• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tietää, mitä pitää tehdä, että jo sovittuihin päästötavoitteisiin päästäisiin.

Tässä asiassa kun nyt niillä muun maailman päästöillä ei ole meille merkitystä. Me olemme sitoutuneet tiettyyn tavoitteeseen tietyssä ajassa. Sitä vastaan näitä kelataan.

Ja vaikeata tämä on kaikille paitsi Vihreille, jopa Vasemmistoliitolle. Sen ekan mallin ampui alas silloinen liikenneministeri, Vas. Merja Kyllönen.
Mutta näin vuosikymmenen tahimisen jälkeen nyt jo neljännen hallituksen tämä asia pitäisi saada jollain lailla päätetyksi. Toki sote on vielä tärkeämpi. Mutta veikkaanpa, että kuntavaalien jälkeen yrittävät nytkäyttää. Syksy sitten ratkaisee miten käy, eteneekö vai siirtyykö taas neljällä vuodella.
Mikä sitten tarkoittaisi taas tarvetta entistä jyrkemmälle siirtymälle. Mitä pidemmäs lykkää, sitä kovempi siitä muodostuu väistämättä. LVM:n ja YMP:n virkamiehillä aiheesta se selvin näkemys on.
Koko ilmastosopimushimmelit on niin perseestä ku olla ja voi. Pelkästään Alueelliset erilaisuudet asettavat meidän täysin eriarvoiseen asemaan: se että näillä seuduilla pystyy edes asumaan täytyy tuottaa huima määriä päästöjä. Päästöt tulisi muutenkin jakaa sektoreittain: miten voi olla, että napapiirin seudulla asuvan täytyy nipistää kulutusta samanverran kuin välimeren rannikolla asuvan? Kreikalla on esimerkiksi 1,5x Suomen hiilidioksidipäästöt ja väkiluvun osalta vastaa melkein Ruotsia. Etelä-Afrikka omaa 10x väkiluvun ja vastaavasti omaa n. 10x hiilidioksidipäästöt, kuin Suomella. Millä ne siellä oikein tupaa lämmittää? Tällä menolla meidän pitää laittaa perseeseen katalysaattori, ettei nyt vain saastuteta. Sopimukset ovat sopimuksia ja niistä voi irtautua aivan yhtä helposti, kuin myös liittyä. Se, että lähdetään mukaan kaikenlaisiin himmeleihin on vaan päättäjien idioottimaisuutta. Päästöjä voidaan laskea järkevästi ilman keinotekoisia rahanryöstöhimmeleitäkin.
 
Tässä on kyllä valtava dilemma kun ensimmäisiä järkeviä sähköautoja on vasta tulossa markkinoille, autojen romutusikä on Suomessa ~20 vuotta ja päästöt pitäisi olla jo 9 vuoden kuluttua huomattavasti matalammalla tasolla.

Yhtälö on sellainen, että huonommallakin matematiikalla pystyy laskea sen tulevan ihan järjettömän kalliiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tietää, mitä pitää tehdä, että jo sovittuihin päästötavoitteisiin päästäisiin. Keinot vaan on niin kovia, ettei tiedä, miten voisi sen jälkeen pärjätä vaaleissa.

Tässä asiassa kun nyt niillä muun maailman päästöillä ei ole meille merkitystä. Me olemme sitoutuneet tiettyyn tavoitteeseen tietyssä ajassa. Sitä vastaan näitä kelataan.

Ja vaikeata tämä on kaikille paitsi Vihreille, jopa Vasemmistoliitolle. Sen ekan mallin ampui alas silloinen liikenneministeri, Vas. Merja Kyllönen.
Mutta näin vuosikymmenen tahimisen jälkeen nyt jo neljännen hallituksen tämä asia pitäisi saada jollain lailla päätetyksi. Toki sote on vielä tärkeämpi. Mutta veikkaanpa, että kuntavaalien jälkeen yrittävät nytkäyttää. Syksy sitten ratkaisee miten käy, eteneekö vai siirtyykö taas neljällä vuodella.
Mikä sitten tarkoittaisi taas tarvetta entistä jyrkemmälle siirtymälle. Mitä pidemmäs lykkää, sitä kovempi siitä muodostuu väistämättä. LVM:n ja YMP:n virkamiehillä aiheesta se selvin näkemys on.
"Me" emme ole sitoutuneet mihinkään. Demarit, Kokoomus, Keskusta, Vihreät, Vasemmistoliitto, Kristilliset ja RKP ovat sitoutuneet. Monista asioista näkee, että suuri osa näistä puolueista ei enää edusta "meitä" vaan lähinnä itseään ja läheisiä sidosryhmiään.

Aivovammainen hiirikin tajuaa, mitä tarkoittaa Suomen kaltaisessa harvaanasutussa ja pitkien etäityyksien maassa, jos liiikenteen päästöt puolitetaan 2030 mennessä: ongelman ratkaisu vaatii yksityisiltä ihmisiltä aivan järkyttävän määrän rahaa, ja koska sitä ei löydy, suuri osa koko valtiosta rampautuu ja kuihtuu.

Mutta tämähän ei Marinin, Ohisalon, Sipilän ja Orvon kaltaisia oman kilven kiillottajia kiinnosta. Luultavasti he eivät edes ymmärrä realiteetteja. Heitä kuljettaa taksi ja heillä on henkilökohtainen tulevaisuus turvattu eläkeikään asti. Systeemi hommaa heille aina hyväpalkkaisen työn. Not my problem...
 
Ja muistakaa nyt, että liikenteen päästöistä puhuttaessa listalta puuttuu noin 95% lentoliikenteestä koska se suuntautuu ulkomaille. Näistä kertyy isompi määrä päästöjä kuin henkilöautoliikenteestä.

Esim kaikki hippien berliininmatkat loistavat poissaolollaan.

Olisi mukava nähdä näihin puututtavan samalla intensiteetillä kuin esim yksityisautoiluun, joka on puhdistumassa kiihtyvällä tahdilla.
 
"Me" emme ole sitoutuneet mihinkään. Demarit, Kokoomus, Keskusta, Vihreät, Vasemmistoliitto, Kristilliset ja RKP ovat sitoutuneet. Monista asioista näkee, että suuri osa näistä puolueista ei enää edusta "meitä" vaan lähinnä itseään ja läheisiä sidosryhmiään.
Eli vain n. neljä viidestä on sitten sitoutunut... oikeastihan tilanne on niin, että Perussuomalaistenkin pitäisi osoittaa suoraselkäisyyttä, hehän olivat viime hallituskaudella hyväksymässä niitä tavoitteita, joita jokunen vuosi neuvoteltiin, vaikka muodollisesti päätös tehtiinkin myöhemmin. Ei valtaa ole ilman vastuuta.
.
 
Viimeksi muokattu:
Noidankehä kunnanvaltuustoissa. Kun pienempituloiset alueet ovat heikommin edustettuna valtuustossa, on näiden palveluja myös helpompi karsia, jonka jälkeen jäljelläolevatkin parempituloiset nostavat kytkintä kohti parempia alueita.
Onko laajempi ehdokasasettelu ja ”oman kylän” ehdokkaan äänestäminen lääke ongelmaan, vai tulisiko kuntien kehittää tehokkaampia kuntalais- ja paikallisdemokratian prosesseja rinnalle?

VATTin tiedote aiheesta.
Koko tutkimusartsu pdf:na.
 
"Me" emme ole sitoutuneet mihinkään. Demarit, Kokoomus, Keskusta, Vihreät, Vasemmistoliitto, Kristilliset ja RKP ovat sitoutuneet. Monista asioista näkee, että suuri osa näistä puolueista ei enää edusta "meitä" vaan lähinnä itseään ja läheisiä sidosryhmiään.

Aivovammainen hiirikin tajuaa, mitä tarkoittaa Suomen kaltaisessa harvaanasutussa ja pitkien etäityyksien maassa, jos liiikenteen päästöt puolitetaan 2030 mennessä: ongelman ratkaisu vaatii yksityisiltä ihmisiltä aivan järkyttävän määrän rahaa, ja koska sitä ei löydy, suuri osa koko valtiosta rampautuu ja kuihtuu.

Mutta tämähän ei Marinin, Ohisalon, Sipilän ja Orvon kaltaisia oman kilven kiillottajia kiinnosta. Luultavasti he eivät edes ymmärrä realiteetteja. Heitä kuljettaa taksi ja heillä on henkilökohtainen tulevaisuus turvattu eläkeikään asti. Systeemi hommaa heille aina hyväpalkkaisen työn. Not my problem...
Tässä taidetaan luottaa nyt sokean ideologian lisäksi siihen, että viimeistään vuonna 2030 köyhemmälläkin väestöllä olisi varaa ostaa se 10v vanha (eli nyt ostetut) sähköauto. Niitähän ei tietenkään jokaiselle riitä, mutta kun nykyinen sähköautokanta alkaa vanhenemaan, niin se kiihdyttää muutosta haluttuun suuntaan.

Toki jos autojen kestävyydessä tulee isoja ongelmia.....
 
Tässä taidetaan luottaa nyt sokean ideologian lisäksi siihen, että viimeistään vuonna 2030 köyhemmälläkin väestöllä olisi varaa ostaa se 10v vanha (eli nyt ostetut) sähköauto. Niitähän ei tietenkään jokaiselle riitä, mutta kun nykyinen sähköautokanta alkaa vanhenemaan, niin se kiihdyttää muutosta haluttuun suuntaan.

Toki jos autojen kestävyydessä tulee isoja ongelmia.....
Tottakai. Täyssähköjä tuskin käytettyjen markkinat vielä silloinkaan pullistelee, mutta eiköhän hybridiä ja plug in hybridiä ole tonnikaupassakin sitten sen ajan nettiautoissa ja toreissa varmasti jo ihan tarpeeksi.

Tämän perusteella 2020 rekisteröidyistä uusista autoista jo n. kolmasosa oli hybridi, plug-in -hybridi tai täyssähköautoja.
Erityisesti tuo plug-in -hybridien kasvu on ollut niin isoa, että voipi olla että tänä tai viimeistään ensi vuonna se on jo puolet uusista.
 
Tässä taidetaan luottaa nyt sokean ideologian lisäksi siihen, että viimeistään vuonna 2030 köyhemmälläkin väestöllä olisi varaa ostaa se 10v vanha (eli nyt ostetut) sähköauto. Niitähän ei tietenkään jokaiselle riitä, mutta kun nykyinen sähköautokanta alkaa vanhenemaan, niin se kiihdyttää muutosta haluttuun suuntaan.

Toki jos autojen kestävyydessä tulee isoja ongelmia.....
Miksi ihmeessä ihmiset haluaisivat ostaa sen auton? On vaikea ymmärtää tätä keskustelua. Sen sijaan, että mietittäisiin tapaa järjestää elämä siten, ettei siihen kuulu luonnonvaroja kuluttava tyyli, niin surraan jo etukäteen sitä, ettei siihen pyhään lehmään riitä rahat. Kymmenen vuoden päästä yhä useampi suomalainen asuu kaupungeissa, joissa joukkoliikenne toimii. Mihin hemmetissä sitä peltistä turhaketta tarvitaan? Taksit on erikoistarpeiden hoitamiseksi ihan riittävä vaihtoehto.

Katsokaa Helsingin esimerkkiä:
Kaupunkisuunnittelu | Pitäisikö Esplanadit muuttaa jopa kokonaan autottomiksi? Demareiden ja vihreiden mielestä Helsingin kävelykeskustan laajennus etenee liian hitaasti
(nyt en jaksa kaivaa lippalakeille iltapäivälehtikopiota, käyttäkää vaikka pornomoodia, jos lukukerrat uhkaavat tulla täyteen.)

Ei tarvitse kauaa kulkea Stadissa mihin tahansa vuodenaikaan huomatakseen, minkälaisen esteettisen ja ympäristöhaitan nuo tupruttavat autot muodostavat. Ja lähes jokaisessa koslassa tupruttaa pakokaasuja yksin liikkuva, pönäkkä mies. Naisia ei ratin takana juuri näy, fiksumpaa porukkaa kun ovat.

Minusta näyttää päivä päivältä enemmän siltä, että kotimainen politiikka on jakaantumassa vanhan oikeisto/vasemmisto-rajan sijasta niihin, jotka katsovat tulevaisuuteen sekä niihin, jotka jymähtivät viime vuosisadalle. Jokainen voi em. artikkelin luettuaan päätellä itse, mitkä puolueet katsovat eteenpäin.
 
Vihreiden kannatus oli vuosi sitten 12,8%, että tiedä siitä suolasta.
Ennen oli ennen, nyt on nyt. Vihreät kantaa nyt hallitusvastuuta, opposition on helppo poimia rusinoita pullasta vetoamalla ihmisiin, jotka haluavat kaiken, mutta eivät ole valmiita luopumaan mistään. Kyllä suurin osa heistäkin vaalipäivään mennessä tulee järkiinsä.

Voit vapaasti nauraa, mutta väitän, että Vihreät ovat tämän maan suurin poliittinen voima kymmenen vuoden sisällä.
 
Miksi ihmeessä ihmiset haluaisivat ostaa sen auton? On vaikea ymmärtää tätä keskustelua. Sen sijaan, että mietittäisiin tapaa järjestää elämä siten, ettei siihen kuulu luonnonvaroja kuluttava tyyli, niin surraan jo etukäteen sitä, ettei siihen pyhään lehmään riitä rahat. Kymmenen vuoden päästä yhä useampi suomalainen asuu kaupungeissa, joissa joukkoliikenne toimii. Mihin hemmetissä sitä peltistä turhaketta tarvitaan? Taksit on erikoistarpeiden hoitamiseksi ihan riittävä vaihtoehto.

Katsokaa Helsingin esimerkkiä:
Kaupunkisuunnittelu | Pitäisikö Esplanadit muuttaa jopa kokonaan autottomiksi? Demareiden ja vihreiden mielestä Helsingin kävelykeskustan laajennus etenee liian hitaasti
(nyt en jaksa kaivaa lippalakeille iltapäivälehtikopiota, käyttäkää vaikka pornomoodia, jos lukukerrat uhkaavat tulla täyteen.)

Ei tarvitse kauaa kulkea Stadissa mihin tahansa vuodenaikaan huomatakseen, minkälaisen esteettisen ja ympäristöhaitan nuo tupruttavat autot muodostavat. Ja lähes jokaisessa koslassa tupruttaa pakokaasuja yksin liikkuva, pönäkkä mies. Naisia ei ratin takana juuri näy, fiksumpaa porukkaa kun ovat.

Minusta näyttää päivä päivältä enemmän siltä, että kotimainen politiikka on jakaantumassa vanhan oikeisto/vasemmisto-rajan sijasta niihin, jotka katsovat tulevaisuuteen sekä niihin, jotka jymähtivät viime vuosisadalle. Jokainen voi em. artikkelin luettuaan päätellä itse, mitkä puolueet katsovat eteenpäin.
Helpostihan sitä ilman autoakin pärjää pks, viitisen vuotta tuli oltua ilman mutta pari vuotta sitten tuli kuitenkin ostettua huvin vuoksi. Mukavahan tuolla on ajella eikä tarvitse katsella köyhiä, nistejä ja juoppoja yms rupusakkia jotka julkisia myös käyttävät. Ollut etenkin nyt pandemiaikana erittäin hyvällä käytöllä.

Ei oikeastaan kiinnosta tippaakaan mitä vihreät helsingissä hääräävät koska ostokset hoidan luonnollisesti automarketeissa kuten jumbossa :cool: Se että keskusta autioituu ja liikkeet lähtee ei ole minun murheeni.
 
Kymmenen vuoden päästä yhä useampi suomalainen asuu kaupungeissa, joissa joukkoliikenne toimii. Mihin hemmetissä sitä peltistä turhaketta tarvitaan? Taksit on erikoistarpeiden hoitamiseksi ihan riittävä vaihtoehto.
Tää on kyllä taas sellaista paskanjauhantaa, että alkaa aina vituttaa kun näitä lukee. Itse asun Helsingissä ja kuljen Espoossa duunissa. Julkisilla matkaan menee 1h15min suunta ja kaksi vaihtoa välillä. Autolla 20 minuuttia. Siihen kun lisää kaksi lasta, jotka ovat (kiitos Helsingin kaupungin) eri päiväkodeissa, ilman sitä peltistä turhaketta ei pysty a) tekemään täyttä työpäivää b) tekemään päivän aikana muuta kuin herätä, käydä töissä, tehdä ruuat ja nukkua.

Laskeppa montako ihmistä tässä maassa elää ja montako asuntoa hyvien joukkoliikenneyhteyksien lähellä on. Joidenkin on vain pakko asua muualla ja silloin tarvitsee sen auton.
 
Miksi ihmeessä ihmiset haluaisivat ostaa sen auton? On vaikea ymmärtää tätä keskustelua. Sen sijaan, että mietittäisiin tapaa järjestää elämä siten, ettei siihen kuulu luonnonvaroja kuluttava tyyli, niin surraan jo etukäteen sitä, ettei siihen pyhään lehmään riitä rahat. Kymmenen vuoden päästä yhä useampi suomalainen asuu kaupungeissa, joissa joukkoliikenne toimii. Mihin hemmetissä sitä peltistä turhaketta tarvitaan? Taksit on erikoistarpeiden hoitamiseksi ihan riittävä vaihtoehto.
Kunhan ruokakaupan logistiikka alkaa Suomessakin toimia niin, että ostokset saa kotiovelle (Tescolta saanut jo 15 vuotta) sitä autoa ei kaupungeissa varmaan tarvitsekaan kuin ehkä lasten päiväkoti- ja harrastuskuskaukseen. Nuo tarpeet jos ratkaisee, niin autojen määrä vähenee kyllä.

Muualla Suomessa sitten kuitenkin tarvitsee ihan työhön pääsemiseen, kun maakuntien julkiset on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ajettu alas. Itselläkin polttelisi seuraavaksi hyppy plug in hybridiin, kun nykyisin ajelen pääosin bioetanolilla (se on sitten toinen keskustelu, onko se siirto parempaan vai huonompaan suuntaan).
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan ruokakaupan logistiikka alkaa Suomessakin toimia niin, että ostokset saa kotiovelle (Tescolta saanut jo 15 vuotta) sitä autoa ei kaupungeissa varmaan tarvitsekaan kuin ehkä lasten päiväkoti- ja harrastuskuskaukseen. Nuo tarpeet jos ratkaisee, niin autojen määrä vähenee kyllä.

No siis saahan ne ostokset kotiovelle Suomessakin. Paitsi kaljoja :mad:
 
Laskeppa montako ihmistä tässä maassa elää ja montako asuntoa hyvien joukkoliikenneyhteyksien lähellä on. Joidenkin on vain pakko asua muualla ja silloin tarvitsee sen auton.
Elämä on valintoja. Jos joku haluaa elää itsekkään epäekologisesti, niin täytyy olla myös valmis maksamaan siitä. Ovatko ne syrjäkylien asukit kahleilla kiinni niissä mökeissään toi jotain…? :hmm:

Ikävä tosiseikka on, että suuri osa ihmisiä on itsekkäitä olioita, joiden arvostelukykyyn ei voi luottaa. Yksi poliittisen systeemin tarkoitus on varmistaa, ettei tuollaiset tyypit pääse pilaamaan maailmaa meiltä kaikilta muilta. Muutos parempaan on meidän kaikkien vastuulla. Politiikka on yksi tapa saada aikaan pysyvää muutosta. Toinen on kansalaistoiminta. Tai sitten voi jäädä sinne syrjäkylille telkkarin ääneen puputtamaan einesruokaa. Joka on haettu jollain dieselkammotuksella junttiostarista. Oma valinta. :tup:
 
Eekös stadissa asu kymmenen vuoden päästä lähinnä uus suomalaisia? Kuka niiden sekaan haluaa? Ja vielä ilman autoa. Varmaan umpivihreetsuvakit.
 
"Vihreä Sankari" haluaa selvästi kaikki asumaan johonkin rumaan neuvostokuutioon kahlittuna sinne kuin orjat. Aivan kuin vihervasemmiston puolueohjelmasta...

Tosiasiassa kukaan ei halua asumaan noihin kommunismi kommuuneihin. Aina kun ihmisiltä kysytään, niin PK seudulla ollaan vain työn takia, ei sinne kukaan halua elämään.

Muuttoliike on jo vahvasti poispäin. Espoo ja Helsinki menettävät asukkaita. Veikkaan että ainoat ketkä sinne jäävät kymmenen vuoden tähtäimellä ovat mustat, uusi Malmö siitä tulee aivan varmasti.
 
Meidän taloudessa ei käytännössä pärjäisi päivääkään ilman kahta autoa. Etäisyys kotoa Oulun torille 5km. Työmatkat ehkä jotenkin voisi kärsiä, mutta vapaa-ajan harrasteista johtuen ei.
 
Elämä on valintoja. Jos joku haluaa elää itsekkään epäekologisesti, niin täytyy olla myös valmis maksamaan siitä. Ovatko ne syrjäkylien asukit kahleilla kiinni niissä mökeissään toi jotain…? :hmm:

Ikävä tosiseikka on, että suuri osa ihmisiä on itsekkäitä olioita, joiden arvostelukykyyn ei voi luottaa. Yksi poliittisen systeemin tarkoitus on varmistaa, ettei tuollaiset tyypit pääse pilaamaan maailmaa meiltä kaikilta muilta. Muutos parempaan on meidän kaikkien vastuulla. Politiikka on yksi tapa saada aikaan pysyvää muutosta. Toinen on kansalaistoiminta. Tai sitten voi jäädä sinne syrjäkylille telkkarin ääneen puputtamaan einesruokaa. Joka on haettu jollain dieselkammotuksella junttiostarista. Oma valinta. :tup:
Nyt kyllä nimimerkki vastaa täysin kirjoituksia.

Aistin vihapuhetta.
 
Meidän taloudessa ei käytännössä pärjäisi päivääkään ilman kahta autoa. Etäisyys kotoa Oulun torille 5km. Työmatkat ehkä jotenkin voisi kärsiä, mutta vapaa-ajan harrasteista johtuen ei.
Eiks tähän pidä vastata että muuta sinne lähemmäs palveluita. Ei ihminen tarvitse yli kolmeakymmentä neliötä elämiseen.
T:vihreät
 
Elämä on valintoja. Jos joku haluaa elää itsekkään epäekologisesti, niin täytyy olla myös valmis maksamaan siitä.
Miksi ja kenelle?

Ikävä tosiseikka on, että suuri osa ihmisiä on itsekkäitä olioita, joiden arvostelukykyyn ei voi luottaa. Yksi poliittisen systeemin tarkoitus on varmistaa, ettei tuollaiset tyypit pääse pilaamaan maailmaa meiltä kaikilta muilta.
Mutta vihreäthän ovat hallituksessa, joten systeemi ei toimi. Itsekkäimmät ja epärehellisimmät ihmiset, joiden arvostelukyky on todella kyseenalainen.

Muutos parempaan on meidän kaikkien vastuulla. Politiikka on yksi tapa saada aikaan pysyvää muutosta. Toinen on kansalaistoiminta. Tai sitten voi jäädä sinne syrjäkylille telkkarin ääneen puputtamaan einesruokaa. Joka on haettu jollain dieselkammotuksella junttiostarista. Oma valinta. :tup:
Nimenomaan, oma valinta. Ei vihreiden valinta.
 
Itse kannatan tässä autoasiassa enemmän käytön- , kuin omistamisen verotusta. Auto saisi seisoa pihalla (tekemättä päästöjä) ilman veroja, mutta sitten kun sillä ajetaan, niin se maksaa (ja saastuttaa). Eli polttoaineen verotus saa olla korkea, kunhan vuotuiset ajoneuvoverot olisivat matalat. Mahdollistaa satunnaisen vapaan liikkumisen ja kannustaa vähentämään autoilua.

Ehkä tähän pitäisi ympätä joku hirveä himmeli alentamaan polttoaineen hintaa paljon esim työn puolesta ajaville?
 
Itse kannatan tässä autoasiassa enemmän käytön- , kuin omistamisen verotusta. Auto saisi seisoa pihalla (tekemättä päästöjä) ilman veroja, mutta sitten kun sillä ajetaan, niin se maksaa (ja saastuttaa). Eli polttoaineen verotus saa olla korkea, kunhan vuotuiset ajoneuvoverot olisivat matalat. Mahdollistaa satunnaisen vapaan liikkumisen ja kannustaa vähentämään autoilua.

Ehkä tähän pitäisi ympätä joku hirveä himmeli alentamaan polttoaineen hintaa paljon esim työn puolesta ajaville?
Itse taas kehittelisin jonkunlaisen päästökaupan. Jos et aja ollenkaan niin voit myydä päästöoikeutesi huutokaupalla eniten tarjoavalle.
 
Itse kannatan tässä autoasiassa enemmän käytön- , kuin omistamisen verotusta. Auto saisi seisoa pihalla (tekemättä päästöjä) ilman veroja, mutta sitten kun sillä ajetaan, niin se maksaa (ja saastuttaa). Eli polttoaineen verotus saa olla korkea, kunhan vuotuiset ajoneuvoverot olisivat matalat. Mahdollistaa satunnaisen vapaan liikkumisen ja kannustaa vähentämään autoilua.

Ehkä tähän pitäisi ympätä joku hirveä himmeli alentamaan polttoaineen hintaa paljon esim työn puolesta ajaville?
Tämä. Ja tuolloin hybridit ja varsinkin plug in -hybridit olisi tosi fiksuja laitoksia, kun ne arjen pikkuajot menisi sillä sähköllä. Ja vain pidempiin pitäisi kärryytellä fossiilisia.
 
Miksi ihmeessä ihmiset haluaisivat ostaa sen auton? On vaikea ymmärtää tätä keskustelua. Sen sijaan, että mietittäisiin tapaa järjestää elämä siten, ettei siihen kuulu luonnonvaroja kuluttava tyyli, niin surraan jo etukäteen sitä, ettei siihen pyhään lehmään riitä rahat. Kymmenen vuoden päästä yhä useampi suomalainen asuu kaupungeissa, joissa joukkoliikenne toimii. Mihin hemmetissä sitä peltistä turhaketta tarvitaan? Taksit on erikoistarpeiden hoitamiseksi ihan riittävä vaihtoehto.

Katsokaa Helsingin esimerkkiä:
Kaupunkisuunnittelu | Pitäisikö Esplanadit muuttaa jopa kokonaan autottomiksi? Demareiden ja vihreiden mielestä Helsingin kävelykeskustan laajennus etenee liian hitaasti
(nyt en jaksa kaivaa lippalakeille iltapäivälehtikopiota, käyttäkää vaikka pornomoodia, jos lukukerrat uhkaavat tulla täyteen.)

Ei tarvitse kauaa kulkea Stadissa mihin tahansa vuodenaikaan huomatakseen, minkälaisen esteettisen ja ympäristöhaitan nuo tupruttavat autot muodostavat. Ja lähes jokaisessa koslassa tupruttaa pakokaasuja yksin liikkuva, pönäkkä mies. Naisia ei ratin takana juuri näy, fiksumpaa porukkaa kun ovat.

Minusta näyttää päivä päivältä enemmän siltä, että kotimainen politiikka on jakaantumassa vanhan oikeisto/vasemmisto-rajan sijasta niihin, jotka katsovat tulevaisuuteen sekä niihin, jotka jymähtivät viime vuosisadalle. Jokainen voi em. artikkelin luettuaan päätellä itse, mitkä puolueet katsovat eteenpäin.
Sen tason juttua ja realiteetit hukassa, ettei voi edes tosissaan ottaa. Toki auttaa ymmärtämään tuota vihreää ideologiaa, minkä utopiassa kaikki asuu kaupungeissa ja tavaraa (myös rahaa!) saadaan seinästä taikomalla. Voit omassa mielessäsi miettiä, mitä sille Helsingille tapahtuisi jos maaseutu autioituisi. Nälkä saattaisi tulla ja tavarat loppua, vaikka toki kaikki vihreät sankarit (nimensä veroinen yksilö kyllä) tilaa tavarat ekologisesti ulkomailta. Ja tuo joukkoliikenne on ihan turhaa jauhantaa, kun se vain ei toimi joka puolella. Mahdotonta se on autosta luopua, jos busseja vain ei kulje tai lapset olisi pakko viedä klo 6 hoitoon, jotta kerkeää 8:ksi töihin. Ei kiitos.
 
Miksi ihmeessä ihmiset haluaisivat ostaa sen auton? On vaikea ymmärtää tätä keskustelua.

Ei kyse ole haluamisesta vaan pakosta. Itse olen ostamassa uutta autoa ja ne saatanan paskat vituttaa mua, kun on pakko niin on pakko

Kymmenen vuoden päästä yhä useampi suomalainen asuu kaupungeissa, joissa joukkoliikenne toimii. Mihin hemmetissä sitä peltistä turhaketta tarvitaan? Taksit on erikoistarpeiden hoitamiseksi ihan riittävä vaihtoehto.

Nyt on kyllä harhaista puhetta. Määrittelit ilmeisesti termin "kaupunki" koskemaan vain muutamaa kehittyneintä kaupunkia? Ei kaikki eivät asu Helsingissä tai Tampereella ja sekään ei ole mikään oma valinta olla asumatta siellä. Siellä asutaan missä voidaan asua, siihen vaikuttaa sadat erilaiset muuttujat ja pienet valinnat vuosien varrella.

Suomessa kuule kaupunki termin alle mahtuu mitä pienempiä ja maalaismaisempia paikkoja. Itse asun kaupungiksi laskettavalla paikkakunnalla ja vieläpä keskellä sen paikkakunnan keskustaa. Torille on matkaa 1 kortteli ja juna-asemalle 3 korttelia. Tänään syödään lasten toiveesta kansainvälisen suurketjun pikaruokaa perjantain kunniaksi. Hain pikaruoan autolla peltomarketin pikaruokalasta, toinen vaihtoehto olisi ollut tilata ruoka kotiovelle, mutta silloin pitäisi maksaa n. 8€ kuljetuksesta ja lisäksi valita listahintaisia tuotteita koko perheelle eli hatusta heittäen säästin n. 20€ kun hain sen pikaruoan ihan itse.

Ja toki pikaruoka on ehkäpä turhuus ja siten huono esimerkki. Mutta mites lääkkeet? Suomen nerokkaasta yksityisestä apteekkimonopolista johtuen meidän perheen pakolliset lääkkeet pitää ostaa kahdesta eri apteekista. Molemmat luonnollisesti peltomarketissa niinkuin kaikki täällä päin, mutta nämä ovat eri peltomarketeissa ja siis eri puolella kaupunkia.

Jos saisin tehdä kaikki nuoruuden valintani uudelleen niin saattaisin asuakkin Helsingin tai Tampereen keskustassa, mutta niillä valinnoilla on pärjättävä mitä tekee. Niimpä asun maalaiskaupungin keskustassa.

Katsokaa Helsingin esimerkkiä:
Kaupunkisuunnittelu | Pitäisikö Esplanadit muuttaa jopa kokonaan autottomiksi? Demareiden ja vihreiden mielestä Helsingin kävelykeskustan laajennus etenee liian hitaasti
(nyt en jaksa kaivaa lippalakeille iltapäivälehtikopiota, käyttäkää vaikka pornomoodia, jos lukukerrat uhkaavat tulla täyteen.)

Kas kun ei Tampere :) Mitä iloa meillä on jonkin Helsingin suunnitelmista, siellä on ihan eri puolueetkin vallassa kuin täällä maalla. Meillä ei kaikki helsingin suurpuolueet ylitä edes äänikynnystä.
 
Viimeksi muokattu:
Elämä on valintoja. Jos joku haluaa elää itsekkään epäekologisesti, niin täytyy olla myös valmis maksamaan siitä. Ovatko ne syrjäkylien asukit kahleilla kiinni niissä mökeissään toi jotain…? :hmm:

Ikävä tosiseikka on, että suuri osa ihmisiä on itsekkäitä olioita, joiden arvostelukykyyn ei voi luottaa. Yksi poliittisen systeemin tarkoitus on varmistaa, ettei tuollaiset tyypit pääse pilaamaan maailmaa meiltä kaikilta muilta. Muutos parempaan on meidän kaikkien vastuulla. Politiikka on yksi tapa saada aikaan pysyvää muutosta. Toinen on kansalaistoiminta. Tai sitten voi jäädä sinne syrjäkylille telkkarin ääneen puputtamaan einesruokaa. Joka on haettu jollain dieselkammotuksella junttiostarista. Oma valinta. :tup:

Miksi lentomatkustamista ei pyritä rajoittamaan samalla määrällä efforttia kuin autoilua? Se on ensinnäkin huomattavasti vähemmän hyödyllistä Suomen työssä käyvien ihmisten kannalta, kun sen hintatason nostaminen ei heikennä mahdollisuuksia harjoittaa ammattiaan.

Pikaisesti googlatut hiilidioksidipäästöt per kilometri eri kulkuneuvoille:

  • 14 g of CO2 / passenger/km for the train
  • 42 g CO2 / passenger/km for a small car
  • 55 g of CO2 / passenger/km for an average car
  • 68 g CO2 /passenger/km for a bus
  • 72 g CO2 /passenger/km for a two-wheel motor
  • 285 g CO2 /passenger/km for a plane

Jos autoilun hintaa nostetaan polttoaineen hintaa verottamalla vaikka 1c/km, olisi ihan perusteltua tehdä vastaavanlainen korotus lentomatkustamiseen - sen jos skaalaa lentomatkustamisen hiilidioksidipäästöjen suhteellisella kertoimella niin saadaan noin 5c/km korotus. Yksi euroopan sisäinen meno-paluu lento (Helsinki -> Barcelona -> Helsinki) on hyvin nopeasti yli 5000 km joka tarkoittaisi noin 250 euron verokorotusta meno-paluu lippuihin.

En tosin epäile etteikö vihreiden fantasioissa olisi kallistaa molempia näistä maksimaalisella määrällä samaan aikaan kun tuloverot ja eläkemaksut isketään maksimeihin.
 
Ja muistakaa nyt, että liikenteen päästöistä puhuttaessa listalta puuttuu noin 95% lentoliikenteestä koska se suuntautuu ulkomaille. Näistä kertyy isompi määrä päästöjä kuin henkilöautoliikenteestä.

Esim kaikki hippien berliininmatkat loistavat poissaolollaan.

Olisi mukava nähdä näihin puututtavan samalla intensiteetillä kuin esim yksityisautoiluun, joka on puhdistumassa kiihtyvällä tahdilla.

Itse en ole koskaan lentänyt lentokoneella minnekään, saisko tästä jotain kompensaatiota ilmastoasioihin liittyen kun olen kuitenkin kusipää autoilija vihreiden mielestä? :hmm:
Tätä voisi kysyä Vihreiden edustajilta joiden on pakko päästä Mallorcalle pari kertaa vuodessa kun Suomessa on niin synkkää ja kylmää.
 
Kunhan ruokakaupan logistiikka alkaa Suomessakin toimia niin, että ostokset saa kotiovelle (Tescolta saanut jo 15 vuotta) sitä autoa ei kaupungeissa varmaan tarvitsekaan kuin ehkä lasten päiväkoti- ja harrastuskuskaukseen. Nuo tarpeet jos ratkaisee, niin autojen määrä vähenee kyllä.

Muualla Suomessa sitten kuitenkin tarvitsee ihan työhön pääsemiseen, kun maakuntien julkiset on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ajettu alas. Itselläkin polttelisi seuraavaksi hyppy plug in hybridiin, kun nykyisin ajelen pääosin bioetanolilla (se on sitten toinen keskustelu, onko se siirto parempaan vai huonompaan suuntaan).

Jos haluaa maksaa extraa ruuan kotiinkuljetuksesta, niin siitä vain. Köyhille tuokaan ei ole ratkaisu.
Mutta tuo ei ratkaise sitä pääongelmaa, mikä on se että ihmiset käy töissä.

Ja kuten joku muukin täällä aiemmin mainitsi, niin julkinen liikenne vs oma auto on aivan järkyttävä ero ajassa.
Oma työmatka menee alle puoleen tuntiin, jos bussia pitäisi käyttää (jos se edes kulkisi täällä)niin se ois sitten sen 45min suuntaansa kaikkine pysähtymisineen ja kiertelyineen.
Siitä kun laskee vaikka 20 vuotta töissä ja matkaan menevä aika kunnon työssäkäyvänä veronmaksajana niin ei paljoa naurata.

Vähän tähän liittyen Halla-Aholla oli ihan mielenkiintoinen kirjoitus siitä kuinka Pääkaupunkialueella asuminen on liian kallista työläiselle, pitää muuttaa kauemmaksi, ja kulkea sieltä sitten töihin.
Ja tästä aletaan rankaisemaan ihan kunnolla kohta töissäkäyvää kansanosaa.
 
Kuinka hyvin vihreät yleisesti ymmärtää lapsiperheen arkea? Tuntuu että kärkipoliitikot ovat lapsettomia.
Jos totta puhutaan, onhan lapsi yksi suurimmista ilmaston vastaisista teoista, mitä ihminen voi tehdä. Päästöt tulevat lisääntymään globaalilla tasolla niin kauan kuin syntyvyys on kuolleisuutta isompi. Väkiluku pysyisi hallinnassa, kun ihmiset saisivat 2-3 lasta. Isompi määrä lisää hallitsemattomasti ketjureaktiota ja lisääntyminen kiihtyy. Ongelmahan on todellinen tuolla kehittyvissä maissa, jossa lisäännytään hallitsemattomasti ja päästöt räjähtävät käsiin, kun näiden ihmisten elintaso paranee.
 
Kuinka hyvin vihreät yleisesti ymmärtää lapsiperheen arkea? Tuntuu että kärkipoliitikot ovat lapsettomia.

Kai ne ymmärtää siinä missä muutkin poliitikot. Toki Vihreät poliitikot varmaan ymmärtää keskimääräistä heikommin persun lapsiperheen arkea ja persupoliitikot sitten taas yhtä heikosti vihreän lapsiperheen arkea. Koska lapsiperheiden arkeen vaikuttaa paljon arvomailma ja omat valinnat.

Lapsiperhehän ei muuten oikeasti ole mikään kruununjalokivi mailman kannalta, ja siihen nähden meitä lapsiperheitä ymmärretään aika perkeleen hyvin Suomessa riippumatta mikö puolue tai arvomailma milloinkin on valtavirtaa.

Itselläni on 3 lasta ja vaikka jokainen on täysin minun itse tähän mailmaani siittämä ja siis täysin oma valinta, niin silti yhteiskunta paapoo minua kyllä viimeiseen saakka ja kivaahan se on.
 
Itse en ole koskaan lentänyt lentokoneella minnekään, saisko tästä jotain kompensaatiota ilmastoasioihin liittyen kun olen kuitenkin kusipää autoilija vihreiden mielestä? :hmm:
Tätä voisi kysyä Vihreiden edustajilta joiden on pakko päästä Mallorcalle pari kertaa vuodessa kun Suomessa on niin synkkää ja kylmää.
Älä unohda niitä kaikkia ilmastokokouksia, joihin pitää päästä lentämällä! Joko perus-liikennekoneella tai sitten omalla Learjetilla. :hmm:
 
Ja kuten joku muukin täällä aiemmin mainitsi, niin julkinen liikenne vs oma auto on aivan järkyttävä ero ajassa.
Oma työmatka menee alle puoleen tuntiin, jos bussia pitäisi käyttää (jos se edes kulkisi täällä)niin se ois sitten sen 45min suuntaansa kaikkine pysähtymisineen ja kiertelyineen.
Siitä kun laskee vaikka 20 vuotta töissä ja matkaan menevä aika kunnon työssäkäyvänä veronmaksajana niin ei paljoa naurata.

Tuossa aikaisemmin otti jo silmään se moodi, että pk-seudulla tulee autuaaksi julkisen liikenteen kanssa.

Noh, asun kehä 3:n sisäpuolella ja työmatka noin 21km. Autolla edestakaisin ennen koronaetäilyä meni 60-70min, nyt alle tunti. Julkisilla yli tuplat eli minimissään 2,5h mikäli metrolta Sörnäisissä osui paluumatkan bussi kohdalleen.

Ei tarvitse edes pitkälle keskustasta mennä kun arjen valinnat lapsiperheissä vaatii auton.
 
Jos totta puhutaan, onhan lapsi yksi suurimmista ilmaston vastaisista teoista, mitä ihminen voi tehdä. Päästöt tulevat lisääntymään globaalilla tasolla niin kauan kuin syntyvyys on kuolleisuutta isompi. Väkiluku pysyisi hallinnassa, kun ihmiset saisivat 2-3 lasta. Isompi määrä lisää hallitsemattomasti ketjureaktiota ja lisääntyminen kiihtyy. Ongelmahan on todellinen tuolla kehittyvissä maissa, jossa lisäännytään hallitsemattomasti ja päästöt räjähtävät käsiin, kun näiden ihmisten elintaso paranee.
Voisivatko vihreät lakata lisääntymästä, ilmaston vuoksi? Ja vihreiden into tuoda puoli ihmiskuntaa Suomeen tarkoittaa vain, että näiden "tuontisuomalaisten" hiilijalanjälki nousee samalle tasolle kantasuomalaisten kanssa joten ilmastonmuutos vain kiihtyy! :nb:
 
Lapsettomille voisi myöntää hiilidioksidi päästöjen etuja. Saisit esim ajaa korkeamman veroluokan autoa halvemmalla ja niin edelleen. Kannustaisi nopeasti olemaan lisääntymättä.
Siinäpä dilemma. Lapsettomuus on ilmastoteko, mutta samaan aikaan Suomen huoltosuhde edellyttäisi nykyistä enemmän lapsia.
Loogisesti siis adoptoiminen sieltä, missä lisäännytään ”liikaa” olisi ratkaisu. Mutta ei ole sekään, koska sillä saattaa olla sitten siellä kannustava vaikutus.

Nuo yllä mainitut kirjoitin ihan hupina, mutta on niissä totuuden siemen. Ei ole mikään puolueista vielä uskaltanut lähteä ajamaan ”kahden lapsen politiikkaa” vaikka kaikki tietävät, että 2.1 tarvittaisiin, jotta huoltosuhde säilyisi.
 
Jos haluaa maksaa extraa ruuan kotiinkuljetuksesta, niin siitä vain. Köyhille tuokaan ei ole ratkaisu.

Tästä muuten sellainen sivuhuomio, että yksi sukulainen muisteli, että 80-luvulla pikkukylässä oli ihan tavallista, että ruokakauppias toi ostokset kotiin kun pyysi ilman eri maksua. Joillekin se pyöri ihan automaatilla, kun joka viikko oli samat ostokset.
 
Kyllä Antti Rinne on tuohonkin asiaan liittyviä sammakoita ehtinyt päästää suustaan

Ja tavallaan tuossa asiassa PM-puolueen politiikka, joka tosin häivytettiin pois puheista tuon möläytyksen jälkeen, voidaan katsoa onnistuneeksi kun syntyvyys on hienoisesti nousussa. Saapa nähdä miten tämä vuosi, josko etätyön ja lomautusten myötä lisääntynyt kotoilukin olisi kirjaimellisesti ”tuottamassa hedelmää”.
 
Tästä muuten sellainen sivuhuomio, että yksi sukulainen muisteli, että 80-luvulla pikkukylässä oli ihan tavallista, että ruokakauppias toi ostokset kotiin kun pyysi ilman eri maksua. Joillekin se pyöri ihan automaatilla, kun joka viikko oli samat ostokset.
Näin oli myös omalla mökkikylällä. 70-luvun mersun peruspakulla tuli jääkaappituotteet ja pakasteetkin pihaaan myös kesällä, kun ei ollut vielä nykyisiä säädöksiä (kauppaan oli 4km). Nykyään ei ole kauppaa, pankkia, postia tai koulua (viimeinen loppui ysärilamaan) ja taloistakin suurin osa on tosiaan kesämökkeinä. Lähin kauppa 20 km päässä.

Sinällään itselläni tästä uudestakin kotiinkuljetuksesta nyt korona-ajalta on lähinnä hyviä kokemuksia. Asun muutama km kaupungin ulkopuolella ja 9,90€ tuodaan kotiin. Kun valinnat tekee verkossa, eikä kukaan (lue puoliso) pääse kävelemään muille kuin ruokaosastolle, niin tässähän säästää ajan lisäksi riihikuivaa rahaa. Ja päätyy myös terveellisempiin valintoihin ostoksissan, kun harkitsee tarkemmin. Vaikka ei meillä tässä elämänvaiheessa se raha enää sillä lailla ole merkityksellinen, niin on se ollut kiva huomata.
 
Kunhan ruokakaupan logistiikka alkaa Suomessakin toimia niin, että ostokset saa kotiovelle (Tescolta saanut jo 15 vuotta) sitä autoa ei kaupungeissa varmaan tarvitsekaan kuin ehkä lasten päiväkoti- ja harrastuskuskaukseen. Nuo tarpeet jos ratkaisee, niin autojen määrä vähenee kyllä.
Saahan sitä jo mutta kauppojen kotiinkuljetukset pelkästään pk-seudulla on alk. 9,90€. Tuolla rahalla ei alle 250€ ostoksia kannata tilailla. Keräily ja itse nouto omalla autolla 3,90€ on ihan siedettävä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 693
Viestejä
4 918 762
Jäsenet
79 241
Uusin jäsen
vkarinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom