Olin yksissä Kalevan kisoissa vapaaehtoishommissa. Vastasin myös ravintolapuolen infran lopputoteutuksesta, jossa käytännön toteuttajina olivat amis-opiskelijat. Ensivaikutelmana tuntui katastrofi olevan tulossa, sillä niin vetämätöntä porukka oli, eikä heitä valvova opettajakaan saanut heidän toimintaansa mitään ryhtiä. Jotenkin porukalla tuntui olevan sellainen välinpitämätön asenne, että oli coolia näytellä olevansa tympääntyneen ja laiskan oloinen.
Pidin heille aika rankan puhuttelun ja kerroin, että yrittäjänä en heistä tulisi kuin pari tomeraa tyttöä palkkaamaan. Että sellainen tulevaisuus heillä tulisi tuolla työskentelyasenteella olemaan! Tietenkin minun tavallaan ulkopuolisena oli opettajaan verrattuna paljon helpompi tiukemmin ilmaista, mitä mieltä heidän työasenteestaan olin mieltä.
Kai se puhuttelu jotenkin auttoi, vaikka alussa kisojen aikainen toiminta telttaravintoloissa kangerteli. Kuitenkin vähitellen tekemisiin alkoi tulla ryhtiä, kun oppilaat huomasivat, että hommia pitää paiskoa, tai ärtyneiltä asiakkailta tulee kovasanaista palautetta! Ihmeekseni kokkailut ja palvelemiset alkoivat vähitellen sujua todella mallikkaasti, vaikka hirveä kiire ja paine ravintolapuolella vallitsi koko kisojen ajan. Oli ihan mukava seurata, miten porukan toiminta ja keskinäinen yhteistyö alkoi toimia. Sekin oli aika hauska huomata, että opiskelijoista valokoitui muutama tavallaan esimiestyylisesti toimiva organisaattori

Kisojen jälkeen annoin heille suuret kiitokset, ja näyttivät he itsekin huomaavan, että kunnolla hoidetusta työstä saa itselleen jonkinlaisen ansaitun hyvän olon ja onnistumisen tunteen.
Kyllä aika lailla huolettaa, että tuollaisella asenteella amiksessa opiskellaan ja valmistaudutaan työelämään. Varmaan leikkaukset määrärahoista ja siitä seurauksena tullut lähiopetuksen puute vaikuttavat. Asennepuolellekin pitäisi jotain tehdä ja alkaa opiskelijoilta vaatia tuloksia, eikä päästää kaikkia opinnoista läpi paikalla lorvailun perusteella. Kuitenkin ammattiopetuksen laadulle ja arvostukselle pitää parannusta tehdä, mutta se on sitten päättäjien vastuulla totetettava asia.