• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtiotalouden pelastamisen nimissä siunaisin Orvon hallituksen joka ikisen (yksityisen sektorin) palkansaajiin kohdistuvan kiristystoimen, jos samaan aikaan laitettaisiin julkista sektoria ruotuun. Mutta tätähän ei helvetti tapahdu.

Kirjoitin äsken "Suomen valtion default 2030-luvulla" threadiin, mitä omalla Sote-alueellani tapahtuu: esimiehiä ja keskijohtoa on niin paljon, että päät kolisee yhteen, mutta ketään ei irtisanota, eikä pakoteta siirtymään suorittaviin töihin. Ja tämä sama homma on arvatenkin jokaisessa valtion ja kunnan toiminnossa.

Näin ollen Orvon hallituksen on aivan turha puhua mistään Suomen talouden kuntoon laittamisesta, koska faktisesti sitä ei ole tapahtumassa. Edes teoriatasolla suunnitelluista toimista saatavat säästöt ja verotuotot ovat nappikauppaa julkisen sektorin jäätäviin mittasuhteisiin yltävän rahan polttamisen kanssa.

Vissiin olet missannut kaikki ne uutiset tässä viimeisen reilun vuoden ajalta siitä, että kuinka paljon hyvinvointialueilla on painetta vähentää kustannuksia.
Tässä on Iltalehdeltä kätevä tiivistys eri hyvinvointialueiden säästösuunnitelmista:
 
Vissiin olet missannut kaikki ne uutiset tässä viimeisen reilun vuoden ajalta siitä, että kuinka paljon hyvinvointialueilla on painetta vähentää kustannuksia.
Tässä on Iltalehdeltä kätevä tiivistys eri hyvinvointialueiden säästösuunnitelmista:
Lue nyt ajatuksella kirjoittamani kommentti "Suomen valtion default 2030-luvulla" threadissa. Tuo uutinen on linjassa kirjoittamani kanssa: säästöjä ollaan hakemassa eri Sote-alueilla ensisijaisesti palvelupaikkoja vähentämällä.

Nämä säästöt ovat säästöjä paperilla. Niissä suljetaan toiminto, osasto tai kokonainen terveyskeskus jossakin syrjemmällä ja jossain paikassa supistetaan aukioloaikoja. Tämän jälkeen siirretään potilaat ja työntekijät muualle. Eli säästö syntyy seinistä.

Sitten kuitenkin samaan aikaan tulee lisäkustannuksia taksikuljetuksista, kun eläkeläisiä kuskataan 70 kilometrin päästä taksilla päivystävään Sote-keskukseen. Kuten me kaikki tiedämme, 70 + 70 km taksimatka on halpaa kuin saippua. Lisäksi tämä raha ymmärtääkseni menee Kelan budjetista, eikä Sote-alueen budjetista.

Eli rahaa siirtyy budjetista toiseen, mutta valtion menot sen kuin vain jatkaa kasvuaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lue nyt ajatuksella kirjoittamani kommentti "Suomen valtion default 2030-luvulla" threadissa. Tuo uutinen on linjassa kirjoittamani kanssa: säästöjä ollaan hakemassa eri Sote-alueilla ensisijaisesti palvelupaikkoja vähentämällä.

Nämä säästöt ovat säästöjä paperilla. Niissä suljetaan toiminto, osasto tai kokonainen terveyskeskus jossakin syrjemmällä ja jossain paikassa supistetaan aukioloaikoja. Tämän jälkeen siirretään potilaat ja työntekijät muualle. Eli säästö syntyy seinistä.

Sitten kuitenkin samaan aikaan tulee lisäkustannuksia esimerkiksi taksikuljetuksista, kun eläkeläisiä kuskataan 70 kilometrin päästä taksilla päivystävään Sote-keskukseen. Kuten me kaikki tiedämme, 70 + 70 km taksimatka on halpaa kuin saippua. Lisäksi tämä raha ymmärtääkseni menee Kelan budjetista, eikä Sote-alueen budjetista.

Eli rahaa siirtyy budjetista toiseen, mutta valtion menot sen kuin vain jatkaa kasvuaan.

Sote-palveluissa on krooninen pula työvoimasta. Joten jos siellä pitää säästää jostain, niin ne säästöt haetaan ensisijaisesti muualta kuin niistä työvoimakustannuksista. Jonka takia ne säästöt kohdistuu etenkin siihen palveluverkostoon, jolloin voidaan pyrkiä pitämään se annettavan hoidon määrä melkein samana, mutta pienemmällä kustannusjalanjäljellä.
Toki tuo ei ole vain puhdasta säästöä, kerta se voi lisätä logistiikan kustannuksia. Mutta ne kyllä tuppaa olemaan reilusti pienemmät kuin se, että ylläpidetään kokonaisia rakennuksia jotka ovat lopulta suhteellisen pienellä käytöllä.
 
Sote-palveluissa on krooninen pula työvoimasta. Joten jos siellä pitää säästää jostain, niin ne säästöt haetaan ensisijaisesti muualta kuin niistä työvoimakustannuksista. Jonka takia ne säästöt kohdistuu etenkin siihen palveluverkostoon, jolloin voidaan pyrkiä pitämään se annettavan hoidon määrä melkein samana, mutta pienemmällä kustannusjalanjäljellä.
Toki tuo ei ole vain puhdasta säästöä, kerta se voi lisätä logistiikan kustannuksia. Mutta ne kyllä tuppaa olemaan reilusti pienemmät kuin se, että ylläpidetään kokonaisia rakennuksia jotka ovat lopulta suhteellisen pienellä käytöllä.
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiini koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.

 
Viimeksi muokattu:
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiin koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.

Olin jo kirjoittamassa samaa, sotealueiden hallinto on aivan älytön. Jos 7 suorittavaa työntekijää kohtaa on 1 hallinnollinen ihminen niin se on aivan liikaa. Jossain olin näkevinäni jonku yksinkertaistetun organisaatiokaavion niin ylilääkäristä sotealueen johtajaan oli vissiin 7 eri esimiesporrasta. Iltalehden juttu sotealueiden johtajista. Tuossa jutussa pelkästään "johtajat" joiden palkka yli 5k€/kk, niitäkin oli jo yli 600 mikä kuulostaa aivan älyttömältä määrältä. Jutussa tulee myös ilmi että Keski-Pohjanmaan Soiten alueella 59 johtajaa ja Soiten sivujen mukaan henkilöstömäärä n. 4000. Kuulostaa hieman suurelta määrältä johtajia tuohon henkilöstömäärään.

Samahan on kun tulee kuntaliitoksia, virkamiehille annetaan hyviä eläkevirkoja kun ei voi irtisanoa. Pistetään esim. toinen viheraluepäälliköistä hoitamaan urheilukenttää samalla palkalla ja melkein samalla tittelillä.
 
Tämäkin on nyt vaikka kuinka monta kertaa käyty läpi.
  • kaikki hallituksen toimet eivät tähtää työllisyyden parantamiseen
  • suojaosan poisto tähtää kokokaikaisen työn vastaanottamisen tekemiseen kannattavammaksi senkin kustannuksella, että se tekee pätkätyön vastaanottamisesta kannattamattomampaa

Niin on käyty. Suojaosan poisto vähentää työnteon kannattavuutta verrattuna tukien varassa elämiseen. Mitään näyttöä ei ole esitetty siitä, että nykyinen suojaosa vähentäisi kokoaikatyön vastaanottamista, päinvastoin, moni työntekijä tekee osa-aikatyötä, vaikka haluaisi tehdä kokoaikatyötä.
 
Luottoluokituksen lasku on näköpiirissä jo. Se nyt on vähän niin, että ajatus jatkuvasti kasvavasta syömävelasta kymmeniä vuosia eteenpäin on täysin kestämätön. Nykyiset toimet eivät tule edes riittämään.

Kuitenkin jatkuvasti kasvava velka on se, mitä on tapahtunut toiselle vielä nopeammin ikääntyneelle maalle, eli Japanille.

Siinä olet oikeassa etteivät nykyiset toimet riitä, koska ne eivät mitenkään käsittele itse ongelmaa. Eläkeiän nostaminen sekä eläkeindeksien leikkaaminen ovat niitä, joilla saataisiin edes jotakin vaikutusta. Työurien pidentäminen sekä työttömyysaikojen lyhentäminen olisi myös tärkeää, mutta tässä hallitus on menossa ihan toiseen suuntaan aikuiskoulutustuen lakkauttamisen myötä.
 
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiini koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.


Kannattaa lukea se juttu ajatuksella:

Neuvottelujen tulos oli 28 henkilötyövuoden vähennys. Se on 2,8 prosenttia henkilöstöstä, jota neuvottelut koskivat.

Neuvotteluissa irtisanottiin neljä henkilöä.

– Meidän tavoite oli, että vähennykset koskevat hallintoa, Kinnunen sanoo.

Toiset neuvottelut koskivat 7 000 työntekijää ja niissä tavoiteltu säästö oli 6,2 miljoonaa euroa.

Toisissa neuvotteluissa henkilötyövuosien vähennys oli 99,5. Se on 1,4 prosenttia neuvottelujen piirissä olevasta henkilöstä.

Heistä irtisanottiin kaksi.

Eli vähennykset olivat 28 ja 99,5 henkilötyövuotta. Eli vaikka irtisanomisia oli vain neljä ja kaksi, irtisanomisten lisäksi siellä oli yhteensä noin 122 henkilön edestä joko siirtoja muihin tehtäviin tai vaikkapa eläkeratkaisuja (jotka eivät YT:eissä näy irtisanomisina).

*edit*
Tai voi jopa olla niin, että jos nuo koskivat koko organisaatiota, niin sitten siellä on noita eläkeratkaisuja tuon 122 henkilön edestä ja sen päälle sitten vielä kaikki sisäiset siirrot.
 
Viimeksi muokattu:
Krooninen pula työvoimasta?? Sote-alueillahan on niin paljon lähiesimiehiä, koordinaattoreita ja keskijohtoa, että päät kolisee yhteen. Jos kerran lattiatasolla on krooninen pula, niin miksi ihmeessä noita kampaviinerihenkilöitä ei alenneta suorittaviin töihin?

Lisäys vielä edelliseen kommenttiini koskien mainitsemassasi uutisessa mainittuja Sote-alueiden YT-neuvotteluita.

Pohjanmaan Sote-alue oli hakemassa kymmenien miljoonien eurojen säästöjä, minkä seurauksena kaikkiaan 8000 työntekijää käsittävälle henkilöstölle pidettiin YT-neuvottelut.

Johtajista, hallinnosta ja asiantuntijoista koostuvasta 1000 ihmisestä neljä (4) irtisanottiin. Muita työntekijöitä käsittävästä 7000 ihmisestä kaksi (2) irtisanottiin.:lol: Eli sellaiset henkilöt saivat lapun käteen, jotka itse ilmoittivat halustaan lähteä muualle.


Kyllä sote-alalla on krooninen pula työvoimasta, koskee niin julkisia kuin yksityisiä toimijoita. Pula on ollut olemassa tietyillä toiminta-alueilla jo parikymmentä vuotta ja ainakin viimeiset kuusi-seitsemän vuotta ihan koko sote-alalla.

Alalta lähtee koko ajan enemmän henkilöitä eläkkeelle, kuin mitä uusia tulee tilalle, joten siksi YT-neuvotteluissa ei välttämättä irtisanota yhtään ketään (kuten esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan säästötoimissa). Poistuma eläkkeelle on niin suurta ja moni eläkeläinen itseasiassa jatkaa töitä vielä eläkkeelle jäämisen jälkeenkin.

Ei se jatkuva velanotto ole mikään mahdollisuus. Sama kuin sanoisi että pitää paskantaa housuun tai tappaa itsensä kun ei ole muuta vaihtoehtoa.

Näin on kuitenkin käynyt nopeasti ikääntyville maille. Ja tätä ennustetaan myös Suomelle.

Sitä sopii ihmetellä miksi nuoret ikäluokat aina vaan pienenevät. Johtuisiko vaikka vasemmistolaisuudesta, vasemmistolaisuuden aiheuttamasta riistoverotuksesta, woketuksesta ja muusta turvattomuuden tunteesta joka johtuu juuri siitä millä joku esittää paikkaavansa väestörakenteen. Jos täällä joutuu seuraava sukupolvi elämään kuin Afganistanissa, kannattaa varmaan muuttaa muualle lisääntymään tai tyytyä jättämään tekemättä. Kun oma elanto tulee kahvinjuonnista maksettavasta suojelurahasta, pitää tietenkin edelleen äänestää tätä touhua jatkavaa puoluetta. Muuten joutuu muiden työttömien kanssa samalle viivalle.

No jos lapsikuolleisuuden pieneneminen, hyvinvoinnin lisääntyminen, se ettei olla sodassa ja se, että naisillakin on asema työelämässä on jotenkin vasemmistolaista, niin sitten se on varmaan vasemmiston vika tämäkin.
 
Olin jo kirjoittamassa samaa, sotealueiden hallinto on aivan älytön. Jos 7 suorittavaa työntekijää kohtaa on 1 hallinnollinen ihminen niin se on aivan liikaa. Jossain olin näkevinäni jonku yksinkertaistetun organisaatiokaavion niin ylilääkäristä sotealueen johtajaan oli vissiin 7 eri esimiesporrasta. Iltalehden juttu sotealueiden johtajista. Tuossa jutussa pelkästään "johtajat" joiden palkka yli 5k€/kk, niitäkin oli jo yli 600 mikä kuulostaa aivan älyttömältä määrältä. Jutussa tulee myös ilmi että Keski-Pohjanmaan Soiten alueella 59 johtajaa ja Soiten sivujen mukaan henkilöstömäärä n. 4000. Kuulostaa hieman suurelta määrältä johtajia tuohon henkilöstömäärään.

Samahan on kun tulee kuntaliitoksia, virkamiehille annetaan hyviä eläkevirkoja kun ei voi irtisanoa. Pistetään esim. toinen viheraluepäälliköistä hoitamaan urheilukenttää samalla palkalla ja melkein samalla tittelillä.

Se voi ”kuulostaa” isolta määrältä, mutta oikeasti se ei ole. Isot organisaatiot kuitenkin tarvitsevat myös sitä hallintoa ja johtajia toimiakseen tehokkaasti.
Tuollainen 7:1 ja 7 esimiesporrasta menee aikalailla samoihin mittasuhteisiin kuin mitä löytyy vähänkin isommista yksityisistä yrityksistä. Toki nuo vaihtelee riippuen siitä, että minkälainen yritys on kyseessä ja mitä se tekee. Mutta jos mietitään jotain sote-organisaatioita, josta löytyy paljon erilaisia tehtäviä, niin ei tuo kyllä nopeasti kuulosta mitenkään liialliselta määrältä hallintoa.
 
Olin jo kirjoittamassa samaa, sotealueiden hallinto on aivan älytön. Jos 7 suorittavaa työntekijää kohtaa on 1 hallinnollinen ihminen niin se on aivan liikaa. Jossain olin näkevinäni jonku yksinkertaistetun organisaatiokaavion niin ylilääkäristä sotealueen johtajaan oli vissiin 7 eri esimiesporrasta. Iltalehden juttu sotealueiden johtajista. Tuossa jutussa pelkästään "johtajat" joiden palkka yli 5k€/kk, niitäkin oli jo yli 600 mikä kuulostaa aivan älyttömältä määrältä. Jutussa tulee myös ilmi että Keski-Pohjanmaan Soiten alueella 59 johtajaa ja Soiten sivujen mukaan henkilöstömäärä n. 4000. Kuulostaa hieman suurelta määrältä johtajia tuohon henkilöstömäärään.

Samahan on kun tulee kuntaliitoksia, virkamiehille annetaan hyviä eläkevirkoja kun ei voi irtisanoa. Pistetään esim. toinen viheraluepäälliköistä hoitamaan urheilukenttää samalla palkalla ja melkein samalla tittelillä.

Julkisissa organisaatiossa hallintoa on kyllä kerroksittain välillä paljon, itse kun on tottunut varsin horisontaaliseen hallintoon. Mutta kannattaa muistaa, että ennen hyvinvointialueita joka alueelle oli oma johtaja joka kunnassa. Eikä hallinnon kustannukset vrt. koko toiminnan kustannukset ole mitenkään valtavia.
 
Siirrytään. Siirrytään hallituksen malliin, jota se kutsuu "Ruotsin malliksi".
Paapaa miksi joka kerta kun tulen tänne lukemaan keskustelua, niin väität neliötä ympyräksi.
Ruotsin malli on olemassa, siinä tosiaan työntekijäpuoli ja työnantajapuoli NEUVOTTELIVAT yhteisymmäryksessä muutoksista ja joihin ollaan tyytyväisiä.
Tämä Suomen hallituksen malli on taas ihan täysin eri asia jolla ei ole mitään tekemistä tämän mallin kanssa.

Mutta tosiaan turha varmaan jatkaa keskustelua jos toinen väittää neliötä ympyräksi.
 
Paapaa miksi joka kerta kun tulen tänne lukemaan keskustelua, niin väität neliötä ympyräksi.

En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
 
Viimeksi muokattu:
Olikos se Charlie Mungerin sitaatti, että jos tipahdat alas 100-kerroksisesta pilvenpiirtäjästä: se, että kerroksen 50 kohdalla tuntuu vielä ihan hyvältä ei tarkoita että asiat olisivat kunnossa.

Kyllä velka on ongelma,ei sitä kukaan kiellä. Mutta sitten onkin hyvä kysymys, että mitä sille voi tehdä, kuinka paljon velkaa on liikaa (Japanilla ollaan jo 260% GDP:stä) ja tehdäänkö, etenkin hätäisesti, leikkaamalla suurempaa vahinkoa kuin mitä leikkaukset säästävät.
 
En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
Miksihän sitten puhutaan Ruotsin mallista jos ei tarkoiteta sitä, etteikö vain sumutusmielessä.. Että Ruotsissakin tehdään näin niin mekin voimme tehdä. Unohdetaan vaan sopivasti mainita ettei otettukaan mallia työntekijän kannalta edullisista puolista.
 
En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
Kutsuisivat sitä sitten rehellisesti Orvon malliksi eivätkä yrittäisi sumuttaa kutsumalla Ruotsin malliksi. Ainut tarkoitus tuolla on yrittää lieventää vastustusta vetoamalla siihen, että tätä samaa käytetään muuallakin, mikä on enemmän tai vähemmän suoraa valehtelua.
 
Ainut tarkoitus tuolla on yrittää lieventää vastustusta vetoamalla, että tätä samaa käytetään muuallakin, mikä on enemmän tai vähemmän suoraa valehtelua.

Miksihän sitten puhutaan Ruotsin mallista

Kuten sanoin, se on markkinointitermi. Hallituspuolueet käyttävät termiä varmaan siksi, jotta muutokset saadaan kuulostamaan hyväksyttävämmältä. Todetaan, että nämä asiat on käytössä naapurimaassa, joten no probleemo, vaikka moni asia Ruotsin lainsäädännöstä jätetään tietenkin muutosten ulkopuolelle eikä voida kopioida isoa osaa laista. Se on mielikuvien rakentamista ja tarinankerrontaa. Sipilä käytti termiä "Suomen malli". Vastaavia on ollut muutoinkin. Hallitukset keksivät myyviä nimiä uudistuksille, jotka muutoin koetaan vieraiksi tai jopa haitallisiksi. Mitään valehtelua en niissä näe kun tuollainen termi ei voi tarkoittaa mitään spesifiä (paitsi sitä ehdotusta johon sillä viitataan).
 
Kuten sanoin, se on markkinointitermi. Hallituspuolueet käyttävät termiä varmaan siksi, jotta muutokset saadaan kuulostamaan hyväksyttävämmältä. Todetaan, että nämä asiat on käytössä naapurimaassa, joten no probleemo, vaikka moni asia Ruotsin lainsäädännöstä jätetään tietenkin muutosten ulkopuolelle eikä voida kopioida isoa osaa laista. Se on mielikuvien rakentamista ja tarinankerrontaa. Sipilä käytti termiä "Suomen malli". Vastaavia on ollut muutoinkin. Hallitukset keksivät myyviä nimiä uudistuksille, jotka muutoin koetaan vieraiksi tai jopa haitallisiksi. Mitään valehtelua en niissä näe kun tuollainen termi ei voi tarkoittaa mitään spesifiä (paitsi sitä ehdotusta johon sillä viitataan).
Selkeästi harhaanjohtava mainontakin on kiellettyä muissa yhteyksissä :) Koskahan edes saman tason käyttäytymistä voi odottaa poliitikoilta sillä rehellisyys on aika kaukana tuosta markkinointitermistä. Itse ainakin kutsun tuota valehteluksi, mutta joillakin voi olla löysemmät kriteerit.
 
Jotain ideoita tasapainottaa taloutta, ei kai tämä nyt niin vaikeaa ole, eihän?

* kaksi lääketieteellistä tiedekuntaa perustetaan kiireellisenä kouluttamaan uusia lääkäreitä, jotta saadaan työvoimapula ja poskettomat palkat laskuun
* erikoislääkärikoulutuksiin ei oteta uusia lääkäreitä loppuhallituskaudella, tarvitaan enemmän yleislääkäreitä
* terveyskeskuksia ei lakkauteta, leikataan ennemmin tarpeettomasta hoidosta, erikoissairaanhoidosta ja kalliista mutta vaikutuksiltaan vähäisistä hoidoista
* sairaanhoitoalueiden tietojärjestelmät yhdenmukaistetaan ja tehdään avoimella koodilla/rajapinnoilla vain yhtä projektia
* listaamattomien yritysten verohelpotukset ja arvon kasvattaminen paperilla lakkautetaan
* Yleishyödyllisten yhdistysten voitot verolle
* yritystukia leikataan
* järjestötukia leikataan tai lakkautetaan kokonaan
* virkamieskuntaa karsitaan ja kaikki turhat kehitysprojektit lakkautetaan
* lapsiperheille tukea lisätään
* koulujärjestelmässä otetaan välittömästi käyttöön kännykkäkielto (EDIT :D) ja fyysiset kirjat sekä kynä&paperi palautetaan käyttöön
* EU:lle ei anneta enää tulonsiirtoja, profiloidutaan kriisimaaksi saamapuolelle
* julkisella puolella siirrytään ei kriittisissä järjestelmissä avoimeen lähdekoodiin mahdollisimman paljon
 
Viimeksi muokattu:
Se voi ”kuulostaa” isolta määrältä, mutta oikeasti se ei ole. Isot organisaatiot kuitenkin tarvitsevat myös sitä hallintoa ja johtajia toimiakseen tehokkaasti.
Tuollainen 7:1 ja 7 esimiesporrasta menee aikalailla samoihin mittasuhteisiin kuin mitä löytyy vähänkin isommista yksityisistä yrityksistä. Toki nuo vaihtelee riippuen siitä, että minkälainen yritys on kyseessä ja mitä se tekee. Mutta jos mietitään jotain sote-organisaatioita, josta löytyy paljon erilaisia tehtäviä, niin ei tuo kyllä nopeasti kuulosta mitenkään liialliselta määrältä hallintoa.
No en ole noihin soteorganisaatioiden rakenteisiin niin tutustunut, mutta tuo minun esimerkin Keski-Pohjanmaan sotealueen 59 johtajaa n. 4000 henkilöstön organisaatiossa on paljon. Etenkin kun otetaan huomioon että Keski-Pohjanmaan väkiluku on vajaa 69000 wikipedian mukaaan. Toisena ääripäänä otetaan Keski-Uudenmaan sotealue, missä iltalehden jutun mukaan "vain" 12 johtajaa. Keusoten sivujen mukaan alueella asukkaita n. 200 000 ja henkilöstöä yli 4200. Noita kahta aluetta kun verrataan niin tuo 59 johtajaa vaikuttaa aivan älyttömältä määrältä. Ja tuossa iltalehden jutussa oli vain johtajat jotka tienaa yli 5000€/kk.
 
Jotain ideoita tasapainottaa taloutta, ei kai tämä nyt niin vaikeaa ole, eihän?

* kaksi lääketieteellistä tiedekuntaa perustetaan kiireellisenä kouluttamaan uusia lääkäreitä, jotta saadaan työvoimapula ja poskettomat palkat laskuun
* erikoislääkärikoulutuksiin ei oteta uusia lääkäreitä loppuhallituskaudella, tarvitaan enemmän yleislääkäreitä
* terveyskeskuksia ei lakkauteta, leikataan ennemmin tarpeettomasta hoidosta, erikoissairaanhoidosta ja kalliista mutta vaikutuksiltaan vähäisistä hoidoista
* sairaanhoitoalueiden tietojärjestelmät yhdenmukaistetaan ja tehdään avoimella koodilla/rajapinnoilla vain yhtä projektia
* listaamattomien yritysten verohelpotukset ja arvon kasvattaminen paperilla lakkautetaan
* Yleishyödyllisten yhdistysten voitot verolle
* yritystukia leikataan
* järjestötukia leikataan tai lakkautetaan kokonaan
* virkamieskuntaa karsitaan ja kaikki turhat kehitysprojektit lakkautetaan
* lapsiperheille tukea lisätään
* koulujärjestelmässä otetaan välittömästi käyttöön kännykkäpakko ja fyysiset kirjat sekä kynä&paperi palautetaan käyttöön
* EU:lle ei anneta enää tulonsiirtoja, profiloidutaan kriisimaaksi saamapuolelle
* julkisella puolella siirrytään ei kriittisissä järjestelmissä avoimeen lähdekoodiin mahdollisimman paljon
1. Mistä 6 ja 7. yliopistosairaala kouluttamaan ja riittävä määrä opetushenkilöstöä?
2. Ei tarvita lyhytaikaisia käypäläisiä yleislääkäreiksi vaan osaavia pitkäaikaiseen työskentelyyn motivoituneita jotka erikoistuvat yleislääketieteeseen. Erikoislääkäri pula on myös monilla muilla erikoaisaloilla ja nykyään pääsyä erikoistumana jo säädellään.
3. Mikä on kännykkäpakko koulujärjestelmän?
 
1. Mistä 6 ja 7. yliopistosairaala kouluttamaan ja riittävä määrä opetushenkilöstöä?
2. Ei tarvita lyhytaikaisia käypäläisiä yleislääkäreiksi vaan osaavia pitkäaikaiseen työskentelyyn motivoituneita jotka erikoistuvat yleislääketieteeseen. Erikoislääkäri pula on myös monilla muilla erikoaisaloilla ja nykyään pääsyä erikoistumana jo säädellään.
3. Mikä on kännykkäpakko koulujärjestelmän?

1. Haastehan tämä on, mutta työ on aloitettava välittömästi. Sitä on vitkuteltu aivan liian kauan.
2. Terveydenhuollon painopistettä on palautettava jälleen yleislääkäritasolle. Se on viimevuosina valunut aivan liikaa erikoislääkäripuolelle. Ei tarvitse olla yleislääketieteen erikoislääkäri pystyäkseen hoitamaan tavallisia potilaita. Kokenut peruslääkäri riittää varsin moneen vaivaan. Nyt lähetetään aivan liikaa potilaita erikoislääkärille.
3. Piti olla kännykkäkielto :D
 
Jotain ideoita tasapainottaa taloutta, ei kai tämä nyt niin vaikeaa ole, eihän?

* kaksi lääketieteellistä tiedekuntaa perustetaan kiireellisenä kouluttamaan uusia lääkäreitä, jotta saadaan työvoimapula ja poskettomat palkat laskuun
* erikoislääkärikoulutuksiin ei oteta uusia lääkäreitä loppuhallituskaudella, tarvitaan enemmän yleislääkäreitä
* terveyskeskuksia ei lakkauteta, leikataan ennemmin tarpeettomasta hoidosta, erikoissairaanhoidosta ja kalliista mutta vaikutuksiltaan vähäisistä hoidoista
* sairaanhoitoalueiden tietojärjestelmät yhdenmukaistetaan ja tehdään avoimella koodilla/rajapinnoilla vain yhtä projektia
Onko näiden ajatusten taustalla jotain oikeaa ymmärrystä/osaamista terveydenhuollosta? Koska omaan ymmärrykseen vaikuttaa aika hasardilta. Kahden lääketieteellisen tiedekunnan polkaiseminen käyntiin ei onnistu ihan tuosta vaan, mistä äkkiä pieraiset henkilökunnat ja kaksi yliopistollista sairaalaa lisää?
Nyt on valtava pula nimen omaan erikoislääkäreistä, erityisesti psykiatriassa, jos nyt erikoistuminen kiellettäisiin, olisi tämä aivan tajuttoman tuhoisa temppu joka näkyisi vuosikymmeniä.
Osaatko sinä kertoa, mitä vähäarvoisia hoitoja erikoissairaanhoidossa annetaan, siis sellaisia jotka tuosta vaan voidaan pyyhkäistä vitikkoon?
Suomessa on jo nyt ihan toimivia tietojärjestelmiä, Husin sekoilu saa näyttämään asiat siltä kuin mikään ei missään toimisi, tämä ei pidä paikkaansa. Jos nyt yhtäkkiä koko maasta pistettäisiin kaikki järjestelmät aivan uuteen uskoon, niin menisi vuosia ennen kuin oltaisiin edes samassa pisteessä toimivuuden kannalta kuin nyt.

Silti, lääkärien koulutusta pitää lisätä Lääkäriliiton ankarasta lobbauksesta huolimatta, palveluverkkoa on karsittava jo siitä yksinkertaisesta syystä että jokaisessa autiokylässä on aivan turha pitää yllä päivystyksiä. Ihmisten tulisi ymmärtää, että heidän elintapavalinnoillaan on valtava merkitys Soten toimivuuteen. Nyt kun kaikkialla vaan toitotetaan läskipositiivisuutta ynnä muuta sairasta paskaa, joka tuhoaa ihmisten terveyden ja rasittaa terveydenhuoltoa aivan suunnattomasti. Tämä pitää saada loppumaan. Myös ymmärrys tupakoinnin ja alkoholin väärinkäytön haitallisuudesta pitäisi saada uppoamaan porukkaan. Nyt vaan tuudittaudutaan siihen, että kyllä järjestelmä hoitaa, vaikka vedän itseni rasvalla, viinalla ja tupakalla ihan piippuun ennen kuin on 50v mittarissa. Sitten vingutaan päivystyksessä kun kestää päästä lääkärille yms.
 
Onko näiden ajatusten taustalla jotain oikeaa ymmärrystä/osaamista terveydenhuollosta? Koska omaan ymmärrykseen vaikuttaa aika hasardilta. Kahden lääketieteellisen tiedekunnan polkaiseminen käyntiin ei onnistu ihan tuosta vaan, mistä äkkiä pieraiset henkilökunnat ja kaksi yliopistollista sairaalaa lisää?
Nyt on valtava pula nimen omaan erikoislääkäreistä, erityisesti psykiatriassa, jos nyt erikoistuminen kiellettäisiin, olisi tämä aivan tajuttoman tuhoisa temppu joka näkyisi vuosikymmeniä.
Osaatko sinä kertoa, mitä vähäarvoisia hoitoja erikoissairaanhoidossa annetaan, siis sellaisia jotka tuosta vaan voidaan pyyhkäistä vitikkoon?
Suomessa on jo nyt ihan toimivia tietojärjestelmiä, Husin sekoilu saa näyttämään asiat siltä kuin mikään ei missään toimisi, tämä ei pidä paikkaansa. Jos nyt yhtäkkiä koko maasta pistettäisiin kaikki järjestelmät aivan uuteen uskoon, niin menisi vuosia ennen kuin oltaisiin edes samassa pisteessä toimivuuden kannalta kuin nyt.

Silti, lääkärien koulutusta pitää lisätä Lääkäriliiton ankarasta lobbauksesta huolimatta, palveluverkkoa on karsittava jo siitä yksinkertaisesta syystä että jokaisessa autiokylässä on aivan turha pitää yllä päivystyksiä. Ihmisten tulisi ymmärtää, että heidän elintapavalinnoillaan on valtava merkitys Soten toimivuuteen.

En ole terveydenhuollon alalla, mutta tuttuina on useita lääkäreitä, joiden kanssa olen keskustellut asioista. En sano, että kahden lääketieteellisen polkaiseminen tyhjästä olisi helppoa tai ongelmatonta, se on toki hasardia. Mutta valitettavasti tilanne on päästetty siihen jamaan, että nyt on tehtävä oikeasti ratkaisuja, joilla on vaikutusta. Jos tämä olisi tehty 10 vuotta sitten niin yksi lääkis olisi ehkä riittänyt. Jos 20 vuotta sitten, niin merkittävä paikkojen lisäys jokaiseen lääkikseen olisi ehkä riittänyt.

Vaikutukseltaan matalia hoitoja? Mites vaikka polven tähystykset? Suositus: Polvikuluman tähystysleikkaukset lopetetaan julkisessa terveydenhoidossa Turhat magneettikuvat? Kyllä näistä keskustellaan: Terveydenhuollossa pitäisi antaa vain vaikuttavia hoitoja

Autiokylien päivystykset on lopetettu jo aikaa sitten. Nythän niitä ajetaan jo alas keskikokoisistakin kaupungeista.


Nyt kun kaikkialla vaan toitotetaan läskipositiivisuutta ynnä muuta sairasta paskaa, joka tuhoaa ihmisten terveyden ja rasittaa terveydenhuoltoa aivan suunnattomasti. Tämä pitää saada loppumaan. Myös ymmärrys tupakoinnin ja alkoholin väärinkäytön haitallisuudesta pitäisi saada uppoamaan porukkaan. Nyt vaan tuudittaudutaan siihen, että kyllä järjestelmä hoitaa, vaikka vedän itseni rasvalla, viinalla ja tupakalla ihan piippuun ennen kuin on 50v mittarissa. Sitten vingutaan päivystyksessä kun kestää päästä lääkärille yms.
Olen samaa mieltä siinä, että kyllä ihmisten täytyy jotain vastuuta kantaa itsestään ja elintavoistaan.
 
Vaikutukseltaan matalia hoitoja? Mites vaikka polven tähystykset? Suositus: Polvikuluman tähystysleikkaukset lopetetaan julkisessa terveydenhoidossa Turhat magneettikuvat? Kyllä näistä keskustellaan: Terveydenhuollossa pitäisi antaa vain vaikuttavia hoitoja
Siis löysit jutun, jossa kerrotaan, että jo seitsemän vuotta sitten on turhia leikkauksia lopetettu. Totta kai hoitoa ja sen tarpeellisuutta arvioidaan koko ajan. Röntgenhoitajana olen erittäin tietoinen turhista mri-kuvauksista, onneksi suuri osa niistä nykyään tehdään yksityispuolella, kun lääkärit eivät niitä kovin herkästi julkisella suostu antamaan (eräitä poikkeuslääkäreitä lukuunottamatta, mutta kyllä heidän lähetteistään tehdään valituksia, jotka jopa joskus hillitsevät lähetesormea). Mutta en usko, että ellei kategorisesti päätetä että liian kalliita hoitoja ei anneta tai liian vanhoja ihmisiä ei enää hoideta, löytyisi jostain iso kasa aivan turhia hoitoja. Jos halutaan merkittävästi palveluvalikoimaa rajata, niin sitten on löydettävissä säästöjä, mutta millainen huuto siitä alkaisi.
 
Nythän esim HUS on vähentämässä synnytys- ja muuta 24h toimintaa, nimenomaan erikoislääkäripulaan vedoten. Anestesialääkärien puute taisi olla se suurin syy Lohjan synnytysten lopettamiseen.
 
Voiko hallitus päättää lääkäreiden koulutuspaikkojen määrää? Eikö sen päätä ihan yliopiston johto? Saisivat aloittaa kunnon lakot myös raideliikenteessä. Ei mua tosin ne työelämän heikennykset kiinnosta tippaakaan, mutta olisi remontti kesken niin loma kelpaisi.
 
Voiko hallitus päättää lääkäreiden koulutuspaikkojen määrää? Eikö sen päätä ihan yliopiston johto? Saisivat aloittaa kunnon lakot myös raideliikenteessä. Ei mua tosin ne työelämän heikennykset kiinnosta tippaakaan, mutta olisi remontti kesken niin loma kelpaisi.
Kyllä hallituksella ja eduskunnalla on valta ja vastuu koulutuspolitiikasta ja sen toteuttamisen mahdollistamisesta. Vai luuletko, että yliopistot kieltäytyvät kouluttamasta lisää lääkäreitä, vaikka siihen annettaisiinkin resursseja?
 
Tämäkin on nyt vaikka kuinka monta kertaa käyty läpi.
  • suojaosan poisto tähtää kokokaikaisen työn vastaanottamisen tekemiseen kannattavammaksi senkin kustannuksella, että se tekee pätkätyön vastaanottamisesta kannattamattomampaa

Tämä on kyllä huikea ajatusrakennelma. Yritykset ja työnantajajärjestöt ovat ajaneet Suomeen mallin, jossa suuret yritykset, esim. kauppaketjut palkkaavat vuokratyövoiman kautta valtavan osa-aikaisten työntekijöiden päivystysarmeijan. Nämä poloiset kyttäävät työtunteja tehtäväksi kuin almuja konsanaan. Osalla työsopimus on mallia 0-8 h viikossa. Työnantajalle tämä on tietysti namia, säästyy pitkä penni, koska eihän noilla ole samoja oikeuksia kuin vakituisilla. Samalla tasataan kätevästi kulutushuiput kun saadaan sieltä ylisuuresta osa-aika-armeijasta hälytettyä tuuraajat ja ruuhkahuiput kuntoon. Ei tarvi kovin tarkasti miettiä työvuorolistoja nääs.

Tässä ei ole muuta ongelmaa, kuin että suuri osa noista ei tee osa-aikaa kuin pakosta. Koska kaikki halukkaat eivät tähänkään pääse koska töitä ei riitä kaikille, voidaan näitä sitten kyykyttää paskalla palkalla ja monenlaisella epäterveellä suosimisella. Näitä alimman tason duunareita sitten vielä rekrytään jollain 4-portaisella mallilla, jossa maksetaan 98% turhaa sille paskalle rekryfirmalle, joka osaa rekryn huonommin kuin palkkaavat yritykset itse. Tässä on ajan saatossa paskottu aika rankasti työelämää tämän osalta, ja sitä normaalia yrittäjän riskiä ja työtä sälytetty duunareille. Kokoaikatyötä on koko ajan vähemmän.

Sitten vielä kaiken huipuksi ihmetellään, että miksi nuoret ja köyhät ei tee vauvoja ja osta asuntoja. Rakenna sitä elämän pohjaa tällä kuviolla, hanki 4 työpaikkaa ja toimeentulotuki+asumistuki, että voit elää.

Ja tässä tilanteessa sitten ollaan tekemässä osa-aikaisen työn vastaanottamisesta kannattamattomampaa. Mikä voisi mennä pieleen?
 
Viimeksi muokattu:
Muutaman tutun lääkärin kanssa jutelllut, niin kyllähän se kuulostaa ihan poskettomalta, että vasta valmistuneille tarjotaan jotain yli 10000€ kuukausipalkkoja, jos lähtevät tekemään keikkaa perähikiän terveyskeskuskseen. Tai vastaavasti muutaman vuoden työelämässä olleet lääkärit alkavat tekemään 3 päiväistä työviikkoa, koska ei huvita tehdä enempää ja palkka niin korkea ettei elintasossa näy muutosta. Molemmat skenaariot mahdollistaa lääkäreiden liian vähäinen määrä.
 
En väitä. Vaan totean, että hallitus kutsuu esitystään "Ruotsin malliksi". Se on siis hallituksen esitysten "markkinointinimi". Sulla taas on oma käsityksesi "Ruotsin mallista" ja mulla taas on vielä omani. Kaikki ovat ihan yhtä oikeassa ja väärässä ja mikään niistä ei vastaa tarkasti Ruotsin lainsäädäntöä, ellei sieltä kopioitaisi koko lakia tänne käyttöön mitä kukaan ei tietenkään halua. Kaikissa näissä "Ruotsin malleissa" jää siis iso osa Ruotsin lainsäädännöstä toteuttamatta ja lopputuloksena on ihan vaan Suomen malli. Tai Orpon hallituksen malli.
Tässä huomaa, että sinulla ei ole hajuakaan Ruotsin mallista. Se että sinä et siitä tiedä mitään, ei todellakaan tarkoita että muut eivät tietäisi. Eli tuo lihavoitu kommentti kyllä aiheuttaa myötähäpeää.

Ruotsissa homma ei perustu juuri lainkaan lainsäädäntöön, vaan työmarkkinajärjestöjen välisiin sopimuksiin. Suomen mallin on kaukana Ruotsista, ja nyt hallitus on ajamassa valtavalla loikalla siitä vielä enemmän pois päin.
 
Tässä huomaa, että sinulla ei ole hajuakaan Ruotsin mallista. Se että sinä et siitä tiedä mitään, ei todellakaan tarkoita että muut eivät tietäisi. Eli tuo lihavoitu kommentti kyllä aiheuttaa myötähäpeää.

Ruotsissa homma ei perustu juuri lainkaan lainsäädäntöön, vaan työmarkkinajärjestöjen välisiin sopimuksiin. Suomen mallin on kaukana Ruotsista, ja nyt hallitus on ajamassa valtavalla loikalla siitä vielä enemmän pois päin.

Ei tuosta ole kyse, vaan siitä että hallitus on päättänyt kutsua esitystään "Ruotsin malliksi". Ja vasemiston ja muiden hallituksen esitystä vastustavien mielestä "Ruotsin malli" on jotain ihan muuta. Ja kummatkin jättävät suurimman osan Ruotsin lainsäädännöstä ja käytännöistä tuon oman määritelmänsä ulkopuolelle. Kummatkin ovat väärässä ja oikeassa, eikä "Ruotsin mallilla" ole mitään yhtä määritelmää.

En ole missään tainnut edes avata kunnolla, mitä juuri mun mielestä tarkoittaa "Ruotsin malli".
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsin työmarkkinamalli voi tarkoittaa mitä vain kenelle tahansa ja kaikki on väärässä.

Pienenevä palkka on duunarin etu.

Fortum teki hyvät diilit, kun verkot myi.

Unohdankohan vielä jotain näitä legendaarisia heittoja.
 
Ns. "Ruotsin mallia" kommentoidaan vähän eri näkökulmasta - toiset kommentoivat prosessia (diskuteerataan ns. loputtomiin kunnes on konsensus), toiset lopputulemaa (joustavampi, tuottavampi ja tehokkaampi työmarkkina) ja ehkä joitain yksittäisiä sääntöjä/päätöksiä (kuten lakko-oikeuden rajaukset). Jolloin sitten huudetaan vähän toisten ohi. Meillähän on yritetty tehdä muutoksia työmarkkinaan kolmikantaisesti, mutta mitään olennaisia muutoksia ei ole kyetty kertaakaan tekemään sitä kautta.
 
Tämä on kyllä huikea ajatusrakennelma. Yritykset ja työnantajajärjestöt ovat ajaneet Suomeen mallin, jossa suuret yritykset, esim. kauppaketjut palkkaavat vuokratyövoiman kautta valtavan osa-aikaisten työntekijöiden päivystysarmeijan. Nämä poloiset kyttäävät työtunteja tehtäväksi kuin almuja konsanaan. Osalla työsopimus on mallia 0-8 h viikossa. Työnantajalle tämä on tietysti namia, säästyy pitkä penni, koska eihän noilla ole samoja oikeuksia kuin vakituisilla. Samalla tasataan kätevästi kulutushuiput kun saadaan sieltä ylisuuresta osa-aika-armeijasta hälytettyä tuuraajat ja ruuhkahuiput kuntoon. Ei tarvi kovin tarkasti miettiä työvuorolistoja nääs.

Tässä ei ole muuta ongelmaa, kuin että suuri osa noista ei tee osa-aikaa kuin pakosta. Koska kaikki halukkaat eivät tähänkään pääse koska töitä ei riitä kaikille, voidaan näitä sitten kyykyttää paskalla palkalla ja monenlaisella epäterveellä suosimisella. Näitä alimman tason duunareita sitten vielä rekrytään jollain 4-portaisella mallilla, jossa maksetaan 98% turhaa sille paskalle rekryfirmalle, joka osaa rekryn huonommin kuin palkkaavat yritykset itse. Tässä on ajan saatossa paskottu aika rankasti työelämää tämän osalta, ja sitä normaalia yrittäjän riskiä ja työtä sälytetty duunareille. Kokoaikatyötä on koko ajan vähemmän.

Sitten vielä kaiken huipuksi ihmetellään, että miksi nuoret ja köyhät ei tee vauvoja ja osta asuntoja. Rakenna sitä elämän pohjaa tällä kuviolla, hanki 4 työpaikkaa ja toimeentulotuki+asumistuki, että voit elää.
Tämä, Suomeen on luotu eräänlainen orjatyövoima markkina. Halpaa työvoimaa tuodaan ulkomailta joiden palkanmaksua veronmaksajat tukee merkittävästi. Sitten on näitä työelämään tutustumista joita työnantajat käyttävät härskisti hyväkseen.

Mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole lukuunottamatta terveydenhuoltoa. Sekin on itse aiheutettua mm. lääkäreiden koulutus.
 
Muutaman tutun lääkärin kanssa jutelllut, niin kyllähän se kuulostaa ihan poskettomalta, että vasta valmistuneille tarjotaan jotain yli 10000€ kuukausipalkkoja, jos lähtevät tekemään keikkaa perähikiän terveyskeskuskseen. Tai vastaavasti muutaman vuoden työelämässä olleet lääkärit alkavat tekemään 3 päiväistä työviikkoa, koska ei huvita tehdä enempää ja palkka niin korkea ettei elintasossa näy muutosta. Molemmat skenaariot mahdollistaa lääkäreiden liian vähäinen määrä.
Toinen mikä tähän on perinteisesti syynä on se, että joka kunnassa pitää olla palvelut. Mahdollistaa ostopalvelubisneksen. Hoito pitäisi keskittää sinne missä rekrytointihaasteita ei ole ja potilaat liikkuisivat. Kun nämä kullanvuolentapaikat vähenevät niin uskon että kummasti alkaisi vakityöt kiinnostaa.
Jos yleislääkärin työtä ajatellaan niin kyllä julkinen puoli tarjoaa mielekkäimmän työn. Hoidat syöpäsairaita, saattohoitoisia, vaikeita sydän- ja keuhkopotilaita, infektioita ym. Tekemisellä on oikeasti merkitystä ja voit lisätä elinvuosia, auttaa vaikeissa kiputilanteissa ym.
Privapuoli aivan täyttä kuraa, nuoria ja terveitä ihmisiä joille saikkulappua ja buranareseptiä. Tee työtä jolla ei ole mitään merkitystä. Karusti karrikoiden.

Discl.
Vähän oma lehmä ojassa tässä mielipidevaikuttamisesta. Minunkin työni olisi helpompaa jos lääkäri- ja hoitajatyövoiman saatavuus olisi parempi.
 
Toinen mikä tähän on perinteisesti syynä on se, että joka kunnassa pitää olla palvelut. Mahdollistaa ostopalvelubisneksen. Hoito pitäisi keskittää sinne missä rekrytointihaasteita ei ole ja potilaat liikkuisivat. Kun nämä kullanvuolentapaikat vähenevät niin uskon että kummasti alkaisi vakityöt kiinnostaa.
Jos yleislääkärin työtä ajatellaan niin kyllä julkinen puoli tarjoaa mielekkäimmän työn. Hoidat syöpäsairaita, saattohoitoisia, vaikeita sydän- ja keuhkopotilaita, infektioita ym. Tekemisellä on oikeasti merkitystä ja voit lisätä elinvuosia, auttaa vaikeissa kiputilanteissa ym.
Privapuoli aivan täyttä kuraa, nuoria ja terveitä ihmisiä joille saikkulappua ja buranareseptiä. Tee työtä jolla ei ole mitään merkitystä. Karusti karrikoiden.

Discl.
Vähän oma lehmä ojassa tässä mielipidevaikuttamisesta. Minunkin työni olisi helpompaa jos lääkäri- ja hoitajatyövoiman saatavuus olisi parempi.


Joo, huomaa miten oma lehmä ojassa. Eipä se 60+ vuotiaiden kolesteroli-, verenpaine- ja verenohennuslääkityksen laittaminen ole kovin hohdokasta. Raimolle ja Irmalle pitäisi sitten vielä tehdä se lähete lonkkaleikkaukseen kun ei mennyt perille laihduttaa 30v sitten.

Ihmiset elää jossain utopiassa. Valtaosa soten menoista kohdistuu eläkeläisiin. Tämä huolimatta siitä onko kyse perusterveydenhuollosta vai erikoissairaanhoidosta. Tämä valtava läjä sitten syö kaiken nuorten ja työikäisten terveyspalveluista.
 
Ivan Puopolon kanavalla muutama jakso mitä toivoisin Ay-mafian sanaan uskovia katsomaan. Alle kannattaa katsoa AY-mafian 20 valhetta, mitä käydään läpi Suomen Yrittäjien Janne Makkulan kanssa. Sen jälkeen kannattaa katsoa "SAK listasi työnantajien "21 myyttiä", minkä tekivät kostoksi, :D Oli muuten aika tekeminen, kun tuon kuunteli. Ihan myötähäpeän takia ja kaivoivat vielä syvempää kuoppaa lisä valheillaan, kun listasivat ihan täyttä paskaa, mitä joku muka on sanonut. Onneksi Ivanilla oli suuorat lainaukset, että mitä on oikeasti sanottu, niin voi juma sitä kiemurtelun määrää SAK johtajan Jyrki Konolan puolelta.

Tuon videon pelkät kommentitkin on jo hupaisaa luettavaa.

En linkkaa niitä tänne tämän paremmin, kun en rupea tämän paremmin noita referoimaan, mutta suosittelen katsomaa. Tai sitten vaihtoehtoisesti pää piilossa strutsin lailla ja niellä kaiken paskan mitä siltä suunnalta tulee. Valinta on teidän.
 
Suosittelen että te kaikki liiton jäsenet eroatte huomena perjantaina liitosta ja jäätte kassan jäseneksi. Siinä saa Eloranta ja Hakaniemen ruhtinaat mitä tilaa.
Jos eroaminen jännittää, niin laittaa ainakin viestiä hakaniemeen.
Se että eivät aja jäsenien etua, niin polttavat nyt omia hippa rahoja oikein kunnolla, jotka voisi myös käyttää sen oman osaamisen kehittämiseen ja/tai rentouttamiseen.
 
Mitä ay-liikkeen teidän yhtiön miesten mielestä sitten pitäisi tehdä? Hyväksyä vaan mukisematta nämä hallituksen toimet?
 
Mitä ay-liikkeen teidän yhtiön miesten mielestä sitten pitäisi tehdä? Hyväksyä vaan mukisematta nämä hallituksen toimet?

Ymmärtää, että Suomen perustuslain mukaan valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokooontunut eduskunta.


Eli, AY-liikkeen pitäisi:
* Olla yrittämättä kaapata kansalle ja eduskunnalle kuuluvaa valtaa itselleen demokratian periaatteiden ja perustuslain vastaisesti.
* Olla tekemättä sopimusrikkomuksia.
* Olla valehtelematta jäsenistölleen.

Lakkoilu on sitä varten, että kun voimassaolevaa työehtosopimusta ei ole ja uudesta työehtosopimuksesta neuvotellaan, voidaan työt laittaa tauolle neuvottelujen vauhdittamiseksi. Silloin kun työehtosopimus on voimassa, lakkoilu on sopimusrikkomus.

Ja mikäli eduskunnan päätökset ei miellytä, sitten seuraavissa vaaleissa voi olla äänestemässä eduskuntaan sellaisia puolueita, joka tekevät sitten silloin toisenlaisia päätöksiä.


Koko viime hallituskauden hallitus teki todella typeriä päätöksiä, mutta ei silloin kukaan alkanut kiristää millään sopimusrikkomuksilla että se hallitus muuttaisi päätöksiään. SIlloin oppositio hyväksyi sen, että Suomi on demokraattinen valtio jossa noudatetaan perustuslakia ja demokratian pelisääntöjä, vaikka päätökset olisi itselle epämieluisia. Mitä taas AY-liike ei hyväksy.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, huomaa miten oma lehmä ojassa. Eipä se 60+ vuotiaiden kolesteroli-, verenpaine- ja verenohennuslääkityksen laittaminen ole kovin hohdokasta. Raimolle ja Irmalle pitäisi sitten vielä tehdä se lähete lonkkaleikkaukseen kun ei mennyt perille laihduttaa 30v sitten.

Ihmiset elää jossain utopiassa. Valtaosa soten menoista kohdistuu eläkeläisiin. Tämä huolimatta siitä onko kyse perusterveydenhuollosta vai erikoissairaanhoidosta. Tämä valtava läjä sitten syö kaiken nuorten ja työikäisten terveyspalveluista.
Älä hätäile, kaikille aika raksuttaa samalla tavalla. Se mitä elämä heittää sitten loppupelissä itse kunkin eteen yllättää aina.

Täällä saa aina välistä semmoisen kuvan että kuula kalloon kun täytät 60v. Olet sen jälkeen hyödytön kapine ja suoraan sanoen ongelmajätettä.
 
Lakkoilu on sitä varten, että kun voimassaolevaa työehtosopimusta ei ole ja uudesta työehtosopimuksesta neuvotellaan, voidaan työt laittaa tauolle neuvottelujen vauhdittamiseksi. Silloin kun työehtosopimus on voimassa, lakkoilu on sopimusrikkomus.
Niin viimeksikin jotkut lakkoili työehtosopimus neuvotteluissa niin jotkut pakotettiin töihin.

Olisi mielenkiintoinen tilanne jos ahtaajat tekisivätkin joukkoirtisanoutumisen.
 
Mitä ay-liikkeen teidän yhtiön miesten mielestä sitten pitäisi tehdä? Hyväksyä vaan mukisematta nämä hallituksen toimet?

Mitä nyt yleensä tehdään kun eduskunta päättää laista, josta et tykkää? Ehkä tuohon kysymykseen vastaaminen auttaa hahmottamaan, mitä AY-liikkeen pitäisi tehdä. Silloin EI murhata ketään, ei paskota paikkoja, eikä välttämättä pyritä aiheuttamaan itselle ja tutuille maksimaalista taloudellista vahinkoakaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 566
Viestejä
4 748 144
Jäsenet
77 333
Uusin jäsen
veedose

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom