• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Koulukiusaaminen

Opettaja ei voi erottaa lasta määräaikaisesti. Rehtorikaan ei pidempään.
Eli asiaan voidaan vaikuttaa, jos on tahtotilaa.

Eli niiden pitäisi jättää kaikkien muiden lasten opetus protestiksi, jolloin ne tavalliset työssäkäyvät joutuisi jäämään kotiin hoitamaan omaa ala-asteikäistä lastaan (palkatta) siihen asti että protesti päättyy?

Ja tämä olisi kaikkien niiden muiden vanhemmille ok toimenpide, että ottavat palkatonta vapaata tällaisen asian takia.
Opetuksen järjestäjän ja kunnan sun muiden instanssien tehtävä on sitten ratkoa tilanne, missä tämä opetus toteutetaan sillä välin.
 
Jos sinun lapsella olisi pienenä pieni neurologinen ongelma joka näkyy siinä että maltti pettää ihan yllättäen, ja muuten on suhtkoht normaali, haluaisitko että
a) Kunta ei suostu opettamaan lastasi vaan vaatii juuri sinun jäämään kotiopettamaan ja huolehtimaan 24/7 arjesta
b) Lasu ottaa lapsesi huostaan ja pistää sisäoppilaitokseen koska et ole kasvattanut lastasi
c) Saat sakkoja (tuntuvia) joka kerta kun lapsesi käyttäytyy ei toivotulla tavalla?
d) Poliisi lopettaa lapsesi kuten sen raivostuneen koirankin?
e) Kaikkien ylläolevien yhdistelmä, eli jos sakko, pakotettu kotikoulu ja vanhemmilta poisotto ei auta, niin nappi otsaan?

Vai mitä toivoisit että tässä tilanteessa toimittaisiin? Lapsi siis on 90-99% tilanteissa normaali, mutta kun kuppi menee nurin niin sitten se on tota et puree ja lyö, ja joku ala-asteikäinen. Mitä pitäisi tehdä?
Ainakin ennen minun lapsuudessani oli erityisluokkia? onko enään sellaisia :D
 
Ainakin ennen minun lapsuudessani oli erityisluokkia? onko enään sellaisia :D
Minun aikaan näitä häiriköitä kannettiin oikealta ja vasemmalta erityisluokkiin ja eri kouluihin, jotta saatiin nämä häirikköoppilaat jotka yleensä toimivat ryhmissä erilleen toisistaan.
 
Eli asiaan voidaan vaikuttaa, jos on tahtotilaa.
Opetuksen järjestäjän ja kunnan sun muiden instanssien tehtävä on sitten ratkoa tilanne, missä tämä opetus toteutetaan sillä välin.

Niiden tehtävä on/velvollisuuteen kuuluu jne.... Mutta sitä kaikki hokevat. Käytännössä siis miten on se mitä kyselen. Se yksi tapaus oli että jopa 10-15 nuorisoporukka käy häiriköimässä myös kotipihalla. Se nyt ei mitenkään enää ole open/reksin toimivalta-aluetta.

Mitä niille pitäisi tehdä, ja mitä haluaisit että tehtäisiin jos yksi niistä olisi oma lapsesi. Sitä voi hokea maailman tappiin että "niiden velvollisuus on..", mutta noin oikeasti, mitä tossa tilanteessa pitäisi eri instanssien tehdä ja mitä haluaisit että ne tekevät jos yks häirikkö on sun oma lapsi joka nyt lähtee pöljyyksissään kaverilaumojen mukaan.

Se on ihan nyt kaikille selvää että mitä laissa lukee, mutta jos se ei auta että ope/reksi/sossu tekee mitä niiden pitää tehdä ja se ei nyt vaan auta. Niin mitä pitäs tehdä? Ratkaisuehdotuksia?
 
Niiden tehtävä on/velvollisuuteen kuuluu jne.... Mutta sitä kaikki hokevat. Käytännössä siis miten on se mitä kyselen. Se yksi tapaus oli että jopa 10-15 nuorisoporukka käy häiriköimässä myös kotipihalla. Se nyt ei mitenkään enää ole open/reksin toimivalta-aluetta.

Mitä niille pitäisi tehdä, ja mitä haluaisit että tehtäisiin jos yksi niistä olisi oma lapsesi. Sitä voi hokea maailman tappiin että "niiden velvollisuus on..", mutta noin oikeasti, mitä tossa tilanteessa pitäisi eri instanssien tehdä ja mitä haluaisit että ne tekevät jos yks häirikkö on sun oma lapsi joka nyt lähtee pöljyyksissään kaverilaumojen mukaan.

Se on ihan nyt kaikille selvää että mitä laissa lukee, mutta jos se ei auta että ope/reksi/sossu tekee mitä niiden pitää tehdä ja se ei nyt vaan auta. Niin mitä pitäs tehdä? Ratkaisuehdotuksia?
Annoin sinulle jo niitä ratkaisuehdotuksia, mutta tämä asia nyt pyörivän ympyrää. Nytkin asian ratkaisemiseksi vaadiittiin se, että asiaa käytiin valtakunnan tasolla median kautta, että jotain tapahtui.

Minun lapseni ei tällaista perseilyä kauaa jatkaisi, siitä voit olla varma. Jos jollain perheellä ei sitten ole aseita ratkaista tai puuttua tilanteeseen, niin meillä on koulukodin kaltaisia instansseja sitä varten.
 
Annoin sinulle jo niitä ratkaisuehdotuksia

No en huomannut ratkaisuehdotusta joka ongelman ratkaisisi.

Ja vastasit siihenkin että jos kyseessä olisi oma lapsesi niin että "ei sun lapsi kyllä". Mut jos se tekisi siitä huolimatta. Mitä haluaisit että asialle tehtäisiin? Siinä on se pohja miten asia ratkaistaisiin, että miten "ei mun lapsi" porukka sanoo mihin toimenpiteisiin suostuisivat ihan valittamatta jos tilanne on vakava.

Jos sun lapsella esimerkiksi olisi se mitä sanoin aikaisemmin, neurologinen ongelma joka saa aikaan sen että on lähes 100% tilanteissa normaali ja joskus saa hillittömän raivarin, niin pitäisikö sinun maksaa sille henkilökohtainen avustaja kouluun vain kunnan velvoittaa sinun pysyvän mukana koulupäivien ajan vai mitä?

Kun sanoit että "Minun lapseni ei tällaista perseilyä kauaa jatkaisi, siitä voit olla varma. " Niin miten hoitaisit asian? Jos se kuitenkin jatkaisi. Niin mitä tekisit ettei varmasti jatka?
 
No en huomannut ratkaisuehdotusta joka ongelman ratkaisisi.

