• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

En kyllä jaa tätä näkemystä. Sokeri on ihan turha aine verrattuna suolaan ja rasvaan jotka on välttämättömiä ravintoaineita. Jos se peruste on että näitä syödään liikaa niin sitten ehdottomasti myös sokerin ohella muut hiilihydraatit pitäisi laittaa verolle, koska ne on valtava syy ihmisten lihavuuteen ja sitten ollaankin täysin järjettömässä suossa.

En kannata sokerin kategorista verotusta. Minusta makeisverokaan ei ole hyvä idea koska tässä otetaan askelia kohti järjettömyyttä, mutta makeisvero on sentään suht. helposti rajattavissa makeisiin jotka on melkein pelkkää sokeria.

Suolan, rasvan ja hiilareiden sekä sokerin merkitys ja suhde siihen ylipainoon on myös vielä isolta osalta mysteeri että mitkä näistä oikeasti on pahimpia.

100% varmuudella myös jos rasvaa tai suolaa joskus päädytään verottamaan niin viherhipit vähintään yrittävät hivuttaa ja vivuttaa sitä veroa myös lihaan ideologisista syistä.
Järjetöntä on myös verottaa eräillä makeutusaineilla (aspartaami, E950) makeutettuja virvoitusjuomia. Niissä ei ole energiaa, eivätkä ne nosta verensokeria.
 
Tuolle myrkylle saisi lätkäistä vaikka tuplaveron. Makukin on hirveä kun vertaa sokeriin.
Tuotteelle haittavero pahan maun tai uskomusten takia?
Ei tarvitse mainita karsinogeenisyyden statuksen muutosta, ei kuulu ketjun aihepiiriin. Se nyt on yksi monista elintarvikelisäaineista eikä kovin myrkyllinen. Jos pelottaa syödä sitä, ei ole pakko.

Ei yhteiskuntaa sillä tavalla järjestetä. Haittaverojen, kuten kieltojen ja rajoitustenkin, perustelujen tulee olla painavia ja asiallisia eikä moralistisia, tulkinnanvaraisia tai subjektiivisia.
 
Tuotteelle haittavero pahan maun tai uskomusten takia? Ei tarvitse mainita karsinogeenisyyden statuksen muutosta, ei kuulu ketjun aihepiiriin. Se nyt on yksi monista elintarvikelisäaineista eikä kovin myrkyllinen. Jos pelottaa syödä sitä, ei ole pakko.

Ei yhteiskuntaa sillä tavalla järjestetä. Haittaverojen, kuten kieltojen ja rajoitustenkin, perustelujen tulee olla painavia ja asiallisia eikä moralistisia, tulkinnanvaraisia tai subjektiivisia.
No mielivaltaisia, epäasiallisia ja varsinkin moralistisia kieltoja ja rajoituksia tulee kyllä ihan tästä lähimenneisyydestä mieleen, mutta olkoon, menee liiaksi off topicin puolelle. Olet varmaan oikeassa ja aspartaami on oikea terveystuote. Lisäys: onko "ei kovin myrkyllinen" parempi, huonompi vai sama asia kuin epäterveellinen.. :hmm:
 
Ei mitään...
No mielivaltaisia, epäasiallisia ja varsinkin moralistisia kieltoja ja rajoituksia tulee kyllä ihan tästä lähimenneisyydestä mieleen, mutta olkoon, menee liiaksi off topicin puolelle. Olet varmaan oikeassa ja aspartaami on oikea terveystuote. Lisäys: onko "ei kovin myrkyllinen" parempi, huonompi vai sama asia kuin epäterveellinen.. :hmm:
Terveystuote verrattuna sokeriin?

"Aspartaamia voi kuitenkin nauttia 40 milligrammaa painokiloa kohden päivässä ilman syöpäriskin kasvua. Turvallinen saanti ylittyy vasta, jos 60-kiloinen ihminen nauttii aspartaamilla makeutettua juomaa sen aspartaamipitoisuudesta riippuen yli 12–36 tölkkiä päivässä."

Vaaraa voi olla jo alemmilla annoksilla
"Vuonna 1993 aloitettiin kaksoissokkotutkimus, jossa selvitettiin, onko aspartaamin käyttö 30 mg/painokilo-päiväannoksella turvallista myös masennuspotilailla. Tutkimus jouduttiin keskeyttämään ennenaikaisesti, kun havaittiin, että aspartaamin käyttö aiheutti masennuspotilaille paljon voimakkaita oireita"


Jos vaikka puolittaa virallisen, niin se on 6-18 tölkkiä. Noilla määrillä voi miettä olisiko sokeri vaarallisempaa. Energiajuomat joutaisi verolle suoraan, ehkä kahvikin.
 
Ei mitään...

Terveystuote verrattuna sokeriin?

"Aspartaamia voi kuitenkin nauttia 40 milligrammaa painokiloa kohden päivässä ilman syöpäriskin kasvua. Turvallinen saanti ylittyy vasta, jos 60-kiloinen ihminen nauttii aspartaamilla makeutettua juomaa sen aspartaamipitoisuudesta riippuen yli 12–36 tölkkiä päivässä."

Vaaraa voi olla jo alemmilla annoksilla
"Vuonna 1993 aloitettiin kaksoissokkotutkimus, jossa selvitettiin, onko aspartaamin käyttö 30 mg/painokilo-päiväannoksella turvallista myös masennuspotilailla. Tutkimus jouduttiin keskeyttämään ennenaikaisesti, kun havaittiin, että aspartaamin käyttö aiheutti masennuspotilaille paljon voimakkaita oireita"


Jos vaikka puolittaa virallisen, niin se on 6-18 tölkkiä. Noilla määrillä voi miettä olisiko sokeri vaarallisempaa. Energiajuomat joutaisi verolle suoraan, ehkä kahvikin.
Syöpä vai diabetes, vaikea valinta. No ehkä kohtuus olisi kaikista paras ohjenuora. Tulisiko harkita pakkauskokojen pienentämistä? Ettei vedetä karkkia 400g säkkiä kerralla ja huuhdota alas 1,5L sokeri/aspartaamijuomalla. Kahvi verolle, viittaatko kofeiiniin mikä kai sekin myrkyllistä suurissa määrin? Saa kyllä aika kahvisieppo olla jos vetää esim. pannullisen yhtä soittoa. Lisäys: pakkauskoosta tuli vielä mieleen se kun pienet tupakka-askit kiellettiin.. oikea neronleimaus sekin
 
Tuotteelle haittavero pahan maun tai uskomusten takia?
Ei tarvitse mainita karsinogeenisyyden statuksen muutosta, ei kuulu ketjun aihepiiriin. Se nyt on yksi monista elintarvikelisäaineista eikä kovin myrkyllinen. Jos pelottaa syödä sitä, ei ole pakko.

Ei yhteiskuntaa sillä tavalla järjestetä. Haittaverojen, kuten kieltojen ja rajoitustenkin, perustelujen tulee olla painavia ja asiallisia eikä moralistisia, tulkinnanvaraisia tai subjektiivisia.
haittaverot ovat aina moralistisia. joo saa tehä syntiä kunhan maksaa aneen. Melkosta kuraa.
 
haittaverot ovat aina moralistisia. joo saa tehä syntiä kunhan maksaa aneen. Melkosta kuraa.
Kai samalla logiikalla kaikki kulutusvero on moralistista. Onko meillä määritelmää haittaverolle? Ovatko kaikki rahalliset ympäristötoimet moralistisia eli yhteiskunnallisesti kestämättömiä? Meneekö vasemmistolainen ideologia solmuun tässä kohdassa? Onko tähän mitään ulospääsyä?
 
Kai samalla logiikalla kaikki kulutusvero on moralistista. Onko meillä määritelmää haittaverolle? Ovatko kaikki rahalliset ympäristötoimet moralistisia eli yhteiskunnallisesti kestämättömiä? Meneekö vasemmistolainen ideologia solmuun tässä kohdassa? Onko tähän mitään ulospääsyä?
tasainen kulutusvero ei ole moralistinen kuin kulutus säästämis kontektissa mikä on ratkastavissa. eikä mulla ole hajuukaan mikä on "rahallinen ympäristötoimi". Vasemmistolaisesta ideologiastakaan en tiedä, varmaan holhouksen vastustus nykysin lie jotai kommunismia mitä tulee pelätä tai jotain.
 
haittaverot ovat aina moralistisia. joo saa tehä syntiä kunhan maksaa aneen. Melkosta kuraa.
Haittavero voi olla ja on monesti korvaus tuhoista taikka kustannuksista terveydenhoidolle. Täyskielto voi aiheuttaa isoja ongelmia, kuten kieltolaki osoitti.
 
Vitutuksestakin aiheutuu kustannuksia mielenterveyshuollolle.
Ruoka on monelle lohtumässäilyä sipsejä myöten, mutta se ei tarkoita että kaikki mättö olisi hyvästä mielenterveydelle. Haittavero sentään sallii kohtuukäytön, siksikin täyskielto on pahempi. Ellei sitten aiota laittaa reseptin alle haittaherkkuja.
 
holhouksen vastustus nykysin lie jotai kommunismia mitä tulee pelätä
Tarkennettakoon, että itse vastustan holhousta mukaanlukien kaikki kiusaamisverot. Riippuvuutta aiheuttavien tuotteiden ansioton arvonlisä on yhtä moitittavaa, oli kyseessä sitten kieltolain ja huumekartellin aiheuttama hinnan paisuminen törkeäksi loppukäyttäjille tahi räikeän kova tupakkavero. Sokeri-, rasva-, suola- ja pikaruokaverot sun muut ovat umpimähkäisiä, helposti toteutuksesta riippuen pseudotieteellisiä, epäreiluja ja ainakin tehottomia.

Samoin polttoaineverotuksen korotusta ei pitäisi voida perustella sillä, että on tosi tuhmaa autoilla. Jos niin tehdään, se täytyy rehellisesti ja tarkkaan harkiten perustaa siihen, että valtio nyt vaan tarvitsee/haluaa lisää millä mällätä ja jostain se on otettava.

Kuitenkin kyseenalaistan, voidaanko kaikki verot yksiselitteisesti jakaa haittaveroihin ja muihin, sekä sen, ovatko ensinmainitun tapaiset "aina moralistisia". Vaikkapa pantittoman alumiinitölkin vero on siinä määrin järkiperusteinen, etten sanoisi sitä moralistiseksi. Tupakkavero taas on toisesta ääripäästä ja monella tapaa tekopyhä.
 
Haittavero voi olla ja on monesti korvaus tuhoista taikka kustannuksista terveydenhoidolle. Täyskielto voi aiheuttaa isoja ongelmia, kuten kieltolaki osoitti.
en oikeen ymmärrä miten tälläiset jonkun poliitikon valitsemat haitat on jonkun hyvinvointivaltion mukasia. Kun idea on vapauttaa ihmisiä talousrajoitteista eikä lisätä niitä keinotekoisesti. Niissä on myös se yksi mokaa, kaikkia rangaistaan tyyppinen ajatus mikä ei ole ok.

Tuo vitutus on hyvä esimerkki haitasta mikä ei ole verolla aiheuttaja maksaa periaatteella, vaikka mt ongelmat on nykysin suurimpia ongelma.
 
Tarkennettakoon, että itse vastustan holhousta mukaanlukien kaikki kiusaamisverot. Riippuvuutta aiheuttavien tuotteiden ansioton arvonlisä on yhtä moitittavaa, oli kyseessä sitten kieltolain ja huumekartellin aiheuttama hinnan paisuminen törkeäksi loppukäyttäjille tahi räikeän kova tupakkavero. Sokeri-, rasva-, suola- ja pikaruokaverot sun muut ovat umpimähkäisiä, helposti toteutuksesta riippuen pseudotieteellisiä, epäreiluja ja ainakin tehottomia.

Samoin polttoaineverotuksen korotusta ei pitäisi voida perustella sillä, että on tosi tuhmaa autoilla. Jos niin tehdään, se täytyy rehellisesti ja tarkkaan harkiten perustaa siihen, että valtio nyt vaan tarvitsee/haluaa lisää millä mällätä ja jostain se on otettava.

Kuitenkin kyseenalaistan, voidaanko kaikki verot yksiselitteisesti jakaa haittaveroihin ja muihin, sekä sen, ovatko ensinmainitun tapaiset "aina moralistisia". Vaikkapa pantittoman alumiinitölkin vero on siinä määrin järkiperusteinen, etten sanoisi sitä moralistiseksi. Tupakkavero taas on toisesta ääripäästä ja monella tapaa tekopyhä.
tuo panttisysteemikin on yks pula-ajan jäänne mitä en ymmärrä miksi tuollaista pyöritetään, etenkään kun hartwall lienee on ainoa pitkään aikaan jolta on saanut ei kertakäyttöisen pullon. Kaupan ulkopuolella on alumiini ja muovikeräyksiä mutta ihmiset jonottaa kaupassa jotta pääsee palauttamaan yksitellen pulloja...ja saksalaisen identtisen tölkin voi lytätä laittaa sinne metalliromuun mutta suomalainen pitää palauttaa kauppaan ehjänä prässättäväksi jonkun virallisen toimijan toimesta. Ei mitään järkeä.

Nyt kun EUlta oli tulossa joku asetus asiaan liittyen, suomessa oltiin kauhuissaan kun se koettiin uhkana pullonpalautusjonossa seisomisen traditiolle. Varmaan yhtä pyhä asia auto ja alkoholiveron kanssa tää panttihomma. Kaikki muu käy vaikka maksas mitä, mutta näistä ollaan valmiita taistelemaan viimeiseen mieheen.
 
Kuka tervejärkinen tykkää tekosokerin mausta?
Mikä tämä kysymys edes on? Olisi ihan kiinnostava nähdä myytyjen limppareiden tilastot, oma fiilis on että lähes kaikki juovat makeutusaineilla makeutettuja limuja. En tiedä ketään lähipiiristäni joka joisi tieten tahtoen sokerilla makeutettua limsaa.

Kaupan ulkopuolella on alumiini ja muovikeräyksiä mutta ihmiset jonottaa kaupassa jotta pääsee palauttamaan yksitellen pulloja...ja saksalaisen identtisen tölkin voi lytätä laittaa sinne metalliromuun mutta suomalainen pitää palauttaa kauppaan ehjänä prässättäväksi jonkun virallisen toimijan toimesta. Ei mitään järkeä.

Itse ainakaan en ole vuosiin palauttanu pulloja yksi kerrallaan, noihin pesurumpu-tyyppisiin koneisiin voit dumpata 200l jätesäkillisen tölkkejä ja pulloja kerralla ja se hoitaa ne 3-4 minuutissa palautetuksi.

Veikkaan että jos tämä panttisysteemi poistuu niin katujen varsilta, ojista ja sieltä täältä alkaa löytyä jatkossa merkittävästi enemmän hylättyjä tölkkejä ja pulloja. Nykyisellään tuo systeemi sentään automaattisesti hoitaa cleanupin kun joku ihan mielellään keräilee noita ja palauttaa kauppaan.
 
Jotta ympäristö roskaantuu vähemmän. Järjestelmähän on tehokas: kun joku mulkku roskaa, joku köyhä tai nuuka kerää roskan pois, vaikka ei ole niin pyhimys että tekisi sen täysin pyyteettömästi.
se on kaikkea muuta kuin tehokas jos 99%, ehkä ylikin, joutuu kärsimään typerästä palautussysteemistä kun joku promillesakki heittää tölkin luontoon. Tässä on tää sama kumma suomalainen kommunismi idis että yksi mokaa niin kollektiivinen rangaistus kaikille. Suurin osa tuli rankaistua turhaan, ja kaikki byrokratia ja on tarve erilliselle kierrätysjärjestelmälle eli osumatarkkuus ja tehokkuus surkeaa.
 
se on kaikkea muuta kuin tehokas jos 99%, ehkä ylikin, joutuu kärsimään typerästä palautussysteemistä kun joku promillesakki heittää tölkin luontoon. Tässä on tää sama kumma suomalainen kommunismi idis että yksi mokaa niin kollektiivinen rangaistus kaikille. Suurin osa tuli rankaistua turhaan, ja kaikki byrokratia ja on tarve erilliselle kierrätysjärjestelmälle eli osumatarkkuus ja tehokkuus surkeaa.
Maksamaan? Onko jotain näyttöä tän kustannuksista? Se että siinä on pantti ei itsessään ole kustannus. Se pullo on helppo ensikerralla viedä kauppaan.
 
saksalaisen identtisen tölkin voi lytätä laittaa sinne metalliromuun mutta suomalainen pitää palauttaa kauppaan ehjänä prässättäväksi jonkun virallisen toimijan toimesta. Ei mitään järkeä.
Kyllä sä voit saman tehdä myös suomalaiselle tölkille. Kukaan ei estä.
 
Maksamaan? Onko jotain näyttöä tän kustannuksista? Se että siinä on pantti ei itsessään ole kustannus. Se pullo on helppo ensikerralla viedä kauppaan.
ihan järjellä ajateltuna rinnakkainen kierrätysjärjestelmä on joka tasolla kalliimpi kuin vain yksi kierrätysjärjestelmä. Samoin panteissa on valvontakuluja väärinkäytösten varalta, sun muuta turhaa raportointikulubyrokratiaa aina, kaupat varastoi pulloja ja tölkkejä jossain lukkojen takana ettei joku palauta samoja moneen kertaan, ihmiset kuljettaa tehottomassa muodossa tölkkejään kauppaan eikä taloyhtiön metalliromuun lytättynä jne.

Varmaan jees ollut sillon kun pullojen valmistaminen on ollut kallista ja muuta kierrätysinfraa pl. keräyspaperi ei ole ollut. Sittemmin tosta on tullut joku elämää suurempi asia vaikka kierrätysinfra jo olisi ja parempiakin tapoja hoitaa asioita.
 
Kyllä sä voit saman tehdä myös suomalaiselle tölkille. Kukaan ei estä.
miksi silloin joudun maksamaan 15c rangaistusmaksun vaikka veisin tölkin alumiinikeräykseen enkä heittäisi ojaan. missä logiikka ja oikeutus rangaistukselle kun teen kaiken vastuullisesti?
 
se on kaikkea muuta kuin tehokas jos 99%, ehkä ylikin, joutuu kärsimään typerästä palautussysteemistä kun joku promillesakki heittää tölkin luontoon. Tässä on tää sama kumma suomalainen kommunismi idis että yksi mokaa niin kollektiivinen rangaistus kaikille. Suurin osa tuli rankaistua turhaan, ja kaikki byrokratia ja on tarve erilliselle kierrätysjärjestelmälle eli osumatarkkuus ja tehokkuus surkeaa.
Prosentti taikka promille voi pilata enemmistön elämän sikailemalla. Roskaukseeen tarvittaisiin kunnon rangaistukset ja valvonta.

Pantti ei ole rangaistus vaan palkinto.
 
Tää pullopalautus on myös yks esimerkki siitä miten suomessa kaikki huutaa että virkamiestyötä ja muuta "turhaa" pitäisi vähentää, mutta kuitenkin periaatteesta pidetään kiinni jostain tälläsestä ajastaan irroitetusta, eikä suostuta tosiasiassa luopumaan mistään tai keventämään mitään.

Äkkiseltään katsottuna Palpa OYssä on n. 20 ihmistä töissä, ja sitä valvoo Pirkanmaan Ely keskus missä n. 270 ihmistä töissä. Palpa toimii vain hallinnollisena organisaatiota tuolle eli tästäkään ei todellisuudessa tiedä millaisia määriä ihmisiä työskentelee tuolle organisaatiolle, kun kaikki on ulkoistettu. Jos nyt mietitään vaikka noita 15-20 palpalaista ja ely keskuksessa oletetusti 1 tai 2 ihmistä, tuskin kukaan pystyy kirkkain silmin sanomaan etteikö nämäkin ihmiset voisi tehdä jotain Suomelle tolkullisempaa kuin pyörittää jotain rinnakkaisen kierrätysjärjestelmän katto-organisaatiota. Kun kuitenkin joka kaupan pihalla ja taloyhtiöissä alkaa olemaan lasi, metalli ja muoviroskikset, eli järjestelmä on päällekkäinen.
 
Viimeksi muokattu:
Tää pullopalautus on myös yks esimerkki siitä miten suomessa kaikki huutaa että virkamiestyötä ja muuta "turhaa" pitäisi vähentää, mutta kuitenkin periaatteesta pidetään kiinni jostain tälläsestä ajastaan irroitetusta, eikä suostuta tosiasiassa luopumaan mistään tai keventämään mitään.

Äkkiseltään katsottuna Palpa OYssä on n. 20 ihmistä töissä, ja sitä valvoo Pirkanmaan Ely keskus missä n. 270 ihmistä töissä. Palpa toimii vain hallinnollisena organisaatiota tuolle eli tästäkään ei todellisuudessa tiedä millaisia määriä ihmisiä työskentelee tuolle organisaatiolle, kun kaikki on ulkoistettu. Jos nyt mietitään vaikka noita 15-20 palpalaista ja ely keskuksessa oletetusti 1 tai 2 ihmistä, tuskin kukaan pystyy kirkkain silmin sanomaan etteikö nämäkin ihmiset voisi tehdä jotain Suomelle tolkullisempaa kuin pyörittää jotain rinnakkaisen kierrätysjärjestelmän katto-organisaatiota. Kun kuitenkin joka kaupan pihalla ja taloyhtiöissä alkaa olemaan lasi, metalli ja muoviroskikset, eli järjestelmä on päällekkäinen.
Onko sinulla statistiikkaa kierrätykseen menevästä osuudesta Suomi vs pantiton maa?
 
Onko sinulla statistiikkaa kierrätykseen menevästä osuudesta Suomi vs pantiton maa?
ei ole, päällekkäisen järjestelmän tulisi perustella itsensä. Oleellisempi tarkastelu olisi ehkä pantiton metalli vs. pantillinen metalli suomessa. Tällöin sama kierrätyskulttuuri ja ihmiset ja muuttujana vain pantti. Tässäkin tarkastelussa oletettavasti pantillinen metalli kiertää paremmin ja taas tullaan siihen että mitään työtä ja siten henkilöstöä ei voi mistään vähentää.

Samahan tulee olemaan näiden kompostirekisterien ja kompostitarkastajien kanssa. Jotain vaikutusta on pakko olla niilläkin ja jälleen voidaan argumentoida että mitään työmäärää ei voi vähentää koska kompostien määrä kasvoi ja väärinkäytöksiä löydettiin ja sitä ja tätä. Sama aselupien, rakennuslupien, jätevesilakien, autokatsastusten, alkoholilähetysten tullitarkastusten ja miljoonien muiden asioiden kanssa. Mistään ei voi höllätä ja vähentää.

toisinsanoen, virkamiehistön vähennys ja virka/"turhan" "byrokratiatyön" vähennys on suomessa täysin mahdoton ajatus kun kukaan ei ole valmis luopumaan mistään. Se kuvitelma on vaan syvällä, että kaikki valtion työmaat ja muut "byrokratiatyön" työmaat on täynnä jotain jalat pöydällä- tyyppejä ja tosta noin vaan voisi heittää ainakin puolet pellolle eikä kukaan huomaisi mitään.

Tämä on ehkä näiden juttujeni pääpointti, että jos henkilöstöä ja työtä halutaan vähentää, silloin myös jostain täytyy luopua.
 
Viimeksi muokattu:
Siis että tammikuu 2009-helmikuu 2024 on kuukausilukuja? Kyllähän 10% (64000) kasvu työntekijöiden määrässä vaikkakin 15v ajalta on iso juttu varsinkin kun julkinen sektori kohta valitettavasti työllistää joka kolmannen, nyt 27%). Nimittäin 2009 lähtien suomen talous on ollut alijäämäinen jolloin sen julkisen sektorin kuluja olisi pitänyt suitsia eikä lisätä kuten nyt on tehty.

Ne ovat kuukausittaisia lukuja, muutokset ovat kuukausitasolla kymmeniä tuhansia. Tammikuussa 2024 oli 664 000 työntekijää tilaston mukaan ja sitten tammikuussa 2024 oli 705 000. Nousiko julkisen sektroin työntekijöiden määrä kuukaudessa 41 000 henkilöllä? Tuskinpa nousi.

Minä postasin vuosittaisen luvun, joka kuvaa tilannetta paljon paremmin.
 
Tähän sokeriasiaan vähän myöhässä tullakseni sokeria voisi kyllä mielestäni kategorisesti verottaa. Se yksinkertaistaisi asioita ja poistaisi muutamankin ongelman tämän hetkisessä uudistuksessa.

Ensinnäkin vältyttäisiin tällaiselta pöljältä porsaanreikiä luovalta tilanteelta, jossa keksisuklaa ja suklaakeksi ovat erilaisen verokannan takana. Muistaakseni makeisvero jo kerran torpattiin EU-tasolta em. ongelmallisuuden vuoksi. Se miksi nyt käytetään aikaa ja rahaa omiin silmiini samanlaiseen pään seinään hakkaamiseen on jäänyt minulle pahasti auki. Miten tämä nykyinen uudistus eroaa korjatakseen tuon ongelman?

Toiseksi nykyisellään kaikenlaiset Penan päivittäiset kahvitaukoviinerit jätetään veronkiristyksien ulkopuolelle, vaikka ovat kansanterveydellisesti helposti yhtä epäedullista ja turhaa mussutettavaa kuin vaikkapa se viikonloppuinen suklaalevy tai karkkipussi, koska niitä kahvitaukoviinereitä tulee helposti syötyä arjessa määrällisesti enemmän.

Lisäksi sokerin verottaminen raaka-aineena motivoisi makeisvalmistajia ja leipomoita kehittämään kevyempiä ja vähäenergisempiä vaihtoehtoja hyllyille esimerkiksi sukraloosia ja sokerialkoholeja käyttämällä. Sokeri on nykyisellään yksinkertaisesti niin älyttömän halpaa suhteessa kaikkeen muuhun, että mitään vaihtoehtoja ei oikein ole kannattanut edes kokeilla tuottaa pastillirasioita suuremmassa mittakaavassa kuin ehkä tietylle diabeetikoiden ryhmälle. Heilläkin lääkkeet ja tekniikka ovat helpottaneet huomattavasti verensokerin seurantaa takavuosiin verrattuna, joten kysyntä tällaisille erikoistuotteille taitaa olla entistä vähäisempää.

Ja mitä niihin makueroihin tulee niin joo, onhan niitä, mutta ne ovat pitkälti tottumiskysymyksiä, sanoi surströmmingin syöjä. Esimerkiksi kun on kerran tottunut muulla kuin sokerilla makeutettuihin virvoitusjuomiin alkavat sokerilliset versiot maistua suoraan sanottuna vähän ällöttäviltä ja jättävät helposti kitalakeen epämiellyttävän siirappimaisen tunteen. Ja joo, lisääväthän jotkut keinotekoiset makeutusaineet syöpäriskiä liikaa kulutettuina, mutta toisaalta niin lisää ylipainokin.
 
Tuohon panttikeskusteluun voisin todeta että Irlannissa aloitettiin tämän vuoden helmikuussa tölkkien ja muovipullojen kierrätys panttijärjestelmällä.

2kk tulos -> "Ireland’s Deposit Return Scheme, Re-turn, has achieved a significant milestone, collecting over 20 million drinks containers since its inception on February 1." eli käytännössä aikaisemmin noin 10 miljoonaa tölkkiä, muovipulloa, jne heitettiiin roskiin tai luontoon joka kuukausi. Tämä luku ei sisällä niitä muovipakkauksia, pulloja, jne jotka eivät kuulu vieläkään kierrätysjärjestelmään esim muoviset maitopullot, jne jotka menevät vieläkin roskiin.

Ja Irlantihan vei aikaisemmin roskansa kiinaan "China took 95% of Ireland's plastic waste in 2016" kunnes kiina kielsi sen, joten on aika vaikea edes hahmottaa millaisia määriä muovia yksi 5M ihmisen valtio on tuottanut, sen kun skaalaa isompiin valtioihin ilman kierrätystä niin huh huh....
 
Viimeksi muokattu:

Tuskin kukaan voi vakavissaan puolustaa Juusoa. Voisiko hallitus vaihtaa hänet suoraan, ettei tarvitse tuhlata aikaa ja rahaa luottamusäänestyksiin. Juuso ei ole millään muotoa tehtäviensä tasalla, kyllä varmasti jopa persujen riveistä löytyisi ammattitaitoisempaa väkeä.
 

Tuskin kukaan voi vakavissaan puolustaa Juusoa. Voisiko hallitus vaihtaa hänet suoraan, ettei tarvitse tuhlata aikaa ja rahaa luottamusäänestyksiin. Juuso ei ole millään muotoa tehtäviensä tasalla, kyllä varmasti jopa persujen riveistä löytyisi ammattitaitoisempaa väkeä.
Pahaa pelkään, että Juuso tulee pysymään ministerinä ja tätä sekoilua saadaan jatkettua kauden loppuun asti. Hieman olen myös skeptinen, että osaavampi vaihtoehtokin olisi tarjolla.
 
Tuskin kukaan voi vakavissaan puolustaa Juusoa. Voisiko hallitus vaihtaa hänet suoraan, ettei tarvitse tuhlata aikaa ja rahaa luottamusäänestyksiin. Juuso ei ole millään muotoa tehtäviensä tasalla, kyllä varmasti jopa persujen riveistä löytyisi ammattitaitoisempaa väkeä.
Eikös tuossa nyt lähinnä ammuta viestintuojaa? Ei ne päätökset siitä mihinkään muutu vaikka Juuso olisi Elisa.
 
Eikös tuossa nyt lähinnä ammuta viestintuojaa? Ei ne päätökset siitä mihinkään muutu vaikka Juuso olisi Elisa.

Mitä virkaa tuollaisella ministerillä sitten on? Jos se ei tiedä mitä tapahtuu, muut päättää muualla asiat sen puolesta, jne niin mikä sen tehtävä sitten on? Juoda kahvia ja väistellä haastatteluja?
 
Mitä virkaa tuollaisella ministerillä sitten on? Jos se ei tiedä mitä tapahtuu, muut päättää muualla asiat sen puolesta, jne niin mikä sen tehtävä sitten on? Juoda kahvia ja väistellä haastatteluja?
On sitä vähemmästäkin tilattu konsultilta selvitystä. Jos yksin kokoaa selontekoa niin siinä varmasti kestää hetken kun on noin laaja asiakokonaisuus. Taitaahan niillä avustajat tosin olla.
 
Mitä virkaa tuollaisella ministerillä sitten on? Jos se ei tiedä mitä tapahtuu, muut päättää muualla asiat sen puolesta, jne niin mikä sen tehtävä sitten on? Juoda kahvia ja väistellä haastatteluja?

Ministeri Juuso lähinnä viimeistelee omaa eläketasoaan, sillä en usko, että tämän ”menestyskauden” ja iän vuoksi jatkaa enää ensikaudella eduskunnassa. Ministeri Juuso on oiva kumileimasinministeri Orpon vetämälle säästöhallitukselle, sillä liikaa ei ole Juuso tuonut esiin omia näkemyksiään ja käyttänyt ministerin valtaansa asioiden pysäyttämiseen tai muokkaamiseen.
 
Ministeri Juuso lähinnä viimeistelee omaa eläketasoaan, sillä en usko, että tämän ”menestyskauden” ja iän vuoksi jatkaa enää ensikaudella eduskunnassa. Ministeri Juuso on oiva kumileimasinministeri Orpon vetämälle säästöhallitukselle, sillä liikaa ei ole Juuso tuonut esiin omia näkemyksiään ja käyttänyt ministerin valtaansa asioiden pysäyttämiseen tai muokkaamiseen.

Anne Bernerin jälkeen tarvittiin uusi poliittinen torpedo, yksi kausi ja sitten mukavaan eläkevirkaan jonnekkin tai suoraan eläkkeelle koska eihän nuo eläkeiän korotukset nyt heitä koske.
 
Ja mitä niihin makueroihin tulee niin joo, onhan niitä, mutta ne ovat pitkälti tottumiskysymyksiä, sanoi surströmmingin syöjä. Esimerkiksi kun on kerran tottunut muulla kuin sokerilla makeutettuihin virvoitusjuomiin alkavat sokerilliset versiot maistua suoraan sanottuna vähän ällöttäviltä ja jättävät helposti kitalakeen epämiellyttävän siirappimaisen tunteen. Ja joo, lisääväthän jotkut keinotekoiset makeutusaineet syöpäriskiä liikaa kulutettuina, mutta toisaalta niin lisää ylipainokin.
Makukysymyksiä toki. Muuten kai luomua ja lisäaineiden välttelyä suositaan/suositellaan, sitten juodaan jotain pepsi maxia jossa suunnilleen ainoa luonnonmukainen aine on vesi..
 

Tuskin kukaan voi vakavissaan puolustaa Juusoa. Voisiko hallitus vaihtaa hänet suoraan, ettei tarvitse tuhlata aikaa ja rahaa luottamusäänestyksiin. Juuso ei ole millään muotoa tehtäviensä tasalla, kyllä varmasti jopa persujen riveistä löytyisi ammattitaitoisempaa väkeä.
Onko sillä nyt oikeasti merkitystä puhuva pää vaihetaan toiseen ei sillä yksittäisellä ministerillä ole muutoksiin mitään sananvaltaa. Ihan tarkotuksella ne näitä muutoksia yrittää pimittää kun kansa ei välttämättä ota niitä hyvällä.
 
Onko sillä nyt oikeasti merkitystä puhuva pää vaihetaan toiseen ei sillä yksittäisellä ministerillä ole muutoksiin mitään sananvaltaa.
No ei mitään muuta ongelmaa ole kuin se että Juuson ministeriö on sellainen jossa sillä ministerillä on ihan oikea rooli eikä vaan keulakuva. Se että Juuso ei ole tiennyt mitä tapahtuu on aika karkea moka PS taholta, jota joku voisi jopa pitää Kokoomuksen ansana et jos PS ei tajua infota ministeriä ennenkuin menee lehdistölle puhumaan niin... Toi tosiaan näyttää siltä että Juuso ei ole kykenevä johtamaan ministeriötä minkä leikkaukset tulee "pomolle" tietoon lehdistön kautta.

Hitto, jos siellä ois puolustusministeri kuulemassa Iltikseltä et leikkauslista on perunut 5 hävittäjää kaupoista ja sitten vielä ääneen menee ihmettelemään että eihän näin voi olla, niin sisäinen tiedottaminen on kussut pahasti + että ministeri on täysi turisti jos käy julkisesti juputtamaan siitä.
 
Ne ovat kuukausittaisia lukuja, muutokset ovat kuukausitasolla kymmeniä tuhansia. Tammikuussa 2024 oli 664 000 työntekijää tilaston mukaan ja sitten tammikuussa 2024 oli 705 000. Nousiko julkisen sektroin työntekijöiden määrä kuukaudessa 41 000 henkilöllä? Tuskinpa nousi.

Minä postasin vuosittaisen luvun, joka kuvaa tilannetta paljon paremmin.
Vuosittaiset keskiarvot eivät valitettavasti tarjoa parasta kuvaa tilanteesta. Itse asiassa, ne piilottavat alleen pienempiä aikavälejä koskevat muutokset. Toki jos tarkoituksena on juurikin esittää että mitään muutosta ei ole tapahtunut niin sitten siihen ne varmasti siihen toimivat erittäin hyvin.
1713802219302.png
1713803038300.png

Esim. Arvaatte varmaan mikä-uudistus saatiin voimaan 1.7.2021 ja mille alueille vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyi 1.1.2023.
 
Vuosittaiset keskiarvot eivät valitettavasti tarjoa parasta kuvaa tilanteesta. Itse asiassa, ne piilottavat alleen pienempiä aikavälejä koskevat muutokset. Toki jos tarkoituksena on juurikin esittää että mitään muutosta ei ole tapahtunut niin sitten siihen ne varmasti siihen toimivat erittäin hyvin.
1713802219302.png
1713803038300.png

Esim. Arvaatte varmaan mikä-uudistus saatiin voimaan 1.7.2021 ja mille alueille vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyi 1.1.2023.
Marinin hallituksen aikana kunnissa vähän työntekijöitä, sitten noussut reilusti.
 
Mistähän johtuu että koulutetut suomalaiset on niin nihkeitä yrittämään. Palkkatyö etenkin kunnan/valtion hommissa ei kuitenkaan ole enää varma tie kohtuullisen hyvään toimeentuloon. Silti riskinottoon ei tunnu olevan valmiuksia. Kuseeko järjestelmä (passivoi vaan ei palkitse) vai onko tässä vaan osaamispuutetta?
 
Mistähän johtuu että koulutetut suomalaiset on niin nihkeitä yrittämään. Palkkatyö etenkin kunnan/valtion hommissa ei kuitenkaan ole enää varma tie kohtuullisen hyvään toimeentuloon. Silti riskinottoon ei tunnu olevan valmiuksia. Kuseeko järjestelmä (passivoi vaan ei palkitse) vai onko tässä vaan osaamispuutetta?
Yrittäjät usein tekee osan urastaan aivan helkkarinmoisia työtuntimääriä eikä juuri voi lomailla.
Monella alalla siihen verrattuna pienempi työmäärä, tasainen seitsemän ja puolituntia, sekä tessin mukaiset lomakertymät on aika hyvä kilpailija sille, että yrittäjänä voisi tienata ja kerryttää varallisuutta paremmin kuin palkansaajana.
 
Mistähän johtuu että koulutetut suomalaiset on niin nihkeitä yrittämään. Palkkatyö etenkin kunnan/valtion hommissa ei kuitenkaan ole enää varma tie kohtuullisen hyvään toimeentuloon. Silti riskinottoon ei tunnu olevan valmiuksia. Kuseeko järjestelmä (passivoi vaan ei palkitse) vai onko tässä vaan osaamispuutetta?

Jos ei ole loistavaa bisnesideaa jolla tienaa reilusti niin on hyvin vähän syitä alkaa yrittäjäksi, kerran olen tosissani katsonut firman perustamista mutta se kaatui siihen että asiakas joka olisi halunnut ostaa palveluamme byrokraattisista syistä halusi toimia vain isojen tekijöiden kanssa ja suositteli että meidän firma tarjoaa tätä palvelua toisen firman kautta. Arvaappas millainen perseraiskaustarjous siltä toiselta firmalta tuli, käteen olisi jäänyt huomattavasti vähemmän kun tavan töissä + vastuut. Koska tämän jälkeen käytännössä ei ollut enää asiakasta niin ei sitä firmaakaan kannattanut perustaa.

Minusta yrittämisessä on jotain järkeä vain jos löydät jonkin asian jolle on markkinat, pitää olla aika urpo jos vain alkaa yrittäjäksi ilman hyvää ajatusta mitä on tarjoamassa ja millaisille markkinoille on menosssa, jos siellä ei ole markkinarakoa niin luvassa on aika tuskainen taival pahimmillaan ilman palkintoa vaan pelkkäää keppiä tarjolla.

Täälläpäin koodauspuolella on aika paljon paikkoja "contractoreille" eli freelancereille, tule joskus naurahdettua kun kuulen tarjouksen. Käytännössä maksavat samaa palkkaa kuin vakituiselle, mutta yrittäjänä joudut maksamaan vakuutukset, lomat, sairastumiset, kirjanpidon, eläkkeet, sairasvakuutukset, palkan itsellesi, tyhjäkäynnin soppareiden välissä, jne. Itse pistän aina noihin kyselyihin että jos daily rate ei ole yli 500€ niin taloudellisesti ei kannata ja ovat yleensä kuulemma budjetoineet vain puolet tuosta. En tiedä kuka olisi niin tyhmä että lähtisi 60k€/vuosi ottamaan kaikki vastuut ja kulut niskaansa kun normiduunissakin ammattilainen saa helposti enemmän kuin tuon 60k€.
 
Mistähän johtuu että koulutetut suomalaiset on niin nihkeitä yrittämään. Palkkatyö etenkin kunnan/valtion hommissa ei kuitenkaan ole enää varma tie kohtuullisen hyvään toimeentuloon. Silti riskinottoon ei tunnu olevan valmiuksia. Kuseeko järjestelmä (passivoi vaan ei palkitse) vai onko tässä vaan osaamispuutetta?
Niin, erittäin hyvä kysymys. Monille aloille kyl tarttee paljon osaamista, et on sit kilpailukykyä, tai jokin kilpailuetu.

Itse olen lukenut vähän alan kirjallisuutta, ni usein se on ns. mahdollisuuksien ikkuna, joka voi aueta joskus ihan sattumalta. Siihen voi liittyä, et omaa vaik tiettyä osaamista, tai joku laki muuttuu just sopivasti, tai keksii vaik, miten saa kilpailuedun muita vastaan. IT-alaan liittyen puhutaan paljon disruptiosta, eli et joku innovoi tuotteen, joka ikäänkuin tekee jotain markkinoilla olevaa tarpeettomaksi ja korvaa sen. Kantsii googlata myös "luova tuho", joka oli muistaakseni Schumpeterin kehittämä idea.

Voisin kirjoittaa tästä pidempäänkin, mut tos ehkä jotain ajatuksia. Katsotaan jatkuuko keskustelu tästä johonkin, vai olisko peräti oman threadin arvoinen aihe.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 260
Viestejä
4 751 556
Jäsenet
77 290
Uusin jäsen
Fugiman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom