• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 437
Ymmärsin että j1h2d haluaa olla poleeminen poliitikko etenkin AY-asioissa. Tuollaisia ei kukaan jaksa kuunnella töissä ainakaan omalla alallani.
No jos osaa hommansa, tekee työnsä tunnollisesti ja kohtelee muita työntekijöitä hyvin, niin mitä väliä sillä sitten on mitä siellä kahvihuoneessa juttelee?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 233
No jos osaa hommansa, tekee työnsä tunnollisesti ja kohtelee muita työntekijöitä hyvin, niin mitä väliä sillä sitten on mitä siellä kahvihuoneessa juttelee?
Ehkä juuri sinulle nykyajan politrukki ei ole ongelma työelämässä.
Etkös sinä ole täällä kannattanut woke-ideologiaa? Minulle sellainen kahvihuone, jossa on demarisananjulistaja äänessä, ei ole turvallinen tila. Myös pridesananjulistaja ahdistaisi. Tai ihan mikä vaan julistaja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 437
Ehkä juuri sinulle nykyajan politrukki ei ole ongelma työelämässä.
Etkös sinä ole täällä kannattanut woke-ideologiaa? Minulle sellainen kahvihuone, jossa on demarisananjulistaja äänessä, ei ole turvallinen tila. Myös pridesananjulistaja ahdistaisi. Tai ihan mikä vaan julistaja.
No en nyt näe, että miten ne olisi mikään ongelma työelämässä.
Enkä nyt muista, että koskaan olisin ollut sellaisessa työyhteisössä, että kollegoiden poliittiset mielipiteet olisivat aiheuttaneet mitään lähellekään sellaista, jota kuvailisin sanoilla "ei kukaan jaksa kuunnella". Niihin reagoidaan joko olankohautuksella, tai joskus pienellä sparrauksella tai vastapalloon lyönnillä. Ja jos noilla joku saa jonkinsorttisen maineen, niin siitä seuraa maksimissaan kevyttä vittuilua ja/tai vitsailua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 233
No en nyt näe, että miten ne olisi mikään ongelma työelämässä.
Enkä nyt muista, että koskaan olisin ollut sellaisessa työyhteisössä, että kollegoiden poliittiset mielipiteet olisivat aiheuttaneet mitään lähellekään sellaista, jota kuvailisin sanoilla "ei kukaan jaksa kuunnella". Niihin reagoidaan joko olankohautuksella, tai joskus pienellä sparrauksella tai vastapalloon lyönnillä. Ja jos noilla joku saa jonkinsorttisen maineen, niin siitä seuraa maksimissaan kevyttä vittuilua ja/tai vitsailua.
Nykyisen työnantajani Code of Conduct -määräys kertoo: poliittinen toiminta ei ole sallittua yhtiön toimitiloissa (käännös minun). Sitten on lisää ohjeita miten toimitaan poliittisten vaikuttajien kanssa.
Edellisen työnantajan CoC-ohje oli samanlainen. En nyt jaksa sitä etsiä.

Nämä ovat järkeviä määräyksiä Selvät sävelet kaikille ja luulisi jopa woke-porukan olevan tyytyväinen kun on kaikille turvallinen tila.
Se, mitä työkaverit puhuvat keskenään esimerkiksi ulkopuolisessa lounasravintolassa, on eri asia.
 
Viimeksi muokattu:

Red Wings

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
354
Jos suomen kieltä osaamaton ”mamuduunari” syrjäyttää kantasuomalaisen työmarkkinoilla, niin olisikohan tällä kantasuomalaisella pieni peiliin katsomisen paikka?
Peiliin katsomisen paikka tulee monella, koska globaali kilpailu.

Mutta se ei poista sitä että halvimmat tekijät palkataan koska ahneus ja kvartaalitalous.

Olkiluoto3 rakennettiin niillä halvimmilla tekijöillä. Miten meni niinku omasta mielestä?
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
On se mun mielestä nihkeätä jos joku paasaa poliittisia mielipiteitä toimistolla. Muutama persumielinen kolleega ja jauhaa mamujuttuja päivät pitkät niin en ainakaan itse jaksa kuunnella.
 

Red Wings

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
354
Niin, jos A:lle kelpaa työ, joka ei B:lle kelvannut, niin A sen työn ottaa vastaan ja kaikki saavat haluamansa. A saa töitä, B saa työttömyysetuuden ja firma saa työvoimaa. B voi sitten koettaa työllistyä muualle ja porrastettu ansiosidonnainen voi lisätä motivaatiota työllistyä aiemmin kuin myöhemmin, ja lisäksi säästää yhteiskunnan rahoja. Tästä saadaan varmaan 4v aikana ihan kiinnostavaa dataa.
Hieno yhtälö, joka ei kuitenkaan toimi jos A tekee hetken töitä ja tuo sitten koko perheen sossumasseille ja siirtyy pian itsekin niille.

Kokoomusfantasiassa homma ratkaistaan sillä että tuodaan lisää A-henkilöitä...

Kokonaiskustannus kansantaloudelle äärimmäisen kallis ja haitallinen kokonaisuudessaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 233
Eli myös AY asiat ovat kielletty, koska se jos mikä on poliittista toimintaa.
Mistä sinä tiedät miten meillä suhtaudutaan yhtiön puolesta AY-liikkeeseen?
Voisitko sinä edes joskus yrittää osallistua keskusteluun jollakin omalla ajatuksellasi? Nämä yhden rivin rykäykset on niin nähty.

p.s. voin kertoa, että AY-toiminta on meillä Suomessa toimiva asia. Muista maista en tiedä.
p.p.s. ihmettelen suuresti, jos pidetään ihmeellisenä asiana rajoittaa poliittista vaikuttamista työpaikalla. Suomessa on outo tapa pitää hyvävelijärjestelmää hyvänä (#).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Hieno yhtälö, joka ei kuitenkaan toimi jos A tekee hetken töitä ja tuo sitten koko perheen sossumasseille ja siirtyy pian itsekin niille.
TEMin mukaan ei siirry. Ja kannatan ei-työperäisen maahanmuuton kiristämistä. Perheenyhdistäminen ei ole typeräistä omasta mielestä jos perhe ei tee töitä.
 

Red Wings

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
354
Työ myös lisää työtä, joten sinänsä kyse ei ole mistään syrjäyttämisestä.
Kyllähän se haittamamu työllistää. Poliisia, oikeuslaitosta, vankeinhoitoa, sosiaalitätiä, vartijaa...listaa voi jatkaa loputtomiin.

Kansantalouden kannalta erittäin kallista ja resurssien hukkaamista. Ja kaikki vain siksi että yritys x saa tietyn prosentin verran halvempaa työvoimaa eli suuremman katteen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 437
Nykyisen työnantajani Code of Conduct -määräys kertoo: poliittinen toiminta ei ole sallittua yhtiön toimitiloissa (käännös minun). Sitten on lisää ohjeita miten toimitaan poliittisten vaikuttajien kanssa.
Edellisen työnantajan CoC-ohje oli samanlainen. En nyt jaksa sitä etsiä.

Nämä ovat järkeviä määräyksiä Selvät sävelet kaikille ja luulisi jopa woke-porukan olevan tyytyväinen kun on kaikille turvallinen tila.
Se, mitä työkaverit puhuvat keskenään esimerkiksi ulkopuolisessa lounasravintolassa, on eri asia.
"Poliittinen toiminta" ja keskustelu politiikasta kahvihuoneessa ovat kuitenkin pikkasen eri asioita. Eka varmasti kielletään monien firmojen ohjeissa. Jälkimmäisen kieltäminen Suomessa taitaa käydä jo ihan laillisestikin vaikeaksi. Ainakin, jos työnantaja lähtee siitä työntekijää jotenkin rankaisemaan.
 

Red Wings

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
354
Työvoiman saatavuuden rajoittaminen tulee varmaan kaikkein kalleimmaksi Suomelle. Palkat nousevat, verot nousevat ja silti iso osa töistä jää tekemättä kun ei löydy osaajia.
Ja täähän menisi todellisuudessa aivan toisinpäin. Täysin vapaa halpatyövoima Suomeen: palkat laskisivat, verokertymä pienenisi ja ajauduttaisiin kurjistamisen kierteeseen. Veroja pitäisi nostaa niiltä harvoilta vielä säällistä palkkaa saavilta jolloin nekin karkaisivat muualle. Lopulta koko hyvinvointivaltio pitäisi ajaa alas. Lopputuloksena best case Bulgaria tai worst case North-Korea.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Omassa työpaikassani puhutaan politiikkaa kahvihuoneessa, tosin siten miten se vaikuttaa toimintaamme. PS:n kannattajan voisi olla rohkeaa kertoa kantansa mutta en usko että se töihin juuri vaikuttaisi. En tosin usko että meillä on heidän kannattajiaan mutta eihän sitä tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 233
"Poliittinen toiminta" ja keskustelu politiikasta kahvihuoneessa ovat kuitenkin pikkasen eri asioita. Eka varmasti kielletään monien firmojen ohjeissa. Jälkimmäisen kieltäminen Suomessa taitaa käydä jo ihan laillisestikin vaikeaksi. Ainakin, jos työnantaja lähtee siitä työntekijää jotenkin rankaisemaan.
Älä tahallasi sekoita asioita.
Puhuin ensin siitä miten rasittavaa olisi j1h2d:n haluama julistus työpaikalla. CoC-asiat ovat eri asia.

Miksi sinä et woke-ihmisenä ymmärrä minun tarvettani turvalliseen tilaan?
Työpaikka, jos joku, pitäisi olla turvallinen tila.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 892
Älä valehtele. En sanonut.
No mitä se "poliittinen toiminta ei ole sallittua" sitten tarkoittaa? Ei saa jutella miten kannattaa jotain puoluetta ja miten on tyytyväinen jonkun puolueen toimintaan. Vai se että manaa miten vihreät haalii mamuja tai kertoo että ompas kiva että viimeinkin pääsen puolisoni kanssa naimisiin kun se ei enää ole kielletty.

Hitto, onneksi oon työpaikassa jossa "arkihommissa" ei ole tarkkaa pukukoodia ja ohimennen (varsinkin vaalien alla) saa haastella ja vähän provosoidakin mm. politiikasta. Ja pistää sandaaleihin sateenkaarisukat jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 233
No mitä se "poliittinen toiminta ei ole sallittua" sitten tarkoittaa? Ei saa jutella miten kannattaa jotain puoluetta ja miten on tyytyväinen jonkun puolueen toimintaan. Vai se että manaa miten vihreät haalii mamuja tai kertoo että ompas kiva että viimeinkin pääsen puolisoni kanssa naimisiin kun se ei enää ole kielletty.

Hitto, onneksi oon työpaikassa jossa "arkihommissa" ei ole tarkkaa pukukoodia ja ohimennen (varsinkin vaalien alla) saa haastella ja vähän provosoidakin mm. politiikasta. Ja pistää sandaaleihin sateenkaarisukat jos siltä tuntuu.
Kai ymmärrät, että minkään yhtiön säännöt eivät kävele Suomen lakien yli.
Kansainvälisissä yhtiöissä noita sääntöjä pitää ymmärtää oman maan asiayhteydessä. Poliittisen kampanjoinnin voi kieltää työpaikalla, luulisin.

Oma mielipiteeni on, että j1h2d:n haluamaa julistusta työpaikalla en kuuntelisi minuuttiakaan.
Menisin vaatimaan esimiehiltä ja työsuojelusta turvallista tilaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
"Poliittinen toiminta" ja keskustelu politiikasta kahvihuoneessa ovat kuitenkin pikkasen eri asioita. Eka varmasti kielletään monien firmojen ohjeissa. Jälkimmäisen kieltäminen Suomessa taitaa käydä jo ihan laillisestikin vaikeaksi. Ainakin, jos työnantaja lähtee siitä työntekijää jotenkin rankaisemaan.
Se on helpompaa karsia jo ennakoivasti töihinottovaiheessa ne, joilla on tarvetta levittää poliittista viestiä omalla nimellään. Ei tarvitse sitten myöhemmin kahvihuoneessa pohtia että olisipa tämän tiennyt kun hakijoita käytiin läpi.

Pari google hakua ja öyhötyksen taso on selvitetty.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 437
Se on helpompaa karsia jo ennakoivasti töihinottovaiheessa ne, joilla on tarvetta levittää poliittista viestiä omalla nimellään. Ei tarvitse sitten myöhemmin kahvihuoneessa pohtia että olisipa tämän tiennyt kun hakijoita käytiin läpi.

Pari google hakua ja öyhötyksen taso on selvitetty.
Ja sitten jos satut jäämään kiinni tuosta, niin HR:n tädit ja sedät tulevat kertomaan, miten et tule ottamaan osaa rekrypäätöksiin hetkeen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 892
Oma mielipiteeni on, että j1h2d:n haluamaa julistusta työpaikalla en kuuntelisi minuuttiakaan.
Menisin vaatimaan esimiehiltä ja työsuojelusta turvallista tilaa.
Toi kuulostaa jotenkin tutulta :hmm:

Hei, toi on sitä Woke-lumihiutalointia missä mitään ei saa sanoa ettei joku loukkaannu. Minä en sellaista kannata, enkä olisi kyllä työpaikassa jossa ihan noin herkillä oltaisiin kaikesta. Onneksi en ole enkä ole koskaan ollutkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 233
Toi kuulostaa jotenkin tutulta :hmm:

Hei, toi on sitä Woke-lumihiutalointia missä mitään ei saa sanoa ettei joku loukkaannu. Minä en sellaista kannata, enkä olisi kyllä työpaikassa jossa ihan noin herkillä oltaisiin kaikesta. Onneksi en ole enkä ole koskaan ollutkaan.
Sarkasmitutka rikki? Sori siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
595
En ole tuollaista nähnyt omassa työelämässäni. Ehkä sellaisessa yrityksessä, jolla on paljon kunta- ja valtioasiakkuuksia, on myynnillä ja ylemmällä johdolla oltava laaja puoluepoliittinen verkosto. Millaisista yrityksistä ja ammateista puhut?

Ymmärsin että j1h2d haluaa olla poleeminen poliitikko etenkin AY-asioissa. Tuollaisia ei kukaan jaksa kuunnella töissä ainakaan omalla alallani.
Jos olen AY-liikkeen kannattaja, ei se tarkoita että minä julistaisin sen ilosanomaa jatkuvasti työpaikalla tai olisin hankala ”liiton mies” Tiedän vain työntekijän oikeudet. Enkä anna minua kairata perseeseen siivilissä tai työpaikalla. Siltikin tunnustan, että AY-liikkeessä olisi parannettavaa.

Työntekijänä olen aina ollut firman mies ja oikeastaan jälkikäteen ajateltuna on se ollut lähinnä hyödyllisenä idioottina olemista.

Politiikka ei mielestäni kuulu työpaikalle, paitsi sinne kahvihuoneeseen jos kaikki sitä haluavat.

Edellinen toimitusjohtaja luuli, että olen lähtemässä kokoomuksen listoilta ehdolle. Niin hyvin olen ollut valepuvussa työelämässä.

Viimeisessä työpaikassa liiton jäsenyys oli se vipuvarsi, jonka kortin paljastin vasta siinä vaiheessa kun minua yritettiin kairata takapuoleen.

Muutama vuosi sitten minulle annettiin huono irtisanomisilmoitus, sitä ei oltu valmiita muuttamaan kunnes mainitsin taikasanan ammattiliitto.
Mulla on tuo puhelu vielä nauhalla. Se on hauskaa kuinka äänensävy vaihtui sen jälkeen.

Minun näkemykseni on se, että yritykset tarvitsevat työntekijöitä ja työntekijät yrityksiä.
Yksipuolinen sanelupolitiikka on se, mitä vastaan lähden taistelemaan.

Olen valmis esim. siihen, että ansiosidonnaista lyhennetään jos sitä alkupäästä korotetaan. Eli tässä asiassa olen valmis muuttamaan mielipidettäni asiaa pohdittuani.

Haluan työelämästä ja politiikasta vastavuoroista, jos työntekijä joustaa pitää myös EK:n porukan joustaa. Nyt se ei niin ole.

Joskus oli sellaisia yrittäjiä jotka myivät mielummin nosturiautojaan, kuin lomauttivat tai irtisanoivat työntekijöitään. Nykyään ovat katoavaa kansanperinnettä.

Työntekijästä otetaan maksimaalinen irti ja sitten ihmetellään kun jengi vaihtuu. Kukaan ei tietääkseni voita tässä pitkällä tähtäimellä, lyhyellä tähtäimellä yrityksen omistajat kyllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 233
Jos olen AY-liikkeen kannattaja, ei se tarkoita että minä julistaisin sen ilosanomaa jatkuvasti työpaikalla tai olisin hankala ”liiton mies” Tiedän vain työntekijän oikeudet. Enkä anna minua kairata perseeseen siivilissä tai työpaikalla. Siltikin tunnustan, että AY-liikkeessä olisi parannettavaa.

Työntekijänä olen aina ollut firman mies ja oikeastaan jälkikäteen ajateltuna on se ollut lähinnä hyödyllisenä idioottina olemista.

Politiikka ei mielestäni kuulu työpaikalle, paitsi sinne kahvihuoneeseen jos kaikki sitä haluavat.

Edellinen toimitusjohtaja luuli, että olen lähtemässä kokoomuksen listoilta ehdolle. Niin hyvin olen ollut valepuvussa työelämässä.

Viimeisessä työpaikassa liiton jäsenyys oli se vipuvarsi, jonka kortin paljastin vasta siinä vaiheessa kun minua yritettiin kairata takapuoleen.

Muutama vuosi sitten minulle annettiin huono irtisanomisilmoitus, sitä ei oltu valmiita muuttamaan kunnes mainitsin taikasanan ammattiliitto.
Mulla on tuo puhelu vielä nauhalla. Se on hauskaa kuinka äänensävy vaihtui sen jälkeen.

Minun näkemykseni on se, että yritykset tarvitsevat työntekijöitä ja työntekijät yrityksiä.
Yksipuolinen sanelupolitiikka on se, mitä vastaan lähden taistelemaan.

Olen valmis esim. siihen, että ansiosidonnaista lyhennetään jos sitä alkupäästä korotetaan. Eli tässä asiassa olen valmis muuttamaan mielipidettäni asiaa pohdittuani.

Haluan työelämästä ja politiikasta vastavuoroista, jos työntekijä joustaa pitää myös EK:n porukan joustaa. Nyt se ei niin ole.

Joskus oli sellaisia yrittäjiä jotka myivät mielummin nosturiautojaan, kuin lomauttivat tai irtisanoivat työntekijöitään. Nykyään ovat katoavaa kansanperinnettä.

Työntekijästä otetaan maksimaalinen irti ja sitten ihmetellään kun jengi vaihtuu. Kukaan ei tietääkseni voita tässä pitkällä tähtäimellä, lyhyellä tähtäimellä yrityksen omistajat kyllä.
Hyvä homma. Olen monessa asiassa samaa mieltä. Tulkitsin väärin aikeesi. Onnea valitsemallasi poliittisella uralla. Tarvitsemme toimijoita, jotka uskovat asiaansa.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 566

Jahas Kestävyyslajissa on tultu maaliin. Mutta missä ohjelma?!

E: Ilmeisesti huomenna tulee ihmeteltäväksi. Veikkaukseni on jälleen saa pettyä leikkausten vähäiseen määrään. Kyseessä kuitenkin "oikeistohallitus" :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724

Jahas Kestävyyslajissa on tultu maaliin. Mutta missä ohjelma?!

E: Ilmeisesti huomenna tulee ihmeteltäväksi. Veikkaukseni on jälleen saa pettyä leikkausten vähäiseen määrään. Kyseessä kuitenkin "oikeistohallitus" :D
Huomenna tai ylihuomenna. Varmaan haluavat lukea ja oikolukea sovitut asiat vielä pariin kertaan että sinne ei jää mitään soopaa tai luonnostekstejä. Eiköhän ne leikkaukset ole sitä luokkaa, että päästään sinne 6mrd sopeutukseen. Tuskin enempää ainakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
On ja ei ole. Nuorisojärjestöjen ajatuksista monet ajatukset ovat emopuolueet ottaneet. Esim. tasa-arvoinen avioliittolaki, translait jne.
Eli mitkä nuorisojärjestöt ovat ehdottaneet avioliittolakia ja translakia ennen emopuoluetta?

Ja siis joka tapauksessa nuorisojärjestöt tekevät ihan omaa politiikkaa. Välillä se risteää emopuolueen kanssa, välillä kannanottoja saa hävetä ja emopuolue joutuu ottamaan etäisyyttä niistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Isoja ja tervetulleita muutoksia lakko-oikeuteen ja paikalliseen sopimiseen. Laittomien lakkojen sakkoja korotetaan, poliittisten mielenilmausten kestoa rajataan, paikallinen sopiminen kaikkiin yrityksiin vaikka ei kuuluttaisi järjestöihin jne.

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 168
Isoja ja tervetulleita muutoksia lakko-oikeuteen ja paikalliseen sopimiseen. Laittomien lakkojen sakkoja korotetaan, poliittisten mielenilmausten kestoa rajataan, paikallinen sopiminen kaikkiin yrityksiin vaikka ei kuuluttaisi järjestöihin jne.

Tuo paikallisen sopimisen ulottaminen myös järjestäytymättömiin työnantajiin on oikeasti iso juttu. Näitä mihinkään kuuluvia pikkufirmoja on muistaakseni luokkaa 70 000 ja monet palkkaisivat sen työntekijän, jos asiasta voisi sopia kahden kesken. Työntekijän irtisanomisen helpottaminen auttaa tähän myös, koska se ensimmäinen työntekijä on aina yrittäjälle suurin riski. Muutenkin hyvältä vaikuttaa nämä vuodot, mutta perjantainahan se sitten nähdään mitä sieltä tulee.

Hyvä tästä vielä tulee. :thumbsup:

Edit: Kirjoitusvirhe.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 566
Eli mitkä nuorisojärjestöt ovat ehdottaneet avioliittolakia ja translakia ennen emopuoluetta?

Ja siis joka tapauksessa nuorisojärjestöt tekevät ihan omaa politiikkaa. Välillä se risteää emopuolueen kanssa, välillä kannanottoja saa hävetä ja emopuolue joutuu ottamaan etäisyyttä niistä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724

Kokoomushan ei puolueena kannattanut (tai vastustanut) translakia. 10 edustajaa äänesti lakia vastaan loput puolesta. Eli musta tuo ei ole esimerkki siitä, että nuorisojärjestö tekee aloitteen, jonka emopuolue ottaa ajettavaksi.
 

Red Wings

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
354
Tästä se suomiduunarin halpuutus alkoi. Pelkkää alamäkeä tiedossa palkkakehityksen ja etujen osalta. Kotimainen kysyntä kyykkää viiveellä. Asuntomarkkinat toki entistä pahemmin kuin nyt jo.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
57
Kuulostaa erittäin hyvältä, "Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei tarvitse maksaa palkkaa" rajoittaa darrapäiviä jatkuvasti saikuttavia, irtisanomisen helpottaminen myös todella hyvä, aika monella tipahtaa hanskat tiskiin kun koeaika ohi, sitten annat kenkää ja taistelevat liiton kanssa sinua vastaan ja joudut ehkä vielä maksamaan korvauksia. Pari sukulaistani lopettanut yrittämisen tuommoisten työntekijöiden takia, ei paljoa naurata kun elät muutaman tonnin tuloilla, palkkaat jonkun ja sitten ne tekee tuommoisen tempun ja olet itse töissä korvaamassa sen saikuttajan, maksat sen palkan ja lopulta ehkä vielä ne korvaukset.
Itse ainakin näen tuossa "Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei tarvitse maksaa palkkaa" aivan älyttömiä riskejä. Veikkaan että vuorotyöntekijöistä suurin osa menisi sairaana töihin, etenkin jos ensimmäinen sairauspäivä sattuisi olemaan sunnuntai. Heitetään nyt muutama riskiammatti: sairaanhoitajat, prosessiteollisuus, rekka- ja bussikuskit. Lapuan ammustehtaalla varmasti arvostettaisiin jos joku työkaveri tulee 40°C kuumehoureessa käsittelemään räjähteitä. Tämä ihan näin esimerkkinä
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
57
Kuule tuottavien valtion omistusten myynti on vähän sama, kun kuset talvella housuun. Hetken lämmittää, mutta sit tulee taas kylmä.

Suomessa ne valtion omistukset on myyty, ei ne rahat ole ikinä menneet tuottaaviin investointeihin tai infraan, vaan kokoomuslaisten pro business veljien taskuihin.

Ymmärrän toki, että kaikki pitää myydä kun ideologisesti valtio ei saa omistaa, osaomistaa tai tehdä mitään.

Edelleen: ”Voitot ovat yksityisiä, tappiot yhteisiä”
Kuten kirjoitin:

Jos se käytetään alijäämäisen budjetin paikkaamiseen tai esim. maalla asuvien bensanhinnan subventointeihin, on se tietenkin typerää. Jos se käytetään uusiin tuottaviin investointeihin tai infraan, joka luo talouskasvua, se voi olla ihan järkevää.
Neste on tästä hyvä esimerkki, Sipilä laittoi "taseen töhin", osakkeiden kanssa suhmuroitiin, osa myytiin ja rahat valtion budjetin paikkaamiseen. Iltasanomien selvityksessä myönnetty näin "Sekä valtiovarainministeriöstä että valtionneuvoston kansliasta on vahvistettu Taloussanomille, että Nesteestä saatu lähes miljardi euroa meni nimenomaan kokonaisuudessaan vuoden 2018 budjetin tulopuolelle."

Uudessa hallitusohjelmassa ollaan taas myymässä valtion omistusta 4-5mrd€, niin eiköhän Neste ole taas yksi suurimmista minkä omistusta leikataan. Olikohan Kauppalehdessä jo ehdoteltu että Nesteen omistusosuus pitäisi laskea 20%:iin. Veikkaan että Nesteelle käy kohta samat mitä Fortumin sähköverkoille, ulkomaalaiset sijoitusyhtiöt ottaa homman haltuun ja sen jälkeen saattaa monella mennä sormi suuhun tankkauspisteillä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 386
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Kakaroita selkeesti on vasemmistonuoret.

Kohta alkaa tämä vasemmisto puolen uliuli marssit liikkumaan Suomessakin, niin kuin Trumpin aikakautena USA:ssa.
Jos uuden hallituksen hommat menee kuin trumpilla, niin voi odottaa marsseja ja muuta aika monesta suuntaa. Ehkä joku äärilaidan porukka määrittelisi sitten kaikki vasemmistolaisiksi jotka osallistuu. Se on helpompaa kuin realistinen kuva maailmasta.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Työperäisen maahanmuuton osalta tuli varsin hyvä paketti.
Hallitus aikoo sitoa työperusteisen oleskeluluvan nykyistä vahvemmin työhön siten, että Suomesta on poistuttava, jos henkilön työsuhde loppuu, eikä henkilö ole kolmen kuukauden kuluessa solminut uutta työsuhdetta.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
1 244
Itse ainakin näen tuossa "Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei tarvitse maksaa palkkaa" aivan älyttömiä riskejä. Veikkaan että vuorotyöntekijöistä suurin osa menisi sairaana töihin, etenkin jos ensimmäinen sairauspäivä sattuisi olemaan sunnuntai. Heitetään nyt muutama riskiammatti: sairaanhoitajat, prosessiteollisuus, rekka- ja bussikuskit. Lapuan ammustehtaalla varmasti arvostettaisiin jos joku työkaveri tulee 40°C kuumehoureessa käsittelemään räjähteitä. Tämä ihan näin esimerkkinä
Jatkossa myös on sama olla sitten kaikki päivät jolloin ei tarvitse todistusta olla saikulla, oli se kunto sitten mikä tahansa. Tuollainen on kyllä niin typerää ja kusista kyykyttämistä että jos firma alkaa tuota harrastamaan niin alan katselemaan muita paikkoja.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
Joskus oli sellaisia yrittäjiä jotka myivät mielummin nosturiautojaan, kuin lomauttivat tai irtisanoivat työntekijöitään. Nykyään ovat katoavaa kansanperinnettä.
Sun pitää ruveta yrittäjäksi niin pääset nauttimaan nosturiautojen myymisestä.

Jos firman pyörittämisessä alkaa löysäilemään, niin siinä ei ole mitään rajaa paljonko rahaa saa menemään ja läskiä kertymään. Toki joku balanssi pitää olla mutta eipä paljon palkata uusia jos vanhoille annetaan kaikki edut mitä maa päällä kantaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 249
Itse ainakin näen tuossa "Ensimmäiseltä sairauspoissaolopäivältä ei tarvitse maksaa palkkaa" aivan älyttömiä riskejä. Veikkaan että vuorotyöntekijöistä suurin osa menisi sairaana töihin, etenkin jos ensimmäinen sairauspäivä sattuisi olemaan sunnuntai. Heitetään nyt muutama riskiammatti: sairaanhoitajat, prosessiteollisuus, rekka- ja bussikuskit. Lapuan ammustehtaalla varmasti arvostettaisiin jos joku työkaveri tulee 40°C kuumehoureessa käsittelemään räjähteitä. Tämä ihan näin esimerkkinä
Kai sitä itse kanssa elää jossain kuplassa, ongelma on se, että ihmiset raahautuvat toimistolle puolikuntoisena levittämään pöpöt muillekin ja tehdyn työn jälki on paskaa. Krapulasaikut oli kyllä ihan todellinen ilmiö kun olin kesähessuna varastotöissä, mutta vaikea uskoa että kansantalouden kokonaisuuden kannalta tuo karenssipäivä olisi plusmerkkinen. Jos ei luota työntekijöihin, niin siihen on muitakin keinoja kuin kollektiiviset rangaistukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
229
Jos uuden hallituksen hommat menee kuin trumpilla, niin voi odottaa marsseja ja muuta aika monesta suuntaa. Ehkä joku äärilaidan porukka määrittelisi sitten kaikki vasemmistolaisiksi jotka osallistuu. Se on helpompaa kuin realistinen kuva maailmasta.
Vasemmistolaisesta näkökulmasta kaikki muut hallitukset taitavat olla Trumppilaisia. Ainoastaan oma näkökanta asioihin on oikea. Joten marssiin vain.
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Työperäisen maahanmuuton osalta tuli varsin hyvä paketti.
Säästetään terveyspalveluista että saadaan estettyä pensan hinnan nousua :tdown:

Annetaan pörriäisille palvelusetelit joilla temmeltää veronmaksajien rahoilla :tdown:

Aktiivimalli 3 ja lapiolinja :tup:

Muutokset maahanmuuttoon (sosiaaliturvan eriyttämisessä onnea perustslaki-aidan ylittämiseen :cool: ) :tup:

Ansiosidonnaisen porrastus :tup:

Viinit ruokakauppoihin :tup:
(Saako jumalauta jatkossa viiniä sunnuntaisinkin, eli juuri silloin kun viini-illallista yleensä väännetään? Mitäs Jeesus sanoo tästä??!)

Nykyisiin ilmastotavoitteisiin sitoutuminen :tup:
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 039
Säästetään terveyspalveluista että saadaan estettyä pensan hinnan nousua :tdown:

Annetaan pörriäisille palvelusetelit joilla temmeltää veronmaksajien rahoilla :tdown:

Aktiivimalli 3 ja lapiolinja :tup:

Muutokset maahanmuuttoon (sosiaaliturvan eriyttämisessä onnea perustslaki-aidan ylittämiseen :cool: ) :tup:

Ansiosidonnaisen porrastus :tup:

Viinit ruokakauppoihin :tup:
(Saako jumalauta jatkossa viiniä sunnuntaisinkin, eli juuri silloin kun viini-illallista yleensä väännetään? Mitäs Jeesus sanoo tästä??!)

Nykyisiin ilmastotavoitteisiin sitoutuminen :tup:
En kyllä tykkää siitäkään jos opiskelijoiden yleinen asumistuki poistetaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 559
Viestejä
4 204 222
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom