Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
![]()
Hallitus | Työmatkan hinta nousee monilla, kirpaisee etenkin pitkää matkaa ajavia
Jos kodin ja työpaikan välinen ajomatka on pitkä, kukkaroon voi tulla vuodessa satojen eurojen lovi. Tutkijan mukaan työmatkan pituus vaikuttaa keskeisesti kulkuneuvon valintaan.www.hs.fi
Työmatkakulut voivat nousta satoja euroja.
Jeps täytyy olla melkeen kolmivuoro hommissa, että saa autolla kruisailun töihin vähennettyä verotuksessa.Voivat ja voivat. Joihinkin osuu, niinkuin aina, mutta valtaosa ei ainakaan laillisesti saa oman auton mukaan vähentää työmatkakuluja - sen verran tiukat on sen ehdot (toisin kuin kansanedustajilla). Kaverit kertoivat, että joku on kuitenkin oman auton vähennyksiin saanut kun on vähän muunneltua totuutta verottajalle ilmoittanut .
Kuten sairaalan työntekijät.Jeps täytyy olla melkeen kolmivuoro hommissa, että saa autolla kruisailun töihin vähennettyä verotuksessa.
Itse olen peltiseppä hommissa ja olen kolmessa vuorossa myöskin.Kuten sairaalan työntekijät.
Ei, vaan neuvottele vuokrasopimuksesi tms. alemmaksi, tarvittaessa vaikka muuttamalla kyseisessä taajamassa halvemmalle seudulle (esim. Etu-Töölöstä vaikka Vantaan Koivukylään tai Länsimäkeen). Ei silloin edelleenkään tarvita autoa päivätöiden tekemiseen.Asumistukea tiputetaan ja sanotaan että muuttakaa kauemmas työpaikasta halvemoaan asuntoon.
Se lienee tarkoituksenmukaista. Tahtotila tuskin on että olisi jokin joka vuosi jälkikäteen selvitettävä verovähennys, kuten työmatkakulut ovat, jonka suurin osa palkansaajista korjaisi veroilmoitukseen joka vuosi. Turhan paljon byrokratiaa turhan takia.Voivat ja voivat. Joihinkin osuu, niinkuin aina, mutta valtaosa ei ainakaan laillisesti saa oman auton mukaan vähentää työmatkakuluja - sen verran tiukat on sen ehdot (toisin kuin kansanedustajilla). Kaverit kertoivat, että joku on kuitenkin oman auton vähennyksiin saanut kun on vähän muunneltua totuutta verottajalle ilmoittanut .
Julkisten mukaan lasketaan jos esimerkiksi toiseen suuntaan olis julkinen mahdollinen. Työkaveri sai vähentää työhön tulomatkan oman auton mukaan ja kotimatkan julkisilla. Hänellä oli kyllä työmatka 145km suunta.Jeps täytyy olla melkeen kolmivuoro hommissa, että saa autolla kruisailun töihin vähennettyä verotuksessa.
En usko kovinkaan monen laitoshuoltajan taikka edes sairaanhoitajan asuvan Töölössä. Ehkä joku lääkäri asuu siellä. Olen kuullut että julkiset eivät toimi muutenkaan Helsingissä hyvin jos on vuorotöissä. Ei kuulemma edes päivällä joka paikassa, kun kehuin että Helsingissä ei tarvitse autoa.Ei, vaan neuvottele vuokrasopimuksesi tms. alemmaksi, tarvittaessa vaikka muuttamalla kyseisessä taajamassa halvemmalle seudulle (esim. Etu-Töölöstä vaikka Vantaan Koivukylään tai Länsimäkeen). Ei silloin edelleenkään tarvita autoa päivätöiden tekemiseen.
Kun tarpeeksi moni niin tekee, tuppaa vuokrataso alentumaan myös siellä Töölössä aidossa jygend-linnassa.
Tai vaihtoehtoisesti, mene parempipalkkaisiin töihin tai vaadi nykyisestä työpaikasta parempaa palkkaa, jos välttämättä haluat asua Töölössä. Paikallinen sopiminen yms.
Ei se noinkaan mene, eli tuo on väärin. Marginaaliveroasteella on merkitystä yli- ja lisätöille.
Tuloverotukseen taas tehdään aina vuosittaiset inflaatiokorjaukset, jotka tosin perustuu valtionvarainministeriön ennusteeseen seuraavalle vuodelle. Joskus osuu paremmin, joskus huonommin, mutta yritys olisi osua kohdalleen.
Tulorajoja nostetetaan inflaation verran. Tai tämä olisi ainakin loogisin selitys.En ole tämmöisestä tuloverojen inflaatiokorjatusta härvelistä aikaisemmin kuullut. Lähdettä tai laskelmia tälle? Onko käteen jäävä suhteellinen netollinen rahamäärä siis aina sama riippumatta inflaatiotilanteesta?
Esim jos työntekijä tienaa vuonna 2023 40k, palkka nousee 5% 1.1.24 vuonna 2024 palkan ollessa näin 42k€. Inflaatio on samaan aikaan 5%.
Nettotulot 2023 40k€ tuloilla 29 126
Nettotulot 2024 42k€ tuloilla XX XXX€?
Miten lasketaan vuoden 2024 tulovero jos tuloverotukseen ei tule muita muutoksia kuin inflaatiovaikutus?
![]()
Palkansaajan veroprosentit 2025
Kuinka paljon eri tulotasoilla maksetaan veroja ja kuinka paljon jää käteen? Palkansaajan tuloveroaste eli työtulojen veroprosentti kertoo maksettavien tuloverojen ja veronluonteisten maksujen osuuden palkasta. Loppuosa palkasta on nettotuloa, joka "jää käteen". Marginaaliveroprosentti kuvaa...www.veronmaksajat.fi
Vaikkapa tuossa.En ole tämmöisestä tuloverojen inflaatiokorjatusta härvelistä aikaisemmin kuullut. Lähdettä tai laskelmia tälle? Onko käteen jäävä suhteellinen netollinen rahamäärä siis aina sama riippumatta inflaatiotilanteesta?
Esim jos työntekijä tienaa vuonna 2023 40k, palkka nousee 5% 1.1.24 vuonna 2024 palkan ollessa näin 42k€. Inflaatio on samaan aikaan 5%.
Nettotulot 2023 40k€ tuloilla 29 126
Nettotulot 2024 42k€ tuloilla XX XXX€?
Miten lasketaan vuoden 2024 tulovero jos tuloverotukseen ei tule muita muutoksia kuin inflaatiovaikutus?
Vastaukseni liittyi kommenttiisi asumistuen vähentämisestä, ei siihen että työmatkakuluvähennyksen omavastuutta korotetaan.En usko kovinkaan monen laitoshuoltajan taikka edes sairaanhoitajan asuvan Töölössä. Ehkä joku lääkäri asuu siellä. Olen kuullut että julkiset eivät toimi muutenkaan Helsingissä hyvin jos on vuorotöissä. Ei kuulemma edes päivällä joka paikassa, kun kehuin että Helsingissä ei tarvitse autoa.
![]()
Hallitus | Työmatkan hinta nousee monilla, kirpaisee etenkin pitkää matkaa ajavia
Jos kodin ja työpaikan välinen ajomatka on pitkä, kukkaroon voi tulla vuodessa satojen eurojen lovi. Tutkijan mukaan työmatkan pituus vaikuttaa keskeisesti kulkuneuvon valintaan.www.hs.fi
Työmatkakulut voivat nousta satoja euroja.
Tuossa laskettiin sellaisen kokonaisvaikutus, jolla työmatka on 70km suuntaansa töihin omalla autolla. Hän menettää vuodessa 515 euroa 70.000 euron verotettavilla tuloilla. Tämäkin hallitus kurittaa autoilijoita surutta. Muiden verojen lasku laittaa autoilijat niiden maksumiehiksi.
Niin no, rikkailta on lypsetty vuosikymmeniä rahaa ja lopputulos on se että talous ihan kuralla silti. Lääkkeenä tähän varmaan se että lypsetään vielä enemmän. Talous nousuun kun kukaan ei investoi mihinkään.Ei oikein mene yksi yhteen sen kanssa, kun tämän hallituksenhan piti juuri lisätä työnteon kannattavuutta.
Noh, ei se mikään valtion salaisuus ole ja tyhmäkin sen näkee että tässä on tarkoitus näyttää työntekijöille että he ovat karjaa ja porvari määrää.
Tämä taitaa olla työntekijän näkökulmasta huonoin hallitus ikinä, jos nämä hallitusohjelmassa esitetyt asiat menevät läpi.
Yhdessä dokumentissa puhuttiin juuri Trumpista ja hänen harjoittamastaan talouspolitiikasta. Otettiin pieni ja keskituloisilta ja annettiin verokevennyksiä isoimpiin tuloluokkiin. Dokumentissa sanottiin hyvin:
Trump ei ole sairaus, vaan oire nykypolitiikassa.
Olen oikein tyytyväinen ansiotuloverokevennyksiin, mitä on tulossa. Tosin se, että omavastuu osuus työmatkakuluissa nousee parilla satasella, ei oleellisesti vaikuta omaan veroprosenttiin. Ja oma päivittäinen työmatka on inhimillinen 50km.Tämä taitaa olla työntekijän näkökulmasta huonoin hallitus ikinä, jos nämä hallitusohjelmassa esitetyt asiat menevät läpi.
Suomessa rikastuu vain äärimmäisen harva, kun rikastumisesta tehdään vaikeaa. Ylimpään tulodesiiliin pääsee käytännössä kaikki peruslääkärit ja ammattikoulututkinnon käyneet paperikoneenhoitajat, mutta se ei kerro mitään muuta kuin sen, että Suomessa on pienet tuloerot ja olemme köyhä kansa.Ja kun "rikkaiden" joukkoon pääsee Suomessa aika alhaisilla tuloilla, niin naurettavaa kohkaamista. Ja jos se karjana oleminen ei kiinnosta, niin kuulemma helppoa toi rikkaana oleminen, niin mikään ei estä pistämästä omaa karjatehdasta pystyyn ja maksamaan vaikka 10 000€ jokaiselle työntekijälle kuukaudessa. Kun on niin helppoa.
Eiköhän tarkoitus ole pitää ne työpaikat Suomessa eikä hyysätä duunareita?Ei oikein mene yksi yhteen sen kanssa, kun tämän hallituksenhan piti juuri lisätä työnteon kannattavuutta.
Noh, ei se mikään valtion salaisuus ole ja tyhmäkin sen näkee että tässä on tarkoitus näyttää työntekijöille että he ovat karjaa ja porvari määrää.
Tämä taitaa olla työntekijän näkökulmasta huonoin hallitus ikinä, jos nämä hallitusohjelmassa esitetyt asiat menevät läpi.
Yhdessä dokumentissa puhuttiin juuri Trumpista ja hänen harjoittamastaan talouspolitiikasta. Otettiin pieni ja keskituloisilta ja annettiin verokevennyksiä isoimpiin tuloluokkiin. Dokumentissa sanottiin hyvin:
Trump ei ole sairaus, vaan oire nykypolitiikassa.
EU myötä tämä on kyllä pahentunut huomattavasti, kun se ylin hillotolppa löytyykin Brysselistä Helsingin sijaan. Ennen oli sentään jotain intressiä kotimaan hyvinvointiin sitä kautta niillä omaa etua ajavilla poliitikoilla.Täältä lähdetään heti muualle kun on ensin oma maa kupattu tyhjäksi ja saatu siitä joku palkkiovirka
Nyt en oikein ymmärrä, tavan kansahan vaatii koko ajan tehokkaampaa riistohyödyntämistä kotimaassa että elintaso säilyisi. Mitään pitkän ajan kestävän kehityksen haavetta en ole taviksilta kuullut, isot yritykset kyllä ovat tajunneet että se on hyvä ja kannattava juttu.EU myötä tämä on kyllä pahentunut huomattavasti, kun se ylin hillotolppa löytyykin Brysselistä Helsingin sijaan. Ennen oli sentään jotain intressiä kotimaan hyvinvointiin sitä kautta niillä omaa etua ajavilla poliitikoilla.
Kotimaan etuahan kaikkien maiden euroedustajat siellä parlamentissa ovat ajamassa, ja me olemme äänestäneet ne sinne. Paljon suuremman hyödyn ja kotimaan edun me Euroopassa saamme miettimällä yhdessä, mikä on kulloinkin kaikille se paras yhteinen ratkaisu, kuin että kaikki jäsenmaat miettisivät vain kukin tahollaan omaa kotimaan etua.EU myötä tämä on kyllä pahentunut huomattavasti, kun se ylin hillotolppa löytyykin Brysselistä Helsingin sijaan. Ennen oli sentään jotain intressiä kotimaan hyvinvointiin sitä kautta niillä omaa etua ajavilla poliitikoilla.
Ongelma vaan se että kun siellä on eri kulttuureja mielin määrin, niin ne äänekkäimmät kulttuurit siellä vie ja suomalaiset hiljaiset nössöt vikisee perässä minkä kerkeää.Kotimaan etuahan kaikkien maiden euroedustajat siellä parlamentissa ovat ajamassa, ja me olemme äänestäneet ne sinne. Paljon suuremman hyödyn ja kotimaan edun me Euroopassa saamme miettimällä yhdessä, mikä on kulloinkin kaikille se paras yhteinen ratkaisu, kuin että kaikki jäsenmaat miettisivät vain kukin tahollaan omaa kotimaan etua.
Pyrin olemaan ainakin itse objektiivinen.No onneksi ainoastaan porvarit on juuri ne jotka polarisoi. Kuitenkin maassamme on tapana kerran vuodessa pällistellä lehtien palstoilla kuka on tienannut eniten. Kumma kyllä mitään listoja ei ole niistä ketkä ovat saaneet vuoden aikana eniten sosiaalietuuksia. Onneksi tämä ei toki ole sitä pahaa polarisaatiota.
Suomessa nyt vaan on suurella osalla ihan ihme ajattelutapa, että ahkeruus on pahasta ja parempi vaan jos kukaan ei tee mitään.
Ja tuleeko yllätyksenä että hallitus valehtelee? Eihän sitä ole tapahunut kuin vain joku sata vuotta. Poliitikot ajattelevat omaa parastaan, ei kansan. Täältä lähdetään heti muualle kun on ensin oma maa kupattu tyhjäksi ja saatu siitä joku palkkiovirka ulkomailla.
Polarisaatio tulee kyllä ihan enimmäkseen vasemmalta. Toki välillä oikeeltakin.
Käytännössä Suomi joutuu tallotuksi, kun ei aja omaa etuaan. Italialaistenkin kotiremontteja maksetaan suomalaisten verorahoilla, vaikka siellä kotitaloudet on huomattavasti vauraampia kuin Suomessa. Ja nyt tietty tämä äänestys meni sukkana läpi että Suomesta voidaan viedä ilmaiseksi pois tärkeät raaka-aineet muualle jalostettaviksi, niin että ympäristö voidaan jättää huomiotta. Kongossakin on isompi kaivosvero kuin täällä.Kotimaan etuahan kaikkien maiden euroedustajat siellä parlamentissa ovat ajamassa, ja me olemme äänestäneet ne sinne. Paljon suuremman hyödyn ja kotimaan edun me Euroopassa saamme miettimällä yhdessä, mikä on kulloinkin kaikille se paras yhteinen ratkaisu, kuin että kaikki jäsenmaat miettisivät vain kukin tahollaan omaa kotimaan etua.
Italia pyörittää myös maailmanlaajuista huumekauppaa aikalailla poliitikkojen ja valtion avustamana. Koko maa on yksi maailman korruptoituneimmista maista ollut satoja vuosia, mutta nössöjen suomalaisten pitää tukea tätä maata. Kun kaikki EU:ssa on saman arvoisia tai jotain.Käytännössä Suomi joutuu tallotuksi, kun ei aja omaa etuaan. Italialaistenkin kotiremontteja maksetaan suomalaisten verorahoilla, vaikka siellä kotitaloudet on huomattavasti vauraampia kuin Suomessa. Ja nyt tietty tämä äänestys meni sukkana läpi että Suomesta voidaan viedä ilmaiseksi pois tärkeät raaka-aineet muualle jalostettaviksi, niin että ympäristö voidaan jättää huomiotta. Kongossakin on isompi kaivosvero kuin täällä.
Kotimaan etuahan kaikkien maiden euroedustajat siellä parlamentissa ovat ajamassa, ja me olemme äänestäneet ne sinne. Paljon suuremman hyödyn ja kotimaan edun me Euroopassa saamme miettimällä yhdessä, mikä on kulloinkin kaikille se paras yhteinen ratkaisu, kuin että kaikki jäsenmaat miettisivät vain kukin tahollaan omaa kotimaan etua.
Kaikilla kymmenellä EU:n nettomaksajamaalla on juuri se sama tilanne kuin meilläkin, eli EU tuo tietyn hyödyn, ja siitä hyödystä ollaan valmiita maksamaan, mutta sitä maksuosuutta tietenkin pyritään minimoimaan.Ei siellä ole mitään yhteistä etua. Kukin laskee miten hyötyä systeemistä ja suomalaiset lähinnä sitä paljonko maksetaan tällä kertaa muille.
IS:n tietojen mukaan perussuomalaiset ei ole budjettiriihen alla käydyissä neuvotteluissa vaatinut muutoksia hallituksen aiemmin tekemiin linjauksiin työmatkavähennyksestä.
– Tämä asia ei ole noussut millään tavoin pöydälle, hallituslähde vahvistaa.
– Työmatkavähennys ei ole kovin konkreettinen. Kun menee tankille ja tankkaa bensaa, niin sen ymmärtää kaikki. Olen jopa nähnyt muutaman persun puolustavan julkisuudessa tätä hallituksen linjaa, jossa ajoneuvovero laskee ja bensavero laskee, perussuomalaisten hallituskumppanin riveistä sanotaan IS:lle.
Aika hämäävää puhua huomattavasti kalliimmassa kun väliaikainen korotus poistuu ja omavastuu kait nousee 150 euroa. Ymmärrän kyllä sen punaisten lasien läpi katsovalta toimittelijalta mutta en normaalilta ihmiseltä.Onhan tää ehkä hiukan ironista PS:n näkökulmasta. Tämä hallitus Purra valtiovarainministerinä tekee nimenomaan työmatka-autoilusta huomattavasti kalliimpaa kasvattamalla omavastuuta ja laskemalla enimmäisvähennysmäärää:
![]()
IS:n tiedot: Hallitus ei peräänny – työmatka-autoilu kallistuu roimasti ensi vuonna
IS:n tietojen mukaan kriisissä olevalle rakennusalalle valmistellaan ”suhdannepakettia”, jota varten on varattu ”pienehkö summa”. Asuntolainojen korkovähennyksen palauttamista ei ole edes harkittu.www.is.fi
Aika hämäävää puhua huomattavasti kalliimmassa kun väliaikainen korotus poistuu ja omavastuu kait nousee 150 euroa. Ymmärrän kyllä sen punaisten lasien läpi katsovalta toimittelijalta mutta en normaalilta ihmiseltä.
Jos esimerkkihenkilö Jannen matka töihin ja takaisin kotiin on yhteensä 140 kilometriä päivässä ja hänen verotettavat vuositulonsa ovat 70 000 euroa, matkakuluvähennysten muutokset maksavat hänelle veroprosentin kasvamisen muodossa 612 euroa vuodessa. Tähän vaikuttaa pudotus matkakulujen vähennettävässä enimmäismäärässä. Bensiinin halpenemisen vuoksi Janne säästäisi 97 euroa, eli yhteensä hänelle tulisi vuodessa takkiin 515 euroa.
Vähemmän ajavillakin lopputulos on pakkasen puolella, mutta vähemmän. Jos esimerkkihenkilö Sirpa ajaa päivittäin töihin ja takaisin yhteensä 20 kilometriä ja hänen verotettavat tulonsa ovat 30 000 euroa, vähennysmuutokset maksavat hänelle 50 euroa vuodessa, kun omavastuuosuus kasvaa. Hänen bensakulunsa taas pienenevät 14 euroa, eli yhteensä hänelle jää vuodessa 36 euroa vähemmän rahaa käteen kuin aiemmin.
Onhan tää ehkä hiukan ironista PS:n näkökulmasta. Tämä hallitus Purra valtiovarainministerinä tekee nimenomaan työmatka-autoilusta huomattavasti kalliimpaa kasvattamalla omavastuuta ja laskemalla enimmäisvähennysmäärää:
TVOn takana olevat metsäyhtiöt yms. haistakoot siis pitkän vitun. Etenkin UPM, joka Nallensa johdolla on mielummin sulkenut Suomessa tehtaita, kuin että olisi kulisseissa joustanut prosentin tuottovaatimuksista ja pitänyt työpaikat Suomessa.
Takkiin ei ihan noinkaan paljoa tule, kun tuloverotuskin kevenee.Sanavalinnat ovat toki subjektiivisia ja PS:n kannattajat haluavat tietenkin käyttää mahdollisimman vähätteleviä sanoja tuosta vähennyksen kiristämisestä. Mutta alla ihan oikeita laskelmia, joiden perusteella voidaan todeta, että työssäkäyvän autoilu kallistuu suurella osalla, vaikka otetaan huomioon veronalennus (jonka suuruus on luokkaa 0,044e/l):
![]()
Hallitus alentaa vapaa-ajan autoilun kustannuksia – samaan aikaan monen autoilijan työmatkan hinta nousee
Orpon hallitus alentaa vuoden alussa liikennepolttoaineiden valmisteveroa, mutta se ei riitä korvaamaan matkakuluvähennysten muutoksia.www.is.fi
Eli kun ajaminen kallistuu vain vähän, voidaan käytännössä sanoa pensan hinnan melkein laskeneen!Takkiin ei ihan noinkaan paljoa tule, kun tuloverotuskin kevenee.
Eli esimerkkisi mukaan rikkailta viedään paljon enemmän ja autoilu on kalliimpaa? Luulisi vihervasemmistollekin kelpaavan.Sanavalinnat ovat toki subjektiivisia ja PS:n kannattajat haluavat tietenkin käyttää mahdollisimman vähätteleviä sanoja tuosta vähennyksen kiristämisestä. Mutta alla ihan oikeita laskelmia, joiden perusteella voidaan todeta, että työssäkäyvän autoilu kallistuu suurella osalla, vaikka otetaan huomioon veronalennus (jonka suuruus on luokkaa 0,044e/l):
![]()
Hallitus alentaa vapaa-ajan autoilun kustannuksia – samaan aikaan monen autoilijan työmatkan hinta nousee
Orpon hallitus alentaa vuoden alussa liikennepolttoaineiden valmisteveroa, mutta se ei riitä korvaamaan matkakuluvähennysten muutoksia.www.is.fi
No tämä. Persut saa muutamassa viikossa enemmän vihreyttä aikaan kuin vasemmisto kymmenessä vuodessa.Eli esimerkkisi mukaan rikkailta viedään paljon enemmän ja autoilu on kalliimpaa? Luulisi vihervasemmistollekin kelpaavan.
Eli esimerkkisi mukaan rikkailta viedään paljon enemmän ja autoilu on kalliimpaa? Luulisi vihervasemmistollekin kelpaavan.
Eikö ne veronkevennykset sitten vastaavasti tasoita tuota? Mutta se kuitenkin koetaan ongelmaksi, kun varakkaat saavat jotain takaisinkin?Joo, luulisi että kelpaa vihervasemmistolle. Mutta mä en siis puhunut vihervasemmistosta, vaan mietin, että miksi tuo kelpaa PS:lle, jolle polttoaineen ja autoilun kulut ovat olleet vaaliteema. Omaan talouteen tuo ei vaikuta, joten henkilökohtaisella tasolla ihan hyvä kohde pienentää vähennysten määrää.
Tuloverotus kevenee myös autottomille. Ja jopa meillä etätyöntekijöillä (huom. työhuonevähennys ei ole muuttumassa).Takkiin ei ihan noinkaan paljoa tule, kun tuloverotuskin kevenee.
Eikö ne veronkevennykset sitten vastaavasti tasoita tuota?
En tarkoita bensaveroa, vaan ansiotulonverotusta. Eli katsotaan sitä kokonaisuutta, eikä vain yhtä pientä osaa siitä. Nopeasti silmäiltynä en ainakaan sitä huomannut siinä uutisessa.Ne laskelmat oli tuossa ylempänä. Eli työssäkäyvän autoilu kallistuu.
Iltalehti (IL) kertoo, että perussuomalaisten kansanedustajalle Mauri Peltokankaalle korotus tuli uutena tietona. Peltokangas on pitänyt autoilijoiden ahdinkoa näkyvästi esillä.
– Tokihan nuo vihervassarit laittavat omat virheensä mielellään meidän piikkiin, Peltokangas tuhahtaa IL:lle.
Mähän sanoin, että virhe ton moskeijan pomon avautuminen.Sisäministeri Mari Rantasen (PS) Mielestä hallituksen tulisi puuttua rahan virtaamiseen Suomessa toimiville järjestöille.
(Kysehän on nyt näistä muslimeista, jotka ovat esimerkiksi perustaneet päiväkotiin moskeijan ja ryhmän pääpomo ilmoitti jo nyt, jotta Suomi on meidän..)
Sisäministeri Rantanen väläyttää lakimuutosta, jolla ”vahingollinen ulkomainen” rahoitus voitaisiin kieltää - Politiikka - Ilta-Sanomat
Niin no, nykyisessä tuloverotuksessahan ei ole hirveästi järkeä. Rangaistaan ahkeruudesta ja työnteosta.Tuloverotus kevenee myös autottomille. Ja jopa meillä etätyöntekijöillä (huom. työhuonevähennys ei ole muuttumassa).
Mutta hallitukselta siinä mielessä hyvä homma, että autoilunhan on syytäkin olla mahdollisimman kallista. Jos on pakko laskea bensaveroa ja ajoneuvoveroa kun on niin mennyt lupailemaan, niin on ihan hyvä, että muualla sitten otetaan se hyöty tuplana pois eli lisätään sitä autoilun kokonaisverorasitusta. Työssäkäyviin kohdistaminen on kanssa sikäli tehokasta, kun eihän työttömät ja opiskelijat juuri veroja maksa.
Vasemmistohallituksen määräaikaisten korotusten päättyminen ei mitenkään liity siihen mitä persut tai kukaan muu tekee seuraavassa hallituksessa ja sekä auto- että polttoaineveroa tullaan laskemaan. Hallituksessa on 4 puoluetta jos et ole tätä asiaa huomannut aikaisemmin ja yhdelläkään ei ole yli 50% osuutta (ei sillä että se muuttaisi mitään) joten hallitusohjelmassa ei ole mitenkään mahdollista toteuttaa jokaisen osallistuvan puolueen jokaisen äänestäjän kaikkia fantasioita.Onhan tää ehkä hiukan ironista PS:n näkökulmasta. Tämä hallitus Purra valtiovarainministerinä tekee nimenomaan työmatka-autoilusta huomattavasti kalliimpaa kasvattamalla omavastuuta ja laskemalla enimmäisvähennysmäärää:
![]()
IS:n tiedot: Hallitus ei peräänny – työmatka-autoilu kallistuu roimasti ensi vuonna
IS:n tietojen mukaan kriisissä olevalle rakennusalalle valmistellaan ”suhdannepakettia”, jota varten on varattu ”pienehkö summa”. Asuntolainojen korkovähennyksen palauttamista ei ole edes harkittu.www.is.fi
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.