No, tuohon jää vielä aika monta puoluetta.Älä valehtele. Ainakin Kokoomus ja RKP halusivat Nato-jäsenyyttä jo pitkän aikaa.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
No, tuohon jää vielä aika monta puoluetta.Älä valehtele. Ainakin Kokoomus ja RKP halusivat Nato-jäsenyyttä jo pitkän aikaa.
Sipilän Hallitus ei juuri edes käsitellyt Nato-asiaa, vaikka olisi ollut hyvä sauma. Ei myöskään Kataisen, Stubbin jne… Miksi? Muistatko vielä mikä hallitus ja mitkä puolueet veivät lopulta Suomen Natoon?Älä valehtele. Ainakin Kokoomus ja RKP halusivat Nato-jäsenyyttä jo pitkän aikaa.
Vasemmistoliiton ja lähes kaikkien muiden kommarien taustalla on voimakas USA- ja Nato-vastaisuus.
Venäjä pakotti meidät Natoon Marinin hallituksen aikana.Sipilän Hallitus ei juuri edes käsitellyt Nato-asiaa, vaikka olisi ollut hyvä sauma. Ei myöskään Kataisen, Stubbin jne… Miksi? Muistatko vielä mikä hallitus ja mitkä puolueet veivät lopulta Suomen Natoon?
Nato-optio oli optio, jota ei oikeasti ollut olemassa. Nyt kävi tuuri, kun Venäjä ei heti miehittänyt Ukrainaa kokonaan. Olisi pitänyt hakea Natoon jo 1990-luvulla, jos minulta kysytään. Kokoomus ja RKP olivat oikealla tiellä. Vasemmistoliitto oli aina aivan väärällä polulla.Siis Suomen virallinen nato-linja 2017 oli että pidetään optio auki.
Ton USA-vastaisuuden sä edelleen keksit ihan omasta päästäsi, tai sitten laitat jotain oikeita faktoja pöytään. Ja mitä tarkoittaa länsivastaisuus? Ihan konkreettisesti? Se on helvetin helppo heitellä raflaavia one linereita kun ei tartte perustella yhtään mitään yhtään mitenkään.
Vaikka en varma olekaan mitä tuolla tarkoitti, veikkaan että toiset tahot tulkitsevat ihmisoikeuksista kiinni pitämisen ihan poliittisena ohjenuorana "länsimaisvastaiseksi toiminnaksi". Joka on sinällään ihan hassu ajatus, sillä yksilönvapaus päättää asioistansa sekä etenkin ihmisoikeudet ja tasa-arvo ovat käytännössä länsimaisten lainsäädännön kulmakiviä, joiden varmistamiseksi ja toteutumiseksi löytyy laki jos toinenkin, aina tiettyyn, kohtuulliseen rajaan asti.Siis Suomen virallinen nato-linja 2017 oli että pidetään optio auki.
Ton USA-vastaisuuden sä edelleen keksit ihan omasta päästäsi, tai sitten laitat jotain oikeita faktoja pöytään. Ja mitä tarkoittaa länsivastaisuus? Ihan konkreettisesti? Se on helvetin helppo heitellä raflaavia one linereita kun ei tartte perustella yhtään mitään yhtään mitenkään.
- "Köyhä ja työtön on huijari ja laiska": Täysin omasta päästä vedetty johtopäätös kun nykyinen poliittinen linja ei maistu. Missään ei ole tällaista sanottu.Noinhan en kirjoittanut, vaan kuten alla, joten älä vääristele.
Ideologia on siis se, että köyhä ja työtön on huijari ja laiska. Rikkaat sen sijaan ovat ansainneet enemmän. Tämä voidaan tehdä velkarahalla. Tutkijat ja asiantuntijat ovat eri mieltä, ja erittäin monista leikkauksista harvinaisen isoäänisesti.
Eli kokonaisuudeksi muodostuu se, että noista on maksimaalinen haitta Suomelle.
Kätevästi unohdat 830 miljoonan yhteisöveroalennuksen. Menee käytännössä suoraan osinkoihin, eli rikkaille ja hyvätuloisille. Näitä nostellaan osin verottomasti, koska listaamattomien porsaanreikää ei haluttu tukkia vaikka siitä in ekonomistien kesken laaja yhteisymmärrys että niin pitäisi tehdä.
Yritysten muuttohalukkuudessa on sellainen "pieni" ero että Irlannissa puhutaan englantia ja Suomessa maailman vaikeimpiin kuuluvaa kieltä.Suomi on niin luotaantyöntävä maa kaikelle kansainväliselle yritystoiminnalle, että laskuvaraa olisi vielä reippaasti. Irlannissa yhteisövero on 12,5% ja tämä muutos tehtiin jo 2003. Samana vuonna se oli Suomessa 29%. Ja onko meillä ollut kasvua siitä lähtien? No velaksi on eletty koko tämä viimeiset vajaa 20v.
- Tuon 12,5% muutoksen jälkeen maahan on tullut yli 1700 kansainvälistä yritystä. Yllättäen kyseinen maa on talouden mittareilla yksi kovakuntoisimmista Euroopassa.
- Yritysveron määrä on jatkuvalla kasvu-uralla vaikka se on vain mainitut 12,5%. Vuonna 2014 se oli 4,6€ miljardia ja vuonna 2023 vajava 24€ miljardia. Maasta on tullut Euroopan johtava teknologia- ja lääketeollisuuden keskus.
- Maassa sijaitsee yhdeksän kymmenestä maailman suurimmasta lääkeyhtiöstä, ja ne käyttävät Irlantia valmistukseen, lisensointiin ja immateriaalioikeuksien omistamiseen.
- Irlannin bruttokansantuote henkeä kohti on yksi maailman korkeimmista, yli 100 000 euroa.
Country | Combined Statutory Corporate Income Tax Rate |
---|---|
Hungary (HU) | 9.0% |
Bulgaria (BG) | 10.0% |
Cyprus (CY) | 12.5% |
Ireland (IE) | 12.5% |
Lithuania (LT) | 16.0% |
Romania (RO) | 16.0% |
Croatia (HR) | 18.0% |
Poland (PL) | 19.0% |
Switzerland (CH) | 19.6% |
Finland (FI) | 20.0% |
Latvia (LV) | 20.0% |
Sweden (SE) | 20.6% |
Czechia (CZ) | 21.0% |
Iceland (IS) | 21.0% |
Slovakia (SK) | 21.0% |
Average | 21.5% |
Denmark (DK) | 22.0% |
Estonia (EE) | 22.0% |
Greece (GR) | 22.0% |
Norway (NO) | 22.0% |
Slovenia (SI) | 22.0% |
Austria (AT) | 23.0% |
Luxembourg (LU) | 24.9% |
Belgium (BE) | 25.0% |
Spain (ES) | 25.0% |
Turkey (TR) | 25.0% |
United Kingdom (GB) | 25.0% |
United States (for comparison) | 25.6% |
France (FR) | 25.8% |
Netherlands (NL) | 25.8% |
Italy (IT) | 27.8% |
Germany (DE) | 29.9% |
Portugal (PT) | 30.5% |
Malta (MT) | 35.0% |
Eli kertoisitko mitä Irlanti on tehnyt väärin alentamalla verotusta 12,5 prosenttiin? Ja mitkä olisivat ne toimivat keinot Suomelle?Yritysten muuttohalukkuudessa on sellainen "pieni" ero että Irlannissa puhutaan englantia ja Suomessa maailman vaikeimpiin kuuluvaa kieltä.
Yhteisövero on nykyään 20% ja lasketaan 18 prosenttiin vuonna 2027. Taloustieteen professori ei innostunut laskusta:
![]()
Taloustieteen professori arvostelee yhteisöveron laskua: Tehoton keino talouskasvuun
Suurimmat yhteisöveronmaksajat ovat täysin eri mieltä veroedun voimasta. Kysyimme niiltä, mihin ne aikovat käyttää säästyvät miljoonat.yle.fi
Tällä hetkellä Suomi on EU:n 22:ksi pienin verottaja yhteisöverossa yhdessä Latvian kanssa:
![]()
2025 Corporate Income Tax Rates in Europe
Some European countries have raised their statutory corporate rates over the past year, including Czechia, Estonia, Iceland, Lithuania, and Slovenia.taxfoundation.org
Country Combined Statutory Corporate Income Tax Rate Hungary (HU) 9.0% Bulgaria (BG) 10.0% Cyprus (CY) 12.5% Ireland (IE) 12.5% Lithuania (LT) 16.0% Romania (RO) 16.0% Croatia (HR) 18.0% Poland (PL) 19.0% Switzerland (CH) 19.6% Finland (FI) 20.0% Latvia (LV) 20.0% Sweden (SE) 20.6% Czechia (CZ) 21.0% Iceland (IS) 21.0% Slovakia (SK) 21.0% Average 21.5% Denmark (DK) 22.0% Estonia (EE) 22.0% Greece (GR) 22.0% Norway (NO) 22.0% Slovenia (SI) 22.0% Austria (AT) 23.0% Luxembourg (LU) 24.9% Belgium (BE) 25.0% Spain (ES) 25.0% Turkey (TR) 25.0% United Kingdom (GB) 25.0% United States (for comparison) 25.6% France (FR) 25.8% Netherlands (NL) 25.8% Italy (IT) 27.8% Germany (DE) 29.9% Portugal (PT) 30.5% Malta (MT) 35.0%
Year | Corporation Tax Revenue (EUR bn) |
---|
2003 | 5.16 |
2004 | 5.33 |
2005 | 5.49 |
2006 | 6.68 |
2007 | 6.39 |
2008 | 5.07 |
2009 | 3.90 |
2010 | 3.92 |
2011 | 3.52 |
2012 | 4.22 |
2013 | 4.27 |
2014 | 4.61 |
2015 | 6.87 |
2016 | 7.35 |
2017 | 8.20 |
2018 | 10.4 |
2019 | 10.9 |
2020 | 11.83 |
2021 | 15.232 |
2022 | 22.645 |
2023 | 23.842 |
2024 (underlying) | ~28.1 |
2024 (total incl. windfalls) | ~39.1 |
Tilastosi mukaan alennuksen jälkeen kului 12 vuotta että verokertymä nousi pysyvästi edeltävän tason yläpuolelle. Aikamoinen viive. Kertoo että ehkäpä Irlannin vetovoimana oli myös muita asioita pelkän veroasteen lisäksi?Eli kertoisitko mitä Irlanti on tehnyt väärin alentamalla verotusta 12,5 prosenttiin? Ja mitkä olisivat ne toimivat keinot Suomelle?
Year Corporation Tax Revenue (EUR bn)
2003 5.16
2004 5.33
2005 5.49
2006 6.68
2007 6.39
2008 5.07
2009 3.90
2010 3.92
2011 3.52
2012 4.22
2013 4.27
2014 4.61
2015 6.87
2016 7.35
2017 8.20
2018 10.4
2019 10.9
2020 11.83
2021 15.232
2022 22.645
2023 23.842
2024 (underlying) ~28.1
2024 (total incl. windfalls) ~39.1
Niin...mikäs siinä sattuikaan olemaan 2010-2018? Olisko ollut Eurokriisi?Tilastosi mukaan alennuksen jälkeen kului 12 vuotta että verokertymä nousi pysyvästi edeltävän tason yläpuolelle. Aikamoinen viive. Kertoo että ehkäpä Irlannin vetovoimana oli myös muita asioita pelkän veroasteen lisäksi?
Jälkimmäiseen kysymykseesi edes lukuisat hallitukset ja asiantuntijatkaan ole löytäneet toimivia keinoja.
Kommentoin nyt omalta länsivastaista toimintaa, vaikka en ole siitä mitään sanonut No Futuren väitteistä huolimatta.Vaikka en varma olekaan mitä tuolla tarkoitti, veikkaan että toiset tahot tulkitsevat ihmisoikeuksista kiinni pitämisen ihan poliittisena ohjenuorana "länsimaisvastaiseksi toiminnaksi". Joka on sinällään ihan hassu ajatus, sillä yksilönvapaus päättää asioistansa sekä etenkin ihmisoikeudet ja tasa-arvo ovat käytännössä länsimaisten lainsäädännön kulmakiviä, joiden varmistamiseksi ja toteutumiseksi löytyy laki jos toinenkin, aina tiettyyn, kohtuulliseen rajaan asti.
Näin ihan Suomessakin.
Poliitikot politikoi. Voisin mainita että jäsenyyden hyöty on vielä koeponnistamatta. Kun Venäjä kolkuttaa Baltiaa nähdään onko NATO:sta mihinkään. En halua mitään soo-soo kommentteja sitten vaan koneet välittömästi ilmaan jäsenmaista. NATO:n on pakko olla muutakin kuin pelote.Olisi pitänyt hakea Natoon jo 1990-luvulla, jos minulta kysytään. Kokoomus ja RKP olivat oikealla tiellä. Vasemmistoliitto oli aina aivan väärällä polulla.
Tavan kansalaiselle tuo on ollut kaamea juttu. Eihän niillä ole varaa edes asumiseen.Eli kertoisitko mitä Irlanti on tehnyt väärin alentamalla verotusta 12,5 prosenttiin?
Siinä vaiheessa jos se on pakotettu olemaan muutakin, niin sen ensisijainen tehtävä eli olla pelote on epäonnistunut.NATO:n on pakko olla muutakin kuin pelote.
Perussuomalaisia perustamassa ollut, puolueen entinen puheenjohtaja sekä entinen ulkoministeri Timo Soini harkitsee paluuta politiikkaan keskustan riveissä.
Soini kertoi suunnitelmistaan lauantaina Turun Sanomissa. Myöhemmin lauantaina hän julkaisi aiheesta myös blogissaan kryptisen kirjoituksen, joka on otsikoitu ”Elävän Suomen puolesta”.
”Politiikka on tauti, jonka kanssa on opittava elämään. Se ei jätä sinua, vaikka Sinä jättäisit sen”, Soini kirjoittaa tekstissä.
Soinilla voisi olla samanlainen rooli kepulaisissa kuin työmies Putkosella oli persuissa. Molemmilla on pitkä kokemus ja tietoa jolla voi lyödä vastustajia maksan kärkeen.Noniin, PS:n ja Sinisten entinen PJ, Jytkymies Timo Soini, harkitsee paluuta politiikkaan Keskustan riveistä. Ei vielä varmaa, mutta en ihmettelisi jos vanha koira yrittäisi vielä kerran. Ei ainakaan ole malttanut olla hiljaa päivän politiikan suhteen ja uskon että hänellä on faneja jotka voisivat äänestää:
![]()
Puolueet | Timo Soini sai viimeksi Uudeltamaalta lähes 30 000 ääntä, keskusta toivottaa tervetulleeksi
Puoluesihteeri Antti Siika-aho ei kommentoi, löytyisikö Soinille paikka ehdokaslistalta esimerkiksi Uudeltamaalta.www.hs.fi
No tuon kuvailun perusteella sopii Kepuun paremmin kuin hyvin.Ainakin vanhempi polvi muistaa Soinin kusetukset. Työläisten (ja eläkeläisten) tuella hallitukseen tekemään poroporvari politiikkaa. No Keskustalle kelpaa kuka vaan.
Maliranta toteaa, että lyhyen aikavälin kasvun kannalta vähemmän haitallista on supistaa keskiluokan tai suurituloisten etuuksia tai verohelpotuksia, kuten kotitalousvähennystä. Pienituloisilla huomattava osa tuloista menee suoraan kulutukseen, suurituloisilla taas säästämiseen.
– Jos pienituloisilta leikataan, he vähentävät herkemmin kulutustaan, joka sitten hidastaa talouskasvua lyhyellä aikavälillä, Maliranta selostaa.
Eerola nostaa vastaaviksi, etupäässä keskiluokkaa hyödyttäviksi esimerkeiksi oman asunnon myyntivoiton verovapauden ja työterveyshuollon verottomuuden. Esimerkiksi lounasetu on työntekijälle veronalaista tuloa, mutta huomattavasti suuremman hyödyn tuova työterveyshuolto taas on verovapaa etu.
– Kun lounasetu on verotettavaa, niin miksi työterveys ei ole, Eerola kysyy.
Menoleikkausten ohella tutkijat tarkastelisivat myös veronkorotuksia. Eerola listaa:
Valmisteverot voitaisiin sitoa indekseihin, koska nykyisellään ne pienenevät vuosi vuodelta ja tuovat vähemmän tuloja valtion kirstuun.
Kiinteistöverotus voitaisiin uudistaa niin, että verotus vastaa paremmin kiinteistöjen verotusarvoa. Se kasvattaisi verotuloja ilman, että se heikentäisi esimerkiksi työnteon kannustimia.
Pörssiin listaamattomien yhtiöiden huojennetusta osinkoverotuksesta voitaisiin luopua. Nykyinen huojennus heikentää todennäköisesti talouskasvua ja kannustaa pitämään varoja tuottamattomina yrityksessä.
Purra kertoi mahdollisista uusista säästöistä vuodelle 2026 ja ylellä asiantuntijat päässeet taas listaamaan asioita.
Näistä asioista tutkijat leikkaisivat
Plusssaa ehdotelmista:
- Yritystuet mainittu
- Tutkintojen ja työttömyysjaksojen tuoma eläkekertymän ,minkä maksaa valtio, poistaminen
Mutta sitten taas...
Taas tämä sama mantra. Keskituloisia ja suurituloisilta on kerättävä vaan enemmän euroja. Onhan se nyt suoraan vääryys, että ihminen laittaa rahaa säästöön, kun se raha olisi paremmassa käytössä valtion kirstussa.
Sitten lyödään vielä lisää veroja päälle. Olisi kyllä hyvä nähdä välillä näissä asiantuntijakommenteissa niitä toisen puolen ratkaisuja jotka ei tarkoita aina näitä veron korotuksia. Täällä kerätään jo aivan tarpeeksi veroja ja niitä verorahoja käytetään liian holtittomasti.
Jotenkin tuntuu, että täällä ei vaan voida oikeasti tehdä niitä isoja leikkauksia vaan ainoana ratkaisuna nähdään verojen korottaminen tai ihmisten ostovoiman heikentäminen.
Turun yliopiston taloustieteen professori, tutkimuslaitos Laboren johtaja Mika Maliranta ja Suomen Pankin johtokunnan neuvonantaja Essi Eerola nostavat sopeutussuositusten kärkeen yritystuet.
Maliranta sanoo, että tutkijoiden keskuudessa on vahva konsensus siitä, että suurimmasta osasta yritystukia olisi syytä luopua. Tutkijat ovat antaneet saman suosituksen monta kertaa aiemminkin, mutta yritystukien leikkaaminen on osoittautunut lähes mahdottomaksi jo useille hallituksille.
– Itse olen kai motkottanut yritystuista varmaan jo toistakymmentä vuotta, Maliranta naurahtaa.
Yritystuet ovat paitsi kalliita julkisen sektorin kannalta, suuri osa niistä heikentää talouden ja tuottavuuden kasvua. Syy on siinä, että yritystuet vääristävät kilpailua, sitovat resursseja sekä työvoimaa heikosti tuottaviin yrityksiin ja vaikeuttavat uusien yritysten nousua.
VM:n budjettipäällikkö esitti Ylen haastattelussa karsimista etenkin yritysten verotukiin, joita on yhteensä useita miljardeja.
Eerola sanoo, että yritysten verotukien ohella olisi perusteltua vähentää myös suoria yritystukia. Hän toteaa, että niitä koskevat täysin samat ongelmat kuin verotukia ja suorien yritystukien leikkaukset myös tuovat varmemmin säästöjä.
– Verotuen poistaminen voi johtaa siihen, että yritysten toiminta muuttuu sellaisella tavalla, että sitten verotulot eivät merkittävästi kasvakaan.
VM esitteli jo keväällä pitkän listan ehdotuksia yritystukien leikkauksiin, mutta kevään puoliväliriihessä hallitus päätti vain noin kymmenen miljoonan vähennyksestä yritystukiin.
Tokitoki, mutta noista vähennysten peruuttamisesta pitäisi poistaa konteksti "Keskiluokka ja rikkaat " ja korvataan, että se on kaikilta pois tulotasoon katsomatta.Nämä haastatellut tutkijathan ovat juurikin oikeassa, Maliranta varsinkin. Eivähän he ole juuri veroja korottamassa, vaan enimmäkseen poistamassa perusteettomia vähennyksiä. Mutta verojakin voi korottaa, nythän tilanne on se, että veropohjaa on rapautettu pitkään.
Sitten nämä keskiluokan lounasedut, kotitalousvähennykset ym, ihan oikeita kohteita, mutta ei niihin voi koskea jos yritystuista ei leikata kunnon pottia ja samalla esim. tuo listaamattomien huojennus.
Kannattaa muistaa, että hallitus on tehnyt täysin järjenvastaisia tekoja, korottanut alvia, ottanut normaalia kalliimpaa valtionvelkaa veronekevennyksiin, joista suuri osa menee rikkaille mm. osinkojen muodossa. Näistä erityisen järjetön on yhteisöveron alennus veroparatiisiluokkaan, ja joka ei tule maksamaan itseään takaisin kuin murusia.
Jätit lainaamatta tutkijoiden keskeisimmän viestin, joka on heti jutun alussa. Lihavointi omani.
Purra kertoi mahdollisista uusista säästöistä vuodelle 2026 ja ylellä asiantuntijat päässeet taas listaamaan asioita.
Näistä asioista tutkijat leikkaisivat
Plusssaa ehdotelmista:
- Yritystuet mainittu
- Tutkintojen ja työttömyysjaksojen tuoma eläkekertymän ,minkä maksaa valtio, poistaminen
No kyllä minä olen ihan varma, että esim. lounasetu, kotitalousvähennys ja laajempi työterveyshuolto koskettavat eniten rikkaita ja ylempää keskiluokkaa. Voi suoraan sanoa, että hyvin harvaa matalapalkka-alan työntekijää tai ylipäätään suorittavan työn tekijää koskee lounasetu tai laajemmat työterveyspalvelut. Ja kotitalousvähennys ei koske heitä käytännössä ollenkaan.Tokitoki, mutta noista vähennysten peruuttamisesta pitäisi poistaa konteksti "Keskiluokka ja rikkaat " ja korvataan, että se on kaikilta pois tulotasoon katsomatta.
Turhan paljon näissä käytetään aina tätä samaa mantraa, että keskiluokkalta ja "rikkailta" voidaan aina niistää enemmän veroja.
Itsekkään en ole tyytyväinen nykyisen hallituksen räpellyksiin, kun leikkauksia pitäisi tehdä paljon isommalla kädellä,
mutta omasta mielestäni kaikki veronkevennykset ovat aina tervetulleita. Toivotaan vaan, että nämä veronkevennykset ohjautuvat leikkauksia edistäväksi eikä veronkorotuksiin toisissa kohteissa.
Kaikki veronkevennykset tuovat pientä valonpilkahdusta, että ehkä täällä hullussa pohjolassa osataan tehdä muutakin kuin verottaa ja ehkä saadaan kokonaisverotusta Suomessa madallettua joskus hamassa tulevaisuudessa.
No kyllä minä olen ihan varma, että esim. lounasetu, kotitalousvähennys ja laajempi työterveyshuolto koskettavat eniten rikkaita ja ylempää keskiluokkaa. Voi suoraan sanoa, että hyvin harvaa matalapalkka-alan työntekijää tai ylipäätään suorittavan työn tekijää koskee lounasetu tai laajemmat työterveyspalvelut. Ja kotitalousvähennys ei koske heitä käytännössä ollenkaan.
Voit saivarrella asialla, mutta tosiasia on, että noiden verovapauteen puuttuminen on enemmän puuttumista keskiluokan ja ylemmän keskiluokan veroetuihin.Jutussahan puhuttiin yleisesti työterveyshuollosta. Ei eritelty mitään laajempaa osiota ja tätä korostettiin keskiluokalla ja "rikkailla". Työterveyshuolto koskettaa kaikkia työntekijöitä.
Kotitalousvähennyshän on kaikilla käytettävissä. Ei se katso tulotasoa. Vuokra-asunnossa asuessakin voi saada kotitalousvähennystä.
Samoin kuin lounasetukin on ihan yrityskohtaista. Olen itsekin ollut useassa yrityksessä jossa lounasetu on ollut siivoojasta lähtien kaikilla.
Tämäkään etu ei katso tulotasoa vaikka ylemmissä tulodesiileissä se on yleisempää.
Kuten totesin. Jos karsitaan, niin sitten karsitaan kaikilta, koska kaikki voivat näitä etuisuuksia saada.
Ei ihan noin. Valtaosalla matalapalkka-alojen työntekijöistä on vain ns. lain minimivaatimuksen mukainen ennaltaehkäisevä työterveyshuolto tarjolla.Jutussahan puhuttiin yleisesti työterveyshuollosta. Ei eritelty mitään laajempaa osiota ja tätä korostettiin keskiluokalla ja "rikkailla". Työterveyshuolto koskettaa kaikkia työntekijöitä.
On tuo ainakin meille ollut merkittävä hyöty. Nykyisin taitaa saada 35% 150e omavastuun jälkeen. Koskee vain työn osuutta. Vähennyksen maksimi on suhteellisen pieni, 1600e per henkilö.Kotitalousvähennys on jo vuodesta 2025 alkaen ollut niin säälittävän pieni tuki, että pois vain.
Lounasedun poistolla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia ravintoloiden kannattavuuteen ja sitä kautta työpaikkojen määrään.
Edit: Jaa, kotitalousvähennys vähennetään suoraan verosta. Eli onko tuo siis puhtaana käteen vai pitääkö tuo edelleen ajatella oman tulotason mukaan?
No jaa. Itä-suomalaisessa maakuntakaupungissa, samoin kuin toisessa maakunnassa sijaitsevassa mökkikunnassani, uskallan väittää, ettei ole juuri nostanut. Hinnat on varsin kohtuullisia ja vakaita.Kotitalousvähennys on nostanut hintoja niin paljon, että hyöty loppuasiakkaalle on plus miinus nolla. Ainoat hyötyjät ovat kusetusfirmat, joiden taskuun tällä kotitalousvähennyksellä lapioidaan verorahoja.
Takaukset on takauksia. Ei rahaa.Aika tiukkaa settiä Purralta taas. Ja löytyi uusia mätäpaiseita lisää. Rakentamisen kuplaa on pumpattu vuosittain 1 miljardilla valtiontakauksina joihin aiotaan tehdä nyt muutos. Valtion rakennuskannan takaukset ovat kasvaneet huikeaan 20 miljardin pottiin hiljalleen? Saatana siellä taskuissa on ulkopuolisia käsiä paljon ja puolet niistä on palleissa asti.
![]()
Järjestöt kritisoivat Purran ehdottamia leikkauksia
Valtiovarainministeri Riikka Purra esittää miljardin euron lisäleikkauksia vuoteen 2027 mennessä. Isoimmat leikkaukset kohdistuisivat kotouttamisrahoihin ja kuntien saamiin valtionosuuksiin. Yle seurasi budjettivääntöä tässä artikkelissa.yle.fi
Takaukset on takauksia. Ei rahaa.
(Paitsi sellaisessa harvinaisessa tilanteessa, että takauksen kohde muuttuu maksukyvyttömäksi taatun laina-ajan aikana).
Kunnille, jotka on suurin takausten saaja, se ei edes ole mahdollista.
Puhe jostain takauksista on tässä yhteydessä silmänlumetta eikä leikkaus. Sillä paisutellaan yhteissummaa.
On tuo ainakin meille ollut merkittävä hyöty. Nykyisin taitaa saada 35% 150e omavastuun jälkeen. Koskee vain työn osuutta. Vähennyksen maksimi on suhteellisen pieni, 1600e per henkilö.Kotitalousvähennys on jo vuodesta 2025 alkaen ollut niin säälittävän pieni tuki, että pois vain.
Lounasedun poistolla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia ravintoloiden kannattavuuteen ja sitä kautta työpaikkojen määrään.
Edit: Jaa, kotitalousvähennys vähennetään suoraan verosta. Eli onko tuo siis puhtaana käteen vai pitääkö tuo edelleen ajatella oman tulotason mukaan?
Yritysleikkaukset hyvä, koulutusleikkaukset ei.Aika tiukkaa settiä Purralta taas. Ja löytyi uusia mätäpaiseita lisää. Rakentamisen kuplaa on pumpattu vuosittain 1 miljardilla valtiontakauksina joihin aiotaan tehdä nyt muutos. Valtion rakennuskannan takaukset ovat kasvaneet huikeaan 20 miljardin pottiin hiljalleen? Saatana siellä taskuissa on ulkopuolisia käsiä paljon ja puolet niistä on palleissa asti.
![]()
Järjestöt kritisoivat Purran ehdottamia leikkauksia
Valtiovarainministeri Riikka Purra esittää miljardin euron lisäleikkauksia vuoteen 2027 mennessä. Isoimmat leikkaukset kohdistuisivat kotouttamisrahoihin ja kuntien saamiin valtionosuuksiin. Yle seurasi budjettivääntöä tässä artikkelissa.yle.fi
Aivan kaikenlaisia ihmisiä.Lainattu pääomavipu joka ei tuota on este kasvulle (plus tässä tapauksessa rasite luottoluokituksille). Jos joku on lainannut sinun takaamana eli tekee ysärit, niin se on perinteisesti sitä heikoiten tuottavaa "ilmaista" lainaa. Mitähän tuottavaa näissä lämmitetyissä tiloissa makoilee? Työttömiä, eläkeläisiä, matuja ja juoppoja?
Aivan kaikenlaisia ihmisiä.
Esim. kaikki julkinen ja arava-lainoitettu kuuluu näihin.
Aivan varmasti on tehty. Ja aivan varmasti on julkista tietoakin, että ei kun tietopyyntöä ministeriöön sisään.Olisi mielenkiintoista jos joku tekisi tilaston, koska 20 miljardia ehkä ansaitsee jotain kustannusvaikutusten seurantaa ja sen sellaista? Nooh mitäs pienistä, onhan sitä takuutusta työnnetty kreikkaan, italiaan ja vaikka ties minne. "Meillä on varaa".
Suomenmaa tarjoaa rälssille heti palstatilaa:Näitä järjestöjä tuntuvat kritisoivat eniten tyypit, jotka eivät edes ymmärrä mitä ne tekevät. Samoin valtion "suojatyöpaikoista" puhuu lähinnä porukka, joka ei osaa edes nimetä niitä virkamiesten töitä, joita vastustavat.
Mutta oletko sinä valmis siihen, että näiden järjestöjen työ julkisen sektorin kautta maksaisi paljon enemmän? Näistä järjestöistä monet toimivat laajasti vapaaehtoisvoimin, ja yksi järjestön työntekijä voi mahdollistaa hyvin monen vapaaehtoisen panoksen. Tämä vipuvaikutus halutaan jostakin syystä unohtaa.Se on hulluinta, että nämä järjestöt väittävät olevansa kansalaisjärjestöjä. Eivät ole. Oikea kansalaisjärjestö saa rahansa suoraan järjestön jäseniltä. Se ei toimi verovaroilla. Tai siis toimii Suomessa, mutta ei tietenkään pitäisi.
Jos noiden järjestöjen työ on elintärkeää, se kuuluu julkiselle sektorille.
On vaikeaa vähentää turhasta, kun esimerkiksi Ylen TV-uutiset hyökkää heti vastaan ja ottaa esiin Trump-kortin. Näin tapahtui ainakin klo 20.30 uutisissa.
Ja seuraavissa vaaleissa vetovastuun ottaa SDP ja sama homma jatkuu ja syöksykierre syvenee. Jostain syystä suomalaiset äänestäjät tykkäävät siitä, että heitä kusetetaan.Orpokin on niin lapanen ja orpo tuossa työssään että en ole ennen noin väsykkää pääministeriä Suomessa nähny, mutta kansa äänesti viime vaaleissa kokoomuksen suurimmaksi ja nämä puolueet he sieltä hallitukseen halusivat kumppaneikseen, joten ei voi katsoa muualle kuin peiliin. Jälki on niin saatanan surkeaa että ei tiedä itkeä vaikko nauraa, työttömiä tulee koko ajan ovista ja ikkunoista lisää.
Valtiotasolla poliittisesti velanotto on helppoa. Suomessa yksilöt ovat tottuneet Holhous-Valtioon ja velkakin kun on Valtiolla niin "eihän sitä takaisin tarvitse maksaa kun velkaa saa aina lisää".Ja seuraavissa vaaleissa vetovastuun ottaa SDP ja sama homma jatkuu ja syöksykierre syvenee. Jostain syystä suomalaiset äänestäjät tykkäävät siitä, että heitä kusetetaan.
Suomi on kuin ampumahaavapotilas. Edelliset hallitukset ampuivat sen vuotamaan verta. Tämä hallitus yrittää tyrehdyttää verenvuotoa lasten laastareilla, mutta vuoto jatkuu ja potilaan tila jatkaa heikkenemistään.Orpokin on niin lapanen ja orpo tuossa työssään että en ole ennen noin väsykkää pääministeriä Suomessa nähny, mutta kansa äänesti viime vaaleissa kokoomuksen suurimmaksi ja nämä puolueet he sieltä hallitukseen halusivat kumppaneikseen, joten ei voi katsoa muualle kuin peiliin. Jälki on niin saatanan surkeaa että ei tiedä itkeä vaikko nauraa, työttömiä tulee koko ajan ovista ja ikkunoista lisää.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.