• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 911
Sitten tietää seuraavissa YT:ssä että kuka lähtee ensimmäisenä...

Mutta en tosiaankaan kannata että sairaslomalta ei saisi palkkaa. Mitä tuo käytännössä tarkoittaisi? Saako Kelalta jotain alennettua korvausta hakea, vai pitää oikeasti elää nollatuloilla sairaana?
No en nyt puhuisi nollatuloista jos jää yhden päivän palkka saamatta (tai siis oikeastaan 40-60% yhden päivän palkasta, koska marginaalivero). Palkanmaksuvelvollisuushan loppuu nytkin 10 arkipäivän jälkeen, ja sen jälkeen tippuu sairauspäivärahalle, jollei TES:issä (tai työsopimuksessa) ole paremmasta sovittu (usein on, mutta nythän puhutaan nimenomaan minimiehdoista).

Mutta siitä olen samaa mieltä, että tuo on/off malli on vähän hölmö (eli ekasta päivästä ei palkkaa, tokasta täydet). Järkevämmältä tuntuisi % osuus koko sairaspoissaolon ajalta, niin järjestelmä ei kannustaisi pidempiin saikkuihin.
Ei mitään YT:tä tarvita. Ketjutetaan vain hallitusohjelman uusia vuoden sopimuksia niin saa hallitusohjelman mukaisesti antaa potkut koska vaan. Jos kehtaat käyttää palkallista sairaslomaa annetaan potkut ja otetaan toinen tilalle.
Onko täällä isokin osa porukasta sen tasoa "työntekijöitä", että työnantaja haluaa teistä heti eroon kun vain keino löytyy?

Työantajan interesseissä ei todellakaan ole irtisanoa työntekijää muuten vaan ja huvikseen, ja käyttää aikaa ja rahaa sitten uuden pätevöittämiseen. Ihan samalla tavalla kuin työntekijälle ei yleensä ole intressiä irtisanoutua heti kun vaan lain mukaan voi.
Hieno asenne työntekoon :thumbsup:
Nämä on juu hauskoja, kun uudistusta vastustavat yleensä parhaiten perustelee sen minkä takia niitä tukia ollaan leikkaamassa ja irtisanomisuojaa ja määräaikaisuuksia helpottamassa.
Nyt on ainakin alustavasti tekemisen meininki pitkään aikaan, hyvä!
Siitä on tosiaan pakko antaa propseja, että ilmeisesti oikeasti ainakin tehdään jotain, oli sitten yksittäisestä uudistuksesta mitä mieltä vaan. Sen sijaan että näperretään jollain minimaalisilla veroasteiden virittelyillä ja oletetaan että se marginaalinen muutos saisi aikaan jotain isoa aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Eikö yhtäkkiä ne "EU asetukset" olekaan esteenä jos vaan tahoa löytyy? Niihinhän on vedottu kun on pitänyt valkoposkihanhia paasata.
Voihan ne olla. Hallitusohjelmaan kun voi kirjata ihan mitä tahansa. Vaikka mahdottomuuksia. Eri asia on sitten, miten lainsäädäntöprosessissa käy.

Toki tämän osalta itse toivon onnistumista. Mutta en pidätä hengitystä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
595
Myönnät olevasi kannustinloukussa. Jos 2500€/kk bruttotulon sijasta valitsee tulonsiirron (joka myös ansiosidonnainen on), niin voi nähdä ettei tämä hyvinvointiyhteiskunta kauaa pysy pystyssä. Jos tuolla palkalla ei tule pääkaupunkiseudulla toimeen, niin on syytä katsoa omaa menopuolta (aivan kuten poliitikkojen on syytä katsoa valtion menopuolta). Pari kaveria asuvat Helsingissä ja ovat ammatiltaan tarjoilijoita. Töitä tekemättäkin varmasti saisi saman rahan käteen, mutta jotenkin he vain selviävät siellä. Toki valittavat rahanpuutetta, mutta toisaalta eivät ikinä haluaisi enää muuttaa takaisin "landelle", josta ovat lähteneet.
En itseasiassa ole. Viime kerralla kun olin työttömänä ja en kerennyt olemaan ansiosidonnaisella, sain tuon 2500€/kk palkkaa. Se oli paskinta aikaa elämässäni, ei riittänyt rahat ja silti piti käydä töissä. 2500€/kk ei ole minun mielestäni nykypäivänä minun kaltaiselleni tekijälle palkka. Mun menot on nykyään pienemmät kuin silloin, kun korona alkoi. On vuokra-asunto ja ainoana "turhakkeena" tonnin rutku auto. 3000€/kk on sitten taas jo täysin eri asia, osoittaa että työnantaja haluaa maksaa työntekijöillensä jotain.

En ota muuta kantaa hallitusohjelmaan, kun en ole siihen kerennyt perehtymään mutta tuo ensimmäisen saikkupäivän omavastuu tarkoittaa sitä että mä otan jatkossa aina viis päivää sairaslomaa. Tämä sellaiselta työntekijältä, joka on ennen mennyt aina töihin kun on ollut terve, usein niin että sairasloma olisi ollut pitemmäksi aikaa.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
30
2500€/kk ei ole minun mielestäni nykypäivänä minun kaltaiselleni tekijälle palkka. Mun menot on nykyään pienemmät kuin silloin, kun korona alkoi. On vuokra-asunto ja ainoana "turhakkeena" tonnin rutku auto. 3000€/kk on sitten taas jo täysin eri asia
No suomen verotuksen takia tossa 500 erolla bruttotuloissa ei kovin paljoa merkitystä ole elämänlaatuun.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 533
En itseasiassa ole. Viime kerralla kun olin työttömänä ja en kerennyt olemaan ansiosidonnaisella, sain tuon 2500€/kk palkkaa. Se oli paskinta aikaa elämässäni, ei riittänyt rahat ja silti piti käydä töissä. 2500€/kk ei ole minun mielestäni nykypäivänä minun kaltaiselleni tekijälle palkka. Mun menot on nykyään pienemmät kuin silloin, kun korona alkoi. On vuokra-asunto ja ainoana "turhakkeena" tonnin rutku auto. 3000€/kk on sitten taas jo täysin eri asia, osoittaa että työnantaja haluaa maksaa työntekijöillensä jotain.

En ota muuta kantaa hallitusohjelmaan, kun en ole siihen kerennyt perehtymään mutta tuo ensimmäisen saikkupäivän omavastuu tarkoittaa sitä että mä otan jatkossa aina viis päivää sairaslomaa. Tämä sellaiselta työntekijältä, joka on ennen mennyt aina töihin kun on ollut terve, usein niin että sairasloma olisi ollut pitemmäksi aikaa.
Mikäli et halua ottaa vastaan työtä 2500€/kk bruttopalkalla, vaan elät mielummin 2200€/kk ansiosidonnaisella, olet kannustinloukussa. Jos 2500€/kk bruttopalkka ei riitä elämiseen, niin miten 2200€/kk ansiosidonnainen riittää?

Ja olit sitten kuinka kova tekijä tahansa, niin se ei kerro kuin puolitotuuden paljonko sinun pitäisi saada palkkaa. Työtehtävällä ja työnkuvalla on iso vaikutus palkkaukseen, kaikista töistä ei vain makseta 3000€/kk koska se ei ole kannattavaa.
 
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
142
Jos eka saikkupäivä on palkaton, itse pitäisin huolen että sitä lomaa pidetään sitten se kaksi viikkoa vähintään. Eli typerä muutos jos tulossa.
Näkisin hyvänä juttuna, saa palkattoman vapaapäivän vaikka perjantaille pelkällä yksipuolisella ilmoituksella. Ei tarvitse vääntää esihenkilön kanssa sopiiko vai ei, eikä työntekijän tarvitse potea huonoa omaatuntoa, yritys menettää työpanoksen mutta ei myöskään maksa siitä. Esi-ihmistä voi sitten vähän harmittaa kun täytyy miettiä miten poissaolo paikataan.
 
Liittynyt
18.09.2020
Viestejä
163
Tohon sairaspäivän omavastuuseen ymmärrän että jotain on tehtävä, mutta eikö parempi olisi että jonkun tietyn määrän sairauspoissaoloja jälkeen muuttuisi omavastuulliseksi? Esim. Viisi kertaa vuodessa kipeänä (kestolla ei väliä) jälkeen ekat päivät omaan piikkiin. Tämä tuleva tosiaan voi aiheuttaa lisäkikkailua, koska monelle työ on vain pakollinen paha ja silloin motivaatio järjestelmän hyväksikäyttöön löytyy helposti..
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Näkisin hyvänä juttuna, saa palkattoman vapaapäivän vaikka perjantaille pelkällä yksipuolisella ilmoituksella. Ei tarvitse vääntää esihenkilön kanssa sopiiko vai ei, eikä työntekijän tarvitse potea huonoa omaatuntoa, yritys menettää työpanoksen mutta ei myöskään maksa siitä. Esi-ihmistä voi sitten vähän harmittaa kun täytyy miettiä miten poissaolo paikataan.
Niin, jos jostain syystä työnantaja ei suostu 4-päiväiseen työviikkoon, niin tuollahan se onnistuu ihan omatoimisesti ;)
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 900
Tohon sairaspäivän omavastuuseen ymmärrän että jotain on tehtävä, mutta eikö parempi olisi että jonkun tietyn määrän sairauspoissaoloja jälkeen muuttuisi omavastuulliseksi? Esim. Viisi kertaa vuodessa kipeänä (kestolla ei väliä) jälkeen ekat päivät omaan piikkiin. Tämä tuleva tosiaan voi aiheuttaa lisäkikkailua, koska monelle työ on vain pakollinen paha ja silloin motivaatio järjestelmän hyväksikäyttöön löytyy helposti..
Työehtosopimukset sanelevat suurimmalla alalla sairaslomasta. Näkyy aika paljon huttua uutisoinnissa kuinka nyt uusi hallitus tulee kurmoottamaan heikko-osaisia. Unohtuu esim, että demariliikkeet eivät ole hirveän kiinnostuneita olleet ainakin pamin soppareissa aina? olleista ensimmäisestä palkattomasta saikkupäivästä. Toki se saattaa lähteä vaikkapa vuoden tai kahden työskentelyn jälkeen, mutta ei tämä uusi juttu ole.

Muutenkin uutisointi on aika demonisoivaa. Uusi hallitus tekee samaa juustohöyläpolitiikkaa kuin edellisetkin, mutta uutisoinnin perusteella työttömyystukia ollaan poistamassa ja antamassa työnantajien sanella työehdot. Ay liikkeiden edut ja työtekijöiden edut näkyy myös menevän sekaisin, mikä lienee toki tarkoituskin. Työntekijöitä lienee eniten kiinnostavan mitä jää käteen. Ei se, kuinka paljon Ay liikkeet voivat perseillä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 695
Niin, jos jostain syystä työnantaja ei suostu 4-päiväiseen työviikkoon, niin tuollahan se onnistuu ihan omatoimisesti ;)
Silläkin uhalla että ironiatutkani on rikki niin on pakko kysyä:

Meinaat että työnantaja katsoo hyvällä että palkollinen tekee oma-aloitteisesti vain 80% työajasta? Sinut on kuitenkin luultavasti palkattu tekemään täyttä työviikkoa jota ei voi lähteä kuitenkaan omatoimisesti rikkomaan pitämällä jatkuvasti palkattomia vapaapäiviä.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Tässä se näkyy se Kokoomuksen hienous valitettavasti. Tuo saikku-uudistus että eka saikkupäivä on palkaton on täysin järjetön, ketä tai mitä tämä palvelee?
Ja tämä kommentti tulee allekirjoittaneelta jolla on sairauslomapäiviä keskimäärin 3 vuodessa viimeisen 15v työuran ajalta.

Toki tämä uudistushan saattaa auttaa joitakin työntekijöitä kun jotkut töissä kyselee palkatonta vapaata ja kun sitä ei tipu, niin otetaan sitten saikkuna saatana.
Vittu mitä meinikiä.

Itse en vain haluaisi olla maksumiehenä tahattomasta sairastumisestani kausiflunssaan jenkkityyliin. Mennään sitten puolitehoilla töihin ja tartutetaan muutkin, koska yksikin palkaton päivä kuukaudessa tulee liian kalliiksi tässä maailmantilanteessa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Samaa mieltä tuosta saikkumuutoksesta. Lähtökohtaisesti kannatin sitä, että saikkupäivistä ottaisi hittiä myös työntekijä mutta nyt esitetty malli vaikuttaa juuri joltain kompromissilta mikä on kaikista huonoin mahdollinen vaihtoehto ja todennäköisesti huonompi kuin se ettei tehtäisi mitään. Saadaan maksimiriskit, kun leikkurilta säästyy joko tulemalla sairaana töihin tai pidentämällä sairauslomaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Tässä se näkyy se Kokoomuksen hienous valitettavasti. Tuo saikku-uudistus että eka saikkupäivä on palkaton on täysin järjetön, ketä tai mitä tämä palvelee?
Ja tämä kommentti tulee allekirjoittaneelta jolla on sairauslomapäiviä keskimäärin 3 vuodessa viimeisen 15v työuran ajalta.

Toki tämä uudistushan saattaa auttaa joitakin työntekijöitä kun jotkut töissä kyselee palkatonta vapaata ja kun sitä ei tipu, niin otetaan sitten saikkuna saatana.
Vittu mitä meinikiä.

Itse en vain haluaisi olla maksumiehenä tahattomasta sairastumisestani kausiflunssaan jenkkityyliin. Mennään sitten puolitehoilla töihin ja tartutetaan muutkin, koska yksikin palkaton päivä kuukaudessa tulee liian kalliiksi tässä maailmantilanteessa.
Samaa mieltä. Onneksi on etäduunissa ja en usko työnantajan lähtevän tähän, mutta jos pitäisi olla läsnä, menisin sitten vaikka (kuvainnollisesti) ebolassa duuniin.

Olen oikeistossa aika vahvasti ja itse olisin implementoinut tämän toisinpäin. Eli ne kiertokulkutaudit saanut sairastaa kotona, mutta alkkikset ja burnikset ja ties mitkä muut pitkäaikaissaikuttajat tai pätkäsaikuttajat omavastuulle. Vaikka tietty kiintiö palkallisia saikkupäiviä vuoteen. Ja samalla motivaatiosaikuttaminen helposti irtisanomisperusteeksi tavalla tai toisella.

20 vuotta on duunia tehnyt, eikä saikkua ole koskaan yli kymmentä päivää ollut vuodessa tai kertaakaan yli kolmea päivää putkeen. Mutta jotenkin sen flunssan kyllä nappaan 2-4 kertaa vuodessa. Koronan aika oli omalla osalla siinä mielessä hyvä, että sai pari vuotta olla putkeen täysin terveenä.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Olen oikeistossa aika vahvasti ja itse olisin implementoinut tämän toisinpäin. Eli ne kiertokulkutaudit saanut sairastaa kotona, mutta alkkikset ja burnikset ja ties mitkä muut pitkäaikaissaikuttajat tai pätkäsaikuttajat omavastuulle.
Joo kuulostaa hyvältä että on tehnyt duunia työnantajalleen tämän kusisissa olosuhteissa niin tunnollisesti, että on käyttänyt siihen pitkään kaikki voimavaransa, ja siten työuupunut (burnout, toipumisaika 1-6 kk), niin siitä palkinnoksi lähtee vielä toimeentulokin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
67
Jokainen töissä ollut tietänee ettei niitä saikuttajia nykyään juurikaan ole. Niihin on ne 'varhaisen puuttumisen' metodit, keskustelut sun muut. Eli tämähän on vaan palkan alennus tai vaihtoehtoisesti pieni siirto työntekijältä työnantajalle.

E: Turhaan saikuttajat
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Joo kuulostaa hyvältä että on tehnyt duunia työnantajalleen tämän kusisissa olosuhteissa niin tunnollisesti, että on käyttänyt siihen pitkään kaikki voimavaransa, ja siten työuupunut (burnout, toipumisaika 1-6 kk), niin siitä palkinnoksi lähtee vielä toimeentulokin.
Kyllä tuo on aikalailla itse aiheutettu tila. Kannattaa vaihtaa duunia.

Päivän flunssalle ei nyt oikein pysty välttämättä tekemään mitään, vaikka eläisi miten terveellisesti. Korona toi toki sen, etten itsekään ollut kertaakaan edes orastavasti kipeänä. Mutta ei sitä yhteiskuntaa saa varautumisen osalta tuollaiseksi pysyvästi.

Tämähän tarkoittaa, että nuo flunssat kiertää vaan kahta kauheammin, kun jengi ei sairasta kotona.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Jokainen töissä ollut tietänee ettei niitä saikuttajia nykyään juurikaan ole. Niihin on ne 'varhaisen puuttumisen' metodit, keskustelut sun muut. Eli tämähän on vaan palkan alennus tai vaihtoehtoisesti pieni siirto työntekijältä työnantajalle.
Meillö jo nykyään tehdään töitä puolikuntoisena taikka sairaana. Lähiesimies varsinkin hoitaa välillä etäpalavereja. Jos ei saa palkkaa niin koomaillaan töissä koko päivä? Tosin mielestäni hän tekee väärin kun ei vain siirrä palaverejä.

Harvemmin kukaan yhtä päivää poissa on ellei kyseessä ole pe tai ma ja viikonloppu sairasteltu kanssa. Migreenin takia joku voi olla puoli päivää poissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 534
Jokainen töissä ollut tietänee ettei niitä saikuttajia nykyään juurikaan ole. Niihin on ne 'varhaisen puuttumisen' metodit, keskustelut sun muut. Eli tämähän on vaan palkan alennus tai vaihtoehtoisesti pieni siirto työntekijältä työnantajalle.

E: Turhaan saikuttajat
Saikuttajat on saatu pääosin pois yksityiseltä puolelta, mutta valtion ja kuntasektorin puolella noita kyllä riittää. Tuolla kun se esimiestyö ei ole niin justiinsa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Meillö jo nykyään tehdään töitä puolikuntoisena taikka sairaana. Lähiesimies varsinkin hoitaa välillä etäpalavereja. Jos ei saa palkkaa niin koomaillaan töissä koko päivä? Tosin mielestäni hän tekee väärin kun ei vain siirrä palaverejä.

Harvemmin kukaan yhtä päivää poissa on ellei kyseessä ole pe tai ma ja viikonloppu sairasteltu kanssa. Migreenin takia joku voi olla puoli päivää poissa.
Ei meilläkään kukaan koskaan ole yhtä päivää poissa juuri koskaan, mutta onko se oikein että se yksi päivä sitten rangaistaan jos vaikka 3 päivää on saikulla?
Etäpalaverit voisin minäkin hoitaa köhässä, mutta valitettavasti tuo työtoimenkuva useimmilla meillä on sitä fyysistä jaksamista, sitä ei pysty ollenkaan sairaana.

Älkää käsittäkö väärin, en kannusta minkäänlaiseen työskentelyyn sairaana tai puolikuntoisena. Ja kenenkään ei pitäisi joutua työskentelemään sairaana/työkyvyttömänä jos vaihtoehtona on palkaton päivä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Jotenkin oksettavaa lukea edeltävän hallituksen vastuuministerien puheita tulevan hallituksen ohjelmasta kun heidän vastuuttomuus, osaamattomuus ja somejulkisuuden hakuisuus ajoi Suomen ja suomalaiset siihen pisteeseen missä nyt ollaan eli täysin kusessa. Pitäisikö muka Suomea pyörittää ikuisesti velkarahalla ja puhua työperäisestä maahanmuutosta kun suurin osa maahanmuuttajista ei täällä työllisty.

Nyt edessä on vaikeita aikoja ja kiitoksia Marinin ja muiden osaamattomien apinoiden siitä kärsii juuri eniten kaikkein vähiten tienaavat, keskituloiset eli juuri ne jotka painaa niskalimassa töitä.

Tämän tulevan hallituksen tavoite on aika äärimmäinen. Varmasti kansansuosion olisi saanut ottamalla lisää velkaa mutta jos tätä laivaa ei saa käännettyä niin aika pahalta näyttää tulevaisuus. Näyttää vielä tämänkin jälkeen mutta toivottavasti tätäkin seuraava hallitus osaa tehdä kovia, mutta oikeita päätöksiä. Ja ei kaikki päätökset mitä nyt tehdään ole oikeita, realistisia, inhimillisiä mutta edeltävän hallituksen päätökset, rahantuhlaus oli vielä pahempi asia järjettömyydessään.

En tiedä. Poliittinen maailma on vaan Suomessa miltä näkökulmalta katsottuna ihan perseestä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 386
Meillä kyllä töissä on näitä motivaation haku saikuttajia, että heitä tämä palkaton saikku satuttaa eniten.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Pikaisen haun perusteella tartutat 3-4 päivää, jopa viikon, et siis menetä mitään kun ensimmäiseltäkin päivältä maksetaan mikäli olet sairaana vähintään 5 päivää, minkä tietysti olet kotona jos et halua sairastuttaa muita. Alkaakin tuntumaan, että tämä muiden sairastuttaminen on nyt keksitty selitykseksi, päivän tai parin poissaolo kun ei sitä nähtävästi paljoa ehkäise. Miksei voi vain sanoa, että haluaisi olla kotona kun on paskana? En minäkään mihinkään töihin halua jos en voi hyvin. Toki voi myös pohtia, että oliko siinä oikeasti edes kovin sairaana jos sinne töihin pääsee palkan perässä. En tiedä mitä ylilääkäreitä ja senior rockstar devejä täällä kirjoittelee, omassa palkkapussissa kun ei päivän liksa niin paljoa näy, että sairaana sen perään jaksaisin edes lähteä. Jos talous kaatuu siihen päivän ansioon niin onkin sitten ihan erilaiset ongelmat.


Luulisi, että työnantajilla on pelisilmää ja jakavat jatkossakin korvauksia, mutta sitten jos se bile-Pete on toistuvasti maanantait sairaana ne pistetään korvauksettomaksi hänelle.

Twitteristä kun selailin siellä näytti olevan monella maailmanloppu päällä noista saikkupäivistä ja irtisanomisista, laittaa lähinnä pohtimaan, että millaisia työntekijöitä he ovat jos potkut ovat heti pelkona. Ei kukaan irtisano hyvää työntekijää turhan takia.
Mitä helvettiä? Yleensä kun olen sairaana ja kun muut on sairaana niin se on sen 3 päivää, yleensä tuossa ajassa perus flunssa ja kuume menee ohi. Itse en muista koska olisin viimeksi ollut yli 5 päivää sairaana ellei silmätulehdusta tai käsivarren tulehduskipua lasketa, noissa oli se viikko saikkua. Ainoat kerrat kun olen yli 5 päivää saikuttanut.
En sanonut että sitten töihin pääsee, sanoin että sinne töihin on vain vittu pakko raahautua jos tähän menee.

Ja sieltähän se tuli minun suosikkikommentti.
En sanonut että se talous kaatuu yhden päivän palkattomaan, mutta tässä nykytilanteessa kun kaikki menee päin persettä ja kaikki kallistuu, vastikkeet nousee, euriborit nousee niin mihinkään palkattomiin ei ole varaa tälläkään vaatimattomalla elämäntyylillä.
Siis on teoriassa varaa, mutta mielelläni pidän tuon pankkitilin saldon siinä bufferissa mihin sen halusin.
Köyhän elämää. Kokeile joskus, saatat yllättyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Marinin hallitushan näytti, että tuokaan ei näköjään toimi. Jakoivat tukiin ylimääräisiä indeksikorotuksia, tt-tukeen ylimääräistä lisäosaa, siihen päälle kaikki muu tuhlaus ja tappio tuli. Olen vieläkin vähän yllättynyt, että heidän suosio jäi niin heikoksi, vaikka kaikki mahdolliset voideltiin.
Vahva veikkaus että negatiiviset asiat painoivat enemmän. Oltiinhan siellä menossa ja vauhdissa pitkään mutta se alkoi katketa kun ihmiset alkoivat tajuamaan mihin tämä maa on kohta luisumassa.
Vaikka emme olisikaan rasisteja niin maahanmuuttajien etc. Tapauksien raiskausotsikot, tuomiot ei kyllä ole hyvä asia samalla kun torvista soitetaan että lisää vaan tänne.

Hyvät maahanmuuttajat jotka oikeasti haluavat olla osa yhteiskuntaa ja kehittää sitä ilman omaa agendaa ovat rikkaus suomelle ja suomalaisille mutta helpon rahan ja elämän perässä tänne ei pidä tulla.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Parempi olisi ollut, että esim. 4 sairastumiskertaa vuodessa maksetaan vanhaan tapaan, sen jälkeen menisi sitten ensimmäisestä päivästä omavastuu. Katsotaan nyt missä muodossa tuo lopullisesti aletaan ajamaan toteutukseen, nykyisellään tuo on monesta täälläkin mainitusta syystä aika järjetön lähestymistapa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 858
Nyt edessä on vaikeita aikoja ja kiitoksia Marinin ja muiden osaamattomien apinoiden siitä kärsii juuri eniten kaikkein vähiten tienaavat, keskituloiset eli juuri ne jotka painaa niskalimassa töitä.
Nyt edessä on helpommat ajat, mitä edellisellä hallituksella oli. Jos tulee lähellekään samanlaista kriisiä, mitä korona ja energiasota, niin oma veikkaus on että nykyisten apinoiden pollat alkaa poksahtelemaan ja hallitus hajoaa. Toiseksi suurimman puolueen apinahäkissä nimittäin alkaa tapahtumaan ja öyhötys tulee saamaan uusia mittaluokkia.

Toivottavasti näin ei käy.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 433
Vahva veikkaus että negatiiviset asiat painoivat enemmän. Oltiinhan siellä menossa ja vauhdissa pitkään mutta se alkoi katketa kun ihmiset alkoivat tajuamaan mihin tämä maa on kohta luisumassa.
Vaikka emme olisikaan rasisteja niin maahanmuuttajien etc. Tapauksien raiskausotsikot, tuomiot ei kyllä ole hyvä asia samalla kun torvista soitetaan että lisää vaan tänne.

Hyvät maahanmuuttajat jotka oikeasti haluavat olla osa yhteiskuntaa ja kehittää sitä ilman omaa agendaa ovat rikkaus suomelle ja suomalaisille mutta helpon rahan ja elämän perässä tänne ei pidä tulla.
Tuskin se maahanmuutto nyt kysymyksenä niin ratkaiseva ollut, veikkaisin, että yleisesti ottaen talous painoi eniten vaakakupissa.
Mutta vaalithan olivat erittäin tiukat, ja vanhat hallituspuolueet jopa saivat suuremman äänisaaliin kuin uudet hallituspuolueet (tosin toki vähemmän paikkoja).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Nyt edessä on helpommat ajat, mitä edellisellä hallituksella oli. Jos tulee lähellekään samanlaista kriisiä, mitä korona ja energiasota, niin oma veikkaus on että nykyisten apinoiden pollat alkaa poksahtelemaan ja hallitus hajoaa. Toiseksi suurimman puolueen apinahäkissä nimittäin alkaa tapahtumaan ja öyhötys tulee saamaan uusia mittaluokkia.

Toivottavasti näin ei käy.
Helpommat ajat? Miten rakennat kasvua nykysuomessa näillä korkotasoilla? Näillä koulutuskuluilla ja nuorten asenteella työelämään?

Korona ei ole tekosyy siihen mitä edeltävä hallitus teki. Suurempi kuluerä kohta alkaa olemaan seksuaalivähemmistöjen itkun lopettaminen.

Jos joku sanoo että edessä on oikeasti helpommat ajat ei tajua mitään elämästä, työmaailmasta, siitä miten yhteiskunta toimii ja miten tälläinen tilanne korjataan kun valtion velkataakka on kasvanut niin isoksi että kun ne pitäisi maksaa takaisin kun samalla koko maan taloudellinen tilanne ja kasvu on tosi huonolla menolla. Mistä saat ylimääräistä rahaa jos ei ole mistä ottaa. Edeltävällä hallituksella oli isot rahantuojat nyt niitä samassa määrin ei ole.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Koronan ja sodan aiheuttamat taloustappiot oli suuri syy miksi vihervasemmisto hävisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Koronan ja sodan aiheuttamat taloustappiot oli suuri syy miksi vihervasemmisto hävisi.
Kyllä ja korona-avustuksien jakaminen nääntyville alle milj. tienaaville muusikoille olikin oikea panostus hallitukselta.
Tehtiin virheitä, tehtiin isoja virheitä ja siitä nyt maksetaan.

Sota varmasti vaikutti mutta toisaalta Natoon liittyminen boostasi myös.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 858
Jos joku sanoo että edessä on oikeasti helpommat ajat ei tajua mitään elämästä, työmaailmasta, siitä miten yhteiskunta toimii ja miten tälläinen tilanne korjataan kun valtion velkataakka on kasvanut niin isoksi että kun ne pitäisi maksaa takaisin kun samalla koko maan taloudellinen tilanne ja kasvu on tosi huonolla menolla. Mistä saat ylimääräistä rahaa jos ei ole mistä ottaa. Edeltävällä hallituksella oli isot rahantuojat nyt niitä samassa määrin ei ole.
Jos joku höpisee edellisen hallituksen somejutuista ja seksuaalivähemmistöistä ei tajua kyllä mistään mitään.

Velkataakka on kasvanut todella pitkään näin valtavaksi, jonka takia kriisien hoitaminenkin oli tuskaisempaa. Edelliset tapahtumat ovat osaltaan vaikuttanut nyt näkyviin tapahtumiin taloudessa. kuitenkin nyt näkymät ovat toistaiseksi vakaammat, mitä se ei todellakaan ollut kriisien aikana, jolloin on jouduttu tekemään paljon hyvin poikkeuksellisia toimia.

Sopeutukset ja leikkaukset eivät ole poikkeuksellisia, vaikka eivät toki ole helppoja tehdä. Suurin pelko on talouskasvun sössiminen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 433
Koronan ja sodan aiheuttamat taloustappiot oli suuri syy miksi vihervasemmisto hävisi.
Lisäisin tuohon myös sen, ja voi olla, että tämä on enemmänkin henkilökohtainen näkemys kuin kansan yleinen mielipide, että merkittävin syy ei ollut koronan ja sodan aiheuttamat taloustappiot. Vaan merkittävin syy oli se, että vihervasemmisto ei onnistunut tarjoamaan uskottavaa keinoa palautua noista koronan ja sodan aiheuttamista taloustappioista.
Ymmärrän sen, että korona ja Ukrainan sota aiheuttivat todella suuren loven valtiontalouteen. Se lovi olisi ollut massiivinen riippumatta siitä, mitkä puolueet olivat vallassa. Voidaan vääntää siitä, että olisiko se ollut 9 vai 10 miljardia, mutta iso se olisi ollut kuitenkin.
Mutta kyllä nyt jumalauta olisi sitten pitänyt tarjota jotain uskottavampaa talouspolitiikkaa seuraavalle neljälle vuodelle, kuin se mitä esim. SDP:stä tuli. Jos sieltä olisi tullut vähänkin uskottavampaa talouslinjausta, niin siellä olisi vähintäänkin nyt SDP hallituksessa Persujen tilalla Kokoomuksen kanssa. Ehkä jopa pääministeripuolueena ja Kokoomus Persujen paikalla kakkospuolueena.
Mutta ei tullut, joten näköjään Kokoomus pääsi kirjoittamaan talouspolitiikkaa aika vapaasti, kunhan heitti Persuille luita, ja aika paljon silmäkarkkia, maahanmuuton osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 632
Jotenkin oksettavaa lukea edeltävän hallituksen vastuuministerien puheita tulevan hallituksen ohjelmasta kun heidän vastuuttomuus, osaamattomuus ja somejulkisuuden hakuisuus ajoi Suomen ja suomalaiset siihen pisteeseen missä nyt ollaan eli täysin kusessa. Pitäisikö muka Suomea pyörittää ikuisesti velkarahalla ja puhua työperäisestä maahanmuutosta kun suurin osa maahanmuuttajista ei täällä työllisty.

Nyt edessä on vaikeita aikoja ja kiitoksia Marinin ja muiden osaamattomien apinoiden siitä kärsii juuri eniten kaikkein vähiten tienaavat, keskituloiset eli juuri ne jotka painaa niskalimassa töitä.

Tämän tulevan hallituksen tavoite on aika äärimmäinen. Varmasti kansansuosion olisi saanut ottamalla lisää velkaa mutta jos tätä laivaa ei saa käännettyä niin aika pahalta näyttää tulevaisuus. Näyttää vielä tämänkin jälkeen mutta toivottavasti tätäkin seuraava hallitus osaa tehdä kovia, mutta oikeita päätöksiä. Ja ei kaikki päätökset mitä nyt tehdään ole oikeita, realistisia, inhimillisiä mutta edeltävän hallituksen päätökset, rahantuhlaus oli vielä pahempi asia järjettömyydessään.

En tiedä. Poliittinen maailma on vaan Suomessa miltä näkökulmalta katsottuna ihan perseestä.
Juuri näin, jonkun täytyy alkaa korjata tilannetta ja muuttaa laivan suuntaa jos toiset ottaa yli 40mrd€ velkaa, se silloin luonnollisesti tarkoittaa kovia ja myös epämukavia päätöksiä. Naurattaa, kun joku vasemmistoliiton Li Andersson on nyt kovin huolissaan työntekijöistä... Marin taas on kaikesta niin huolissaan, no sitä se teettää, kun kattaa kaiken velkarahalla, peiliin katsomisen paikka.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 949
Tältä näyttää uuden hallituksen salkkujako - MTVuutiset.fi

Puoluekohtainen salkkujako:

"

Kokoomukselle ministeripaikkoja jaettiin kahdeksan, perussuomalaisille seitsemän, RKP:lle 2,5 ja kristillisdemokraateille 1,5.


Kokoomuksen ministerit ovat pääministeri, kunta- ja alueministeri, ulkoministeri, sosiaaliturvaministeri, puolustusministeri, työministeri, kulttuuri- ja tiedeministeri sekä ilmasto- ja ympäristöministeri.

Perussuomalaiset saivat valtiovarainministerin, ulkomaankauppa- ja kehitysministerin, sosiaali- ja terveysministerin, elinkeinoministerin, oikeusministerin, sisäministerin sekä liikenne- ja viestintäministerin paikat.

RKP:lle jaettiin opetusministerin sekä Eurooppa- ja omistajaohjausministerin salkut.

Kristillisdemokraatit saivat maa- ja metsätalousministerin paikan.

Näiden lisäksi RKP ja kristilliset jakavat keskenään liikunta-, urheilu- ja nuorisoministerin paikan.
"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Jos joku höpisee edellisen hallituksen somejutuista ja seksuaalivähemmistöistä ei tajua kyllä mistään mitään.

Velkataakka on kasvanut todella pitkään näin valtavaksi, jonka takia kriisien hoitaminenkin oli tuskaisempaa. Edelliset tapahtumat ovat osaltaan vaikuttanut nyt näkyviin tapahtumiin taloudessa. kuitenkin nyt näkymät ovat toistaiseksi vakaammat, mitä se ei todellakaan ollut kriisien aikana, jolloin on jouduttu tekemään paljon hyvin poikkeuksellisia toimia.

Sopeutukset ja leikkaukset eivät ole poikkeuksellisia, vaikka eivät toki ole helppoja tehdä. Suurin pelko on talouskasvun sössiminen.
Miten paljon laitettiin rahaa, että liikennemerkeistä tuli neutraaleja? Miten paljon rahaa laitettiin eri virastojen työntekijöiden titteleiden vaihtamisesta sukupuolineutraaleiksi? Sekin raha olisi voitu ohjata muualle. Miten paljon menikään rahaa muusikoiden kanssa tapaamiseen kivoissa iltamissa missä käytettiin mahdollisesti huumeita ja muita päihteitä?`

Edeltävä hallitus teki päätöksiä, jakoi rahaa ja yritti olla näkyvänä osana ihmisten sosiaalimedioissa. Korona kun iski niin oltiin ihan pulassa, sekaisin ja vailla suuntaa. Ihmeen kaupalla onnistuivat siinä jotenkin mutta kyllä siinä tuhlattiin rahaa ihan järjettömiin sekoiluihin. Sota nyt tietenkin vaikutti koska venäjälle suuntautuva vienti hävisi. Turistit venäjältä väheni. Mutta kai nyt jotenkin osattaisiin nykypäivänä rakentaa taloutta ilman venäläisiä. Itä-suomessa ymmärrän tämän koska se on iso osa taloutta. Mutta muualla.

Juu mutta poliitiset erimielisyydet ja näkökulmat on aina olemassa. Enkä sano ettetkö ole väärässä. Enkä sitä että olisin oikeassa. Sen takia politiikka on paska laji kun aina on erimielisyyksiä ja vaikeaa nykyään rakentavaa kritiikkiä sanoa tai esittää järkeviä näkökantoja. Joten kokeillaan selvitä tässä viidakossa hengissä.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 153
Aika haastavat ministerit Persuille. Valtionvarainministeri saa varmasti kuraa kun talous ja säästöt ei mene kuten luvattiin. Sosiaali- ja terveysminiterillä on kova selittäminen kun sote ei toimi ja säästöjä ei tule. Oikeusministerillä on vaikeaa kun rikollisuus ei lopukaan vaikka rangaistuksia kovennettaan ja rahat eivät riitä poliisien palkkaamiseen. Liikenne- ja viestintäminsiterillä taas on vaikeuksia rahoittaa mitään kun bensaverot laskevat ja pitäisi säästää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Sairaslomauudistus iskee varmasti pahiten pikkulapsiperheisiin, jossa lapset kantaa kotiin jatkuvassa jonossa vatsatauteja ja flunssia. Vanhempainvapaat on syöny säästöt, lapset aiheuttaneet reilusti lisäkuluja ja sen jälkeen lapsia hoidetaan palkatta kotona ja tämän jälkeen sairastellaan itse palkatta. Voi alkaa pieni- ja keskituloisia perheitä ahdistaa - todennäköisesti saadaan ne tarhojen tautikierteet työpaikoillekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Seuraava hallitus yrittää säästää 4miljardia. Miten paljon edeltävä hallitus onnistui säästämään?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 858
Miten paljon laitettiin rahaa, että liikennemerkeistä tuli neutraaleja? Miten paljon rahaa laitettiin eri virastojen työntekijöiden titteleiden vaihtamisesta sukupuolineutraaleiksi? Sekin raha olisi voitu ohjata muualle. Miten paljon menikään rahaa muusikoiden kanssa tapaamiseen kivoissa iltamissa missä käytettiin mahdollisesti huumeita ja muita päihteitä?`
Liikennemerkkien uudistus liittyy tieliikennelain kokonaisuudistukseen ja tämä "neutraalius" on öyhöjen liikkeelle laittamaa propagandaa. Huumejuttuihin en edes lähde kommentoimaan..

edit. Mutta siihen olen tyytyväinen, että nyt kuitenkin toimitaan talouden tasapainottamiseksi. Vaikuttaa ainakin siltä osilta hyvältä, että vihreäsiirtymän osalta pysyy ennustettavuus ja ei olla torppaamassa tulevia investointeja. Talouskasvussa on Suomen tulevaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Lisäisin tuohon myös sen, ja voi olla, että tämä on enemmänkin henkilökohtainen näkemys kuin kansan yleinen mielipide, että merkittävin syy ei ollut koronan ja sodan aiheuttamat taloustappiot. Vaan merkittävin syy oli se, että vihervasemmisto ei onnistunut tarjoamaan uskottavaa keinoa palautua noista koronan ja sodan aiheuttamista taloustappioista.
Ymmärrän sen, että korona ja Ukrainan sota aiheuttivat todella suuren loven valtiontalouteen. Se lovi olisi ollut massiivinen riippumatta siitä, mitkä puolueet olivat vallassa. Voidaan vääntää siitä, että olisiko se ollut 9 vai 10 miljardia, mutta iso se olisi ollut kuitenkin.
Mutta kyllä nyt jumalauta olisi sitten pitänyt tarjota jotain uskottavampaa talouspolitiikkaa seuraavalle neljälle vuodelle, kuin se mitä esim. SDP:stä tuli. Jos sieltä olisi tullut vähänkin uskottavampaa talouslinjausta, niin siellä olisi vähintäänkin nyt SDP hallituksessa Persujen tilalla Kokoomuksen kanssa. Ehkä jopa pääministeripuolueena ja Kokoomus Persujen paikalla kakkospuolueena.
Mutta ei tullut, joten näköjään Kokoomus pääsi kirjoittamaan talouspolitiikkaa aika vapaasti, kunhan heitti Persuille luita, ja aika paljon silmäkarkkia, maahanmuuton osalta.
Tuo on kyllä totta. Veikkaan että demareiden tappio olisi ollut vielä isompi ellei persujen pelko olisi laittanut äänestäjiä heidän taakseen. Heidän talouslinjansa on älytön mutta ei tämäkään hyvä ole. Kokonaisremonttiin ala liberaalipuolue ei vaan olla valmiita vaan rahat revitään köyhiltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
67
Jatkanpa vielä. Eihän monesti firmoissa ole kyse siitä että kuka tekee kuinka paljon,,,vaan kuuliaisuudesta. Joillekkin toimihenkillöille voi olla ihan puhdistavaa tietää että duunarit halutaan siihen ruotuun. Vaikka sitten se tuottavin yksikkö uhraamalla. Perus_settiä. Ja kyllä, se hyväkin työntekijä potkitaan pois, jos se ns. uhmaa. perus psykologiaa. Se tuntuu ihmeen monilta unohtuvan. Ihminen meinaan ei ole kauhean kaunis tapaus sille 'orjalleen'. Psykologisia juttuja. Sen takia liitot.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Seuraava hallitus yrittää säästää 4miljardia. Miten paljon edeltävä hallitus onnistui säästämään?
Tuon lisäksi myy 4 miljardilla omaisuutta. Edeltävällä kaudella nykyhallituskin olisi ollut tiukilla säästötoimissa. Bensan ja sähkön hintaa olisi tuettu vielä enemmän koronatoimiin laitettu yhtä paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Tuon lisäksi myy 4 miljardilla omaisuutta. Edeltävällä kaudella nykyhallituskin olisi ollut tiukilla säästötoimissa. Bensan ja sähkön hintaa olisi tuettu vielä enemmän koronatoimiin laitettu yhtä paljon.
Vastaan tähän, että valtionvelka kasvoi 34miljardia edeltävän hallituksena aikana.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 035
Kyllä mutta miksei siinä vaiheessa alettu jo säästötoimiin eikä vaan laitettu rahaa palamaan lisää? Hälytysmerkit nyt oli ilmassa vaikka kukaan tuskin odotti mitään Sotaa mutta nollakorot etc. ei nyt kovinkaan vakaita asioita ole.
Jos siinä vaiheessa olisi leikannut sosiaaliturvasta ja nostanut lääkkeiden hintoja hyvä ei olisi heilunut. Omaisuutta olisi kyllä voinut myydä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 517
Viestejä
4 202 136
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom