Miksi ei pitäisi seurata? Velkaraha on toisen rahaa, jonka olet käyttänyt itse. Miksi tämä raha pitäisi antaa ilmaiseksi?eikä niin että velat seuraa ihmisiä hautaan asti.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Miksi ei pitäisi seurata? Velkaraha on toisen rahaa, jonka olet käyttänyt itse. Miksi tämä raha pitäisi antaa ilmaiseksi?eikä niin että velat seuraa ihmisiä hautaan asti.
Eikö tässä kuitenkin riittäisi valvoa pankkien päästä sitä, ettei velkarahan määrä kasva kestämättömäksi suhteessa pankin likvidiin omaisuuteen? Itselle se, ettei veloista pääse ikinä eroon ellei ole yritys tuntuu oudolta, käytännössä pankin riskiä ihan turhaan vähennetään siirtämällä se kokonaan asiakkaalle.Näinhän se on (oli?) USA:ssa, asunto-, yritys- tai maatilalainan vakuutena on lainan kohde tai enintään sen hetkinen omaisuus.
Mutta subprime kriisi kyllä osoitti että markkinaehtoinen regulointi ei toimi ja seurauksena oli maailmanlaajuinen pankkikriisi.
Miksi ei pitäisi seurata? Velkaraha on toisen rahaa, jonka olet käyttänyt itse. Miksi tämä raha pitäisi antaa ilmaiseksi?
Ei missään nimessä. Kyllä ihmisellä pitää olla vastuu omasta rahankäytöstä. Miksi ihmisen pitäisi saada ostella itselleen hyödykkeitä muiden rahoilla?Koska ihmisillä pitäisi olla sama oikeus mennä konkurssiin kuten yrityksillä. Pankkien vastuulle kuuluisi yhtä lailla olla se taustan selvittäminen ettei myönnä maksukyvyttömälle lainaa ihan samalla tavalla kun yritysten kanssa toimiessa.
Tämähän toki tarkoittaisi että lainan saannin kriteerit olisivat todennäköisesti tiukemmat mikäli omaisuutta ei löydy.
Miksi pankit tässä skenaariossa myöntäisivät lainoja ihmisille joidenka he eivät usko kykenevän niiden takaisinmaksuun? Sehän voi olla että pankit alkaisivat edellyttää että henkilöltä löytyy minimissään puolet lainan määrästä likvidinä omaisuutena.Ei missään nimessä. Kyllä ihmisellä pitää olla vastuu omasta rahankäytöstä. Miksi ihmisen pitäisi saada ostella itselleen hyödykkeitä muiden rahoilla?
Ei pitäisikään myöntää.Miksi pankit tässä skenaariossa myöntäisivät lainoja ihmisille joidenka he eivät usko kykenevän niiden takaisinmaksuun? Sehän voi olla että pankit alkaisivat edellyttää että henkilöltä löytyy minimissään puolet lainan määrästä likvidinä omaisuutena.
Ihminen voi tehdä konkurssin itsemurhalla.Koska ihmisillä pitäisi olla sama oikeus mennä konkurssiin kuten yrityksillä. Pankkien vastuulle kuuluisi yhtä lailla olla se taustan selvittäminen ettei myönnä maksukyvyttömälle lainaa ihan samalla tavalla kun yritysten kanssa toimiessa.
Tämähän toki tarkoittaisi että lainan saannin kriteerit olisivat todennäköisesti tiukemmat mikäli omaisuutta ei löydy.
Näin tehtäessä nuorilla joilla ei ole rikkaita vanhempia (mutta hyvät tasaiset tulot) ei ole käytännössä mahdollisuutta omaan asuntoon jos joku random lähihoitaja joka on eduskuntaan äänestetty voisi olla huseeraamassa tällaisien asioiden parissa. Valtion ei pidä alkaa liikaa holhoamaan tällaisilla asioilla, todennäköisesti tästäkin olisi vain haittaa. Pankit kyllä hoitavat asian ihan hyvin raamien puitteissa ilman mielivaltaisia velkakattoja.Juuri näin. Pitäisi olla joku tolkku siinä, että minkä hintaisia asuntoja toisten rahoilla ostellaan.
Itse kannattaisin sitä, että lailla rajoitettaisiin sitä, kuinka paljon henkilöllä saa olla maksimissaan velkaa. Esim. 150.000 € / hlö voisi olla hyvä yläraja.
Miksi ei pitäisi seurata? Velkaraha on toisen rahaa, jonka olet käyttänyt itse. Miksi tämä raha pitäisi antaa ilmaiseksi?
Tämä ei kyllä todellakaan fiat systeemissä ole noin mustavalkoista. Rahaa painetaan tyhjästä ja se ei tosiaan varsinaisesti ole "kenenkään" rahaa. Esim. valtiontaloudesta puhuttaessa huomaa hyvin nopeasti ymmärtääkö toinen oikeasti tippaakaan meidän nykyisenlaisesta monopolirahajärjestelmästä jos tosissaan ja vakavissaan on sitä mieltä että on tavoiteltavaa saada valtion velka NOLLAAN. Ja alleviivaan siis sitä että ei olisi velkaa OLLENKAAN. Tämä on vähän tällaista kauhun tasapainoa, nyt tehtävät toimenpiteet ovat todellakin paikallaan ja ne olisi pitänyt tehdä jo useampi hallituskausi sitten. Kuitenkin velkavetoinen talous on se joka pitää tämän mielipuolisen järjestelmän rullaamassa.Ei missään nimessä. Kyllä ihmisellä pitää olla vastuu omasta rahankäytöstä. Miksi ihmisen pitäisi saada ostella itselleen hyödykkeitä muiden rahoilla?
Luuletko ihan tosissaan että mikäli henkilökohtaisen konkurssin voisi tehdä, niin tuo olisi mahdollista? Siis ihan aidosti kirjoitat ja uskot tuollaista että konkurssin jälkeen voisit saada uudelleen heti tuollaisia lainoja..? Pidät oikeasti parempana että ihminen joko vain tappaa itsensä tuossa tilanteessa tai esim. tällä hetkellä nostelee tukia loppuun asti, kuin että tietyillä kriteereillä voisi aloittaa nollista ja mennä ihan oikeasti palkkatöihin uudelleen ja lähteä taas rakentamaan elämäänsä?Ihminen voi tehdä konkurssin itsemurhalla.
Yrityshän katoaa konkurssin jälkeen, tai sulautuu toiseen yritykseen. Jos tätä vertaa ihmiseen, niin konkurssin jälkeen ihmisestä tulisi pankin orja ja omaisuutta.
Sun mallilla henkilökohtainen konkurssi vain lisäisi keplottelua, muutaman vuoden välein otetaan maksimilainat ja mennään konkkaan.
Siksi on vähän kummallista että tällaisesta asiasta ollaan niin jyrkkää mieltä että on parempi että ihminen voi vaikka sitten vai tappaa itsensä tai sitten kuten suomessa niin elää sitten lopun elämää tukien varassa kun on aivan turhaa edes yrittää enää kun ei voi koskaan maksaa velkojaan jos kovasti sattuu tulemaan näpeille. Jos menetät yrittämisen epäonnistuttua KAIKEN, talot, mökit, autot yms. ja sen lisäksi vielä 500k velkaa niin luuletko oikeasti että tuo on tarkoituksenmukainen lopputulos? Verrattuna sen että maksaa kohtuudella sen mitä pystyy ja joillain kriteereillä voisi sitten aloittaa taas edes siltä puhtaalta pöydältä eli NOLLASTA.
Luuletko ihan tosissaan että mikäli henkilökohtaisen konkurssin voisi tehdä, niin tuo olisi mahdollista? Siis ihan aidosti kirjoitat ja uskot tuollaista että konkurssin jälkeen voisit saada uudelleen heti tuollaisia lainoja..? Pidät oikeasti parempana että ihminen joko vain tappaa itsensä tuossa tilanteessa tai esim. tällä hetkellä nostelee tukia loppuun asti, kuin että tietyillä kriteereillä voisi aloittaa nollista ja mennä ihan oikeasti palkkatöihin uudelleen ja lähteä taas rakentamaan elämäänsä?
Lähinnä mä vertatasin yrityksen konkurssia ihmisen konkurssiin. Ja mitä tulee nollasta lähtemiseen, niin tälläkin hetkellä on olemassa yksityishenkilöille velkajärjestely. Tuota kautta voisi helpotttaa velallisen asemaa. Myös noita miten palkasta peritään velkojille voisi tarkistaa, samalla kuitenkin siirtyisin että myös tuista pitäisi voida periä esim 50 €/kk ja vapaa kuukausia voidaan myöntää.Luuletko ihan tosissaan että mikäli henkilökohtaisen konkurssin voisi tehdä, niin tuo olisi mahdollista? Siis ihan aidosti kirjoitat ja uskot tuollaista että konkurssin jälkeen voisit saada uudelleen heti tuollaisia lainoja..? Pidät oikeasti parempana että ihminen joko vain tappaa itsensä tuossa tilanteessa tai esim. tällä hetkellä nostelee tukia loppuun asti, kuin että tietyillä kriteereillä voisi aloittaa nollista ja mennä ihan oikeasti palkkatöihin uudelleen ja lähteä taas rakentamaan elämäänsä?
Asialla on monta puolta. Jos velkaa saa vastikkeetta (eli voi sen jättää maksamatta), siitä seuraa että velanotto lisääntyy. Miksi en nyt juhlisi, eihän sitä tarvitse maksaa. Meillähän oli se yksi (ennen eduskunnassa) "töhrystelijä/grafiittitaiteilija" joka totesi, ettei valtion tarvitse velkaansa maksaa. Tollanen vaan kaataisi koko rahajärjestelmän.Juuri tämä. Jos konkurssit näkyisivät henkilön historiassa niin ihan hyvin on mahdollista ettei loppuelämän aikana enää saisi mitään lainaa konkurssin jäljiltä, ainakaan ilman vakuuksia.
Yhteiskunnallisesti olisi parempi ettei nuoreuudessa otetut kymmenien tuhansien pikavippilainat johda loppuelämän toimettomuuteen. Itse en ainakaan koe mitään tunnontuskia jos yksi jos toinenkin pikavippiyrittäjä ottaisi näpeilleen tämän seurauksena.
Ja pankit toki vaan myöntäisivät kaikille lainaa ymmärtämättä asiakkaitaan? Kuten sanottua, jos pankin edellytys 100k lainalle on että likvidiä omaisuutta on vähintään saman verran niin moniko noita lainoja olisi ottamassa vain hakeutuakseen konkurssiin?Asialla on monta puolta. Jos velkaa saa vastikkeetta (eli voi sen jättää maksamatta), siitä seuraa että velanotto lisääntyy. Miksi en nyt juhlisi, eihän sitä tarvitse maksaa. Meillähän oli se yksi (ennen eduskunnassa) "töhrystelijä/grafiittitaiteilija" joka totesi, ettei valtion tarvitse velkaansa maksaa. Tollanen vaan kaataisi koko rahajärjestelmän.
Meillä on tehty velkasaneeraus/velanmaksusuunnitelma vai mikä se termi oli ylivelkaisten pelastamiseksi.
Pikavippien korot pitäisi kohtuulistuttaa, ettei niillä laiteta elämän/taloutenssa hallinnan menettäneitä turhaan entistä pahempaan kierteeseen.
Ei mikään helppo yhtälö ratkottavaksi. Jos velkaa ei tarvitse maksaa, niin sittenhän sitä voisi kutsua. "käyn hakemassa lahjoituksen pankista"
Pankit myöntää, jos saavat katetta ja ovat tottuneet että valtio tulee apuun, jos pankki meinaa kaatua. Jos kaikilla olisi toi 100K niin, eihän meillä mitään ongelmaa silloin olisikaan. Nyt ensiasunnon vo ostaa 95% lainalla => riskit on pankilla ja valtiolla. Asuntojen arvot romahtivat 1990-luvun laman aikana. Nyt ollaa samalla tiellä. Eli se 100K omaisuus ei ehkä olekaan enää 100K omaisuus vuoden päästä. Nyt kun ollaan EU:ssa meillä ei ole sitä itsenäistä päätäntävaltaakaan valtiona.Ja pankit toki vaan myöntäisivät kaikille lainaa ymmärtämättä asiakkaitaan? Kuten sanottua, jos pankin edellytys 100k lainalle on että likvidiä omaisuutta on vähintään saman verran niin moniko noita lainoja olisi ottamassa vain hakeutuakseen konkurssiin?
Nuo Oskari Onnisen jutut aina tuota sama betacuck ulinaa joissa hän osoittaa ettei ymmärrä historiaa, taloutta, politiikkaa tai edes lainaamaansa kommenttia.Kun suomalaisen DDR:n sosiaalidemokraattinen korpivaellus alkaa olla uhattuna, syntyy mielenkiintoisia jännitteitä ja kärkevämpää yhteiskunnallista puhetta. Yhden esimerkin siitä antaa IL:
![]()
Oskari Onnisen kolumni: Olemme tottuneet elintasoon, jota emme ansaitse, sanoo Riikka Purra – Ja puhuu maakuntien miehistä
Leikkauspolitiikkaa ymmärtääkseen kannattaa ottaa käteen Suomen kartta eikä vain tulonjakotilastoja, kirjoittaa Iltalehden kolumnisti Oskari Onninen.www.iltalehti.fi
Sinänsä joo allekirjoitan sen että tulonsiirroilla ei tulisi ylläpitää alueita jotka eivät taloudellisella toimeliaisuudellaan pysty ylläpitämään itseänsä. Mutta tässä kolumnissa siis toimittaja sanoo että maalaistollomiehet vain runkkaavat, pelaavat CS ja juovat bensaa sekä lopuksi vielä BDSM tyyliin nauttivat siitä kun ministeri leikkaa ja "ruoskii"?![]()
Eikö Suomen kansantaloudesta iso siivu ole palveluissa ja ne suuremmissa kaupungeissa? Jos joku on reservaatissa tuotantotöissä hän tienannee elinkustannuksiin nähden aika hyvin ja on ansainnut CS:nsä töiden jälkeen. Ainakin paperitehtailla oli hyvät liksat juttujen mukaan, joskin niitä vähennetäänTaas perus kommari incel toimittajan epärehellinen ja suorastaan valehteleva näkemys kuinka tämä maa toimii. Jos ne lihavien miesten reservaatit ei pyörittäisi noita lukuisia tehtaita ja tuontolaitoksia ei paljon olisi Helsingissäkään varallisuutta.
Mitä meinaat "iso siivu on palveluissa"? Julkisen sektorin työntekijöiden osuus kaikista työntekijöistä on suurin tuolla heinäkenkien entisissä paratiiseissa, saariston kunnissa, Lapissa, Kainuussa, Pohjois-Savossa jne. Samoille alueille maksetaan eniten Kelan tukia per nassu, ihan ne asumistuet mukaanluettuna. Ja varmaan turha edes mainita kuntaveron tasauksesta, missä 2018 tilaston mukaan 30 kuntaa oli maksajina, loput 280 saamapuolella. Noista maksajista melkein kaikki olivat Helsingin, Turun ja Tampereen työssäkäyntialueilta. Lista alkaa eniten kuntaverostaan muille maksaneista: Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kirkkonummi, Tuusula, Porvoo, Rauma, Nurmijärvi, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Hyvinkää...Eikö Suomen kansantaloudesta iso siivu ole palveluissa ja ne suuremmissa kaupungeissa? Jos joku on reservaatissa tuotantotöissä hän tienannee elinkustannuksiin nähden aika hyvin ja on ansainnut CS:nsä töiden jälkeen. Ainakin paperitehtailla oli hyvät liksat juttujen mukaan, joskin niitä vähennetään
Muistaakseni työpaikat voi jakaa esim alkutuotantoon, jalostukseen ja palveluihin. Suomen kaltaisessa modernissa länsimaassa huomattavasti suurempi osa euroista tehdään koodaamalla ja suunnittelemalla kuin viljelemällä. Voin tarkistaa numeroita jos olet eri mieltä tai haluat lukuja, itse kun väitin niin lienee kohteliasta minun googlataMitä meinaat "iso siivu on palveluissa"?
Itsekin olen huolissani maakunta-Suomesta, ja haluaisin kaikesta kärjistämisestä huolimatta vähitellen päästä eroon vastakkainasettelusta. Ihan henkilökohtaisistakin syistä, kun haaveissa on (tai ainakin oli ennen koronaa) paluumuutto ja yritystoiminnan siirtäminen 5 tunnin päähän Helsingistä.Näin nykyisenä vähemmän kehittyneiden maakuntien (pun intended) edustajana toteaisin, että Onninen kyllä osuu aivan oikeaan. Ja varsin ärsyttävällä tavalla.
Leikkaukset myös kertautuu ja kerrostuu maakunnissa, joihin kaventuvassa rahoituskehyksessä osuu lisöksi myös monien järjestö- ja hankerahoitusten leikkaus sekä iso määrä konkursseja.
Aiemmin meillä oli kiikku, jossa vuorollaan kaupunkipuoleet keskitti etelän kaupunkeihin ja kepu hajautti maakuntiin. Kun kepun kannatus on alamaissa ja persut näyttää valinneen kaupunkeihin keskittymistä kiihdyttävän talouspolitiikan, on erityisesti alueiden Suomeen tarjolla kurjistumista, palveluiden katoamista ja autioitumisesta.
Mielenkiintoinen valinta sinänsä, varsinkin kun ottaa huomioon, että iso osa persujen kannatuksesta kuitenkin tulee sieltä maakuntien Suomesta.
Arvelut siitä että jos on millin erimieltä kanssasi on vassari? Kiitos kun perustelit kohta kohdalta analyysini. Eikun sori et ottanut mitään kantaaLuin, ja todistit arveluni oikeaksi. Jatkot varmaan tuonne kotimaan politiikka kejuun, jos jotain keskusteltavaa on.
Tässä on toki sekin puoli, että kun ulkoa tuodaan halpatyövoimaa mikä pitää kuitenkin asuttaa kaupunkiin, niin se paitsi nostaa kaikkien asumiskustannuksia, plus sitten jos siihen maksetaan vielä päälle asumistuet niin se nostaa julkisia menoja ja painetta veroasteelle.
Ilmeisesti käsite konteksti tarvitsee hieman avaamista.Arvelut siitä että jos on millin erimieltä kanssasi on vassari? Kiitos kun perustelit kohta kohdalta analyysini. Eikun sori et ottanut mitään kantaa
konsepti? Konteksti?Ilmeisesti käsite kosepti tarvitsee hieman avaamista.
juuri kuten sanoinOlipa kerra maa nimeltä Ukraina. Ukrainaan hyökkäsi Venäjä niminen rikollisvaltio, väittäen Ukrainan olevan uhka Venäjälle, ja syyttäen Unkrainalaisia mm. fasisteiksi. Keskeinen osa propagandaa tässä hyökkäyksessä on fasismisvastainen sota. Ukrainalaiset tietävät että tuo propaganda on valhetta, ja koko fasismisyytös on perusteluna järjetön.
juuri kuten sanoinHerra HA Suomen eduskunnan puhemiehen roolissaan menee Ukrainaan ja pitää puheen Ukrainaksi. Puhetta ylistetään sekä uutisoidaan maassa ja maan ulkopuolella laajasti ja se nostaa (toki pieneltä osin, mutta silti) Ukrainalaisten mielialaa. Ukrainassa kun on ihan hiton ikävää tällä hetkellä. Ihmisiä kuolee, rakennuksia tuhotaan Venäjän toimesta, perheiden ja ihmisten elämät romahtavat, joten niitä ilon hetkiä ei ihan liikaa ole, jokainen pienikin asia auttaa tuollaisessa tilanteessa, jos ei toki massiivisesti niin ainakin vähän.
juuri kuten sanoin paitsi että lisäsin esimerkinMutta mitä tekee "koomikko" Suomesta. Astuu estradille palvelussa X aiheesta käydyssä keskustelussa, ja alkaa suoltaa omaa totuuttaan kansainväliselle yleisölle ja Ukrainalaisten ainakin osittain lukemalle foorumille siitä kuika HA on "fasisti" (huomaa yhteneväisyys Venjän propagandaan tässä). Nousee mielee käsite "ilonpilaaja". Ja kaikki tämä vain siksi että "koomikko" ei pidä HA:sta, ja haluaa vahingoittaa tämän mainetta Suomen sisäpolitiikassa keinolla millä hyvänsä. HA:n onnistuminen Ukrainassa pitää siis edes vähän mitätöidä. Ei mitään väliä siitä mitä tämä vaikuttaa Ukrainalaisiin, kunhan "koomikko" saa vain oman hetkensä.
Ulla Appelsin lähestyy aihetta hieman samasta kulmasta artikkelissaan.
juuri kuten sanoinNyt se mitä HA on aiemmin Suomen sisäpolitiikassa sanonunt fasismi nimittelystä, tai mitä joku muu on jossain keskustelussa tehnyt muutenkaan ei ole tässä kontekstissa mitenkään mielenkiintoista.
Olemme joka asiasta samaa mieltä paitsi Sammallahdesta, kerroin tämän ja kysyin miksi ohitit pointtini. Tämän jälkeen syytät minua lukutaidottomuusesta. Pahoittelut mutta en tajunnutEn tiedä oletko vai etkö ole vasemmistolainen, mutta tällaista toimintatapaa, ja kyvyttömyyttä ymmärtää tai halua ymmärtää kontekstia olen havainnut tuon suunnan ihmisillä. Toki voi samaa vammaa olla varmasti muidenkin suuntausten edustajilla, sitä en kiellä.
Typo korjattu. Sammallahden koomailut ei minusta tähän teemaan hirveästi kuulu, muuten kuin että osittain oire samanlaisesta tyylittömyydestä.konsepti? Konteksti?
Ainoana erona sana fasisti. Miksi sitä kysyinkinTypo korjattu. Sammallahden koomailut ei minusta tähän teemaan hirveästi kuulu, muuten kuin että osittain oire samanlaisesta tyylittömyydestä.
En ole tapausta Sammallahti hirveästi seurannut, joten en osaa vastata. Ehkä tapahtuma / kyseinen nimittely oli kontekstiltaan sen verran vähäpätöisempi (HA:n puhe Ukrainassa oli varsin iso uutinen), että tuo hautautui. Mutta yleisesti siis minusta Suomen sisäpolitiikan läikyttäminen ulkomaisiin yhteyksiin ei ole viisasta, tekee sitä mikä taho tahansa.Ainoana erona sana fasisti. Miksi sitä kysyinkin
Konteksti oli käytännössä sama. Sama ukrainalaistoimittaja kehui Suomea kumppaniksi sodassa ja joku kolmas osapuoli meni huutelemaan ukrainalaisyleisölle että ”mutta minä en pidä hänen puolueestaan”En ole tapausta Sammallahti hirveästi seurannut, joten en osaa vastata. Ehkä tapahtuma / kyseinen nimittely oli kontekstiltaan sen verran vähäpätöisempi (HA:n puhe Ukrainassa oli varsin iso uutinen), että tuo hautautui. Mutta yleisesti siis minusta Suomen sisäpolitiikan läikyttäminen ulkomaisiin yhteyksiin ei ole viisasta, tekee sitä mikä taho tahansa.
Käytännössä tämän nykyisen hallituksen jäljiltä, vuonna 2027 Suomen pitää ottaa lisävelkaa edelleen vuosittain n. 10 -11 miljardia euroa. Tämä on siis jo nyt laskettavissa ja nähtävissä. Eli kaiken kurjistamisen jälkeen, tulos tulee olemaan plusmiinus nolla mutta, noh, vain kurjempaa etenkin työntekijöille. Voi vaan kysyä että minne ne velkarahat tämä nykyinen hallitus tunkee - hyvätuloisten sijoitussalkkuun?Paljos Kok-PS hallitus nyt meinaa säästää vrt. edellishallituksen tuhlailut? Nollatulos vai reippaasti alle?
Korkomenoihin valuu ~3mrd€ ja tulevaisuudessa enemmän, sote syö kanssa jokusen miljardin, tuosta voi melkein puolet pyyhkiä jo pois.Käytännössä tämän nykyisen hallituksen jäljiltä, vuonna 2027 Suomen pitää ottaa lisävelkaa edelleen vuosittain n. 10 -11 miljardia euroa. Tämä on siis jo nyt laskettavissa ja nähtävissä. Eli kaiken kurjistamisen jälkeen, tulos tulee olemaan plusmiinus nolla mutta, noh, vain kurjempaa etenkin työntekijöille. Voi vaan kysyä että minne ne velkarahat tämä nykyinen hallitus tunkee - hyvätuloisten sijoitussalkkuun?
"Pankin laskelmien mukaan vuonna 2027 BKT:hen suhteutettu julkisen talouden alijäämä on 3,4 prosenttia ja vastaava julkisen talouden velka 83 prosenttia. Vuoden 2027 jälkeen alijäämäsuhde syvenee 4,5 prosenttiin vuoteen 2035 mennessä."
![]()
Suomen Pankin synkkä arvio - velkasuhde rikkoo 100 prosentin rajan 2030-luvun puolivälissä | Verkkouutiset
Suomen Pankin synkkä arvio - velkasuhde rikkoo 100 prosentin rajan 2030-luvun puolivälissä | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Korkomenoihin valuu ~3mrd€ ja tulevaisuudessa enemmän, sote syö kanssa jokusen miljardin, tuosta voi melkein puolet pyyhkiä jo pois.
Sitten on tietysti kasvavat puolustusmenot, hävittäjät, kaluston päivittäminen, ilmatorjunta ja sun muut.
Kuntaveroahan laskettiin SOTE:n myötä 13 %-yksikköä kaikissa kunnissa, esim Helsingissä se on ensi vuonna nimellisesti 5,3%.Oikea ratkaisu tähän on se, että lopetetaan kaikki asumistuet, ja työttömät yksinasujat muuttavat sitten maaseudun syrjäkyliin joissa on paljon halpoja vuokra-asuntoja tyhjillään. Tämä alentaa asuntojen hintoja ja vuokria kaupungeissa.
Valitettavasti vaan suomessa melkein kaikki muu politiikka on tehty tekemään tästä mahdollisimman epäkannattavaa, mm
* Vanhan auton omistaminen (jota tarvii siihen, että jos saattuukin saamaan työpaikan, pääsee sieltä syrjäkyliltäkin töihin ennen kuin ehtii muuttaa lähemmäs työpaikkaa) on kallista
* Verotuksesta on liian suuri osa kuntakohtaista ja liian pieni osa valtion veroja jolloin työttömät ovat hyvin suuri rasite kunnille joiden talous muutenkin huono
* Varainsiirtoveron takia muuttaminen on monille liian kallista
Työttömyysturva, toimeentulotuki ja asumistuki tulevat kaikki Kelan kassasta, eivät kunnilta.
Varainsiirtovero ja köyhät kohtaa en ymmärrä, koska se tulee maksettavaksi vasta kun asunto on myyty ja rahat tilillä. Köyhimpiä tämä ei pääsääntöisesti edes koske, koska ei ole sitä omistusasuntoa mikä myydä. Aikalailla sama koskee tuota auton omistamista. Jos on työ ja työn takia tarvitsee auton, niin sitten budjetoi sen auton niihin menoihinsa. Uuden Ford Fiestan osamaksut näkyy lähtevän n. 250€/kk, + vakuutukset.
Varainsiirtovero ja köyhät kohtaa en ymmärrä, koska se tulee maksettavaksi vasta kun asunto on myyty ja rahat tilillä.
Pelkästään Sote- menot ovat n 100 miljardia linkki stm.fi euroa vuositasolla. Tämä luku toki tulee vain kasvamaan väestön vanhetessa. Tähän peilaten joku 10 miljardin vuositasolla kulkeva laina ei ole niin älytön, mutta toisaalta se ettei hallitus suostu millään harkitsemaan edes sitä pikkuruista veronkorotusta jolla ongelma olisi nopeasti korjattavissa on vain aivan naurettavaa.Korkomenoihin valuu ~3mrd€ ja tulevaisuudessa enemmän, sote syö kanssa jokusen miljardin, tuosta voi melkein puolet pyyhkiä jo pois.
Sitten on tietysti kasvavat puolustusmenot, hävittäjät, kaluston päivittäminen, ilmatorjunta ja sun muut.
Tähän peilaten joku 10 miljardin vuositasolla kulkeva laina ei ole niin älytön, mutta toisaalta se ettei hallitus suostu millään harkitsemaan edes sitä pikkuruista veronkorotusta jolla ongelma olisi nopeasti korjattavissa on vain aivan naurettavaa.
Millä tavalla? Itärajan sulku karkoittaa osaavat raketti-insinöörit?Hallitus tosiaan edelleen on heikentänyt Suomen houkuttelevuutta ulkomaiselle työvoimalle, sekin on asia josta suomalaiset maksavat pitkän pennin tulevina vuosikymmeninä.
Hallitus tosiaan edelleen on heikentänyt Suomen houkuttelevuutta ulkomaiselle työvoimalle, sekin on asia josta suomalaiset maksavat pitkän pennin tulevina vuosikymmeninä.
Miten tämä on tapahtunut niiden osalta jotka oikeasti olisivat tänne tulossa tekemään töitä ja maksamaan ylisuuria veroja? Lukutaidottomia kehitysmaalaisia ei nyt uppoava laiva kestä enempää ja niiden suhteen Suomen houkuttelevuutta pitäisi heikentää vielä paljon enemmän.
Eikös tuo 3kk lähde lausuntokierrokselle ja vasta tämän jälkeen jossain vaiheessa astu voimaan.En tiedä onko hallitus vielä ehtinyt niitä toteuttaan, mutta olihan siellä hallitusohjelmassa muun muassa se 3kk (?) ”uusi työ tai ulos” sääntö, joka on nyt suht merkittävä niille, jotka haluavat tulla tänne tekemään töitä. Lisäksi taisi olla lisävaatimuksia kansalaisuuden ja pysyvän oleskeluluvan saamiselle.
Uskaltaisin väittää että suurin yksittäinen syy Suomen olemattomaan talouskasvuun löytyy it-alalta ja erityisesti julkisista it-hankinnoista. Suomessa on aivan tolkuton määrä rinnakkaisia julkisen puolen tietojärjestelmiä joiden kehittämiseen menee vuodessa miljardeja euroja rahaa. Näiden järjestelmien tekijät ovat sitä teknistä porukkaa joiden pitäisi olla tekemessä vientiä.
Jos tänne tulee kolmansien maiden työntekijöitä, heillä on jo työpaikka hankittuna, 3kk astuu voimaan jos työpaikka katoaa. Joku raja sillekin pitää olla, kauanko sosiaalietuuksia saa tänne jääneet nauttia työpaikan kadotessa. Onko 3kk oikea raja, mene ja tiedä. Ehkä tuossa pitäisi ottaa huomioon esimerkiksi se henkilön työhistoria täällä ja sen mukaan arvioida tilannetta, sekä realistisia mahdollisuuksia työllistyä koulutusta vastaavaan työhön.En tiedä onko hallitus vielä ehtinyt niitä toteuttaan, mutta olihan siellä hallitusohjelmassa muun muassa se 3kk (?) ”uusi työ tai ulos” sääntö, joka on nyt suht merkittävä niille, jotka haluavat tulla tänne tekemään töitä. Lisäksi taisi olla lisävaatimuksia kansalaisuuden ja pysyvän oleskeluluvan saamiselle.
Niin, tällöin se varainsiirtovero täytyy budjetoida jo siihen alkuperäiseen kauppahintaan ja asuntolainaan. 300 tonnin kämpästä pk-seudulla se on 6000€, mikä toki on paljon rahaa mutta silti vain 2% kauppahinnasta.Et ole tainnut asuntokauppoja tehdä? Varainsiirtoveron maksaa ostaja, eikä myyjä, joten mihin oikein mahdat viitata tuolla "rahat tilillä"?
Hallituksen nykyisillä ja luvatuilla toimilla ei ole käytännössä mitään vaikutusta ulkomaalaisen työvoiman saapumisen suhteen suuntaan tai toiseen.Hallitus tosiaan edelleen on heikentänyt Suomen houkuttelevuutta ulkomaiselle työvoimalle, sekin on asia josta suomalaiset maksavat pitkän pennin tulevina vuosikymmeninä.
Jos tänne tulee kolmansien maiden työntekijöitä, heillä on jo työpaikka hankittuna, 3kk astuu voimaan jos työpaikka katoaa. Joku raja sillekin pitää olla, kauanko sosiaalietuuksia saa tänne jääneet nauttia työpaikan kadotessa. Onko 3kk oikea raja, mene ja tiedä. Ehkä tuossa pitäisi ottaa huomioon esimerkiksi se henkilön työhistoria täällä ja sen mukaan arvioida tilannetta, sekä realistisia mahdollisuuksia työllistyä koulutusta vastaavaan työhön.
Kilpailu huippuosaajista on tosiaan niin kovaa länsimaissa, että ei tänne kovan verotuksen, Venäjän naapuriin ja ikuiseen kaamokseen paljoa ihmisiä houkutella. Pizzan leipojia ja wolttaajia tietysti riittää maailma pullollaan.
En tiedä onko hallitus vielä ehtinyt niitä toteuttaan, mutta olihan siellä hallitusohjelmassa muun muassa se 3kk (?) ”uusi työ tai ulos” sääntö, joka on nyt suht merkittävä niille, jotka haluavat tulla tänne tekemään töitä. Lisäksi taisi olla lisävaatimuksia kansalaisuuden ja pysyvän oleskeluluvan saamiselle.
3kk on aivan absurdin typerä aika, joku 6kk olisi aivan absoluuttinen minimi ja ehkä 9kk jo sellainen "ok". Tässä tarkoittaen oikeita tuottavia työntekiöitä jotka tienaavat nyt edes sen 3k ja ovat oikeita osaajia eikä mitään wolttikuskeja tai muitakaan nykyajan orjia.Tämä ”ei kukaan halua tulla Suomeen koska korkeat verot ja sää” on käyty tällä foorumilla läpi ties kuinka monta kertaa. Kuitenkin, Suomessa on kyllä asioita, jotka houkuttelavat myös korkeastikoulutettuja. Jonka takia niitä myös tulee tänne töihin.
Kyllä, johonkin se raja pitää vetää, että kuinka pitkäksi aikaa tänne saa jäädä sillä ei-pysyvällä oleskeluluvalla jos työpaikka lähtee alta. Tällä hetkellä tuo raja on se, että kuinka pitkään se lupa on voimassa (tietääkseni yleensä jotain 1-3 vuotta). Toki voi olla perusteltua laskea tuota, etenkin tuolta 3 vuoden puolelta, mutta 3kk on helvetin lyhyt aika löytää uusi työpaikka jos vanha lähtee alta. Jos se raja vedettäisiin vaikkapa sinne vuoteen, 9kk tai ehkä maksimissaan 6kk:seen, niin sitten kyseessä voisi olla ihan järkeväkin muutos. Mutta 3kk on aivan liian lyhyt. Etenkin kun siinä murennetaan sitä yhtä Suomen parhaista vetotekijöistä, eli yhteiskunnan mahdollistamaan vakaata ja turvallista elämää.
Suomi on ilmaisella koulutuksella yrittänyt houkutella huippuosaajaksi opeskelevia tänne, mutta niistä vain harva jää maahan valmistuttuaan, aika yleinen ongelma ja valituksen aihe on palkkataso.3kk on aivan absurdin typerä aika, joku 6kk olisi aivan absoluuttinen minimi ja ehkä 9kk jo sellainen "ok". Tässä tarkoittaen oikeita tuottavia työntekiöitä jotka tienaavat nyt edes sen 3k ja ovat oikeita osaajia eikä mitään wolttikuskeja tai muitakaan nykyajan orjia.
Suomessa ei suoranaisesti ole ongelmana edes ne isot verot vaan ihan lähtökohtaisesti aneemisen surkeat palkat. Ihan lähtökohtaisesti kun ostovoima on itäeurooppalaista tasoa niin ainoa syy tänne tulemiseen on ne perhesyyt eli vaimo on suomalainen. Suomella on joskus ollut ja vielä voisikin olla tapoja markkinoida maata (luonnon läheisyys, turvallisuus, henkilökohtaisen tilan arvostaminen yms) mutta nekin ovat jo vähän mennyttä elämää. Ilmaiset koulut, "terveydenhuolto" yms ovat kaikki kriisissä ja kaukana siitä mitä ne olivat joskus 15 vuotta sitten.
Fakta on että jos on pätäkkää saa kaikki nämä ostettua ihan itsekkin ja mielummin valitsee maan josta sitä pätkkää saa. Suomi ei ole se maa eikä tule olemaankaan jos palkkataso ei pysty kilpailemaan realistisesti muiden länsimaiden kanssa vaan kuten nyt, on sitä itäeurooppalaista tasoa. Tuskimpa menee montaa vuosikymmentä kun virossakin ostovoima ohittaa tämän kuolinkouristuksien riivaaman persläven.
Siinä tapauksessa meidän pitäisi uida huippuosaajien määrillä, mutta fakta on se, että moni valitsee paremman palkan, matalammat verot ja paremman sään, jos toisella on tarjota vain "turvallisuutta".Tämä ”ei kukaan halua tulla Suomeen koska korkeat verot ja sää” on käyty tällä foorumilla läpi ties kuinka monta kertaa. Kuitenkin, Suomessa on kyllä asioita, jotka houkuttelavat myös korkeastikoulutettuja. Jonka takia niitä myös tulee tänne töihin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.