Ymmärrän että tämä voi olla hyvin henkilökohtainen asia mutta siitä huolimatta toivon että pyrkisit katsomaan asioita hieman kauempaa.
Valitettavasti olen sitä mieltä että pojallasi että sinulla oli jokin syy mikä erotti teidät muusta ryhmästä ja aiheutti kiusaamisen.
Ns. kiusaaja tyypillä on yleensä motiivi kiusaamiselleen. ( Usein oma paha olo.) Mutta ei oikeutta kiusata, niin vain tapahtuu. Kiusaaja tyyppi usein kokeilee kiusata useita ryhmän jäseniä mutta kiusaamisen kohteeksi joutuvat tyypit joiden kiusaamiseen muu ryhmä antaa tuen ja usein myös itse osallistuen kiusaamiseen.
Kiusaajalla on aina motiivi kiusaamiselle. Ja olen myös samaa mieltä, että kiusan kohteeksi joutumiselle on myöskin jokin syy, mutta se voi olla mikä tahansa luonnollisesti tai väkisin keksitty asia. Kiusaajat etsivät väkisin syitä aloittaa jonkun kiusaaminen. Itse voit olla täysin normaali henkilö, mutta se ei vaadi kun sen yhden lipsahduksen ja sitten oletkin jo kohteena.
Itse olin armeijassa ja meidän tuvassa sattui olemaan juurikin näitä suurisuisia pässejä, jotka puhuivat niin kuin nämä kovikset aina, riideltiin puhelimessa tyttökaverin kanssa ja aina kun iltavapaat koitti niin olitiin kuppia otettu. Kaikesta valitettiin ja oman tuvan eli "porukan" sisällä aina kommentoitiin jonkun kävelytyyliä tai mitä tahansa mistä voi valittaa.
Se laukaiseva tekijä miten itse jouduin ns. kiusan kohteeksi oli se, että en tiennyt jonkin ilmeisesti tärkeän urheilijan nimeä tai mitään hänen urastaan.
Tämä riitti, että minua voitiin pitää käytännössä idioottina ja vitsi jatkui siten, että minulta tultiin aina kysymään ihmisten nimiä ja niin kauan kysyttiin, kunnes en tiennyt ja se oli hauskaa...
Pikkuhiljaa alkoi kaverit vähentyä ja sitten sitä alkoi miettiä mitä Aukki 2 voisi tehdä, ettei näiden idioottien kanssa tarvitsisi enää olla ja lähdin sitten erikoiskoulutus huolto kurssille ja ongelma ratkesi pariksi kuukautta.
Sitten palattiin takaisin alkuperäisiin komppanioihin ja arvatkaas mikä siellä odotti.
Tarina loppuu kuitenkin sillä tavalla iloisesti, että pioneerikomppanjan huoltoaliupseerina minulla oli melko paljon valtaa mitä toimitettiin ja minne, pidin kyllä huolen siitä, että kyseisten herrojen ryhmä sai kylmää ruokaa tai hiukan vähemmän kuin muut sekä aina jos sain jotain päättää niin heiltä otettiin aina pois.
Tästä jouduin kerran puhutteluun ja hymyhän tuossa kapiaiselle tuli, kun kerroin että on tälle ihan hyvä syy ja asia otettiin käsittelyyn pennalismista.
Sanotaan näin, että loppua kohden se ns. vittuilu väheni, mutta ei ikinä kadonnut.
Mutta mietitään mistä asia lähti liikkeelle ja kuinka tämä jatkui lähes puoli vuotta. Kyseessä on kuitenkin aikuisia ihmisiä, mutta kyllä sieltä ne tutut ei mene kotona hyvin syystä tai toisesta piirteet sieltä näkyivät.
En tiedä sitten oliko so myös sitä turhautumista, kun on jouduttu armeijaan ja ei asiat menekkään oman tahdon mukaan.
Mutta tuosta sinun tekstistä saa sen käsityksen, että kiusatuilla on aina jokin selvä tekijä mikä johtaa kiusaamiseen. Joillakin ihmisillä on, mutta niin kuin omassa tapauksessa siihen ei tarvittu, kuin se että jotkin ihmiset tietää jotkin asiat paremmin kuin muut, mutta logiikalla tässä tapauksessa ei ollut mitään merkitystä.