Suomi on todellakin ytimeltään sosiaalidemokraattinen hyvinvointivaltio. Eikä Suomi ole ainoa, kaikki pohjoismaat ovat. Me asutaan valtiossa joka on erittäin poikkeuksellinen valtaosaan maailman maita verrattaessa, myös siis hyvinvoinnissa. Wikipediasta löytyy ihan artikkelikin tästä:
fi.wikipedia.org
Suomen hyvinvointimalli on artikkelin mukaan sosiaalidemokraattinen. Suomessa alkoi 1960-luvulla suuri sosiaalinen uudistus. Julkisten palvelujen määrä ja laatu parani. Korostettiin, että jokaisella on oikeus terveyteen, työhön ja toimeentuloon syntymästään tai sosiaalisesta alkuperästään riippumatta. Jos tämä sosiaalidemokratiaan pohjaava valtiomuoto otettaisiin meiltä pois, Suomi olisi jotain aivan täydellisen erilaista mihin me ollaan totuttu ja lapsesta asti kasvettu. Olen saanut elää turvallisen elämän sosiaalidemokratiaan pohjaavassa Suomessa. Kaikki ihmiset eri valtioissa, eivät ole yhtä onnekkaita. Toiset joutuvat jopa oman valtionjohdon sortotoimien kohteeksi.
Minun mielestä tämä malli on oikein hyvä, hintava mutta hyvä. Toisaalta jos katsotaan kokonaisuudessaan kuinka paljon eri valtiot käyttävät esimerkiksi SOTE- menoihin rahaa, mun käsittääkseni esim. meidän vastakohta USA:ssa rahaa palaa SOTEEn kokonaisuutena paljon enemmän. Suomen malli on erittäin tehokas tässäkin. Pohjoismainen malli. Se että jokainen USA:ssa ( yleensä vakuutuksen kautta) maksaa itse omat SOTE- menonsa, ei tarkoita etteikö siihen rahaa käytettäisi. Päinvastoin, olen lukenut esimerkkejä joiden mukaan homma on siellä erittäin tehotonta ja kallista.