Ja vastasit siihenkin että jos kyseessä olisi oma lapsesi niin että "ei sun lapsi kyllä". Mut jos se tekisi siitä huolimatta. Mitä haluaisit että asialle tehtäisiin? Siinä on se pohja miten asia ratkaistaisiin, että miten "ei mun lapsi" porukka sanoo mihin toimenpiteisiin suostuisivat ihan valittamatta jos tilanne on vakava.
Luetko sinä näitä viestejä ollenkaan? Edellisessä viestissä oli vastaus kysymykseesi. Koulukotiin, huostaanotto ja mitä näitä nyt on, jos ei perheessä ole voimavaroja tai keinoja asiaa ratkaista.
 
Ongelmanahan näissä ei ole se rehtori tai opettajat vaan kunnat. Kunnat pyrkivät viimeiseen asti eväämään kaikki ylimääräiset tukikeinot pois sillä se on kallista.

Ja sitten se ylempi ongelma löytyy valtion tasolta, kun opetushallitus linjailee erilaisia inkluusiomalleja, kasvattaa luokkakokoja yms.
Ja lopulta kaiken takaa löytyvät ne poliitikot. Heiluttavat käsiään ja säätävät asiasta paskoja lakeja milloin minkäkin aatteen nimessä.

Lisää oppilaita, opettajien luvalliset mahdollisuudet toimiin hyvin rajalliset, lisää itsemääräämisoikeutta oppilaille, sote-rahat tietty minimiin ja rikosoikeuttakin sorkitaan vielä sen verran, että minimoidaan rangaistukset säästösyistä ja ihmisoikeuksien vuoksi. Nämä kaikki vaikuttavat siihen, että sitä oireilevaa nepsy-lasta ei haluta siirtää pienryhmään kuin nytkin vasta pakon edessä. Koulukodit eivät ole näin helpoille tapauksille ja niihinkin on massiiviset jonot.

Tämä tapaus kuvastaa hienosti nyky-Suomea, jossa rahaa on kaikkeen muuhun paitsi peruspalveluihin.
 
Luetko sinä näitä viestejä ollenkaan? Edellisessä viestissä oli vastaus kysymykseesi. Koulukotiin, huostaanotto ja mitä näitä nyt on, jos ei perheessä ole voimavaroja tai keinoja asiaa ratkaista.

Ja se ei ole rehtorin eikä open saamattomuutta jos tota ei toteudu.

Mut miten haluaisit että asia hoidetaan jos sun se lähes normaali lapsi ois tuolla pihalla rääpimässä päätään ja uhkailemassa tai sillä ois sellainen nepsyoire että raivostuu välillä? Muuten ihan kunnollinen?

Sanoit että hoitaisit että niin ei käy, niin miten?
 
Ja se ei ole rehtorin eikä open saamattomuutta jos tota ei toteudu.
Annoin tähän jo vastaukset yllä.

Mut miten haluaisit että asia hoidetaan jos sun se lähes normaali lapsi ois tuolla pihalla rääpimässä päätään ja uhkailemassa tai sillä ois sellainen nepsyoire että raivostuu välillä? Muuten ihan kunnollinen?

Asia mihin kysyit vastausta oli, että miten vanhempien pitäisi toimia jos lapsesi olisi vastaavassa tilanteessa ja annoin siihenkin vastauksen. Mun osalta tämä oli tässä, kun toisella jää vastaukset lukematta.
 
Asia mihin kysyit vastausta oli, että miten vanhempien pitäisi toimia jos lapsesi olisi vastaavassa tilanteessa ja annoin siihenkin vastauksen. Mun osalta tämä oli tässä, kun toisella jää vastaukset lukematta.

En, vaan kysyin miten sinä toimisit jos "kroonikko" olisi oma lapsesi. Siihen et vastannut muutakuin että sanoit että sun muksulla se homma loppuisi saman tien. Luulen että aika moni ihan fiksun mutta harhateille joutuneen tai nepsy-lapsen vanhempi haluaisi sen vinkin että miten se homma loppuu. Niin ois kiva että kertoisit miten sen itse lopettaisit oman lapsesi kohdalla.
 
En, vaan kysyin miten sinä toimisit jos "kroonikko" olisi oma lapsesi. Siihen et vastannut muutakuin että sanoit että sun muksulla se homma loppuisi saman tien. Luulen että aika moni ihan fiksun mutta harhateille joutuneen tai nepsy-lapsen vanhempi haluaisi sen vinkin että miten se homma loppuu. Niin ois kiva että kertoisit miten sen itse lopettaisit oman lapsesi kohdalla.
Kurilla nämä asiat on minun lapsuudessani ratkaistu ja ihan lainkuuliaisia ihmisiäkin kasvoi perheestä/suvusta, nykymittapuulla ihan adhd tapauksistakin. Jos taas perhe on voimaton asian suhteen, niin sitä varten on instansseja, jotka ottavat sitten vastuun kasvatuksesta, kuten jo yllä totesin.
 
Kurilla nämä asiat on minun lapsuudessani ratkaistu ja ihan lainkuuliaisia ihmisiäkin kasvoi perheestä/suvusta, nykymittapuulla ihan adhd tapauksistakin. Jos taas perhe on voimaton asian suhteen, niin sitä varten on instansseja, jotka ottavat sitten vastuun kasvatuksesta, kuten jo yllä totesin.

Eli jos kuri ei auta vaikkapa nepsy-lapseesi joka on sen 99% ajasta kunnolla ja sitten saa raivareita, niin haluaisit että se huostaanotettaisiin muualle?

Ja milläs vuosikymmenellä nämä asiat ratkaistiin kurilla niin että kiusaamista ei kouluissa ollut, eikä väkivaltaa kaduilla?

Miten käytännössä kurittaisit lastasi joka ois vaikka siinä siviiliajan häirikköporukassa toisen kerran, kun kerrasta ei uskonut? Että sitten uskoisi kun kurilla asia järjestyy?
 
Eli jos kuri ei auta vaikkapa nepsy-lapseesi joka on sen 99% ajasta kunnolla ja sitten saa raivareita, niin haluaisit että se huostaanotettaisiin muualle?
Äärimmäisessä tapauksessa näin, kuten varmaan jonkun kestohäirikön kohdalla on, jos 24 vanhempaa vetää oppilaansa pois koulusta toistuvasta koulussa/kouluympäristössä tapahtuvasta syystä ja lapsen perhe on aseeton lapsensa suhteen. Sitten on lievempiä vaihtoehtoja, kuten koulukodit, erityisluokat tai koulun vaihto.

Ja milläs vuosikymmenellä nämä asiat ratkaistiin kurilla niin että kiusaamista ei kouluissa ollut, eikä väkivaltaa kaduilla?
70-80 -luvulla näitä kestohäiriköitä kannettiin oikealta ja vasemmalta erityisluokkiin, ryhmiin ja kouluihin. Toisinaan näiden ongelmatapausten lasten vanhemmatkin pyrkivät erottamaan lapsensa toisistaan (yleensä häiriköt koostuivat muutamista lapsista, joiden yhdessäolo ruokki perseilyn kierrettä) ja laittoivat käymään eri kouluja koulurauhan ylläpitämiseksi, ilmeisesti ennen arvostettiin koulurauhaa ja oman lapsenkin oppimiskykyä ja tavoitteita enemmän. Kyllä sinäkin näiden tyhmien kysymysten sijaan ymmärrät sen, että ei se de facto poista kiusaamista Suomesta, mutta se lähettää vakavan signaalin seuraamuksista.

Mutta omalta osaltani tämä nyt oli tässä, ota tai jätä.
 
Miten käytännössä kurittaisit lastasi joka ois vaikka siinä siviiliajan häirikköporukassa toisen kerran, kun kerrasta ei uskonut? Että sitten uskoisi kun kurilla asia järjestyy?
Itseasiassa tässäkin on suomen laissa ongelmaa, että fyysiselle kurittamiselle on nollatoleranssi laissa, josta seuraa sakkoa. Sekään laki ei oikein toimi sellaisiin jotka kasvoivat villeiksi. Fyysinen kurittaminen pitäisi olla lailla sallittua kunhan siinä ei aiheuteta fyysisiä vammoja toiselle. Se vaan on hankala riittävän selvästi sanoittaa lakiin että mikä on sallittua ja mikä ei, siksi varmaan laitettu tälläinen typerä nollatoleranssi.

Joku villi teini joka vanhempia uhmaten olisi lähdössä pois kotoa hillumaan jonnekkin kaduille, niin eihän sitä kotona pidä jos se on hieman sekopää (eikä puhetta usko) ilman että se täyttäisi fyysisen kurittamisen tunnusmerkit.

Käytännöss siis jos tuollainen sekopää lapsi sekoilee koulussa ja häiriköi, niin sen tarvitsee vain sanoa koulussa jollekkin että vanhemmat kuritti -> opettaja kertoo eteenpäin -> asia menee todennäköisesti poliisille ja vanhemmille/vanhemmalle tulee sakkoa josta sitten seuraa se että myös vanhemmat ovat täysin hampaattomia jos kusivat asiat jo nuorempana tai lapsen päässä vaan jotain on erilailla kuin keskimäärin.
 
Joku villi teini joka vanhempia uhmaten olisi lähdössä pois kotoa hillumaan jonnekkin kaduille, niin eihän sitä kotona pidä jos se on hieman sekopää (eikä puhetta usko) ilman että se täyttäisi fyysisen kurittamisen tunnusmerkit.
Nykymittapuulla "verbaalisella väkivallalla" näitä hillujia ja muita ongelmatapauksia saatiin monesti ainakin pois kiusaamasta tiettyjen perheiden lapsia tai pois tietyiltä alueilta (pois silmistä). (kyseessä näiden häiriköiden kohdalla ei ollut joku yksittäistapaus, vaan hyvin pitkään jatkunut kierre.)
 
Viimeksi muokattu:
Eli jos kuri ei auta vaikkapa nepsy-lapseesi joka on sen 99% ajasta kunnolla ja sitten saa raivareita, niin haluaisit että se huostaanotettaisiin muualle?
Niin, joskus käy näin että päässä vaan on vikaa. On niitä koirissakin mielenvikaisia joka johtuu niiden "jalostamisesta". Esimerkiksi joillakin ihmisillä kulttuuriin kuuluu sisäsiittoisuus, siis se että sukulaisten kanssa lasten tehtailu on maan tapa.


Yksi asia on valvoa tätä ja etenkin tiedottaa ihmisille että serkun kanssa (puhumattakaan lähemmän sukulaisen kanssa) lapsen tekeminen on laitonta ja tyypillisesti aiheuttaa sairauksia ja henkistä vajavaisuutta.

Näinhän ei ole tästä tapauksesta nyt sanottu ja toivottavasti alkusyynä lapsen vaikeuksille ei ole esim. se että kyseessä on veljen kanssa tehty lapsi.

Asiasta tiedottaminen kansakunnan tasolla voisi ainakin auttaa siihen ettei näistä syistä johtuvat ongelmat jatkuisi tietyillä väestöryhmillä.
 
Kurilla nämä asiat on minun lapsuudessani ratkaistu ja ihan lainkuuliaisia ihmisiäkin kasvoi perheestä/suvusta, nykymittapuulla ihan adhd tapauksistakin. Jos taas perhe on voimaton asian suhteen, niin sitä varten on instansseja, jotka ottavat sitten vastuun kasvatuksesta, kuten jo yllä totesin.
Kurilla joo ne autistit hakataan nurkkaan kuin Natsi-Saksassa. Nappi sitten otsaan, jos ei sopeudu :thumbsdown:

Meillä oli ala-asteella tod näk aika vahvasti autistinen poika jota toiset kiusasi siihen pisteeseen, että eskaloitui pulpetin heittämisellä ja painilla. Provosoijat pääsivät lähes täysin seuraamuksitta, mutta tappelu sinänsä laittoi kiusaamiselle stopin, kun tuli osumaa. Nykyäänhän tuota kiusattaisiin jatkossa ärsyttäen aina vaan enemmän ja enemmän, minkä jälkeen paha väkivaltainen joutuu sivuun. Yläasteella ja lukiossa soitellaan poliisille mukamas pelokkaina siitä mitä toinen tekee ja tapetaan haaveet joistain urapoluista, jos joku idiootti uskoo kiusaajia.
 
Kurilla joo ne autistit hakataan nurkkaan kuin Natsi-Saksassa. Nappi sitten otsaan, jos ei sopeudu :thumbsdown:
Jos sinulle kuri tarkoittaa ainoastaan lapsen turpaan vetoa tai nappia otsaan, niin kai sitten. Monesti se kuri tarkoitti sitä, että poistetaan vapaa-ajan ja kavereiden näkemisen mahdollisuutta, kotiarestia, kotitöitä, viikkorahan ja muiden luksustuotteiden, vempaimien, harrastusten tai toiveiden rajoittamista/poistamista jne. Ennen vanhemmilla, opettajilla, poliisilla jne oli ilmeisesti jotain auktoriteettiä, eikä odotettu/oletettu silkkihansikkain kohtelua.
 
Viimeksi muokattu:
No on kyllä taas munatonta jos ei muutamaa teiniä saada ojennukseen. Kaikki levittelee taas käsiään kunnes joku pääsee hengestään. Sitten taas ihmetellään, että kuinkas tässä nyt näin kävi.
Näitä tällasia tapauksia pitäs ottaa huostaan jonnekin lastenkotiin aina 1 kerrallaan 2 - 4 viikkoa. Ei nettiä tai puhelinta.jne.
Vois alkaa hieman sana kiertää ja pelleily loppuu.
 
Jos sinun lapsella olisi pienenä pieni neurologinen ongelma joka näkyy siinä että maltti pettää ihan yllättäen, ja muuten on suhtkoht normaali, haluaisitko että
a) Kunta ei suostu opettamaan lastasi vaan vaatii juuri sinun jäämään kotiopettamaan ja huolehtimaan 24/7 arjesta
b) Lasu ottaa lapsesi huostaan ja pistää sisäoppilaitokseen koska et ole kasvattanut lastasi
c) Saat sakkoja (tuntuvia) joka kerta kun lapsesi käyttäytyy ei toivotulla tavalla?
d) Poliisi lopettaa lapsesi kuten sen raivostuneen koirankin?
e) Kaikkien ylläolevien yhdistelmä, eli jos sakko, pakotettu kotikoulu ja vanhemmilta poisotto ei auta, niin nappi otsaan?

Vai mitä toivoisit että tässä tilanteessa toimittaisiin? Lapsi siis on 90-99% tilanteissa normaali, mutta kun kuppi menee nurin niin sitten se on tota et puree ja lyö, ja joku ala-asteikäinen. Mitä pitäisi tehdä?
Tällainen lapsi kuuluu hoitoon eikä kouluun. On se nyt saatana että yhden kakaran oikeuksien pitäisi mennä muiden koulun 300 oppilaan oikeuksien edelle.
 
Jos sinun lapsella olisi pienenä pieni neurologinen ongelma joka näkyy siinä että maltti pettää ihan yllättäen, ja muuten on suhtkoht normaali, haluaisitko että
a) Kunta ei suostu opettamaan lastasi vaan vaatii juuri sinun jäämään kotiopettamaan ja huolehtimaan 24/7 arjesta
b) Lasu ottaa lapsesi huostaan ja pistää sisäoppilaitokseen koska et ole kasvattanut lastasi
c) Saat sakkoja (tuntuvia) joka kerta kun lapsesi käyttäytyy ei toivotulla tavalla?
d) Poliisi lopettaa lapsesi kuten sen raivostuneen koirankin?
e) Kaikkien ylläolevien yhdistelmä, eli jos sakko, pakotettu kotikoulu ja vanhemmilta poisotto ei auta, niin nappi otsaan?

Vai mitä toivoisit että tässä tilanteessa toimittaisiin? Lapsi siis on 90-99% tilanteissa normaali, mutta kun kuppi menee nurin niin sitten se on tota et puree ja lyö, ja joku ala-asteikäinen. Mitä pitäisi tehdä?
Erityisluokka on oikea. Nykyään se on tuen malli eniten tarvitseville omassa luokassa, korkeintaan 10 oppilasta. Lievemmät tapaukset voidaan hoitaa yleisessä luokassa avustajan kanssa.
 
Tällainen lapsi kuuluu hoitoon eikä kouluun. On se nyt saatana että yhden kakaran oikeuksien pitäisi mennä muiden koulun 300 oppilaan oikeuksien edelle.

Tästä samaa mieltä. Jos olisi oma lapsi, olisin todennäköisesti kusipää, ja pistäisin muut kärsimään, mutta ei näin saa antaa ihmisten tehdä. Lapsi erityiskouluun ja jos ei ole rahaa, niin huostaanotto ja koulukotiin.

Edelleen, jos olisi oma lapsi, niin olisin kaikkea tätä vastaan, mutta sitten vaan minut pitäisi opettaa tavoille/huostaanottaa lapsi, että suurin osa ei kärsi minun lapsestani. Kyllä minäkin oman lapseni etua ajaisin, mutta kun se ei ole paras ratkaisu ongelmaan, niin ei pidä antaa lapsen häiritä muita.

Ja vastasit siihenkin että jos kyseessä olisi oma lapsesi niin että "ei sun lapsi kyllä". Mut jos se tekisi siitä huolimatta. Mitä haluaisit että asialle tehtäisiin? Siinä on se pohja miten asia ratkaistaisiin, että miten "ei mun lapsi" porukka sanoo mihin toimenpiteisiin suostuisivat ihan valittamatta jos tilanne on vakava.

Jos sun lapsella esimerkiksi olisi se mitä sanoin aikaisemmin, neurologinen ongelma joka saa aikaan sen että on lähes 100% tilanteissa normaali ja joskus saa hillittömän raivarin, niin pitäisikö sinun maksaa sille henkilökohtainen avustaja kouluun vain kunnan velvoittaa sinun pysyvän mukana koulupäivien ajan vai mitä?

Kun sanoit että "Minun lapseni ei tällaista perseilyä kauaa jatkaisi, siitä voit olla varma. " Niin miten hoitaisit asian? Jos se kuitenkin jatkaisi. Niin mitä tekisit ettei varmasti jatka?

Ylempänä vastasin, että olisin kusipää ja vaatisin kaikkea. Ja en todellakaan omista rahoista maksaisi mitään avustajaa, vaan hakisin kunnan rahoittamaan sen. Lisäksi tämä pitäisi olla verorahoista maksettu palvelu, vammaisetkin saavat henkilökohtaisen avustajan arkeaan tukemaan kunnan/valtion maksamana.

Itsehän hakisin lapselleni kaikkia mahdollisia tukijärjestelyjä, ja pistäisin muut maksamaan ne. En kyllä tiedä, pistäisinkö kiusaamaan 300 muuta oppilasta, jos en saa sitä vaatimaani erityiskoulua, mutta ehkä..

Nyt kun ei ole nepsylapsia, niin voin vain spekuloida, mutta se olisi suuremmin moraalisesti oikein, että minut pakotettaisiin tekemään valintoja, jotka ei maksa pienelle kunnalle maltaita. Tietenkin olisin tästä ihan toista mieltä, jos olisin itse tässä vastaajana.

Yhteiskunnalle olisi kuitenkin parasta, että mentäisiin enemmistön ehdoilla.
 
Ohhoh. Niin hyvin tässäkin kinassa näkyy että mikä laita janoaa vain loputtomia oikeuksia, vaikka yksi mielenvikainen terrorisoi koko lopun luokan, niin pakko vain suvaita. Vai johtuuko tämä kaikki loputon suvaitseminen taas häirikön etnisestä taustasta?
Mutta eipä tällaisten ääriajattelijoiden kanssa tarvitse asiasta jänkätä. Väkivaltaiset mielenvikaiset ei kuulu samaan kouluun terveiden oppilaiden kanssa.

1694593345287.png
 
Tässä tapauksessa ei muuten ollut kyse kiusaamisesta. Vaan inkluusion nimissä oli laitettu kehitysvammainen poika normi luokalle. Tuolle pojalle oli suositeltu jo ennen kouluun menoa erityiskoulua mutta ei vanhemmat ollut suostunut laittamaan lastaan sinne. Tuo on yleinen ongelma että vanhemmat eivät pysty myöntämään itselle että oma lapsi ei pärjää normaalissa koulussa.
 
Ylempänä vastasin, että olisin kusipää ja vaatisin kaikkea.

Hyvä ja rehellinen vastaus, koska noin ihmiset oikeasti toimivat.

Ja kun asiat ei tosiaan ole mitenkään yksiselitteisiä. Iso osa noista "puree ja lyö" alakoulussa tapauksista on ihan muuten normaaliälyisiä, eli tunteidensäätelyruuvi on vielä kehittymättä tai tosiaan jonkun neurologisen syyn takia se ei kunnolla kehity ennen kuin ehkä aikuisiällä.

Sama tenava voi olla luokan keskitasoa tai ylempänä oppimistuloksissa, mutta kun joku ohittaa ruokajonossa niin raivo on valmis.

Sitten tarjolla on paikka "apukouluun", mutta ei sekään ole oikea mesta jos tosiaan muuten on kunnossa paitsi hermo pitää kun uhmaikäisellä. Monilla se sitten korjaantuu murrosiän loppupuolella, mut alakoulussa noita viivetapauksia on aika paljon.

Hassua sellainen jolla on kapasiteettia muuten olisi pistää "kehareiden" kanssa samaan laitokseen, ja tämähän on inkluusion idea että pikkuviasta huolimatta saa normaalitasoisen opetuksen koska on muuten normaali. Eikä se huostaanotto tms. sitä itse perussyytä muuta, koska kyse ei ole kasvatusongelmasta tai huonoista olosuhteista, vaan tältäosin aivojen kehittymättömyydestä. Eikä sitä mikään kuri tai laitos muuta jos impulssikontrollia ei ole.

"Apukoululaitoksessa" taas helposti hukataan se kapasiteetti mitä lapsella olisi.

Että jos omalla lapsella olisi tollainen tilanne, niin minä pitäisi kynsin ja hampaen kiinni siitä normikoulupaikasta ja vaatisin vain henkilökohtaista avustajaa. Juuri siksi että tilanne pikkuhiljaa normalisoituisi, ja että sitten "apukoululuokalla" ei jäisi oppiminen apukoulutasolle- koska just siinä asiassahan ei ongelmaa ole.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ja rehellinen vastaus, koska noin ihmiset oikeasti toimivat.

Ja kun asiat ei tosiaan ole mitenkään yksiselitteisiä. Iso osa noista "puree ja lyö" alakoulussa tapauksista on ihan muuten normaaliälyisiä, eli tunteidensäätelyruuvi on vielä kehittymättä tai tosiaan jonkun neurologisen syyn takia se ei kunnolla kehity ennen kuin ehkä aikuisiällä.

Sama tenava voi olla luokan keskitasoa tai ylempänä oppimistuloksissa, mutta kun joku ohittaa ruokajonossa niin raivo on valmis.

Sitten tarjolla on paikka "apukouluun", mutta ei sekään ole oikea mesta jos tosiaan muuten on kunnossa paitsi hermo pitää kun uhmaikäisellä. Monilla se sitten korjaantuu murrosiän loppupuolella, mut alakoulussa noita viivetapauksia on aika paljon.

Hassua sellainen jolla on kapasiteettia muuten olisi pistää "kehareiden" kanssa samaan laitokseen, ja tämähän on inkluusion idea että pikkuviasta huolimatta saa normaalitasoisen opetuksen koska on muuten normaali. Eikä se huostaanotto tms. sitä itse perussyytä muuta, koska kyse ei ole kasvatusongelmasta tai huonoista olosuhteista, vaan tältäosin aivojen kehittymättömyydestä. Eikä sitä mikään kuri tai laitos muuta jos impulssikontrollia ei ole.

"Apukoululaitoksessa" taas helposti hukataan se kapasiteetti mitä lapsella olisi.

Että jos omalla lapsella olisi tollainen tilanne, niin minä pitäisi kynsin ja hampaen kiinni siitä normikoulupaikasta ja vaatisin vain henkilökohtaista avustajaa. Juuri siksi että tilanne pikkuhiljaa normalisoituisi, ja että sitten "apukoululuokalla" ei jäisi oppiminen apukoulutasolle- koska just siinä asiassahan ei ongelmaa ole.
No jos se että normaaliin elämään kuuluvat asiat kuten etuilu aiheuttaa raivokohtauksia koska joku "tunneruuvi" on kehittymättä tai on joku aivovamma niin silloin ei oikeasti kuuluta normaaliin koululuokkaan. Tätä varten pitäisi olla/on erityisluokat, joissa opettajat on koulutettu raivareita ja kiukutteluja varten ja kyseisillä opettajilla on käsittääkseni myös lupa puuttua riehumiseen.
Sinä vaikutat just sellaiselta ihmiseltä joka ajattelee vain että mun PirkkoPekkaHattiVatti on maailman napa. Vaikka se saa raivareita ja aiheuttaa muille oppilaille pelkotiloja ja pahimmissa tapauksissa fyysisiä vammoja, silloinkin pitäisi pitää normaalilla luokalla?
Olen aikoinaan todistanut kun hieman " tunneruuvin kehityksessä" jäljessä ollut on alkanut riehumaan, potki ja hakkasi koulukavereita ja myös löi opettajan kämmenestä haarukan läpi koska ei saanut kaakaota maidon sijaan. Onko se sun mielestä sopivaa käytöstä normaaliin kouluun?
Ja viimeiseen boldattuun sen verran että kyl mun aikana ei laitettu heti "apukoululaitokseen" vaan kävivät samaa koulua muiden kanssa, mutta olivat omassa luokassa missä oli erikseen koulutetut opettajat hankalia tapauksia varten. Ja oppitunneilla opettajia saattoi olla useampi.

Ja näin yleisesti kiusaamisesta voisin sanoa että meillä ainakin yläasteella fyysinen kiusaaminen väheni n. 90% kun välitunnilla opettaja "hapetti" kiusaajan fyysisesti. Mun mielestä opettajalla pitäisi olla oikeus puuttua fyysiseen kiusaamiseen fyysisin menetelmin. Tämä hapetus siis tapahtui -90 luvun loppupuolella, ei se kiusaaja siitä mitään traumoja saanut, mutta lopetti ainakin fyysisen kiusaamisen siihen.
 
No jos se että normaaliin elämään kuuluvat asiat kuten etuilu aiheuttaa raivokohtauksia koska joku "tunneruuvi" on kehittymättä tai on joku aivovamma niin silloin ei oikeasti kuuluta normaaliin koululuokkaan.

Miksi ei? Jos tapaukset missä kiukku tulee pintaan on verrattain harvinaisia, ja muuten on normikyvykäs oppimaan ja muutenkin tavallinen. Eikö silloin avustaja riitä?
 
Miksi ei? Jos tapaukset missä kiukku tulee pintaan on verrattain harvinaisia, ja muuten on normikyvykäs oppimaan ja muutenkin tavallinen. Eikö silloin avustaja riitä?
Jos käy käsiksi muihin, niin ei riitä mikään avustaja. Jos taas ei käy käsiksi muihin, niin mahdollisesti avustaja riittää, jos ei häiritse muiden oppimista liikaa kiukuttelullaan.

Pointti siis edelleen se, että luokan muiden 30 oppilaan edun tulee mennä yhden kiukuttelijan edun edelle. Ei voi olla niin, että yksi kiukuttelija määrää tahdin ja muut saa oppia tai olla oppimatta sen tahdin mukaan.
 
Tietysti ymmärrän, että sen oman JaniPetterin eteen tehdään kaikki ja viis muista, mutta pitäisi myös ymmärtää, mitä vaikutuksia sillä on muille oppilaille, että tällainen äkkipikainen mahdollisesti väkivaltainen ressukka aiheuttaa muille lapsille. Pelkoa, ahdistusta ja stressiä nyt voisi näin aluksi olettaa, millä on aivan varmasti vaikutusta siihen opiskelemisen mielekkyyteen ja tuloksiin. Kuten yllä on sanottu, ei se niin voi olla, että yhden etu menee ryhmän edelle.
 
Tietysti ymmärrän, että sen oman JaniPetterin eteen tehdään kaikki ja viis muista, mutta pitäisi myös ymmärtää, mitä vaikutuksia sillä on muille oppilaille, että tällainen äkkipikainen mahdollisesti väkivaltainen ressukka aiheuttaa muille lapsille. Pelkoa, ahdistusta ja stressiä nyt voisi näin aluksi olettaa, millä on aivan varmasti vaikutusta siihen opiskelemisen mielekkyyteen ja tuloksiin. Kuten yllä on sanottu, ei se niin voi olla, että yhden etu menee ryhmän edelle.
Eikä se ole edes sen oman JaniPetterin edun mukaista että sille ei heti lapsesta asti opeteta miten elämässä tulisi toimia. Jossain vaiheessa sen JaniPetterin pitää kuitenkin oppia ne sosiaaliset taidot, tai muuten tulee olemaan hyvin vaikea elämä aikuisena. Ei työelämässäkään voi kiukutella miten sattuu.
 
Minun kunnassa on panostettu aika paljon resursseja koulunkäyntiin ja pääperiaate on hyvän pohjan luomisessa. On parikin erilaista vahvemman tuen luokkaa, jossa on näitä ongelmatapauksia ja myös erikseen ahdistuneille yms. koulua käymättömille omansa. Sitten on vielä ihan erikseen kauempana sellainen oma vahvemman tuen yksikkönsä (lastenkoti-tyylinen), josta sinne päätyneet lapset käy koululla ohjaajien tukemana/valvomana.

Lisäksi koululla on ainakin 3 erityisopettajaa/ohjaajaa kiertelemässä eri luokissa tarpeen mukaan + kuraattorit ja koulupsukologi. Itse olin aikoinaan koululla koulupsyykkarina, jolloin asiat tulivat melko tutuksi ja minun vastuulla oli myös kiertää ongelmatapauksien luona tarpeen mukaan. On esim. tietyt tunnit tai siirtymät, jotka ovat aina samoille lapsille haastavia. Osaa voidaan hakea kouluun kotoa asti jne. Tunteja myös rauhoitettiin siten, että osa oppilaista saattoi siirtyä käytävälle opiskelemaan aikuisen valvonnassa jne.

Jos joku ei osannut käyttäytyä lainkaan, niin asioita oli kierretty siten, että isokokoinen ja vahvan auktoriteetin omaava silloinen apulaisrehtori otti ongelmatapaukset omaan luokkaansa/työhuoneeseensa opiskelemaan. Jo pelko tuosta riitti monelle korjaamaan kurssin tai kertakäynti päivän ajan riitti.

On nämä asiat siis hoidettavissa, jos siihen kohdennetaan riittävästi resursseja ja ei pelätä käyttää kaikkia keinoja. Valitettavasti kouluissa aikuiset herkästi ajattelevat tyyliin "katsotaan nyt vielä... järjestetään sitten lukukauden loppuun.... kutsutaan vanhemmat sitten kun seuraavan kerran..." -tyylisesti, mutta eivät tajua että lapsien näkökulmasta tuo odotettu aika on ikuisuus ja usein puhutaan kokonaisista lukukausista/vuosista, ennenkuin mitään tapahtuu. Eli toiminta on liian hidasta lasten maailmaan ja tarpeisiin nähden. Erityisosaamista puuttuu. Ja tietenkin resursseja.

Koulun vaihtaminen, lastenkoti, perhetyö yms. ovat aivan päteviä keinoja vaikuttaa asioihin, jos koulun omat palvelut eivät riitä ja ei niissä mitään kummallista ole.
 
On täysin selvää, että lapsen vanhempi ei ole kykenevä näkemään kokonaisuutta. Jos joku lapsi aiheuttaa koulussa ongelmia muille jatkuvasti, niin on täysin selvää, että jonkun ei ko lapsen vanhemman tulee päättää, siirretäänkö kyseinen yksilö pois. Ja jos kyseinen henkilä päättää siirrosta, niin on selvää, että vanhemman mielipide ei saa vaikuttaa asiaan millääntavoin.

Pistäisi olla koluvalvojia, jotka voitaisiin pyytää paikalle tarkastamaan tilanne. Ja jos kyseinen valvoja näkisi ongeman, hän voisi päättää itsenäisesti, siirretäänklö kyseinen lapsi esim koulukotiin tai eritysryhmään / toiseen kouluun ja miksi aikaa.
 
On täysin selvää, että lapsen vanhempi ei ole kykenevä näkemään kokonaisuutta. Jos joku lapsi aiheuttaa koulussa ongelmia muille jatkuvasti, niin on täysin selvää, että jonkun ei ko lapsen vanhemman tulee päättää, siirretäänkö kyseinen yksilö pois. Ja jos kyseinen henkilä päättää siirrosta, niin on selvää, että vanhemman mielipide ei saa vaikuttaa asiaan millääntavoin.

Pistäisi olla koluvalvojia, jotka voitaisiin pyytää paikalle tarkastamaan tilanne. Ja jos kyseinen valvoja näkisi ongeman, hän voisi päättää itsenäisesti, siirretäänklö kyseinen lapsi esim koulukotiin tai eritysryhmään / toiseen kouluun ja miksi aikaa.
Valitettavasti tuo menee myös toisinpäin. Tiedän tapauksen jolla kaupunki halusi laittaa vaikeasti kehitysvammaisen lapsen normaalille pien luokalle vaikka kyseinen lapsi ei edes tule ikinä oppimaan puhumaan kunnolla saati kirjoittamaan tai lukemaan. Hirveän taistelun jälkeen sai laitettua lapsen Elmeri kouluun. Elmeri koulut on siis entiset sairaanhoitopiirin erityiskoulut vaikeimmin kehitysvammaisille ja käytöshäiriöisille lapsille tarkoitettu kouluja. Kaipa se ongelma on isommilla paikkakunnilla se että sun pitäs laittaa lähes jokainen mamu erityisluokalle mikä on mahdottomuus.
 

Aika kylmäävä stoori MOTilta. Miten tässä ei muka koulu tai poliisit voi tehdä mitään? Ihan käsittämätöntä.

Eilen katsoin tämän MOT-dokkarin ja kyllä pisti vihaksi kun tässä jossain väkivaltaisessa kiusaamistapauksessa oli uhri kutsunut poliisit paikalle ja ainut mitä tekevät/sanovat on rehtorin kanssa yhteen ääneen: ”Noniin lyökääs nyt kättä päälle niin se on tällä sovittu”.

Aivan sairasta touhua.
 
Valitettavasti tuo menee myös toisinpäin. Tiedän tapauksen jolla kaupunki halusi laittaa vaikeasti kehitysvammaisen lapsen normaalille pien luokalle vaikka kyseinen lapsi ei edes tule ikinä oppimaan puhumaan kunnolla saati kirjoittamaan tai lukemaan. Hirveän taistelun jälkeen sai laitettua lapsen Elmeri kouluun. Elmeri koulut on siis entiset sairaanhoitopiirin erityiskoulut vaikeimmin kehitysvammaisille ja käytöshäiriöisille lapsille tarkoitettu kouluja. Kaipa se ongelma on isommilla paikkakunnilla se että sun pitäs laittaa lähes jokainen mamu erityisluokalle mikä on mahdottomuus.
Kyllähän siinä lapsen hankkimisessa on se ongelma, että vanhemmalla on lopulta suurin vastuu ja jos sattuu ongelmatapaus, niin esim työura voi tyssätä siihen.
 
Taitaa monessa Suomen kunnassa olla tilanne nykyään sen suuntainen, ettei esimerkiksi erityislapselle pystytä järjestämään erityisluokkaa tai edes pienempää ryhmäkokoa vaikka vanhemmat sitä haluaisivat ja sekä lapsi että tämän luokkakaverit siitä hyötyisivät.

Noita tukimuotoja on kolmessa portaassa: yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Perusopetuslain mukaan "oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella oppilaanohjausta ja riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan" ja lisäksi "tukea on annettava heti, kun tuen tarve ilmenee".

Päätökset tuen tasosta tekee yleensä kunnan sivistystoimen johtaja tai koulun rehtori opettajan ja oppilaan vanhempien antaman lausunnon perusteella. Lisäksi varmaan huomioidaan mm. oppilasta tutkineen lääkärin lausunnot jos sellaisia on.

Sen mukaan mitä olen perusopetuksessa työskenteleviltä tuttavilta kuullut, niin usein ne oppilaat kenelle on suositeltu erityistä tukea, päätyvät kuitenkin saamaan tehostettua tukea. Tämä siksi, että lain mukaan päätetyn tason mukaista tukea tulee saada, ja erityisen tuen järjestäminen on kalliimpaa kuin tehostetun tuen järjestäminen joten tulee halvemmaksi tiputtaa oppilaita alemman tuen varaan.

Käytännössä erityisluokkia on siis tietty määrä ja kun valinnat niihin tehdään, katsotaan kiintiö täyteen graaveimmista tapauksista ja loput laitetaan tehostetulla tuella muiden oppilaiden sekaan esim koulunkäyntiavustajan kanssa, ettei tarvitse perustaa lisää erityisluokkia.

Eli ei ehkä suoriltaan kannata syytellä ongelmatapauksista vanhempien kyvyttömyyttä kasvattaa lastaan tai haluttomuutta sijoittaa lastaan erityisluokalle. Varmaan näitäkin vanhempia toki on, muttei kaikki ole niin mustavalkoista.
 
Aikoinaan kun olin koulussa niin oli yksi poika jota kiusattiin aikas rajusti. Yksi kaunispäivä löi kiusaajia aikas rankasti turpaan (itse "johtohahmoa" ) niin kiusaaminen loppui siihen.
 
Aikoinaan kun olin koulussa niin oli yksi poika jota kiusattiin aikas rajusti. Yksi kaunispäivä löi kiusaajia aikas rankasti turpaan (itse "johtohahmoa" ) niin kiusaaminen loppui siihen.

Näin varmaan silloin 50-luvulla, kun pojat olivat poikia...

Vastaava johti jo 90-luvun lopulla siihen, että kiusattu sai jälkeenpäin todella pahasti turpiinsa ja katosi koulusta.
Nykyisessä jengi-/klaanikulttuurissa tämä johtaisi varmaan samaan pienemmästäkin. Ja tässä perusmuotoinen pahoinpitely olisi todennäköisesti vasta alkua.

Eli juuri tällaiset "ennen pantiin vastaan ja kiusaaminen loppui siihen" ei oikeasti pidä paikkaansa. Ennen siitä ei vain tehty lehtijuttuja kuten nykyisin. Kiusatut vain nuolivat haavansa ja menivät sitten deekikselle tai ryhtyivät kouluampumaan. Nykyisin voi avautua iltalehdelle ja tehdä saman.
 
Näin varmaan silloin 50-luvulla, kun pojat olivat poikia...

Vastaava johti jo 90-luvun lopulla siihen, että kiusattu sai jälkeenpäin todella pahasti turpiinsa ja katosi koulusta.
Nykyisessä jengi-/klaanikulttuurissa tämä johtaisi varmaan samaan pienemmästäkin. Ja tässä perusmuotoinen pahoinpitely olisi todennäköisesti vasta alkua.

Eli juuri tällaiset "ennen pantiin vastaan ja kiusaaminen loppui siihen" ei oikeasti pidä paikkaansa. Ennen siitä ei vain tehty lehtijuttuja kuten nykyisin. Kiusatut vain nuolivat haavansa ja menivät sitten deekikselle tai ryhtyivät kouluampumaan. Nykyisin voi avautua iltalehdelle ja tehdä saman.
En muista lukeneeni 50-luvun kouluammunnoista. Ehkä osaisit linkata muutaman lähteen?
 
Näin varmaan silloin 50-luvulla, kun pojat olivat poikia...

Vastaava johti jo 90-luvun lopulla siihen, että kiusattu sai jälkeenpäin todella pahasti turpiinsa ja katosi koulusta.
Nykyisessä jengi-/klaanikulttuurissa tämä johtaisi varmaan samaan pienemmästäkin. Ja tässä perusmuotoinen pahoinpitely olisi todennäköisesti vasta alkua.

Eli juuri tällaiset "ennen pantiin vastaan ja kiusaaminen loppui siihen" ei oikeasti pidä paikkaansa. Ennen siitä ei vain tehty lehtijuttuja kuten nykyisin. Kiusatut vain nuolivat haavansa ja menivät sitten deekikselle tai ryhtyivät kouluampumaan. Nykyisin voi avautua iltalehdelle ja tehdä saman.
Kyllä vielä 90-luvulla.

Palataan vuoteen 1992 yläasteelle. Istuin käytävän lattialla odottamassa tunnin alkamista. Tarkkiksia lukuunottamatta koulun pahin kovis (itketti paria naisopettajaa, tupakoi kesken tunnin, lähti kaahailemaan käytäville opettajan tuolilla kaverinsa työntämänä, muiden oppilaiden kiusaamiset jne.) potkaisi minua täysin yllättäen sääreen teräskärkisellä maiharilla. Vihlaisi sen verran, että pomppasin samantien pystyyn, ja heitin tyypin lonkkaheitolla lattialle suoraan sidontaan. Hetkeä myöhemmin joku vieras opettaja koputti selkääni ja pyysi lopettamaan.

Seuraavaksi menimme reksin kansliaan puhumaan, minkä päätteeksi löimme kättä päälle, ettei moinen enää toistu. Jalkaa kirveli siihen malliin, että piti vähän nostaa lahjetta ja kurkata. Pitkissä kalsareissa oli tumma veriläikkä, vaikka oli ollut paksut farkutkin jalassa.

Tuo tapaus muutti kertaheitolla meidän välit niin, että hän oli jopa yliystävällinen. Ystävällisyys oli niin näkyvää ja kuuluvaa, että pari alemman tason kiusaajaa jättivät minut kokonaan rauhaan. Myöhemmin eräs vuotta vanhempi yritti kovistella minua välitunnilla, mutta tuo potkaisija tuli lopettamaan sen. Köksän tunneilla oltiin aina samassa ryhmässä ja väännettiin pikkupöydällä kättä. Koulun ulkopuolellakin oltiin hyvissä väleissä, vaikkei sen enempää tekemisissä oltukaan. Iloinen tervehdys saattoi kajahtaa yllättäen vaikka toiselta puolelta katua.

Pari sekuntia vihlaisua ja pari tuntia kirvelyä, minkä jälkeen olikin tavallista helpompaa seuraavat pari vuotta samassa koulussa. En siinä tilanteessa ehtinyt arvioida mitään, vaan reagoin kivun pistämänä, mutta jälkikäteen katsottuna ei olisi paremmin voinut mennä. Nykyisistä klaanijutuista en tiedä mitään.
 
Mitäs se rehtori asialle vois tehdä jos kouluun on laitettu 10v nassikka joka on ehkä muuten ihan normaali, mutta kasetti pettää totaalisesti ihan yllättäen? En nimittäin usko että rehtori voi tosta vaan palkata vartijaa/extra-aikuista olemaan käsivarren etäisyydellä siitä muksusta, ja reksihän ei voi tehdä yksin myöskään päätöstä oppilaan siirtämisestä kokonaan kotiopetukseen.
Toki siis kannattaa tehdä kantelu, mutta oikea osoite on kaupungin sivistystoimen toiminta että sitä vartijaa ei ole palkattu. Tietysti se on reksin vika jos hän ei ole tilannetta esimiehilleen kertonut.
Nyt tämä väkivaltainen Turun Raunistulan koulun oppilas on siirretty koulusta muualle. Julkisuudessa olleen tiedon mukaan väkivaltaisuus on jatkunut vuoden ajan. Ymmärsin, että sinun mielestäsi koulun rehtori ei ole missään vastuussa asiasta. Näin sivusta katsoen sanon, että mielestäni tuon koulun rehtori ei osaa työtään.

Sitten kun on seuraava samanlainen tapaus, voiko rehtori taas pestä kätensä ja sanoa, että "ei kuulu minulle, vaan kunnan sivistystoimen johtajalle".
Tämä tapaus, jossa mennään koululakkoon saadakseen turvaa koululuokassa, pitäisi olla herätys kaikille.

Ensimmäisenä pitäisi rehtoreiden mennä peilin eteen: teenkö kaiken voitavan? Osaanko työni?
Inkluusio; toimiiko, ei taida toimia? Kuka tämän hulluuden keksi? Voiko korjata nopeasti?
S2-ongelmat: voiko korjata nopeasti? Ei meillä ole rahaa siihen, että jatkuva perseily on sallittu peruskoulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan kun olin koulussa niin oli yksi poika jota kiusattiin aikas rajusti. Yksi kaunispäivä löi kiusaajia aikas rankasti turpaan (itse "johtohahmoa" ) niin kiusaaminen loppui siihen.

Juuh, en väitä ettei väkivalta voisi joskus auttaa kiusaamisongelmassa. Se voi olla vaan vähän epärealistinen ajatus jos kiusaajat on isompia ja niitä on paljon ja koko niiden touhu on niin järjestäytynyttä että tullaan jo kiusattavan kotiin perseilemään.
 
Erityisluokka on oikea. Nykyään se on tuen malli eniten tarvitseville omassa luokassa, korkeintaan 10 oppilasta. Lievemmät tapaukset voidaan hoitaa yleisessä luokassa avustajan kanssa.

Muistan muuten todella hämärästi omista ala-asteen ajoista että tarkkiksen pelko olisi saattanut hieman hillitä joidenkin perseilyjä. Nämä ei olleet siis mitään kehitysvammaisia tai vastaavaa vaan muuten vaan käyttäytyivät huonosti. Saatan muistaa kyllä väärinkin mutta tarkkiksesta kuului jotain kauhutarinoita oppilaiden keskuudessa.
 
Ymmärsin, että sinun mielestäsi koulun rehtori ei ole missään vastuussa asiasta. Näin sivusta katsoen sanon, että mielestäni tuon koulun rehtori ei osaa työtään.
Täytyy myöntää että saatan olla väärässä rehtorin toimivallasta, mutta olen kyllä siinä käsityksessä että jos reksi ilmoittaa pomolleen että tarvitaan resurssi ja pomo sanoo että ei ole, niin rehtori on sitten siinä aika toimivallaton juridisesti. Varsinkin niissä tapauksissa jossa vanhempi tekee reksistä valituksen kun reksi yrittää toimia- siis sen hankalan tenavan vanhempi.

Lakia pitää joko muuttaa niin että koululla on enemmän toimivaltaa tai sitten sen yläpuolella olevien viranomaistahojen pitää saada sellaista.
 

Hetken aikaa kun juttua luki niin jäi sellainen kuva että kyseessä olisi koulukiusaamisongelma joka on pahentunut entisestään ja vaikka se teknisesti onkin sitä niin lopulta kuitenkin juttu paljastuu:

Seija pelkäsi jatkuvasti, että hänen pojalleen sattuu taas jotain. Elokuussa tuo pelko kävi toteen. Blockfestin aikaan poika pahoinpideltiin uudelleen ja ryöstettiin Ratinan edessä. Tapaus on poliisin esitutkinnassa.

Ryöstö ja pahoinpitely keskellä kaupunkia kouluajan ulkopuolella. Eiköhän kaikki tiedä mistä ilmiöstä on jälleen kerran kyse. :cigar2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 354
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom