että kaikkiin tilanteisiin on todella vaikea puuttua edes halutessaan, jos ei tiedä koko ongelmasta. Nuorilla on oma eettinen koodinsa, joka jostain syystä estää puhumasta ongelmista. Sitä tilannetta vaan kärsitään hiljaa.
Ei se eettinen koodisto siellä kouluissa mistään tyhjästä ilmasta muodostu. Siihen voisi aika paljon vaikuttaa, jos haluttaisiin. Tuskin myöskään sekään auttaa kun lapset tungetaan mahdollisimman nuorina mahdollisimman suurin joukoin tappelemaan tarhoihin elintilasta. Sama jatkuu sitten koulussa.
 
Omista luokkakavereista kolme on tappanut itsensä alle kolmekymppisenä. Yläaste oli aikoinaan yksi helsingin "kovimmista koululuista".
Siihen aikaan ei ollut "koulukiusaamista", oli vain poikien välistä kisailua.
 
Tuntuu että psykologia on puutteellinen nuorten kouluissa. Vai onko meillä puutteita jo kiusaamisen psykologian tutkimuksessa? Että ei ole tutkittu miten nuorten ihmisten suhteet toimivat koulussa ja mikä aiheuttaa kiusaamisen ja miten puuttua? Ei se koulupsykologi varmaan mahdottimia maksais ja maksais itsensä takaisin.

Mutulla jos penskan sais ymmärtää että se hetken kunnioitksen huuma jonka saa uhkailemalla ei ole mitään sen rinnalla jonka saa solmimalla oikeita suhteita. Oikeat suhteet vaativat sitten kyllä kanssa paljon enemmän työtä, niin ymmärrettävää jos joku vangitsee itsensä tuohon helppoon tiehen. Kun kaikki selän takana vihaavat, eikä ole oikeita kavereita, niin pakkohan se on samalla tyylillä jatkaa eteen päin.
 
Ei se eettinen koodisto siellä kouluissa mistään tyhjästä ilmasta muodostu. Siihen voisi aika paljon vaikuttaa, jos haluttaisiin. Tuskin myöskään sekään auttaa kun lapset tungetaan mahdollisimman nuorina mahdollisimman suurin joukoin tappelemaan tarhoihin elintilasta. Sama jatkuu sitten koulussa.
Joo, varmasti siihen voi vaikuttaa ja vaikutetaankin, mutta ei selvästikään tarpeeksi. Monin paikoin tuo on myös kustannuskysymys. Ei niitä jättisuuria luokkakokoja olisi olemattomalla valvonnalla ja loppuunpalaneilla opettajilla, jos olisi enemmän resursseja.

Se mikä minua tässä eniten pännii, on se että yleensä luokalla on korkeintaan pari täydellisen mätää omenaa, jotka tyrannisoivat loppuja ja näille ei vaan jostain syystä voida mitään. Ennen nämä olivat erityisluokilla tappelemassa keskenään, mutta nyt ei ole sitäkään mahdollisuutta, vaan kaikki kärsivät, jotta näitä ongelmatapauksia ei käsiteltäisi eri tavalla.

Tuntuu että psykologia on puutteellinen nuorten kouluissa. Vai onko meillä puutteita jo kiusaamisen psykologian tutkimuksessa? Että ei ole tutkittu miten nuorten ihmisten suhteet toimivat koulussa ja mikä aiheuttaa kiusaamisen ja miten puuttua? Ei se koulupsykologi varmaan mahdottimia maksais ja maksais itsensä takaisin.

Mutulla jos penskan sais ymmärtää että se hetken kunnioitksen huuma jonka saa uhkailemalla ei ole mitään sen rinnalla jonka saa solmimalla oikeita suhteita. Oikeat suhteet vaativat sitten kyllä kanssa paljon enemmän työtä, niin ymmärrettävää jos joku vangitsee itsensä tuohon helppoon tiehen. Kun kaikki selän takana vihaavat, eikä ole oikeita kavereita, niin pakkohan se on samalla tyylillä jatkaa eteen päin.
Sinne koulupsykologille pitäisi viedä porukkaa väkisin, jos meinaa saada sinne jotain alakouluikäisiä. Lisäksi siellä ongelmista kertomalla saa ihan saman vasikan leiman, minkä vuoksi niistä ei kerrota edes vanhemmille.

Sitä paitsi ne ongelmat ovat monesti lähtöisin jo kotoa. Koulussa ei voida korjata niitä ongelmia.
 
