Olette joko todella vihamielisiä ihmisiä tai sitten ideologian sokaisemia. Esim. itse uskon siihen, että kun minua työntekijänä kohdellaan hyvin, pidän minä myös huolen siitä että teen työni hyvin ja pidän yrityksen jossa työskentelen edusta kiinni. Alatte muistuttamaan työntekijä ja AY-vihassanne äärivasemmistoa, joka vihaa jokaista jolla on vähän massia päällä.
Ymmärrän että teitä vituttaa, että joku pitää työntekijän puolta. Tämä taas muistuttaa minua huonoista johtajista ja huonoista yrityksistä. Vastustatte myös näköjään sopimuskulttuuria ja kannatatte sanelua. Jos katsoo isompaa kuvaa ja on ripaus edes historiantietämystä, niin tietää mihin se pahimmillaan johtaa.
Työntekijöitäkin on monenlaisia. Osaa ei kiinnosta yrityksen etu lainkaan. Toinen asia mitä pidän tässä suomalaisessa "sopimis"kulttuurissa (ja yleisemminkin) ongelmana on se, että kaikki halutaan tasapäistää. Se aiheuttaa äkkiä sen, että paremmin suoriutuvalta porukalta loppuu motivaatio tehdä enempää kun hyödyt valuvat muille. Ja jos vielä samat edut menevät niille sluibaileville, niin sellaista johtajaa ei olekaan kuka pystyisi puhumalla oikaisemaan sen motivaation laskun.
Nyt kun tilanne on se, ettei tuottavuus ole kasvanut sanottavammin sitten finanssikriisin, niin jotain tarttis niin sanotusti tehdä. Mutta kun lähtökohta on se että mistään saavutetusta edusta ei tingitä ja ay-rälssin valtaan ei saa puuttua mitenkään, niin se on aika yhdentekevää miten paljon siitä "sovitaan" ja "neuvotellaan". Me olemme kilpailukyvyttömiä ja persaukisia, näillä näkymin jäämmekin sellaisiksi. Siitä sitten lakkoa pystyyn, katsotaan puolen vuoden päästä moniko sai kenkää.