Ei ole, vaan 900 euroa/vuosi.
Työskenteletkö yhdessä paikassa ja kuljet säännöllisesti kodin ja työpaikan välistä matkaa?
www.vero.fi
Nykyinen hallitus nosti sitä.
Minun päätelmäni työmatkakuluvähennyksen tasolle on että se pyritään aina asettamaan tasolle että suurten työntekijämassojen normaalit työmatkakulut jäisivät omavastuun alle. Esim. pääkaupunkiseudulla että ainakin kahden ja kolmen vyöhykkeen lippua käyttävät jäävät omavastuun piiriin eivätkä voi vähentää työmatkakulujaan.
Olen päätellyt tämän siitä että, no, noin on aina tuntunut olevan. Esim. aikoinaan (ennen vyöhykeuudistusta) kun ostelin pääkaupunkiseudulla kuukausiseutulippuja päästäkseni Vantaan perukoilta lähijunalla Helsinkiin töihin, jäivät ne kulut just sopivasti alle silloisen omavastuuosuuden, eli en voinut hakea työmatkakuluvähennyksiä, koskaan.
Mielestäni tuo on aivan looginen ja järkevä lähtökohta koska se vähentää byrokratiaa, verrattuna siihen että suuri(n) osa pääkaupunkiseudun, Tampereen alueen jne. töissäkäyvistä alkaisivat yhtäkkiä hakea joka vuosi matkakuluvähennyksiä. Siinä menee vähän niinku se koko vähennyksen idea, jos yhtäkkiä suurin osa tai lähes kaikki hakisivat sitä automaattisesti.
Parempi on että matkakuluvähennystä haetaan lähinnä vain poikkeuksellisissa tilanteissa. Minä haen koska edelleen käyn töissä n. 60km päässä kotoani paikassa minne julkisilla ei järkevästi pääse; koen kuitenkin olevani poikkeustapaus. Ja onhan se kiva että edes tämän vähennyksen saa jos tosiaan ottaa työpaikan kovin kaukaa ja hankalasta paikasta.
Se että hallitus on nostanut omavastuuosuutta voisi loogisesti päätellen johtua ihan vain siitä että esim. HSL alueen (ja ehkä muissakin suurissa kaupungeissa) lippujen hinnat ovat käsittääkseni kallistuneet. Omavastuurajaa on sitten nostettu vastaavasti etteivät suuret työntekijämassat edelleenkään tulisi vähennyksen piiriin, vaan ainoastaan ns. poikkeustapaukset.
Se ettei esim. Vantaalla tai Espoossa C-vyöhykkeellä asuva saa edelleenkään työmatkakuluvähennystä siitä että käy julkisilla töissä Helsingin keskustassa A-vyöhykkeellä, tuskin vähentää ko. työntekijöiden intoa hakea töitä kauempaakin pääkaupunkiseudulta. Se voi hieman vähentää harmitusta sitten sellaisissa tapauksissa tosiaan kuten että minä, pääkaupunkiseudulla asuva, hain töitä 60km päästä pääkaupunkiseudun ulkopuolelta jonne ei pääse järkevästi muuten kuin omalla autolla (joka minulla onneksi oli jo valmiiksi).