Ajatuksesta 150km kantamasta 15-vuotiaalla sähköautolla talviolosuhteissa ei ole realismin häivääkään. Mistä näitä juttuja tulee?
Jos puhutaan Nissan Leafin kaltaisista tavallisten ihmisten autoista, joiden hinta voi oikeasti 15 vuodessa tippua 3600 euroon, niin totuus on karu.
TM:n mukaan
uudella Nissan Leafilla pääsee talviolosuhteissa 150 km. Tämäkin tulos on saatu siten, että ohjaamo on lämmitetty valmiiksi ennen kuin autolla on lähdetty tolpan päästä ajamaan.
Tuulilasin vuonna 2016 testaama e-Golf on vuoden 2030 ilmastohulluuden alkaessa noin 15 vuoden ikäinen. Tuulilasin testissä
uuden e-Golffin toimintasäde jäi -10 C pakkasessa 100 kilometriin, kun ajeli 100km/h lämmityslaite päällä.
Voisi kuvitella, että iso ja painava auto kuluttaa enemmän kuin pieni ja kevyt. Ja näin tilanne monesti onkin, etenkin polttomoottoriautojen kohdalla;
tekniikanmaailma.fi
Kuinka sähköautot pärjäävät talvella, kun pakkasta on reilusti? Kuvassa e-Golf pihalla latauksessa.
www.apu.fi