Se mikä minua tässä eniten pännii, on se että yleensä luokalla on korkeintaan pari täydellisen mätää omenaa, jotka tyrannisoivat loppuja ja näille ei vaan jostain syystä voida mitään. Ennen nämä olivat erityisluokilla tappelemassa keskenään, mutta nyt ei ole sitäkään mahdollisuutta, vaan kaikki kärsivät, jotta näitä ongelmatapauksia ei käsiteltäisi eri tavalla.
Meillä oli yläasteella kaksi tarkkailuluokkaa ja vaikka en kaikkien taustoja tiedä niin aika harva ( jos yksikään) niistä oli koulukiusaajia. Koulukiusaamista kyllä meidänkin koulussa oli, mutta ei kyllä millään tasolla samaa tasoa mitä lehdistä on tullut luettua. Ja kiusaamista kyllä suoritti ihan muut kuin tarkkiksella olevat.
Osa noista tarkkislaisista toki oli koulun ulkopuolella täysiä kusipäitä ja hakkasi jengillä porukkaa, mutta koulussa ei kyllä oireilleet. Muutama sen aikainen kaveri itseasiassa oli tarkkiksella ja hyvinkin reiluja kavereita.

Toki tämä on vain kolmen vuoden otanta yhdestä suomen monista kouluista, mutta ihan vain esimerkkinä.

Täälläkin on varmaan koulukiusattuja ja varmaan osaavat paremmin asiaa kommentoida, mutta kovin vaikea uskoa että tuo kiusaaminen tapahtuisi opettajien näkösällä. Eli ei niiden opettajien nyt niin hirveän helppo ole asiaan puuttua.
 
Sama täällä, tarkkiksella oli vähän näitä reppanoita ja pilottitakkiporukkaa jotka kyllä kylillä kännissä riehui, mutta käyttäytyivät koulussa asiallisesti ja olivat sellaisella persumaisella tavalla suoraselkäistä porukkaa. Alkoholi maistui ja vaikutuksen alaisena sitten ei kyllä jarrua löyty. Suurin mieleen jäänyt kusipää oli sellainen perinteinen "kovis" joka ei oikein osannut kommunikoida mitään kenenkään kanssa muuta kuin uhoamalla ja riitaa haastamalla. Noh, tämän kanssa itsekin tulin toimeen ja kyllähän sekin tapaus sitten joskus myöhemmin kärsi omista hölmöilyistään päätyen lähinnä pultsareiden kaveriksi.
 
Ei taida helpolla löytyä opettajaa tai rehtoria joka möyntää haastattelussa, että heidän koulussa on kiusaamis- tai väkivaltaongelma. Miksei? Koska kyseessä olisi PR-ongelma. Laittaisitko sinä lastasi helpolla kouluun jossa myönnetään olevan näitä ongelmia?

En tiedä miten rahaa jaetaan eri kouluihin (peruskoulu, ammattikoulu tai lukio), mutta olettaisin oppilasmäärän olevan yksi peruste. Vähemmän oppilaita --> vähemmän rahaa.
Jos joku tietää paremmin, olisi kiva kuulla perusteita rahoituksen jakamiseen.
 
Lisäksi siellä ongelmista kertomalla saa ihan saman vasikan leiman, minkä vuoksi niistä ei kerrota edes vanhemmille.
Lisäksi siinä on vahvasti mukana ylireagointia/vähättelyä ja muutakin rikkinäistä puhelinta. Muistan itse joskus kertoneeni ja avautuneeni, ja lopulta asia tuli vastaan jostain muualta aivan fantastisena versiona, joka ei juuri kuulostanut tutulta. Tämä siis muutenkin kuin varsinaisesti koulukiusaamiseen liittyvissä asioissa.

Lopulta siinä oppii vaikenemaan. Toki viittaan tässä lähinnä luokanvalvojaan/vanhempiin/terveystätiin/opinto-ohjaajaan. Mihinkään kuramoottorin vastaanotolle en muistaakseni koskaan erikseen mennyt puhumaan, vaikka joskus toki sellaiselle raahattiin, koska täytyyhän nyt homma käsitellä tasapuolisesti miästen kesken. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida helpolla löytyä opettajaa tai rehtoria joka möyntää haastattelussa, että heidän koulussa on kiusaamis- tai väkivaltaongelma. Miksei? Koska kyseessä olisi PR-ongelma. Laittaisitko sinä lastasi helpolla kouluun jossa myönnetään olevan näitä ongelmia?

En tiedä miten rahaa jaetaan eri kouluihin (peruskoulu, ammattikoulu tai lukio), mutta olettaisin oppilasmäärän olevan yksi peruste. Vähemmän oppilaita --> vähemmän rahaa.
Jos joku tietää paremmin, olisi kiva kuulla perusteita rahoituksen jakamiseen.
Kun on käynyt opettajankoulutuksen niin yleensä noista asioista alkaa olla sen verran hyvin selvillä, että oman jälkikasvun koulua ei tule valittua arpomalla. Säästyy paljolta kun pistää lapsen kouluun jossa ei ole ongelmia, muiden samanmielisten kanssa.
 
Kun on käynyt opettajankoulutuksen niin yleensä noista asioista alkaa olla sen verran hyvin selvillä, että oman jälkikasvun koulua ei tule valittua arpomalla. Säästyy paljolta kun pistää lapsen kouluun jossa ei ole ongelmia, muiden samanmielisten kanssa.
Missä päin Suomea koulun voi valita itse? Normaalisti kouluilla on "oppilaaksiottoalue" ja jos asut sen sisällä, niin menet siihen lähikouluun minkä alueelle mihin kuulut ja jos muutat, niin paikkakunnasta riippuen usein myös koulu vaihtuu (Helsingin malli). Poikkeuksena erityisluokat, terveysongelmat ja tilanteet, joissa osoite on useamman koulun alueella, jolloin voi ehkä olla valinnanvaraa, mutta mikään näistä ole yleinen tilanne.

Minkään pedagogisen opettajakoulutuksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, enkä kyllä ymmärrä että miten se vuosia sitten jossakin toisella paikkakunnalla käyty koulutus auttaisi muutenkaan tietämään mikä on minkäkin koulun tilanne? Kyllä se tieto tulee yleensä muuta kautta, kuin telepaattisesti koulutuksen perusteella.

Minullakin on pedagogista taustaa historiasta, mutta eipä ole siitä ollut mitään apua lasten koulun valinnassa, vaan onneksi ei ole tarvinnutkaan.
 
Missä päin Suomea koulun voi valita itse? Normaalisti kouluilla on "oppilaaksiottoalue" ja jos asut sen sisällä, niin menet siihen lähikouluun minkä alueelle mihin kuulut ja jos muutat, niin paikkakunnasta riippuen usein myös koulu vaihtuu (Helsingin malli). Poikkeuksena erityisluokat, terveysongelmat ja tilanteet, joissa osoite on useamman koulun alueella, jolloin voi ehkä olla valinnanvaraa, mutta mikään näistä ole yleinen tilanne.

Minkään pedagogisen opettajakoulutuksen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, enkä kyllä ymmärrä että miten se vuosia sitten jossakin toisella paikkakunnalla käyty koulutus auttaisi muutenkaan tietämään mikä on minkäkin koulun tilanne? Kyllä se tieto tulee yleensä muuta kautta, kuin telepaattisesti koulutuksen perusteella.

Minullakin on pedagogista taustaa historiasta, mutta eipä ole siitä ollut mitään apua lasten koulun valinnassa, vaan onneksi ei ole tarvinnutkaan.
No itsellä siitä koulutuksesta on apua ja on myös tuttua että miten sen koulun pääsee valitsemaan.
 
Kun on käynyt opettajankoulutuksen niin yleensä noista asioista alkaa olla sen verran hyvin selvillä, että oman jälkikasvun koulua ei tule valittua arpomalla. Säästyy paljolta kun pistää lapsen kouluun jossa ei ole ongelmia, muiden samanmielisten kanssa.

Mitä nämä ongelmat ovat, joita pyrit välttämään? Millaisia ovat sinun jälkikasvulle soveltuvan koulun samanmieliset lapset?
 
No itsellä siitä koulutuksesta on apua ja on myös tuttua että miten sen koulun pääsee valitsemaan.
Kuulostaa hieman kyseenalaiselta, jos jossakin pääsee suhteilla tai muuten vain kikkailemalla venkslaamaan koulua yleisen toimintaohjeen vastaisesti. Ei ihmekään jos kouluissa on ongelmia, kun tämä eriarvoisuuden esimerkki alkaa jo tässä vaiheessa. :D
 
Kikkailu parempiin kouluihin on usein helppoa kun valitsee aineita, joita vain paremmat tapaavat tarjota.
 
Kikkailu parempiin kouluihin on usein helppoa kun valitsee aineita, joita vain paremmat tapaavat tarjota.
Se, ja jonnekkin on 1-luokalle jo pääsykokeita ja toisiin paikkoihin pääsee rahalla.

Vaikeaa keksiä mistä rahankäytöstä saisi enemmän hyötyä, ellei laske jotain voittavaa lottokuponkia mukaan vertailuun.

Mutta tosiaan eniten tuosta pedagogisesta taustasta on hyötyä siinä kun selvittää mikä on se koulu johon haluaa lapsensa laittaa. Maallikolle voi näyttää vaihtoehdot ihan samanlaisilta, mutta toisessa onkin huomattavasti parempi oppimisympäristö.
 
Se, ja jonnekkin on 1-luokalle jo pääsykokeita ja toisiin paikkoihin pääsee rahalla.
Rahalla johonkin tiettyyn kouluun Suomessa? Peruskouluissa? Tästä voisi lehdistö kiinnostua, kun ei taida mennä ihan lain mukaan sellainen Suomessa.

Mutta tosiaan eniten tuosta pedagogisesta taustasta on hyötyä siinä kun selvittää mikä on se koulu johon haluaa lapsensa laittaa. Maallikolle voi näyttää vaihtoehdot ihan samanlaisilta, mutta toisessa onkin huomattavasti parempi oppimisympäristö.
Tämä on toki ihan selvää, mutta minun pointti oli, että aika harvassa tilanteessa loppujen lopuksi on oikeasti mahdollisuutta valita sitä koulua.

Eikä se ole aina niin yksinkertaista muutenkaan. Mm. tässä ihan hyvä uutisartikkeli, joka liippaa aihetta:


Lapsen persoona vaikuttaa paljon siihen, millaisessa kouluympäristössä hän oppii parhaiten.

– Kasvatustieteilijät puhuvat esimerkiksi isosta kalasta pienessä lammikossa. On lapsia, jotka loistavat parhaiten ihan tavallisessa koulussa. Toiset motivoituvat siitä, että näkevät paljon toisten pärjäämistä.

Koulut eivät myöskään ole taustansa vankeja vaan monet niistä ylittävät taustaodotukset.

– (Helsingin) Roihuvuoren ala-aste nostettiin mediassa esimerkiksi koulusta, josta hakeudutaan poikkeuksellisen paljon pois. Koulu on kuitenkin valtavan suosittu sen käyneiden perheiden keskuudessa. Roihuvuori on myös alueena esimerkki vanhasta lähiöstä, johon on alkanut tulla uudenlaista säpinää, ja kehittämisen henki on vahva

– Myös Vesala on saanut paljon kielteistä julkisuutta. Koulu on kuitenkin aktiivinen ja osallistuva, vanhempien arviot koulusta ovat hyvin positiivisia, ja koulua kehutaan kyläkoulumaisesta hengestä.

– Ja Oulunkylä on tavallinen alue, jossa näkyy valtava into kehittää opetustyötä. Lukio tuottaa hyviä tuloksia suhteellisen matalilla sisäänpääsyrajoilla.

Berneliuksen neuvo vanhemmille on yksinkertainen.

– Menkää rohkeasti käymään kouluissa ja tapaamaan opettajia. Suomalaiset ovat tässä vielä tosi arkoja. Vanhemmat voivat yhdessä osallistua koulun kehittämiseen sen sijaan, että lähdetään merta edemmäs kalaan.
 
Viimeksi muokattu:
Rahalla johonkin tiettyyn kouluun Suomessa? Peruskouluissa? Tästä voisi lehdistö kiinnostua, kun ei taida mennä ihan lain mukaan sellainen Suomessa.
Pistä poliisille/lehdistölle vinkkiä menemään: https://turunsteinerkoulu.fi/oppilaat/luokat-1-9
Mikä laki se mahtaa olla joka tuon kieltäisi?

Mutta tämä menee hieman offtopiciksi. Toki jos ei halua että omaa lasta kiusataan niin kouluvalinta on toimivaa ennaltaehkäisyä.
 
Pistä poliisille/lehdistölle vinkkiä menemään: https://turunsteinerkoulu.fi/oppilaat/luokat-1-9
Mikä laki se mahtaa olla joka tuon kieltäisi?

Mutta tämä menee hieman offtopiciksi. Toki jos ei halua että omaa lasta kiusataan niin kouluvalinta on toimivaa ennaltaehkäisyä.
Lain mukaan perusopetuksen pitää olla Suomessa ilmaista. Luulin että oli puhe verovaroin tuotetusta julkisesti koululaitoksesta, eikä yksityiskouluista, jollaisia Steinerkoulut käsittääkseni ovat. Jos johonkin oman oppilaaksiottoalueen ulkopuoliseen kunnan kouluun pääsisi rahalla, niin siitä nousisi varmasti äläkkä. Kyllä sitä varmasti tapahtuu jossakin määrin hyväveliverkostojen kautta, mutta julkisesti sellaisista ei sovi puhua.

Steinerkouluissa tuota lain asettamaa rajoitusta kierretään lukukausimaksujen sijaan kannatusyhdistysten tukimaksuilla ja muulla paikoin vähän kyseenalaisellakin varainhankinnalla, mutta siinä mielessä olit oikeassa että tavallaan noihin tosiaan pääsee rahalla.

Tässä ketjussa ei ole syytä keskustella syvällisemmin siitä mitä mieltä on Steinerkoulujen ideologiasta ja opetusmenetelmistä, mutta minä en kuitenkaan haluaisi omia lapsiani sinne ja tavallaan on hieman kyseenalaista, että näitä yleisestä opetussuunnitelmasta poikkeavia lahkotyyppisiä kouluja ylipäätään saa pyörittää Suomessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 843
Viestejä
4 548 908
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom