• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Mikä siitä tekee liberaaleimman? Oikeastaan hauska väite puolueesta, jolle käy mikä tahansa, kunhan pääsee rajoittamaan muiden vapauksia pakkoruotsilla ja pitämään ruotsalaisten etuja yllä.

Viinit ovat mukava pieni testi tarkastaa puolueiden ajatukset vapauksista: "Pienimmistä eduskuntapuolueista kristillisdemokraatit ja Rkp eivät toisi viinejä ruokakauppaan.".

Mihin myös perustuu väite, että PS on rajoittamassa eniten vapauksia?
1687186004190.png

 
Löytyy vapauksia joiden rajoittaminen haittaa suoraan ihmisiä enemmän, vaikka liikkumisvapaus, mutta sananvapauden keskeinen tärkeys muihin vapauksiin nähden korostuu siinä että jos se häviää niin se mahdollistaa myös niiden muiden vapauksien viemisen paljon helpommin ja se siis suojelee niitä muita vapauksia olemassaolollaan.

Pitää muistaa, että se sananvapaus on niiden muiden vapauksien osalta kaksiteräinen miekka. Kyllä, sananvapaus voi suojella niitä muita vapauksia. Mutta sillä sananvapaudella voidaan myös hyökätä niitä muita vapauksia vastaan. Ja tuon takia kaikissa vapaissa demokratioissa sille sananvapaudelle asetetaan rajoja (kuten asetetaan muillekin vapauksille). Pyritään löytämään ne rajat, jotka ylittämällä sananvapaus aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä ihmisten vapauksille. Ja noiden rajojen tarkka määrittäminen on erittäin vaikeaa.
Ja tuosta on kyse myös tässä vihapuheen kieltämisessä. Kyse ei ole siitä, että siellä on yksi puoli, joka haluaa rajoittaa ihmisten vapauksia, ja toinen puoli, joka haluaa suojella niitä vapauksia. Vaan siellä on kaksi osapuolta, jotka molemmat haluavat suojella niitä vapauksia, mutta ovat erimielisiä siitä, että miten se parhaiten saavutetaan.
Siis ainakin pääosin, toki siellä on molemmilla puolilla myös niitä, jotka vain haluaa huutaa neekeriä riippumatta siitä, että mitä negatiivisia vaikutuksia sillä on muiden elämään, ja niitä, jotka haluaa kieltää sen neekerin huutamisen, vaikka ainoa asia mitä se aiheuttaisi on vähän mielipahaa.
 
Ja tuosta on kyse myös tässä vihapuheen kieltämisessä. Kyse ei ole siitä, että siellä on yksi puoli, joka haluaa rajoittaa ihmisten vapauksia, ja toinen puoli, joka haluaa suojella niitä vapauksia. Vaan siellä on kaksi osapuolta, jotka molemmat haluavat suojella niitä vapauksia, mutta ovat erimielisiä siitä, että miten se parhaiten saavutetaan.
Siis ainakin pääosin, toki siellä on molemmilla puolilla myös niitä, jotka vain haluaa huutaa neekeriä riippumatta siitä, että mitä negatiivisia vaikutuksia sillä on muiden elämään, ja niitä, jotka haluaa kieltää sen neekerin huutamisen, vaikka ainoa asia mitä se aiheuttaisi on vähän mielipahaa.

Unohdit sen ryhmän joka haluaa niillä sananvapausrajoituksilla hiljentää niitä väärää mieltä olevia.
 
Siinä supistetaan aika monipuolisesti asiaa yhteen sanaan koska suureita on pakko kuvata yhden sanan otsikolla (joskus käytetään kahta). Jos haluaa kritisoida että sanavalinta on huono, niin aina voi rakentavasti yrittää keksiä paremman otsikon tai koko viitekehyksen, itse pystyakseli kuitenkin kuvaa tosi hyvin tosi suurta osaa ihmisten mielipide-eroista, eikä mitään läheskään yhtä hyvää viitekehystä kuin Nolanin nelikenttä kuvaamaan koko politiikan kenttää taida olla olemassa.
 
Purran kohdalla pitää myös nostaa hattua siitä, että hänellä ei ole sitä "Jauhotetaan vastustajia Twitterissä" asennetta, joka löytyy häiritsevän monilta Persujen politiikoilta. Tuo nyt kuitenkin tuppaa vetoamaan vain siihen omaan porukkaan ja yleensä ei auta mitenkään niiden varsinaisten ongelmien korjaamisessa.

Kun politiikassa on sellainen kirjoittamaton sääntö että opponenttia ei saa syyttää valehtelijaksi, niin minkäs teet. Lähtökohtaisesti kaikki poliitikot valehtelevat tietyistä asioista koska syitä miksi he kannattavat asioita joita kannatavat, ei voi sellaisenaan esittää yleisölle. Jotkin asiat täytyy kieltää, toiset täytyy sokeroida. Haittamaahanmuuton edesauttaminen on sellainen asia jota on hankala kieltää joten sen kerrotaan hyödyttävän koko Suomea, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Se hyödyttää elintasoturistien lisäksi vain pientä osaa elinkeinoelämästä. Kerropa kansalle sellainen totuus.
 
Toi taisi olla meilläkin jo vuosia sitten.

Puolison kohdalla tuo mahdollinen yhden päivän palkattomuus vähän laskee tulotasoa, kun noin kuukausittain iskevä migreeni kestää lääkittynä yhden päivän kahden sijaan. Lienee tästä huolimatta tehokkaammasta päästä työntekijöitä.
Nämä on niitä harmillisia tilanteita, jolloin karenssi osuu niihin, jotka eivät sitä ansaitsisi.

Edellisessä työpaikassa oli vastaavasti yksi tällainen sairasloman hyväksikäyttäjä. Talvella oli normaalisti töissä, mutta keväällä kun alkoi kisakausi, niin mystisesti alkoivat lisääntyä maanantaipoissaolot, jotka tiistaina kuittasi toteamalla "oli kauhea migreeni". Naamasta näki että ulkona on ainakin viikonloppuna oltu kun oli aurinkolaisesta jäänyt panda-look. Samaten kalenterista pystyi aina näillä kerroilla katsomaan että jahas, se on ollut paikallisella moottorikerholla ajot viikonloppuna.
 
Haittamaahanmuuton edesauttaminen on sellainen asia jota on hankala kieltää joten sen kerrotaan hyödyttävän koko Suomea, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Se hyödyttää elintasoturistien lisäksi vain pientä osaa elinkeinoelämästä. Kerropa kansalle sellainen totuus.

No ei haittamaahanmuutto tietenkään auta mitään sen enempää kuin haittalisääntyminen. Mutta noin kuitenkin kysäisisin talouspuolen menestyjiltä että mitäs niiltä puuttuu. Ei varmaankaan haittaloisijoita tekeviä ihmisiä mut noin työvoimaa varmaan. Tai kysyy niiltä. Haitta-ihmiset ei hyödytä ketään, oli kotimaa mikä tahansa tai vanhempien ihonväri.
 
No ei ihme kun ei oikein käynyt järkeen tuo kuva, liberaalin kun korvaisi vaikka sanalla progressiivinen kuva näyttäisi paljon järkevämmältä.

Onko tuokin käännetty liberaaliudeksi että parempi että ylhäältä säädellään miten vanhenvainvapaata saa käyttää kuin että annetaan vanhemmille vapaus käyttää ne miten itse haluavat??
 
Unohdit sen ryhmän joka haluaa niillä sananvapausrajoituksilla hiljentää niitä väärää mieltä olevia.

Sanoisin, että tuo ryhmä on joko erittäin pieni, tai sitten kyseessä on sun tekemä karikatyyri niistä, joita oikeasti motivoi se, että he haluavat suojata niitä muita perusoikeuksia.
 
Sanoisin, että tuo ryhmä on joko erittäin pieni, tai sitten kyseessä on sun tekemä karikatyyri niistä, joita oikeasti motivoi se, että he haluavat suojata niitä muita perusoikeuksia.

Kuinka paljon on itketty kuinka lievistä asioista ja kiistetty ja haluttu vaientaa sitä puhujan oikeutta puhua ja esiintyä niin en ihan osta tätä että erittäin pieni ryhmä. Tai ainakin sitä että "halutaan suojata muita perusoikeuksia" venytetään niin koville että sitä ei pysty eikä ole järkeäkään enää yrittää erottaa siitä että halutaan vain vaientaa väärää mieltä olevia.
 
Kuinka paljon on itketty kuinka lievistä asioista ja kiistetty ja haluttu vaientaa sitä puhujan oikeutta puhua ja esiintyä niin en ihan osta tätä että erittäin pieni ryhmä. Tai ainakin sitä että "halutaan suojata muita perusoikeuksia" venytetään niin koville että sitä ei pysty eikä ole järkeäkään enää yrittää erottaa siitä että halutaan vain vaientaa väärää mieltä olevia.

No mitä ovat nämä lievistä asioista itkemiset, joita Suomen eduskuntapuolueet yrittävät kieltää muuttamalla vihapuhe lainsäädäntöä?
Vai yritätkö nyt siirtää tätä keskustelua eduskuntapuolueista joihinkin Twitterissä itkeviin randomi ihmisiin?
 
No mitä ovat nämä lievistä asioista itkemiset, joita Suomen eduskuntapuolueet yrittävät kieltää muuttamalla vihapuhe lainsäädäntöä?
Vai yritätkö nyt siirtää tätä keskustelua eduskuntapuolueista joihinkin Twitterissä itkeviin randomi ihmisiin?

Ei tämä keskustelu missään vaiheessa mihinkään eduskuntaan käsittääkseni rajoittunut? Mutta eduskunnastakin löytyy hörhöjä tämän asian suhteen esim. Anna Kontula joka halusi että edustajilta pitäisi evätä palkka ja bannata jos puhuu rumasti ja sitten halusi että "Timo Haapala pitäisi siivota pois toimittajan paikalta". Veronika Honkasalo sen sijaan muistaakseni halusi että toimittajat lähetetään "täydennyskoulutukseen" joissa heihin iskostetaan oikeat näkemykset miten äärioikeisto hyväksikäyttää mediaa.

Eduskunnasta myös löytyy kyllä lisää edustajia jotka ovat halunneet kiristää vihapuhelainsäädäntöä. Tämä on tietysti taas hyvä vänkäysasia mutta kaikennäköiset kiristykset sananvapauteen vihapuhengessä menisivät aivan liian pitkälle koska nykyinenkin tulkinta on aivan liian lavea. Tietysti kaikki vihapuhetermiä tosissaan käyttävät ja sitä lainsäädäntöön haluavat ovat automaattisesti vatipäitä.
 
Viimeksi muokattu:
Arvoliberalismiin kuuluu ihmisen vapaus määrätä ei taloudellisita asioistaan kunhan ei vahingoita muita. Seksuaali- ja sukupuolivähemmstöjen asema on tässä tärkeä asia. Samoin uskonnonvapaus, jopa muslimeja koskien. Konservatiivi on yleisesti arvoliberalismia vastaan.

Talousliberalismi on taas oikeisto oikeisto-vasemmisto akselilla.
 
Ei tämä keskustelu missään vaiheessa mihinkään eduskuntaan käsittääkseni rajoittunut? Mutta eduskunnastakin löytyy hörhöjä tämän asian suhteen esim. Anna Kontula joka halusi että edustajilta pitäisi evätä palkka ja bannata jos puhuu rumasti ja sitten halusi että "Timo Haapala pitäisi siivota pois toimittajan paikalta". Veronika Honkasalo sen sijaan muistaakseni halusi että toimittajat lähetetään "täydennyskoulutukseen" joissa heihin iskostetaan oikeat näkemykset miten äärioikeisto hyväksikäyttää mediaa.

Eduskunnasta myös löytyy kyllä lisää edustajia jotka ovat halunneet kiristää vihapuhelainsäädäntöä. Tämä on tietysti taas hyvä vänkäysasia mutta kaikennäköiset kiristykset sananvapauteen vihapuhengessä menisivät aivan liian pitkälle koska nykyinenkin tulkinta on aivan liian lavea. Tietysti kaikki vihapuhetermiä tosissaan käyttävät ja sitä lainsäädäntöön haluavat ovat automaattisesti vatipäitä.

No siinä sun viestissä mihin ekana vastasin, puhuit PS:stä ja RKP:sta.

Toki jos laajennetaan skooppia kaikkiin maailman ihmisiin, niin sitten sieltä löytyy niitä, jotka haluavat vain hiljentää ne ”väärät mielipiteet”, ja niitä, jotka haluavat laajentaa sitä ”sananvapautta”, koska vihaavat homoja, tummaihoisia, juutalaisia ja ties mitä muita ihmisryhmiä, ja haluavat paasata tuota vihaansa niin paljon kuin mahdollista, tavoitteenaan sortaa noiden ihmisryhmien oikeuksia.
Mutta kerta tässä oli puhe juurikin Suomen politiikasta ja Suomen puolueista erityisesti, en nyt lähtenyt kattamaan kaikkia noita ihmisiä tuossa vastauksessani.
 
Onnea itäisen suomen persuäänestäjät, saitte liikenneministeriksi ihmisen joka torppaa yhden suurimmista ratahankkeista pitkään aikaan. Orpo saa Turku-Helsinki "tunnin" junan mutta itärata taitaa jäädä seuraavalle hallitukselle toteutettavaksi. Ylen uutinen itäradasta
 
Onnea itäisen suomen persuäänestäjät, saitte liikenneministeriksi ihmisen joka torppaa yhden suurimmista ratahankkeista pitkään aikaan. Orpo saa Turku-Helsinki "tunnin" junan mutta itärata taitaa jäädä seuraavalle hallitukselle toteutettavaksi. Ylen uutinen itäradasta
Tuo jämärata ei ole todellakaan mikään kummoinen hanke, pelkkä rahareikä jotta porvoolaiset pääsis Stadiin ja lentokentälle nopeammin.

Wikipediasta:
Ratahanke kokonaisuudessaan ei kuitenkaan olisi taloudellisesti kannattava.[1][6] Valtiovarainministeriön ja Liikenne- ja viestintäministeriön raportin (2023) mukaan hankkeen kannattavuutta kuvaava hyöty–kustannus-luku on 0,13–0,15, eli hankkeen suorat taloudelliset hyödyt eivät riitä kattamaan sen kustannuksia, joten hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattamaton[11]. Rakentamisesta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen laskennallinen takaisinmaksuaika olisi 280 vuotta, joten hankkeen ilmastovaikutus on negatiivinen.[11
 
Tuo jämärata ei ole todellakaan mikään kummoinen hanke, pelkkä rahareikä jotta porvoolaiset pääsis Stadiin ja lentokentälle nopeammin.

Wikipediasta:
Ratahanke kokonaisuudessaan ei kuitenkaan olisi taloudellisesti kannattava.[1][6] Valtiovarainministeriön ja Liikenne- ja viestintäministeriön raportin (2023) mukaan hankkeen kannattavuutta kuvaava hyöty–kustannus-luku on 0,13–0,15, eli hankkeen suorat taloudelliset hyödyt eivät riitä kattamaan sen kustannuksia, joten hanke on yhteiskuntataloudellisesti kannattamaton[11]. Rakentamisesta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen laskennallinen takaisinmaksuaika olisi 280 vuotta, joten hankkeen ilmastovaikutus on negatiivinen.[11
Nii, tuo Orpon vajaa 3mrd€ Turku-Helsinki väli varmasti tosi kannattava. Tuolla itäradalla olisi jo pelkästään itäiselle suomelle iso vaikutus jos matkusaika Joensuu-Helsinki välillä melkein puolittuu.
 
RKP:n pj:llä sekä uudella ministerillä ei ollut kovin luottavainen olo nähtävästi koko uuteen hallitukseen kun jo eilen kommentoi pohjalta" jos tämä hallitus pysyy ylipäätään edes kasassa..." En muista minkään puolueen tai edustajan ennen näin kommentoineen jo ennnenkuin päiväkään itse hallitus on edes toiminut. Ei lupaa kovin toimitakykyistä hallitusta lähtökohtaisesti. Muutenkin siellä on niin paljon hallitusohjelmassa jo ihan perustuslaillisesti, saatika moraalisesti ja järjellisesti hankalia tavoitteita ja toimenpiteitä, että tulee olemaan vaikea selvitä niistä eduskunnassa ilman ettei yksittäiset hallituspuoleiden edustajat tai jopa koko puolue erkane linjasta kun niistä pitää oikeasti päätää... Eikä niitä tarvitse olla silloin kun kirjaimellisesti muutama, että hallitus kaatuu että heilahti.

Tällä tarkoitin, että en olisi kovin ihmeissäni, että sieltä hallituksen sisältä löytyy ne muutama jotka ei todellakaan diggaa hallituksen linjaa, kun heitä on jo nyt julkisesti sen verran että voisivat kaataa hallituksen halutessaan.

Voisi melkein pistää leikkimielisen veikkauksen pystyyn: monta päivää tämä ns. "nuukanelikko" hallitus pysyy kasassa?

Itse veikkaan että mennään jossain Jäättenmäen ja Kiviniemen välimaastossa, eli heitetään että n. 200 päivää.
 
Voisi melkein pistää leikkimielisen veikkauksen pystyyn: monta päivää tämä ns. "nuukanelikko" hallitus pysyy kasassa?

Itse veikkaan että mennään jossain Jäättenmäen ja Kiviniemen välimaastossa, eli heitetään että n. 200 päivää.

Voi mennä vähemmänkin. Haastava hallituksen kasaus, ja ministerivalintoja puolueen etu edellä. Tuosta johdettuna mahdollista, että jonkun puolueen eduksi katsotaan olla mahdollisimman vähän aikaa hallituksessa. Riippunee varmaan asiasta ja henkilöstä, mutta muu kuin puolueen etu voidaan ehkä katsoa epämiellyttäväksi altruismiksi, joka ei tätä edistä.
 
Nii, tuo Orpon vajaa 3mrd€ Turku-Helsinki väli varmasti tosi kannattava. Tuolla itäradalla olisi jo pelkästään itäiselle suomelle iso vaikutus jos matkusaika Joensuu-Helsinki välillä melkein puolittuu.
Tämän mukaan Kouvolaan junamatka lyhentyisi vain 13 minuuttia, minkä kautta junat Joensuuhun edelleen kulkisivat. Aika kaukana puolittumisesta, mutta hintaa piisaa.
 
Itäradan sijaan kannattaisi miettiä onko tunnin juna kannattava toteuttaa lainarahalla. Ei tämä ole kumpi valitaan vaan rakennetaanko mitään.
 

"– Tämä ensimmäinen palkaton sairaslomapäivä on hoitoalalle huono juttu. Todellakin toivon, että SuPer ja TeHy onnistuvat neuvottelemaan sen hoitoalalta pois, Juuso toteaa."

Siis Kaisa Juuso sai ministeripestin ja heti alkaa kritisoimaan oman puolueen kanssa sovittua hallitusohjelmaa.
 
Mites tota saikkuhommaa sovelletaan jos joutuu jäädä kotiin hoitaan kipeetä lasta? Aattelin vaan että itelläkin noita lapsia 4kpl ja nehän nyt kantaa kaikki taudit kotiin. Tulee kyl vuoden aikan pahasti takkiin rahallisesti!
 
Mites tota saikkuhommaa sovelletaan jos joutuu jäädä kotiin hoitaan kipeetä lasta? Aattelin vaan että itelläkin noita lapsia 4kpl ja nehän nyt kantaa kaikki taudit kotiin. Tulee kyl vuoden aikan pahasti takkiin rahallisesti!

Sehän ei edes ole mikään sairausloma jos olet lapsen takia pois töistä. Eli ihan eri asia, eikä liity tuohon hallituksen saikkuasiaan. Jos olet lapsen takia pois töistä, kyse on tilapäisestä hoitovapaasta, ei saikusta.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän ei edes ole mikään sairausloma jos olet lapsen takia pois töistä. Eli ihan eri asia, eikä liity tuohon hallituksen saikkuasiaan.

Liittyy se sikäli että lasten sairastumisten vuoksi taidetaan aika paljon itse saikuttaa. Ihan ymmärrettävästi.
 
Viimeksi muokattu:

"– Tämä ensimmäinen palkaton sairaslomapäivä on hoitoalalle huono juttu. Todellakin toivon, että SuPer ja TeHy onnistuvat neuvottelemaan sen hoitoalalta pois, Juuso toteaa."

Siis Kaisa Juuso sai ministeripestin ja heti alkaa kritisoimaan oman puolueen kanssa sovittua hallitusohjelmaa.
Luit varmaan myös sen seuraavan lauseen:
Juuso ei sano isossa kuvassa vastustavansa hallitusohjelman kirjausta, mutta näkee sen nimenomaan hoitoalalle ongelmallisena.
– Hoitoalalla ei voi esimerkiksi flunssaisena tulla töihin. Kyllä se varmasti on yksi haittatekijä [hoitoalan vetovoimalle].
 
Tällaista tämä nykyajan touhu on kun ei voi krapulasaikuttelijoilta yksilökohtaisesti tiputtaa krapulapäivien palkkaa pois niin ruoska osuu koko porukkaan.
 
Veikkaan että tuo lasten takia saikuttaminenkin osuu hoitoalaan ehkä enemmän kuin muihin aloihin. Sinänsä nerokas tapa Orpolta nipistää hoitoalalta vaikka ei oikeasti olla nipistämässä hoitoalalta. :smoke:
 
Luit varmaan myös sen seuraavan lauseen:
..joka siis ei muuta itse asiaa tippaakaan. Päin vastoin pahentaa sitä. Eli otti sitten siihen vielä tollaisen "toivottavasti AY-liike hoitaa ettei tule säästöjä tossa", ja muikkeli on itse tosiaan sairaanhoitaja, niin just hänen ala on se missä toi on erikseen ongelma.

Tuohan on täys idiootti.
 
Sinänsä nerokas tapa Orpolta nipistää hoitoalalta vaikka ei oikeasti olla nipistämässä hoitoalalta. :smoke:

Onko tämä esimakua alkavasta kaudesta?
'Kyllä tämä nyt huono juttu on', mutta minä olen vain ministeri, voi voi.
'Orpo (yksin) syypää tähän'
 
Onko tämä esimakua alkavasta kaudesta?
'Kyllä tämä nyt huono juttu on', mutta minä olen vain ministeri, voi voi.
'Orpo (yksin) syypää tähän'

Eiköhän tuo kokoomuksen kynästä ole? Pidän kyllä ihan hyvänä juttuna.
 
Tällaista tämä nykyajan touhu on kun ei voi krapulasaikuttelijoilta yksilökohtaisesti tiputtaa krapulapäivien palkkaa pois niin ruoska osuu koko porukkaan.

Krapulasaikuttelijoilta voi vaatia lääkärintodistusta krapulapäivältä. Ja jos työnantaja ei usko ekaa todistusta, voi vaatia toista todistusta toiselta lääkäriltä.
 
Itäradan sijaan kannattaisi miettiä onko tunnin juna kannattava toteuttaa lainarahalla. Ei tämä ole kumpi valitaan vaan rakennetaanko mitään.

Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.


Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.

Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?

Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.

Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.

Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.

Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.

Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.
 
Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille.

No et sä mun mielestä voi tehdä tuollaista johtopäätöstä raideliikenteen käyttömäärien perusteella. Se ajatus lienee, että nopeampi raideyhteys lisäisi sitä käyttöä tuntuvasti. Eli, tulisi lisää matkustusta Turun ja Helsingin välillä ja toisaalta liikenne siirtyisi maanteiltä raiteille.

En siis osaa ottaa kantaa siihen, että onko tuo raidehanke rahan arvoinen, mutta mielestäni sitä ei voi pätellä vain katsomalla nykyistä raideliikennettä. Iso kävijämäärä voi myös olla indikaatio, että yhteys on jo hyvä.
 
Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille.

Paljonkohan on kokonaismatkustusmäärä Hki-Tku, eli jota tällähetkellä liikennöidään busseilla ja henkilöautoilla, ja mikä on elinkeinoelämän näkemys siihen paljonko tosta on hyötyä, eli potentiaalinen kasvu kaupunkien välillä. Lisäksi on kait tossa reitin varrella myös Salo ja Vihti sekä Espoo hyötyjinä.
 
Paljonkohan on kokonaismatkustusmäärä Hki-Tku, eli jota tällähetkellä liikennöidään busseilla ja henkilöautoilla, ja mikä on elinkeinoelämän näkemys siihen paljonko tosta on hyötyä, eli potentiaalinen kasvu kaupunkien välillä. Lisäksi on kait tossa reitin varrella myös Salo ja Vihti sekä Espoo hyötyjinä.

Pysähtyykö tunnin juna edes Salossa, Vihdissä tai Espoossa? Välikunnat helposti vain kärsivät kun aikaisemmin useampi juna pysähtyi ja uudet nopeat junat vain ajavat ohi pysähtymättä. Lisäksi nopeiden junien väliin on vaikea sovittaa niitä vanhoja hitaita junia kun rata ei ole neliraiteinen. Näinä kävi ainakin pääradalla IC yms junien kanssa. Junat eivät enää pysähtyneet pikkupaikoissa ja niissä asuvien täytyi siirtyä auton käyttöön.
 
Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.


Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.

Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?

Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.

Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.

Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.

Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.

Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.
Helsinki - (Hämeenlinna) - Tampere on aivan orgaanisestikin kehittymässä seuraavan kymmenen-viidentoista vuoden kuluessa yhdeksi työssäkäyntialueeksi.
Turun tunnin junan idea on tehdä Helsinki - Turku - Tampere -kolmio boostaamaan Suomen talouskehitystä.
Toki PM Orpo tietenkin myös vetää kotiin päin. Mutta niinhän jokainen PM-puolue ja PM jossain määrin tekee.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Hoitoalan ja varhaiskasvatusalan työntekijät erityisesti kärsivät tuosta päivän omavastuusta, siellä kun taudit väistämättä jylläävät epidemia-aikoina. Molemmilla aloilla on myös valtava työvoimapula, joka varmasti hellittää näiden hienojen linjausten vuoksi. Itse flunssassa jatkossa etätöissä, työteho kyllä kärsii, mutta eipähän palkka pienene.

Sitä en nyt itse ymmärrä, että hallitus haluaa ihmisten ottavan helpommin vastaan työtä, mutta samalla poistavat suojaosat, jotka ovat tehneet mahdolliseksi ottaa vastaan pienempiäkin hommia. Mitäs järkeä tässä nyt on.
 
Täällä oli aiemmin puhetta äitiyspakkauksen mukana tulevasta 300e osakesäästötilipotista. Jos/kun tuota on hankala käsitellä eri tavoin kuin mitä tahansa lasten varallisuutta, niin tuohan vähentää toimeentulotukea saavien rahapottia lasten perusosan verran. Sitten kun saataisiin vielä vanhempien näpit irti lastensa säästötilistä niin valtion näkökulmasta säästöt ovat huikeat.
 
Helsinki - (Hämeenlinna) - Tampere on aivan orgaanisestikin kehittymässä seuraavan kymmenen-viidentoista vuoden kuluessa yhdeksi työssäkäyntialueeksi.
Turun tunnin junan idea on tehdä Helsinki - Turku - Tampere -kolmio boostaamaan Suomen talouskehitystä.
Toki PM Orpo tietenkin myös vetää kotiin päin. Mutta niinhän jokainen PM-puolue ja PM jossain määrin tekee.

Eikö juuri Helsinki-Tamepre rataan sitten kannattaisi sijoittaa ja paljon? Neliraiteisuus auttaisi myös kaikkia välikuntia kun niistäkin voisi juna pysähtyä. Välillä on jo paljon liikennettä ja hyvä yhteys siirtäisi autoliikennettä junaan. Lisäksi Helsinki-Tampere väli palvelee koko Länsi- ja Pohjois-Suomea.

Turku-Helsinki väli on aika typerä kehittää kun rata on vain umpikuja Turkuun. Matkustajia ei välille juuri tule mistään muualta. Nykyaikana ei tunnin juna mitään talouskehitystä aja vaan sillä vain vähennetään autoilua ja tarvetta investoida autoiluinfraan.
 
Ei toimi kuvan jako arvoliberalismin kanssakaan. Voisi valita kysymykset sen tärkeistä arvoista kuten vaikka se sananvapaus ja muut mistä "edistykselliset" ei tykkää ja yhtäkkiä ne olisikin niitä konservatiiveja.
Onkohan sellaisia jotka ei kannata sananvapautta? Vihapuhe ja kunnianloukkaukset erikseen.

Edit: tässä yksi käytännön esimerkki
"Oikeuden mukaan Kuru julkaisi lokakuussa 2020 pikaviestipalvelu Twitterissä twiitin, jossa hän panetteli ja solvasi juutalaisia heidän uskontonsa vuoksi. Kuru julkaisi Twitterissä poikien ympärileikkauksen kieltämistä ja kriminalisointia koskevan keskustelun yhteydessä viestin, jossa hän kirjoitti, että ”juutalaisuuden kriminalisointi kuulostaa itse asiassa aika hyvältä”."
 
Viimeksi muokattu:
Pysähtyykö tunnin juna edes Salossa, Vihdissä tai Espoossa?

Eikait sillä ole merkitystä pysähtyykö se nopein juna, vaan sillä että kun siinä on se rata valmiina, niin siihen on helppo sovittaa myös sellaiset junat jotka pysähtyvät muillakin asemilla. Ja ei, en ole asiaa sen enempää tutkinut, mutta aika hitosti siinä linjatulla reitillä asuu ihmisiä.

Tällähetkellä Helsingistä Turkuun ajaa n. 2h ja junalla menee melkein kolme. Ei toi nyt ihan järkevältä vaikuta.
 
Kun katsoo matkustajamääriä ennen koronaa 2019 on aika selvää mitä rataa kannattaa kehittää.


Selvästi eniten liikennettä oli Helsinki-Tampere välillä.

Kakkosena matkustajamäärissä oli Tampere-Seinäjoki. Miksi kukaan ei edes puhu toiseksi eniten matkustaja kuljettavan rataosuuden parantamisesta?

Kolmosena on sitten Helsinki-Kouvola. Tälläkin välillä oli yllättävän paljon matkustajia. Liki tuplasti enemmän kiin Helsinki-Turku välillä.

Neljäntenä tulee Seinäjoki-Kokkola väli.

Viidentenä oli Kouvola-Lappeenranta.

Ja sitten kuudentena oli Helsinki-Turku.

Aivan typerää alkaa parantamaan suurella rahalla Suomen kuudenneksi eniten liikennöityä rataosuuttta kun enemmän liikennöidyillä olisi myös tarvetta investoinneille. Pääradan parantamisen pitäisi olla se itsestään selvä kohde. Helsinki-Tampere väli neliraiteiseksi että voidaan liikennöidä samaan aikaan hitaita junia jotka keräävät matkustajia väliltä ja nopeita junia Helsinki-Tampere. Tämä lisäisi epäsuorasti myös Tampereelta pohjoiseen menevien junien suosiota kun monet näiden matkustajista kuitenkin kulkevat Helsinkiin asti.

Tampere-Seinäjoki rata on vain yksiraiteinen, joten siihen taitaisi olla kaikista helpointa ja kiireellisintä saada parannusta.
 
Turku-Helsinki väli on aika typerä kehittää kun rata on vain umpikuja Turkuun. Matkustajia ei välille juuri tule mistään muualta. Nykyaikana ei tunnin juna mitään talouskehitystä aja vaan sillä vain vähennetään autoilua ja tarvetta investoida autoiluinfraan.
Mihinkähän aikaan tässä päästäisiin, jos rata laitettaisiin siihen kuntoon, että siinä voi ajella 200km/h ja muutenkin tehtäisiin pieniä optimointeja. Nyt matkan kesto Kupittaalta on 1h52min.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Pysähtyykö tunnin juna edes Salossa, Vihdissä tai Espoossa? Välikunnat helposti vain kärsivät kun aikaisemmin useampi juna pysähtyi ja uudet nopeat junat vain ajavat ohi pysähtymättä. Lisäksi nopeiden junien väliin on vaikea sovittaa niitä vanhoja hitaita junia kun rata ei ole neliraiteinen. Näinä kävi ainakin pääradalla IC yms junien kanssa. Junat eivät enää pysähtyneet pikkupaikoissa ja niissä asuvien täytyi siirtyä auton käyttöön.
"Asemat: Hista, Veikkola, Nummela, Lempola. Asemavaraukset: Espoon Myntinmäki, Vihdin Huhmari, Salon Lahnajärvi, Salon Suomusjärvi ja Salon Muurla."

Asemien lähellä kiinteistöjen arvo tulenee nousemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 260
Viestejä
4 739 433
Jäsenet
77 318
Uusin jäsen
Pekkamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom